Helmivauvat 2009 ~toukokuussa~

merkkiä..
ja tuosta hormonikierukasta tulin sanomaan sen verran, että minulle se laitetaan tänään..jaiks... mutta enhän imetä enää, että ei tartte odotta sitä puolta vuotta..

Tällä poika on alkanu kunnolla kääntyilemään selältä mahalleen.. ei tahtois yhtään pysyä paikoillaan...:) päiväunet on mitä on.. huoh.ei jaksa tapella niiden kanssa.. jos ei nuku ni ei nuku.. välillä kyllä tuntuu että voikun nukkusit taas niitä parin tunnin unia niinkuin aikaisemmin..ei, se tyssää tuntiin, sit pois.

Peruna-porkkanaa maisteltu hyvällä menestyksellä.. maitoa ja velliä menee jo sitä luokkaa ettei riitä ku hetkeksi..

Tää on ihana palsta... kyllä saa vinkkejä ja neuvoja kaikenlaisiin pulmiin!!! :heart: kiitos

 
Mae
En oo taas pitkään aikaan jaksanut kirjoitella, lukemassa oon kuitenkin käynyt.
Meillä oli maanantaina se lääkäri siitä refluksista ja lääkäri totesi vaan "höpö höpö, ei sillä mitään sellaista ole ja mitään mittauksia nyt ei ainakaan tehdä".
Mutta maitoaltistus meillä aloitettiin sitten silloin ma. Mä oon vähän nyt pihalla, että onko mitään oireita vai ei. Kakka on ihan normaalia, mutta piereskelee aivan älyttömästi. Ja ekat päikkärit on hyvät, n.3-4h. Mutta sen jälkeen tosi levotonta meininkiä. Viime yökin oli ekan 5h pätkän jälkeen tosi levotonta ja sitten tekikin kahdet kakat, jotka ilmeisesti ihan ok vaikkakaan niissä ei kauheasti sitä ryyniä ollut. Ehkäpä se tutteli vaan muuten vähän kipristää masusta eikä olekaan mitään maitoallergiaa.

eli siis nukkumisesta Meillä eka pätkä alkaa 20-21 ja kestää n.5-6h. Ja sen jälkeen mennäänkin 1-3h välein. Ja siis muuten olen vaan imettänyt, paitsi nyt kun on tuo altistus niin pitäisi saada tuota tutteliakin menemään (todella vaikeata kun ei herra pullosta tykkää kuin ehkä 1 kerran 10:stä ). Päikkäreitä meillä ei nukuta kunnolla kun omassa sängyssä, pari kertaa on joku häiriö tullut ja on nukkunut 3h vaunuissa.

hormonikierukasta mulle laitettiin esikoisesta, mutta se meni ilmeisesti jotenkin huonosti, kun mun oikea jalka puutui koko ajan ja sitten sitä vuotoa tuli vissiin 6vk putkeen, kunnes otatin kierukan pois. Nytkin olen sen laittamassa, heti kun vaan imetys loppuu.

Mae ja Joona 2,5kk
 
:wave: Heissan tännekin

Pitää koputtaa puuta mutta nyt tuntuu että kun 3 kk tuli täyteen niin elämä alko helpottamaan =) Ainaki nyt hetkellisesti. Tyttö on jopa menny suht hyvin nukkumaan. Tai sitte mä keksin vaan pitää kättä sen pään päällä mihin se näyttää rauhottuvan ja uni tulee hyvin. Ja totta kai se helpottaa että se tutti tulee tutummaks joka päivä. Unet on kivasti pidentyny jostain syystä, toissa yönä 8 ja viime yönä 9 tuntia ilman herätyksiä =) Päivällä ei sitten paljoa nukukkaan paitsi jos ollaa liikenteessä.

Mäki ajattelin sen hormonikierukan ottaa ja meijän neuvolassa se laitetaan vauvan 4 kk lääkärikäynnin yhteydessä. Menkatki alko jo joten en tiiä pitääkö ne olla alkanu.. tarvi sitä miettiä enää kuitenkaa :kieh: Hassua että ne alko samana päivänä kun viime vuonna sillo plussakierrossa :D Leikiteltiin ajatuksella että mitäs jos kokeilis kolmen suoraa kun meillä nää lapset on 10.2.08 ja 11.2.09 :D Juu ei, tuntuu ihan hassulta ajatellaki että viime vuonna plussasin just tällä hetkellä kun oli tän ikänen vauva :eek: Tosin hyvin on menny, en valita, mutta pidetään kuitenki vähä taukoa :D

Mä kans oon tuskaillu tän mahan kanssa... On aika karua kateltavaa, kaks raskautta ja sappileikkaus kahden vuoden aikana että repikää siitä :kieh: :kieh: No ei oo enää mitää tekosyitä ettei tarvis tehä asialle jotain :LOL:

Joo mä alan kattomaan mikä näil muksuil on kun ei kumpikaa meinaa nukkua vaikka mammalle passais nyt oikein hyvin hiljanen hetki :saint:
 
Täällä se hormoonikierukan odotus 6kk ei kyllä liity imetykseen ollenkaa. Jostain palautumisesta yms höpisi.

Täällä oltiin niin kiukkuisia eilen rokotuksen jäljiltä ja ilmavaivojakin ollut taas monta päivää.

Taas mentävä...
 
Meillä opittiin kääntymään selältä masulleen kaksi viikkoa sitten ja monta kertaa peräkkäin heti kun oppi
:heart:
Meillä on taitava tyttö.

Meillä ei siis enää perhepedissä mutta täysimetyksellä nukkumaan n.23 ja eka herätys 6 jälkeen joten meillä taitaa mamman maito olla tuhtia kun hyvin nukkuu,siitä 6 jatkaa unia yleensä puoli9. Ja nyt kun kehuin, niin seuraavat kaksi viikkoa valvoo varmaan :LOL: :kieh:

Me mennään rokotustutkimuksiin ja saas nähdä mitä rokotetta saa. Ne on itsemaksettavina huikeen kalliita rokotuksia, joten voi olla avuksi tutkimuksessa ja saapahan rokotteen.Itse olisin kyllä kuitenkin hakenut tytölle jomman kumman hepsun joten suuri mahdollisuus saada se.

Mulla taas flunssa ja pikkusen harmittaa kun koko ajan nenä vuotaa.

Meillä päikkärit ihan ok, ekat yleensä ne pitkät n. 3-4 seuraavat päivistä riipuen 1-3 tuntiin.

Kaipa taas mentävä touhuamaan kaikenmaailman kotiaskareita, miten ne ei ikinä tule valmiiksi tai lopu.Ja joko sisällä on siistiä niin kukkapenkit ja kasvimaat rikkaruohojen peitossa tai sitten toisin päin että kukat loistaa ulkona hyvästä hoidosta niin sisälle ei uskalla vieraita päästää :D Molempiin ei riitä aika tasasesti, tylsää..

mutta voikaa siskot hyvin,
sini ja ensi viikolla tyttö 4kk
 
En sitten tiedä, että oliko lohduttavaa vai ei kuulla, että myös perhepedissä nukutaan 5-6 tunnin pätkiä :LOL: Meillä Greta siis pinniksessä nukkui tosiaan 6 tuntia putkeen, mutta mun vieressä ei sitten millään. Eka pätkä kolme tuntia, hyvällä säkällä myös toka ja sitten heräilläänkin 1-2 tunnin välein, lähinnä siksi, että aamuyöstä alkaa kauhea kakan punnaus.

Onko teillä, jotka imetätte perhepedissä paljon maitovuotoja
? Jos, niin paatteko aina puhtaat rintsikat/yöpaidan yöksi, vai käytättekö samoja kuin päivällä? Kun mulla on kaikki paikat aina maidossa, mulla siis heruu sitä joka paikkaan, liivinsuojat ei yksinkertaiseksi peitä tarpeeksi suurta pintaa ja aattelin, että varmaan haiskahdan voimakkaasti maidolta senkin vuoksi. Että auttaiskohan, jos kävisi ihan suihkussa myös illalla (yleensä käyn suihkussa aamulla ja illalla vaan pienempi pesu) ja sitten joka ilta vaan uus yöpaita ja puhtaat rintsikat. En oo jaksanut enää niitä vaihdella montaa kertaa päivässä, kun oikeasti saisin vaihtaa rintsikoita tunnin välein, jos haluaisin ne puhtaana pitää.
Huomaako, että täällä on taas heräilty tunnin välein? :LOL: No, johtuuko kyllä varmaan nuhanenän tukkoisuudestakin...
Positiivista on sentään se, että Greta on harvoin halunnut yöllä seurustella, mä nousen ihan vaihtamaan vaipatkin, mutta sitten makuulla imettäen on tähän mennessä nukahtanut aina uudelleen. Tälleen mennään aika tasana tarkkaan 12 tuntia, sen jälkeen ei neitiä saa enää nukkumaan sängyssä ei kiroten eikä kiitellen :headwall:

Mä oon miettinyt kanssa tuota kylvetyksen harventamista, kun siitä on niin usein kauhea stressi iltaisin ja viime aikoina on melkein aina päätynyt joka tapauksessa Gretan itkuun :/ Eilen en sitten ees kokeillut, vaan pesin tänä aamuna. Tytöllä on vaan tuo "tukkaongelma", eli joko siinä on karstaa ja sitten pitäisi päänahkaa öljytä ja äljyt pois pestä tai sitten paremmassa tapauksessa tali pääsee sieltä päänahasta vapaasti liikkeelle ja tytöllä on sitten rasvainen tukka :kieh: Hitto näitä mun hormoneja, öidinmaidosta saatavat hormonithan tuon karstankin aiheuttaa, se on siis oikeastaan seborreaa eli liiallista talineritystä hormonaalisista syistä.

Niin siis stressi on kylvetyksestä sen vuoksi, että Italiassa ollaan kauhean tarkkoja siitä, ettei mennä maha täynnä suihkuun, uimaan tai kylpyyn ja kun Greta syö illalla tunninkin välein, niin on kauhea laskeskelu, että koska voi kylvettää :whistle: Ja kun typy on viime aikoina itkenyt kylvyn jälkeen, kun tosiaan ehtii kulua liian kauan siitä edellisestä tankkauksesta, niin ei sillä kylvyllä taida edes olla rentouttavaa vaikutusta. Hyvin tuo ainakin eilenillalla nukahti ilman kylpyäkin, ei kyllä yhtään tykännyt, kun sitten putsasin perusvoiteella kaulan, nassun ja kainalot. Onko teidän vauvoilla muuten kainalot missä kunnossa? Gretalla on siellä melkein päivittäin valkoista "vaikkua", sitä ei saa kylvyssäkään kunnolla pois, vaan pitää pyyhkeellä tai pumpulilla siivota pois ja sitten ne kainalon ihopoimut "kiiltelee" oudon näköisesti, vaikka ne vähintään kerran päivässä putsataan ja kuivataan, onkohan normaalia. Ainakaan toisen kainalon putsauksesta ei yhtään tykkää, voiskohan Greta jotenkin aristaa sitä kainaloa, vai?

Kuinka kauan te annatte kulua syömisestä ennen kuin kylvetätte? Siis tuossa itskumaniassa on ihan perääkin siksi, että ruuansulatus saattaa pysähtyä, jos sulatuksen alettua ruumiinlämmössä tapahtuu jotain muutoksia ja mahalaukun verenkierto häiriintyy tai jotain sellaista, italiaksi tämän häiriön nimi on congestione, yksi kaveri (aikuinen) meinasi kuolla siihen!

Jippii, mies palaa huomenna kotiin! :D Sitten mennäänkin ottaa meningokokko-rokote ja rotavirus myös.
Tv. Lentis ja kantoliinassa tuhiseva höpsänkeikka 3kk ja yksi viikko :heart:
 
Tänään oli Viljalla 3 kk neuvola. Rokotuksen sai, voi parka. Katsotaan tuleeko oireita. Kaikki ok. Uudet mitat 60,5 cm ja 6455 g. Py 42,4 cm. Oli täti sitä mieltä, että hyvin voi jatkaa pelkällä rintamaidolla. Muuten ärsytti koko neuvolakäynti. Olin jotain kysymyksiä miettinyt etukäteen, niin se vastasi kaikkeen tosi ympäripyöreesti. "Voi olla et on, voi olla et ei oo." Kiva.

Viljalla on nyt aika paha nuha. En tunnu saavan keittosuolatippojen ja nenäfriidankaan avulla kaikkea pois, ja hengitys on välillä tosi vaivalloista. Eilen illalla hengitti välillä suun kautta, vaikka mä oon luullu, että näin pienet ei ees osaa. Sit kun on tukossa, vetää mahaankin ilmaa enemmän, ja sekin kurjistaa oloa. Meillä ei oo taas siis kovin hyvin nukuttu... Siitä en tällä kertaa jauha kuitenkaan.

Omasta mahasta, kun muutkin täällä tuskailee, niin pakko teille jakaa, että mä jätin eilen mahanahan HOUSUJEN VETOKETJUN VÄLIIN!!! Että pitää varmaan ens kerralla laittaa löysät ensin pyykkipojalla sivuun... :LOL: Esikoisen odotuksesta maha oli ainakin vuoden kulutttua entisellään. Jospa se nytkin siitä...

Perhepedissä nukkuville ja siellä usein herääville (ja muille huonoista unista kärsiville) voisi olla apua Elizabeth Pantleyn kirjasta Pehmeä matka höyhensaarille (no-cry sleeping solution). (Ellei ole jo tuttu). Mietin just, että pitäis taas hakea se kirjastosta. Kerran oli jo lainassa, mutta nyt vois olla toisenlaiset keinot jo toimivia. Vaikutti ihan hyville nuo neuvot. Meillä ainakaan kun ei herätä vaan nälän takia.

Piti kommentoida muutakin, palaan... Vilja tuntuu nukkuvan tavallista huonommin. Taitaa tarvita lääkettä. Ilman teitä en muuten olisi tajunnut käydä hakemassa suppoja valmiiksi. Kiitos siitäkin vinkistä!


Matma ja Vilja 3 kk
 
Lentis Meillä kylvetään täydellä massulla. On niin onnellinen ja yhtä aurinkoa. Empä ole moisesta kuullutkaan ettei saisi. Uimisen täydel masul ymmärrän, ei Suomessakaan uimist suositella heti syömisen perään. Mut itseasiassa en kyl tie miks... Niin on vaan aina sanottu! :attn:
Oltiin äskön kaupois... Jep S marketis alko huuto... Tooosi kivaa. Sylis sit roikotin, onneks oli tuo isosysse mukana (on ikäväkyl kipeänä kotona) Käyn vaan kerran viikos isosti kaupas joten ostoskärry oli ihan täynnä. Yks mummo sit rupes kassal ihastelee, et ompa pikkuinen! :x Juu on tää melkein 3kk sain sanottua huudon yli... Ei sit enää mennä päiväuniaikaan kauppaan... :eek: Ennen pilkki turvaistuimes, mut ei enää.. :wave: Miten ihmees käyn kaupas, tuo kun valvoo edelleen sen 1,5h kerrallaan ja täältä kaupas käynti on pelkkä matkanteko ees taas yhteensä 45min. Saapi olla pikainen ja käydä vaan yks kauppa ni ehtii... Eikäkö saapi jäädä isukin kanssa kotiin. :D
Kun lueskellu juttuja niin tää 3kk tienoo taitaa olla aika hankalaa aikaa monella vaavilla, toivon tosiaan et koht helpottaa...
 
Niin ja sit piti sanoo et olen ilmottan neuvolaan et meit ei piikitellä ennen ku ollaan 4kk...
Esikoisella rokotukset oli yhtä helvettiä... Silloin niit sai vie joka käynnillä...
Kakkosen kans alotettiin 4kk ja hyvin meni. Tämäkin on tietty laps kohtaista, miten niihin reagoi.
 
Ihan saman oon huomannu ku Seranzu. Enää ei nukuta kaupassa! Ennen saatto hyvin lähtee kauppaan sillä mielellä, että vauva nukkuis siellä. Ei onnaa nyt. Jopa niin on käyny monta kertaa, ku oonki menny vaunujen kans kävellen kauppaan, niin vauva herää kassajonossa, vaikka heijais koko ajan vaunuja. Monet päikkärit oon pilannu. Ensi autto se, että pisti vauvan pimentoon harson alle. Nyt herää siitä huolimatta. Ilman isoja huutoja ollaan silti toistaseks selvitty. Samaa oon silti miettiny, että missä välissä sinne kauppaan sit menis.
 
Sain luettua, ja meinasin kirjotella, mut jannu tuolla ähisee taas, että saas nähdä!

Lenttis: Susta on tullut mun voimavara, kun teidän yöt on niin samanlaisia kuin meidät ja teillä kanssa vaan nukutaan liikkeessä päivisin :LOL: Jos oisit ihan vaan pikkuisen lähempänä, ni voitais juosta yhtämatkaa päivisin :D Toki toivon, että teillä helpottais, mut kiva kun tää mein vauva ei oo ainut tissimaakari öisin :saint:

Kylvetys
, meillä käydään kerran viikossa nautiskelemassa kunnon kylpy ja sitten toisen kerran suihkussa äitin kanssa, tarvittaessa useamminkin. Suihkusta ei ole vielä varma, et tykkääkö paljon vai ei :D Mut oon kuullut niin monta tarinaa siitä, että taapero pelkää suihkua, ja niin monta suositusta siitä, että kannattaa jo vaavina opettaa.. ihan hauskaa puuhaa, kun on vaan varovainen!

Rokotukset
, näinköhän me edes huomataan eroa? Siis kun itkettää muutenkin niin vietävästi! Eilen huusi koko iltalenkin ajan (jäi sit 20min kestoks) vaunuissa ja toissapäivänä koko matkan kaupalta kotiin :kieh: Saa kyllä luvan olla huutamatta vaunuissa, kohta ei nuku missään? Kerroinko et kantoliinakin on jo out! :headwall:

Niin, mulla alkaa jo tulla kovasti kaipausta vähän muuallekin, mut en haluu vauvaa jättää ja mein vauvan kanssa ei voi oikein mennä, ku kotona sujuu jotenki mut kylässä ei mitenkää. Ihanaa, mä oon sitte neljän seinän sisällä kunnes toi puhuu ja kävelee :| Siis tiedän, että vauva on pieni vielä ja ehdin kyllä, lähinnä pelkään et jos tää vaan jatkuu ja jatkuu tällaisena... itsekästä :ashamed: Enkä tosiaan kaipaa omaa aikaa, vaan aikaa jossain muualla kuin kotona YHDESSÄ vauvan kanssa...Mutta jospa se tästä..

Kauhee kun mä oon varmaan palstan suurin surkuttelija :D Vaikka tuo on ihana tapaus myös! (joka nyt herää kun vaunut on PAIKOILLAAN)

Pitää mennä, kommentoin lisää paremmalla ajalla, jos sitä tulee :saint:

Ellamaaria ja Tikru 9vkoa ja 4päivää :heart:
 
EllaMaaria mä oon miettiny tuota samaa, et kohtako ei voi minnee mennä. Sunnuntain kyläs huuteli ni juotiin si kaffet ja pika pikaa kotiin. Hetkisit pysty mis vaan olee!!!
Suikus meki on käyty, kyl vaan kerran.. Mut joo pitää alkaa totuttelee ihan vauvauintiaki varten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu:
EllaMaaria mä oon miettiny tuota samaa, et kohtako ei voi minnee mennä. Sunnuntain kyläs huuteli ni juotiin si kaffet ja pika pikaa kotiin. Hetkisit pysty mis vaan olee!!!
Suikus meki on käyty, kyl vaan kerran.. Mut joo pitää alkaa totuttelee ihan vauvauintiaki varten.
No, me ei olla voitu oikee aikaisemminka käydä, mun kyläilykerrat vauva-aikana voi laskea yhden käden sormilla ja nekin isovanhemmilla. Eli ei olla käyty ku isovanhemmilla joku 2-3kertaa kait. Huoh. Mutta onneks jotkut käy meillä vielä, mun kavereilla ei juuri oo lapsia (pari tosin viimesillään) ja kummasti on lapsettomat kaverit hävinneet näköpiiristä...ei pitäis valittaa mutta. :| Kyllä sitä vaan aikuisia kaipaa, onneksi palsta kuulee :D
 
Heips :wave: tulin vaan pikasesti lukeen ja kertoon neuvolakuulumiset. 2kk neuvola, paino 5330g ja pituus 58,6cm,pipo 41,0cm. Labello, voit laittaa etusivulle kun ehdit. Neuvolatäti kirjoitti, et tyytyväinen tyttö, nauraa ja juttelee katsekontaktissa, refleksit norm. Hyvin kasvaa tuttelilla. Saralla siis kaikki mallillaan =) Taas täytyy mennä...
 
Kiitoksia kaikille päänympärystä kommentoineille, ehkei tosiaan meillä ole kauheasti hätää ja toivon tosissani että parin viikon päästä lääkärikin on samaa mieltä. Mutta palstan tuki on kyllä tosi tärkeää :)

Meillä nukutaan nykyisin siten, että yössä tulee yksi tai kaksi noin 4 tunnin pätkää ja lisäksi muut pätkät, jotka vaihtelevat 1,5-3 tunnin välillä. Ennen 3 kk ikää meillä ei koskaan nukuttu yli 3 tunnin pätkiä, eli ajan kanssa on vähän helpottanut. Toivottavasti teillä muillakin, joiden vauvat nukkuu pienissä pätkissä, ajan kanssa helpottaa vaikka jokainen yöhän se on rankkaa. Mut meillä tosiaan heti kun 3 kk tuli täyteen, niin alkoi helpottaa pikku hiljaa, ja nyt kun 4 kk tulee pian täyteen, niin rytmi alkaa olla tuollainen. Haaveilen silti itsekin yhdestä vaikkapa 6 tunnin yhtenäisestä uniputkesta, joka olisi aivan jättisuperihanaa!!!

Soseet on nyt sitten aloitettu, huonolla menestyksellä tosin. Poika sylkee kaiken suusta ulos ja välillä on aivan sen näköinen, että oksu tulee :whistle: Kai sitä perunaa on vähän suusta alaskin mennyt, mutta ei tosiaan kuin ihan pikkuisen. Olisiko hyviä vinkkejä soseiden syöttämiseen? Varmaan kokeillaan maissisosetta seuraavaksi, aloitetaan huomenna. Viikko mennään aina kerrallaan yhtä laatua, että mahdolliset allergiat näkisi tuossa ajassa. Tuon perunan kanssa on ollut aika hassua, että kun aloitettiin viime lauantaina, niin iho oli kasvoista aika läikikäs, kun taas nyt viikon jälkeen iho on suhteellisen hyvässä kunnossa! Ihanaa, että edes jokin asia on mennyt parempaan suuntaan...

Ai niin, onko teillä muilla vauvoilla toispuoleisuutta?
Meillä poika pitää päätään aika voimakkaasti oikealle kenossa, kun esim istuu sitterissä tai pidän sylissä. Kyllä se välillä vasemmallekin katsoo ja päätään kääntää, mutta oikealle pää kenottaa. Meneeköhän moinen ajan kanssa ohi, vai onkohan tämäkin jotain oiretta jostain?! Ollaan kyllä yritetty vaihdella asentoja ja pitää virikkeitä molemmilla puolilla yms, mutta pää vaan kenottaa :( Mua jotenkin on niin alkanut pelottaa, että jos tuolla pojalla onkin jotain vakavammin vialla ja välillä tulen ihan hysteeriseksi sen kanssa. Kiitos siis neuvolantätille, joka heitti sen vesipään ilmaan! :kieh: :kieh:

Juup, tulipa taas purkauduttua. Nyt alkoi öhinä kuulua, joten täytyy taas mennä :wave:
 
Niiskunenä älä huoli, neuvolatätien jutuista. Niiden tietty kuuluukin tarttua kaikkeen....
Mun ison pojan kohdalla aikanaan, ei ekaks 3kk neuvolas pitäny päätään tarpeeks hyvin ja tuli ohjeit ja sit 5kk neuvolassa saatiin huutia, kun poika istui... ÖÖÖ minkäs teit, kun ite nousi??
Jos poju kuitenkin kääntää toisellekin puolelle, en olis hirmu huolissaan.

Tuli tuosta mieleen, et oli jossai vaihees puhetta nukkumisasennost... Mä tarkasti käännän vauvan aina eri kyljelle vuoronperään, läpi vuorokauden. Tämä siksi, kun nuorena työkaverin vauvaa makuutettiin vaan toisella kyljellä ja pojan päästä tuli ihan litteä siltä puolelta... On muuten edelleen 16 vuotiaanakin... :(

EllaMaaria tuo on sit jännä ilmiö noiden lapsettomien ihmisten kanssa...
 
Apua tänne tulee tekstiä niin ettei meinaa perässä pysyä! =)

Kylvetys ja syönti: En oo ikinä kuullutkaan. Itse en nyt ehkä ihan sauno täydellä mahalla, mutta vauvan kans en oo pohtinut asiaa.

Yöt: Meillä täysimetetty vaavi nukkuu perhepedissä ekan pätkän yleensä n. 3-6 h. ja sen jälkeen syö ja nukkuu ehkä taas sen 2-3 h. Aamulla syö sitten tiheämmin, kun itse en vielä jaksa nousta. Toisaalta mua ei haittaa tiheäkään imettäminen, voin nukkua samalla. Esim. kun pojalla oli nuha ja nukkuminen oli huonompaa, niin imetin lähes yhtä mittaa, ja kyllähän se rasitti, mutta pystyin silti joten kuten nukkumaan itsekin. Sängyn suojasin alkuvaiheessa muovifroteella ja nyt vain tavallisella pyyhkeellä & harsolla. Käytän aina yhden vuorokauden samoja rintsikoita, aamuisin vaihdan. Ja yöllä en jaksa pelata liivinsuojien kanssa, joten varsinkin alussa maitoa oli kyllä joka paikassa. Nyt on jo maidontulo tasoittunut.

Tämmöistä tällä kertaa.. Poju nukahti just sitteriin, kun piti ulos lähteä. Poitsu on ruvennut syömään peukaloa ihan tosissaan. Toisaalta hyvä, kun osaa sillä rauhoittaa itsensä (yölläkin imee peukkua, jos on levoton, mutta ei nälkäinen), mutta milläs sen siitä sitten vierottaa.. :eek:

Kössi ja pieni peukunimijä kohta 4 kk jo :heart:
 
Niiskunenä : Meillä kans poika "kenottaa" oikealle sitterissä ja sylissäkin! Oon miettinyt johtuuko se jostain että oon sylissä kantanut enemmän vasemmalla "lonkalla" tai siitä että poika nukkuis vaan oikealla kyljellä tai selällään. Vasemmalla kyljellä oon yrittänyt nukuttaa mut ei onnistu... :ashamed: Aattelin kysyä seuraavaksi neuvolassa tarviisko yrittää tehdä sille jotain.

Tissiraivareita tullut tänään oikein urakalla.. Nukahdettu siis huudolla joka ainoille päikkäreille. En tajua mikä mahtaa olla. Eiliseen asti oon nukuttanut tissille mut nyt ei vaan enää kelpaa. Eipä silti että oon yrittänytkin vähentää tissin antamista (annan enää ainoastaan unitutiksi) mut jännä että se nyt tollain sitte tyssää. Selkä kaarella vaan huutaa kun yritän tarjota.

Tänään oltiin miehen kanssa myöhästyneillä hääpäiväsyömingeillä kaksisteen, anoppi katto poikaa päikkäriajan. Hyvin oli menny, nukkui taas koko ajan. Kyllä teki hyvää käydä vähän kaupoilla ja kahvittelemassa samalla.

Jaahas, eipä taas sitten nukutakaan kuulen ma.
 
pur
(.) Oon nyt jotenki toosi väsy kun meillä tytöö on kans taas alkanu nukkuu yöllä lyhkäsempiä jaksoja, ei tää viel oo ku muutaman pvn kestäny, mut väsyttää silti ja kun ei silti malta mennä ajois nukkuu :/ . Noh oma moka.
Sit kyllä mulla nyt on ikävästi jääny huoli jäytää. Tänäänkin olis ollu ihan kiva pv kun käytiin tutun pperheellä grillaamassa ja olikin kivaa, mutta vähän väliä kiinnitin nyt sitten huomiota tytön säpsymiseen. Tänään ei niin paljon kaarelle vetäny itteensä mutta tosissaan sain töitä tehä etten alkanu ihan laskee noita säpsymisiä.
Ja sit voiko olla totta? Tämä meidän 3kk on kyl neuvolan mukaa hiukan sosiaalisilta taidoiltaan edellä mutta: tossa vähän ennen nukkumaan menoa tyttö oli isänsä sylissä ja minä seisoin pienen matkan päässä. Tyttö katsoi isäänsä sitten eteensä ja "yhyy yhyy" ja sitten käänsi päänsä ja katsoi suoraan minua silmiin vakavana ilman mitään ongelmaa ikään kuin tarkistaakseen miten meinaan reagoida. Tämän hän toisti kolme krt ja minä purskahdin tahtomattani nauruun ja koppasin tytön syliin ja vein nukkumaan. Mut siis voiko näin nuori vielä tosiaan tietoisesti testata toisen reagointeja? On kyllä jo selvästi pitkään tiedostanut olevansa erillinen vaikka sylityttö onkin, mutta silti :eek: . Löytyykö vaikka sieltä LENTIKSEN kirjasta tai joltain muulta tietoo/kokemuta?
 
Lentis: never heard, meillä kylvetään milloin vain. Mieluusti ei nälkäisenä.. :whistle: Tosin nyt ollaan käyty vain suihkussa kohta kuukauden verran (joka toinen ilta käyn vauvan kanssa suihkussa), sillä leikkauksen jälkeen on pitänyt odotella tikkien sulamista ennen kuin saa taas kylvettää. Mutta huomenna taas pääsee. Meillä neiti tykkää kylvyistä ihan valtavasti. :D
 
pur: googlesta löytyy melko hyvin vauvan kehityksestä ja kasvusta, ei siihen lentiksen "raamattuja" tarvita :) ( ei pahalla lentis :D) saa vastauksenkin nopeammin :)

Sairaanhoitajana olen lukenut lasten fysiologisesta ja psykologisesta kehityksestä melko paljon, ja mitä nyt äkkiä vilkaisin, niin googlesta löytyy ihan hyvää tietoa (kunhan muistaa lähdekritiikin... )

Keskivertoisesti noin tapahtuu 4-6kk iässä, mutta saattaa tosiaan vaihdella suuntaan tai toiseen.

Meidän Ronja muuten löysi jalkansa ja varpaansa tänään :heart:

Mummy, äiti ja Ronja :)
 
Olipa kiva kuulla, että te kylvetätte täydellä mahalla, ehkä mäkin uskallan sitten, helpottuisi ainakin homma ihan kauheasti. Näillä italialaisilla on outoja manioita :whistle: Ei siis ole mun miehen mania, vaan kaikkien muiden, ja mä oon sit ollut että aijaa, ei sit täydellä mahalla kylpyyn.
Mutta ihan oikeasti yksi kaveri sai kylmää mahaansa illallisen jälkeen, ja oli kuolla, kun koko verenkierto pysähtyi mahaan tai jotain sen kylmyyden vuoksi, ehkä siksikin olen ollut tarkkana. Mutta jos teidän vauvat on ok syömisen jälkeen, niin miksei meidän Gretakin.

Siis taas tänä iltana joku ihme huutokonsertti |O Ja ilman kylpyä, eli ei ne itkut kylpyyn liittyneet. Meillä kyllä periaatteessa se 12. viikon kriisin pitäisi olla nyt kun on 14. viikko, kun Greta on syntynyt 2 vkoa etuajassa, ja kirjan mukaan ne viikot koskevat vain täysiaikaisia vauvoja, sit pitää lisätä ja vähentää sen mukaan, että koska on syntynyt LA:n verrattuna.

Muuten tänään mennyt kivasti, sain jopa nukkumaan 2 tunnin päikkärit sängyssä! Eka kerta ikinä! :eek: Tietty niistä 2 tunnista 40 minsaa kuui tisutteluun sekä alussa että kesken päikkäreiden, mutta kuitenkin, ehdin jumpata selkää! Eli peräti 40 minsaa "omaa aikaa" mulla tänään.
Nyt mä teenkin sitten koetta, eli katton, nukkuuko Greta tänä yönä pinniksessä ja jos, niin kuinka kauan. Kun tuossa itki joka tapauksessa, niin aattelin, että kokeillaan. En siis tietenkään itketä pinniksessä, vaan haen heti syliin jos itkee, mutta yleensä ottaen en haluaisi ees riskeerata, että itke yhtään. On nyt nukahtanut sinne, kattotaan nukkuuko oikeasti vai pitääkö pian hakea syliin/ isoon petiin.
Ja pur: mä en nyt muista mistä kirjasta/nettisivuilta luin, että tässä vaiheessa vauva saatta itkullaan ilmaista just lähinnä huomionkipeyttä, ja jossain kehotettiin, että sellaiseen vikinään ei kannattaisi aina ihan heti vastata, että vauva oppii viihtymään myös yksikseen. mä ainakin tulkitsen sen niin, että vauva siis osaa myös testata tietynlaisella kitinällä sitä, että kuinka siihen reagoidaan. Tässä iässähän joka tapauksessa vauva alkaa tajuta olevansa erillinen olento äidistä ja isästä!

Jokeltelusta: mun yhdessä kirjassa lukee, että vauva alkaa ääntää konsonantteja vasta 4-6 kuukauden iässä ja alkaa toistaa samoja "sanoja" vasta 7 kuukauden iässä, mutta oiskohan tuossa joku virhe?
Meillä ainakin Gretalla on konsonantit jo käytössä, nyt on pari päivää päästelty ärräpäitä :LOL: Gretalla on ihana "ranskalainen" ärrä niin kuin isällään. Ja meillä ainakin toistetaan samoja sanoja kymmeniä kertoja päivässä. Tällä hetkellä käytetyimmät sanat ovat acqua eli vesi(akva), ecco eli tuossa (ekko) ja erkku, jonka tulkitsen sitten ekaksi suomalaiseksi sanaksi eli herkuksi :LOL: Ainakin katsoi mun tisua ja sanoi "erkku" :LOL: Yleensä kovasti hymyilee, kun näitä "sanoja" toistelee.

Ihmeellistä, Greta nukahti syvään uneen tuolla pinniksessä. No, pian se siletä herää, kun havahtuu, ettei ookaan isossa pedissä. Tai jos sattuisi niin pahasti, että nukkuisi siellä useamman tunnin, niin meikäläinen on taatusti hereillä. Nytkin tekis kauheesti mieli käydä tarkistaas, että hengittääkö :ashamed:

Voi yök kun mä olen hysteerinen |O

muoks* menin oikeen tarkistaan tuota konsonattijuttua, ja tosiaan mones paikassa luki, että vauva alkaa ääntää konsonantteja vasta 6-7 kuukauden ikäisenä. Tosi outoa, meillä siis ainakin g, k ja r käytössä.
 
Kakka oli meillä ekaa kertaa hukassa 4päivää. Tähän saakka kakka tullut siis kerran päivässä jotakin kuukauden ajan ja sitä ennen kakkaa oli joka vaipassa. Tänään kakkaa tuli sitten kaks täyttä vaipallista, niin että sitä oli napaan saakka :LOL: Pamperssit kuitenkin piti vaatteet puhtaana :) Ja aamulla oli pissa tullut vaipan yli, mut voi olla et olin aamulla kuuden aikaan silmät ristissä laittanut vaipan huonosti. Muutenkin aamuisin pissavaipat on sellaisia, et jos murtovaras yllättäs, niin sen vois tainnuttaa heittämällä pissavaipan päähän. On meinaan sen verran painavia vaippoja :LOL: Poitsu painaa varmaan kilon enemmän vaipan ansiosta!

Lentis ja kylvetys/syöminen; En oo kans kuullut mitään ko. asiasta. Itse yritän pitää ainakin puoli tuntia taukoa syömisestä kylvettämiseen ihan sen takia ettei puklais veteen. Ja nälkäsenä en viitsi yrittääkkään kylvettää, siitä ei tulis mitään. Väliin pelkkä pyllyn pesu on liikaa, jos on kova nälkä (esim. kun herää päikkäreiltä nälkäsenä ja vaippa kakkasena).

Imetysliivit vaihdan muutaman päivän välein. Mulla on käytössä kestoliivinsuojat ja ne kyllä pitää mun suihkutissit aisoissa siinä mielessä, et liivit ei kastu eli niitä ei tarvi ihan päivittäin vaihtaa. Pyöräyttelin noita suojia saumurilla odotusaikana kestovaippatehtailun päätteeksi jämäpaloista. Niissä on PUL-kangas ulommaisena, kaksi bambucollegekangaskerrosta imuna ja kuivaliinaneulos rintaa vasten. Hyvin imee ja pesuissa kestää mielettömän hyvin. Kertakäyttösiä liivinsuojia en oo käyttänytkään kun kerran synnärillä, kun alkoi maito herumaan vikana päivänä.

Mummi lähti sitten tänään takas omaan kotiin. Nyt onkin jääkaappi täynnä sapuskaa muutamaksi päiväksi. Ihmeen hyvin tulin äitini kanssa toimeen viis päivää =) Siis tarkotan, et en ottanut itseeni mistään hänen hyväntahtoisista lapsenhoito vinkeistä. Oikeestaan mitään suurempia ohjeistuksia ei äiti nyt jaellutkaan, olisko huomannut, et Alexi kasvaa ja kehittyy ihan normaalisti mun ja miehen hoivissa :D

Hyi kun oli tänään kylmä ilma! Tuuli niin, et hyv kun pääsi vaunuilla eteenpäin. Meillä ei nyt sitten muuten enää nukuta päikkäreitä kun vaunuissa ja nukahdetaan vaan liikkuviin vaunuihin. Muutaman kerran oon erehtynyt nostamaan tissille nukahtaneen kaverin vaunuihin ja tuupannut ulos, niin eikös sieltä heräillä viimeistään tunnin päästä. Mut jos viitsin lenkkeillä ainakin puol tuntia, niin sit riittää unta 3-4tuntia. Mikähän siinäkin on sitten? Mutta hyväähän tuo mullekin tekee, pääkopalle ja mahamakkaroille :LOL:

Maharölllykkä ottaa muuten päähän täälläkin. Mulle on ainakin käynyt niin, et lihakset on hävinneet ja läski jäänyt. Anoppi sanoi jo ristiäisissä kauniisti, et "hyvin oot laihtunut, housut roikkuu, mut maha vielä pömpöttää". Silloin ajattelin et Kiitos, enpä tuota itse tiennytkään :eek: No, eipä tuo kai pahalla tarkottanut...

Mies tulee kohta töistä kotiin, Axu nukkuu jo yöunilla. Taidampa ottaa suihkun ja syödä vielä jotakin ennen sänkyyn kaatumista. Tuleeko muille muuten yöllä nälkä? Mä kun nousen aamuyöstä syöttämään, niin sen jälkeen on hirvee nälkä enkä saa enää unta ellen syö banaania tai jugurttia. Tämä siis joskus kuuden aikaan. Tai onko tuo kuus nyt enää niin yötä...

Tuiskunen ja Axu 3kk 11pv
 
Heips! =) Miten tää vauva on niin ihana :heart: Mä rakastun kyllä vaan kokoajan lisää, ei oo miehellä mitään jakoja! :whistle:
Että riittää sitä rakkautta vielä kolmannelle lapsellekkin :) Ja toivottavasti joskus myös neljännellekkin.
Tänään käytiin [/b] 3kk neuvolassa, painoa 6230g ja 60.5cm py 41.5cm, hyvin tasaisesti kasvaa Elias poika. Rintamaito riittää hyvin.
Eka rokotus myös saatiin ja tarkoitus oli osallistua myös siihen rokotetutkimukseen omassa neuvolassa, joka annetaan muidenkin rokotteiden yhteydessä. Noh meidän käpykylän neuvola ei ole vielä saanut niitä rokoteaineita tänne asti! :kieh:
Seuraavan kerran varmaan sit 5kk neuvolassa tai jotain olis mahd saada se tutkimusrokote!
Seuraava on sit 4kk lääkäri/ neuvola kesäkuun alulla.

lentis meillä kans vauva täysimetyksellä ja pisimmät unet otti toissayönä 7tuntia putkeen :eek: yleensä ekä pätkä on n. 3-4 tuntia ja loppu yö n.2-3 tunti. Päivällä ekat unet n 1-3 tuntii ja toiset n. 1-2 tuntia...

toispuoleisuus vauvalla meillä on lempipuoli oikealle päin, ja aina on sinnepäin...vaikka laittais mitä sinne vasemmalle tai kantais erilailla, että katsois vasempaan, niin ei onnaa. Ehkäpä sitä jossain vaiheessa aletaan katsella toiseenkin suuntaan. En mä ainakaan ole huolissani tuosta.
Mun mielestä ei olis vielä mikään kiire koko liikkeelle lähdössä! Meillä nuo kaksi aikasempaa poikaa olleet jotain superliikkujia! Eka ryömi jo kovasti 3½kk iässä. Ja 4½ kk iässä kontallaan ja siitä kuukaus ni nous seisomaan viiden puolen kk iässä. Toinen ei ihan niin nopeesti mut aikasin kuitenkin kun 6½ kk ikäsenä jo seisoi sekin! Mä haluun että meillä olis vauva ainakin seuraavan 4kk...
Mutta eihän näitä pitäs keskenään verrata, mutta niin se kuitenkin vaan näyttää menevän! Ja mua ärsyttää ittee ku näitä vertaan, että tuo teki silloin sitä ja tätä ja toinen ei!!! |O

Ehkäsystä vielä, mä aattelin , että oisin laittanu sen hormonikierukan, mutta täällä lääkäri sano jälitarkastuksessa että pitäs miel. ne yhdet menkat olla ja sit seuraavien aikaaan laittas, mutta ei jaksais kovin pitkään niitä menkkojakaan odotella, ku ei tosiaan tiä, et millon alkaa, huomenna vai ½ vuoden päästä jos sillonkaan!
Meille kuitenkin sais se neljäskin lapsukainen tulla sanottasko n. 2-3 vuoden päästä tai sinne päin...en tiä pitäskö mun kuitenkin pyytää niille minipillereille se resepti, kierukalle mulla olis jo resepti.:?!?
Nyt tuolla jo kaikki lapset nukkunu jo jonkin aikaa , että jos olis viisas ni menis ite nyt heti perässä ja ottais hyvät yöunet, mut ku ei vielä malta mennä!

Meettekös ylensäkkin ite milloin nukkumaan? Vauvan kanssa yhtäaikaa vai vietättekö omaa aikaa sillä kustannuksella, että omat unet jää sit lyhyemmiksi?
Aamulla sit harmittaa ku ei tullu illalla ajoissa mentyä! :/
Mutta mulla ei tosiaan kyllä ole muuta omaa aikaa kun ilta, kun tuo 5 v ei nuku enää päikkäreitä ja kaksi pienenmpää nukkuu vielä hieman eri aikaan, ihan joskus harvoin ovat nukkuneet samaan aikaan ja silloin on saanu itekkin hieman huilata sängyssä.

:wave: Mukava ku te ootte täällä! Toivottavasti tämä pino ei kuihdu pikkuhiljaa pois niinku monet muut pinot! :flower:
 

Yhteistyössä