Helmivauvat 2009 ~helmikuussa 09~

Just kun kirjoitin, etten kuvittelekaan meneväni uos, niin eilen mies sitten ajoi yksin kävelylle, kun itkeskelin iltapäivällä väsymystäni. Ja kyllä teki hyvää, vaikka teinkin ihan pienen 20 minsan lenkin, mutta tuli ihmismäisempi olo. =) harmi vain, etten vielä voi mennä ulos Gretan kanssa, mutta vaikka täällä on 10 astetta lämmintä, niin ulkona on ihan hirvittävä, jäätävä tuuli.

Pur: mielestäni olen toipunut sektiosta varsin hyvin. Gyne tosin sanoi, että varsinaista liikuntaa saa ruveta harrastamaan vasta parin kuukauden jälkeen, kun ne sisätikit ovat sulaneet. ei ekat pari kuukautta pitää ottaa rauhallisesti. mullakin vihloo aina silloin tällöin, mutta taitavat olla normaaleja kohdun supituksia, luin, että niitäkin tulee silloin tällöin pari ekaa kuukautta varsinkin imetyksen yhteydessä.

Mulla ei ole toistaiseksi ollut pinna kireällä, vaikka väsymys saa välillä itkemään mutta en voi kuin ylistää miestä, se on aivan ihana. Hoitaa vauvaa päivisin tosi paljon, tosiaan kylvettää, pitää sylissä jne. Yöt yritän antaa hänen nukkua, että jaksaa töissä. Nyt on töissä, mutta onneksi ei nuku muualla, vaan palaa aina iltaisin takaisin kotiin, on hiukan pehmeämpi lasku arkeen, kuin jos olisi heti lähtenyt useammaksi päiväksi reissuun.

Muutenkaan meillä ei kyllä ole suhde kauheasti muuttunut, pussaillaan aina kun ehditään, seksiä on kyllä harrastettu vasta kaksi kertaa, vaikka itse asiassa gyne käski odottaa kuukauden, mutta ei sitten maltettu odottaa kuin kaksi viikkoa.

Paljonko pidätte vauvaa päivisin sylissä? mulle tuli kauhean huono omatunto, kun yleensä annan vauvan nukahtaa syliin, mutta tänä aamuna nukahdutin yksin vaunuihin :ashamed: kun mies on aina aamuisin pitänyt Gretaa sylissään, niin että minä saan nukuttua 2-3 tuntia, mutta tänään mies oli töissä, ja mun oli pakko saada nukkua edes jokin tunti. Siis jos vauva ei itke, niin ei kai se kärsiu siitä, että on siellä vaunussa yksin. mulla vaan sydäntä särkee ajatella, että reppana nukahti sinne yksin. Greta on jotenkin niin kauhean kiltti, on itkenyt toistaiseksi niin kauhean vähän, ei valita edes silloin, kun hänen tukkansa pestään, ja yleensä kai vauvat protestoivat edes sitä pään kastelua...

Nyt sitten imetin ja pitelenkin typyä tässä sylissä, ja nopeasti näyttikin nukahtavan syliin.

D-vitamiinitipat: työnnättekö te sen pipetin ihan kurkkuun vain valutatteko ne tipat suuhun? kun olen mieluummin laittanut suuhun, mutta sitten pimu sylkee puolet ulos, maistuu varmaan kauhealle. mutta pelkään, että jos kovin syvälle niitä tiputan, niin eikö vauva voi tukehtua, vai? :eek: Miten te teette?

tv. Lentis ja Greta 18 vrk :heart: (laitoin kuvan fb:kiin)

ps. labello:meidän tytön nimi on siis greta ja syntyi 38+0
 
Terppa! :wave:

Täällä yö meni suht mukavasti,poika ei itkenyt ollenkaan masuaan!

niiskunenä-78 Meil on ihan sama tilanne,ku mies tulee kotio niin melkeen heti alkaa valitus että hän on niiin väsy!! Kyl mä ymmärrän että varmaan väsyttääkin ku tekee raskasta työtä(On rakennushommissa)ja ajoakin on paljon!Mutta tosiaan,hän saa nukkua koko yön,eikä niinkun tää mami,joka herää 1,5-2h välein! :kieh: Välillä on sellanen olo että mies luulee että mä vaan hengailen tääl kotona,enkä hoida yhtä taaperoa,jolla on uhma ja pientä vaavia!! :kieh:


tuulen sydän Meil on toi esikko pian 1v11kk ja mä kans mietin et miten pystyisin mahollisimman paljon antamaan huomiota myös hälle! Oon sit vaan yrittäny leikkiä ja olla hänen kans ku vaavi nukkuu tai ku iskä on kotona!Viikonloppuisin oon menny kahestaan hänen kans ulos ym.!


Olin tänään eka kertaa näitten kahen poitsun kans prismassa! :D Yllättävän hyvin meni,esikkokin oli tosi nätisti!! Miron kans oltiin kaupois eka kertaa kun hän ol vähän yli kuukauden.Ennen sitä oltiin käyty vaan neuvolas ja mummulas,mis pidettiin ne ristiäiset!

Nyt pienempi poitsu taitaa heräillä!

:wave:


Tyyppien äippä ja Miro 1kk+
 
jaahas,nyt poitsu tisulla ja yritän samalla kommentoida lentoemolle!
Mä pidän poitsua sylis sillo kun imetän ja jos hän o hereillä ni sillo!Meil ku on toi Eetu poikakin tosa niin en kauheesti pidä vaavia sylis jos nukkuu!Jos huomaan että silmät alkaa lupsumaan vien pojan sänkyynsä ja annan nukahtaa sinne!Sama illalla ku oon vika kerran syöttäny hänet,noin klo 23,laitan hänet sänkyyn ja toivotan hyvät yöt!

d-vitamiinit ollaan annettu pojalle lusikalla,suht hyvin menee alas!
 
tatuka mulle ainakin näkyy et oot molemmilla listoilla ja selasin tätä mun päivitysvihkoo ni oon mä sut tuohonkin kirjottanu et jos vaan syntymäpäivä 16.2 pitää paikkansa niin kyllä sut sieltä pitäs löytää :) niin odotuspuolelta kun täältäkin. :attn:
 
Omasta itkeskelystä: siis mä olen itkenyt tosi vähän, enemmän itkeskelin raskausaikana. Mutta nyt viime päivinä olen yhtäkkiä ruvennut itkeskemään enemmän, en edes tiedä miksi. Siis tuntuu jotenkin hormonaaliselta tai olisko syynä vain väsymys? On vain outoa, kun ihan alussa ei juuri itkettänyt, nyt vasta :eek: Esim. kun lepertelen vauvalle, niin yhtäkkiä saattaa tuntua siltä, että sydän aivan pakahtuu kun toinen on niin suloinen ja rakas, ja sitten mua alkaa itkettämään. Onkohan tämä aivan normaalia? :eek: Mieskin kun halaa, niin mua saattaa alkaa itkettämään, ja uutisissa jos näkyy kärsiviä lapsia jne.

Itkeekö täällä kukaan muu vai onko mulle tulossa joku synnytyksen jälkeinen masennus? :whistle:
 
Lentis: Kuulostaa ihan tutulta tuo itkeskely :hug: Mulla tulee itku kanssa ihan omituisista asioista, just tossa tirautin kun mietin et pitää varmaan alkaa käyttää isompia vaippoja. Sit tuli niin haikea fiilis et tää pikkumies ei olekaan enää ihan mini :snotty: Ja joskus imettäessä itken kun katson tuota vauvaa ja se on niiiiin ihana. Tai voipi tietty olla et mullakin masennusta pukkaa :whistle: Mut veikkaisin hormoneja sekä väsymystä.

Meillä vauvaa pidetään hereillä ollessakin jonkin verran esim lattialla peiton päällä. Sylissä tietty pidetään silloin kun vauva itkee. Mutta jotenkin ajattelen niin, että vauvankin täytyy saada omaa aikaa jos vaan yksin viihtyy. Tietty aina siinä aikuinen on vieressä :) Ja toki suurimman osan hereilläoloajasta on sylissä.
 
Tatukalle kommentoin tuota kuuloasiaa. Meillä on vastaava tilanne, ensiviikolla käydään KYSin kuulokeskuksella. Minäkään en osaa olla huolissani, kun niin moneen otteeseen on säpsähtänyt ääniin ja laitoksella reagoi toisen vauvan itkuun. Tänään vielä testasin sen verran että napsautin jugurtti purkit irti toisistaan vauvan yläpuolella kun se nukkui, niin säpsähti sitä ääntä, joten eipä huolta täälläkään =)

Nukkumisesta...Viime yönä mies syötti ekan syötön ja herätti sit 01.00 että josko syöttäsit tytön...tokasin, että miksi minä kun sovittiin että sinä syötät. Mies kahto hölmönä ja sano että kello on jo kohta 01 ja on syöttänyt neidin jo puoli yhdentoista aikaan. Säikähdin kun olin niin sikeesti nukkunu :D mutta hyvä niin.

Vauva huutelee, täytyy mennä..palaillaan!

Jospi ja Henni 2vko 2pvä :heart:

Iskä vaihtokin vaipat, niin jopas kiukku helpotti.

Onko muita jotka vahvasti sitä mieltä, että yksi lapsi riittää? Minä olen nyt tullut siihen tulokseen ja uskon, että pysyn päätöksessäni myös jatkossa. Vauva on ihana, mutta hommaa on aika paljon. Varsinkin ne yöheräämiset... Kaikki hehkuttaa kuinka ihanaa on äitiys. Joo, on se silloin kun kaikki on vauvalla hyvin, mutta kaikki muu verottaa voimia. Nyytistäni en luopuisi mistään hinnasta ja aion kasvattaa hänet tunteella ja rakkaudella, sekä annan hänelle kaikkeni, varsinkin jos hän sattuu olemaan ainokaiseni (toisin sanoen, lellin sen ihan pilalle . :D heh, huumoria...olen aina ollut sitä mieltä, että jos on perheen ainoa lapsi, siitä tulee pilalle hemmoteltu kakara... toivon että meidän lapsesta ei tule ) :D

Pidän vauvaa sylissä aika paljon, kun ei oikein viihdy muualla. Toisinaan sitten taas saattaa nukkua sitterissä ja hetken katsella vauva tv:tä, mutta hereillä oloajastaan on aika paljon sylissä ja tissillä, eli johtunee luultavasti siitä. En koe pahana jos vauva on paljon sylissä, tai jos viihtyy vaikkapa siellä vaunussa. Täytyyhän meidän äitien välillä saada levähtää :)
 
TYTTÖ SYNTYI laskiaistiistaina 24.2
rv 40+4 3740g ja 52cm :heart:

Ei nyt mitenkää miellyttävä synnytys ollu ku tuli nii hätäsest :D
Laitoin synnytyskertomust odotuspuolel.

vihdoinki tänne sit pääsee kirjottelee

just tultii kotii sairaalast

JeJa ja Typy 2vrk :heart:
 
Hips!

Kaipa mäkin voisin tulla tämän puolen korkkaamaan. Sorppa kun tulee omanapaista tekstiä, mutta kerron nyt vaan kuulumisia ja luen myöhemmin.

Eli meille syntyi tyttönen viime lauantaina. Oli nopeeta toimintaa, perjantain vielä shoppailin kaupungilla, lauantaina kävin sairaalassa kääntymässä ja sunnuntaina jo kotiuduttiin. Synnytys oli nopea ja aivan ihana kokemus, laitoin odotuspuolelle siitä tarkemman kertomuksen. Palautunut oon hurjan nopeesti, vauva on ylisuloinen, esikoinen käyttäytyy ku enkeli, maito noussut hyvin ja kaikki mennyt tähän asti tosi hienosti. Ehkä vähän liiankin nappiin, pelkään koko ajan et millon herään tästä unesta ja huomaan että oon edelleen raskaana! :eek:

Mies on tän viikon isyyslomalla ja ihan hullaantunut uuteen tyttöön, joten oon nyt sitten käyttänyt tilaisuutta hyväkseni ja panostanut esikoisen kanssa olemiseen ehkäistäkseni sitä sisarkateutta. Maanantaina oltiin ulkoilemassa ja kaupungilla ostoksilla. Hormoonit toimii taas hyvin, oon ihan pöllyissä. :D Linnunlauluki kuulosti sit niin kauniilta että itketti. Teki mieli ostaa tytöille ihan kaikki mitä eteen tuli ku olin niin onnessani. Mutta vaikka palauduin nopeesti niin muutaman kilometrin kävely ja 13 kiloisen työnteleminen rattaissa ylämäkiä oli vähä liikaa kaks päivää synnytyksen jälkeen. Olin ihan poikki illalla sen jälkeen. Tiistai sit vaan maattiin ja kateltiin piirrettyjä ja eilen käytiin nukketeatterissa. Tänään elokuviin...

Terkka kävi kotikäynnillä äsken ja vauva oli saavuttanut melkein syntymäpainonsa. Maitoa tulee ihan liikaa taas. Oon yrittänyt olla pumppailematta ettei se ihan villiintyisi, mutta ulos en uskalla lähteä kiristävillä rinnoilla, joten pakko välillä vähän tyhjennellä. Vaavi vaikuttaa tosi kiltiltä tapaukselta, ihan erilainen temperamentti kuin isosiskollaan, jonka piti jo laitoksella saada kaikkihetimullenyt. :D Yöt on mennyt ihan ok, vauva tankkaa tiheeseen illan ja nukkuu kahdestatoista eteenpäin 3 tunnin jaksoissa, viimeisen jakson 5 tuntia. En oo herätellyt kesken sen syömään, eikä nyt sit tarvitsekaan kun painoa oli tullut 200 g kolmessa päivässä. Iskä on ajettu olkkariin nukkumaan ja me nukutaan tyttöjen kanssa makkarissa. Näin mennään ainaki tää eka viikko et yks meistä on ees täysillä levännyt.

Kaikki on muuten tosi jees, mutta tylsää kun ei päästä koko porukka yhdessä ulos. Onneks on käynyt joka päivä vieraita katsomassa vauvaa kun täällä pitää jumittaa.

lentoemo
: Mun mielestä toi ei kuulosta masennukselta vaan ihan normaalilta hormoniheittelyltä ja ehkä siltä väsymykseltä. Masennuksen eka oire on pikemminki päinvastainen eli mikään ei tunnu miltään. Mutta kannattaahan sitä seurailla ja jutella lääkärille heti jos huolestuttaa liikaa. :hug:

Kuva vielä Pikkiriikistä 3 vuorokauden ikäisenä...



Nyt lukemaan teidän kuulumisia. =)

Pixie ja Pikkiriikki 5 vrk
 
Ja kiitos niiskunenälle ja pixielle itkuisuusvastauksista =) Mulla on vielä sellainen erikoisuus tuossa itkeskelyssä, että kesken itkeskelyn mua alkaa sitten usein naurattaa, kun tuntuu niin hullultä itkeä.
Ja usein mies alkaa keksiä jotain hassutuksia ja saa mut nauramaan sitten kesken itkun sen vuoksi. Esim. eilen me punnittiin Greta, oli tullut 350g viikossa eli 50g päivässä, ja sitten mies alkoi laskeskella, että tätä vauhtia tyttö painaa 360kg 20-vuotiaana :LOL: Eli aloimme suunnitella hänelle sumopainijan uraa. Eli mun itkeskely sitten lopahti siihen. Ja tänään kun pidin typyä sylissä ja lauleskelin tuutulauluja, ja kesken kaiken alkoi itkettää kun toinen on niin rakas, niin pian sitten mua jo naurattikin, kun aattelin miten hullua on itkeä sitä, että lapsi tuntuu niin rakkaalta :D

Eli aikamoista pöpilää täällä :p
 
Glow
Ohoh, tänään ehdin tänne jo toisen kerran!

ITKESKELYSTÄ; no juuh! Meikäläinen on aika herkkis muutenkin, niin arvatkaas vaan onko tippa silmässä nyt. Eiköhän ne ole ne hormoonit. Ei varsinaisesti ollut mitään syytä, mutta itku vaan tuli kun mies eilen illalla halas ja kyseli että miten mie jaksan! :heart:
Ei kai se oo hullua itkee siksi että vauva on niin rakas :) Nehän on, siis mie vaan kattelen vauvaa ja mietin miten joku voi olla niin ihana!
Moni muukin asia saa herkästi tipan silmäkulmaan, semmosta se!

Ihmeesti nyt jotenki kyllä kaipaa tosi paljon miehen kainaloa! onneksi se on tarjolla aina :) (paitsi kun se on töissä, heh,heh)
Loppuraskaus meni vähän "itseen käpertyen" ja kiukutti jne.
Nyt on niin hyvä olo, tyyni, onnellinen, semmonen että"tämmöstähän meidän elämän just pitääkin olla" Osaa olla ilonen ihanasta kävelylenkistä, siitä että koko perhe on kotona :)

Minäki oon miettiny että toivottavasti meidän 5v ei tunne itseään ulkopuoliseksi tai jotain. Mummot ja muut ketä on vauvaa käyny katsomassa, on kyllä ottaneet esikoisen huomioon ja itse koitan ottaa aikaa esikoisen kanssa, kun mies on kotona.

Vähän päänsärkyä täälläkin. Lienee toi imetysasento, mielelläni istuvilleen imetän päivisin, mut oma asento ei ehkä aina oo paras mahdollinen hartioiden ym. kannalta.

Jaahas, pikkunen alkaa heräilee :wave:

ONNITTELUT UUSILLE VAUVAN SAANEILLE :flower:
 
labello mun mokahan se oli kun en itteeni listalta löytänyt :headwall: :headwall: ,kun katoin VÄÄRÄÄ KUUKAUTTA!! :LOL: :kieh: Ei missään tapauksessa ollut tarkoitus sinnuu mokailusta moittia... :ashamed: :ashamed: voisin itte ottaa silmän käteen ja yrittää uhmata tätä yhä jatkuvaa raskausdementiaa... :LOL: :LOL:

pur mulla nyt takana toinen sektio, ja hienosti olen toipunut (tyttö syntyi 16.2) tähän mennessä. MUTTA siinä se vaara piileekin,kun ajattelee että tässähän pystyykin jo touhuta vaikka mitä, kun olo on hyvä eikä haava oo kipeä ja on iho hyvin parantunut. Nimittäin niitä kiinnikkeitä tulee tässä vaiheessa herkästi, ja niistä voi saada elinikäisen riesan, jos nyt ei malta sitä paria kuukautta ottaa iisisti... Eli ei me sektiomammat oteta paineita ,vaan tyydytään pari kuukautta vaan hoitaa vauvaa ja jätetään kaikki muut hommat muille, tai tekemättä... :D
Mulle lisäksi jäi nlatätin kommenteista se käsitys,että jälkitarkastuskin on vasta sit 8vkon päästä sektiosta,jotta kohdun seinämä vahvistuisi tarpeeksi ja sisätutkimus voidaan tehdä turvallisesti...

tatuka+unilta heräilevä tirppa 11vrk
 
lentis ja glow oisin itte voinut kirjottaa noi kommentit itkuisuudesta, niin tutulta kuulostaa!!! :) mulla raskausaikana ei näitä hormoonimylläköitä ollut mutta nyt sit tippa linssissä koko ajan,ja mitä hullummista syistä... Näitä juttujakin lukiessa saa vetistellä koko ajan... :headwall: :ashamed:
 
Tosta itkeskelystä,mä olen sit taas ihmetelly et miks en itke! :whistle: Oon yleensä tosi herkkä ja tunteellinen! Raskausaikana kyl purkahdin itkuun millon mistäkin syystä ja useesti se muuttu melkeen heti hysteeriseksi nauruksi tai toisin päin! :D Voi olla että nyt en ehi itkemään kun koko ajan täytyy olla menossa!! :LOL:

Ihanaa,pian pääsee saunaan!! :D
 
Iltaa,

me ei sit pästykään ulos. Heräsin aamulla siihen ku nlasta soitti tätsky ja oli keskustellut lastenlääkärin kanssa joka oli sanonu et ulos vasta ku baby on 3,5 kg. Sit vielä et tosiaan 4t:n välein pitäs herätellä yöllä syömään. Viime yönäki nukku eka 6t, välis 20 min tissii ja sitte 2,5t perään.
Alle 3 kg täysiaikaisen vauvan saaneet!!! Eikös Jospi ainakin saanut myös pikkiriikin?? Millaisia ohjeita olette saanut just pienikokoisuudesta johtuen??
 
haavemamma: meidän tyttö painoi syntyessään 2988g, ja joutui aluksi verensokeriseurantaan, ja sairaalassa hössötettiin tiuhasta syömisesti ja raukkaa piti väkisin öisin herättää syömään 3 tunnin välein.. verensokerit olivat kuitenkin hyviä ja paino lähti nopeasti nousuun, kun maitoa tulee niin hyvin (puhuivat jo sairaalassa, että voisi alkaa luovuttaa rintamaitoa, siitä kuulemma maksetaan 17e/litra :LOL: )

Kotona olemme menneet enemmän vauvan omaan tahtiin, tyttö herää päivisin ja öisin 2-5 tunnin välein ja syö kerrallaan n.10-20min. Tänään kävi neuvolan terkkari meillä kotona, ja tyttö painoi 3100g, eli paino noussut tosi hyvin. Sanoivat, että voidaan lähteä ulkoilemaan, aluksi puolen tunnin lenkkejä ja vähitellen pidempiä. Kävimmekin tänään sitten heti ulkona kävelyllä kaikki kolme :)

Synnytyskertomusta ei olla tänne vielä laitettu, ku ollaan jouduttu sitä lähes päivittäin kertoo kavereille ja sukulaisille.. ei todellakaan ollu mikään maailman ihanin kokemus kummallekaan äidille :( mut aika kultaa muistot.. ja tyttö on kyllä maailman suloisin :heart:

Äipät ja vauveli 9vrk
 
HM: Me saatiin ulkoilulupa 2,5-viikkoisena kun 3 kg meni rikki (synt. 2625). Tai itse asiassa se ei ihan ollut edes täynnä perjantain neuvolassa, mut sinä viikonloppuna saatiin jo mennä ulos. Ja olenkin lenkkeillyt, vaikka on ollut kunnon pakkasiakin tässä (siis tietysti rajana se -10), ei siitäkään terkka mitään sanonut. Ja tosiaan ekalla kotikäynnillä th puhui vielä herättelystä, mutta ei sen jälkeen enää mitään.

Jaa..siirsin poikasen sitteriin kun syliin nukahti, ja nyt kukun tässä valveilla, vaikka järkevintä olis kait mennä petiin. Mutta kun oon taas klo 16.30 alkaen imettänyt tosi tiuhaan, mitä nyt imuroin alakerran tossa välissä, niin jotenkin sitä kaipaa omaa aikaa... Juu ja nyt ei unta riitä sitterissä eli viekkuunhan tuon on päästävä. Heipat taas.
 
Hei kaikki Helmimammat! Omanapaisesti alan kirjoitella heti, lukematta lainkaan aiempia tekstejä. Lupaan että luen ja palaan kommentein myöhemmin :ashamed:

Nyt piti tulla vaan merkkaamaan pino sekä huokaisemaan; vauva on ihana ja lutuinen mutta synnytys oli tosi rankka ja vei voimat todella. Olin viisi yötä sairaalassa ja nyt ollut yhtä pitkään kotona ja toipuminen on alullaan... Haaveilen kuinka ihanaa olisikaan jos olisin jo ihan kunnossa. Lyhyesti, kaikkien muiden kommervenkkien jälkeen epparihaava tulehtui ja aukesi, on tosi kipeä ja vaatii hoitoa ja huomiota sekä heikentää kuntoa, mikä kaikki on harmillisesti vauvalta pois.

Nyt vilkaisen tekstejänne ja sitten pitäisi varmaan nukkuakin ennen kuin pikkukaveri herää. Palataan asiaan :)
almaa
 
labello Tonne listaan voi lisätä poikamme nimeksi Kasper. Ristiäiset on joskus myöhemmin keväällä tulossa ja ei aiota pitää nimeä niin kauaa salassa - ihan käytännönkään syistä.

Paljon onnea kaikille uusille vauvansa saaneille!

Meillä oli eilen illalla ekaa kertaa kunnon masuvaivat - pikkasen kävi pientä sääliksi, kun hyvää asentoa ei löytynyt millään. Oli illalla pari tuntia isän kanssa kahdestaan (oltiin esikoisen kanssa taiteilemassa) ja Kasper oli huutanut lähes koko ajan ja kieltäytynyt juomasta pullosta rintamaitoa. Kun kotiuduin tarrasi heti rintaan kiinni ja oli siellä tukevasti varmaan tunnin, mutta silti selvästi masuun koski. Annoin sit ekaa kertaa Cuplatonia. Vähitellen poika rauhoittui nukkumaan kello 23 ja sit nukkuikin 4h putkeen mun kainalossa, söi ja nukkui taas 3h putkeen. Ihan kummallista.

Käytiin eilen myös neuvolassa ja pituutta oli tullut 3cm vajaassa kahdessa viikossa ja painoa sairaalasta lähdön jälkeen + 600g. Kova on miehellä kasvuvauhti!

Miten te ootte annostelleet tota Cuplatonia? meillä noi annostelu ohjeet oli jotenkin sekavat. Siellä oli kirjotettu, että koliikkivauvoille (alle 3kk) 5 tippaa ennen jokaista ruokailua. Sit seuraavalla sivulla oli, että vauvojen ilmavaivoihin 1 tippa X 4 päivässä. Miten toi nyt pitäis ymmärtää??? :attn: :attn:

Toinen kysymys, että jos tota rintamaitoa on kerran lämmitetty ja vauva sitten ei sitä juonutkaan, niin pitääkö se heittää pois? Toi pumppaaminen kun ei oo ihan helppoa hommaa, niin oikein ei raaskis...

Sektiosta toipuminen. Tään 3. sektion jälkeen toipuminen on ollut (ainakin omaan oloon perustuen) kaikkein nopeinta. Siinä vaan tosiaan on se vaara, että helposti unohtaa, että vatsan alue on vasta leikattu, että vahingossa ei ala rehkimään liikoja...Eniten ootan sitä aikaa, että pääsis taas ulos juoksulenkille...

Tuoksuuko teistä jo ulkona kevät? Meillä on pari päivää selvästi ollut jo kevät tulossa - ihanaa B)

Tsemppiä kaikille :wave:

Tuulen sydän
 
Meillä oli sairaalassa ruokailun kanssa, että piti syöttää kolmen tunnin välein. Ohjeena kotiin oli että sama rytmi, mutta yksi syöttöväli voi olla pidempikin päivän aikaan. Meillä vauva pitänyt itse huolta tuosta kolmesta tunnista eli ei ole tarvinnut herätellä syömään. Ulkoilusta neukkarin täti sano että tänään saatais olla jo 4 tuntia ulkona, siis tietysti pakkasrajana -10 astetta... Tyttö paino siis tiistaina 3,5kg.

Nyt laittautumaan, kohta käydään neuvolassa tuota napaa näyttämässä. Muutenkin oli kamala yö. Nukuinkohan yhteensä ehkä 3 tuntia...aamusta onneksi sain 4 tuntia lisää |O silti väsyttää... :D

Jospi ja Henni 2vko 3pvä
 
Haavemamma: Meillähän poika syntyi 3 viikkoa ennen LA, mutta on siis periaatteessa kuitenkin täysaikainen kun viikkoja oli se 37+0, syntymäpainoa 2835g ja putosi alimmilleen 2650g. Meillä siellä sairaalassa heräteltiin 3 tunnin välein syömään ja jatkettiin sitä kotonakin ekaan painokontrolliin. Eli siinä vaiheessa sitten kun vauvan paino lähti nousemaan, on menty vauvan tahtiin imetyksessä. Sairaalassa kyllä sanoivat siinä 5. päivän kohdalla ettei enää tarvitsisi kontrolloida noita syöttövälejä, mutta mentiin siis varmaan eka 1½ viikkoa tuolla herättelyllä. Neuvolassakaan eivät ole ohjeistaneet mitenkään noita välejä. Itse jotenkin uskon siihen, että niin kauan kun paino nousee sopivasti niin vauva kyllä itse osaa sen parhaan rytmin :) Tosin itse ollaan nyt välillä hieman manipuloitu tuota rytmiä niin, että illalla syötetään vähän tiheämmin niin sillä toivotaan sitten vauvan tankkaavan yötä varten ja saataisiin sinne vaikka vähän pidempi syöttöväli kuin se 3-4 tuntia. Eli jos teillä vauva nukkuu sen 6 tuntia, niin mä ainakaan en lähtisi herättelemään (kun se paino siis nousee ja on muuten terve) koska luonteisesti hänellä tuollainen pitempi pätkä tulee. Tiedä vaikka sitten herättelyllä tottuisi siihen 3 tunnin väliin ja sitten on myöhemmin taas hankala totutella pidempiin välehin. Mutta nää on siis tälläisiä tee-se-itse-vinkkejä ja mielipiteitä, niitä ei ehkä kannata ottaa liian vakavasti :D Ja ulkoilusta vielä, eli me saatiin lupa ulkoilla kun 3kg tuli täyteen (pojalla ikää se pari viikkoa silloin), ja aloitus sillain varovasti ekaks 15 min ja seuraavana päivänä taas vähän pidempään. Mun mielestä nyt on hyvät kelit täällä eteläisessä Suomessa aloitella ulkoiluja kun pakkasta ei juurikaan ole. Tosin toinen terveydenhoitaja meillekin sanoi, että voi aloittaa suoraa puolella tunnilla... Ohjeet vaihtelevat siis tosi paljon, ja ei taida olla yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita!

Meillä oli vaihteeksi aika hyvä yö, eli olo on nyt kohtalaisen virkeä =) Eilen olin niin väsynyt, ettei jaksanut edes vaunuilemaan lähteä, mutta joskohan tänään sitten mentäisiin taas kun ei sadakaan mitään. Miehen vanhemmat on tulossa viikonlopuksi kylään ja en edes ajatellut siivota täällä :snotty: Itse asiassa taidan vaan todeta, että jos likaisuus jotakuta haittaa, niin siivota toki saa! Nuokin ovat oikein tuputtaneet apuansa meille, mutta eipä ole minkäänlaista apua näkynyt...

 

Yhteistyössä