Helmivauvat 2009 ~maaliskuussa~

Onpas Gretalla kauniit hiukset! Muutenkin on tosi suloinen. :heart:

Mäkään en jostain syystä saa ladattua kuvaa profiiliin joten laitan meidän Juuson kuvan tähän...

http://www.aijaa.com/img/b/00987/3758225.jpg
 
Taas kommentteja monen sivun takaa jo...

Tuiskunen, ihan samaa mieltä - ihanaa kun täällä voi purkaa sydäntään ja tajuaa että melko lailla samassa jamassa ollaan kaikki. Ongelmat voi hieman vaihdella mutta jokaisella on jotain! Neuvolan psykologista en osaa sanoa mutta kannustaisin ottamaan yhteyttä jos yhtään siltä tuntuu, turha kärvistellä ja mahdollisesti huonontaa vielä omaa oloa!

Unikeko, meillä meni kanssa synnytys ihan ketulleen ja mulle tehtiin eppari joka ei osoita mitään paranemisen merkkejä. Kohtalotovereita lisää siis!

Rosinante, mä hikoilen yötä päivää (en ole siis ennen vastaavasti hionnut) ja tämän hikoilun kyllä haistaa. Nice...

Laskeumista, taisin aiemmin sanoa että emätin mutta eiköhän se kohtu taida olla. Tuntuu painona, pitäisi jumpata lantionpohjan lihaksia jotta 'ryhdistyisi'. Mulla siis (osa)syyllisenä käsittääkseni tuo toipumaton välilihaleikkaushaava. (Joka muuten ilmeisesti, prkle, edelleen tulehtunut, eli huomenna uutta antibioottikuuria hakemaan. V**uttaa.)

Syöntiajat: kyllä meillä tuntuu menevän ainakin 20min/tissi aina. En tiedä onko kyse siitä että maitoa olisi vähän (kumikin kuulemma vaikuttaa) tai että poika syö rauhallisesti. Pulautellut ei ole mutta kaiketi voi olla seurausta kummasta vaan. Samaa nukahtamista myös meillä, ja kun yritän hivuttaa tissiä ulos suusta alkaa taas tiukka imutus ikään kuin vakuutellakseen että kyllä mä syön.

Imetyksestä: olisi kova houkutus antaa esim illalla korviketta pullosta (sillä saa ihanan pitkät yöunet) mutta sitten tulee kauheat 'paineet' siitä miten pitäisi imettää vaan 4 kk. Mies olisi aivan valmis antamaan korviketta enemmänkin (haluaisi syöttää) ja meinaa tulla riitaa kun yritän perustella imetystä vaan. Pitäisi saada maidon määrä nousuun, eli imettää usein ja lypsää ja varmaan luopua kumeista - ja sitten vaihtoehtona olisi pullottelu, hemmetti kun on hankalaa. Tämä siis vaan loppuun tällainen väsynyt purkaus

Almaa & poika 2 viikkoa tasan
 
Greta tosiaan on SULOINEN :heart:

Juusokin jo upeesti kannattelee päätään :) Komia mies!

syöntiajat: Meillä on ehdoton maksimi ollut 10 min. Yleensä on rinnalla vaan sen 2-5 min. Ja mä koitan pumpata suurimmat 3 kertaa päivässä ennen syöttöä, ettei raukka tukehdu kun sitä maitoa suihkuaa.

Masuvaivaiset: Meillä ei vielä ole ainakaan niitä riesana *kopkop*, mutta kolmosella oli ja yöt oli yhtä huutoa. Meillä auttoi lopunviimein VYÖHYKETERAPIA! Lopulta kylvetin pojun joka ilta ja tein hälle niitä vyöhyketerapeutilta oppimiani hierontoja niin alkoi helpottaa!

Me oltiin tänään naapurissa synttäreillä, Cira sai ekaa kertaa mekon päälleen... Tuli ihan "iso tyttö" kun ei ollutkaan päällä potkupukua.


-kyrsä ja Cira 1,5vko
 
Ihania kuvia täällä! :heart: vau, miten paljon gretalla hiuksia! :heart:

Kyrsä, meillä oli kans eilen synttärikahvit ja tytöllä oli ekaa kertaa mekko. on tosiaan ihan erinäköinen kuin niissä potkareissa.
 
Seranzu näköjää laskiaistiistaina ollaan kummatki oltu puhisemas sitä kolmatta ulos
:D

Kylvettäny oon vaan kerran tän 2viikon aikana. Meinasin kerran viikos kylvettää. pesui tulee tehtyy joka aamu kuitenki.

Viime viikol meil kävi äitiysneuvolan täti ja torstaina tulee sit lastenneuvolan täti käymää i tarttee muistaa kysyy tost D-tipast et antaaks ne vai ostaks mä ite. kaippa se kyl siit kysymättäki sanoo.

JeJa + typy 1vko6vrk
 
pur
:kieh: Ihan pakko oli tulla tänne avautuu..Miehellä vika isyyslomapv ja meillä kaheksaksi nlaika. Herättiin kolmee vailla kaheksan ja siihen mennessä kun mäolin pukenu, heittäny tytön vaatteet ja pessy hampaat mies oli saanu jopa tytön yökkärin vetskarin auki |O . Olin tytön kaa kakskyt yli nlssä, mikä on huippu suoritus. Tyttö kasvanut niin huippuvauhtia, ettei täti meinannu uskoo et ihan pelkällä tissillä mennään :saint: . Napatyrä oli ja yliojennusta (johtuu ilmavaivoistajohtuvasta kivusta) pitää estää ja rela ostaa. Muutoin kaikki mallillaan. Lähtiessä jätin sormen autonoven väliin niin että pää halkesi poikkisuunnassa kynnen keskivaiheilta ja siis varmaan murtu mun pikkurillin pää. paperia ympäri ja vasta yli viiden minuutin päästä tuli kipu. Ei taida sille lääkärit mitään voida jos ihmisen sormen pää on säpäleinä, verte kuitenki tulee yllättävän vähän. Et tää päivä ei nyt ihan käsiksen mukaan alkanu........ |O

Pur ja Pihla 4vko
 
pur
SYÖTTÖ meillä puolen-3h välein ympäri vuorokauden 5min-tunninkin nykyään joskus. Rinnasta syö et määriä rupesin minälkin tossa pohtimaan mut mun mieölestä mun tissit ei koskaan oo tyhjät kokonaan. Joskus en saa ite enää puritettua mut tuntuu tuo tyttö sieltä irrottelevan kun joskus lopetan syötn kun tyttö puoliunessa imee vaan vaikka on niin täynnä että maito valuu ulos toisesta poskesta :LOL:. Kasvu meillä tosiaan on kuulemma aika huimaa joten varmaan se sit ihan riittävästi saa.

NAPA Meillä tulee siihen keskelle ilmeisesti jäämän se nappula. Mut mitäpä se haittaa. Sitä napa tyrää jäin hieman miettimään...Täytyy käydä lueskelemassa jostain. Nl täti kyl sano et on yleinen ja yleisesti myös häviää itsestään.

ONKS KELLÄÄN MUUTEN TIETOO MIST LÖYTYIS OHJE SEMMOSTEN VILLASTEN KESTIS HOUSUJEN TEKEMISEE?
JA ONKS KUKAAN TIETONEN SIITÄ MILLÄTAVALLA TUTIN KÄYTTÖ OLETETTAVASTI ESTÄÄ KÄTKYTKUOLEMAA? Kuulin ihan ohimenne siitäkin.

Tyttö heräs
..............
 
Nyt jos kerkeäis hieman kirjoittamaan... kone hajosi viimeisen kirjoituksen jälkeen ja ollaan oltu sitten nettipimennossa.

Tyttö kasvaa kovasti. Iltaisin saa tissillä hirveitä rintaraivareita :( oonkin sitten joutunut antamaan pullosta vaihtelevasti 10-80 milliä lisämaitoa, että saa unenpäästä kiinni. Myy nukkuu ekan pätkän noin 4 tuntia toka on sitten 3 tuntia ja kolmas kans 3 tuntia. Herätään noin kymmeneltä. kaksi viikkoa ollaan nyt harjoiteltu kaksistaan oloa kun miehellä loppui isyysloma.

kestot on meillä päivisin käytössä ja hyvin toimii. Ollaan nyt käytetty niitä pakkauksen vaippoja ja sitten omatekemiä sisävaippoja kuoren kanssa. muutama taskuvaippa ja allinone vaippakin on ollut testissä ja nyt suuremmat vaipat meillä on sitten noita taskuja :)

pur http://www.ullaneule.net/0108/ohjeet_villapopat.html tuolla on ainakin yhdet kivat villikset

kantoliina on meillä ihan ykkönen. nytkin Myy nukkuu liinassa kehtosidonnassa, muuten olisi sylissä enkä saisi mitään aikaiseksi.

ristiäiset on nyt lauantaina. vieraina äidit,isät mummot ja sisarukset perheineen, ei muuta kuin 35 vierasta :LOL: kovin tulee ahdasta. mutta järjestellä tykkään leipoa ja siivota, se on mun henkireikä.

seksi sitäkin on tullut kokeiltua ja kyllä oli ihanaa pitkästä aikaa, kun raskausaikana ei mieli tehnyt. ehkäisyä ei käytetä ollenkaan. syy on se, että kun tätä vauvaa tehtiin kahdeksan vuotta ja lopulta se sai alkunsa ivf:n kautta, niin jos nyt tärppää se on sitten meille tarkoitettu lapsi.

Tulipa tekstiä, jatkan sitten taas toisella kertaa.

Mina ja Myy 1kk ja 8pv
 
Se alko iltaitkut sitten meilläkin. :headwall:
Ainut mihin hetkeks rauhottu kun oli mahallaan sylissä.
Siinä sit huus ja piereskeli puolilleöin ja lopulta kakkaskin niin aamupuolen
nukku normaalilla 2 tunnin syöttövälillä.
rela-tipat on käytössä ja tänään alotin cuplatonin ja sen jekovitin.
Saapi nähä nyt kuika tää ilta menee.
Vyöhyketerapiaan kyllä mennään jos huuto jatkuu.

kylvetetty ollaan kaks kertaa viikossa ja poju kyllä
kovasti siitä tykkää.

Voi kun suloisia kuvia ootten laittaneet lapsukaisista!

kantoliinaa oon epätoivosesti yrittänyt opetella sitomaan,
juuri tuota kehtosidontaa mutta eipä onnistu ei.
Onneks yks tuttu lupas tulla jeesimään.

iitukka ja veikkavauva 2vko
 
Meille syntyi tyttö 6.3. klo 6.16, mitat 4030g ja 51cm. Raskausviikkoja oli silloin kasassa tasan 41.

Synnytys oli nopea, eikä mitään ennakoivia merkkejä ollut missään vaiheessa. Kolmelta amuyöllä heräsin siihen että vähän särkee vatsaa ja reisiä, neljältä poksahtivat lapsivedet, puoli viideltä alkoivat säännölliset supistukset heti alle 5 min välein. Saraalassa ehdittiin olla tasan 26 minuuttia ennen kuin vauva oli ulkona. Kahden päivän päästä lähdettiin hyvinvoivina kotiin. Äiti on superväsynyt, tyttö on tällä hetkellä aika vaativainen. Ihan eri maata kuin isoveikkansa. Mutta eiköhän tämä taas pian helpota.

Naru ja pieni 3vrk
 
Onnea Narulle :flower:

Ihanan näköisiä pienokaisia teillä ja mahtava tukka Gretalla :)

Sainpas siivottua, olikin jo aika, kun viimeksi tartui imurinvarteen tasan 2 viikkoa sitten :whistle: hyi mitä villakoiria...nyt ovat onneksi poissa!

kylpeminen tapahtuu meillä kerran viikossa. Tosin ajattelin kokeilla josko pienen iho kestäisi sen kaksi kertaa viikossa kylpeä, kun aika maidolle haisee jo muutaman päivän jälkeen, vaikka kuinka kaulan ja naaman pyyhkii, niin jonnekkin se lika vielä jää.

seksiä en ole vielä uskaltanu ajatella, saati kokeilla. Paikat kyllä kunnossa, mutta pelottaa että ne kuitenkin vielä repee :|

Nyt ois ruoka aika neidillä, siihen malliin tuolla huutelee :wave:

Jospi ja Henni huomenna 1kk :heart:
 
kylvetty on n 2 kertaa viikossa...mutta tänään tuli vähän niinku ylimääräinen pesu jo aamupäivällä.
Mä kävin pikaseen kaupalla ja kun tulin kotiin kysyin mieheltä että eihän vauvalla ole kakka housussa, toinen sano että ei ole ei hän ainakaan haista mitään! :| Noh sieltä löytyi kuitenkin sitten semmonen yllärijutska että vaipan täydeltä ( pampers 2 koko ) ja yli tuli selästä ja lahkeen suusta, meni body, housut, pyyhe ja miehen paita sit pyykkiin ja pakkohan se oli tuo pikkumies sitten kans käyttää pesussa! Onneks ei oltu missään kyläilemässä...että miten noin pienestä ja nätistä pyllystä voikaan tulla semmonen määrä tavaraa! :eek:
Huomenna lähdetään katsomaan pikkuveljen vauvaa, näkevät serkut toisensa, ikäeroa vauvoilla on viikko =) Toivottavasti vauva nukkuu automatkan 100km.
 
Me ei ole vielä päästy kylpemään, kun se napatynkä irtos vasta perjantaina, päätettiin sitten että kylvetetään ekan kerran keskiviikkona, kun mies palaa reissusta. Ollaan siis n. joka toinen päivä pesty hanan alla erikseen ylävartalo ja alavartalo välttäen sen navan kastumista. Nämä Gretan hiukset ovat komeat, mutta ne rasvoittuvat tosi helposti, siitä siis noin usein tuo peseytyminen.

 
Ihania kuvia vauveleista, mä en saa profiilin jostain syystä päivitettyä kuvaa..hmm...

kylvetyksiä täälläkin kaksi kertaa viikossa, poju tykkää kovasti siitä touhusta, mutta voikun tulee sitten nii vilu kun sieltä lähdetään pois..

Yöt alkaa olemaan suht hyviä, paitsi että jätkä kovasti taistelee vastaan ettei nukahtais, niin päivällä kun iltayöstäkin, ei kitise kovasti mutta silmät vaan ei meenaa mennä kiinni, säpsähtää herkästi hereille jos tulee esim. pieru tai hikka tai muuten vaan älyää että olis nukahtamassa..

karvatonkoira :LOL: meillä saatu pisut melkein joka kerta päälle, ja kakka tulee joskus niin paineella, että nekin saattaat roiskahtaa päälle.. :p

Narulle suuret onnittelut!!

-Audriina ja Poju jo 3vko
 

Hei minunkin puolestani!

Me käytiin tänään neuvolassa ja kun mietin sitä saako poika maitoa tarpeeksi suihkutissien vuoksi niin saa se... neuvolatäti oli sitä mieltä että paino noussut liikaakin. Kaksi viikkoa sitten painoa oli 3,9kg ja tänään 4,5kg. Että dieetille oli poikaa laittamassa. Onko tuo nyt ihan oikeasti uskottava? Miten te muut, joiden vauva kasvaa vauhdilla, onko siitä tullut sanomista neuvolassa? Tuntuu vähän oudolle alkaa rajoittaa pikkuvauvan syöntiä.

Jahas äitiä kutsutaan joten en nyt ehdi enempää :wave:

millla ja poju 1kk 1pv
 
Milla: no meillä Gretan paino oli viime lääkärikäynnillä noussut kahdessa viikossa 680g, eli jopa enemmän kuin teillä, ja italialainen lastenlääkäri oli vain tyytyväinen. Sanoi, että jatka imetystä samaan rataan. Meillä kyllä tullut aika lailla pituutta, joka oli ylimmällä käyrällä, mutta oli painokin toiseksi ylimmällä. Kuulostaa tosi oudolta myös mun mielestä, että rintaruokittua lasta jotenkin pantais dieetille. Italiassa ainakin lastenääkärit ovat lapsentahtisen imetyksen kannalla.
 
Milla:

Me oltiin kans viime viikolla ekassa lastenneuvolassa ja poika oli silloin juuri ton 1kk ja 1pv:n ikäinen. Painoa oli 4660g ja pituutta 53,5cm. Paino oli ylimmällä käyrällä ja pituus keskikäyrällä, eikä terkka ainakaan mitään sanonut että syömisiä pitäis rajoittaa....
Mä annan tissin lisäksi vielä lisämaitoa 60-100ml/kerta kun ei tuu kylläiseksi pelkästä tissistä.
 
No se meän terkkari on muutenki vähän erikoinen... on jaellu muillekin äideille mitä kummallisimpia neuvoja. En kyllä ajatellu pitää poikaa nälissään sanoi terkkari mitä tahansa.
Pituutta pojalla oli 53cm ja se meni keskikäyrällä.
Lisämaitoa on täälläkin silloin tällöin annettu ja näkyyhän tuo maistuvan vaikka tissiäkin syö usein ja hartaasti. Iltaisin vaikka kuinka olisi tissillä niin silti pullo maistuu ja oikeastaan onkin ihan kiva, sillä korvikkeella pärjääkin monta tuntia ja saa äitikin nukkua.

Hymy nähtiin täälläkin muutama päivä sitten. On se vauvan hymy kyllä maailman söpöin hymy :heart:

Seksi on enempi mulla ollu mielessä ku miehellä. En mä varmaan vielä pystyis touhuilee mut saahan sitä haaveilla :p

Tuosta napatyngästä ja kylpemisestä. Onko jossain päin siis jonkinlainen ohje ettei saa kylpeä heti sen tyngän irrottua? Ei meillä ainakaan sellaista ohjetta ollu. Sellanen kyllä oli että piti kylpeä jotta tynkä irtoais. Onkohan nämä nyt taas meidän terkkarin omia ohjeita :whistle:

Kiinnostais sama juttu ku puria eli miten se tutin käyttö ehkäisee kätkytkuolemaa. Oon kuullut myös et vauvan yksin nukkuminen lisää kätkytkuoleman riskiä, mihinköhän perustuu?

Relat ei meillä toimineet, kakka vain muuttui öljyiseksi. Ostettiin Disflatylejä ja ne näyttäis auttavan. Varmaan niin yksilöllistä et mikä auttaa kelläkin.
 
milla tuosta napa tyngästä ja kylpemisestä, taitaa olla ihan yleinen ohje että olis ainakin muutama päivä napaa kastelematta just silloin kun se on irronnut! Siinä voi olla pieni tulehdusvaara just sillon =)
Kaikki lapset nukkus meillä, mutta nyt ei sit itseä väsytä, ihme homma! :/ oikestaan pitäs näillä unilla väsyttää!!!
 
Ihan pikaisesti vaan..

Milllla: Meillä oli poitsulle tullut 750 g kahdessa viikossa, eikä th siitä mitään sanonut, kehui vain kasvua, ja kysyi että ihan rintamaidollako kasvaa. Kyllähän noita makkaroita poikaselle muotoutuu, mutta antaa tulla vaan. :D Kyllä ne siitä sulaa kun liikkeelle lähtee ja äidinmaito ei muutenkaan "lihota" pysyvästi.

Kylpemisestä: Tänään just oli kylpypäivä ja saunoin itse saman aikaan, kun vaavelo odotteli sitterissä. (Vinkki: jos vauva protestoi kylppäriin yksin jäämistä, kannattaa jättää suihku päälle, meillä toimii... Kai tuo tasainen ääni on jotenkin rauhoittava, vettä tietty kuluu, mutta mitäpä sitä ei tekisi viihtyisän saunahetken eteen). Lopulta vauva sit nukahtikin siihen veden kohinaan, ja jätin kylppäriin jatkamaan unosia, kun en viittinyt siirtää. Suihkun sentään sammutin. :LOL:

Kössi ja poikanen 1,5 kk
 
Milla: meille annettiin ohjeeksi odottaa 3-4 päivää napatyngän irtoamisesta ennen kylvetystä just tulehdusriskin vuoksi. Aika erikoisia ohjeita se teidän terkka kyllä antaa, kun käski kylvettää, että tynkä irtoaisi.

kätkytkuolemasta: senhän syitä ei vielä oikein tiedetä, tiedetään vaan tiettyjä tekijöitä jotka vähentävät/lisäävät riskiä, mutta ei tiedemiehetkään osaa selittää, että miksi. Tutti esim. vähentää, ehkä siksi että pitää hengitystiet auki, mutta ei siitäkään varmoja olla, se vain niitä vähentää. Samoin kuin samassa huoneessa vanhempien kanssa nukkuminen vähentää, mutta miksi, niin siitä ei ole yksiselitteistä vastausta. Tärkein tekijä näyttää kuitenkin olevan nukkumisasento, eli selällään nukkuminen vähentää ja mahallan nukkuminen lisää.
 
Moikka moi!

Meillä ollu täys tohina päällä siitä lähtien kun poika syntyi. Mun äiti oli meillä lauantaihin asti, eli 4vkoa! :eek: Kovasti oli apua kyllä, antoi aamulla nukkua ja touhusi esikoisen kanssa kaikkea, mut on tää kiva olla vaan omalla porukallakin nyt :) Miehellä alko pitkä loma torstaina, eli mun ei tarvii vieläkään olla kolmistaan lasten kanssa.

Meillä oli ristiäiset viime lauantaina. Seurakunnan tilossa oli, tarjottiin kinkkukiusausta ja salaatteja ruokana ja kahvilla oli kakkua, keksejä, kuivakakkua yms. Hyvin meni tilaisuus. Pikku ukko tais kahdesti avata silmänsä, ekaks kun yritin tarjota rintaa ennen kun kastemekko puettiin ja toisen kerran kun pappi kasteli päätä :LOL:

Yritin tänään ekaa kertaa pumpata maitoa, tolla ainun käsikäyttösellä en ainakaan saanu mitään tulemaan! Käsin lypsämällä sain 50ml pullon pohjalle, hidasta hommaa kyllä on. Aamulla olis suunnitelmissa lähtee ton meijän esikoisen kanssa kerhoon kahestaan, siks varuilta vähän evästä ajattelin pojalle laittaa jääkaappiin. Täytyy vielä aamulla kokeilla josko lisää sais tulemaan, tuskin tuo 50ml missään tuntuu meijän ukkelissa :D

Miten usein teillä on neuvola aikoja? Kun täällä kävi neuvolan täti kotona ekaks kun poika oli 1vko ja toisen kerran kun oli 2,5vko ja seuraavaks olis vasta 7vko iässä lääkäri aika. Olis kiva tietää että kuinka hyvin poika kasvaa, uskon kyllä että ihan riittävästi, ainakin on turha enää yrittää 56 kokosia vaatteita saada päälle :D eiköhän tuo reippaasti päälle 5,5kg ole.

Poitsu tais vilustua ristiäisissä :( Ainakin lauantai illasta asti ollu käheenä ääni ja entistä tukkoisempi, nuhahan hänellä ollu jo pari viikkoa :/ Toivottavasti ei mene pahemmaksi. Täytyy seurailla tilannetta.

Jos olis yhtään fiksu, lähtis nyt nukkumaan..... :snotty:

Voikaahan hyvin! :)

Bianca ja poika 4vko3pvä
 

Yhteistyössä