Helmivauvat 2010

Kirjoittelen illemmalla lisää, mutta pikainen kysymys.

Annatteko veden suoraan hanasta vai pitääkö vielä keittää, jos vauvalle antaa vettä juomaksi? :attn:

Tyttö ei ole tähän asti vettä juonut ollenkaan, mutta ajattelin nyt nokkamukista kokeilla, jos kelpaisi.
 
ikuisuus, minä en keitä vettä! :attn:

Sitten pieni ja "koskettava" tarina meidän arjesta. Söin hetki sitten muropatukkaa, kun poju leikki lattialla. Meni hetki ja pieni käsi ojentuu muropatukkaa kohti. Jäi sitten oma välipala kesken, kun poika palavin silmin katsoi, että "tota mä haluan syödä". Itsellä sydän särkyi suuhen katseeseen! :'( :heart:

-mervi-elina ja poju 7 kk
 
Minä keitän kun meillä oli/on tuo paskakaivovesisyndrooma. (haisee pahalle). Jos oltais kunnallisen veden piirissä, no keittäisin varmaan silti. (hysteerikko). Vettä annan ruokajuomana ja silloin helteillä kaupungilla janoon.

Viimeyönä TAAS itkua tunnin välein. Taisi parin päivän panttauskakka ahdistaa. Onneksi tuo (2dl) jättikakka tuli aamulla, nyt on päikkäritkin olleet kunnolliset.

mervi-elinan jutusta tuli mieleen, se on aikas ihanaa kun poika on itkenyt ja sit kun hänet ottaa syliin niin alkaa se IHANA nyyhkytys, tai sellanen tiedätte kyllä millanen
huokailu kun itku loppuu. (ymmäsikö kukaan??)
 
Meillä syöttötuolina Ikean halvin vaihtoehto. Hyvin toimii. On muovinen, joten helppo pitää puhtaana. Vielä vähän reilun kokoinen, joten ostin sellaisen pehmusteen. Joka myös muovinen. Tuoli vaan suihkun alle syönnin jälkeen ja avot. Taas on kuin uusi!

Tänään puhjennut ensimmäinen hammas!

 
Kiitos vastauksista, enköhän itsekin sitten uskalla antaa vettä ihan suoraan hanasta. Täytyy huomenna kokeilla, mitä mieltä tyttö on nokkamukista. Edellisen kerran kun kokeiltiin, tyttö oli lähinnä ihmeissään ja pyöritteli mukia tis miten päin käsissään, mutta ei saanut suuhun maitoa oikeastaan ollenkaan.

tehilla tiedän, mitä tarkoitat! Oon itsekin huvittuneena kuunnellut, kun lohduton itku on melkein loppu ja tyttö nyyhkii enää surkean oloisena ja viimeiset nyyhkäykset kuulostaa siltä, että "no hoksashan se vihdoin, mitä olin vailla".

sarina mukava kuulla teidän onnistuneesta reissusta! Meilläkin tyttö tykkää tosi paljon ja ikään kuin laulaa musiikin mukana. Ensi viikolla alkaakin muskari. :)

mervi-elina hieno juttu, että unikoulu pienen takapakin jälkeen taas tuottaa tulosta! Me ollaan pari kertaa kokeiltu, että syötettäis iltamaito/-velli ennen hammaspesu, mutta tyttö virkistyy monesti niin paljon, ettei nukahtamisesta tule enää mitään. Joten mennään ensin hammaspesulle, sitten tyttö saa maidon sylissä ja sänkyyn siirrettäessä vähintäänkin avaa silmät, monesti pysyy hereillä syömisenkin ajan.

Meilläkin oli viime yö oikein kunnon liskojen yö. Tyttö heräili jatkuvasti ja itkeskeli ja aamu alkoi klo: 5.48. Olin itse vielä aivan poikki lyhyen ja katkonaisen yön jäljiltä ja koko aamupäivän tuntui siltä, ettei päivä lähde ikinä käyntiin! Sitten käytiin kaupoilla ja sekä tyttö että minä ja mies tultiin kaikki paremmalla tuulelle. Mutta olipahan yö, toivottavasti ei ihan heti tule samanlaista! Muutenkin tyttö on nyt alkanut herätä ensimmäisen kerran jo klo: 22.30, kun ennen heräsi ensimmäisen kerran vasta klo: 3-5 aamyöllä.

Tein juuri 15 pilttipurkkia soseita pakkaseen, riittää taas hetkeksi. Hedelmäsoseet annan tuoreista hedelmistä tai purkista, mutt pakkasessa siis lounaa ja päivälliset. Ollaan nyt jonkin aikaa annettu myös iltapuuro, mikä maistuu vaihtelevalla menestyksellä.

Mitäs teidän vauvat tykkää hampaiden pesusta? Meillä tyttö tönöttää suu auki ja tyytyväisenä odottaa, että harjaus suoritetaan. Harvemmin edes pureskelee harjaa, ja selvästi nauttii touhusta! Sympaattinen näky, kun pienen tytön pienen pieniä hampaita harjataan. :heart:

Onnea myös kaikille uusista taidoista ja suuret onnittelut kaikille vuorollaan puolivuotispäivän johdosta! Meillä tulee puoli vuotta täyteen ensi viikon torstaina. Ihan hurjan nopeasti aika menee.
 
Neuvolassa sanottiin että Helsingissä ei tarvitse keittää ollenkaan vettä. Olen siis itse aina vedenkeittimessä kiehauttanut aiemmin, mutta en enää. Olen antanut vettä tuttipullosta kotona ja vaunulenkeillä. Yleenä kyllä vesipullo on tyhjentynyt maitopullon huuhteluun, kun joskus pidemmillä reissuilla ei ole mahdollista pestä pulloa missään muualla (en kyllä tiedä pitääkö pulloa oikeasti huuhdella jos samaan pulloon lisää heti perään maitoa...).

Rankoista öistä kärsiville suuri hali :hug: Meidän pikkuinen nukkui josssain vaiheessa jopa kaksi tuntia putkeen, mutta viime kuukausi on ollut yöunien osalta noin tunnin pätkissä. Joskus jopa n. 30 min välit ennen syöttöä. Ja maitoa menee lähes 500 ml joka yö. Se on sama määrä kuin päivällä. Ja meillä syödään soseita kolme kertaa päivässä ja ennen nukkumaanmenoa velliä 200 ml. Minua lohduteltiin, että sitten kun se syö velliä, niin unirytmi pitenee. Noh, ei vaikutusta ainakaan tässä perheessä. Aloitettiin myös puurot, mutta jostain syystä kaura, riisi tai edes neljän viljan hedelmäinen puuro (äitin lemppari) ei mene alas kuin muutaman lusikallisen verran. Poika nukkuu omassa huoneessa omassa pinnasängyssä, jonne myös nukahtaa iltaisin itsekseen. Laitan vain pojan sänkyyn, syötän vellin ja jätän sinne. Yöunien kesto yhteensä on n. 13 h, päivisin nukkuu yleensä kahdet päikkärit, molemmat noin 30 min. Ja heräilee n. 10 - 12 kertaa. Teen varmasti jotain väärin, ihan pa*ka fiilis itsellä. :( Olen päivisin niin väsynyt, että on vaikea edes nousta ylös, mutta jotenkin kummasti sitä aina sitten nousee. Koulu alkaa ensi viikolla, viimeinen rutistus alkaa, mutta en taida jaksaa ainakaan hyviä arvosanoja tavoitella. Jos valmistuisin jouluksi, niin pidän kyllä valtavat pirskeet! =) Minä se jaksan aina vaan valittaa.

Pojalla on hampaat olleet näkyvissä alhaalla jo monta viikkoa. Ien on pikkaisen rikki, mutta hammas vaan nököttää sisällä... Kuinka kauan sen puhkeamisen pitäisi kestää? Hampaat eivät ole edenneet siis moneen viikkoon vaikka selkeästi ovat tulossa.
 
Heippa kaikille ja uusille tervetuloa :wave:

Meillä on/oli tänään 6kk päivä. :heart: Kyllä aika on mennyt älyttömän nopeasti. :/ Neuvolassa käytiin, painoa 6670g ja pituutta 66cm.

Alkuviikosta puhkesi kaksi hammasta alas. :) Aika vähillä itkuilla pääsimme, tai sitten vain odotin pahempaa. :D Pari levotonta yötä siis oli ja päivällä täytyi olla mielekästä puuhaa, jotta kipu/kutina unohtui.

Jadel84 Meillä näkyi hampaat myös monta viikkoa, kunnes yhtäkkiä ikeniin tuli reiät ja turposivat huomattavasti. Seuraavan yön aikana hammas tuli esiin. Niin ja kuolaa "ruikittiin" suusta, siitä tajusin katsoa suuhun. :LOL:

Meillä on viikonloppuna neidin sängyn siirto hänen omaan huoneeseensa. Odotan innolla itse, että pääsen/pääsisin nukkumaan yöt rauhassa, olen siis todella herkkä uninen. Hyvillä mielin pistän neidin nukkumaan omaan huoneeseen, kun nukkuu yöt heräämättä.
 
Tervehdys kaikille! Olipas tullut tekstiä paljon viime käymisen, Villanyn bongasin uusista, jos joku uusi jäi huomaamatta niin ei saa loukkaantua, laita mulle vaikka suoraan postilaatikkoon tiedot :)

Tämä ja viime viikko, HUH, semmosta menoa että! On tulossa yhtäsuntoista perhejuhlaa ja koitas tässä sitten päivisin jotain touhuta kun saa tyttöä saa siirtää vaarapaikoista pois n. 10 min välein. Yks juttu tässä on kyllä ylikaiken, se kun pimu ryömii jalkoihin ja pyytää syliin :heart:

Unesta Kysyin neuvolassa tuosta kun meillä nyt aina nukuttu yöt huonosti, aluksi koliikki, sitten nukkui vieressä ja tankkaili tunnin välein kun kerran rinta poskessa kiinni ja edelleen heräillään. Mun silmänaluset on niin mennyttä kamaa että terve :LOL: Joo, no sain artikkelin joka kannattaa lukaista. Siinä on et juuri puolen vuoden tienoilla nukkuminen on huonompaa ja jos ei vauvalla oo vielä tuttia, unilelua, unirättiä ym. niin nyt semmonen kannattais antaa. Myöskin on lukenut ettei puolen vuoden ikäinen tarvis enään öisin maitoa kun saa päivällä jo tarpeeksi ravintoa. No sanopas se tuolla pikkuiselle :LOL:

tuossa linkki artikkeliin http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,820,2547,6444,6445,7649




Ja kiirus senkun jatkuu
 
Meillä myös muskari alkaa ens viikolla. Saa nähdä kuinka käy, kun se on aamusta juuri siihen aikaan kun poika yleensä menee ekoille päikkäreille. Saankohan pidettyä hereillä sinne asti ja kuinka väsyisen itkuinen sitten on siellä. Tai ehkä jaksaa sen aikaa olla kun on paljon uutta katseltavaa.

Oon yrittänyt nyt nukuttaa niin ettei nukahtaisi rinnalle. Vaihtelevasti onnistuu. Muutamana iltana poika on tehnyt niin, että on syö hetken ja sitte aloittaa vauhdikkaan iltajumpan.. :D Alkaa ryömiä ja pyöriä sängyllä mun vieressä. Sitten yhtäkkiä väsähtää ja jatkaa syömistä. Tuntuu siis ennen syötön aloittamista ihan väsyneeltä, mutta jostain sitä virtaa vähän vielä löytyy! :LOL:

Meilläkin poju ryömii siis nyt ihan toden teolla. Ja harjoittelee kovasti konttausasentoa. Poika ihan villiintyy kun näkee kännykän, kaukosäätimen, kameran tai sanomalehtiä/mainoksia. Meidän pieni paperisilppuri... :heart:
 
Huomenta |O

Laalaa varmasti iiihanaa tuo syliin pyytäminen :heart:
Jadel samoja "painimisia" täällä. Ei vaikuta lisäruoka mihinkään (paitsi siihen että kakka tahtoo hukkua). Viimeönä ITKUA 30min-1,5h välein. Ja sellaista itkua että johonkin (mahaan) taisi sattua. Nyt epäilyksen alla on puuro, jossa (tietenkin) melkein kaikia viljoja. Olen antanut sitä juuri pari päivää, ja itketty on seuraavat yöt. Tosin jos olis allergiaa, kai tekis muitakin oireita.. Ja sit tietenkin vanha peikko pissatulehdus myös epäilyttää. Poika oli selkeesti kosketusarka mahastaan. Tissiä ei tarvittu kuin pari kertaa, muut itkut meni sylittelyllä tai itsekseen. Täytyy lukea tuo artikkeli.

KESTÄKÄÄ VÄSYNEET!
 
puolivuotias neuvola oli Akselilla eilen, pituutta on 69cm ja painoa tasan 8kg :) Ja piikin sai eilen reippaasti otti sen. Otti ensin syvää henkeä kun pistettiin ja sen jälkeen hymyili kuin ei olisi mitään tapahtunut.. Mulla muut lapset on itkeneet aina kun pistettiin.
 
Saatiinpas vihdoin pitkän koko kesän kestäneen taistelun jälkeen lausunto maitoallergiasta. Meinas jo mennä hermot ja aattelin, että sanon kohta suorat sanat lääkäreille kun kiusasivat tyttöä näin kauan. Käytiin viikko sitten altistuksessa, mistä ei ollu mitään hyötyä. Siellä juotettiin nannia puoli päivää. Tyttö tuli punaseks ja oksensikin sitä ulos, mutta lääkärin mielestä ei tullu tarpeeks näkyvää tulosta ja mun piti mennä kotia ja juottaa sitä shittiä sille vielä viis päivää. Parin päivän sisällä tyttö oli punanen ko rapu ja posket oli jo ihan rakkuloilla. Silti piti sinnitellä se viikko ja kun lääkäri eilen viimein soitti ni sanoin suoraan, että nyt on kyllä näkyvät todisteet ihottumasta kuvineen päivineen. Sitten sainkin heti lausunnon ja vihdoin lääkäri oli asialla.

Toisena ongelmana meillä on tytön pieni koko. Sitä on moitittu liian pieneks ja oon käyny verikokeissa sen kanssa. Vaikka niissä ei näkyny mitään, ni silti vain moititaan. Tyttö on nyt 5,5 kk ja mitat on 64 ja 5760. En ite oo kovin huolissaan, koska tyttö on tyytyväinen ja syö hyvin. Ehkäpä se tästä alkaa nyt helpottamaan elämä kun ei tarvi enää taistella nuitten lääkäreitten kanssa, ainakaan vähään aikaan :)
 
Täällä oli taas ihan todella tuskainen yö! Tyttö heräili 30min-1h välein koko yön. Selkeästi koski jonnekin, ehkä mahaan? Ja mä olen taas flunssassa (syönköhän liian vähän vitamiineja kun oon nyt puolen vuoden aikana ollut kipeä yhtä monta kertaa kuin yleensä muutaman vuoden aikana yhteensä ) ja tytölläkin alkoi illalla hengitys rohista ja nenä vuotaa. Koko yön tyttö myös piereskeli. Ei olla ainakaan viikkoon annettu uusia ruoka-aineita, joten en osaa sanoa, mistä nuo mahavaivat nyt johtuivat.

murukisu hyvä juttu, että saitte lausunnon! Todella inhottavaa tuollainen, ettei oteta vakavasti. Onpa outoa, että teidän vauvaa on sanottu pieneksi. Meidän tyttö on muutaman sentin lyhyempi. Painoa tosin on enemmän, mutta paino meneekin yläkäyrällä.

Nyt koitan saada tytön päiväunille. On vähän väsynyt olo kahden erittäin huonon yön jäljiltä... Mennään huomenna miehen kanssa ystävien häihin ja tyttö on menossa jo monta kuukautta sitten sovittuun yökylään isovanhemmilleen. Mua ahdistaa tää yökyläily ensimmäistä kertaa, kun yöt olleet niin katkonaisia ja jos tyttö vieläpä tulee kipeäksi. Mutta voihan myös olla, että kyläily menee tosi hienosti ja saadaan miehenkin kanssa nukkua yö ilman heräämisiä. Mennään tänään miehen vanhemmille taas käymään, kun tyttö aina välillä vähän vierastaa, niin muistaisi huomenna, minne menee. Isovanhemmat ovat kyllä tytölle todella tytöt ja tyttö nauttii heidän kanssa touhuamisestaan paljon! Ja ihanaa päästä häihin ja laittautua oikein nätiksi! :)
 
Murukisu :hug:

Ihmeen kauan teillä kyllä kestikin tuon lausunnon saaminen. Mutta hyvä kun on nyt saatu!

Meilläkään ei sitä reagtiota heti paikanpäällä tullut ja sanottiin, että viikon verran tulee korviketta juoda. Jos ei oireita, ei ilmeisesti allergiaa. Mutta heti jos tulee oireita, niin soittaa heille ja tulla näyttämään. Oiskohan tarkoittaneet teilläkin samaa sillä viidellä päivällä, mutta sanoivat epäselvästi? Meille tuli oireita heti seuraavana päivänä ja saimme ajan myös lääkärille samaksi päiväksi. Kirjoitti siis b-lausunnon sille almironille, mutta kun sekään ei sopinut (tiesin heti, koska olin jo itse kokeillut) niin varasin ajan jo sillekin testille. Almirontestissä ihottumaa tulikin sitten heti... Ja b-lausunto myös sille.

Tuo "pienikokoisuus" voi johtua allergiasta tai hän nyt vain on sen kokoinen. Me kävimme 5kk neuvolassa ja pituutta ei ollut tullu 3 viikkoon yhtään ja painoakin todella vähän. Uuden ajan saimme parin viikon päähän ja pituutta olikin tullut 2 senttiä ja painoa puoli kiloa. Meillä siis tuo johtui ilmeisemmin maitoallergiasta. Joku täällä jo kirjoittikin, että vauvan suolisto on tulehdustilassa allergian takia ja vitamiinit yms. eivät pääse imeytymään, joten kasvua ei tapahdu tai hidastuu. Teillä varmaan myös osittain johtuupi tuosta. Kyllä se vielä iloksi muuttuu, älä huoli!

Meille eilen tuli ensimmäinen hammas ja tänään jo toinen :kieh:

Sarina ja Eva
 
Heippa...paljon olette taas kirjoitelleet, mä en oo jaksanu muuta ku käydä lukemassa..on muka niin paljon kaikkee...Ihanaa kun kelit on vähän viilentyneet, tai lähinnä menneet normaaleiksi kesäkeleiksi.. :D
ikuisuus minä annan vettä pojalle ihan hanasta..taisin keittää tuonne 5kk asti.. :)

Meillä kontataan hurjaa vauhtia ja noustaan sohvaa vastenkin seisomaan...Eilen jouduin ottamaan keittön laatikoista(kahdesta alimmaisesta) nupit pois ku poika tajus et näistähän voi vetää :LOL: ni otin ne varmuuden vuoksi pois ettei jätä sormiaan väliin...

Meidän poikakin tykkää hammaspesusta...toinen on tyytyväinen, kun äiti harjaa kahta pientä legoa... :)

Meidän 6kk neuvola siirtyikin tuonne kuun loppuun ku terkka on sairaana, joten ilmoittelen sitten uudet mitat :saint:
bebo meillä kanssa poika innostuu kaikista noista vähänkin kielletyistä...ja sillon meno on hurjaa jos esim.kaukosäädin, puhelin tai lehti on lattialla :LOL:
 
Meillä hammaspesu menee enemmän vielä leikkimiseksi. Harjaa on kiva purra ja ottaa itse käteen. :D

Jaksamista kaikille joilla huonoja öitä! Tiedän tunteen...Minulla viime yönä semmonen ongelma, että kun sain pojan nukutettua, valvoin itse 3-4h...harvemmin noin käy. Poikakin tosin heräsi 2 tunnin unien jälkeen itkemään, mutta nukahti uudelleen.
 
Perjantai iltaa täältäkin suunnalta :wave: en ole paljon kerinny kirjottelee mutta lukemassa oon kyllä käyny ja onhan tänne tekstiä tullutkin =) Hampaista olitte kirjotelleet ja meillä ei ole vielä puhjennut yksikään hammas mutta kuolaa tulee kyllä tosi runsaasti.Eilen tuli puoli vuotta täyteen ja nopeesti on menny kyllä aika.Me jätettiin viikko sitten kapalo pois ja jännitettiin että miten nuo yöt nyt menee kun kapalon kanssa nukkui n.10 tuntia heräämättä mutta hienosti on menny :attn: yösyötöt on onneksi nyt meiltä kokonaan pois :) vettä en ole keittänyt enää 5 kk jälkeen kun neuvolasta minulle sanottiin että kun syö kiinteitä niin ei tarvitse keittää.meillä menee aamupuuron lisäksi 2 purkkia ruokaa,hedelmäsose purkki ja vielä iltavellit ja tietysti myös maitoa päivän aikana,en tiedä onko liikaa mutta poika on ainekin noihin määriin tyytyväinen.Oletteko antaneet ruuan jo syöttötuolissa eli voiko jo istuttaa ruokailun ajaksi?Meillä viihdytään kans enimmäkseen mahallaan ja nostellaan pyllyä ja yritetään kovasti lähteä eteenpäin mutta ei vielä päästä :LOL: Sitterissä yrittää kyljelleen eli jos sitä ei laittais vöihin kiinni ni varmasti tulisi reunoilta yli.mua on ruvennu hirveesti stressaa jo töihin paluu :( oliko täällä muita jotka joutuvat viemään alle vuoden ikäisen jo hoitoon?Haluisin niiiiiiiiiiiin jäädä vielä hoitovapaalle mutta kun se on pelkästään rahasta kiinni :attn:
 
Taas täältä valtavat tsempitykset kaikille yökukkujien äideille!!! Onko teillä ketään läheistä, joka voisi tulla hoitamaan vauvaa yöllä, että saisitte etes yhden yön nukkua? Tai oletteko kokeilleet että mies hoitaisi vauvan vaikka viikonloppuna yhden yön ja itse nukkuisitte toisessa huoneessa? Ei tietenkään onnistu jos imettää... Unikoululaisille vinkkinä: oletteko kokeilleet laittaa miestänne pitämään unikoulua vauvalle? Jostain syystä monella tuo unikoulu tepsii paremmin isien kuin äitien pitämänä. Ei omaa kokemusta, mutta muutamalla ystävällä tämä on toiminu! =)

Murukisu ohho, mitä toimintaa lääkäriltä :eek: :eek: Mutta onneksi nyt lopulta saitte lausunnon maitoallergiasta. Ihan järjetöntä että pieniä lapsia täytyy noin rääkätä, ja eikö kyse ole vain siitä, että ilman tuota altistusta ja lausuntoa kela ei korvaa erikoismaitoa? Joskus ois syytä kuunnella/uskoa vanhempia, kuka muukaan sitä lastaan parhaiten tuntee?

Tänään käytiin tytön 6,5kk neuvolassa. Hyvin ja sopusuhtasesti tyttö kasvaa: 7710g ja 68cm, pää 44cm.

Eilen aloteltiin kerhoilutkin esikoisen liikuntakerholla. Siellä meiän mittarimatokin meni muiden joukossa ja ihmetteli valtavaa hulinaa. :) Tuo on sellanen mukava kerho, jossa ei ole mitään ohjattua toimintaa. Isommat lapset päästelee höyryjä juosten, kiipeillen ja pomppien, ja pienemmät möyrii lattialla äitien jutellessa keskenään.

Meiän neiti sekä yllätti että säikäytti mut ihan perusteellisesti tässä joku päivä. Meillä oli esikoisen kanssa joku "sokka irti"-tilanne ja nakkasin tytön vaan äkkiä sitteriin, joka sattu olemaan vieressä. Lähdettiin siitä esikoisen kanssa toiseen huoneseen ja unohdin :ashamed: tytön sinne sitteriin. Olin ehkä minuutin poissa ja kun tulin takasin, niin neiti ryömii minua vastaan!! :eek: :LOL: Oli jotenkin onnistunu tulemaan alas sieltä sitteristä, ja ilmeisesti melko hallitusti, koska ei itkenyt enkä kuullut mitään muksahdustakaan! Noh, tätä peruja laskettiin pinnasängyn pohjakin nyt alas, ENNEN KUIN neiti tulee sieltä itse alas...

Mulla porisee mehumaija liedellä ja pitäs mennä vielä pesemään muutama pullo, kun eivät riittäneetkään, ja pullottaa se mehu. Plaaaaaah. Ei nyt millään jaksais. Mut viikonloppuja kaikille! :wave:
 
Huh mikä päivä ja ilta!

Tyttö itkeskellyt koko päivän ja nukkunut kahdet alle 15min. päiväunet. Illalla itki taas pitkän aikaa, kunnes hetki sitten tuli sellainen määrä ilmaa pihalle, etten ole ikinä moista paukuttelua kuullut! Tuli myös kahdet satsit kakkaa ja sen jälkeen nukutin tytön vaunuihin, jossa nyt nukkuu. Toivottavasti nyt maha rauhoittuu ja unet samantien ja saataisiin kaikki nukkua ensi yönä hyvin!

Isovanhemmilla tyttö ei vierastanut, ja isovanhemmat oli sitä mieltä, että vaikka tyttö itkisikin niin se on vain yksi yö heidän elämästä ja hyvä, että mekin saadaan yksi yö nukkua. Nyt hammaspesulle ja nukkumaan, kun ei tässä vielä tiedä, mitä yö tuo tullessaan.
 
Ikuisuus, imetätkö? Voisko tytön ilmavaivat johtua jostain mitä itse syöt/juot? Kahvista?? Mulla tuli ainakin väsyneenä kitattua kahvia enemmän kun tarpeen, ja huomasin että tyttö sai siitä vatsavaivoja ja myös tytön atooppinen ihottuma paheni silloin. Toivottavasti tuo suolen tyhjentyminen tois teiän vaaville kunnon yöunet ja teillä vanhemmille myös!
 
Oon samaa mieltä kans siitä, että lääkärit sais kyllä kuunnella vanhempien sanaa paremmin. Ihan kun kuuroille korville puhuis niille. Ne vain vaihtaa puheenaihetta. Mulle kirjotettiin kans sitä almironia. Sitä ennen tyttö söi semperin profylacia, mistä sain reseptin tutulta lastenlääkäriltä. Sanoin, että voin kokeilla tuota almironia kans, kun täällä ei oltu kuultukaan tuosta profylacista... No eihän se almironia toiminu alkuunkaan. Ensinnäkin se on maitopohjanen ja siinä on maissia. Maissista tyttö alko huutamaan täyttä huutoa. No niinhän se teki myös tästä almironista. Kaks päivää juotin sitä ja sitten se jäikin kaapin perälle. Siitäkin kun mainitsin lääkärille, ei vain kuunnellut. Totesi vain, että toivottavasti löydetään parhaiten ravitseva korvike. Tästä lähin annan tytölle vain profylacia, enkä aio enää kokeilla mitään muuta, koska siitä ei tule vatsavaivoja eikä huutoa.

Nyt sitten on kokeilussa kaikenlaiset soseet ja maidoton riisipuuro. Tuntuu, että mitkään niistäkään ei oo sopivia, koska iho punottaa heti kun syöttää pilttipurkkeja. Taidan siirtyä kokonaan omatekosiin soseisiin. Helppoahan se on kun on hyvät koneet millä soosata ruokia =)

Mulle sanottiin myös, että voi tulla näyttämään heti jos tulee pahasti näppyä tai punotusta. Ongelmana oli vain se, että tämä kokeilu oli just viikonlopun aikana. Sillon ei siis voinu mennä näyttämään sitä ihoa, vaan olis vaan pitäny mennä joko yksityiselle tai terveyskeskukseen. Ja eipä siitä mitään hyötyä olis ollu. Kokeilu loppu muutenki maanantaina ni en sitte sillon enää lähteny näyttämään ihoa, vaan otinpa tytöstä kuvia. Olin valmistautunu lähettämään niitä näytille lääkärille, mutta onneks ei tarvinu vaan sain lausunnon puhelinsoiton perusteella. Onneks lääkäri oli tällä kertaa asialla. Kortsinoni oli se mikä pikkuhiljaa sitten paransi ihottuman taas.

Nyt vain sitten odotellaan uutta kelakorttia.
 
Murukisu, meiän kummallekaan lapselle ei ole sopinu valmissoseet. Esikoinen sai ihottumaa ja nyt kuopus sekä ihottumaa että vatsavaivoja. Ensimmäisen kerran kun kuopukselle annoin jossain reissussa piltin peruna-porkkanaa, lehahti posket hetken päästä ihan punaseks! Eli tuosta syystä täälläkin väännetään mössöjä itse. Se on helppoa, ihan mukavaakin ja tulee huomattavasti edullisemmaks. =) Ite teen vähintään viikon ruuat kerralla pakastimeen (nyt viimeks tein kahden viikon ruuat, kahta eri sekoitusta), sillon se on yhtä helppoa kuin valmissoseiden käyttö. Jos ruokaa tarvii ottaa mukaan päiväreissuun/kylään, sillon keitän nopsaan pari purkillista tuoretta sosetta ja kuljetan mukana pienessä kylmälaukussa. Meiän lapsille valmissoseissa allergiaa aiheuttaa niiden sisältämä rypsi- ja/tai auringonkukkaöljy. On todella yleinen pienten lasten allergisen ihottuman aiheuttaja, sitä ei vaan osata yleensä epäillä ja luullaan, että allergian on aiheuttanut joku soseen sisältämä ruoka-aine.

Mut alunperin tulin kertomaan, että meidän tytölle on puhjennu alahampaat! :eek: Ihan huomaamatta!! En osannu etes odottaan niitä vielä, kun esikoinenkin sai ekat hampaansa vasta kymmenkuisena! Yleensä syötän muovilusikalla ja nyt sattu olemaankin ihan tavallinen lusikka ja olin ihan et TÄH??? kun suusta kuului kilahdus! :LOL: Ja siellähän nökötti kaksi täysin läpi tullutta hammasta!!! Kuinkahan suureksi olisivat ehtineetkään jos ei sattumalta olisi ollu tuo metallilusikka käytössä! Olipa taas aika loisto äiti- fiilis... Noh, ei nuo hampaat kyllä oireillu yhtään mitenkään!! Parina päivänä kyllä ihmettelin kun tytölle ei oikein ole maito maistunut, mut senkin laitoin viilenneiden kelien piikkiin ettei ole enää niin janoinen. Hampiharjan ostoon siis! =)
 
murukisu Kurjaa, että lääkäri ei uskonut vähemmästä noita oireita. Meillä tehtiin altistukset yksityisellä, ja peli puhallettiin poikki heti, kun iho rupesi lehahtelemaan tai poju pulautteli tavallista enemmän. Lääkäri sanoi heti, että ihan turhaa tuota on enempää rääkätä, kun nyt jo näkee ettei sovi.

Korvikkeista Profylac taitaa olla ainoa, joka ei sisällä maissia. Hienoa, jos se sopii teille. Kiinteiden suhteen teillä voi tällä hetkellä olla se tilanne, että kun tytön elimistö on hyökkäystilassa maidon takia, niin reaktioita tulee kaikesta. Kokeile rauhassa uudelleen, kunhan elimistö on saanut vähän aikaa toipua. Itse olen tehnyt soseet kotona siten, että keitän ensin kaikkea pitkään (n. tunnin) ja sen jälkeen vielä pakastan. Näin allergeenit rikkoutuvat mahdollisimman hyvin ennen syömistä. Valmisruuissa on lisäksi paljon muutakin kuin vain kasvista, hedelmää, lihaa. En ole uskaltanut vielä kokeilla muita tärkkelyksiä kuin tapiokaa (esim. Bonan luumusose), koska riisi ei ainakaan ensi kokeilulla pojulle sopinut, perunalle on oireillut mun maidon kautta, ja maissille en halua häntä korvikkeen takia tarpeettomasti tässä vaiheessa herkistää.
 

Yhteistyössä