Helmivauvat 2010

matami-mimmi hurjaa vauhtia teillä opitaan uusia taitoja! :eek: :heart:

krisu paljon voimia väsymyksen keskelle, toivottavasti pian helpottaa! :hug:

Meillä on nyt tyttö nukahtanut neljänä iltana unikoulun oppien mukaan, mutta kahtena yönä tämän eteen on tehty töitä. Muutaman kerran siis nostettu sängystä syliin ja laskettu takaisin, mutta eilen ja tänään nukahtanut nätisti. Eilen piti nostaa syliin ehkä kymmenen kertaa ja tänään kolmesti. Toivottavasti jatkuu näin hienosti! Tyttö ei ole koskaan syönyt tuttia, mutta harsosta on tullut tärkeä nukahtamisessa. Monesti kääriytyy harsoon, kääntää kylkeä, sulkee silmät ja käy nukkumaan. Olen aivan mielettömän onnellinen, että tämä nukkumisasia käy näin helposti! Tytöllä kun muuten temperamenttia ja omaa tahtoa riittää.

Meillä hammas tuli niin yllättäen, että huomasin sen vasta, kun oli jo puhjennut. Mutta nyt, kun olen osannut katsoa, toinen alahammas kuultaa jo ikenen läpi ja ien on jonkin verran turvoksissa.
 
Huomenta!

Pojalla kakka hukassa jo vissiin kolmatta-neljättä päivää... Olisko syynä persikka-BANAANI jota annoin tosin eka päivänä t-lusikallisen ja toisena ehkä 2. Nyt kolme päivää luumua, muttei kakkaa näy. Oikein pelottaa millainen juntta sieltä sit lopulta tulee. Öisin heräsi taas tunnin välein itkemään (kakka?). Itki vaan aina sellaisen itkunturauksen unissaan, mutta söi vain 2 kertaa.

Eilisen olin ihan pöhnäväsy. Yritin mennä ysiltä nukkumaan kun poikakin. Vaan en saanut unta kuin yli yhdentoista :kieh: ja viideltä heräsin ja nousin. Eli mun ongelma alkaa nyt olla se etten saa nukuttua vaikka tilaisuus olisi ja VÄSYTTÄÄ. |O

ikuisuus hyvä että nukahtaminen sujuu hienosti. Rätti (tai joku peitonkulma) meilläkin tärkeä.

Kakkaa toivoen, T
 
Voimia täältäkin kaikille väsymyksen keskellä eläville! Omalla kohdallani tämä on jo niin normaali olotila etten muusta enää tiedäkään. Kummasti sitä vaan jaksaa tätä arkea pyörittää ja siihen päälle vielä vähän ylimääräistäkin. En myöskään osaa nukkua päivällä, tai osaan mutta sitten on koko loppupäivän tosi huono olo, joten mielummin nukun yöllä sen minkä pystyn. Harvoin kyllä päivällä on mahollisuuttakaan nukkua.

Meiän neiti alkoi ryömimisen myötä viihtyä lattialla todella hyvin. Aiemmin aiheutti ahdistusta kun ei osannut kääntyä mahalta takaisin selälleen ja kun ei päässyt yrityksistä huolimatta eteenpäin. Selälleen oppi kääntymään 5,5kk iässä ja kaks päivää sen jälkeen lähti ryömimään! Kuopuksilla tosiaan taitaa olla vähän kiire isosisarusten perään, esikoinenkin alkoi ryömiä vasta 7,5kk iässä. Niinku matami-mimmikin kirjoitteli, niin tosi haikeeta kun nämä vauvelit näin aikasin lähtee liikkeelle. Ois meiän tytsykin saanu vielä minun puolesta pysyä pitkään sylivauvana. Nyt se tuolla möyrii omia aikojaan ja tuttipullostakin haluaa pitää itse kiinni, joten minä vaan tyydyn katselemaan vierestä *huoh*.

Imetys on nyt loppu. :| Yritän suhtautua positiivisesti vaikka niin kovasti harmittaakin: ihana nukkua mahallaan pitkästä aikaa! Ihanaa saada heittää imetysliivikammotukset mäkeen ja päästä ostamaan uusia kauniita rintsikoita! Ihanaa päästä korkkaamaan ensimmäinen saunasiideri huomenna! :D

Tyttö herää yöllä samaan aikaan syömään kuin ennenkin. Toivoin että yösyötöt ois jääny pois samalla tavalla kun esikoisenkin kanssa kun imetys loppui. Tosin esikoinen oli vanhempi silloin, joten oli kypsempikin yösyöttöjen lopettamiseen. Olen nyt joka yö kuunnellu varmaan jonkun puolituntia sitä ähinää ja tunkenu tuttia suuhun, mutta sitten lopulta kumminkin lähtenyt maidon lämmitykseen. Mennään nyt näin ja katotaan myöhemmin uuvestaan...

Meiän 2,5v esikoinen on nukahtanu itestään vasta reilun parin kuukauden ajan. Päätettiin jo ennen kuopuksen syntymää että tämän toisen kohdalla ei kyllä lähdetä samaan nukuttamisrumbaan! Olihan se ihanaa lauleskella ja silitellä vauvaa ja katsoa kuinka suloisesti se nukahtaa, mutta vähän vanhempana se oli pelkästään vaan helvetillistä taistelua ja hermojen kiristelyä... Nyt kun tuo imetys loppui niin en enää ole antanut maitoakaan sängyssä, vaan iltapuurot ja maidot normaalisti keittiössä, sit pesulle, yöpukupäälle ja nukkumaan ja hyvin on toiminu! =) Silitän vähän päätä ja toivottelen hyvät yöt. Tyttö rallattelee ja pyörii aikansa sängyssä, saattaa itkutkin tirauttaa, mut menen paikalle vasta sitten kun itku muuttuu hätääntyneeks, TAI kun heittää tuttinsa laidan yli :D

Osaisko joku sanoa, missä vaiheessa ruokiin vois lisätä tomaattia ja sipulia? Sain neuvolasta listan vältettävistä ruoka-aineista, mut en listaa siitä mitä missäkin iässä voi antaa. Esikoisen kanssa mulla oli muistaakseni sellanenkin lista, olen sen vain hävittäny enkä yhtään muista miten ne meni.

Mekin otettiin nyt ensin viljat (riisi ja kaura), mut ajattelin kyllä kokeilla tässä välissä possua ennen kun otan viljoja lisää. Viljat just sen takia ensin että saadaan aamu- ja iltapuurorutiinit käyntiin, niin kuin joku muukin kirjoitteli.

Ois taas ruuan laittoon ryhdyttävä... Viikonloppuja kaikille!

 
Keskiviikkona käyty 6kk neuvolassa:

8950g
69cm

Kaikki oli niinkuin pitääkin ja neuvolatädin mukaan kehittyy "kuin oppikirjan mukaan" :D Neukkutäti pisti pojan seisomaan ja sanoi ettei tässä iässä pitäisi vielä näin hyvin osata seistä! Minkäs teet, kun poika haluaa vaan seistä, kävellä, seistä, kävellä :LOL:

Neuvolassa oli myös hammashygienisti joka kurkkasi pojan suuhun ja sanoi että alhaalta kuultaa jo selvästi kaksi hammasta, jotka varmasti ihan viikon sisällä viimeistään puhkeaa :heart: :heart: Onpahan tän viikon yöt olleetkin semmosta hulinaa, jotta osasin vähän jo nuita hampaita odottaa.. Muutenkin poika ollut välillä todella tyytymätön!

matami-mimmi Teillä ollaan kyllä todella ajoissa!! Onnea kovasti jo niin hienoista taidoista :heart:

Me taidettiin myös aloittaa eka viljat ja sitten lihat, jos en ihan väärin muista, mutta aika nopeella aikataululla mentiin ja melkein heti viljojen jälkeen otin jo lihat kuvioihin!

Täällä on reissattu koko viikko ympäriämpäri! Mulla on ollut kalenteri täynnä ohjelmaa koko viikolle, joten ei olla keretty hirveesti kotona homehtumaan :D Eilenkin oltiin koko päivä kaverin luona Porvoossa ja tänään olis tarkotus viedä kirppikselle vähän myytävää, josta tää äiteekin jatkaa sitten kaverinsa synttäreille ja poitsu viettää illan isänsä kanssa :p

Maanantaina olis tarkoitus lähteä mökille pojan ja koirien kanssa, mies kun on töissä! Mökillä meitä odottaa mun isä ja hänen naisystävänsä joten seuraakin meillä on :heart: Toivottavasti tekis poika nyt nuo hampaansa ennen mökkireissua sillä nukutaan koko kööri samassa pienessä mökissä, eikä ole kiva jos poika itkee yöt läpeensä, silloin ei kyllä sitten kukaan nuku :/

Toivottelemme kaikille oikein leppoisaa viikonloppua :wave:
 
Kääk!

Vauva nyt itki ja ähelsi, ja itki KOVAA! Sai tehtyä pariin otteeseen ruokalusikallisen kittikakkaa. Nyt sit sitterissä vaan SAMMUI! Pudotti vaan lelun lattialle ja laittoi silmät kiinni.. Ottikohan tuo kakkiminen niin voimille, että sammahti??? Yleensä nykyään taistelee kovasti unta vastaan. No ei kai tässä hätää kun hengittää kuitenkin.
 
Tehilla, oletko kokeillu apteekissa myytävää mallasuutetta? Käsittääkseni käy myös vauvoille, mutta kannattaa tarkistaa. Voi pientä, toivottavasti masu tulee pian kuntoon. :hug:

Krisu, kyselit tuosta lihan määrästä. Mä just tänään keitin ja soseutin possua. Tein siitä aika lirua eli jätin paljon keitinvettä sekaan, ja pakastin teelusikallisia annoksia. Aluks aion antaa teelusikallisen kerrallaan ja sitä mukaa kun ruokamäärät lisääntyy niin lisään sitten lihaakin. Nyt kasvis sosetta menee vajaa desi kerrallaan. Desiin laittaisin jo kaks teelusikallista tuota lihasosetta jota tein. Jos liha on soseutettu ilman vettä, niin sit antasin vaan sen teelusikallisen/ 1dl. Mun mielestä se lihamäärä saa olla aika pieni. Valmisruokapurkeissa varmaan sanottaskin prosentteina kuinka paljon niissä on lihaa seassa.
 
En voi olla kertomatta, mutta poju on potan ostamisen jälkeen kakannut vain ja ainoastaan pottaan. On ilmeisesti pojun mielestä kivempi kakata pottaan kuin vaippaan. Nyt on joka kerta ensin ihan kaamea ähellys ja aina luulen, että on kakka vaipassa, mutta EI. Sitten olen laittanut pojan potalle ja hetken päästä on kakka potassa. :attn: :heart: Ja tässä oli tämä kakkakeskustelu minun osalta! :LOL:

Meillä poju on alkanut kovasti jutustelemaan. Kissalle sanoo jotakin, mikä alkaa k- tai g-kirjaimella. Muutenkin suu käy hyvin tiuhaan. Liikkuminen onkin sitten laiskemman puoleista! :kieh:

Mukavaa viikonloppua kaikille! Meillä on huomenna jo toiset kesähäät, mihin lähdetään koko perheen voimin. Toivottavasti ei ole ihan tukahduttavan kuuma reissu!

-mervi-elina ja poju 7 kk
 
Ymmärtää jo paremman päälle poikasi mervi-elina :heart: :LOL: Kuka sitä nyt housuihinsa viitsii tortut vääntää :D

Meilläkin olisi huomenna hääjuhlaan suunta, kuten myös seuraavana viikonloppuna. Pientä vaate ongelmaa meinaa itselläni olla, mutta enköhän minä jotain keksi. :saint:

Mukavaa viikonloppua kaikille! :wave:
 
matami-mimmi, tiedän kyllä, ettei poju ymmärrä tuon taivaallista pidättämisestä tai että miksi tässä nyt potalla istutaan, mutta mielelläni istutan poikaa niin usein potalla, kun toinen siinä viihtyy. Ja on poju tosiaan sen huomannut, että pottaan on kivempi kakata! =) Minun piti oikeasti alkaa totuttaa poikaa potalle vasta, kun osaa kävellä, mutta taitaa hiukan aikaistua tuo homma. :attn:
 
Huomenta!

Eilisen tuloksina vielä 2 vaipallista kittanakakkaa! (ihankun ketään kiinnostaisi meidän ukon sonta :LOL: ) Mutta tästä tuloksena oli yö YHDELLÄ HERÄTYKSELÄ/SYÖTÖLLÄ! Taisi poika olla niin helpottunut päästyään lastistaan että nukutti hyvin. =)
Mutta on se kumma ettei tämäkään hyvä, näiden yhden syötön öiden ongelma on mun kipeytyvät niskat. Eli kun makaan yön ilman ylöspomppimisia (liikkumisia) niin heti niska ja sitämyöten pää kipeä. Onneksi helpottaa kun pääsee liikkeelle.
Nyt lähdenkin tuon koiran kans lenkille, kahdestaan. Vaunulenkillä ei paljon hartiat saa liikettä.. Sitten koko perheen voimin kaupungille!
:wave:
 
Huomenta |O
vaan ei niin pirteetä,kun 5.30 lähtien taas hereillä oltu :headwall:

pottailusta Taisin aloittaa pottailun esikoisella noin 8kk ikäisenä. kuitenkin vasta reilu 2vuotiaana oppi päiväkuivaksi(ehkä omaa laiskuuttani?) ja edelleenkin yövaippa käytössä ja joka yö märkä ja nyt siis tyttö kohta 3v.
eliaksellakin varmaan pottailut koitetaan hyvissä ajoin aloitaa..jospa vaika ottaisi isosiskosta mallia ;)

Te joilla on 2-3vuotias lapsi tämän vauvan lisäksi,niin ollaanko teillä kuinka mustasukkaisia? Kun meillä on tosiaan mennyt nyt ihan överiksi tämä touhu..tyttö kiusaa jatkuvalla syötöllä eliasta :kieh: tönii,repii,riuhtoo,vie leluja ja PUREE :( ..syrän syrjällään saa peletä koska jotain pahempaa sattuu :'( enkä aina oikein tiedä miten suhtautua noihin tytön tempauksiin ja myönnän,nyt väsynnenä ulee todella paljon huudettua tytölle :ashamed: ja se sitten varmaan osaltaa lisää tuota kiusaamista. Positiivista palautetta koitan myös paljon antaa ja kehun reippaaksi jne ,kun siihen aihetta.

aani kiitos sose vastauksesta.
Meillä tosiaan menee nyt 4jääpalaa kasvista ja siihen sitten laitoin 1tl kanaa. Itsekin laitoin kanan joukkoo jonkin verran keitinlientä,että oli sellasta löysempää sosetta.

kahvia koneeseen,jotta tää "yh" jaksaa :D
 
Meillä on havaittu lievää mustasukkaisuutta joskus. Mutta onneksi se ns. 3v uhma ehti olla meillä jo oikeastaan ennen tytön syntymää, väitän että nyt on helpompi. :)
Joskus jollekin vieraalle ihmiselle esikoinen saattaa sanoa " EI MUN SISKOA SAA KATSELLA!!" mutta tuo on lievää.
Nyt kun tyttö liikkuu,esikoinen omii omia lelujaan eikä anna kaikkeen koskea. ihan normaalia.
Kaksi kertaa olen yllättänyt tönäisemästä pikkusiskoaan , on tainnut vähän itsekin säikähtää ja pyytänyt heti anteeksi. Meillä ei onneksi muuten ole kiusaa tehty pikkusiskoa kohtaan.
Mutta odotan "innolla" kunhan tyttö kasvaa ja sitten se ihana kamala riitapukari-suhde veljeen alkaa :saint: :xmas:
 
Pottailusta pikaisesti... Kaksosia aloin laittaa potalle 1-vuotiaana. Olivat sitten 2v täysin kuivia (joitain pikku vahinkoja lukuunottamatta), paitsi että tuo vanhempi poika alkoi pissailla housuun, kun olivat reilun 2v ikäisenä päivähoitokokeilussa, mutta tuosta ongelmasta selvittiin, kun oltiin vielä yksi vuosi kotona. :attn: Mutta katsotaan nyt sitten, että miten tämän uuden vauvelin kanssa käy. En ota asiasta stressiä, kun lapset ovat niin erilaisia.

Nyt täytyy alkaa valmistautuun häihin!
 
Onnea mervi-elina pottailusta!

Tuosta mustasukkaisuudesta, meillähän ei oo kuin toi yks vaan mutta oon perhepäivähoitaja niin on tullut kyllä vastaan näitä tilanteita. Joskus on joillekin helpotusta ainakin tuonut se että viettää välillä kahden keskistä aikaa isomman lapsen kanssa periaatteella "toi vauva ei vielä ymmärrä mutta sä oot niin iso että osaat". Ja toinen sit se että jättää huomiotta kun meinaa vauvalle jotain tehdä/kiinnittää huomion toisaalle. Toki jos satuttaa vauvaa niin sehän ei oo sallittua. Toivottavasti jollekin apua, mut mullahan todellista 24/7 käytännönkokemusta ei tästä ole(mulle jo opiskeluaikoina opettaja sanoi että on tosi hyvä kun tietää antaa vinkkejä ja on omia "ehdottomuuksia", mutta ne saa luultavasti osittain heittää romukoppaan kun omia lapsia tulee) :kieh:

Täälläkin käännytään mahalleen ja joskus muistaa miten mentiin takaisin selälleen, mutta ei aina ja sillon hermostuu(niinkuin nyt) ja joskus ryömii vähän, muttei paljon.

Kakka
ollut myös täällä välillä tosi tiukassa ja löysällä/kovalla vaihtelevasti, johtuukohan tosiaan uusista ruoista? En siis vieläkään anna ruoaksi asti, vain maistellaan eri ruokia kun maitoa tosin riittää ja poika kasvaa. Viimeksi oli neuvolassa pituutta suhteessa painoon nähden vähän, mutta sanoi että saa huoiletta jatkaa täysimettämistä jos siltä tuntuu, ja nyt on siis menty näin.
Voimia kaikille joilta imetys loppunut/lopuillaan! En voi tietenkään ite sitä tajuta miten pahalta se tuntuu vaikkei itse sille voikaan mitään, mutta varmastikaan ei ole mukavaa :hug: :hug:

Huomasin tuossa viime viikolla että olin opettanut pojan vahingossa nukahtamaan rinnalle, nyt eilen sitten aloin siitä vierottamaan, ettei vallan poika siihen totu, ennoin eilen rintaa klo 20 ja sitten kävin tuttia antamassa ja hyssyttämässä yli kymmenen kertaa (tähän asti oon voinut ottaa pojan vielä pariin kertaan syömään, syönyt PALJON ja sitten nukahtanut rinnalle, luulin että on iltatankkausta/nälkä) ja söi klo2 ja 5 ja heräsi 8. Eli nyt siis sinnikkäästi näin jatketaan.

Nyt laskuja makselemaan :) sanv ja poika 5½kk
 
Näin nopeesti sitä jäi koukkuun tälle palstalle. :D Heti kun tilaisuus koittaa pitää käydä kattomassa mitä olette kirjoitelleet.

Krisu, meillä tuo mustasukkaisuus tuli heti sillon vauvan synnyttyä, samaan aikaan nosti uhmakin pojalla päätään, joten meillä vietettiin todella rankka talvi ja kevät. Sitä kesti noin 4kk ja nyt kesä on menny jo huomattavasti paremmin. Oikeestaan siinä vaiheessa helpotti kun tyttö alkoi enemmän touhuilla lattialla itsekseen ettei koko ajan ollu vaan minulla sylissä kannettavana. Onhan tuota mustasukkasuutta ja kiusaamista vieläkin, mutta se on muuttunu aika lempeäksi, sellaseksi sisarusten väliseksi pikku tuuppimiseksi ja kinailuksi samasta lelusta. Tai noh, ei nyt voi sanoa "sisarusten väliseksi" kun eihän tuo 6kk ymmärrä vielä puoliensa pitämisestä mitään, joten isoveli on tilanteen herra, ja vie siskoa kymmenen-nolla. Mutta sellasta mielipuolista potkimista, lyömistä, leluilla heittelyä, raapimista, raajoista repimistä, mitä sillon talvella oli, ei enää ole. Pelkäsin todella sillon että esikoinen satuttaa siskoaan tosi pahasti enkä uskaltanut jättää niitä hetkeksikään keskenään. Ja nyt ne on niin hyvää pataa. :heart: Aivan ihana seurata niitten touhuja ja kun niillä on jo ihan selvästi omia juttuja ja kukaan muu ei saa kuopusta nauramaan niin makeasti kun isoveli pelleilyllään ja riehumisellaan.

Ja kyllä tuli huudettua ja raivostuttua esikoiselle... :ashamed: Se oli vaan niin epätoivoista kun mikään ei auttanu, välillä mä juoksin vauva sylissä karkuun ja esikoinen juoksi perässä käsi ojossa ja karjui "lyön! lyön! lyön!", ja senhän tiesi että kun ite menetti malttinsa niin se vaan provosoi lasta riehumaan vielä enemmän. Mut kai se vaan on joku luonnollinen vaisto, että kun ei enää sanat ja järkevät teot riitä ja tehoa, niin sitten vaan huutaa.... Huih, mutta onneks tuo painajainen on taakse jäänyttä...

Näin jälkeen päin on tietysti helppo sanoa, että pitäs vaan mahollisimman paljon huomioida ja kehua sitä esikoista ja vaikka käyttäytys kuinka huonosti, niin silti vaan keksiä jotain kehuttavaakin. Eipä tuo sillon itelläkään ollu aina päällimmäisenä mielessä. Nyt luin neuvolasta saadusta 2-3v ikäkausi oppaasta, että pitäs mahdollisimman paljon tukea sisarusten yhdessä oloa ja yhteisiä leikkejä, kehua kuinka hienosti he osaavat leikkiä yhdessä jne. Ja jos ja kun se isompi törttöilee, niin ei sillonkaan syytellä, vaan mielummin yrittää sovitella tilannetta muuuten.

Jaahans, meiän neiti on taas lehtikorilla. Mä en ymmärrä, se on ihan himona paperin syömiseen! Jos lattialla on pikkiriikkinenkin paperinsilppu, niin tää kyllä huomaa sen ja sit mennään tuhatta ja sataa syömään sitä! :headwall:

Kakasta: kuinka pian teiän vauvoilla on kakka kiinteytyny soseiden alottamisen jälkeen? Meiän neiti kun ei vieläkään tee sellasta kunnon pökälekakkaa, vaikka soseita on syöty jo 2kk! Vaihtelee sellasesta kittikakasta puurokakkaan, välillä on aika löysääkin. Ihmetyttää vaan että onko tuo ihan normaalia, ei kyllä mitenkään kipuile vatsaansa. Vähän harmittaa sekin, kun mulla on jemmassa iso kasa taskuvaippoja, jotka kohta menee pieneksi ja joita ei voi käyttää noin löysän kakan kanssa. Esikoisen kanssa ne oli käytössä n. 5kk alkaen ja kakka oli jo sillon kiinteetä. Nyt on kestot kokonaan tauolla kun harson+villakuoren tai jonkun muun kuoren pukeminen on kertakaikkiaan mahdotonta tuolle väkkärälle!
 
Pähkämö
aani Meillä kakka kiinteytyi ihan vasta äskettäin - soseet aloitettiin vajaa 4 kk ikäisenä ja ikää nyt 6 kk. Muutama viime kakka on ollut kunnolla kiinteä ja kyllä sitä sitten ähistetäänkin! Mummo ja kummitäti saivat yhtenä päivänä kunnon naurut, kun toinen ähistää naama punaisena vedet silmissä pitäen kauheata ähistysääntä. :LOL: Luumua täytyisi muistaa ostaa seuraavalla kauppareissulla...
 
Moikka!

Me ostettiin nyt sitten kuitenkin syöttötuoliksi Stokken Tripp Trapp. Käytiin kattelemassa tänään syöttötuoleja, ja toi vaikutti kuitenkin paljon tukevammalta kuin esim. se Emman tuoli, joten päädyttiin sit tuohon hinnasta huolimatta. Toivottavasti joskus olisi toinenkin lapsi vielä tuota tuolia käyttämässä.

Tyttö oli tänään ekaa kertaa mun äidillä hoidossa muutaman tunnin ajan ja oli itkenyt lähes tunnin sen jälkeen, kun miehen kanssa lähdettiin. Taitaa tosiaan olla jotain eroahdistuksen tapaista ilmassa, sillä koskaan aiemmin tyttö ei ole jäänyt itkemään, kun hänet on jätetty hoitoon. Ja mummi on varmasti tytölle tuttu, sen verran usein nähdään. Oli kuitenkin vaunulenkille nukahtanut ja loppuaika mennyt ihan hyvin, mitä nyt välillä mummilla ollut hätä, kun ei ollut ymmärtänyt, mitä tyttö itkeskelee.

Tytön kakka on välillä kovaa ja välillä löysää ja kaikkea siltä väliltä. Oon koittanut luumun avulla pitää kakan suht pehmeänä, koska tuntuu ja näyttää kauhealta, kun näin pieni lapsi äheltää kovaa kakkaa vaippaan.

Tänään ekan kerran tyttö nosteli takamustaan ilmaan mahalla ollessaan ihan tosissaan ja työnteli jaloilla vauhtia ja eteni jonkin verran. Pääasiassa peruuttelee selällä ollessa ja pyörii mahansa ympäri.

Nyt tytön kanssa suihkuun ja sitten tyttö toivottavasti unten maille.
 
Ai niin, kukahan kirjoitteli imetyksen lopettamisen positiivisista puolista. Mä en malta odottaa, että pääsen ostelemaan kauniita alusvaatteita ja saan heittää kauhtuneet imetysliivit pois. Myös rintaliivinsuojista luovun erittäin mielelläni.

Oon nyt käsitellyt mielessäni tätä imetyksen loppumisasiaa. Imetän enää kerran tai kaksi päivässä ja useammin tyttö ei edes suostu rinnalle. Mun suvussa lähes kaikilla naisilla on käynyt näin ja itse asiassa mulla imetys on kestänyt pidempään kuin mun äidillä ja tädeillä kenelläkään. Eli olen kuitenkin onnistunut imetyksessä ja tyttö on saanut monta arvokasta desiä ja litraa äidinmaitoa. Toisaalta otan myös ennemmin iloisen, reippaan ja tyytyväisen lapsen pulloruokinnalla kuin tyytymättömän ja nälkäisen (millainen tilanne keväällä oli...) rintaruokinnalla. Joten nyt sopeudutaan tällaiseen elämään. :)
 
Olipas tullut taas paljon tekstiä sitten viime näkemän... :)

Pojalla kakka alkoi mielestäni kiinteytyä jo kun alettiin antaa velliä. Ennen kakkasi vähintään 1-2krt päivässä. Nyt sitten soseitten myötä kakkaa enää 1-2 krt viikossa. Oon myös antanut säännöllisesti luumusosetta, että jollakin lailla vatsa toimis.

Säikähdin jo eilen, että tuleeko rintatulehdus. Rintaan tuli tosi kipeä ja kosketusarka muhkura. Yöllä vähän särki ja koko rinta oli ihan arka. Ei oikein kuinkaan päin saanut kunnolla nukuttuakaan. Imetin pojan ennen yöunille menoa ja sekin otti vähän kipeää. Poika söi vaan kerran yöllä, ja sitten vaiva olikin tiessään. Onneksi! Onkohan kuinka suuri riski saada rintatulehdus jos käy uimassa..? Tai taitaa nuo vedet olla aika lämpöisiä nyt.

Epäilen, kuinka meillä mahtaa unikoulu toimia. Just tuo nostelu-laskemistekniikka yllyttää pojan vaan kahta kauheampaan itkuun. Tassuttelu taas taitaa olla liian "hellä" keino. Viikonloppuna oltiin taas äitini luona yökylässä. Syötin ja laitoin pojan matkasänkyyn, jossa ei meinannut sitten millään nukahtaa. Yli tunti oli jo mennyt ja itellä oli selkä jo ihan kipeä siinä matkasängyn päällä kumartelemisesta. Menin sitten sängylle makoilemaan ja jätin pojan yksikseen pyörimään sänkyyn. 10 minuutin päästä tuli hiljaista ja kurkkasin sänkyyn niin poika oli nukahtanut itse! :) :heart:
 
kakka täälläkin välillä aika tiukassa, mutta kyllä se joka päivä sinne vaippaan ilmestyy :p Soseiden alottamisen jälkeen on kakka muuttanut muotoaan ja on nykyään "pökälemäistä" :LOL:

Täällä nuo puhkemaisillaan olevat hampaat aiheuttaa päänvaivaa ja unettomuutta :kieh: Perjantai-lauantai välisenä yönä ei sitten enää kello kahden jälkeen nukuttukkaan, kuin muutama pikku pätkä, poika kun itkeskeli vähän väliin sängyssään eikä mikään tuntunut auttavan :'( Supotkin oli multa loppu (tietenkin!!), joten ei auttanut kun kanniskella ja hyssytellä poikaa pitkin yötä. Lauantai päivä menikin sitten aika sumussa |O Käytiin kuitenkin miehen ja pojan kanssa keilaamassa ja se meni onneksi mukavasti ja ilman kiukkuja :heart: Aluksi poika säikähti niitä keilojen ääniä, mutta nopsasti tottui meteliin ja nukahtikin sitten aika pian rattaisiinsa =) Kävin myös apteekista ostamassa lisää suppoja ja niitähän taas viime yönä tarvittiin :( Poika nukahti yöunille n. klo 21 ja yhden aikaan alotti itkun. Laitoin supon ja poitsu nukkui 8 asti, joi maitoa ja nukuttiin 9.30 asti :heart:

Huomenna sitten möksälle, toivottavasti tulis vähän viileempi ilma, meillä kun ei ole autossa ilmastointia ja mukana vielä kaks koiraa+kamat, joten voi tulla aika hikinen matka jos tämmönen helle :x

Nyt pakkailemaan, kun poika päikyillä! Mukavaa viikkoa kaikille :wave:
 
Moikka!

Tyttö tajus tänään maissinaksujen idean, kun istuttiin koko perhe pöydän ääressä (tyttö uudessa syöttötuolissaan), ja otettiin kaikki niitä naksuja. Aikansa tyttö katseli mun ja miehen touhuja ja sitten tarrasi kiinni omaan naksuunsa ja laittoi suuhun ja söi kuin viimeistä päivää! Ihan hirveällä tohinalla jyrsi naksua, ja kun jäljellä oli enää nyrkin sisällä oleva pala, alkoi vaatia uutta perään, ja taas samalla innolla naksua suuhun. Hauskan näköistä, kun tyttö niin intona. :D

Piti kysyä teiltä, joilla on Tripp Trapp. Sen vauvaosan mukana tuli jotkut ihme läpyskät, jotka kuvien mukaan pitäisi tulla sinne tuolin jalkojen "jatkeeksi". Näyttää kuitenkin ihan hassulta, enkä ymmärrä, mikä idea niissä on. Voisiko joku valaista vähän asiaa?

Oon tänään pitänyt tyttöä syöttötuolissa ruokailujen ajan. Istuu tuolissa hienosti ja tukevan näköisesti, niin oon uskaltanut pitää. Paljon helpompaa syöttää syöttötuolissa kuin sylissä istuvaa lasta ja ruokailu on onnistunut paljon vähemmillä sotkuilla.

Dolly oottepa rohkeita, kun menitte vauvan kanssa keilaamaan! Mä oon jotenkin arka menemään moneen paikkaan tytön kanssa ja mies on vielä arempi. Johtunee tytön temperamentista ja erittäin kovasta äänestä... Mut pitäis rohkaistua ja käydä vaikka alkuun kahvilassa. Ja toivottavasti teillä hampaat nyt puskee kunnolla ikenen läpi ja unet palautuu!

bebo mulla on pari kertaa käynyt kanssa noin, että rinta kipeytyy, mutta tilanne palautuu ihan vuorokauden sisällä. Oon myös pelännyt rintatulehdusta, mutta ei ole ikinä tullut, kun oon huolehtinut, että rinnat tyhjenee kunnolla. Kun noin on käynyt, on aina ollut päivät, jolloin tyttö on syönyt tavallista vähemmän.

Unikoulu jatkuu hienosti, tyttö nukahti eilenkin illalla kertaheitolla omaan sänkyynsä iltavellin jälkeen. :)

Mua huolestuttaa toi vierastus ja mahdollinen eroahdistus. Ollaan menossa lauantaina miehen kanssa ystävien häihin, ja tyttö on menossa silloin yöhoitoon isovanhemmilleen. Häihin tyttö ei voi tulla. Tähän asti yökyläilyt menneet tosi hienosti, mutta nyt oon ihan sydän syrjälläni, että miten tytöllä menee. Mennään tulevalla viikolla muutaman kerran kuitenkin käymään, että tyttö lauantaina muistaisi, että on tutussa paikassa. Ja viedään tyttö paria tuntia ennen kuin joudutaan lähtemään. Mutta kuitenkin, tuntuu jotenkin pahalta. :ashamed:

Nyt iltatoimiin tytön kanssa!
 
ikuisuus, meillä Triptrapin mukana ne läpyskät, mutta meillä ne ei ole käytössä... Oikeastaan en edes tiennyt moisista läpysköistä, kun mies tuon tuoli kokosi. Ne läpyskät on ilmeisesti tuolin jalkoihin...? :attn:

Meillä oli eilen hikinen hääjuhla, mutta olosuhteisiin nähden kaikki meni tosi hyvin. :whistle:

Meillä unikoulu toimii sillai, että ensin halitaan pojun kanssa pitkään, sitten sanon, että "mennään nukkumaan". (Pojulta on nyt jäänyt pois se raivoisa itkukohtaus, mikä seurasi aina, kun sanoin, että mennään nukkumaan.) Halin ja pusuttelun jälkeen lasken pojan sänkyyn. Itse menen kokonaan huoneesta pois ja kuuntelen itkuhälyyttimen kautta. Jos poju itkee, menen tykö, mutta muuten annan nukahtaa itsekseen. Sängystä saattaa kuulua ähinää ja puhinaa, kääntyilyä ja reunasuojien rapistelua... Nykyisin poju on täysin unessa 5-15 minuutin kuluttua.

Nyt on kaksi yötä menty sillai, etten ole antanut pojulle klo 6 maitoa. On mennyt melko pienillä kitinöillä ja sitkeästi vaan nyt jatketaan tällai. :attn:

-mervi-elina ja poju 7 kk
 

Yhteistyössä