Helmivauvat 2009 ~toukokuussa~

...päivittäinen lukusessio ja tällä kertaa kyselemässä myös apukikkoja...

Ensin kommentoin.. Meiän Ellen on aivastellu jo synnärillä ja aivastelee edelleen. En oo ees aatellu, et se on jotenki erikoista. Meillä sekä minä että avomies aivastellaan monta kertaa päivässä joten minkäpä takia ei Ellenkin.

Voi jessus, mitä nukkuvauvoja teillä joillain on! Meillä Ellen menee nukkuu yleensä klo 21 aikoihin ja herää viimestään 02 syömään eka kerran ja toinen yösyönti on suunnilleen klo 05. Aamu on sit joskus klo 08 aikaan ku muu perhe on aamupalalla. Mun suurin haave tällä hetkellä on YKS KOKONAINEN YÖ ILMAN YÖHERÄÄMISIÄ. Saa nähä, millon se toteutuu ... sillä...
Ellen ei suostu syömään tuttipullosta enää:( Kävin maanantai-iltana yksin kaupassa ja neiti oli sillä välin isänsä ja isompien kans kotona ja nälän tultua he oli lämmittäny pumpattua maitoo tuttipulloon. Mutta Ellenpä ei ollu suostunu ottaa ees tuttiosaa suuhun vaan oli napannu suun tiukasti kiinni. Huutoa oli piisannu sitte kolme varttia kunnes mamma tuli tisseineen kotiin ja sit tuli hiljaisuus..
MILLÄ MÄ SAAN TUTTIPULLOLLA SYÖTTÄMISEN ONNISTUMAAN? Kyllä Ellen aiemmin otti pullosta maitoo, mutta nyt ei:( Oon ihan suruissani sillä en halua, että ruokkiminen on vaan mun juttu. En voi mennä minnekään ilman Elleniä jos se ei suostu syömään pullosta.

Äitienpäivästä teillä oli täällä kovat keskustelut ja siitä, kuinka mies ei "osannu" yllättää tms. Mä liityn osittain joukkoon -oltiin mun vanhempien luona viikonloppuna ja su-aamuna en saanu aamusuukkoo enkä äitienpäivätoivotusta. (Olinko ehkä vähän hapan siinä vaiheessa..?). No aamupala oli pöydässä kun mun isä oli laittanu sen eli mun avomiehen ei tarvinnu sen eteen tehä mitään. Sit ku menin pukee itteeni ja Ellenii nii avomies meni hakee autosta jotai ja sen jälkeen kaivo housunlahkeestaan :LOL: mulle kirjekuoren ja toivotti hyvää äitienpäivää suukkojen kera.. sain lahjakortin jalkahoitoon :flower: Mutta pienenä vinkkinä antamani toive runkoruususta jäi toteutumatta, pitää mennä ite puutarhaliikkeeseen se ostamaan.

JeJakos se oli, joka siitä peittojen pöllyttelystä kirjotti.. meillä on kyllä peitto heilunu suunnillee jälkitarkastuksesta lähtien, mutta mä oon kyllä ollu se vähemmän aktiivinen osapuoli. Iltasin mä nukahdan tv-tuoliin telkkua kattoessa viimestään klo22, mut usein herään aamulla siihen kun avomiehellä tekee mieli seksiä. En muista, et olisin ite tehny kertaakaan alotetta synnytyksen jälkeen ja ennen olin varmasti yhtä aktiivinen ku avomies.. Meillä ehkäsynä on tällä hetkellä kondomi ja mä en tykkää siitä ollenkaa. JeJan tavoin liukastetta saa laittaa koko tuubillisen ettei sattuis ku on paikat nii kuivana..
Onko teistä joku muuten käyttäny hormonikierukkaa? Mitä kokemuksia teillä on siitä? Mä nimittäin ajattelin kokeilla sitä, mut joudun vielä oottaa ainaki 3kk ennenku saan sen plus että pitää olla menkat.. Nekään kun ei oo vielä alkanu.. (Gynen mukaan kierukan voi asentaa 6kk synnytyksen jälkeen [johtuuko sektiosta] ja menkkojen aikana, joten pitkä odotus sen suhteen).

Ens viikolla testaamme, kuinka karavaanarielämä sujuu vauvan kans:) Lähetään ekaa kertaa asuntovaunun kans liikenteeseen kun Ellen on mukana. Isompien kans siinä ei oo mitään ongelmaa / hankaluuksia, mut esim. yölliset pyllypesut kakkaamisen jälkeen on varmaan ihana kokemus niin Ellenille kuin mammallekin... Jos joukossamme on muita karavaanareita, nii kertokaa leirintäalueita, joissa on hyvin huomioitu pienet lapset / vauvat!! En oo ennen kiinnittäny huomioo esim. vessoista löytyviin hoitotasoihin tms..

Eilen illalla tajusin suihkussa ollessa et vuos sitte olin raskaana (tosin en sitä sillon vielä tienny vaan odottelin menkkoja)! Ja nyt meillä on jo 3,5kk neitokainen :heart: Mitä luultavimmin Ellen jää mun ainokaiseks, onhan meillä jo noi kaks isompaa avomiehen ex-suhteesta täällä huushollissa. Väliin tulee kuitenkin sellane olo, et ehkä mä sittenkin haluaisin kokea vielä kerran raskauden mut en synnytä ainakaa samassa sairaalassa ku missä Ellen synty (ko. sairaalassa on 2 äitiä kuollu n.6kk sisällä ja 1 vauva synnytyksessä).

Nyt itkuhälytin huutaa..Gotta go..

Nanada+Ellen 3,5kk
 
pur
GLOW Meillä kans tyttö ei oikeen suostu makaamaan. Ja nyt 3kk neuvolas määräskin sitterin pois. Ja mä vaan itsekkäänä mietin et miten mä nyt saan pihahommat tehtyy :eek: , en kait mä voi tyttöö maassakaan hudattaa. Muutenkin tyttö on aina melkeen sylissä, sohvalla tyynyillä tuettuna tai sitterissä kun lattialla alkaa huuto. Tosin sohvalla nykyään ja nukkuessaan käy makuullaankin olo vähän aikaa..huoh.

TARTTUMISESTA Musta tuntuu et aina ku täällä mainitsen jostain mitä ei oo tapahtunu tai on meneillään niin heti homma muuttuu. Tosta leluista kiinnostumattomuudestaki kirjotin muistaakseni viime vkol ni johan on alkanu kovasti sen jälkee kiinnostaa nekin. Ja tartuukin jo. Vähän se viel hakee mut tarttuu kuitenki jo.

Käytiin tänää YLIMÄÄRÄSELLÄ LÄÄKÄRI KÄYNNILLÄ YLIOJENTAMISESTA JA SITTÄÄ PUOTOAMISREFLEKSISTÄ eli säpsymisestä. Pikkusen alkaa jo huolestuttaa kun lääkäri tuli nyt siihen tulokseen et sen verran on säpsymistä, että laittaa kyselyn neroligiselle et lähtevätkö tarkemin tutkimaan. Toinen terkka oli kyl mieltä et lapsilla vaan asiat menee eri tahdissa. Ja kun kysyin niin kaikki kehitys on kyllä ihan tahdissaan ja osa vähän edelläkkin, ettei mikään siis oo häiriintyny. Mut näitten refleksien ois kuitenki pitäny lähtee et uutta pääsee kehittymään. Kyllä mä jäin oikeestaan aika hämmentyneeks. Hyvä että tutkiivat mut on toi neurologinen tutkomus jo sanana aika mrkö jotenkin :'( .
 
Haavemamma: täysimetetyillä tuo nukkuminen on yleensä katkonaisempaa siksi, että äidinmaito on ns. hyvin sulavaa, eli mahalaukku tyhjenee nopeammin. Täysimetetyillähän on harvoin myöskään ummetusta, meillä kakkataan vieläkin 6-8 kertaa päivässä! Eli ruoansulatus kertakaikkiaan on nopeampaa. Hiukan kuivemmaksi on muuttunut sentään, alussahan oli tooosi vetistä ja sitä tuli joka imetyksen yhteydessä eli 10-12 krt/päivässä. Kakkaako kenenkään muun vauva vielä noin usein?

Hassua, kun kirjoitettiin aivastelusta, ja kirjoitin, että pölyä se aivastelee ja kas, nyt Gretalla on eka nuha :'( No joo, ei mitään vakavaa, hengitys korisi kauheasti yöllä, en saanut itse putsattua, mutta onneksi typy aivasti kauheat räät itte ulos nenästä =)

Levoton yö, syötiin varmaan tunnin välein, on kuulemma vaikea imeä, kun on nenä tukossa ja siksi syö vähän kerrallaan, mutta usein, sanoi lastenlääkäri, joka tarkasti korvat ja kuunteli keuhkot, onneksi on vain nenä tukossa, ei edes lämpöä.

Kuinka paljon täällä siis nukkuvat täysimetetyt vauvat? Kysyn näin, etten turhaan katkeroidu, kun luen teidän 11 tunnin yöunista :LOL: Entä kuinka paljon nukkuvat perhepedissä koisaavat imetetyt?
Onkohan meillä mitään toivoa kunnon unista, kun Greta syö vain tisua ja nukkuu mun vieressä. Millähän saisi tämän nukkumaan kauemmin?
Greta kaiken lisäksi "tankkaa" illalla tunnin tai puolentoista välein, vaikka päivällä yleensä väli 2-3 tuntia, ja kuitenkaan ei sitä yi 3 tuntia nuku. Ja kelpaa vain yksi tissi kerralla, jos yritän kahta tuputtaa, niin joko ei vaan huoli tai pari kertaa jos on tuossa sängyllä imeskellyt, niin on tullut oksut, kun ei oo mahtunut masuun :/
Välillähän meillä oli tää eka pätkä 4-5 tuntia, mutta sitä kesti vain ehkä viikko ja taas palattiin 3 tuntiin, suunnilleen samoihin aikoihin tuli tästä päivällä nukkumisesta valikoivaa (kelpaa vaan kantoliina ja siinäkin uni kevytä, eli usein heräilee, onneksi sentään nukahtaa sit aika pian uudelleen).

Oisin eilen halunnut kauheasti riidellä miehen kanssa puhelimessa ihan vaan stressiä purkaakseni, mut en oikein voinut, kun mies oli jo riidellyt exänsä kanssa (ex suuttui, kun mies sanoi, ettei ole reilu tytärtä kohtaan ja suosii poikaa, ja exän äiti samaa mieltä mun miehen kanssa ja sitten olikin ollut piru merrassa...) ja muutenkin raukalla meitä kauhea ikävä, ei kuulemma osaa mennä suunnilleen enää vessaan ilman mua :heart:
Onneksi mie son taas ylihuomenna täällä, silloin mennäänkin ottamaan Gretalle meningokokko- ja rotavirus -rokotteet

Tv. Lentis ja Greta 3kk 1 vko :heart:
 
Pur: meilläkin Greta säpsähtelee vielä paljon, eikä lääkäri oo siitä ikinä kysynyt eikä edes tarkastanut (tai itse asiassa en tiedä, onko se sen jotenkin tarkastanut, mutta ei ole tullut puheeksi). Ja Gretahan on tarttunut esineisiin jo monta viikkoa ja eilen sitten alkoi kova kääntymisyritys. Selältä pääsi kyljelle (no, sitä on tehnyt varsinkin öisin jo pari viikkoa) ja sitten puolittain mahalle, mutta käsi oli silleen alla, ettei ihan mahalle päässyt ja sitten ponkaskin takaisin selälle. Mutta kovasti yritti kääntyä heti uudelleen, en sitten auttanut muuten kuin kehumalla, aattelin, että kyllähän tuo kääntyy sitten kun on siihen kääntymiseen valmis.

Niin että en sitten tiedä, että mitä kehitystä tuo säpsähtäminen estää, mäkin uskon, että nää kaikki on vauvoilla niin yksilöllistä, jotkut refleksit jää ekku pois ja uudet taidot tulee sitten ajallaan, ei vauvoja voi mihinkään muottiin panna, oli neuvoloissa mitä viitteitä tahansa. Mutta on tietenkin hienoa, että asia tutkitaan, mutta ikävä, jos ja kun vanhempia turhaan joillain asioilla huolestutetaan, ainakin itse oon ihan hysteerinen ja yritän ottaa vähän iisimmin... :ashamed:
 
pur: :hug: helposti sitä oman rakkaan puolesta huolestuu. Toivottavasti kaikki kuitenkin on kunnossa.

Lentoemo: meillä löytyy edelleen tuollainen kakkatykki. :wave: Täysimetetyllä on kai ihan normaalia, että vatsa toimii usein. Ja vetisyys vaihtelee, luultavasti mun syömisien mukaan. En ole kertoja laskenut, mutta kyllä sitä kakkaa useamman kerran päivässä tulee...
Ja meidän nukkumisesta laitoinkin tuonne aiemmin. Hieman pidempään nukutaan kuin teillä, mutta poika syö kyllä ennen nukkumaan menoa molemmista rinnoista.

Meillä Konstalla edelleen kurkku kipeänä ja vaikuttaa siltä, että panadolin vaikutus ei kestä ihan sitä 8 tuntia, mitä pitäis... :( Reppana on aina 1-1½ tuntia ennen seuraavaa lääkeannosta tuskainen ja itkuinen. Tekee vaan niin pahaa katsella kun omalla murulla on hirmuisen kenkku olla. :'( Toivottvasti tuo tauti tuosta pian menisi ohi. Onneksi kuitenkin on koko ajan jaksanut syödä hyvin.

Mutta nyt taitaa olla päiväunet lopussa...

Kuume ja Konsta 2kk++
 
Vauvan vakuutuksesta oon vähän ootellut jo jotain postia. Lähetin Nordeaan (syntymättömän lapsen vakuutus otettiin sieltä ) nimen ja sotun silloin ristiäisten jälkeen heti, eli melkein 2kk sitten, eikä vieläkään ole tullut vauvan nimeellä mitään vakuutuspapereita kotiin. Tänään oon koko päivän yrittänyt soittaa sinne asiakaspalveluun mutta jatkuvasti on vaan "ruuhkaa asiakaspalvelussa", mukamas. Alkaa hermo mennä. Miten kauan teillä muilla on kestänyt papereiden tulo? Vakuutuksesta tuli kyllä silloin aikanaan päätös että se on meille myönnetty mutta ihmettelen miten tommoset lappuset voi noin kauan kestää..
 
Päästiin tänään sinne 3kk (n.3kk 1vko) nevolaan ja mitat oli komeat eli 65cm 7840g. Kaikki oli hyvin, vellejä ja soseita neuvoi alottamaan. Niin ja neuvoi pitämään enemmän mahallaan lattialla vaikka ihan hyvin kannattelee niin väsyy ja hermostuu tosi nopeesti.

Nanada: Meillä myös 6kk pitää odottaa synnytyksen jälkeen että kierukan voi laittaa, mutta joissain paikoissa laitetaan heti synnytyksen jälkeen. Ajattelin itekin sen ottaa.

Josko kerkeis vielä lenkille....
 
Kiitos Labello, mä koitan tota linkkiä jos onnistuisin. En enää edes muista missä olen kirjautunut.

Luovuin rintakumista poisharjoittelusta, se oli ihan kamalaa tappelua ja poika ei tahtonut syödä enää kumilla taikka ilman. Päätin, ettei sen mukana kuskaaminen ja putsaaminen ole niin suuria ongelmia etten voisi jatkaa ja kun maitoa kumin kanssakin kuitenkin riittää niin jatketaan sillä. Taas siis annoin periksi heti kun toinen laittoi hanttiin. Olis ehkä pitänyt vieroittua jo aiemmin kuin kolmekuisena!

Meidän kakkatykki on nyt ihan viime viikkoina hiljentänyt tahtia ja kakkaa tulee enää noin kerran päivässä. Kamalan paljon kyllä kerralla eli aika sotkulla.

Vauva on täysimetetty ja nukkuu keskimäärin (öisin) kolmen tunnin pätkiä, aamuyöstä vaan kahdenkin. Varmaan ei jaksa syödä yöllä niin pitkään ja maha tyhjenee nopeammin. Päivisin yhden 2-3 tunnin päikkärit ja parit lyhyemmät.
Nukutaan sempiperhepedissä eli eka pätkä meidän sängyssä pari tuntia ja loput omassa sängyssä, loput pätkät vaihtelevasti molemmissa.
Olen yrittänyt välillä pumpata maitoa ja tankata sitä pojalle saadakseni pidemmät unet, mutta ei sillä merkittävää muutosta ole tullut - syö kai jo itsensä täyteen joka tapauksessa enkä ole hillittömiä määriä antanut jottei ihan mahalaukku veny.

Miten teillä muuten yleensä menee noi neuvolakäynnit? Mä olen kätevänä onnistunut varaamaan aina aikoja joilloin pojalla päiväunet (aamupäivä), sitten herää neuvolassa ja on kiukkuinen tai ainakin tulee nälkä ja on kiukkuinen. Ja jossain vaiheessa aina itku, luuleekohan neuvolantäti jo että on kovin huonovointinen poika kun niin itkee.? Huomenna taas neuvolaan ja eka rokote tulossa...

almaa ja poika +12 vkoa
 
Lentis kiitos vastauksesta!

Nanada valitettavasti en osaa neuvoa kun ei kokemusta :)

3 kk neuvolasta terveisiä:
5700 g, 59cm ja nuppi 39cm.
Vihdoin oli vakkari täti, tavattiin siis nyt ekaa kertaa. Yllätys yllätys hän onkin raskaana ja jää sitten syksyllä äippikselle. Vitalis että on huono tuuri meillä tässä hommassa, no onneksi ei ole mitään vaivoja.

Heti perään mentiinkin sitten rokotetutkimus klinikalle ja saatiin rota sekä neuvolarokote + vielä tutkimusrokote. Neiti parkaisi tietysti kovaa, mutta oli sopivasti ruoka-aika eli rauhoittui heti maitopulloon =) ..seuraavaksi tulikin jo pian uni, joka jatkuu nyt vaunuissa pihalla. Jännityksellä odotellaan sitten iltaa/ yötä.

Anoppi oli tosiaan aamulla 3 tuntia hoitamassa vaavia kun oltiin kaupungilla ja ehdittiin lounaallekkin kaikessa rauhassa =) Hyvin oli mennyt, paitsi nukkuminen oli jäänyt vähiin, anoppi ei jotenki ollut saanut sitä nukkumaan kun pari pikku pätkää...
Olen muutes huomannut ettei vaavi oikein malta nukkua enää muualla kuin oma pinnis tai vaunu, muuten on ilmeisesti liiaksi mielenkiintoista seurailtavaa.

Huomenna lähdetään mökille, mua jännittää ihan kauheesti. Ekakskin siis koska mehän rakennettiin koko viime kesä sitä mökkiä ja se on vieläkin vaiheessa ja hirveesti olis kaikkee hommaa ja toinen on aika kiinni vaavin hoidossa, tokaks tietty jännää että miten vaavi siellä sitten uusissa ympyröissä viihtyy. Kolmanneks veneily on kans jänssiä, mökki on siis saaressa. Käytiin tänään ostaa pikkuiset pelastusliivit, ne on melki samankokoiset 'turvakauluksineen' kuin itse vaavi. Toivottavasti huomenna on hyvä keli =) Mut sit aika kivaa päästä vähän niinku reissuun. Mut joo, kaikkee jänssiä siis tänne luvassa.

Ja tää mamma on ihan poikki kun on itse aiheuttanut sen että meni vasta klo 1 nukkuu ja heräs jo klo 7 ylös. Mut eipähän tarvinnu herätä kelloon kun vaavi hoiteli herätyksen pikkusen ennen kelloa. Taidan siis ottaa päikkärit.

Voikaas hyvin!!

HM ja neiti 3 kk :heart:
 
..ai niin, tänään sattui jo 2 kertaa siis omassa pinniksessä että vauva alkaa itkeä tosi tosi täysiä ja ihankuin hänet olis jotenkin pudotettu tai vähintäänkin seinä kaatuis päälle tai iso paha mörkö olis justiinsa pistelemässä poskeensa :'( |O |O ..ja niin lohduttoman kuulonen ja tosi pelottavan näkönenkin kun säntäsin paikalle ja silmätkin täynnä kyyneliä, mitä meitin neidillä näkee harvoin. Ts en ole aiemmin tuollasta itkua edes kuullut ja mulle tuli melki itelle itku silmään. Sitten ku annoin tutin ja lohdutin niin ikäänkuin uni jatkui tai silmät vaan niinku muljahti päässä pari kertaa ja krooh.. Onko muilla ollut vastaavaa???
Nla täti sanoi että pahaa unta.
Onneksi tuo tapahtui ennen niitä rokotteita tai yhdistelisin tietty niihin. Ja jos tuollainen sattuisi yöllä kun kaikki nukkuu niin vähintään saisin itse jonkun kohtauksen. Weird!
 
Haavemamma meillä oli tuota, mutta tosiaan se jäi pois, kun aloitettiin refluksilääkitys... Oisko ehkä kerran sen jälkeen huutanut unissaan, lääkityksen jälkeen lähinnä pahan unen huomaa siitä, että alahuuli vain väpättää. En tahdo pelotella enkä muuta, mutta meille lääkäri sanoi, et se johtuis todennäköisesti siitä, kun mahanesteet nousee ylös ja korventaa ruokatorvea. Mutta siis oikeasti: se voi olla ihan normaalia ja ihan vain painajaisunta ilman sen suurempaa draamaa. :)

Lenttis meillä on periaatteessa täysimetetty vauva ...siis täysin rintamaidolla, mutta saa sen nyt pullosta. Semmoisen jutun huomasin, että heti pulloon siirtymisen jälkeen uni maittaa pidempään ja tyttö syö kerralla enemmän eli ruokaväli piteni. Oisko siitä, että vaikka tavara onkin samaa, se saa sen paremmin kuitenkin pullosta ja enemmän myös takamaitoa. Mulla tulee maitoa kerralla (jos molemmat tissit tyhjentää ) vähän päälle 4 dl, joten meillä typy ei koskaan tissistä jaksanu raapasta kuin vasta etumaidon... pumppaamalla saan sille sen takamaidon ja etumaidon sekaisin, joten eikös takamaidon pitäskin pitää nälkää paremmin. :) Mutta niistä unista: meillä max unipätkä on 5-6 h. Sen typy vetäisee pari kertaa vuorokaudessa, muulloin lyhyempiä tunnin-kahden unia. Vaunuissa nukutaan nyt päiväsaikaan selkesti pidempään ja paremmin kuin sisällä... Siellä menee aina vähintään tuo 2 h. Kakan kanssa meillä on jo reilun kuukauden ollu ongelmaa. Nimittäin sitä ei tule... Kun kakkatauko piteni 6 päivään, meillä aloitettiin säännöllinen mallasuutteen käyttö eli typy vetäisee maidon seassa 2x päivässä mallasuutetta. Nyt sit kakka tulee tosi usein joka päivä (edes pienet kakat), mutta viimeistään joka toinen päivä. Tuo refluksilääkitys tosin on tehnyt sen, että meidän ennestäänkin kovavatsainen vauva tekee nyt täysin pökäleitä eli löysää maitokakkaa meiltä ei ole löytyny enää piiiiiiitkään aikaan. Mut tosiaan, nyt tuntuis silleen hyvältä, että kakka tulee yleensä edes kerran päivään. =)

Nanada: tuo pullosyöttäminen ja ylipäätänsä syöttäminen osaa joidenkin vauvojen kohdalla olla hankalaa. Oon huomannu. :xmas: Siihen ei tunnu olevan edes mitään logiikkaa, joskus pullo kelpaa, joskus ei vaikka nälkä ois ja kuinka sitä huudettais. Oon koittanu ratkaista ongelmaa eri pulloilla, joissa on erilainen tuttiosa. Se toimii joskus ...ja vähintään yhtä usein ei. Mutta kaks toimivinta kikkaa on pikkusormi ja tutti. Eli imu ensin päälle tutilla tai pikkusormella. Jompi kumpi niistä suuhun ja heti kun imu lähtee päälle, sormi/tutti pois ja pullo nopeasti tilalle. =) Yleensä meillä ainakin, vaikka suu ois kuinka tiukkaan pullon tutille kiinni, tavalliselle tutille se kyllä aukastaan ja jos ei aukea, sit oon koittanu pikkusormella samaa. :)

Yskimisestä olen nyt todennu, että siitä hyvin suuri osa meillä tällä hetkellä johtuu mitä todennäköisemmin tuosta refluksista eli mahanesteiden seilaamisesta. Kuten lenttiskin sanoi, se kuulostaa just siltä, että jotain menee väärään kurkkuun.
 
pikana omanapaiset nauvola kuulumiset. Uudet mitat oli 6200g ja 60cm. Sano että jatka vaan täysimetyksellä vaan vielä,mietitään kiinteitä sit myöhemmin :)
Piikin sai ja siitä pikkasen inahti,mut ei itkeny ollenkaan :heart: rota maistu neitin mielestä aika pahalta ja oli ihme ilmeitä kun sitä lupsutteli.
Oireita ei oo ainakaan vielä ilmestynyt mitään,supot oottelee varalta kaapissa.

Jasmin on vallan hylännyt vasemman rinnan,alkaa huutamaan kun koittaa tarjota,oikee kelpaa kyllä.nirsoilija.

:hug: kaikille tarvitseville!!

 
Heipsis.
Kierukasta mulla oli 3,5v hormonikierukka ja tykkäsin kovasti. Ei vuotoja, ei mielialavaihteluita, ei kipuja.. Laitatan taas, kunhan nyt pääsis ekaks papakokeeseen aikaseksi tästä...
Meitin herralla on joku helkkarin kriisi... Ensin ne tissiraivarit! :kieh: :eek: Sain onneksi loppumaan imetystuki ry:n ohjeiden avulla.. Nyt sitten ollaan taas "tissiboy" imetellään puolikin tuntia mitä ei ole alkuviikkojen jälkeen ollut.. :saint:
Mutta nää illat :eek: :eek: Kuudesta etiäpäin ei kelpaa tissi ei tutti. Pitää kieputtaa ja istumaan ei sovi käydä... Tänään ja monesti muulloinkin ei mun parane edes yrittää puhua hälle.. Heti alkaa parku.. Ispän sylissä suostui vain olemaan huutamatta. Sitten kasin jälkeen kelpaa taas tissi ja tissin kanssa käydään yöunille :D Toivon kovasti, että tilanne helpottaa pian.. Tuo huuto on NIIN kurjaa.
Meillä nukutaan päikkäreitä max 2h yleensä 30min - tunti. Ne 3h unet on historiaa. Yöllä vetää tosi vaihtelevasti 21 alkaen melkei poikkeuksetta, mutta voi herätä yhtähyvin 1.30 kuin 4 seuraavan kerran. Loppuyö on sitten 2h välein. En kuitenkaan valita, en oo kovin väsyny. B)
Ehkä tää kevät piristää ja kuitenkin aamulla herätään 7 pintaan vasta, niin noita unitunteja tulee mullekin. Jos vain ymmärtäis käydä edes joskus koisii vauvan kans. Mut en malta. :D

Nyt CSI pariin jaksuja kaikille joilla rankkaa tai huoli vauvasta :hug: :hug:

Seranzu ja Kaapsu 2.5kk+
 
Täysimetetty vauveli nukkuu meillä max. 5-6 tuntia yöllä. Ekat päikkärit saattaa olla 4tuntia ja toiset 3tuntia. Päikkäreitä ei nukuta enää muualla kun vaunuissa ja nukahtaminen onnistuu vain ja ainoastaan liikkuviin vaunuihin :headwall:

Joku täällä mietti, et miks vauva heräilee aamuyöstä eikä enää nukahda uudelleen vaan haluu seurustella. Mä olen pimentänyt meidän poitsun huoneen, niin että aamun valkeneminen ei ala herättelemään pikkusta. Yösyötönkin yritän suorittaa mahdollisimman pimeässä. Näillä konsteilla meillä ei yöllä seurustella, vaan nukahtaa tissille ja sitten takas sänkyyn :saint:

Tuiskunen ja Axu 3kk 1vko+
 
Meidän Ronja on täysimetyksellä, ei oo siis vielä kertaakaan korviketta edes maistanut, (mitäköhän siitäkin sitten tulee jos siihen täytyy siirtyä.. :/ ) ja Ronja nukkuu öisin n. 23-09 tai 10, syö ja menee uudestaan nukkumaan, ja nukkuu n. klo 12 asti. Päivällä neiti ei sitten nukukaan kuin pikku pätkiä, eli tosi hyvät rytmit on neidillä :) Niin ja nukahtaa sänkyyn, vaikka veisi sinne hereillä :O Ihmeellisen helppo lapsi on kyllä, ja niin rauhallinen!

Tosi puhelias Ronjasta on tullut myös, mutta ujous iskee, kun näkee vieraita :heart: Ja osaa jo sanoa"hello", varmasti osaa :LOL:

Hienosti osaa jo tarttua esineisiin, ja viihtyy hyvin "yksin" esim leikkimatolla. :)


Sori omanapaisuus :ashamed:

Sitä on vaan niin ylpeä omasta pikku prinsessasta :heart:


Ja täytyy toivoa, ettei Ronja uhma- tai murrosiässä muutu hirviöksi, kun on nyt niin ihana ja kiltti :eek:

Mummy, äiti ja Ronja ~3kk :)
 
Pikaisesti ennen kuin kaadun sänkyyn..

Uudet mitat 2.5kk 64 cm ja 7445gr. Vähän on kasvu rauhoittunut, mutta imetyskin on alkanut toisaalta tökkimään. Samoin kuin Labellolla niin myös meidän vauva on alkanut boikotoida vasenta rintaa. Suunnattoman ärsyttävää... Pakko oikeasti ostaa kunnon pumppu.

Lentis, meillä nukkuu täysimetyksellä (ja perhepedissä) suunnilleen samoin kuin Tuiskusen Alexi. Saattaa nukkua parhaimmillaan joskus jopa 6-7h vieressä. Imetän vaan maaten sängyssä (laiskiainen I know) ja nukahdetaan yleensä vartin sisällä molemmat uudestaan.

Jee mä käytin koko päivän tänään shoppailuun ja kaupungilla hengailuun! Mulle ei ole vieläkään tullut yhtään penniä äitiysrahoja, joten mies tökkäs mulle seteleitä kouraan ja käski mennä ostaan vaatteita. Ja minähän menin:) Ostin vihdoin pari imetystoppiakin. Vauvakin jaksoi matkassa kaupungilla hienosti. Imetin mm Åhlénsin sovituskopissa (kun siitä julkisesta imettämisestä on puhuttu) :LOL: :LOL:

Nyt tutimaan. Öitä.
 
meillä nukutaan kanssa perhepedissä ja täysimetyksellä. Yöt vaihtelee kauheesti. mutta kyllä niitä herätyksiä on yleensä 3 yössä. Eka unijakso on välillä ollut jopa 5h mutta useimmiten n 3h. Siitä sitten heräilee sen jälkeen n 2-3h välein. Mä kanssa imetän öisin siinä maatessa (nukkuessa.. :whistle: ) enkä nouse ylös, enkä röyhtäytäkkään öisin vaan jatketaan siitä unia. :heart:

sadee80 & tyttö 2kk++
 
Glow
merkkiä...
unohdin jo mitä piti kommentoida :whistle:

mua kun on viimeaikoina ärsyttäny aivan suunnattomasti maha! vaikka mies sanookin ettei se edes ole iso... mutta kun mua haittaa niin mua haittaa. Kävin eilen uimassa kilsan ja ai että tuli hyvä olo! uiminen on ihan loistavaa liikuntaa =) otanpa tavotteeks käydä 1-2 krt viikossa nyt! Oikeen hyvin oli Onni pärjänny isinkanssa pari tuntia. Tänään isi saa hoitaa illan ja nukutuksen kun mamma lähtee futispeliin :D

Glow & Onni 3kk tänään :heart:
 
Pitää varmaan "korkata" tämäkin pino :D Oon käynyt kyllä lueskelemassa tasaisin väliajoin, mutta ei vaan oo tullut kirjoitettua. Hirveesti kyllä oon saanut teiltä henkistä tukea kun kaikkien vauvat on suunnilleen saman ikäisia niin samat näyttää olevan "ongelmatkin", kiitos siitä! Nyt ajattelin jopa kommentoida :D

Lentis, ihana kuulla että jollain muullakin kakataan noin monta kertaa päivässä! Meidän tytöllä oli kolmisen viikkoa sitten ripuli (pari kertaa tuli ihan vettä) ja sen jälkeen kakkaa on tullut kolmesta kuuteen kertaa päivässä. En muista miten kakkasi ennen ripulia niin oon miettinyt että jatkuuko se edelleen lievempänä. Mutta ihan normaalia toi sitten varmaan on jos teilläkin noin monta kertaa päivässä tulee.

Täysimetetyn nukkumisesta, mä oon huomannut, että tyttö nukkuu kauemmin kun on omassa sängyssään. Meillä siis on pinnasänky sivuvaununa parisängyssä ja usein nukahdan itsekin imettäessä, jolloin tyttö jää viereen nukkumaan. Tällöin syöttöväli on n. 3 tuntia, mutta jos jaksan valvoa ja nostaa tytön oman sängyn puolelle, saattaa se nukkua jopa 6-7 tuntia putkeen, varsinkin sen yön ekan pätkän :) Aamuyöstä sitten kyllä syödään taas 2-3 h välein, oli vieressä tai ei.

Nyt kuuluu kutsuhuuto, joten palailen myöhemmin enempi.
KÖ ja Taotao kohta 3kk :heart:
 
Hormoonikierukka mul on ollu se ja mul toimi hyvin. Menkat jäi samantien pois ja ei ollu ongelmii. Joillakin sit taas on jatkuvat menkat et on varmaa tosi vaihtelevaa.

haavemamma73 meinasin iha samast asiast kirjottaa eli tost kesken unien itkust. Tää aamu on menny nii et on monta kertaa heränny kauheeseen itkuun ku ois jotai tapahtunu ja ei ennen oo niin tehny.
 
Kärppänä heinälatoon: Piti sulle tulla kertomaan että kokeilin sitä ruokavaliojuttua mistä oli silloin puhetta. Jätin sokerit, riisit, perunat yms pois ja remontoin muutenkin ruokavaliotani noin kuukaudeksi. (pirun pääsiäiset ja ristiäiset pukkasi päälle ja herkut myös) Täytyy sanoa että olo oli loistava. Hirveet sokeriviekkarit puski päälle ekalla viikolla mutta sitten oli hyvä olo. Koko ällötysväsymysolo häipyi. Tavoitteena yrittää uudestaan kun sa täällä kotona taas rytmin kohilleen.
 
Kakkaa meidän täysimetetyllä neidillä on edelleen joka vaipassa. Yöt neiti nukkuu tosi hyvin, omassa sängyssään omassa huoneessaan. Menee unille n. 21.30-22 ja herää syömään kerran yössä siinä neljän, puoli viiden tienoilla. Sitten joko nukkua posottaa siihen asti kun isoveikka herää eli johonkin seitsemään-kahdeksaan tai herää välissä vielä kerran syömään kuuden tienoilla. Päivällä nukkuu kun ollaan esikoisen kanssa liikkeellä pari kertaa päivässä pari-kolme tuntia kerrallaan ja välissä pikkutirsoja.

Kierukka mulle laitetaan tänään, eli ei tarvitse odotella puolta vuotta. Mutta tämä on kuparikierukka, ehkä hormonikierukan kanssa olisi pitänyt odotella kun se hormoni menee äidinmaitoonkin? En tiedä.

Uni-itkukohtauksia oli esikoisella maitoallergian oireillessa, se oli sitä kun vatsaa väänsi niin kovin. Tällä nuorimmaisella on joskus ollut samanlaista, ja sekin on liittynyt minun nähdäkseni ihan tavallisiin vatsanväänteisiin.

Pullolle meidän neiti ei ole vielä oppinut. Ahdistaa jättää tyttöä isänsä hoitoon kun tiedän, että tyttö huutaa hirmuisesti osan poissaoloajastani ja maitotissitön isä-ressu on siinä sitten helisemässä lasten kanssa. Mutta ei auta, mun pää ei kestä jos en koskaan saa olla ilman vauvaa. Ja sitten on lapsillakin kamalaa kun äiti on vain koko ajan vihainen. Kyllä neiti vielä oppii pullollekin kun ei muuta vaihtoehtoa ole. Nälkään se ei näänny (pumpatun) äidinmaidon ääressä ja luotan, että miehenkin hermot kestää huudon, on se niin sitkeä ja ihana ukko. Esikoinen säälittää eniten, iskä ei osaa tehdä montaa asiaa kerralla niinkuin äiti, joten kun vauva huutaa, esikoisen tarpeet jäävät huomiotta. Mutta ei sitä kauaa kestä kerrallaan, en ole koskaan kovin kauaa poissa - lenkillä tai muutaman tunnin kouluhommia tekemässä korkeintaan.

Laitoin lapsille päiväkotihakemukset jo vetämään, meillä päin on hirveä pula päiväkotipaikoista ja pitää olla ajoissa liikkeellä. Hakemus on voimassa vuoden, ja ensi toukokuussa minun on pakko palata töihin kun muuten ei rahat riitä. Surettaa jo etukäteen, olisin mielelläni kotona paljon pidempään. Esikoisen aikaan hinguin kovasti töihin enkä voinut kuvitellakaan olevani kotona kolmea vuotta. Nyt on ihan eri ääni kellossa, lottovoittoa toivon että saisin olla kotona. Klisee, joo, mutta se on niin kovin lyhyt aika kun lapset on pieniä, eikä kaikkea tarvitse tehdä yhtä aikaa. Ehtisin kyllä tekemään ihan tarpeeksi töitäkin kun lapset ovat vähän isompia...

Naru ja neiti n.10vko
 
Huih Meidän pitäisi kans laittaa päivähoitohakemus laittaa :( EVVK kylläkin.. Mut ei auta. Elän toivossa, että keksittäis jokin keino selvitä rahallisesti ensi kevät ja kesä...
Mäkin toivon lottovoittoa... :LOL: Mä joudun melko todennäköisesti palaamaan jo alkuvuodesta! Kotihoidontuki ja opintotuki ei MITENKÄÄN riitä. Nytkin eletään ihan kädest suuhun...
Meillä muuten kakkitaan kerta pv jos sitäkään tai sitten montakertaa... Tissimaito muuten, mut iltasella n.1dl korviketta.
 

Yhteistyössä