HELMIVAUVAT 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä on tullut jo 2,5 vuotta enemmän ja vähemmän valvottua/heräiltyä putkeen. Esikoinen oli huono nukkuja (tämä melkein vielä huonompi) ja tiedän kyllä, että tämäkin joskus alkaa nukkumaan kun vaan jaksaa odottaa. Päivällä jos hetkenkin nukkuvat samaan aikaan, niin pistän kyllä itsekin maate. Aika hyvin vielä olen jaksanut. Esikoisen aikaan olin ihan katki jossain vaiheessa, kun en päivälläkään malttanut huilata, joten tiedän mitä sekin on. Päivä ja yö kerrallaan, muu ei auta. Poika muuten on kyllä ihana.

Ja rintamaito kelpasi eilen tuttipullosta kun kokeilin. Pitäis alkaa lypsämään pakkaseen, että pääsis katsomaan Sinkkuelämää-elokuvaa, muilla menoilla ei niin väliä ole!! =)

Misuli79, lypsähän nopsaa maidot, oli ÄÄRETTÖMÄN nautittava elokuva, itse kävin maanantaina ja vieläkin hymyilyttää:)! Suosittelen kaikille sarjaa seuranneelle, ja muillekkin!!

outi

Me aiottiin mennä tyttöporukalla katsoon tuo sinkkuelämää ensiviikolla.Tarkoitus olisi myös käydä jossain syömässä.
Helmipöllö, lääkärin kanssa käytiin pitkät keskustelut noista allergioista ja sanoi että hänen kokemuksen mukaan juuri tuo maito ja muna allergia poistuvat ennen kouluikää (poikkeuksia toki on) mutta kun poika täyttää kaksi vuotta aletaan aina puoli vuosittain altistamaan allergeeneille, näin saadaan parhaiten selville mitä milloinkin kestää.
Nyt täytyy taas mennä pyykinlaitto hommiin!

Lyhyt nosto neuvolakuulumisilla: 4kk ikää, pituus 65,2 ja paino 6430 g eli pitkä ja hoikka. Kiinteitä suositteli edelleen, nyt meillä menee jo porkkana, peruna ja päärynä. Poju syö tod. vähän kerrallaan, joten koitetaan antaa kiinteitä parina kertana päivässä. Lisämaitoa ei suositellut, kun rintamaitoa riittää. Eihän se korvike nälkää yhtään enempää pidä kuin rintamaitokaan... Selkä on niin suorana, että hiljalleen voi vähän koittaa istuttaa. Mitäs muuta...tavallisesti kehittyy, on ikäisekseen motorinen kun kääntyilee vatsalta selälle ja taas vatsalle ja menee viisarina 180 astetta. Ei ole hetkeäkään rauhassa sylissä, ellei syö tai nuku...

Palaillaan, nyt maitohuuto kutsuu.

Moikka!

Meille kuuluu hyvää. Poika on niin ihana että voisin vaan tuijottaa sitä kaikki päivät. Kääntyilyä ei vielä ole havaittavissa, mutta kovasti tykkäis istua. Vähän on istuskellutkin. Tv:tä en yleensä anna katsoa, mutta jalkapallo tuntuu kiinnostavan :)

Olin lauantaina kaverin polttareissa ja mies oli vauvan kanssa. Olin lypsäny pakastimen täyteen: aluks ei meinannu ottaa pullosta ja mies syötti lusikalla, mutta sitten alkoi pullosta syöminenkin sujua. Polttarit oli pääosin Tampereen keskustassa, joten alunperin oli tarkoitus, että jätän jonkun ohjelmanumeron väliin ja mies tuo pojan mulle imetettäväks. No, syöminen kotona sujui kuitenkin niin hyvin, ettei ne tullutkaan helpottamaan mun oloa ja rinnat oli niin täynnä ettei oo ikinä ollu! Ihan kovat pallot, hih! Vähän joutui käsin lypsämään kun alkoi sattua.

Pojan uus harrastus on muuten työntää sormet syvälle kurkkuun ja kakoa. En ajatellut, että bulimia vois iskeä noin nuorena! Ja meilläkin heräillään nyt öisin aika usein ja päivällä otetaan vaan pikkutorkkuja. Meinaa jäädä kotityöt tekemättä.

Huomenna 3 kk neuvola, eka piikki ja toka rota. Punnitus vähän jännää, että jatketaanko pelkällä maidolla.

Viikonloppuja!

Mitä tuo "maistelu" käytännössä tarkoittaa? Annetaan lusikallinen esim. bataattia päivässä viikon ajan? Ja sitten vaihdetaan toiseen makuun? Onko kellonajalla väliä (ap/ip)? Täytyy kyllä lukea jostain ohjeet, ennenkuin aloitan. Kuinka usein kiinteitä syötetään ja milloin siirrytään maisteluvaiheesta runsaampiin annoksiin...? Pihalla! Ei tule kauheasti seurattua, kuinka usein syötän (rinnasta). Välillä tunnin välein, välillä kolmen tunnin välein. Kai tissiä saa edelleen antaa milloin vaan? :)

Me ei siis vielä ole aloitettu kiinteitä, mutta nannia on annettu viikko sitten vähän ja eilen 100 ml. Meni aivan hujahtamalla. Iltanannit mua kiinnostais kovasti, ettei itse tarvitsisi aina nukuttaa 1-2 h.

Hienoja pyörähtelyjä ja upeita kasvukäyriä vauvoillanne! Jaksamista sairasteluihin!

jhk + tyttö 4,5 kk

Tervehdys,

oltiin viikko mökillä sadetta pitämässä. Hyvin meni vaikka olot ovatkin aika alkeelliset.

Meillä oli 4 kk neuvolassa mitat 63 cm ja 6100 g, eli aika siro tyttö meillä.

Peppi on löytänyt äänensä, se "juttelee" ihan koko ajan, päivin öin :)

Mutta täytyypä sanoa että helpolla päääsemme kun Peppi nukkuu niin hyvin. Se nukkuu parhaimmillaan 10 - 11 tuntia niin että syö yhden maitosatsin aamuyöstä!

Muuten meillä syödään aamiaisen yhteydessä 1/2 dl porkkana-omenasosetta (itsetehtynä) ja sitten iltapäivällä yksi bataatti tai peruna-ateria. Illalla tölkki (2 dl) velliä ja maitoa päälle jos nälkää jää.

Juhannukseksi ollaan menossa sukulaisten kansssa mökkeilemään. Meillä on perinteisesti ollut vauhdikkaita juhannus"festareita" mutta nyt taitaa olla ihan rauhallisen juhlinnan vuoro. Eilen olin yhden asiakkaan kesäjuhlissa, ja vaikka yritin kuinka ottaa rauhallisesti, on nyt vähän kökkö olo. Jotenkin on niin tyhmää tuhlata ihania päiviä vauvan kanssa siihen että ei ole itse ihan priimavointinen.

Toivottavasti tämä sää muuttuisi taas aurinkoisemmaksi!

Heippa, meillä oli kanssa 4kk neuvola 66cm ja 7,6 kg. Hyvin on kasvettu :)

Me vasta maistellaan kiinteitä, aamupäivästä pari teelusikallista. Nyt epäilen, että porkkana aiheuttaa meijän pojalle jotain..eilen lehahti kasvot punaseksi vajaa tunti porkkanan syönnin jälkeen..nyt täytynee pitää siinä taukoa ja katella sitten taas uudelleen. Meillä siis syöty vasta perunaa ja porkkanaa.

Nukkuminen ei meillä mitenkään ruhtinaallista..04 aamuyöstä alkaa herääminen..sitten saan nukutettua ja menee 20-30 min ja taas pikkumies on hereillä..uuvuttavaa..

Poika kääntyilee kovasti, kokoajan oikeastaan :) Ja ääntä löytyy myös, välillä jutellaan tosi äänekkäästi. Kaikki lelut on alkanu kovasti kiinnostaa ja niitä tungetaan suuhun, mitä nyt mahtuu omien käsien lomassa. Kovasti haluaisi poika myös istua, kauhee punkeminen pystyyn kokoajan, sylissä viihtyy vaan välillä. Hyppyyttäminen on kanssa maailman hauskinta.

Hyvät viikonloput!

Päiväunetkin on meillä aika hankalia..välillä oikeen ihmettelen miten noin pieni vauva voi jaksaa valvoa niin paljon. Neuvolasta sanoivat, että toiset vauvat on semmosia.

Huomenta ketjuun!

Meillä poika tosiaan putkitettiin torstaina ja kaikki meni odotettua helpommin. Toki itkua tuli molemmilta, mutta operaatio kesti n.5min /korva. Mun tehtävänä oli vain seurustella vauvan kanssa ja olla näkösällä. Lääkäri oli kyllä tosiammattilainen. Molemmissa korvissa oli liimamaista eritettä niin paljon, että piti imeä, vaikka viimeinen kuukausi on syöty kolmea eri antibioottia peräkkäin. Onneksi homma on nyt ohi, oli melkoinen stressi!
Muuten kaikki hyvin. Annan pääasiassa rintaa, illalla maissivelliä. Muuta ei ole vielä maisteltukaan just noitten antibioottien takia, kun vatsa on sekaisin. Maanantaina haetaan rotarixin toinen annos ja juhannuksen jälkeen 5kk rokote. Huh, onpas aika mennyt nopeasti, jo 5kk herralla ikää!

Hieno kuulla että Halilla korva-asia alkaa helpottaa..

Meillä herra aurinkoinen alkanut hieman kärttyillä.Epäilen, että hampaita tekee, kun kaikki pitää tunkea suuhun, kuolaa riittää ja välillä aivan raivona jyystää ikenillä mitä vain saa suuhunsa.Ostin sen viilentävän purulelun ja tuntuu poju tykkäävän.

Lisäruokana meillä syödään pottua, porkkanaa, maissia ja kukkakaalta.En ole vielä ottanut hedelmä/marjasoseita mukaan. Myös maissivelliä on syöty sekä porkkanaperunavelliä.
Kääntyminen ei meilläkään vielä luonnistu, mutta kyljelleen päästään eikä olisi enää kaukana että mennään masulle asti.Poika on niin rauhallinen siinä mielessä ettei sillä ole vauhti päällä lähteä liikkumaan kovin innokkaasti :)
Meillä olisi 4kk:n lääkärintarkistus keskiviikkona.Saa taas nähdä kuinka paljon on pituutta/painoa tullut lisää.
Hyvää viikon alkua kaikille.

Meillä se maistelu tarkoittaa paria lusikallista uutta ainesta viikossa, nyt ollaan peruna-porkkana ja päärynä linjalla. Annan lounaaksi n. puoli purkkia ensimmäistä ja päivälliseksi toista. Ne määrät sitten hiljalleen kasvavat, uutta ainesta aina vain pari teelusikallista, mutta muuten sellainen puoli-1 pientä valmispurkkia. Ajattelin lisätä satsiin vielä jonkin iltavellin (vaikka maissista), että saa pidemmät yöunet. Nyt meillä nukutaan 22-8.00, mutta siinä välillä syödään klo 3.00, 5.00 ja 7.00. Eilen annoin olosuhteista johtuen päivällisen vasta iltaseitsemältä ja heti riitti unet aamukuuteen asti! Viljapuroja ja lihaa saa vielä odotella kuukauden. Meillä on syöty nyt paljon valmispurkkeja, kun ollaan kesällä pääasiassa mökkioloissa, niin en jaksa sössätä keitoksia itse. Syömisestä tulee muutenkin kamala sotku, kun porkkanat lentävät nyrkistä ja suusta vaikka minne. Tänään tökkäsin käteen ruisleivän palan, että nyrkit pysyis pois suusta. Vettä kannattaisi hörppyyttää vähän aina ruoan päälle. On ne vaan niin isoja jo!

Hyvä HaLi että putkitus sujui kuitenkin ok, onhan siinä nukuttamisessakin oma säätönsä. Meillä ainakin esikoisella kanyylin laitto aiheuttaa järkyttävät räyhyt ja niistä rauhoittavista mömmöistä tulee pojalle huono olo. Ja siinä tuhrautuukin osastolla koko päivä. Meillä esikoinen joutuikin uuteen putkijonoon, saas nähdä kuinka pian saavat ajan...

Huomenta, mä onnistuin hankkimaan miehen lomanaloituksen kunniaksi rintatulehduksen. Olin pe-iltana terassilla ja ilmeisesti vilustuin ihan urakalla kun on kurkkukin niin kipeä ja tissit ovat todel-la kipeät ja arat. Kuume pomppas tunnissa 38.5 asteeseen, palelin niin että hampaat kalisivat. Sain heti antibioottikuurin, toiv. auttaa. Mutta rintoja pitää tyhjentää usein, ja meillähän mennään ihan tolla pumppumeinigillä joten se on aika tuskaista just nyt. Mutta muuten menee hyvin, Peppi on ihanan aurinkoinen ja sillä on selkeästi "helppo kausi" menossa.
Takas sänkyyn...

Huomenta, mä onnistuin hankkimaan miehen lomanaloituksen kunniaksi rintatulehduksen. Olin pe-iltana terassilla ja ilmeisesti vilustuin ihan urakalla kun on kurkkukin niin kipeä ja tissit ovat todel-la kipeät ja arat. Kuume pomppas tunnissa 38.5 asteeseen, palelin niin että hampaat kalisivat. Sain heti antibioottikuurin, toiv. auttaa. Mutta rintoja pitää tyhjentää usein, ja meillähän mennään ihan tolla pumppumeinigillä joten se on aika tuskaista just nyt. Mutta muuten menee hyvin, Peppi on ihanan aurinkoinen ja sillä on selkeästi "helppo kausi" menossa.
Takas sänkyyn...

Eka viikonloppureissu takana; ihan peräti Tampereelle.. Mutta kuitenkin :) Aikatavalla oli tavaraa mukana. Poika nukkui yöt ihan hyvin, päiväunille oli tavallista vaikeampi saada. Eka etuhammas puhjennut, toinen ikenen alla pilkottamassa. Kuolaa kovasti, muttei onneksi ole erityisen itkuinen. Yöunille käynyt vähän helpommin kuin ennen, tosin yöllä yhä aika usein syö. Nyt odotellaan juhannusta ja herkkuruokaa kaveriperheiden kanssa.
Enkä noista ruoka-asioista/ -rytmeistä osaa sanoa, kun poika yhä täysimetyksellä.

Hyvää juttu, HaLi, että teillä meni putkitus hyvin. Ei se nukuttaminenkaan tosiaan aina ihan ongelmatonta ole.
Rollepa, kuuma suihku ja hieronta auttoi mulla ainakin rintojen tyhjentämiseen kun tulehtuivat (aika lievästi tosin vain). Mutta toivottavasti olet jo parantunut.

Ei ole ehtinyt paljon kirjoitella, kun esikoinen lopetti päiväunien nukkumisen, niin vilskettä riittää aamusta iltaan, varsinkin kun poika sitten väsyneenä kiukuttelee tavallistakin enemmän.

Tyttö yrittää kovasti hinata itseään istumaan sitterissä (ollaan pidetty sitä toistaiseksi aika lailla makuuasennossa, no tietty ihan hiukan koholla että näkee sieltä jotain.) Koskahan sitä uskaltaisi nostaa enemmän istuma-asentoon? Meillä tyttö on nyt vasta viikkoa vaille 4kk. Ja koskahan rattaissa olette laittaneet/ aiotte laittaa puoli-istuvaan asentoon, että näkisi maisemia? Jos vaikka viihtyisi paremmin hereilläkin... Aika ihmeen hyvin vauva silti viihtyy vaunuissa, jos sattuu vaikka heräämään kun ollaan esikoisen kanssa puistossa. Joskus on myös kantoreppu mukana siltä varalta, jos kyllästyy makaamiseen.

Pitää mennä... Hyvää juhannusta kaikille jo etukäteen!

Hyvä että HaLin pojalle saatiin tuubit korviin, toivottavasti tulehdukset talttuvat!
Helmipöllö, meillä on nyt siirrytty ratasosaan ja selkänojaa olen nostanut puoli-istuvaan asentoon että poika näkee sieltä jos ei nuku.

Eilen käytiin neuvolassa siis jo 5kk.n!! Pojalla oli odotettavasti kasvu hidastunut reilusti kun ei allergikoilla imeydy välttämättä ruoka kunnolla, 65cm ja 8200g oli strategiset mitat ja rokotuksen sai ja kuume nousi yöllä, mutta ei silti ole kärttyinen.
Mitenkä teillä juhannus menee??
Me päätettiin jäädä kotiin vaikka yleensä on painettu mökille, mutta nyt sinne menee niin paljon porukkaa että päätettiin ihan grillailla kotona ja kyläillä parin ystäväperheen luona.
Kauhean nopeaan kuluu aika kun juuri mietin että äippäloma loppuu jo marraskuun alussa!!
Jahaa poika heräsi ja sillä on hirveä nälkä, Hauskaa Juhannusta kaikille!

Me ollaan kuljettu matkarattaiden selkänoja n. 40 asteen kulmassa jokunen viikko (tyttö ensi viikolla 5 kk). Koitin myös yhdistelmävaunujen (Teutonia) rataspuolta, mutta sinne tirppana hukkui, joten koppaa on pidettävä vielä jonkin aikaa, vaikka pää alkaa hakkaamaan päätyyn.

Ollaan myös maisteltu maissivelliä. Tähän mennesssä aamuisin (jotta näkee reaktiot) n. 40-50 ml, mutta tänään ajattelin siirtyä ilta-annokseen. Ollaan muutamana iltana annettua Nannia 100 ml, mutta sillä ei ole ollut mitään vaikutusta yöuniin. Ekassa pätkässä ei tosin ole mitään ongelmaa; nukkuu 3-4 h. Mutta sen jälkeen heräilee 1-2 h välein. Juhannuksen kunniaksi isä voisi syöttää jonkun yösyötön, että saisi äiti nukkua yöllä. Nyt kun on näin harmaata, ei aurinkokaan häiritse yöllä.

Ensi viikolla ajattelin ostaa bataatin ja alkaa harjoittelemaan soseuttamista. Sain äitienpäivälahjaksi laitteenkin sitä varten. Jos ei suju, niin parin viikon päästä on neuvola, jossa voi kysyä neuvoja.

Hyvä kuulla, että putkitus meni noin hienosti! Ja että muillakin vauvat vielä heräilee...

Oliko sinulla, marjuli, laskettu aika sen verran myöhemmin, että ä-lomaa on marraskuuhun asti? Minä tässä just laskeskelin, että syyskuun loppuun taitaa olla vanhempainvapaata, että siihen mennesssä on pakko valmistua, että "pääsee" työttömäksi työnhakijaksi. Mutta kohta pitää tosiaan alkaa katselemaan päiväkoteja, jos tässä joutuu vielä töihin! Olen jotenkin orientoitunut olemaan kotona vielä pitkään, koska ei näillä tutkinnoilla mitään töitä saa...

jhk + tyttö 4,5 kk

Meilläkin on poitsulla aika paljon karstaa..Rapsuttelin sillä äippäpaketin harjalla sievästi päätä ja osa irtoskin hienosti.Mutta oliko siihen joku sellanen neuvo olemassa että vois pesun yhteydessä öljytä pään ja sitten harjan kans rapsutella?? En muista miten se oli..
Mullakin on äippäloma marraskuun alkuun..Tosin töihin olen ajatellut mennä vasta ensivuoden puolella.
Juhannuksen olemma tänä vuonna ihan kotosalla.Jos sitä menisi ensi kesänä pojan kanssa mökkielämään tutustumaan, niin on varmaan sitten hieman helpompaa ruokien yms kanssa.
Rattaista sen verran, että jos poika on hereillä niin nostan selkänojan ylemmäs niin näkee maisemia katsella puoli-istuvasta asennosta.Kovasti meilläki poju kampeaa itseään istumaan, mutta ei vielä anneta kunnolla istua.

Hyvää Juhannusta kaikille!

jhk; minulla oli laskettu aika 2.2, mutta tuonne marraskuun alkuún näkyy äippäloma olevan.Niin ja tuosta bataatista meillä on poika saanut sitä nyt reilun viikon ja todella helppo tehdä sosetta, keitän kuoritun bataatin pilkottuna ja soseutan sauvasekoittimella, eikä tule sellaista liisteriä kun perunasta ja hyvin uppoaa pojalle.
Nyt täytyy taas keskittyä kotitöihin!!

Meillä oli eilen 4kk neuvola ja mitat 7040g ja 63,5cm. Pipo 42,5cm. Neuvolantätikin sanoi että ei kiirettä kiinteisiin kun noin hyvin kasvaa ja yöt nukkuu hyvin eikä heräile. Päivälläkin syö n.3h välein.

Juhannus vietetään kotona. Ei oikein jaksa 2,5v:n ja 4kk:n kans lähteä mihinkään.

Karstaa poistin kans just... laitoin vauvaöljyä päähän, pipo päälle noin puoleks tunniks ja sitten pesin ja rapsuttelin varovasti kammalla ja vauvaharjalla. Vielä jäi vähän mutta pitää uusia käsittely joku päivä. Ihan tavallinen ruokaöljy käy kans, on ehkä jopa parempaa kuin vauvaöljy, tai sitte joku ihan vauvavoide.

Mulla kans äitiysloma loppuu 6.11. ja la oli 4.2. Siihen perään pidän vuosilomani ja sitte alotan hoitovapaan. Pitäs vaan päättää kuinka kauan sitä sitte on kotona... töihin tarvis toi ilmottaa syyskuun alkuun mennessä. Kun jatkaahan sitä ei sitte voi kun enää kerran sen jälkeen jos ei heti päätä olla siihen asti kunnes lapsi 3v. Mulla kun on niin huono palkka että jää lähes saman verran käteen kuin kotona ollessa kuin jos laittasin 2 muksua hoitoon ja menisin töihin. Miehen tulot just sen verran isot että maksimihoitomaksu menee. Mun mielestä 440€ on ihan järkky määrä lastenhoidosta kun muitakin isoja menoja on okt:ssa asuntolainojen lisäksi...

Jep, mutta hyvät juhannukset kaikille:)

Murrh. Mä kirjoitin pitkän viestin ja se katos jonnekin bittiavaruuteen. En ehdi nyt enää kirjoittaa kaikkea uudestaan.. mutta hyvin täällä menee, soseita ja vellejä syödään ja nukutaan yöt lähes kellon ympäri. Ollaan mökillä (nyt anoppilassa pyykillä). Joku toinen kerta sit taas enemmän! Voikaa hyvin, helmikset :)

Meilläkin on karstaa, täytyy ottaa hoitaakseen sitä huomenna. Ollaan oltu enemmän ja vähemmän maalla pakosalla naapuritontin rakennustyömaata. Ärsyttää kun ei voi vauvaa nukuttaa parvekkeella!

Vauveli on suloisimmassa vauvaiässä, meillä menee kiinteitä jo neljä kertaa päivässä, kun poju syö niin vähän kerralla. Kiinteiden aloitus on tehnyt vauvasta ihan toisen, entinen kitinä ja heräily on vaihtunut seesteiseksi tuohuamiseksi. Aloiteltiin varmasti ihan oikeaan aikaan.Rintamaitoakin menee vielä pari kertaa yössä ja kolmen-neljän tunnin välein päivällä. Vaatteista on käytössä jo 70-senttiset ja kaikki pienet ovat päätyneet kiertoon. Vatsalleen kääntyy heti kun laittaa selälleen, mikä aiheuttaa lopulta räyhyn, kun ei pää vielä pysy ylhäällä pitkää aikaa. Ja yöllä kääntyy vatsalleen nukkumaan. Käyn sitten kauhuissani kääntämässä vaavin takaisin selälleen. Ja puolen tunnin päästä uudestaan, ja taas... Ei kai se siihen tukehdu, mutta jostainhan täytyy äidin hössöttää :)

Nyt töiden pariin, täytyy aloitella vähän työprojektien selvittämistä syksyä silmällä pitäen, aloitan syyskuussa 50-prossaisena työt ja annan vähän vetovastuuta noista pienistä miehellekin. Nyt kesällä työt vaan täytyy hoidella iltaisin, mikä ei ole kiva...

No juu, nyt on menny muutama yö vähän mielenkiintosemmin... Yhtenä yönä tyttö heräs jo puol 4 aikaan syömään. Toisena yönä heräs 2 aikoihin naureskelemaan ja otin lopulta viereen ja tyrkkäsin tuttia suuhun niin kauan että nukahti. Viimeyönä taas ei herännyt kertaakaan vaan vasta 7 aamulla heräsi. Sitte katsoin esikoisen vauvakirjasta miten hänen kanssaan on sillon mennyt niin hän on kans heräillyt aamuyöstä naureskelemaan eikä ole auttanut muu kun ottaa viereen.

Nauraako teidän vauvat muuten ääneen? Meillä on tullu vasta kerran sellanen lähes-kikatus. Esikoinen kikatteli jo 3,5kk ja tää on kohta 5kk eikä vieläkään...

Käännytä ei vieläkään vaikka yritys on kova aina joskus. Taitaa vaan olla niin rauhallinen tapaus että on ihan tyytyväinen paikoillaankin:)

Vaatekoko on tällä hetkellä 62/68. Bodyt lähinnä 68 ja pöksyt 62. Joitakin 62 senttisiä olen jo pakannut pois. Hirmu nopeeta ne kasvaa.

Ens viikon lopulla pitäs lähteä mökkeilemään muutamaks päiväks etelä-pohjanmaalle. Vähän kyllä jänskättää mitä tulee reissusta kahden pikkuipanan kans, mutta eiköhän se siinä muutama päivä mene:)