Ikuisuus, joku asia meilläkin sujuu. Tuo pottailu esikoisen kanssa on ollu ihan äärettömän helppoa, koska on ollut ite siitä alusta asti kiinnostunu. Ei oo tullu mitään pottakammokausia, niin kuin on aika tavallista. Silloin kun oppi kävelemään, oli jakso ettei millään ois malttanu istua potalla, mutta muuten on menny tosi hyvin. En nyt muista tarkkaan, mutta oisko ollu jotain 7kk, kun potta ostettiin. Se nökötti pitkään leikkihuoneen nurkassa, siinä istuttiin välillä vaatteet päällä ja se oli pojalla mukana leikeissä. Tarkotus oli vain että potta tulee tutuksi. Poika oppi aika myöhään istumaan, noin 10kk iässä, ja sillon sitten alettiin treenailemaan enempi vähempi tosissaan. Nostin potalle aina sillon kun tiesin että pissaa/kakkaa tulee kohta. Sitten tietysti aina kehuttiin kun saalista saatiin, mut ei se ollu mitenkään ryppy otsasta puurtamista. Ei siis ollu väliä tuliko mitään, vai ei. Potta kulki mukana aina siellä missä millonkin oltiin, vessassa se oli aika harvoin. Tiedän että tämä nostaa monelta niskavillat pystyyn, eikä sovi monenkaan kodin tapoihin, tai ainakin sillon sain kritiikkiä, kun asiasta kerroin muille äideille. Se vain tuntui minusta kätevämmältä kuin että lapsi olisi pitänyt aina kiikuttaa kauhealla kiireellä vessaan kun alkoi kakkaa ähistää. Oli vain helpompi siinä leikkihuoneessa tempaista vaipat pois ja istuttaa lapsi potalle. Monesti jätti kakan tekemättä jos kesken "toimituksen" lähti kiikuttamaan muualle. Kakat siis alko tulla pottaan kun oli vuoden täyttänyt, tarkkaa ikää en muista. Tais itsekin tajuta kuinka paljon kivempi se kakka oli tehdä sinne pottaan kuin vaippaan. Teki sen silloin aina säännöllisesti samaan aikaan päivästä, niin osasin itsekin ennakoida ja pistää potalle. Vuosi sitten kesällä, kun poika oli 1,5v aloin pitää häntä sisällä ilman vaippaa ja housuja. Potta pidettiin olohuoneessa takan ja seinän välisessä kolosessa, oli siellä omassa rauhassa, kun ei vielä yltäny avaamaan vessan ovea tai sytyttämään valoja. Sinne oli helppo juosta pissalle kun pissa hätä tuli. Tuossa vaiheessa pissiä luututtiin lattioilta litra tolkulla, koska vahinkoja sattu usein, mutta mulla oli kyllä aikaa. Joskus lähempänä 2 vuotta, potta siirrettiin vessaan, kun alko selvästi kaivata yksityisyyttä noihin vessatoimituksiin. Aika lailla vuosi sitten oli jo päiväkuiva ja nyt käytännössä yökuivakin, mutta vahinkoja sattuu vielä joskus, niin yövaippaa on pidetty. Ja toiseks olen vähän kuulostellu millon poika itse on halukas luopumaan yövaipasta, toistaseks on halunnu sen vielä pitää.
En sit tiedä kuinka tuon tytön kanssa toimitaan. Nyt kun noita on kaks niin asiat ei jotenkin enää ole niin yksinkertaisia. En tiedä kuinka potta leikkihuoneessa + esikoisen leikit sopii yhteen, joten varmaan pottaa pidetään vessassa... Eikä mulla ole ollenkaan niin selvää käsitystä tytön pissa/kakka rytmistä kuin esikoisen oli, sitä ei vaan ehdi niin seurata kuin yhden lapsen kanssa ehti. Tyttö on myös tosi harvoin ilman vaippaa, koska vaipattomuus tietää aina lisää töitä... Ja niitä yritän välttää. Noh, aika näyttää...
En sit tiedä kuinka tuon tytön kanssa toimitaan. Nyt kun noita on kaks niin asiat ei jotenkin enää ole niin yksinkertaisia. En tiedä kuinka potta leikkihuoneessa + esikoisen leikit sopii yhteen, joten varmaan pottaa pidetään vessassa... Eikä mulla ole ollenkaan niin selvää käsitystä tytön pissa/kakka rytmistä kuin esikoisen oli, sitä ei vaan ehdi niin seurata kuin yhden lapsen kanssa ehti. Tyttö on myös tosi harvoin ilman vaippaa, koska vaipattomuus tietää aina lisää töitä... Ja niitä yritän välttää. Noh, aika näyttää...