Helmivauvat 2009 ~elokuussa~

Heip!

No niin, nyt on vanha Philipsin itkuhäläri palautettu ja rahat saatu takaisin. Myyjä oli tokassu, että niitä on aika paljon tullu palautuksina. Hommattiin sit semmone Aventin uus pienempi itkuhäläri, nyt on just ekaa kertaa käytössä. Saa nähä miten toimii...

Kiitokset pottakommenteista. Vahvistitte mun ajatustani; hommaan pojalle sen laidallisen BabyBjörnin...

Meillä on huomenna tiedossa konsertti-ilta, lähetään ajelemaan tohon 50km päähän ja konsertti kestää pari tuntia ja sit kiiruusti takas. Anoppi on tulossa poikaa hoitamaan. Lähetään vasta tossa kuuden-puol7:n aikoihin ja ajattelinkin yrittää jos sais pojan jo aikaisin yöunille. Ite siitä sitte kärsii kun toinen herää sit aamulla jo tooosi aikasin, mut ei tarttis anopin sitten tuskailla täällä huutavan pojan kanssa. Tai eihän sitä tiedä, voihan se ihan hyvinkin mennä tuo ilta mut arvaan että tod.näk. huutamiseksi menee... Tää on nyt sitte toinen kerta kun poika jää muutamaksi tunniksi "anopin armoille", pakko sitä on pikkuhiljaa vähän totuttaa muihinkin hoitajiin.. Voipi kyllä olla että mulla menee konsertti vähän sivusuun kun tuijottelen kuitenkin vähän väliä puhelinta jos anoppi soittaa... =)
Mut, anyways, tosi kiva päästä vähän tuulettumaan ton miekkosen kanssa =) .

Sit vielä yks kyssäri: ootteko huomanneet te ketkä ette enää imetä, että ois vielä yöhikoilua? Mä oon jo kolme kuukautta sitten lopettanu imettämisen ja silloinhan sitä hikoilua oli paljonkin (liittyy hormooneihin), mut ihmettelen vaan kun tuntuu että vieläkin sitä riittää... No, ei kait ne hormoonit ihan nopeesti tasaannukaan, mut inhottavaa on.



 
:attn: Täällä ollaan taas!

Miehellä oli loma niin ei paljoa ole tänne kerennyt, pikasesti lukemassa muiden tekstejä. Ja toi esikoinenkii on pitänyt kiireellisenä kuten jotkut on FB:stä lukenut. Touhukas mimmi :kieh:

Fiiu: Täällä myös selkävaivanen. Mul on alaselkä niin kipeä ja säteilee koko takalistoon, lonkkiin ja ihan sääriin asti. Poitsun kantaminen ja etenkin lattialta nostaminen on yhtä tuskaa, kun painaakin jo yli kympin. Myös istuminen tekee kipeää ja ei meinaa ylös päästä. No ens viikolla alotan jumpan. Lääkäri on aina huolissaan tosta mun selästä ja mikä hauskinta niin raskausaikoina selkä ollut ihan huippukunnossa. Lääkäri vitsikkäänä totesikin että täytyy niitä vauvoja tehä niin selkä on hyvänä.... ei kiitos!


Rosinante: Mulla alkanut pikkuhiljaa yöhikoilut helpottamaan, vieläkin satunnaisesti herää ihan märkänä vaikka mulla imetyksen lopettamisesta on yli 5kk.


Viihteellä täällä käyty useampaan otteeseen kun on ollu häitä, omat synttärit ja kaikkea muuta. Tehnyt kyllä tosi hyvää.


Joku kyseli minipillereistä ja vaikutuksista niin mulla on nyt viides liuska meneillään ja YHÄ vuotoa, ihania näppylöitä nousee naamaan ja heikottaa. Heikotus tietysti voi johtua tuosta vuodostakin. Pitäisi se kierukka saada kunhan ainut lääkäri joka laittaa palaa töihin.

Parisuhteesta: Myös riitoja ollut, aikamoista ylä-ja alamäkeä. Kotihommista otettiin viime viikolla kunnolla yhteen kun tuntui että kodinhoitaja toimin. Siivoon ihan mielelläni mutta se ei tarkoita että mies voi jättää kaikki roskat ja likaset vaatteet mihin sattuu. Oma osuus hoidettava.

Meiän poika alkoi kääntymään silloin vähän vajaa 6kuisena. Jalat pyrkii eteenpäin mut yläkroppa ei oo ihan hallinnas. Työllä pääsee eteenpäi pikkasen niin että poski laahaa maata. Kiinteitä alkanut syömään kunnolla. Pitkään oli ongelmia kun lutkutti vaan lusikasta, mutta nyt kun syönyt kunnolla niin yömaito jäänyt pois. Viikko nukuttu ilman maitoa! Ihanaa kun ei tarvi lähtä lämmittämään, tuttia joutuu kyllä välillä antamaan. Kova höpöttämään, päristelemään (etenkin kun saa ruokaa suuhun) ja ihana hymypoika.

Äh, nyt täytyy lähtä viihdyttämään tota esikoista kun alkaa taas turhautumaan... Halit kaikille tarvitseville!
 
Kiva ehtiä joskus kommentoimaankin jotain... Ehdin vaan aina nopeasti lukaisemaan. Arjet kun on Yh: na melkeinpä kun mies tulee kotia joskus seiskan-kahdeksan aikaan kun on töissä nyt todella kiire.

Miljoona asiaa on mitä piti kommentoida, osan vaan muistan, Maidonmäärästä ainakin oli keskustelua, oonkin sitä miettinyt kun usein sanotaan että päivässä 500ml riittäisi, kuitenkin vastikkeessa (ja rintamaidossakin) kalsiumia on noin 40mg niin se tekisi vasta 200mg kalsiumia päivässä ja vauvoille suositellaan 6-11kk 540mg. Että aika paljon pitää maitoa oikeesti juoda+lisätä ruokiin jotta vauva kasvuun tarvittavat kalsiumit saa kasaan.

http://www.fineli.fi/component.php?compid=2023&lang=fi

Sitten oli puhetta noista korvikkeista , esim NAN 1 ja 2, niin 2-korvikkeeseen on lisätty rautaa jota 6kk eteenpäin tarvitaan lisää kun äidinmaidossa rautaa ei ole tarpeeksi.

Kengistä ...niin :ashamed: meillä on aika monet ollut alusta asti :D Girl gotta have some nice shoes!! :D Mies sanoikin yks päivä että ihmettelee etten ole tytölle vielä laukkua hommannut... :xmas: Eihän niillä kengillä mitään varsinaista funktiota ole, kunhan ovat vaan huvikseen kivat ja tottuuhan se tyttö niihin ettei ole ihme kapistukset sitten kun oikeasti aletaan kävelemään. Talveks olen ostanut jo kivat karvakengät, samikset kun äipällä :D

Töihin on ilmoitettu että takaisin ollaan tulossa vasta ensi vuoden elokuussa. Silloinkin aion hyödyntää etätyöskentelyn mahdollisuutta sekä kun ei ole sellasia työaikoja niin aion lähteä aiemmin töistä ja jatkaa töitä kotona tytön kanssa. Ne onkin työn vissiin ainoat hyvät puolet :D Muuten työ on joskus iltoja ja viikonloppujakin verottavaa ja hyvin urakeskeistä, mulla on yksi ainut naiskollega ja sekin yksinäinen nainen, lisäks olen nuorin meillä. Onneks lähin esimies on nainen jolla on kaksi lasta, tosin ne on jo ylä-asteella mutta kuitenkin, sanoi mulle että nauti nyt kun se vauva-aika menee niin nopeasti, ja tietää sen että mun on turha yrittää kiirehtiä töihin liian aikasin kun työ verottaa aika paljon. Viimeiset päivät ennen äitiyslomaakin tein vielä hikihatussa töitä, selkäkipuisena ja tuskaisena pidin puhelinpalaveria ruotsiin aamutakissa (tukkapystyssä ) kotisohvalta :kieh: Että stressi on vielä hyvin tuoreessa muistissa eikä yhtään tee vielä mieli takasin B)

Ruokamäärät meillä on siten että aamupala, lounas, (joskus välipala ip, joskus ei), päivällinen ja iltapala. Aika vakioksi on jo muodostunut ja purkki per ruokailu menee + siihen sekoitetut jauhevastikkeet + oliiviöljy tai voi. Maitoa ei meinaisi enää oikein syödä muuta kuin aamulla, vettä juo päivässä reilu pari 200ml tuttipullollista.

Pottailua en ole vielä miettinytkään, luotan siinäkin siihen että se luontaisesti tulee kun on siihen kypsä kuten muutkin asiat on tullut.

Harrastuksista niin en usko että vauva tarvitsee kodin lisäksi hirveästi erityisiä virikkeitä. Meillä on se muskari enkä sen lisäksi muuta ota. Ajattelisin että eka vuosi on tutustumista kotiin, sen ihmisiin, tapoihin ja askareisiin, sukulaisiin, kavereihin, reissut jne joten niissä riittää jo ihmettelemistä, lisäksi leikkiminen ja lukeminen jne. Otan tytön aina kauppaan mukaan niin saa katsella rakastamiaan lamppuja/valoja.
Vauva on kuitenkin täysin blanko ihan kaikesta ja opettelee kaiken niin alusta kuin olla ja voi niin menee pieni pää sekaisin ja kokee turvattomuutta/tulee levottomaksi kun nykyisin muutenkin elämä ja maailma on yhtä hulinaa joten olen ajatellut että kunhan ensin opitaan elämän perusteet niin sitten voi laajentaa hommaa. Mutta kukin tekee miten haluaa, tietenkin :)
Otan tytön aina siivoukseen ja kaikkeen mukaan, katselee mun touhuja ensiaskel-tuolistansa josta muuten tykkää tosi paljon, rullailee sillä ympäriinsä :) Koiria viedään ulos siten että tyttö on kantopussissa ja sieltä katselee. Mielenkiintoisin homma on ehdottomasti mun ruoanlaitto, sitä ihmetellään kulmat kurtussa :)

Tutti on käytössä vaan öisin ja päikkäreillä, mutten ei huoli ja kai se on ihan hyvä noin.

vauvakahvilat, äitikerhot vai mitä ne on, en ole sen tyyppinen ihminen joka niissä kävisi, ja on mulla vähän ennakkoluulojakin niitä kohtaan ja varmaan vääriäkin mutta mulla tulee mieleen sellaset joista oliko rosinante joka sanoi että niissä on supinakerhot tms marttakerhot koolla. Tottakai ne on jollekulle todella tärkeitä ja tulee tarpeeseen niille jotka käyvät.

Hattu Tyttö on sellanen kuuma"kalle" ettei voi pitää oikein vielä, aina takakikkarat märkänä kun sylissäkin on ja täytyy tosi tarkkaan katsoa paljonko vaatteita laittaa tai heti on hiki. Huppu on joskus päässä ja auringon suojana on ollut hellehattuja.

Tsemppiä kaikille parisuhteiden kanssa kamppaileville :hug: Vauva-aika on niin vaativaa ja jostain syystä vastuu kaikesta tuntuu napsahtavan jo valmiiksi väsyneelle äidille. Ajattelemattomia on nuo miehet :kieh: Mä voin vaan todeta että ai mikä parisuhde, ei tällähetkellä tarvitse paljon niitä asioita miettiä kun ei ehdi paljoa näkemäänkään. Viikonloppuna mies on tietty niin poikki työviikosta ettei jaksa tehdä mitään et ei siitä mulle ole apua tässä huushollin pyörittämisessä mut eihän se ole helppoa tehdä noin pitkää päivää senkään, vuoden loppuun on nyt haipakkaa eikä muuta voi :/

Jaksamisia kaikille kenellä oli kipeyksiä :hug:

Tervetuloa TopisMama :flower:

Olikohan muuta, ei varmaan, tää on varmaan aika stoori jo :LOL:

Nyt soseiden tekoon :wave:
 
Yks juttu oli vielä, meillä on uusi suosikkileikki ; kysyn tai iskä kysyy tytöltä että "missäs lamppu on?" sitten tyttö katsoo lamppuun että "tuossa", sitten missäs äiti on, sitten katsoo äitiin että tuossa, sitten missäs iskä on, koirat nimeltä jne ja sitten aina kehutaan ja toinen on niin ilonen kun tajuaa asioita, silmät loistaa ja kauheesti naurattaa :D On oppinut tosi paljon nopeasti eri asioita että mitä ne on nimeltään.
 
Mae
:headwall: :headwall: :headwall: |O |O |O |O |O |O |O |O Joona taas kipeänä, viikon ollutkin jo terve ja 5pv ilman antibioottia. Nyt kyllä ihan "vähän" ärsyttää!!!!!!

Nyt ei jaksa muuta, valmistaudun valvomaan ens yön.
 
Iltaa taas näin yöaikaan,

eilen tosin menin vastapainoks klo 21 nukkumaan, kun päähän koski niin vietävästi ja suu oli muutenkin mutrussa. Aamulla olikin sitten vasen niska-hartia jumissa, että selkäjumi klubiin josko vielä mahtuu :wave:

Rokotetutkimuksen nenä-nielu näytteestä joku kyseli ja se otettiin eilen ja seuravan kerran myös 11kk ainakin tuossa Tren yliopiston pneumokokki tutkimuksessa. Toisaalta joiltain otetaan kuulema myöskin verikokeita, mitä taas meiltä ei, ett kaippa ne vähän vaihtelee sen mukaan minkä 'arvan' on saanut. Anyway ei meitin pimu ollut siitä juuri milläskään, pari kertaa korahti, muttei tullut edes itku :heart:

Hatun asiaa hoitaa meillä kans paljon huppu. Kesälämpösillä mentiin mökkitontilla ihan ilmankin tai sitten hellehattu oli auringolta suojaamassa. Nyt kun itsekin on jotenki tuntenut koleutta ilmassa, niin automaattisesti kaivelin jo fleecepukuja yms kaapeista.

:hug: kaikille keillä vaavi sairastaa ja tietty myös selkävaivaisille kanssa-sisarille, ja koiruuksien kanssa taisteleville..ja ihan kaikille =)
Tuiskunen Jotain niin ärsyttävää tollanen!!!! Mä kans joskus taistelin aliurakoitsijan kanssa, ku vuokranantaja teetätti kämppääni täysremontin, asuin evakossa ja kun tuli aika muuttaa takaisin, niin muuttopäivä ensinnäkin siirtyi puolella viikkoa ja loppu viimein, sellanen "pikkujuttu" kun sähköt oli silti tekemättä!!!! Elettiin maaliskuuta!!! Voi tsiisus, no sain sitten 2 vkoa vuokrahyvitystä, mutta niit harmaita hiuksia ja revittyjä verkkareita ei kukaan korvannut!!! Täydet sympatiat sinne ja pidän peukkuja et saatte omanne pois, edes jollain aikavälillä :hug:

Pottaa on kokeiltu ehkä 4x, mutta siinä jalat tekee saman jäkityksen kun pyllyä pestessä lavuaarissakin ja lisäksi tulee kiukku. Pikku hiljaa..tuonnempana. Ihan tavis potta.

Parisuhde on meillä mennyt yllättäen aika mukavasti kun olen itsekin ollut aika 'vapaalla' häiden alla ja sen jälkeen kun miehellä oli 2 vko lomaa. No nyt ollaankin palattu arkeen ja heti on ollut meikäläisellä pipo tiukalla. Pyytelin jo silloin loman alussa että josko hartia hieronnan sais tässä jossain vaiheessa, siis 2 vkon sisällä |O , ne ei sitten saanut ei!! Voi jumalauta ja nyt on sitte hartia jumitus niin tottakai mä ajattelen et ku ei kerta saanu hierontaa, ku oli ukolta liikaa pyydetty, ni tässä ollaan!!! Asiahan nyt ei tietenkään ole noin, mutta ilmoitinkin tänään että varaan huomenna hierojalle ajan ja piste. Heti kun astuttiin avioliiton auvoiseen satamaan niin loppu hieronta perkele, ei niinkus tartte toista miellyttää kun on pallo jalassa?? :kieh:
No tän lisäks toi elämäni kamalin pyykkivuori rasittaa mua kans, sekä tää kämppä oli ku pommin jäljiltä, nyt onneks jo siivottu ja sit ihan vaan syyspimeet yms että ny ku ei tarvitse ahistua töihin menosta, niin ahistutaan nyt sitten tälläsistä ( kuitenkin niin pikku- ) asioista :(

Kävin jumpassa ja se piristi kyllä tosi paljon mieltä ja kroppaakin. Varasin nyt si tiistain mun jumppa-illaks ja torstaisin uhosin et alan juoksee. Meil kans perhe-kalenteri keittiön seinällä mut sitä ei taida käyttää ku meikäläinen :LOL:
Muutenkin paino vähä nousi lomalla lipitellessä harvase ilta jotain alkomaholijuomia..mutta se olikin mun herkuttelua, niinkään karkkia tms ei tullut syötyä, pari pizzaa kylläkin. Mutta nyt siis loppu kaikki herkuttelu ja lisää liikuntaa, jos vielä pari kiloa sais pois.

Ai niin ja kun viimeks kehuin niitä neidin yöunia niin taitaa hänelläkin olla arkiahistus tai mikä lie ku pari vikaa yötä heräilty useaan otteeseen ja syötykin joskus jo 5-7 pintaan kun äippä kyllästynyt juoksemaan tuttia...sen lisäksi myös päikkärit oli tänään ihan nysät...että kait tää väsymyskin vetää suun :( Muutenki herättii tänään päivään jo 9.30, aiemman lomarytmin 10.30-11.30 sijaan. Ei totta puhuen, taitaisko ne hampaat tulla meillekin jo kohta..

Huomenna sitten ekaa kertaa muskariin :)

Voih miten se kello lipes taas noin paljon. Nyt mä en sit saa nukuttua ku mies korisee jo valmiiks. Sitte jos tökin sitä niin se on mun syy et se on väsynyt töissä :headwall: Sitte kysy tänä aamuna ihan et :eek: "miks sä sohvalla nukuit?"
Ukko menee tulevana la-su ukkoporukassa retkeilemään ( = lue korpeen kaljottelemaan )..ja auta armias jos sieltä tullaan vasta joskus sunnuntaina illalla ja mennään suoraan nukkumaan |O Nimimerkillä polttareista paluu tuoreessa muistissa..silloin ajattelin et no kerrankos sitä nyt polttarit..
Mut jo mä syyllistyn kans niin paljon siihen etten osaa ilmaista itteeni nätisti vaan ku olen mielessäni jonku jutun jo niinku nähny tapahtuvan ja sitte vähänki viitteitä siihen suuntaan ni tulee justiina finger "mähän sanoin/ arvasin...blaa blaa blaa..."

No jotain positiivistakin, mies sanoi et saan olla kotona = elättinä vaikka sen 3 vuotta, jeee!!! Mulla ku ei kans ole ollenkaan kiire töihin vaikka munkin duuni on just paljon kotoa käsin tehtävää. Mut no toiveenahan olis kaveri vaaville, mut katsotaan mitä tapahtuu.

alakuloinen HM ja kitisevä prinsessa 1,5 vko vajaa 7kk

P.s välimitat oli muutes 8250g ja 70 cm. ( labello ei tarvii merkkaa, ku kerron si 7kk mitat :) )
 
Huomenta

Selkäjumi on näköjään tarttuvaa, nyt mullakin alaselkä puutunut ja jalka kipee. Vähän kuin iskiasta mutta en ole kyllä tehnyt mitään mistä se nyt olisi tullut. Ei onneksi vielä mikään kunnon kramppi (sellaisiakin ollut) kun ei noita relaksantteja taida parantua imettäessä syödä. Perjantaiksi on hieroja varattu, tosin niska-hartiahieronnasta oli puhe.

Pottailua meillä on kokeiltu jonkun kerran, ja lavuaaripissiä. Pitääkin taas aktivoitua ja kokeilla, ei tuota poikaa tohon potalle yksin siis voisi jättää mutta jos onnistuisi ajoitus voisi kakat tulla pottaankin.

Yöheräämiset menee aina vaan sekavammiksi. Piti vähennellä sitä yöimetystä niin poika kompensoi heräämällä neljä kertaa kello 24 ja 06 välillä ja vehtaamalla & kitisemällä niin kauan että otan viereen. Ja siinähän ei voi yöllä olla ilman että rintaa on sitten kanssa saatava. Luulen että toi konttausharjoittelu sekoittaa nyt, vetää sängyssä heti konttausasentoon ja nytkyttelee siinä sitten, ja täytyyhän sitä unissaankin kertailla. Onneksi ei pahan paljoa (vielä) väsytä.

Työhönpaluu alkaa olla enemmän ja enemmän mielessä, vaikka yli kaksi kuukautta siihen vielä onkin. Tällä viikolla pitäisi soitella esimiehen kanssa, hiukan arveluttaa mitäs uutisia sillä mahtaa olla kun nyt jo haluaa puhella. No, sittenpä sen kuulen. Kunhan ei tarvitsis ihan kohtapuolin minnekään työmatkailla, siihen en vielä kykenis. Ihmeellinen on ihmisen mieli muutenkin, nyt taas ihan tyynenä ja tyytyväisenä ja just viime viikolla ihan ahdistus kun poika niin kasvaa. Voi meitä naisia!!

Osaisikos joku neuvoa koska tuo pinnasängyn pinnasuojus otetaan pois? Tuon sängyssävehtaamisen ansiosta poika on aina ihan miten sattuu sängyssään ja hyvin saa kättä ja jalkaa sieltä väleistä vaikka suojus vielä onkin.

Jahans, tänään harrastetaan vauvamuskaria. Kerran vasta oltu, ihan kivaa oli ja jotain laulja olen muistanut jopa vielä kotosalla.

almaa
 
Mae :hug: Toivottavasti oot saanu edes jonkin verran nukuttua.

Meillä kans on ollu nyt vähän väliä jotain. Ensin vauvarokko, siihen syssyyn ekat hampaat, sit oli kakkavaivaa ja nyt flunssa. Ei ole paljon mahdollisuuksia vähentää yösyöttöjä ja olla ottamatta viereen, ku muuten ei paljo nukuttais.

Saatiin vihdoin se vakuutus. Kauan asiaa harkitsivat (varmaankin tuon veljen keliakian takia, Viljahan on ollut muuten toistaiseksi terve). Kovin olin iloinen yli kolmen sadan euron laskusta...

Muskari alkaa meilläkin huomenna. Olin ajatellu mennä sisarusmuskariin, mutta myöhästyin ilmoitautumisessa ja päästiin vasta toiselle varasijalle. Vauvamuskarit on kaikki aamupäivisin, jolloin en pääsis ilman esikoista. Mennään sit Viljan kanssa MLL:n muskariin, joka on tässä meidän kylällä. Se vaan ei oo vauvamuskari, vaan ryhmä on 0-2 -vuotiaille. Oletan, että enemmän on noita isompia, mutta ei voi mitään, haluan silti mennä Viljankin kanssa jonnekin. Esikoisen kanssa menen sitten 2-vuotiaiden ryhmään.

Pinnasängyn pehmustetta mä pidän varmaan pitkään. Esikoisellakin se tuli mun mielestä eniten tarpeeseen just tässä vaiheessa, kun alko enemmän liikkumaan ja nousemaan kontilleen jne. Ostin jopa korkeamman ja paksumman pehmusteen silloin, kun muuten oli otsa mustelmilla kun oli yöllä temunnut...

Sötnos Vau, miten hyvin teillä jo osataan sanoja! Kiva leikki, mutta meillä ei taideta sellaista vielä hetkeen harrastaa...
 
Istutaan tääl ainaki iha tanakast ja ollaa istuttu muutama viikko. Siis nousee ite istuu.

Hitsi ois kiva tietää jo et onks Jadenna edelleen lyhentyny niinku viime neuvolas :D mut meil on pituuskontrolliaika (eli mun mielenrauha-aika) vast 5viikon pääst |O No ei sen edellisest neuvolast ookkaa ku vast 2 viikkoo aikaa

Tänää on ton ekaluakkalaisen eka vanhempainilta, kiva kuullaa kuin on menny ku se ei ite kerro mitää ja on iha hiukkase liian villipoika joten ootan kyl jotai kommenttii opelt. Ainoo mitä oon kuullu et se on ottanu kuvii kännyl kesken tuntii :/

Mul on kampaaja tänää, täytyy mennä Jadennan kaa ku miäs on aamuvuaros mut se on toivottavast nopee käynti ku hiuka vaa jotai saa leikata :D

Konttauskypärä on kyl edelleen ollu hyvä ostos ainaki meil. Esikoisel ei tullu oikee pidettyy eikä se ees pitäny pääs mut Jadenna ei sitä pois revi ja kaatuilee nii pal viäl et on ollu hyvä pehmuste..

Meil ei oo muute viäl yhtää hammast, onks kaikil muil jo?

Viikonloppuna on babyboom&kidz messut Turus ni tarttee kampee ittes sinne. Oon käyny viimeks sillo ku noi isommat on ollu vauvoi.

J+J 6kk+
 
Heipparallaa pitkilleen :)

Pottaa oon kans miettiny että millanen ois hyvä olla. Ihan peruspotta ois halpa, mutta onko siinä hankala istua kun ei ole selälle tukea? No joka tapauksessa, mä oon niin innokas, että aloitetaan heti vain kun osaa istua itse hyvin. Ja jos ei onnistu, niin ei lannistuta vaan siirretään yrittäminen ja opettelu myöhemmälle. :)

Hattu meillä on päässä aina, kesällä automatkoilla ja toisinaan vaunuissa ei pidetty. Nyt syksyllä jatkuvaan pidetään äp:n valkoista pipoa.

Kävin eilen etsimässä uimapukua Hennille, Prismassa ois ollu 12,90?, mut en raaskinu vielä ostaa. Pitää käydä muita kauppoja vielä katsomassa, jos vaikka sattuis hienompiakin vastaan :) Sitten ajattelin käydä ensiviikolla ekankerran uimassa meidän lähi uimahallissa, jossa on ihan pienille vauvoille oma allas, (siinä on ihanan lämmin vesi ja matala on allas). Mietin vaan niitä uimavaippoja? Pitääköhän ne olla, no soittamalla selviää.

Meidän Henni on oppinut sanomaan eeiei ja pyörittää päätään :D niin on ihanan hassun näköinen, että aina hymyilyttää :) Eilen sitten nappas vahingossa iskän vehkeestä kiinni ja kysyin että halusitko sinä niitä isin banaaneita ottaa (bokserit joissa siis banaaneja), niin pyöritti päätään ja eeiieei :LOL: Kaikkee sitä keksiivätkin...

Kipeinä nyt oltu viime perjantaista lähtien. Onneksi jo paremmassa kunnossa ja vähällä selvittiin. Vielä kuitenkin yskä ja nuhanenä, mutta muuten paripäivää ollu suht terve olo. Hennikin selvis vähällä, pienellä köhällä ja nenän vuotamisella.

Töihin en halua lähtee!! :ashamed: en ees haluaisi miettiä...mutta kai se on jotain katseltava jos mielenkiintoista eteen sattuis. Mutta en vaan haluaisi laitta vielä noin pientä hoitoon minnekkään. Mulla siis suunnitelma sellainen; jos jotain mielekästä työtä tarjolla niin sitten lähden, jos ei en mene.

Parisuhde meillä on taas ennallaan, ja vielä paremminkin! :heart: Seksi on ollut jotain aivan ihanaa (en ole koskaan saanut näin paljon nautintoa seksistä 5 vuoden aikana). Mies on saanut minut kyllä tyydytettyä kaikilla muilla keinoilla, mutta ei yhdynnän aikana, mutta nytpä onkin sitten kaikki ihan toisin! Joku nuppi on kai jossain päässä napsahtanut ja osaan varmaankin nyt enenmmän nauttia toisen läheisyydestä ja kosketuksesta ja sitä kautta nauttia seksistä. Jossain vaiheessa mies luuli vian olevan hänessä, mutta ei ole ikinä ollut vika hänen. Mulla nyt vaan ei kaikki ollu ihan "normaalia" (vaikka siis yleinen kai tuo minun vaiva onkin).

No mutta, eipä taas tällä kertaa muuta :)

Jospi ja nuhanunnu Henni
 
Lukemassa!!
ja yksi pieni kysymys jos jollain ois vastaavaa...
Vierastus: Ollut helmillä 3kk asti ja pahenee koko ajan. Siis oikeesti kaupassa tai jos joku on meillä kylässä on aivan kauhee katastroffi. Jos joku vain katsookin Helmiä päin niin alkaa huutaa ja hakee turvaa mamista.
oisin päässyt käväseen laivalla. Yhden yön reissu ja hoitaja olisi ollut kaksi tuntia ennen kuin mun vanhemmat tulee. Vanhemmat ovat siis ainoat joita ei vierasta. Mut eihän siitä taida tulla mitään kun kokeiltiin niin, että lähdin pois huuto oli aivan kauheen säälittävää.

Siis ootteko sitä mieltä, että mun pitäis vaan jättää Helmi hoitajalle ja antaa huutaa. Tuleeko jotain traumoja?? vai siis suosiolla perua koko meno!!
Tää on niin hankalaa kun en tiedä. Isosiskolla ei ollut vastaavaa.
Kiitos Memsku ja vierastava Helmi
 
Hampeja ei meilläkään :wave:

Nyt sentäs nukuttiin yöunet ihan hyvin, muttei suostunu päikyille olenkaan, mielenkiintoinen eka muskari saattaa tulla.

Kaiken lisäks mamma on hukannu avaimensa jonnekkin, ukko jo sanoi että "milloinkohan sä hukkaat ittes jonnekkin"..joo kyrsii ihan tarpeeks muutenki ja saattaa ne löytyä vielä jostain kummallisesta paikasta. Huomaa että tuolla lomaillessa ei paljo avaimet tai puhelimet pyöriny mielessä. Kun ny en tota autoa tai lasta hukkais muskari reissulla :kieh:

Luulinki että tää pvä olis ollu jotenki parempi, no ainaki taas 2 koneellista pesty pyykkii ja ovat ulkona kuivumassa ja luottaisin et ne siel nyt kuivuukin.

Soseet tauluun ja menoks. Mukavaa päivää kaikille mun valivalista huolimatta :)

Illalla oliskii sitte pihatalkoot..
 
Kiitos tsempeistä rempan kanssa :flower:

Hampaita ei ole täälläkään vielä!

Pinnispehmuste
on todella tarpeellinen meilläkin vielä. Itseasiassa ajattelin ommella itse sellasen tuplakorkean, kun poitsu tunkee käsiä ja jalkoja pinniksen raoista pihalle kokoajan. Pysyis sit vähän paremmin aloillaan :LOL:

Maelle jaksuja :hug:

Kareliinille myös muuton kanssa ja Glow´lle koira-asioissa :hug:

Kiva kuulla Sötnoksestä pitkästä aikaa! Just mietin eilen illalla, et minne oot hävinnyt :LOL:

Hedelmä/marjasoseiden pakastuksesta olisin minäkin kiinnostunut :attn:

Sitten kyssäri lihasoseista :attn: Kuinka paljon laitatte lihaa kasvissoseen mukaan? Mä olen siis pakastanut kasvikset ja lihat erikseen, noin teelusikan kokosiin kökköihin. Montakohän kökköä voi/pitää antaa/ateria?

Ja toinen kyssäri pakastetusta äidinmaidosta :attn: Mitä sille tapahtuu pakasteessa sen 3kk käyttöajan jälkeen? Haihtuuko ravinteet vai miksi sen sanotaan säilyvän pakkasessa vain 3kk? Mulla olis "vanhaa" maitoa pakkasessa jokin verran, pitääkö vaan heittää menemään? Surku :$

Mun äiti tulee meille huomenna loppuviikoksi. Miehen työkaveri menee naimisiin lauantaina ja mennään juhlimaan. Ajattelin mäkin olla viihteellä ekan kerran sitten vapun 2008 :LOL: Mahtaa mennä nuppi sekaisin jo muutaman boolilasin jälkeen, heh! Ja ikävä taitaa poikasta tulla...

Alexi oppi eilen ryömimään kunnolla, eka kohde oli kissanhiekkalaatikko, kuinkas muutenkaan :LOL: Ja tänä aamuna, kun olin vessassa, niin veti kovalla kolinalla kukkaruukun päälleen; multaa oli silmissä, nenässä ja suussa tietenkin. Ja nenän vieressä verinen naarmu, tais ruukku osua siihen tippuessaan :eek: Ja kun seuraavan kerran vaihdoin vaippaa niin sitä multaa oli jalkovälissäkin! Siis häh, miten sitä oli sinnekin päässyt, luoja tietää :LOL: No, ehkä pitää alkaa tekemään tästä kodista vähän vauvaturvallisempaa!

Nyt tekemään linströminpihvejä!

Tuiskunen ja Alexi huomenna 7kk!
 
Labellolle vielä Alexin 7kk painokontrollimitat, päivitätkö, kun kerkiät KIITOS!
8560g
68,5cm
pipo 46,9cm

Täti kirjoitti neuvolakorttiin pituudeksi 73,5cm, vaikka mittasi 68,5cm... Mahtaa ens kerralla olla ihmettelemistä, kun poitsu on kutistunut kuten Jejan Jadenna :LOL: Tuskinpa kuitenkaan 5cm kasvaa kuukaudessa!
 
Mae
|O |O |O Nyt taas varotusta, itku kurkussa tääl kirjoitan :'(

Joona huusi viime yönä 3 asti... Eli väsy siis olen. Ja tänään käytiin TAAS lääkärissä. Ja yllätys yllätys! Joonalla korvatulehdus, keuhkot rohisee ja kaiken päälle silmätulehdus. Viime tiistaina rokoteklinikalla korvat oli terveet, torstaina loppui kuuri ja sunnuntaina Joona jo oksensi (Joona reagoi oksentamalla korvatulehdukseen, näköjään). Mä en enää ala!!! Tää on kyllä ihan pyllystä koko touhu. Nyt sitten 2 viikon päästä aika korvalääkärille ja jos tilanne edelleen sama, niin vaadin putkituksen.

potta-asiaa meillä se istuinmallinen babybjörn, on tosi hyvä. Etenkin pojille. Muista tuli pissit yli. Mutta en mä Joonan kanssa ole vielä todellakaan aloittanut mitään pottailua.

hattu on päässä aina, paitsi unilla vaunuissa ja pidemmillä matkoilla autossa
 
Helou pikaseen!

Maelle jaksuja! Tosi kurja juttu... Toivottavasti korvalääkäriltä sais avun.

Meillä kans poika työnteli käsiänsä sieltä pinnissuojan välistä ulos. Tuuppasin suojan osittain sieltä alareunasta patjan ja sängyn väliin, toistaiseksi on vielä pysynyt paikoillaan. Saa nähä koska keksii kiskoa sen sieltä pois..

Meillä on tänään miehen kanssa se iltameno ja anoppi tulee poikaa hoitamaan. Jänskättää vähän, mut mulla on nyt semmonen suunnitelma että herätän pojan piakkoin unosilta että saisin hänet sitte jo yöunille ennenkuin lähetään. En viittis millään jättää häntä hereillä anopille kun tiedän että siitä tulee huuto. No, saa nähä kuinka käy.

Poika on muuten viikonlopulla keksinyt miten puhalletaan! Pullistaa posket täyteen ilmaa ja puhaltaa sillain hassusti huulien välistä. Ittensäkin naurattaa kun taitaa olla niin kivaa... Hauska :heart: .

Kukas se olikaan kun kyseli siitä traumojen jäämisestä? Mä oon jostain lukenu että vasta noin vuoden vanhalle saattaa jäädä joitain mielikuvia/muistijälkiä traumaattisista tilanteista ns. lähimuistiin (eli et muistaa jonkun aikaa kunnes unohtuu). Mut vasta 3-5-vuotiaana traumat jäävät muistiin sillain että ne muistaa vielä aikuisiälläkin. Toki pahalta tuntuu kun pieni huutaa, mut lohduttaa vähäsen että siitä ei jää pidemmäks aikaa muistikuvia.

Nyt herättämään pikkumies.
 
Pikkaisen kommentointia ennen kuin kuuluu kutsuhuuto. Nyt ainakin kiltisti lattialla touhuilee.

Ensin kuitenkin omaa napaa: Meillä on yöt edelleen ihan mahdottomia. En oikeasti enää tiedä mitä tehdä. Viime yönä herättiin 8 kertaa, imetin 7kertaa. Käytännöllisesti katsoen tuo poika nukkuu tissillä. Ja en viitsisi enää opettaa viereen nukkumaan, imetän siis istuen. Eli mun unimäärä oli viime yönä tunti, kahdessa pätkässä. Lähdettiin vielä käymään mun töissä sopimassa hoitovapaasta ja isäkuukaudesta ym. niin en saanut edes päiväunia. Mä olen ihan kuoleman väsynyt.
Ja olen koittanut olla imettämättä ja tassutella uneen, mutta ei tuo rauhoitu kuin tissillä. Huutaa selkä kaarella naama punaisena jos ottaa vaan syliin ja antaa tuttia. Parhaimmillaan olen jaksanut tunnin kuunnella, sitten luovutin ja annoin tissiä. Ja siis sylissä huusi. Aina ensin yritän tuota, mutta nukahtaa noin ehkä yhden kerran kymmenestä. Olen koittanut Pantleyn irrottamismenetelmää, ei toimi. Ihan sama kuinka unessa Konsta on, niin alkaa huuto jos tissin vie pois ennen kuin nukkuu. :headwall: :headwall: Annan takaisin ja otan uudelleen pois, taas huuto.
Ei ihminen oikeasti elä näin pienellä unimäärällä. Koko ajan vaan meinaa itkettää ja räjähdän pienimmästäkin sekä miehelle, että pojalle. Eli kaikki nukkumiseen liittyvät vinkit on tervetulleita.
Illalla ei nukahtamisen kanssa ole ongelmia. Tehdään pesut, laittaan yövaippa ja -puku, iltatissit ja nukahtaa yleensä iltasatuun tai sitten omaan sänkyyn iltasadun jälkeen. Siis osaa nukahtaa ihan yksin ilman tissiä. Kuinka tuon ihmeen saisi siirrettyä vielä yöhönkin?!?

Tuiskunen: äidinmaito happanee myös pakastimessa. Sitä ei siis oikein voi käyttää vanhentuneena. :$

Mae :hug:

Potalle ei meillä vielä kiire. Kattoo sitten millainen tulee ostettua. Istua tuo kyllä osaa ja nousee itse istumaan.

Hattu on päässä aina ulos lähtiessä, vaunuissakin. Paitsi ihan pahimmilla helteillä ei ollu vaunuissa. Autossa en pidä pitkillä matkoilla. Konsta kyllä usein ottaa hatun pois ja tappelen sitä miljoona kertaa takaisin... Mutta periaatteessa hattu on, käytännössä ei koko aikaa.

Mutta nyt alkaa poika hermostumaan

Väsykiukku Kuume ja Konsta
 
Piti vielä nopeasti tulla lisäämään. Teille jotka pidätte vuosilomaa heti vanhempainvapaa perään ja jatkatte hoitovapaalla: tänään soitin kelaan ja varmistin, että vuosiloman aikana on oikeutettu kotihoidontukeen, siihen perusosaan siis. Siihen lisäosaann sitten tulojen mukaan, mutta me ei kuitenkaan saada sitä lisää...
Eli kannattaa hakea tuolle vuosiloma-ajalle tukea.
Voi olla, että kaikki tämän jo tiesi, mutta itsellä ei ollut tämä ihan selvänä... Joten saattaa joukkoon joku toinenkin mahtua.
 
Tsau,

eka muskari oli tosi tosi kiva kokemus :heart: Mä ihan herkistyin melki ku vaavi oli niin tohkeissaan vaiks oli ihan umpi väsynyt, simahti kyllä si autoon samantein kotiin tullessa ja jatkaa nyt uniaan vaunuissa.
Mikähän syysmasennus mulla on perhana! :p

Voi vitalis noitten sairasteluitten kanssa, jaksamista kovasti kaikille ja Maelle etenkin :hug: Ja KUumelle kans valvomisen kanssa voimia!

Tuiskunen
mä annan kaks sellasta n 1 tl kökköä joissa siis n. puolet nestettä, mut just mietin että kun viime päivinä on aina jäänyt sosetta syömättä niin pitäisköhä antaa enempi. Mut joo mikähän on ohjeistus?Lohta olen antanu suoraan yhen Rainbown kuution, se on 12g. Mikrossa kypsennys ja haarukalla soseeks. Tosi kätsyä.
...Niin ja se kananunahan mun piti alottaa jo viime vkol..mut alotanki vasta piakkoin. Paljonohan kananmunaa kerrallaan?Hetelmistä en ole tehny kuin omppu-päärynäsosetta. Ihan tilkassa vettä kiehautin omput/ päärynät, soseeks, tilkka sitruunaa säilyttämään väriä ja pakkaseen.
Karviaisista keitin liemen ( ku on niin paksut kuoret ) , jonka paseerasin siivilän läpi, lisäsin vähä viinimarjamehua ja kiisseliks, olisha sen liemen voinu pakastaa niinki ja sitte aina kun ottaa sulamaan niin vaikka saostaa riisipuurojauheella tai keittää kiisselin. Perunajauhoa kun en lähtis pakastamaan.

Miten mä muistelen et jossain on sanottu myös et äidinmaito säilyy 3kk-6 kk. Aikas on pitkä haitari :eek: Mut ymmärrän ettei haluis heittää veks.

Öykkä jo kuuluu vaunusta..eli tunnin tirsat vaikka oli 6 tuntia putkeen hereillä :eek:

Jaahans pihatalkoot alko justiinsa.
 
Heissan =)

Voih, täällä on muitakin selkävaivaisia :'(... pikaista paranemista kaikille! Mulla vaivat paranemaan päin onneksi, jee. Tänään kävin OMT fysiatrilla tms. ja saatiin paikannettua vika ja hoidettua hieman. Ei alkanut naksuttelemaan (sitä pelkäsin) kun totesi, että näin pian synnytyksen jälkeen ja imettäessä paikat on vielä todella löysinä joten sellaista ei saa edes tehdä. Hoito alkanut ja käsky tuli pistää itteni muutenkin kondikseen.. lihakset rapa kunnossa. Pilatesta suositteli lämpimästi. Mut joo, sanoi et varsinkin kun on liikkuvainen ranka niin vaivoja tulee helpommin varsinkin kun raskaus on pehmittänyt paikkoja entisestään.

Mae: :hug: Oot varmasti todella väsyksissä ja huolissasi :hug:.. tää nyt on ihan hakuammuntaa mut onko Joonalta poissuljettu allergiat? Joillain voi esim. maitoallergia oireilla korvatulehduksilla. Samoin hengitystieoireet ja silmäoireet voi olla myös allergiaa joten siksi tuli mieleen kun noin toistuu tuo sairastelu. Tietty jos oireet häipyy aina antibioottikuurin aikana niin ehkei kyse ole allergiasta. Pikaista paranemista Joonalle! :heart:. Saisitko sinä apua kavereilta tai sukulaisilta, että voisit nukkua välillä?

Pinnasuoja on meillä kyllä käytössä ja varmaan vielä pitkään. Sain naapurilta sellaisen paksun (topatun) ja korkean suojan ja se pysyy tosi hyvin kuosissaan. Sellaisilla kangaspaloilla ei tee kyllä mitään jotka lerpattavat.

Potta: Ihan peruspotta on tallella vanhemmilta lapsilta. En ole vielä harkinnutkaan potalla istuttamista... joskus sitten.

Hampaita on tytöllä kaksi. Tulivat toissaviikolla molemmat :D

Tyttö kaipaa :heart:.. ja mies on siellä golfaamassa taas (ex-tempore) :/

Fiiu ja tyttö :heart:
 
Vielä

KELAsta tulee jotkut laput. Soitin sinne eilen ja sanoivat, että auttavat mielellään niiden täyttämisessä! Eli soitto sinne jos hankaluuksia. Ja tosiaan sanoivat myös, että jos pitää vuosilomaa niin tottakai voi hakea niitä hoitorahoja. Tuet saa jos lapsi on kotona hoidossa oleva alle 3 v. lapsi.. eli ihan sama kuka hoitaa (äiti, isi, mummo), eli ei tartte olla hoitovapaalla saadakseen noita. Hoitolisään sitten vaikuttaa tulot.

Fiiu
 
Mae
jospi siinä voi mennä kauan... Meillä tehty noita ylähampaita kohta 2kk ja koko ajan ne kuultaa läpi

fiiu meillähän on Joonalla maitoallergia, käytössä Neocate. Luulisi, että jos olisi allergiaa olisi kuitenkin muitakin oireita, kuten suolisto, kasvun hidastuminen, yölevottomuus, ihottuma tms. Mitään näitä ei ole, kun saatiin maitohommat kuntoon.
Ja tämä tauti tuli kun kaveri kävi kylässä yskäisen poikansa kanssa (olisin kieltänyt tulemasta jos olisin tiennyt että yskii :kieh: ) ja tartutti esikoisen. No, esikoinen tietenkin tartutti Joonan. Ja korvatulehdus hävisi kuurilla, mutta kurkussa oleva räkä ei. Ja nyt sitten taas ollaan tässä tilassa :(
Ja mulla asuu äiti ihan tossa lähellä, mutta ei todellakaan auta. Hänkin on pärjännyt 4 lapsen kanssa ilman apuja. Ja kaverit sitten taas, hmm... Ja mies on niiiiiin väsynyt, kun hän kuitenkin käy 8h/pv töissä :kieh: Antaa se mun nukkua JOONAN KANSSA, niin että ottaa vaikka esikoisen ulos. Mutta ei paljon lohduta kun Joona nukkuu 30min pätkiä. Mutta kyllä tää tästä, tää on sukurasite (siis tuo korvahomma ) eikä siinä oikein muu auta kun vaan mennä eteenpäin niillä eväillä mitä annetaan. Kunhan tänne aina vaan purnaan kiukkuani.

Mae ja kohta 6kk Joona, joka kuitenkin vaan hymyilee kipuilusta huolimatta :heart:
 

Yhteistyössä