Täällä on moni tuskaillut parisuhteensa kriisiytymisesn vuoksi, ja taidan itse olla nyt samassa pisteessä...
Meillä on aiemmin mielestäni ollut asiat melko hyvin, mutta nyt ihan viime aikoina tuntuu, että molempia ärsyttää toisessa sellaiset ihan arkiset asiat, riitoja ja pientä kinaa tulee todella usein, ja sanotaan todella pahasti. No nyt mieheni on sitä mieltä, että syy on minussa. Hän sanoo, että minä aiheutan riidat, että olen aina kireä ja pahantuulinen, puhun ylimielisesti, ym. Hän joutuu sanojensa mukaan kärsimään siitä, että mielialani heittelee laidasta laitaan, ja aloitan riidan ihan mistä tahansa, vain riidelläkseni. Itse ajattelen, että molemmat riitelee, molemmilla on väsymystä, huonoja päiviä ja uutta omaksuttavaa elämään vauvan syntymän myötä. Muta olenko niin sokea, etten näe, että vika on vain minussa?
Olen alkanut ajattelemaan, että voiko esim. imetys (hormonit) vaikuttaa siten, että olen jotenkin herkempi suuttumaan, loukkaantumaan ja ärsyyntymään? Enkö itse huomaa tätä? Raskausaikana (alussa ja lopussa) olin kuin ampiainen, ja tiedostin sen oikeastaan vasta jälkeenpäin!
Vauva nukkuu hyvin, enkä siinä mielessä koe itseäni väsyneeksi. Jotenkin meillä toisen arvostus, kunnioitus ja helliminen vaan on nyt kadonnut johonkin. Mielestäni tämä on molemminpuolista, enkä ole ainoa "syyllinen".
Usein sanotaan, että vauva-aika on parisuhteelle kriisi, ja olen itsekin yrittänyt ajatella, että tämä kuuluu asiaan, mutta on niin surullista, kun ennen niin onnellinen suhde on ollut niin kovin takkuista.
Yritän aina ajatella niin, että toista ei voi muuttaa, vaan voi ainoastaan koettaa itse olla sellainen, kuin toivoisi toisen olevan. Ja sellainen kuin kuvittelee kumppaninsa toivovan. Esim. kun surkuttelin mielessäni sitä, kun ei enää tehdä mitään yhdessä, eikä ole romantiikkaa tai yhteisiä juttuja parisuhteessa, niin aloin itse yrittämään tehdä töitä sen eteen, että sitä taas olisi.
Olen nyt ihan poikki ja lauseeni varmaan ihan jäsentymättömiä ja sekavia, mutta halusin teille purkaa pahaa mieltäni. Onko kohtalotovereita?