Helmivauvat 2010

Pähkämö
tehilla Koira-asiaa. Meillä on siis kaksi koiraa, joista toinen on lauhkea kuin lammas ja pikkumies saa touhuta tämän koiran kimpussa ihan miten vain. Mutta - yllätys, yllätys - tämä koira ei juurikaan poikaa enää kiinnosta vaan enemmän kiinnostaa se toinen koira, joka pitää poikaan etäisyyttä. Tuntuu, että poika tavallaan tahallaan härnää tätä urosta, joka väistelee toista parhaansa mukaan. En kyllä uskalla tätä urosta ja poikaa keskenään jättää vahtimatta. Tuntuu, että niin kauan kuin poika ei pääse kunnolla urosta palluttamaan, kiinnostus ei laannu mihinkään. Valitettavasti!

Tänään olin siis ekaa päivää töissä. Eilisilta meni kyyneliä nieleskellessä, kun mietin tätä päivää ja aamulla ei enää nieleskelykään tehonnut. Mies vei onneksi pojan hoitoon - minusta ei siihen olisi ollut. Ja poika on sentään tutussa paikassa hoidossa, anopilla ja apella. Kauhea, jos olisin joutunut viemään toisen vieraaseen paikkaan! :( Mutta tutussa paikassa vuoden ikään saakka ja helmikuussa sitten pph:lle. Hieman helpompi hoidon aloitus pojalle ja varsinkin äidille. :) Kaikki oli kuulemma mennyt hienosti - hyvä niin!
 
Celia me ollaan käyty tää syksyvauvauinnissa. Pari kertaa ollaan jouduttu sairauden vuoksi olla pois, mutta muuten on ollut aivan ihana harrastus! Tyttö tykkää sukeltaa ja koko perhe nauttii, viikon kohokohta tuo. :)

Meillä parisuhde voi hyvin. Välillä on pientä kinaa, mutta ei mitään vakavaa. Hyvin mies osallistuu lapsenhoitoon ja sopuisasti pääasiassa elellään. Ihanaa nähdä, millainen isä tuo mies on ja tuntuu, että ollaan kasvettu vielä toisiamme lähemmäksi kun meistä on tullut perhe.

Voimia kaikille, joilla parisuhteen kanssa ongelmia. Kyllä tää vauva-aika on raskasta ja on meilläkin tää vauva-aika ollut aika hurjaa monilta osin, tai siis raskasta ollut alun koliikit ja muut, mutta kummasti on suhde pysynyt kasassa. Kai se johtuu siitä, että vuorotellen epätoivo ottanut meistä vallan ja toinen on aina silloin jaksanut tsempata. Eiköhän tää tästä helpota, kun nää meidän mussukat vähän kasvaa. :hug: Dollylle oikein erityishalaukset, toivottavasti kylpyläreissusta tulee kuitenkin mukava! :)

sanv mukava kuulla pitkästä aikaa tiedänkin kuulumisia ja todella harmillista, että ollut kaikenlaista ikävää sielläkin suunnalla. :hug: Onnea seisomaan nousemisesta! Nää meidän lapsethan kasvoivat ainakin alkuaikoina aika samaa tahtia niin näköjään oppivat myös muita taitoja samaan aikaan!

mervi-elina hienot uudet mitat, aika kyllä rientää! Ihan tosissaanko siitä on melkein vuosi aikaa kun poju syntyi? Ihanalta kuulostaa teidän parisuhde!

Löysin muuten Citymarketista Elmex Junior -hammastahnaa 1-6-vuotiaille, siinä fluoria se sallittu 500.

Tyttö oppi toissayönä tosiaan seisomaan sängyssä ja tänään on noussut seisomaan jo sohvaa ja ruokapöydäntuolia vasten. Että nopeasti tuo seisominen tosta kehittyy. Viime yönä tyttö harjoitteli vajaan tunnin seisomaannousua, naurettiin miehen kanssa ääneen kun tyttö niin tosissaan punnersi itseään ylös. :D

Tänään käytiin lääkärissä ja tytöllä korvatulehdus molemmissa korvissa. Ollut räkäinen ja kipeä viikon ajan, torstaina käytiin lääkärissä mutta silloin vasta punoitti toinen korva ja tänään sitten tulehdus molemmissa. Että antibioottikuurilla ollaan.
 
Kiitos kaikille tsempityksistä ja kokemuksistanne :heart: Kyllä se vaan niin on, että suhteessa kun suhteessa, on ne huonot ja hyvät ajat : / Varsinkin tää ensimmäinen vauva-vuosi on kyllä ollut todella rankka, mutta siitäkin on jo melkein selvitty ja onhan meilläkin niitä hyviä aikoja ollut tässä vuoden varrella, ettei tää ny ihan p*skaa oo ollu :D Väsyneenä sitä vaan välillä tuntee ittensä niin riittämättömäksi, eikä toiselta tarvita kuin yksi väärä sana, ni jo on sota valmis.. Meilläkään ei kyllä riidellä pojan kuullen, paitsi välillä en pysty hillitsemään itseäni ja tulee sanottua vähän kovemmin sille toiselle : /

Mutta mekin on oltu yhdessä jo 11 vuotta, ihan niistä teinivuosista lähtien ja matkan varrelle on mahtunut myös muutama paussi, mutta aina on yhteen kumminkin päädytty! Ettei tässä nyt ihan hevillä kyllä luovuteta, puolin eikä toisin! Ollaankin naureskeltu miehen kanssa, että parempi se on vaan pysyä yhdessä, kun ei me kumminkaan toisistamme eroon päästä.. ja se on nähty, monesti :LOL:

Ihan kun mies olisi tiennyt mun valituksesta tänne, kun tuli tänään kotiin kukan kera ja laitto oma-alotteisesti oikeen pyykit kuivumaan ja anto koirille ruoan :heart: Rakastan mä kuitenkii :heart:

mervi-elina Ihana kuulla, että teilläkin pitkä suhde takanapäin ja noin hyvin ootte selvinny ja edelleen rakastatte :heart: Kiva myös kuulla, että pikkumiehellä kaikki hyvin, kehittyy ja kasvaa normaalisti =)

ikuisuus Kiitos myös tsempityksestä :hug: Inhottavia noi korvatulehdukset, hyvä kumminkin että saitte heti antibioottikuurin, jospa se paranis nopeasti! Kovasti paranemisia sinne! =)

pähkämö Kiva että pojalla oli mennyt hyvin ensimmäinen hoitopäivä ja toihan on ihan ihannetilanne, että saatte noinkin läheiset ihmiset poikaa hoitamaan =)

tehilla Meillä myös kaksi koiraa, toinen nuolee pojan naaman aina kun mahdollista ja poju sitä kovasti jo leikittää. Tosin aina kun poika lähtee koiran perään, lähtee koiruli karkuun, kun tietää, että poju on aika kovaotteinen :D Toinen, isompi koira, ei niin välitä pojasta, ei käyttäydy vihamielisesti vaan enemmänkin välinpitämättömästi. Ja poju tietty haluis ihan hirrrveesti tehdä tuttavuutta tän isomman koiran kanssa, mutta mä olen todella varovainen sen kanssa, ettei vaan mitään satu!! Ärsyttää sinällään tää isompi koira, kun se haluu aina olla siellä missä mekin, muttei sitten kuitenkaan pahemmin väistä lasta vaan joudun aina pojan ottamaan pois, ettei pääse isomman koiran luo.. Nyt vielä onnistuu, että komennan koiran sohvalle, mutta nytkin on poika jo muutaman kerran noussut sohvaa vasten seisomaan ja räpeltää koiran tassujen kimpussa tai riuhtoo pannasta :headwall: Niin ja meidän pienempi koira painaa n. 23kg ja isompi 59kg, eli ymmärrän tehilla huolesi : /
 
Huomenta!

Kiitos koira-vastauksista! Tuo meidän koira on sellainen jos on vieraita, niinkauan kun minä tai mies ollaan näkösällä, koira on ok, mutta jos vieras jää yksin koiran kaa, on leikki kaukana. Vieraiden ollessa on koira ulkona, tai jos on yövieraita (koira sisällä yöt) täytyy olla varovainen. Esim. yöllinen vessareissu ei vieraalta onnistu.. Meille on tosiaan NIIN alistuva ja pehmeä, mutta tilanteen tullen tosi kovapäinen.

Dolly meillä parisuhde sujuu ja luistaa (mukamas kai ) hyvin. Mutta taitaa pinnan alla kuohua. Molemmat ollaan (mikä on se sana kun EI olla räiskyviä??) no tasaisia, varsinkin mies. Ainakin se on varma, että lapsenhoito sujuu molemmilta yhteisymmärryksessä. (paitsi viimeyönä kun poika huusi ja mies yritti rauhoitella. Minä tiesin että poika on laitettava mahalleen ja sitten selkää sivelemään. Siihen kun menin ja mies hääti minua pois, niin eikös pojalla itku saanut uudet ulottuvuudet minut nähtyään. Mies löi hanskat tiskiin " tää on nyt sun vastuulla". POika hiljeni heti kun käänsin mahalleen). NO, tänään kuitenkin mennään yhdessä psykologille juttelemaan. Mä kävin siellä jo kerran (työpsykologi, työterv lääkäri passitti sinne kun töihinlähtö ja kaikki muu ahdistaa) ja hän sit ehdotti että jos mies tulissi kanssa. Saa nähdä mitä siellä tänään tapahtuu....

Mutta onneksi illalla mukavuutta tiedossa!!
 
Pöh, kirjoittelin aamulla pitkät pätkät, ja yllätys, ne hävisi johonkin hyperavaruuteen:kieh::kieh:

Pikaisesti uudestaan..

Esikoinen alkaa olemaan jo toipumassa flunssasta, minä ja tyttö vielä niistetään ja niistetään ja niistetään. :snotty::snotty::snotty:

Meillä vanha koira, joka aina pyrkii väistämään lapsia. Ei anna keikkua päällä, esikoinen saa jo silittää. On ilmeisesti koiran mielestä tarpeeksi iso :D Tyttöä ei oikein enää koira kiinnosta, koira kun aina menee pois tytön lähestyessä. Meillä on tietty paikka jossa koira saa olla rauhassa ja sinne ei ole lapsilla asiaa. Esikoista koira on kerran varoittanut murahtamalla ja näykkkäämällä, esikoinen repi koiraa kaksin käsin turkista, enkä ehtinyt hätiin. Koira varoitti, ei muuta.

Parisuhde...meillä on kahdeksan vuotta yhteiseloa takana ja nyt vuoden verran ( ellei kaksi ) on takkuillut enemmän tai vähemmän. Minulla väsymys vaikuttaa kaikkeen, tiuskin ja ärisen ihan turhasta :ashamed: Miehelläni onneksi ollut pitkä pinna ja kestänyt kiukutteluni. Meillä pitäisi olla enemmän aikaa yhdessä, meidän pitäisi järjestää sitä. Me olemme olleet kaksin viimeksi neljä vuotta sitten !?"??!! ( lukuunottamatta muutamia kertoja jolloin esikoinen on ollut parin tunnin ajan mummolla tms. ja tyttöä ei vielä ollut. ) PITÄISI Pitäisi.... :|
On toki välillä hetkiä /päiviä / viikkoja jolloin tunnen itseni kuin vastarakastuneeksi, nauran ja nautin olostani. Kuten olen jo ennenkin kirjoittanut, syksy ylipäätänsä on minulle pahaa aikaa.. kevättä kohden taas mieli kirkastuu =)

Pähkämö Kiva kuulla että ensimmäinen hoitopäivä on mennyt hyvin :)


Äh, kotiaskareet kutsuu..jatkan taas kun ennätän koneelle
 
Parisuhteesta Me ollaan 7 vuotta oltu yhdessä ja on siihenkin pari takkua mahtunut, Nyt huomaa että on ollut kriisin ainekset ilmassa, juuri tuota Dollyn mainitsema huomioonotto on puuttunut. Mies kun tuppaa todella herkästi sanomaan tekemättömistä asioista, on tehnyt sitä aina, mutta nyt huomaa sen vaikutuksen. Minun työpaikkanihan on nyt koti ja minä täällä lähes kaiken teen, sitten toinen tulee omista töistään kotiin ja alkaa sanomaan tekemättömistä asioista niin paskaltahan se tuntuu, ja kun ei voi edes ensimmäisenä kysyä että mitä kuuluu. Niin, en nyt jaksa enempää selostaa asiasta, mutta ratkaisua tähän yritettiin löytää viime lauantaina ja ehkä jotain löytyikin, paha sanoa vielä kun niin vähän aikaa vasta kulunut.. Mutta se me päätettiin että varataan toisillemme kahden keskistä aikaa ainakin kerran kuussa, niin pysyy es jokseenkin järki tallella. Ihanaa Dolly kun sun mies "kuuli" sun ajatukset! Kantaa ihan mielettömän pitkälle varmaan tollaset huomionosoitukset. Siitä tulee niin ärsyttävä kehä kun toinen sanoo tekemisitä ja toinen loukkaantuu jo pienimmästäkin, mikä on ihan ymmärrettävää.. Se tilanne vaan pitäis saada jotenkin pysäytettyä, en yhtään ihmettele että suurin osa avioeroista tulee ekan lapsen ensimmäisten elinvuosien aikana, niinkuin mervikin kirjoitti että teillä oli se paussi ollut, hyvä kun asiat päättyi hyvin!

Nyt pyykkien kimppuun ennenkun poika herää, nukkuu ihan kummallisiin aikoihin, noi taudit niin sekotti. Niin joo, ja maanantaina oltiin munuaispolilla ja pojalla kaikki hyvin. Vielä maaliskuussa aika ja jos sillonkin ok niin ei tarvi enää mennä.. Hyvä näin.
 
Moi!

Tulin vaan kertomaan että päiväkodista soitti pojan tuleva kasvatuskumppani (?) ja pyysi tutustumaan paikkoihin ja ihmisiin. Mennään viikonpäästä eka kerran, ja saa käydä kuulema niin paljon kun haluaa. Tulipa parempi mieli kun oli oikein mukavan kuuloinen hoitotäti siellä (ei mikään imelä, vaan tolkun ihminen). :)
 
No niin..pitkästä aikaa ehdin taas kirjoitella

Koirista Meillähän täällä siis oli syksyllä ne koiranpennut ja yksi niistä pennuista jäi sitten kotiin. Tällä hetkellä meillä siis neljä pientä koiraa, yksi lapsi ja tilaa riehumiseen sellainen 60 neliötä eli ei paljoa. Tässä silti ollaan sulassa sovussa mahduttu olemaan. Koirien leikkejä pitää tietysti välillä rajoittaa, kun ovat niin vauhdikkaita ja rajuja riehuessaan. Tietysti välillä pitää myös pikku-ukkoa rajoitella, kun tahtoisi karvoista repiä(Meillä siis rotuna coton de tulear, ja koirilla pitkät karvat). Meidän vanhin koira on sellainen, että ärähtää helposti, mutta en ole siitä huolissani, kun tiedän sen vain varoittavan. Ei pidä pienistä lapsista, sillä kaverin lapset sitä joskus pääsi kiusaamaan kun oli heillä hoidossa. Muut koirat meillä vain katsovat ja antavat repiä eivätkä sano mitään tai lähde pois vaikka näkee,että koiraan sattuu. Itse siinä pitää sitten aina mennä väliin. Pikku-ukko on kyllä ihana, kun on alkanut nyt viemään koirille leluja ja leikkii niiden kanssa. Nauraa aina kun koirat leikkivät ns.vetoleikkiä poitsun kanssa.

parisuhteesta Meillä oltu yhdessä hieman yli yhdeksän vuotta. Välillä on ylämäkiä ollut, mutta meillä aika tasainen suhde. Kumpikin tietää mistä toinen suutahtaa, joten on yritetty välttää niitä tilanteita. Makuuhuoneen puolella meillä ehkä suurimmat ongelmat tällä hetkellä. Mun ei vaan yksinkertaisesti tee mieli. Tuntuu pahalta kun toinen haluais ja ite ei vaan tee mieli. Sit toinen pahoittaa mielensä ja sit onkin kireetä ilmapiiriä jonkin aikaa.

Hoitopaikasta Maanantaina varmistui hoitoon meno. Pääsi perhepäivähoitajalle. Menee hoitoon 10.1 ja mä sain sumplittua niin et meen töihin vasta 13.päivä. Poitsu on hoidossa ne ensimmäiset kolme päivää vain 5h ja sit aloittaa ihan täyden päivän eli 8h.

joululahjoista Nyt kun tuo joulu lähenee, niin mitä teidän pienet saa lahjaksi? Me ostettiin dubloja paketti, sitten sellainen perässä vedettävä dinosaurus minkä saa purettua ja sitten se sai ne turvaistuimet.

ruuista Aikaisemminkin täällä pähkäilin ruokajuttuja. Minkälaisia ruokia teillä syödään? Siis mitä lapset syövät? Meillä oon tehnyt nyt pakkaseen jauhelihakastiketta, risottoa, kanakastiketta, spagettia ja kasviksia, lihapullia ja tomaattikastiketta. Mut jotenkin tuntuu et välillä on taas aika ykstoikkoista tuo pojan ruoka. Meidän ruokaa en viitsi vielä antaa, kun käytän aika paljon mausteita ja sitten maitotuotteita.

Unista Meillä on myös alettu yösyönnit uudelleen. Herää kerran yössä syömään, kun ei muuten rauhoitu takaisin nukkumaan. Viime yönä heräili alkuyöstä koko ajan kitisemään. Annoin sitten yhden maissa panadolia ja sitten nukkui. Hampaita vissiin tekee tai sitten masu oli pipi, kun söi päivällä parsakaalia.

Mutta nyt on alettava ruuanlaittoon.
 
Heissan täältäkin! Viikko on hurahtanut vauhdilla taas, kuten aina kun mulla on täällä kaksi lasta. Ohjelmaan on kummasti paljon enemmän tuon kohta 6 -vuotiaan kanssa. Laivaristeilylläkin käytiin naapureiden kanssa ja kivasti meni koko porukalla (matkaseurueessa äidit, kaksi 5-vuotiasta, 1,5 v ja 9 kk).

Meillä onkin vähän erilainen tilanne parisuhteessa kuin teillä monilla, kun ollaan oltu yhdessä vasta vähän yli 2 vuotta ja virallisesti asuttu yhdessä vuoden verran. Tarkoittaa kyllä nyt sitä, että tutustutaan vasta toisiimme ja toistemme tapoihin ja se tässä kaikessa väsymyksessä ei aina oikein suju... Yhteenottoja ja sanomista ja kiukuttelua tulee ihmeellisistä asioista ja just liittyen eniten siihen että mä hoidan täällä kaiken ja mies vaan käy nukkumassa ja istumassa koneella (siis kärjistäen). Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että mun työ nyt tällä hetkellä ei ole koti, vaan lapsi. Teen tietty ruuat ja siivoan keittiötä ja pesen pyykkejä, mutta ne ei ole mun hommia sen enempää kuin miehenkään. Mies ei väsyneenä kykene mihinkään järkevään ja etenkin jos se yöllä herää, ei siitä juuri apua ole. Meillä on käynyt usein tehillan kuvaamalla tavalla, eli etenkin yöllä mies hermostuu kun mä meen neuvomaan ja lyö hanskat tiskiin. Ja sit toisaalta ei sillä kyllä ole mitään käsitystä pojan ruokailuista vaan jos mä oon pois, pitää kirjoittaa lapulle mitä syödään ja milloin. Ja aika kovasti miehellä vielä vaatii harjoittelua tämä lapsien kanssa eläminen (arki ja rutiinit) ja tuohon mun tyttäreen tutustuminen. Kaikenlaista siis... Mutta samassa veneessä on päätetty olla :) :heart:

Nyt suihkuun ja lounasta kun poika vielä nukkuu. Lumista viikonloppua!
 
pähkämö Ihanaa kun saa viedä lapsen hoitoon tuttuun paikkaan! Vaikka ei se varmaan silti äidille koskaan oo helppoa..

ikuisuus Jokos ootte parantuneet..? Ja onnea tytölle uudesta taidosta! Poika kun oppi seisomaan, niin sitä piti tosiaan harjoitella joka paikassa ja koko ajan. :)

Dolly04 Ihanaa, kun mies tuolla tavalla luki sun ajatukset! Me ollaan oltu kanssa yhdessä reilut 9 vuotta, ja kaikenlaista ollaan yhdessä koettu. Että ei kai niin yhtäkkiä erottaiskaan, vaikka välillä vaikeeta onkin.

NuuNuu84 Ollaan ostettu pojalle jo etukäteen joululahjaksi pulkka. Sitä tuossa yks päivä jo kokeiltiin. Enemmän poikaa kyllä kiinnostais järsiä pulkan narua kuin istua kyytissä. :D Lisäks oon ostellut jotain leluja ja vaatteita.

Ruuista Mun mielestä tuo kuulostaa tosi monipuoliselta ruoalta, NuuNuu84. Meillä syödään edelleen enimmäkseen perussoseita (liha/kasvis), kaupan ruuista sitten kaikenlaista muutakin. Poika edelleen yökkää tosi helposti jos on liikaa/liian kovia paloja tai sitten lopettaa syömisen siihen paikkaan. Mun mielestä esimerkiksi joissakin kaupan soseissa on aika kovia ne perunan palat. Riisi ja makaroni laskee paremmin.

Poika seisoi yhtenä päivänä ekan kerran ilman tukea. Ihan vahingossa, kun mies kävelytti ja päästi sitten irti, eikä poika tajunnut, että ei kukaan pidäkään kiinni. :D

Joululahjoista/leluista tuli vielä mieleen, että poika tykkää kovasti nykyään katsella kirjoja niin, että kääntelee itse sivuja. Aina se ei oikein onnistu, ja sitten meinaa heti mennä hermot. :D Taitaa olla tärkeämpää tuo sivujen kääntely kuin kuvien katsominen. Kirjoista vaan ei kohta taida olla paljoakaan enää jäljellä, kun pojalla on joku ihme vimma pureskella niistä paloja!

Yks toinen leikki jota poika on alkanut leikkiä, on purkkileikki. Pojalla on semmoiset sisäkkäinmenevät purkit ja nyt on hoksannut kuinka niitä laitetaan sisäkkäin. Touhottaa välillä vaikka kuinka kauan niiden kanssa. Sitä on ihana seurata! :heart:
 
Täällä edelleenkin räkäisiä, tylsää:snotty:

Hmm..jotain joululahjoja on tullut jo hankittua. Tytölle on kylpyyn/saunaan( ja siis tottakai ihan muuten vain soveltuva :D ) palapeli kirja. yksi iso pala irtoaa per sivu. Sitten on vaatetta, sellainen palikka purkki josta tulee ääniä ja laulua. Little people "tyttöjen" auto ( meillä on tuota sarjaa paljon, mutta melko poikavoittoista), väriliidut jne.

Mutta vinkiksi muille joilla ensimmäinen lapsi, meillä tyttö tykkää kovasti mm.
- puisesta hakkalelusta
-duplo legoista ( ei tosiaankaan osaa rakentaa, mutta irroittelee mielellään palikoita ja yrittää rakentaa, vaikka ei saakaan niitä aina kiinni )
- soivat / vilkkuvalo lelut
- kylpylelut
-kirjat (juurikin tuo bebon mainitsema sivujen kääntely on kivaa )
-pulkkailu on mieluista
-pallot
-puiset palikat

Minä lähden tänään ensimmäistä kertaa yöksi pois kotoa,ilman lapsia, aikuisten ystävien kanssa mökille. Meinaa vähän tätä äitiä jännittää, mutta yritän nauttia olostani ja nukkua piiiiiiiiitkään aamulla :O:D:xmas:
 
matami-mimmi Mukavaa mökkireissua!! :) Nauti olostasi!

Mä oon tänään saanut viettää useamman tunnin yksikseni, kun mies lähti pojan kanssa kyläilemään. Laitoin joulumusiikkia soimaan ja leivoin pipareita ja joulutorttuja. :) Sitten katselin vielä ihan rauhassa tietokoneelta leffan. Onpas ollut kiva päivä! Enpä oo tainnut vielä kertaakaan pojan syntymän jälkeen näin kauaa viettänyt aikaa yksin. Nyt saunaa lämmittämään, eiköhän ne mun miehet kohta kotiudu. :heart:
 
Lauantai-iltaa arvon naiset!

Tyttö on parantunut sairauksista ja on taas hyvinvoiva. Tänään oltiin vauvauinnissakin, siellä oli kuvaus. Valitettavasti tyttö ei ollut ihan parhaalla mahdollisella tuulella (alkoi väsy jo painaa) joten kuvista ei ehkä tullut maailman parhaita, mutta kovasti odotan, että saadaan ne kuvat! Enää onkin yksi kerta jäljellä ennen viiden viikon joulutaukoa. Tuon tauon aikana täytyy kyllä käydä perheen kesken ainakin kerran uimahallilla, ettei pääse ihan nuo touhut unohtumaan.

Me ollaan ostettu tytölle joululahjaksi taaperokärry. Muuta ei ajateltu ostaa, kun ei tyttö vielä tajua joulusta juuri mitään ja sukulaiset kuitenkin ostelee kaikenlaista eikä nyt ole mitään akuuttia tarvetta, niin ajateltiin, että yksi paketti riittää. Ja onhan sitten helmikuussa jo 1v synttäritkin, jätetään jotain niihin. :) Onpa muuten mennyt vajaa vuosi aivan mieletöntä tahtia!

matami-mimmi nautihan mökkireissusta! Toivottavasti saat nukuttua kun kerrankin on siihe mahdollisuus. :)

bebo ihana tuo sinun oma iltasi! Mä en ole tainnut olla yksin kotona tytön syntymän jälkeen kertaakaan. omilla menoilla olen kyllä ollut ja ystäviä nähnyt ilman tyttöä, mutta kotona en ole ollut. Miehen vanhemmilla on nuo kasattavat purkit, mutta tyttö ei vielä oikei hoksaa muuta kuin että jonkun toisen kasaaman tornin voi kaataa. :D Hauska tietää, että tän ikäiset jo voi alkaa tajuta tota kokoamista!

Kirjoja meilläkin tykätään "lukea", parista kirjasta on jo sivuja irti, mutta kovin tarkkaavaisena tyttö kirjoja katselee ja näyttää ihan siltä kuin osaisi jo lukea. :D Toki sivut myös käyvät suussa ja kaikki muukin tavara edelleen, pahviset dvd:n kannet esim. näyttää siltä kuin koira olisi käynyt jyrsimässä.

Meillä takapakkia ruokien karkeuden suhteen. Kipeänä tyttö söi lähes puolitoista viikkoa vain ihan hienoja sileitä soseita ja nyt yllättäen mikään muu ei enää kelpaakaan. Hassua, että sormiruokana kuitenkin esim. riisikakut menee todella hyvin ja tyttö syö niitä suurella antaumuksella. Mutta syötettäessä kokkareet on ehdoton ei.

Takapakkia nyt monen muunkin asian suhteen, esim. nukuttaessa on pakko olla vieressä siihen asti että tyttö nukkuu kun ei tuo nukahda seisten. Ja yömaitoihin tyttö loi taas kipeänä uuden suhteen, mutta nyt oltu taas kolme yötä ilman maitoja, eiköhän se tästä taas lähde. Nuo viimeiset kolme yötä myös menneet todella hyvin, kahtena yönä 12h ilman herätyksiä ja viime yönä yksi herätys ja tyttö nukahti todella helpolla. Ihanaa, että tuo tauti on selätetty. Nyt voisikin mennä hetki ilman tauteja, johan tässä oli 1,5kk sisällä yhteensä kolme korvatulehdusta. Tyttö tainnut periä mun ja miehen korvat, ollaan molemmat oltu "korvaongelmaisia" lapsia.

Käytiin miehen kanssa alkuillasta elokuvissa ja mun äiti oli täällä tyttöä katsomassa. Ihan hyvin oli mennyt, mutta ei tuota tyttöä taida enää kukaan muu saada nukkumaan kuin minä ja mies kun toi nukuttaminen on melkoista showta... Mutta eiköhän se tästä tasaannu kun tuo innostus seisomaan oppimisesta vähän laantuu. :)

Mukavaa viikonloppua teille jokaiselle!
 
Kiva kuulla etten ole ainoa josta tuntuu että saan hoitaa huushollin ihan yksin. Mies kyllä saattaa välillä vähän järjestellä sotkujaan, mutta useimmiten mä joudun koko perheen jäljet siivoomaan :(
Meillä tulee kans just siitä asiasta riitaa. Samoiten kuten joku muukin kirjoitti (anteeks, en vielä muista nimimerkkejä) niin meilläkään mies ei tiedä mitä ruokia pitäs syöttää ja mihin aikaan. Tuntuu että anoppikin paremmin kartalla :LOL:
Nooh, suurimmaks osaks kuitenkin menee ihan hienosti, kun vaan koittaa olla miettimättä niitä asioita jotka ärsyttää :)

Joululahjoista: Me ollaan kans ostettu duploja, kirjoja, pari DVD-elokuvaa, puupalikoita ja muita leluja.
Tavallaan tuntuu että turha ostaa kun ei toinen vielä niistä ymmärrä, mutta oon huomannu että likka on "tympääntyny" jo vanhoihin leluihinsa, niin ihan jo senkin takia kiva ostaa sille vähän uusia ja "kehittävämpiä" leluja. Synttärit toki helmikuussa, mutta ajateltiin että sitten pyydetään ettei kukaan ostas mitään vaan kerättäis jonkinnäköstä "kolehtia" turvaistuimeen :)

Me ollaan myös oltu vauvauinnissa.Tänään mentiin ekaa kertaa pää edellä liukumäestä veteen :) Ihan näytti tyttö tykkäävän. Harmi vaan että se uinti on niin kallista, ei varmaan oo enää varaa jatkaa keväällä, mutta toisaalta neiti on jo kohta vuoden ja voidaan alkaa ihan itekseen käydä uimahallissa :D

Mulla ei nyt jostain syystä toimi hymiöt tai muutkaan tekstinmuokkaukset. Noh, kai selviin ilmankin :)
 
Kyllä on sitkeä räkätauti. Kuumeton, mutta räkää siellä ja räkää täällä. :/ Pikkuisen alkaa helpottamaan, mutta edelleen räkää melko reilusti ja nyt sitten yskää.
Mökkireissu mnei hyvin.Mies ja lapset olivat pärjänneet hyvin ja minäkin osasin nukkua suht hyvin. :)

Lunta on tullut 5-10cm, IHANAAAAA!!! :D Oltiin sunnuntaina pulkkamäessä 1,5 tuntia, olipa se hauskaa, joskin raskasta kavuta mäkeä ylös :p Tyttökin laski minun kanssa pulkalla ja voi sitä komentelua kun pulkka pysähtyi mäen alle " lisää lisää"-kiukku alkoi heti :D

Nyt uuteen viikkoon, onneksi onkin jo tiistai :)
 
Pähkämö
:wave: Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Täytyy sanoa, että on kiirettä pitänyt töihin palaamisen jälkeen. Huh! Iltaisin ei juurikaan vapaata hengähdysaikaa ole pikkumiehen, koirien ja itsensä hoivaamisen ja ruokkimisen ohella. Mutta ehkä se tästä, kun kunnolla rytmiin pääsee. Nyt viikonloppuna varauduin jo tähän viikkoon valmistamalla ruokia osittain valmiiksi pakkaseen.

Poika on viihtynyt edelleen hienosti hoidossa. Se kyllä helpottaa arkea paljon, kun ei tarvitse siitä huolehtia. Pari ekaa iltaa meni kiukutellessa, mutta nyt ovat päässeet päiväunirytmiin ja pikkumies pysyy iltaisinkin suht hyvällä tuulella. Tosiaan isovanhemmat hoitavat poikaa helmikuuhun asti ja sen jälkeen hän siirtyy pph:lle.

Pikkumies harjoittelee kovin ilman käsiä seisomista ja pysyykin seisomassa jo pitkiä hetkiä. Uusi juttu on tavaroiden heittely. Poika konttaa ja kaikki vastaan tulevat tavarat nakataan selän yli taakse päin. Eilen vietti liki puoli tuntia olkkarin lattialla viskoen Reino-tossujaan. :D Hassu :heart:

Jahans, kahvipaussi ohi - takaisin töiden pariin!
 
Joululahjoista, meillä poju saa kirjoja, sellaisen muovisen "vanhanaikaisen" puhelimen, autoradan, autoja ja duplolegoja. Lisäks sitten saa kummeilta ja minun vanhemmilta vaatteita ja sellaisen toy story-auton (istuttava). Meillä kun sattuu noi synttäritkin lähelle joulua, niin synttärilahjaksi poju saa sitten sellaisen puuhataulun, jossa on jalat. Kaikki on 9 kk - 1v+. Poju tykkää kovasti kirjoista, palikoista ja autoista. Palikoita ei nyt enää osteta uusia, kun sisaruksilta on jäänyt niitä ja muutenkin tuntuu, että sisaruksilta on jäänyt paljon leluja ja tuntuu, että kaupoissa on yhä noita 10 vuoden takaisia leluja...

Meillä on nyt pari viikkoa tehty kulmahammasta! Viimeiset pari päivää on olleetkin melko levottomia. Poju kyllä nukkuu yöt, mutta uni on sellaista pyörimistä ja unissa juttelemista + ärisemistä. Sitten eilen olikin pientä lämpöä ja nenä on tukkoinen. Nyt aamulla yski ja minun mielestä pojun toinen korva haisee, joten käydään tänään lääkärissä. Oli se varmaan meidänkin vuoro saada "lentsu" taloon, kun ollaan niin helpolla päästy.

-mervi-elina ja poju 11 kk
 
Moikat täältäkin!

Nyt on orastavaa mökkihöperyyttä torjuttu oikein urakalla, niin en ole täälläkään ehtiny käymään. Ja juu, Tiimarin tätikin oli oikein hyvää juttuseuraa. :D Mut ihan piristävää kuulla että muillakin menee välillä niin, että se lähikaupan kassa on päivän ainut aikuiskontakti, jos omaa miestä ei lasketa. :LOL:

Pähkämö
, kiva kun käyt kirjoittelemassa kuulumisia vaikka nyt oletkin töihin palannu! Ja kiva kuulla että pojalla menee hoidossa mukavasti. Tsemppiä töihin paluuseen ja kaikkeen siihen arjen pyöritykseen töitten lisäksi!

Täällä on taas ollu neidillä pari päivää jotain ahdistusta ilmassa. Äiti, äiti vaan, isä ei kelpaa mihinkään. Tosin taitaa tällä kertaa liittyä hampaiden puhkeamiseen; syö huonosti, maha on sekasin ja nukkuu levottomasti. Vuorossa hampaat 7. ja 8. Toivottavasti pahin ehtis mennä ohi ennen joulua, niin ei tarviis sitten mummolassa öitä itkustella.

Muutoin tyttö on ollu niin mielettömän ihanan rakastettava. :heart: Meiän aurinko. Kovasti samanlaisia juttuja täälläkin leikitään kuin te muutkin olette kirjoitelleet. Dubloilla kovasti "rakentelee" ja ajelee veljen autoilla. Nyt tuotiin leikkimökistä leikkihella sisälle talvea evakkoon, ja kovasti veljensä apuna keittelee ruokaa, avaa uunin luukkua, tunkee kippoja sisään ja ottaa ulos, hämmentää ja hörppii. Ja tuo paijaaminen on meillekin tullu. Itkuhälytin on erityisen ihana. :LOL:

Uusin taito taitaa olla nyt lusikalla syöminen. Sotku on taattu, mutta paljon sitä ruokaa menee suuhunkin!

Joululahjoja
ei ole tytölle vielä yhtään :O Taaperokärryt oli tarkotus antaa jouluna, mutta ne tuli ajakohtaseks jo nyt, kun niin kovasti on tuosta kävelystä innostunu. Tytöllä ei kyllä ole tarvetta oikein mistään, kun lelujakin on jo enemmän kun tarpeeks. Sukulaisilta ja kummeiltakin olen toivonu vaan vaatteita. Esikoiselle ostettiin ekana jouluna Muumi kulho ja muki, ja varmaan samanlainen muistolahja, joka säilyy, ostetaan nyt tytöllekin.

Kengistä, oletteko ostaneet ensiaskelkenkiä? Siis mä oon nyt kahtena viikonloppuna ettiny koon 19 tai 20 kenkiä eikä löydy! Eccon kengätkin tuntuu alkavan koosta 21. Minä kuvittelin että tyttö ois pärjänny veljensä ensikengillä, jotka on kokoa 21, mut niin vaan on tytöllä pienempi ja sirompi jalka, että isothan nuo veljen kengät on! Prismassa oli aivan syötävän ihania punaisia Eccon nauhakenkiä, mut hitsi vie kun ei ollu tarpeeks pieniä!

Parisuhteesta:
meillä tulee kohta 7v täyteen ja samoista asioista riidellään nyt kuin ennen lapsiakin. Tottakai lasten myötä on tullu uusiakin ongelmia, lähinnä nyt väsymykseen liittyviä, mutta muuten samat kompastuskivet tuntuu seuraavan vuosivuodelta mukana... Tää vuosi on ollu ihan erityisen rankka monestakin syystä, mutta eiköhän tästäkin selvitä. Me ollaan miehen kans kyl tosi erilaisia luonteiltamme: mies on sellanen viilipytty, eikä juurikaan puhu tunteistaan, kun minä taas olen hyvinkin räiskähtelevä ja todellakin sanon mikä mieltä painaa. :D Mun mies kyllä osallistuu lasten hoitoon niin paljon kun vaan ehtii, öisinkin. Kotitöitäkin tekee kun pyydän. Sitä minä en vaan käsitä kuinka pihalla se on vieläkin näitten 3 vuoden jälkeen lasten ruokailuajoista, päiväunista, ulkoiluajoista, mitä puetaan päälle, mistä mikäkin löytyy, mitä pakataan hoitolaukkuun kun lähdetään jonnekin jne. Välillä tuntuu että viikonloppusin on kolmaskin lapsi holhottavana... Ja niistä miehen sotkujen siivoamisesta puhumattakaan... Parisuhteen hoitoon ilman lapsia ei kyllä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia, kun ei ole ketään kelle lapsia jättää. Parisuhdetta siis hoidetaan kaikenlaisessa yhteisessä tekemisessä, ja lapset kulkee mukana. Arjen romantiikkaa on kun syödään iltapalaa kynttilän valossa telkkaria katsellen kun lapset on nukkumassa. :D

Tehilla, toivottavasti psykologille juttelusta on ollu apua töihinpaluuahdistuksessa ja muutenkin. :) Tekis kyllä itse kullekin hyvää, mutta eipä tuollaista saa aikaseksi muuten kuin että joku muu määrää.

Joulua täällä on jo kovasti laitettu. Ei olla jouluna kotona, joten on ollu hyvä syy tehdä joulua jo vähän etukäteen, että ehditään tunnelmoida täällä kotonakin. Esikoinen on ihan intoa piukassa, ihana seurata toisen riemua ja odotusta, tämä onkin ensimmäinen joulu kun tuntuu asiasta jotain ymmärtävän. =)

Ja voi hurja kun tämä aika kiitää! 10kk tuli tytsylle viikko sitten täyteen. Joulun alla käydään neuvolassa mittoja ottamassa.
 
Tervehdys taas pitkästä aikaa!

Tuntuu, että kalenteri on nykyään niin täynnä ohjelmaa, ettei kotona kerkee käydä kun kääntymässä! Nauroinkin miehelle, että koskaan ennen ei ole meikäläisen elämä ollut näin kiireistä, kuin nyt "lomalla" :LOL:

Me oltiin tosiaan miehen kanssa viikonloppuna la-su yö Naantalin kylpylässä ja ihanaa oli :heart: Oli ihanaa vaan lillua altaissa, ilman kiirettä! Syötiin hyvin ja mentiin ajoissa nukkumaan, ja voi pojat, kyllä uni maistuikin :D Pojalla oli mennyt anopilla hyvin, eikä äiskää eikä iskää ikävöity yhtään!

Meillä tehdään nyt hampaita nrot. 3 ja 4 eli ylös eteen! Päivät on mennyt kyllä kitistessä, mutta yöt on poika nukkunut hyvin, viime yötä lukuunottamatta, jolloin itse pääsin nukkumaan vasta klo. 02 |O Supon laittoon ilmeisesti havahtui sen verran, että päätti sitten viihdyttää vanhempiaan tunnin verran eikä meinannut millään nukahtaa uudestaan! Tänään olin etukäteen viisas ja laitoin supon ennen unille käyntiä!

Joululahjaksi ajattelin pojalle joko taaperokärryä tai sitten sitä palikkalaatikkoa (ainakin Briolta löytyy puinen)! Yhdellä lahjalla ajateltiin pärjätä sillä eipä tuo vielä lahjojen päälle mitään ymmärrä ja kumminkin isovanhemmilta tulee lahjoja ihan varmasti! Saatiin juuri viime viikolla naapurilta kaksi muovikassillista leluja ja vaatteita, joten laitoin kaikki ihan vauva-lelut jo pois! Nyt on jos jonkinnäköstä vilkkuvaa ja laulavaa autoa ym. :headwall:

Seisomaharjotuksia tehdään joka päivä ja tuntuu, että poitsu ei mitään muuta tekiskään kun seisois! Eteenpäin tuo menee ryöminnän ja konttauksen jonkunnäköisellä sekotuksella :D Pylly pystyssä, mutta käsivarret maassa! Aika metkan näköistä!

Raivarit vedetään päivittäin, jos ei saa/pääse koskemaan jotain kiellettyä! Silloin pää heitetään uhmakkaasti taaksepäin ja jalat ja kädet käy vimmatusti :kieh: Sana EI on meillä suhteellisen ahkerassa käytössä :whistle: Miten tuo löytääkin aina ne kielletyt jutut?!
 
Viimeksi muokattu:
huomenta!
Ja anteeksi mutta taas ei näe kuin omaa napaa..

Näin tuossa jo uusissa työvuorolistoissa oman nimeni.. Onneksi ensin on 2 työtä, sitten 3 vapaata ja taas 2 työtä. Eli eka vkonloppu työtä, mutta onneksi mies lupasi olla kotona joten eka viikolla pojalla vain 2 hoitopäivää.

Joululahjaksi ei hommata mitään. Olen ostellut kirppikseltä vähän sitä ja tätä ja antanut samantien käyttöön. Kaikkea klassikko puukamaa on hankittu ja sitten mm. mervi-elinan mainitsema vanhanliiton muovinen puhelin. Barbi pitäisi jostain löytää, siitä poika perhekerhossa niin innostui ;). (ja varastossa Brion junaradat ja muut odottamassa kun pakko ottaa jos löytyy halvalla..) Taaperokärrykin postissa odottaa huutonetistä hankittuna. Tosin meillä nyt vasta havaittu ekat pystyynnousemiset, vain polvilleen. Sängynpohjakin laskettiin eilen kun nousi päivällä polvilleen reunalle. (Ei nyt sentään reunalle :O, vaikka varsinainen agillitykiipeilylapsi onkin, vaan reunaa vasten)

On olleet yöt ihme kukkumisia. Liekö hammasta 5 pukkaa. Kuolaa ainakin taas roiskuu, eikä ruokakaan maita. Josta päästäänkin tähän hitaaseen kasvuun. Ens vkolla otetaan kokeita, mm. kilpirauhaskoe ja koetulosten kanssa lastenlääkärille.

Nythän nuo pienokaisemme tosiaan alkavat olla siinä iässä että pääsemme tuulettumaan paremmin. Niinkuin moni on jo tehnyt. Minäkin tehnyt muutamia päivä/ilta retkiä. Tissiä otetaan edelleen illalla ja aamusella. Ja joskus päivällä jos oikein paha mieli pojalle tulee..

Pitäiskö pakottaa ittensä aamupalalle. Ai niin psykologilla meni ok. Ajatukset selkiytyneet ja pahin ahdistus takanapäin.:)
 
Viimeksi muokattu:
Huoh, tää on niin helpottavaa lueskella täältä, että samoja asioita on pinnalla muillakin, niin parisuhteessa kuin lapsen kanssakin :)

Meillä on ihan hirmu vähän leluja pojalla. Ei kiinnostu noista enää ollenkaan ja jos ottaisin vauvahelistimet pois, ei jäisi mitään... Kyselin ex-mieheltä esikoisen vanhoja leluja kun ne hänen varastossaan jossain ovat. Ja sitten täytyy luottaa joulupukkiin. Itse on ostettua vilkkuva ja äänekäs junaveturi eikä ehkä muuta hankitakaan. Ja toivottavatsi anoppi ei enää kanna tänne yhtään helistintä lisää, hän ei taida olla tajunnut että poika on jo iso kun vielä viimeksi käydessään toi sellaisen ehkä n. 3 kk ikäistä kiinnostavan lelun... Jouluun asti meillä siis leikitään kaikella muulla, kaukosäätimillä, tyhjillä limsapulloilla, pesupallolla jne. :)

Töihin meno on täälläkin yhtäkkiä ajatuksissa. Huhtikuussa vasta olen menossa, mutta meillä on nyt sisäisessä haussa tosi kiinnostava työ ja lisäksi sain puhelun headhunterilta (taisin puhua sille ihan jotain pöhköjä, kun ei oikein ole työvire päällä...) Mutta siis nyt on melkein pakko välillä pohtia taas urasuunnitelmiakin.

Yöt on olleet kivampia, kun olen antanut periksi ja ottanut pojan viereen jo puolen yön jälkeen. Tissiä käyttää tuttina ja siksi heräillään välillä sitä etsimään, mutta itsellä on levänneempi olo kun ei tarvii nousta sängystä ja taitaa poikakin nukkua pidempiä pätkiä.

Jaaha, lounasaika. Poika nukkuu, kauhealla huudolla nukahti päivunille, kun tavallisesti tissille vielä nukahtaa päikkäriaikaan, mutta nyt vaan pureskeli (AUTS!) Saa nähdä mitä tolle imetykselle tapahtuu, jos ei lopeta puremista. Hampaita on kuusi ja voimaa leuoissa hirmusti.
 
Meillä ollaan parannuttu taudeista ja tyttö taas innokas ja erittäin touhukas itsensä! Seisomista harjoitellaan ahkerasti ja kaikkea vastaan noustaan seisomaan. Mä olen antanut tytön kaatuilla silloin kun paikka on turvallinen ja opetella kaatumista, muutamana päivänä muksahteli aika pahannäköisesti mutta nyt jo alastulo suht hallittua ( = pää ei kolahtele ja tyttö laskeutuu usein istumaan) . Piiloleikki on tän hetken hitti, tyttö "piiloutuu" ruokalapun, harson, käsiensä ja vaikka minkä taakse, sitten huudellaan tytön perään ja tyttö tulee piilosta. :D Eilen tyttö piiloutui keittiön muovisen kulhon taakse, pisti kulhon päähänsä. Hupaisaa touhua. Ulkovaatteiden pukeminen on hirveää taistelua ja kokeilin tänään tytön jalkaan ekaa kertaa kenkiä, kun saan kaverilta lainaan sellaisia, ja voi luoja sitä raivoa kun niitä koitin jalkaan sulloa. Mutta muuten menee mukavasti, tytöllä virtaa riittää niin paljon etten ymmärrä milloin tuo tuota energiaa kerää! Päiväunet edelleen 2 x 30min., yöt pääosin hyviä mutta välillä hulinaa. Viime yönä nukkui 11h inahtamatta ja nukuin itsekin 8,5h ilman heräämisiä ja olo on todella pirteä ja hyvinvoiva! Eipä sitä ihminen oikein muuta tarvitse kuin hyvät yöunet, sääli ettei noita unia arvostanut riittävästi silloin kun sai itse päättää, montako tuntia yössä nukkuu.

tehilla hieno juttu, että töihinpaluuahdistus helpotti! Mua ahdistaa töihin meno ihan hirveästi, vaikka vasta toukokuussa täytyisi mennä. Mutta kun ei ole työpaikkaa mihin palata niin ahdistaa, että saako sitä edes mieleistä työtä ja jos, niin mistä.

Mini ja tehilla meillä myös tyhjät limsapullot super kiinnostavia! Kaikki keittiöstä löytyvä myös kiinnostavaa, eli vispilät, kauhat ja kulhot tytön leikeissä mukana.

aani me saadaan kaverilta lainaan Eccon sandaalit kokoa 21. Ovat vähän isot mutta kokeilin, että ne saa tytön jalkaan todella tukevasti, tytöllä aika korkea jalkapöytä ja sen takia kengät saa hyvin kiinni mutta jalkaan pujottaminen on tosi hankalaa. Saadaan myös talvisaappaat kokoa 21 ja niiden jalkaan laittaminen vasta olikin huutoa. Eli ei olla vielä aloitettu kenkätreenejä mutta tarkoituksena alkaa pian noita sandaaleja käyttää. 10kk onnittelut ja toivottavasti hampaat tehdään nopealla tahdilla, että niiden teosta pääsette pian eroon! :)

mervi-elina mitäs lääkärissä?

matami-mimmi paranemistuulia teille! Sitkeitä flunssia nyt tosiaan liikenteessä.

Pähkämö varmasti pitää kiirettä töihin paluun johdosta, mutta kiva, kun käyt täällä kertoilemassa kuulumisia. Voimia arkeen!

Dolly kuulostaa aivan ihanalta tuo teidän kylpyläviikonloppu! Voi kun itsekin pääsisi tuollaiselle reissulle. Oli varmasti rentouttavaa. :) Meilläkin edetään ryöminnän ja konttauksen välimuodolla.
 

Yhteistyössä