Helmivauvat 2009 ~maaliskuussa~

Heipä hei pitkästä aikaa..

Ei oo oikee kerinny käydä kirjottelees ja sitku ois aikaa, ni ei jaksais mitää kirjottaa
:D En nyt jaksanu noita kaikkia sivuja alkaa lukemaan, kun näyttää tuota tekstiä olevan aika paljon :p
Meille kun tuli silloin ekalla viikolla neuvolatätsy käymään, ni johan tuon syntymäpaino oli ylitetty :) Ja eilen kun oli 2vk:n neuvola niin painoa oli 3230g ja pituutta oli 52cm (2cm lisää tullu).. Tänään aloitettiin jekovitin antaminen ja tylleröllä on myös silmätipat, kun rähmii niin kovasti. Vaippoina meillä on pamppersin 1 "koon" vaipat vielä käytössä. Tänään sitten kauppareissulla ostin rintakumin ja ai että sitä ihanuutta, oli kyllä semmonen tunne et kerranki voisin syöttää tylleröö vaikka loppu illan putkee, kun ei minneen koskennu eikä tähtii näkyny :LOL: Tyllerönkaa käytii tänää ekaa kertaa mummolassakin kyläs. Sielku on on semmoin tiibetinspaniel hauva, niin kovasti se nuuskutteli tylleröö ja lapulta kävi sit sen viereen maate :D Oli kyl sulonen näky. Nytku on aina aamul heränny ni sänky on ollu ihan märkä ja yöpaita ihan hikinen, tuntuu vaa et toi hikoilu lisääntyy yöllä entist enemmän.. mut silti aina paleltaa ku nukkumaa menee ja yöllä entist enemmän paleltaa, ku herää ja joutuu menee sit hikisee sänkyy nukkuu.. :D Jaahas.. taitaa olla tyllerön ruoka-aika ny..

Tyttö-nen & Tyllerö 2vk
 
Kiitoksia lypsyvinkeistä! Täytyypä kokeilla seuraavan kerran lypsää samalla kun imetän.
Unohtui edellisestä laittaa kanssa labellolle sympatiahalit! Olet todella sissi kun olet tuommoisia kommentteja latelevaa isää jaksanut noinkin kauan. Veri on vettä sakeampaa..
Meillä on tuo lapsi kanssa yksi sekoitus, geenejä on neljästä eri maasta sekoitettu. Eipä niitä silti edes tule ajateltua, vaan lapsi on oma ihana itsensä. Toivottavasti vaan perii isänsä oliivi-ihon eikä mun kalpeaa ;) Vuonna 2009 ei kai (toivottavasti) "suomalaisuus" enää tarkoita pelkkää liinatukkaa ja sinisiä silmiä?!?! Toivottavasti isäsi tajuaa jossain vaiheessa kuinka paljon nuo kommentit satuttavat.. Meidän vaarimme tokaisi siskolleni (jonka tytön isä on tummaihoinen), että häntä ei sitten vaariksi tarvii kutsua kun neekerin kanssa on lapsen mennyt tekemään. Siitä syttyi pitkä sota joka onneksi loppui sopuun, mutta pahalta se tottakai tuntui siskosta ja meistä kaikista muistakin. Toivottavasti tekin saatte välit kuntoon...

Hyvää yötä kaikille!
 
Labello: Jopas on varsin typerästi isäsi käyttäytynyt. :eek: Jaksuja tommoisen kestämiseen!

Huonelämpötilasta: Meillä on varmaankin joku 21-22 astetta. Poitsulla pidetään öisin potkupukua ja sukkia. Lämpimän peiton alla on, joten ei ole kylmä. :)

Mulla on kolmena päivänä tullut pientä tuhrua vessassa käynnin yhteydessä. Ei kylläkään jokaisella vessakäynnillä. Synnytyksestä 7 viikkoa ja en siis imetä eli kuukautiset vois hyvinkin olla. Mutta, kun sitä vuotoa ei todellakaan tule kuin nimeksi vain niin voikohan ne olla menkat?? :eek: Alavatsassa on kyllä tuntunut välillä menkkamaista juilintaa. Vaivaa tämä asia... :ashamed:

Huomenna riittää tekemistä, kun pitää kaikki leipomukset tehdä sunnuntaille. Tänään tein kakkupohjan, mutta huomiselle jää suurinosa... Täytekakun täyttäminen ja koristelu, voileipäkakun teko, sitten aattelin tehä semmonen hyydytetyn appelsiini-suklaakakun, munavoi pitää tehdä kans... Äitini oli tehnyt kaksi kahvikakkua ja kinkkupiirakkaa. Juustoleivän ja pikkuleivät ostin kaupasta. Löysin aivan ihanan kakunkoristeen yhdestä liikkeestä... Semmoiset siniset marsipaanista tehdyt lastenvaunut, joissa on pieni vauva sisällä. :heart:

Tinttu & Juuso 7vko 1pvä
 
Nukkuuks kenenkään vauva viäl pinnasängys? siis niin ettei siäl oo ees koppaa sisäl. Oon vaavin kaa nukkunu vaa sohval ja meinasin jossai vaihees sen omaan sänkyyn laittaa mut ku on ollu äitiyskopas ni liikkuu niin pal et on iha solmus siäl koko ajan.

Mä en oo ollu viälkää vaunuttelemas :ashamed: . Vaavi on ollu muutaman kerran parvekkeel vaa. Maanantaist lähtien on pakko alkaa 2 krt päiväs vaunuilee ku mies menee takas töihi ja mun tarttee tota keskimmäist viiä eskariin ja hakee. Ja aion kyl hoitaa sen vaik väkisi vaunuilla enkä autol(vaik kui tökkis) et saa viimiset kilot pois ja ittes johonki kuntoon.

JeJa + typy 2vko4pv
 
Glow
Oikeasti pitäisi imuroida ja kamala pyykkikasaa odottaa... Mut eiks nyt saa hetken istuu koneella ku vauva nukkuu.... :whistle:

Viimeyö meni taas ihmeen hyvillä unilla. Tein kuten neuvolan th ohjeisti, eli syömisen jälkeen tutti suuhun ja vauva omaan sänkyy. Sinne simahti, torkahti kyllä jo tissille. Nukahti 23 aikaan (hirvee tankkaus sillä oli taas illalla!) ja heräsi syömään vasta 3 jälkeen! Minä heräsin yöllä joskus ja ihan säikähdin kun vauva nukkui, noh, kaikkihan hänellä hyvin oli.
Seuraava herätys oli vasta aamulla 7 jälkeen.
Saa nähä tapahtuuko näin uudestaan :)

NAN; Meillä annetaan NANnia jos korviketta annetaan. Esikoiselle (no siitä on taas se 5v) kokeilin pari kertaa tuttelia, mut se tuli aina ulos :/ Nan pysyi sisällä, niinpä tälle toiselle en oo tuttelia ees kokeillu. Esikoinen tosin ekoina kuukausina oli pelkällä rintamaidolla.
Mulla kans tuntuu joskus et tissit on tyhjät rukkaset ja vauvaki hermona rinnalla, silloin on kaikkien kannalta iisimpää ottaa nanni kehiin :)

Onnilla on toinen silmä rähminy pahasti syntymästä asti. Saatiin eilen silmätipat siihen.
Vaippaihottuma alko heti laantumaan kun jätin kosteuspyyhkeet pois, ollaan oltu vaipatta hetkiä ja vaihdettii takas liberoihin... käytössä myös sinkkivoide.

Ai että mikä ihana auringonpaiste B) Hyvää viikonloppua!

Glow & Onni 1 kk :flower: huh, miten aika menee nopeesti
 
Meidän poika nukkuu pinnasängyssä. Viime yönä nukkui ensimmäisen yön ilman äp:n laatikkoa pinniksessä ja hyvin meni. =)

Viime yönä meillä nukuttiin hyvin. Poika rupesi yöunille klo 23 ja nukkui klo 5 asti. Siinä 30min syöpöteltiin ja unta jatkettiin klo 9.30 asti.

Ja tosiaan, eilen kun kirjotin siitä tuhruilusta niin eiköhän yöllä ollu menkat alkanu. Mä oon vaan tyytyväinen, että ne alko. Ekat luomumenkat sitten vuoden -06! :D Ja tosiaan 7 viikkoa ja 2 päivää synnytyksestä meni, kun ne alkoi. Jälkivuoto loppui kolme viikkoa sitten.

Pitää tästä piakkoin lähteä kukkakauppaan ostamaan kukat kastepöytään ja kahvipöytään. Sitten pitäs alottaa se leipomisprojekti. Eilen siivottiin huusholli oikein viimesen päälle. Ihanaa, huomenna meidän poika saa nimen! :heart:

Tinttu & Juuso 7vko 2pvä
 
pur
ILTAPUUHAT alotetaan meillä kaheksan aikaan ja NUKUTAN tytön aina omaan sänkyyn. Joskus nukahtaa toisinaan ei, tai kyllä se aina ainakin hetkleks nukahtaa, mut en oo taanu siitä mitää ressiä oon vaa pitäny kii rutiineista ku oon aatellu et sit kun niitä voi oikeesti alkaa luomaan niin on sitte helpompaa. Oikeestihan tyttö nukku meidän kanssa perhe sängyssä niin kauan kun yösyöttöjä on ja noita syöttöjä meillä edelleen 2-5. Tosin luulen et mäkin tökkään tissiä suuhun aika hanakasti. Koitin kyl tossa et en joka kitinään kun on sitä ilmaa mut yleensä alkaa sit kuitenki vääntöjen jälkee maitoo pyytää.

KUINKA PITKIÄ AIKOJA MUUTEN MUUT KUUKAUDEN IKÄSET NOIN ON PÄIVISIN HEREILLÄ? Meillä ylsi yhtenä pvnä jo neljään tuntiin :eek:

VAIPOISSA Me siirryttiin just Pampperssin 3-6kg, sen on kyllä meille aika ison tuntunen kun tyttö on niin siro, et just noi Liberot sopi meille sikäli paremmin. Toisaalta meillä tulee oikeen kunnon turelluksi monta kertaa pvssä eikä oo falskannu nämä. Me ollaan siirtymässä tytön ihon takia osakestoiluun ja kysysinkin minkälaiset viritykset noitten villisten alle kandeis tehä? Mulla on aika paljo vanhoja pyyhkeitä ku uusittii just kuosit, niistä ajattelin jos jotain sais tehtyy ja sit jos käyttäis niitä paperiliinajuttuja kun ne voi laittaa kompostiin ja ois se pyykki asia sit helpompi... Mitä mieltä kokeneemmat tällasesta yhdistelmästä aj tosiaan miten toi frotee kandee noitten villisten alle laittaa?

LENTIS Meillä oli tos yks pv tosiaan vähemmä IMUTUSTA mut enempi valvomista. Mut sen jälkee on nyt syöny päivisin parin tunnin välein ja hartaasti onki syöny. Saattaa olla (nyt uutuutena meillä) montakin krt/pv tisiillä melkeen ja ylikin tunnin ja tosissaan syö kokoajan. Toisaalta myös puklaus on selkeesti lisääntyny. Mä olenkin muuten alkanu isojen syömisten jälkeen laittaa tytölle puoleks tunniks ruokalapun pyykin säästämiseks :D.

GLOW Me siirrytään osakestoiluun juurikin tästä syystä myös. Enshätään me saatiin toi ihottuma tosi nopee laantumaan ku leikattii harsosta lappuja pyllyn ja vaipan väliin, annettii´n kunnon ilmakylpyjä ja rasvaamalla. Meillä vielä vähän vaiheessa toi osakestoiluun suurtyminen kun tätyy ässä ensi valmistaa noita vaippoja ja kun tosiaan saatiin se ihottuma hoidettuu ni ei oo silleen paniikkia asian suhteen.

TOUKKA on auttanu kakkajumppa meillä, kiitti v inkistä. ja lisäk ollaan hierottuu vauvan vatsaa.

pur ja pihla 1kk+
 
Täällä taas! Kaikki luettu, olipa paljon tekstiä taas, niin paljon etten enää muista mihin päätin kommentoida. Omaa napaa ensin sen verran, että aika huonolla tuulella sitä olen ollut, ihan hävettää miten jaksankin suutahtaa pienistä asiosta, mies parka :( Mielessä on käynyt synnytyksen jälkeinen masennuskin, mutta en tiedä sen oireista. Itkuinen en ole ollut, vaan jotenkin.. sumuinen. Ei itketä, ei naurata. Mutta mikään ei myöskään huvittaisi. Ensi viikolla mulla on jälkitarkastus, kysyn siellä tästä ja kerron tuntemuksia. Ehkä se auttaa.

HEREILLÄOLOAJASTA. Meillä poika oli yhtenä päivänä hereillä lähes koko päivän :O Nukkui ehkä puoli tuntia putkeen, mutta heräsi sitten taas. Oli vähän itkuinen, mutta viihtyi sekä sylissä että sitterissä, ja seurustelikin miehen ja minun kanssa puolitoista tuntia putkeen niin, että jutteli "höö" ja "hää" juttujaan ja hymyili todella paljon! Poika myös aamusyönnin ja kakkaamisten jälkeen on todella pirteä ja hymyileväinen, niin että ihan sydän pakahtuu... niin on kaunis on hän. Yöt menee edelleen parilla syötöllä, ja päivisin hän näköjään nukahtaa vain autoon tai vaunuihin. Niinä päivinä yöunet on sitten lyhyempiä. Niin ja mummulassa poika sitten nukkuu päivälläkin niin hyvin että! Mikä täällä kotona on vikana kun ei nukuta yhtään? :)

Pojan keltaisuudesta: kaikki on hyvin! Bilirubiiniarvot on laskussa eikä kontrolleja tai imetystaukoja enää tarvita. Huh, mikä helpotus!

VAIPAT Ihan näinä päivinä ajattelin kokeilla niitä äitiyspakkauksen kestoja. Siis taittelen harson ja laitan sen kuoren päälle? Muuten on käytössä Libero, se kakkoskoko. Läpi on tullut välillä, mutta nyt vähemmän kun joku vinkkasi niistä vuotosuojuksista siellä vaipan sisällä :D

Meillä poika on nukkunut pinnasängyssä alusta asti, mutta niin, että olen jakanut sen puoliksi. Toisella puolella on pehmoleluja ja sitten keskellä on toinen peitto rullalla. Toinen puolisko on pojan puolisko, ja hyvin on siellä viihtynyt. Koko ajan siirrän rullapeittoa eteenpäin kun pieni kasvaa ja potkiskelee itseään ylöspäin unissaan. Välillä hän nukkuu vieressä, välillä omassa sängyssään. Yleensä nukutetaan yöksi pinnikseen ja siitä otan hänet ekan yösyötön jälkeen viereen että toinen syöttö olisi mulle hempompaa.

Labellolle halaus, joskus vanhemmat vaan ei tajua :(

Jaahas, olisin kirjoittanut enemmänkin mutta kutsu käy jälleen. Jospa illalla pääsisin taas keskittymään...

Phoebs ja myttynen jolla ikää kuukausi ja viikko ja päiviä päälle
 
Pinnasängyssä ollaan meillä nukuttu ihan alusta asti. Ja nyt kun luen teidän juttuja niin tuli kamala fiilis, kun sänky on ollut käytössä "kokonaisena", siis ilman mitään pienennyksiä. Toisessa päässä sänkyä on kylläkin tosi iso Nalle Puh, joka valtaa lähes puolet sängystä :ashamed: :| Tuli siis sellainen olo, että onko tuo meidän neiti kärsinyt turvattomuuden tunteesta...

AWWW...olen kamala ihminen!! Käytiin kaupungissa ja mulla taka-ajatuksena että saisin uudet kengät. No laukun ostin ja sitten mentiin kenkäkauppaan ja ihastelin yhtiä kenkiä, joita jo eilen katselin. Mieskin tuumas että ihan kivat, mutta kun kuuli hinnan niin eipäs ollutkaan enää niin kivat. No kauppaan ne kengät sit jäi. Ja arvatkaa olinko pettynyt, en niinkään äkänen. Mökötin ja kotona ITKIN noiden kenkien takia :D huvittavaa, kun jälkeenpäin ajattelee...mies sitten, että olenko tyytyväinen kun pilasin hänen päivänsä, jonninjoutavalla kiukkuilulla. No hetken se anto mun yksin vollata ja tuli sit halimaan. Ja kuinkas ollakkaan se sano, että jos ne kengät on oikeasti niin tärkeät niin HÄN ostaa ne minulle :eek: ...jos minä ostan hälle synttärilahjaksi Playstationin ohjaimen :LOL: No tottakai! Niinpä, tämä äiti sai uudet kengät =) ja arvatkaa, ne on sellaiset millä kävellään ehkä 3 kertaa vuodessa :D voivoi, olenpas minä lapsenmielinen. =)

Viime nä älysin, että ei sillä meidän neidille ole nälkä välttämättä kun kitisee, joten annoin tutin ja nukkui hyvin vielä muutaman tunnin lisää :D Aina olen ensin sen tissin tyrkänny suuhun, kun kuvittelen että hällä on nälkä. No nyt sain sitten nukkua 4 tuntia putkeen, kun normaalisti se on 2-3h.

Vaippa ongelma ratkaistu sillä, että vaihdan tiheämmin vaippaa niin ei fuskaa läpi. Tämä siis yöllä...normaalisti en koskekkaan vaippaan yönaikana, ellei ole tooosi täysi tai että neiti itse ilmoittaa, että nyt on hieman hankala olla.

Mummo ja Ukki lenkillä meidän neitosen kanssa, minä täällä istun ja öhnötän :) hyvä näin välillä...

Jospi ja Henni edelleen 1kk+
 
JeJa; meillä poitsu kohta 6vko ja nukkuu vielä äp-laatikossa. Alkaa kyllä olemaan aika ahdas, että kohta pitää siirtää pinnasänkyyn ja ottaa laatikko pois käytöstä.

Pur; meillä ollaan oltu kans tollanen neljä tuntia yhteen putkeen hereillä. Oppaissa lukee, että 0-3kk vauva nukkuu 17-19 tuntia päivässä... Joo, ei meillä! Ainakaan joka päivä! Taitaa mennä sellasen 10-12 tuntia kun meillä nukutaan. Kiitti muuten tosta ruokalappu jiposta! Täällä kans puklailu lisääntynyt. Välillä puklu on sellasta maitokokkareista. Normaalia?

Tsemppiä Phoebs!

Täällä nukuttiin viime yönä 4tuntia putkeen! Sitten ei kyllä syötön jälkeen enää kuin 2tuntia ja kahdeksalta ylös! Tylsää. Meillä vatsa tuntuu vaivaavan tosi paljon. Kakkaa vääntää tosi tuskanen ilme naamalla, koko pieni ihminen ihan kaarella ja huuto kaamea. Pitänee maanantaina kysyä siltä lääkäriltä, et onko ihan normaalia... Olen itse yrittänyt syödä tosi normaalia sapuskaa ja kaikki herkut, jotka vois aiheuttaa vatsanväänteitä, olen karsinut pois. Antibioottikuuri tosin loppui eilen, että katsotaan nyt helpottaako yhtään. :headwall:

Vaunuilemassa käytiin äskön ja poika nukkuu jo kolmatta tuntia ulkona. Olen ihan vainoharhainen ton itkuhälyttimen kanssa ja ramppaan siitä huolimatta tarkastamassa itkua koko ajan. Miehen piti ostaa hälyttimeksi tollanen ihme hifistelylaite, jonka käytöstä en ole vielä ihan varma, joten siksi käyn myös tsekkaamassa vähän väliä. Tähän asti mies asentanut hälyttimet toimintaan, mutta on nyt töissä... Ja niistä hemmetin vempaimista menee asetukset nollille, kun virta loppuu, joten siksi en oo ollenkaan varma osasinko asentaa hälytyksen oikein. Olin jo kiukuissani lähdössä ostaan omaa hälytintä, sellaista perinteistä. Itkettikin koko hemmetin hifihälytin :headwall:

Hyvää viikonloppua, ihana auringonpaiste!
Tuiskunen ja Alexi kohta 6vkoa
 
Luin tuosta kokkarepuklusta että se on siksi sellaista kun se on mahassa ollut jo jonkin aikaa et uskoisin et normaalia, täälläkin sitä välillä on tullut :)

Itse imetän osittain et välillä (1krt päiväs) kaveri nukahtaa pelkän tissimaidon turvin ja yleensä pitää antaa Tutteli-lisä 20-60ml molempien rintojen jälkeen, aloitan antaa aina 20ml:iä kerrallaan jotta näkee miten hyvin oman mamman maito on täyttänyt, sairaalassa opittu osittainen kun piti antaa lisämaitoa rinnan lisäksi.. Nyt eilisestä alkaen kokeillut lypsämistä samaan aikaan kun imettää, ainakin enemmän alkanu oikealla tavalla imemään, tuo imeminen kun on aika kehnoa pojulla, nukahtaa nopeasti tissille vaikka kuinka yrittää pitää hereillä ja imu sellaista nännin lutkutusta vaan toisinaan. Mut vielä on näin menty ja maitoa kyllä tulee ettei siitä ole kiinni, nyt tuleekin paremmin kuin pari päivää sitten.

absa ja atso
 
Emsa, mulla kanssa vieläkin alavatsa ja - pää särkyjä ja synnytyksestä 3viikkoa. varsinkin jos enemmän seison, kävelen tai esim siivoan niin kipeytyy. eilen vaunuttelin tunnin lenkin ja kylläpä teki taas sen jälkeen kipeetä. |O

Jospi, ihana toi sun kenkäjuttu. :D Mutta kiva kun lopulta sait ne. :heart:

rytmi, kotona ollessa jonkinlaista samanlaisuutta on päivissä. mutta heti jos on menoa niin menee sekasin koska aina nukkuu kaukalossa/vaunuissa. muuten on suurinpiirtein niin että herätään 6-6.30. aamulla on pieniä torkahteluja, ehkä tunnin unet. mutta pääasiassa on hereillä. 11-12 ulos vaunuun nukkumaan. ollaan noin 1h pihalla ja otan nyt vielä sisälle jatkaa uniaan. sitten on 1-3h hereillä. sitten on taas unet. sitten taas hereillä oloa ja n 19.30-20.00 yöunille.

sadee80+ tyttö 3vko 1pvä
 
Tääl käytetää viäl yhen vaippapaketin verran liberon 1kokoa ja sit siirrytään 2 kokoon. Vaavi on vast vajaa 3vko ja painaa n.4200g mut on jotenki pulska tai jotai ni tuntuu et ei ne iha enää riitä kunnol ympäri.

Hereiloloaika vaihtelee tosi paljon. Välil tuntuu et on koko päivän hereil ja välil ihmetellää ku nukkuu koko päivän.

Pinnasängys nukkumisest kysyin siks ku tosiaa aattelin vauvan sinne lykätä jo jos vaik pysyis yät siäl hissukseen. Möyrii vaa nii pal ittes solmuun kopassa.
Se turvallisuuden tunnehan vissiin on se ainoo syy miks kopas nukutetaan aluks mut onkoha sil mitää muuta merkityst.
Edelliset muksut on kans äitiyskopas nukkunu mut vaa siks ku oon joskus lukenu jostai et siin vauva nukkuu.

Kokkarepukluu on tääl ainaki ja paljo. Vaavi puklaa aina syönnin jälkee paljo ja välil kaares ja kokkareist on usein ja ja se jää suuhun pyörittelee sitä.

Yötki vaihtelee tosi paljo syömisten kaa ja ajankulust ei oo mitää käsityst vaik kui yritän kattoo yäl mihi aikaa ja kui mont kertaa heräillää ni ei jää mieleen.

Ens viikol ois sit isyydentunnustuski. Tääl on nii vanhanaikast touhuu et on tiedettävä mite hommat on hoidettu ja vannottava ettei muita isävaihtoehtoi vauvalle oo |O

JeJa + typy 2vko5vrk
 
Mae
Nyt auttakaas tätä tolloa.
Mulla olis tarkoitus lähteä vauvan kanssa alkuviikosta pihalle ekoja kertoja, mut mitä sille sinne vaunuihin? Ja mitkäs on ne totutteluajat? Täällä on kuitenkin aika lämmintä jo, 0- +2 astetta (tosin täällä tuulee melkein aina). Mä oon ihan pihalla, kun esikoinen oli kesävauva eikä tarvinu yhtään mietiskellä mitä laitto päälle ja koska meni ulos.
Pinnasängystä meillä on alusta asti nukuttu pinnasängyssä ilman toista laitaa ja sänky aivan meidän sängyssä kiinni (mä oon niin laiska etten jaksa nousta ottamaan vauvaa sängystä syömään, vaan hilaan sen vaan peitossaan mun viereen). Päiväunet nukkuu vaunuissa sisällä tai sitten omassa sängyssä.
 
pinnasängyssä on tyttö nukkunu päikkärit heti alusta asti,yöt nukutaan vierekkäin äidin laiskuuden takia..

viihtyykö teidän vauvat mahallaan? Mä en tykkää sitteristä ja mieluummin pitäisi viltin päällä tyttöä lattialla. Ollaan koitettu oll paljon myös masullaan,mut se ei oo jasminista yhtään kivaa Päätä ei juuri jaksa vielä kannatella,kerran jos kääntää puolelta toiselle niin tulee huuto heti ja tahtoo syliin. Poika viihty ihan vauvanakin hyvin mahallaan,kun väsy pään kannatteluun niin siinä vaan katseli sit rauhassa yhteen suuntaan,siks tuntuu nyt oikeen kärsimättömältä tapaukselta tämä:D

tänään tuli neidille 1kk täyteen :eek: kamala miten nopeesti aika menee!!
tässäpä kuva neidistä ekan kuukauden kunniaksi


labello ja jasmin mytty 1kk :heart:
 
labello sulla on kyllä tosi nätti vauva =)

Meillä on vauvalla ollu nyt jonkin päivän nuha! Ihan hirveetä kun ei meinaa henki kulkea ja syöminenkin on yhtä tuhinaa! Onneks kuitenkin syö.
Toisilla lapsilla on kans sama nuha, mutta osaavat yskiä ja niistää ja aivastamalla tulee räkää pihalle, mutta tuolla vauvalla on jotenkin niin sitkeää se räkä että ei tule ulos edes aivastamalla!
Sängynpääty on koholla, keittosuolasuihketta laitellaan nenään ja sillä nenäfriidalla oon jonkin kerran yrittäny imeä, mutta ei siihenkään juuri mitään tule, lima on tosi paksua ja vihreää!
Menis nyt pian ohi ilman lääkäri käyntejä!
 
Ehtiihän sitä välil tännekkin kurkkaan..

Esikoinen on nyt alottanut todella riiviövaiheen.
Heti kun jäädään kolmisin se alkaa. Tekee kaikenmaailman
tuhotyöt eikä usko mua vaikka päälläni seisosin.
Lisäks se potkii ja lyö mua kun syötän vauvaa.
Vielä se viha ei kuiteskaan kohdistu vauvaan..
On todella rasittavaa, väsyttävää ja hermoja raastavaa |O
Toivottavasti menis pian ohi.
Ja sit kuitenkin mua käy typyä niin sääliks kun se näyttää
sitten niin reppanalta, äidin huomiotahan se kuitenkin vaan hakee.
Eilenä käytiin kahestaan typyn kaa kaupungilla mutta
ilta oli sitten kahta kauheempi tuhotöiden osalta.

Vauvan kanssa alkaa arki tasottua. Mitään kummempaa
päivärytmiä ei ole, syö, nukkuu ja välil seurustelee
päiväsaikaan. Yöt menee niin et nukahtaa siinä 22 korvalla
ja vetelee unta 2-3 tuntia. Tää pätkä nukutaan molemmat
omissa sängyissä. Sit loppuyöks siirrytään olkkariin
kun useimmiten herää aamuyöllä tiheemmin.
Mulla on vaununkoppa sohvanvieressä ja siinä sitten
keinutan. Viimeyö meni vain kolmella syötöllä :D

MASULLAAN lattialla viihdytään kyllä meillä! Ja pää nousee
ihan komeasti pystyyn jo hetkeks.

KESTOISTA vielä, siis mulla ei kyllä ole kokemusta harsoista eikä
froteesta vaippana. Mä oon ite tehny noi vaipat bambuhamppu-
collegesta ja trikoosta ja coolmax ihoa vasten.
Ja ostovaipoissakin taitaa olla pelkälleen jotain bambukangasta
imuna.
Ja eilenä ostin hulinoilta kokeiluun AIO vaippoja.

iitukka ja veikkavauva 2vko 6pv
 
Voi tätä äitiyden riemua... :kieh:
Välillä tökkii niin, että ei tosikaan. Esikoinen parka on täälläkin aika mahdoton. Kaikesta pitää kiukutella ja sitten se olisi sellainen äidin sylivauva. Kyllä voi olla pienen elämä rankkaa... Säälittääkin, että pitää hakea huomiota tekemällä jotain kiellettyä ihan vaan siitä ilosta että se on kiellettyä. Sitten jos vauvalla on kehnompi päivä ja nukkuminen heikkoa, niin on kyllä pinna koetuksella, varsinkin kun on väsy. (Esikoinenkin on alkanut taas heräillä yöllä tai sitten aamulla aikaisin, eikä enää nuku). Etukäteen mä mietin, että mitenköhän mulla on esikoiselle aikaa vauvan synnyttyä. Nyt musta tuntuu, että vauvalle ei ole aikaa. Pakollisten syöttöjen ja muiden välttämättömien verran, mutta muuten se vaan menee tossa sivussa. Ja joutuu odottamaan vuoroaan, välillä nälkääkin huutaen... :( Harmittaa, että ei ole kummallekaan noista tarpeeksi. Kumpikin on aivan ihania, mutta molemmat vaatii niin paljon, että musta ei vaan riitä pitämään niitä tyytyväisinä... Ja sitten ne ei ole ihania.

Aika moni tuntuu nukuttavan vauvan jo suoraan sänkyyn. Minkälaisilla menetelmillä te sen teette? Meillä ei tuo tutti tahdo toimia, joten vinkkejä ottaisin vastaan. Tutin avulla noita opeteltiin esikoisen kanssa.

Muutenkin mun pitäisi nyt alkaa vauvan kanssa opetella esim. vaunuihin nukahtamista ilman, että ollaan liikkeessä. Sillä on aika vaikeeta tuo nukahtaminen, osaksi johtuu noista ilmavaivoista. Syliinhän tuo ei nukahda juuri koskaan, vaikka väsy olis kova. Tissille voi kyllä nukahtaa, mutta jos sen jälkeen siirtää sänkyyn, niin kohta tulee puklu, ja taas on vauva ihan hereillä...

Jos en voisi ottaa vauvaa viereen öisin, niin oltais kyllä hukassa. Sen tuntuu olevan vaikea siirtyä univaiheesta toiseen, vieressä sentään tuntee olonsa tarpeeksi turvelliseksi(?) että voi nukkua vähän pidempään. Kahden - kolmen tunnin pätkiä nukkuu niin. No, vaunuissa saattaa toisinaan nukkua hyvin, toisinaan huutelee vähän väliä - paha välillä sanoa, johtuuko ilmavaivoista vai vaan siitä, että ei nukkuisi kuin liikkeellä olevissa vaunuissa. Senkin takia nuo nukkumaanmenokäytännöt pitäis opetella hyvin. Mutta kun ei ole pahemmin aikaa niitä opetella. Tai siis rauhaa. Tuo taapero kun pyörii siinä vieressä (sylissä, vauvaa paijaamassa...)

Rytmistä, meillä ei voi oikeestaan siitä puhua päivän osalta. Yöunille mennään n. klo 22-23, herätään syömään n. klo 1-2 ja 4-5. Ja aamu alkaa noin puoli kasilta. Te, joilla rytmi jo on, oletteko jotenkin rytmittäneet päivää?

Oih, sain just ekan kunnon hymyn! :heart:

Matma ja Vilja, huomenna 5 vko
 
Sunnuntaita,

kaikki hyvin täällä. Iitukka mäkin kävin Hulinoilla eilen, harmi etteii törmätty. Luulin et saisin sieltä intoa kestoilun aloittamiseen, mutta pah, en saanut. Meinaan kuitenkin huomenna aloittaa kokeilut harsoin, äippäpaketin sisuksin ja pul kuorin.

Nukkumisesta Meillä on kyllä kans niin hakusessa nuo nukkumis rituaalit, etenkin mies tykkää että helpoimmalla pääsee kun vauva nuupahtaa esim. sohvan kulmaan pävisin eikä edes yritä omaan sänkyyn. Mä taas olen yrittänyt edes 1xpvä omaan sänkyyn ettei nyt menis ihan oudoksi paikaksi...yöt kun tosiaan vaavi nukkuu keskellä.
Viimeyönä siirryin klo 5 syötön älkeen korvatulpat korvissa sohvalle, koska en saanu nukuttua kun mies kuorsas. No klo 8 syötön hoiteli sitten mies ku en itse heränny, eli sain nukkua 2 x 5t:n pätkät, AH!!

Miehen kanssa ylipäänsä on toi kommunikointi vähän ollut hankalaa. Se ei puhu ei pukahda vauvan hoito jutuista, mä ku höpisen ni vituttaa ku en tiedä kuunteleeko se ollenkaan jne... Ei se niinkään voi olla että molemmat hoitelee vaavia miten sattuu. Eilen ku olin siel kaupungilla ja aloin ihmettelee joskus illansuussa kotona että 'milloinkas vaippa on vaihdettu' ni vastaus oli 'en minä tiedä' |O ...munkos se pitäs tietää kun olen ollu kaupungilla. No kenties tää tästä...

Käytiin eilen ekaa kertaa anoppilassa. On se anoppi myyty. Kiva myös et se oli ajatellu kasteasioita, sellaisia mistä mä en edes tienny. Tämä pakana kun on ollut vaan omissa kastajaisissaan ja alle kouluikäisenä erotettu kirkosta kokonaan niin en vaan tiedä. Esim että pitää olla pöytä jolla valkoinen pöytäliina, kastemalja, hopeinen kynttilänjalka ja pieni kukka.. Siltä vielä löytyi maljakin ja kastemekko missä mieheni on kastettu, nice!! =)

Meinasin mennä tänään ekaa kertaa bodybalanceen, ah!

MUkavaa sunnuntai iltaa äipät ja pienokaiset! :heart:

hm ja nökerö > 1 kk
 
Sadee; äp;n flanellivaippa on tarkoitettu sen kuoriosan alle, eli "kiinnittyy" sillä. Kuorivaipassa on toisessa yläreunassa sellainen tasku, johon voit työntää flanellin pään. Tosin mulla ainakin flanelli on liian iso kuoreen ja muutenkaan en oikeen ole päässyt sinuksi sen äp:n kestosysteemin kanssa. :headwall:

Mae; mulla on vaunuissa lampaantalja ja makuupussi, tosin alkaa varmaan talja olla jo plussakeleillä liikaa. Ja pojalla sisävaatteiden lisäksi villapuku ja hattu.

Mahallaan olosta; meillä ollaan ehkä max. 2min mahallaan, sitten tulee väsy pään kannatteluun ja parku.

Mulla antibioottikuuri loppui perjataina ja tänään meillä on ollut maailman hyväntuulisin vauva. Ihanaa! Ja mieskin tulee juuri töistä kotiin!

Tsemppiä kaikille! =)
Tuiskunen ja poitsu 5vko+
 
Vaunuihin pukeminen: Näillä ilmoilla on body+potkarit, villatakki, kypärämyssy+hattu, toppahaalari, ja poika makuupussissa pehmeässä kopassa (joka on aika vanha ja ei mitenkään paksusti topattu). Kopan päällä ei ole vaunupeitettä vaan pelkkä sadesuoja. Joskus oon jättänyt makuupussia/koppaa raolleen jos oikein on ollut plussan puolella. En sit tiedä, missä lämpötilassa jätän ton toppiksen pois, ehkä ensin kuitenkin sen villatakin sieltä välistä... On nää vaikeita ja mullakin sentäs jo kolmas lapsi. :whistle: Esikoista puin varmaan aina liian vähän, usein oli vaan sisävaatteet, joku villa- ym. takki ja tyttö pelkässä makuupussissa kovassa kantokopassa. :ashamed: Ei se koskaan kylmä ollut kun sen pois otin, mut silti...pakkasellakin pidin sillä vaan kevyttoppapukua, en tosiaan tiedä mitä silloin ajattelin.

Hereilläolo: No tuossa aamupäivällä varmaan meni sellaiset 3h hereillä. Mut ei meilläkään mahallaan paljon viihdytä. Jos on jotain katseltavaa, niin silloin vähän aikaa menee. Poju onkin ollut paljon hereillä tänään kaikkineen, kun en jaksanut vaunuilemaan lähteä. Ja seurustelusta vauva tykkää nyt selvästi enemmän kuin ennen, juttelee takaisin ja hymyilee. :heart:

Kössi ja poikanen 7vko++
 
Meidän poika sai tänään nimekseen Juuso Jonni Oskari. :heart: Labello, voit päivittää sen etusivulle! =)

Kastajaiset meni hyvin. Poika oli tosi nätisti. Yhden äännähdyksen päästi koko kasteen aikana ja kahvittelun ajankin oli kiltisti. :heart:

Tarjoiltavaa oli tarpeeksi ja mun leipomukset sai kehuja. :)

Mutta nyt tätä mammaa väsyttää meeelko paljon! |O

Tinttu & Juuso 7vko 3pvä
 

Yhteistyössä