Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Heisan ja mukavaa talvipäivää:)

aply:lla alkaa olee selvät sävelet... pian on vauva sylissä :heart: voi, oispa täälläkin edes tuollanen "aikataulutus" tiedossa, mut ei mitään..

Eilen illalla saunan jälkeen supisteli kyllä ihan kiitettävästi ja avomies jo kysy, et käykö laittaa auton lämmittimeen kaiken varalta :LOL: sanoin, että eiköhän nää nipistelyt lopu kun pääsen kömpimään vaan peiton alle ja asettelee kaikki tyynyt kohilleen. Ja niinhän siinä sit kävi, tänä aamuna ei mitään tietoo eilisillan supisteluista.

Rintapumpusta.. sain serkulta sellasen lainaan, käsikäyttönen Ainu. Veikkaan, et on v.-05 mallia kun hänen kaksoset silloin synty. En oo sen tarkemmin perehtyny vielä vekottimeen. Mutta vissiin sekin pitää keittää ennen käyttöönottoa??? Sit jos maitoo tulee niin paljo, et sitä laittaa pakastimeen, nii millasiin rasioihin/pusseihin te suosittelette sitä pakastamaan?

Kävin pari tuntia sitte neuvolassa. Kaikki ok:) Paino oli tänään -580gr ja toi neuvolatäti sano, et painon heittely tässä vaiheessa on ihan normaalia. Mulla kun tuota turvotusta on niin kamalan paljon, nii se selittää lisää tuota (siis painonnousua mutta myös laskua). SF-mitta komeilee nyt lukemissa 36cm. Hb oli 129 (viimeks mitattu 3vkoa sitte). Mä en syö mitään erityistä rautavalmistetta, vain Multi-Tabsin raskausvitamiinia että saan kalsiumia riittävästi kroppaan. Ens viikolla uus neuvola.
Nii-i, tosta RT1 ja RT2.. mulla lukee hjlI eli vauva on RT1 -selkä vas.kyljessä ja jalat oikeelle kylkeen päin.

Ja Labello, jos lisäät mulle yhen ikävuoden etusivulle.

Nukkumisesta.. viime yönä taas viiden aikaan heräsin kun käsiin sattu niin vietävästi. Kävin ottaa Panadolinkin, mutta ei se mitään auttanu. Kipuilu jatku vaan.. Nukahdin sitte kuuden jälkeen mut herätys oli jos ennen seittemää, ku neiti 13v stereot alko pauhaamaan hänen aamuherätystään. Menin sitte talon hiljennyttyä lueskelemaan sängylle takas ja hupsheijaa, kello oli 10 ku heräsin =) Oon nyt monena yönä heränny keskellä yötä ensin vessaan ja sen jälkeen uni on kaikonnu. Valvon yöllä ja pyörin (tai meen sohvalle makoilee, että mies saa nukkua) ja mietin kaikkee mahollista ja mahotonta. Sit aamupäivä meneekin ihan nukkuessa ja iltapäivällä on otettava uudet päikkärit. Onks muut yhtä väsyneitä???

Nyt päiväkahvin keittoon ja sit päivänokosille. Lääkärin määräämä 2h lepoa iltapäivällä =)

Nanada ja Hän 37+3

Mullakin toppatakki näyttää menevän ihan sujuvasti kiinni: on jotain vanhempaa/väljempää mallia vaikka onkin ihan ulkoiluversio (olikohan joku Sasta tms.). Mutta toppahousut (henkselimallia) eivät menneet kiinni, joten ne on pitänyt vaan reteesti jättää auki. Onneksi takki peittää. "Kaupunkitalvitakeista" ei uusin ole mennyt enää pitkään aikaan, mutta sain anopilta onneksi sellaisen a-linjaisen lyhyemmän villakangastakin ja oma, pidempi (sekin vähän vanhempaa ja suoralinjaisempaa mallia) menee myöskin. Ohuemmassa ulkoilutakissa on ongelmia vetskarin kanssa. Menee kyllä kiinni vielä, mutta lähtee sitten toisesta päästä vähitellen avautumaan,onneksi vasta ihan vähän...

Kelan äippärahapäätös näkyy mulla nyt netissä ja olin ihan positiivisesti yllättynyt summista. Olen nyt yrittänyt laskea, että minkäs mukaan ovat hyväksyneet, mutta ilmeisesti on mennyt läpi se 6kk:n mukainen. Hauskasti vaan vaihtelevat summat ja viimeinen onkin sitten jo aikas pieni. Täytyy vielä etsiä se hoitovapaan summa, että näkee miten niukalle sitä sitten joutuu. Ja verottajan puheilla pitäisi käydä, että saisin muutettua veroprosenttia. Jos siis oikein käsitin pinon keskusteluista, niin pelkästään Kelan etuuksille laskettaisiin ihan oma prosentti, jos ei palkkatuloa ole tiedossa koko vuonna? Mulla on tuo uusi verokortti laskettu tietysti palkkakehityksen valossa ja veroprosentti on siinä 20,5. Toivoa siis sopii, että veroprosentti olisi pienempi, kun kerran vuositulotkin ovat reilusti pienemmät...

Oottekos muut jo ehtineet miettiä kuinka kauan aiotte kotona olla? Mä olen hieman kaavaillut, että vähintään sen puolitoista vuotta. Mulla ei kuitenkaan ole nyt työpaikkaa, mihin palata, joten se täytyy tietysti ekaks löytää. Onneks ei tarvitse tuota asiaa ihan vähään aikaan kuitenkaan miettiä!

Omaa (.): pari viime yötä on mennyt tosi katkonaisesti maanantaina iskeneen flunssa vuoksi. Silloin mittasin illalla lievää lämpöä ja kurkku oli tosi kipeä. Tiistaina ei ollut mitään, mutta yöt ovat olleet sitten vaikeita, kun nenä on aivan tukossa ja vähän väliä herää niistämään tai siihen, että suu/kurkku on kuin olisi hiekkakasaan sukeltanut (siis kuiva :p ). Molempina öinä on sitten ollut pakko nousta ja lähteä alakertaan niistämään, ettei ukko herää. Viime yönä sekin tosin heräsi ite yskimään samoihin aikoihin.

Mielialanvaihteluista: ukko ollut tämän viikkoa lomalla ja voi kamalaa, kun ei ole mielestäni minua huomioinut tarpeeksi. On kyllä uurastanut innoissaan meille uutta säilytyssysteemiä olohuoneeseen ja pikku pöytää. Jotenkin vain tosi korostunut mulla nyt ollut tämä huomion kipeys. Sitten tänään oli ihan huippu, kun tuo pöytä osoittautuikin vähän epäonnistuneeksi suunniteltuun paikkaan. Sitä sitten yritettiin olohuoneessa toiseen kohtaan sovittaa, muttei siihenkään istunut. Ja pyhyy, kun sitä piti ruveta itkemään, etten suostu siitä luopumaan, kun mies on siiihen aikaansa kuitenkin uhrannut jne. Mies nauraa ihan ihmeissään, että mikä sulle nyt tuli. Ei siinä voinut sitten itekään muuta kuin ruveta naurua tyrskimään kyynelten läpi. Ohhoijaa. Mitähän tässä onkaan vielä tiedossa :x

Ai niin, eilisiä neuvolakuulumisiakin piti laittaa:

34+1 (30+6)
paino +800g/vko (-50g)
RR 118/73 (107/68)
pissa - - (- -)
Hb 115 (112)
Sf 30 (26)
liikkeet + (+)
syke 155+ (156-162)
RT (-)

Lapsivettä kuulemma ihan hyvä määrä. Vauveli köllötteli siis pää alaspäin, kun edellisellä kerralla th (vaihtui tässä välissä) ei ottanut vielä kantaa tarjontaan. Nyt th sanoi myös, että vaikuttaisi sellaiselta keskikokoiselta vauvalta: ei pieneltä, muttei suureltakaan. Parin viikon päästä onkin sitten viimeinen nlalääkäri ja sitten tiheneekin jo käynnit kertaviikkoisiksi.

Ensi viikolla alkaa meillä nlan synnytysvalmennukset. Myös sairaalaan tutustuminen on jo ensi viikolla, hui! Kyllä se aika vaan kuluu.

Olen tässä nyt kuumeisesti odotellut sitä äitiyspakkaustakin. Kelan sivuilla oli siis tieto, että päätös on tehty 23.12, joten laskin sitten siitä sen pari viikkoa eteenpäin. Nyt sinne oli tullut sellainen tieto, että pakkaus on tilattu vasta 2.1. Onkohan se sitten vasta tuosta päivästä se kaksi viikkoa? Nää pyhät on toki kiitettävästi sotkeneet tuota postitusta, joten ei kai se auta muu kuin vaan odotella kärsimättömänä.

Taitaa olla nyt kyllä niin sekavaa selostusta tämä postaus, että taidanpa lopettaa tähän. Ulkoilemaan pitäisi lähteä vielä näin valoisalla ajalla. Illalla olemme menossa yhden taidenäyttelyn avajaisiin, en ole koskaan ollutkaan sellaisessa tilaisuudessa. Onneks ei taida olla kyse mistään "seurapiiritilaisuudesta" (tai ainakin toivon niin), koska en ajatellut pukeutua mitenkään ihmeellisesti. Eikä ole kyllä mahollisuuttakaan, sen verran rajallinen on tuo vaatevalikoima nykyään.

Mutta nyt ihastelemaan kuurakiteitä ja auringonvaloa ihanan kirpeään pakkasilmaan!

nimiko ja sintti 34+2

Ai niin. Piti vielä tuota RT1-2 asiaa ihmetellä. Sellaisesta ei meillä ollut nlassa puhetta, mutta viime aikoina olen potkut tuntenut vasemmassa kyljessä ja välillä on ilmestynyt masun oikeaan laitaan kova "kyttyrä", kun oikealla puolella on ihan pehmeää. Th sanoi, että päätä pystyy vielä liikuttelemaan hyvin, mutta alhaalla hän kyllä jo muuten majailee.

Aamusella kirjoittelin ihan tuntuvista menkkakivuista. Nyt on soiteltu neuvolan tädin kanssa ja synnytysvastannoton myös ja ovat kuulemma ihan oikeita supistuksia. Viikon vielä toivoisivat vauvan mahassa pysyvän, sitten antavat syntyä jos vauva niin päättää. Sairaalaan pitää lähteä käymään herkästi, mutta voin olla kotona jos niin päätän. Lepoa nyt vaan, en saisi tehdä mitään. Ihan helppo nakki kun on noi kolme 4,5-vuotiasta ja koiria ja raksahommat miehellä :( Niin ja muutamana iltana tuntunut siltä, että vauva tunkisi itseään alaspäin masussa, tiedä sitten...

Nanada: täälläkin yksi joka voisi vain nukkua, tai siis jos ei tarttis koko ajan herätä vessaan :LOL:

Takkiasiaa: mulla ei mee mikään omista takeista kiinni. Piti siirtyä miehen laskettelutakkiin, vahä on iso hartioista, mutta minkäs teet :LOL: Onneksi ei ole voinut kauheasti liikkuakaan eli en ole kanssaihmisiä saanut kauhistettua komealla ulkomuodollani =)

Tripletti: eivätkö käskeneet tippaan? Mulla silloin 33+6 viikolla tuli käsky lähteä heti synnärille ja laittoivat tippaan+pää alaspäin makaamaan liikkumiskieltoon+lääkettä estämään supistuksia... Vaihtelee vissiin nuo käytännöt...

Oma tilanne on edelleen jännittävä: verensekaista limatulppaa tullut jo kolmena päivänä ja väliin supistelee jo ihan mojovasti. Viime yön sain kuitenkin jotenkin nukuttua, kun join illalla paljon ja otin gramman panadolia... Mutta edelleen toivon vauvelin pysyvän vielä päiviä masussa... Siksi otankin niin rennosti ku voin: lepäilyä, lukemista jne..

Lillip 36+3

*muoks* tripletille vielä: juominen (1,5 litraa tunnin sisällä ) voi helpottaa supistuksia, sanottiin mulle silloin synnärillä kotiohjeeksi

viri tervetuloa sakkiin mukaan :wave: !

Onpas yhtäkkiä monella jännät paikat,et joko pian syntyy... aply,tripletti,siniraita ja lillip ainakin... Toivottavasti hetken viä malttaisivat vaavit, että olisivat sitten ihan valmiita tähän maailmaan... :heart: Vaikka hyvinhän tässä jo kaikilla alkaa viikkoja olla kaikilla jo kasassa onneksi!

almaa,juu laitan tietoa jo noista kivuista nlatäti jotain osaa sanoa... Tänään täytynee jättää kävelyt väliin ja keskittyä siivoomiseen... :whistle:

Talvitakeista vielä... Ostin syksyllä a-linjaisen villakangastakin numeroa normaalia isompana,ja se vielä hienosti mahtuu. Toppatakin löysin kirpparilta (cat man doo 8e), kaksi nroa normaalia kokoani isompana, ja se alkaa jo hieman kinnaamaan... :whistle: :eek: Omat normikoot ei o aikoihin siis enää mahtuneet... Uskottelen ittelleni et ne on vaan sellasta myötäilevää mallia,eikä sen takia mahdu... :saint: :p Masuhan ei siis ole liian iso... :heart:
Huomasin kylläkin eilen saunaan mennessä että kyllä sitä tavaraa on tullut muuallekin kuin vatsan seuduille... Ainikin koivet on kun mitkäkin tasapaksut puhelintolpat!! :LOL: :headwall: Osa tosin on (toivottavasti) nestettä :whistle: .

Sitten vielä tällänen omituinen oire: mulla on kieli arka!?! ja aamuisin varsinkin ihan valkonen... eilen illalla pesin hampaat (ja kielekin harjaan aina... :eek: ) ihan normaalisti, ja yölläkin kerran vessareissulla,kun oli jo sellanen arka ja valkoinen. Ja silti aamulla taas samaa "töhnää"... Mitäs hitsiä tää ny sit on...??? :headwall:

Nyt siivoileen! Otetaan rauhassa loppuajat,eiköstä vaan mammat!

tatuka+peikko 34+2(?) (ei aina pysy laskuissa....) :ashamed:

Nanada, kuulostaa kyllä noi univaikeudet niin tutulta. Mulla kans aivan sama, että kun on käynyt pissalla niin uni ei tuu enää millään sen jälkeen ja sit alkaa miettiin kaikkia juttuja. Monesti jään kans sohvalle kun en viitsi ukkoa herättää ja siihen sit nukahdan muutamaks tunniks.. :/

Mulla ei kauheesti oo supistellu, tai en ainakaan oo kiinnittäny huomioo kun ei oo aiempaa kokemusta. Harjoitussuppareita on kyllä tuntunu ja varsinkin jos on liikkeellä enemmän. Vauva liikkuu melko paljon, välillä tekee niin kipeetä kun potkii kylkikaarien alueelle :whistle:
Oon kyllä niin malttamaton jo , että sais syntyä kyllä vähän aiemmin.. kamalaa jos pitää vielä odottaa joku 6-7 viikkoa :/

Vielä piti tulla kertomaan,että hain eilen kirjastosta suuren nimikirjan ja eemu,ukri,ameile 2000 harvinaista etunimeä-kirjan,ja pikaisesti selattuani läpi n.3500 tytön nimeä, saldoni vaihtoehdoiksi on n.5 nimeä!!! :headwall: :LOL: Vois luulla että tosta määrästä löytyis vaihtoehtoja muutama enemmänkin... :kieh: :LOL: Ehkä täytyy vielä paneutua asiaan syvemmin... Poikien nimiin en vielä ole ehtinyt...

Pikaiset neuvolakuulumiset: 36+4 (on kyllä merkannu 36+2), verenpaine 108/76 ja hemppa 110, sf 32. Kohdunsuu pehmeä mutta kiinni, pit. 2cm. Sanoi että vauvan pää melko alhaalla ja että ilmeisen hyvin viihtynyt samassa asennossa eli selkä vasemmalla, mut taas merkintä rt2? Ei käsitä...
Mutta siivousta jatkamaan...

Kiitoksia matkustamisvastailuista. Me varmaan suunnataan jonnekin päin tuossa kevveemmällä, kunhan paapuska on meidän päivää tahdittamassa. B) Jäi viime kesänä mun raskausongelmien vuoksi matka väliin, niin nyt himottais entistä enemmän.. :whistle: Ja tosiaan samaa ajattelin tuosta tissittelystä, et jos vaan imetys onnistuu, papun ruokinta on ainakin vielä helppoa. :xmas: :D

Mutta miten te mahdutte tavallisiin takkeihinne? :eek: Onko mulla sitten joku ylitiukka takki vai megaiso maha, mut ei kyllä olis toivoakaan. Toppista koitin huvikseni joskus pari kuukautta sitten ja se jäi melkein 10 cm auki, ei toivoakaan saada kiinni. :xmas: Ostinkin jo raskauden alussa sellaisen a-linjaisen villakangastakin ja sillä olen mennyt koko talven. ...en sit tiiä, mahdunko omiini edes synnytyksen jälkeen tänä talvena. Toivotaan.. :snotty:

Jep, siivoamaan täälläkin. Vaikka enpä aio tehdä muuta kuin vähän järkkäillä, siirtynee pölyt ja imurointi huomiselle. Just kun sanoin, et jokos alotetaan, ukko muistikin, että on luvannut lähteä pelaamaan jalkapalloa... :whistle:

T. Kärppä ja paputytsi 32+5

pur
Vaatteiden mahtumisesta: Mulla tuli jo heti lähtöön niin paljo painoo et piti vaatekokoo vaihtaa jo sen takia 1-2 kokooo ylemmäs. Mut wsiis oon saanu kavereilta vanhoja vaatteita omaks ja joitakin lainaks. Toppavaatteissa oon ollu kokotalven suosiolla mieheni vaatteissa, paitsi kaupu´nkitakiks sunniittelin ja äiti teki mulle ihanasta armeijjan huovasta takin. Siinä kyllä lähti suunnitelma mulla vähän lapasesta kun kaverikin sano et näytän ihan joulupukin kelkanajajalta :LOL: :LOL: :LOL: , mut minkäs teet sillä mennään nyt tää loppuaika. Eilen siirryin virallisesti käyttämään myös mieheni farkkuja.

Mä alan olee jo ihan paniikissa vauvan tulosta. Ois niin paljo kaikkee mitäs tehä et ihan oon lamaantunu :whistle:

Eli Kelasta sen verran et soittakaa sinne nyt mahd. pian jos ei ole mitään kuulunut!! Mulla kävi näin: Soitin 30.pvä et missä se Kelan päätös viipyy kun lokakuun lopussa palkanlaskija on laittanut kaikki tiedot ja hakupaperit menee. Eka Kelan nainen sanoi ettei palkkatiedot ollu mukana, ja kun välissä soitin palkanlaskijalle joka sanoi että varmasti laitto kaikki samana päivänä, niin sitten kun soitin uudelleen, toinen Kelan nainen oli puhelimessa ja sanoi et kyllä ne kaikki tiedot on täällä mutta me(Kela) haluaa lokakuun sijasta joulukuusta taaksepäin 6kk tiedot. Ei ollu tullu mulle eikä palkanlaskijalle tästä tietoa, ja oli jo joulukuun loppu hyvin menossa. Noh, kerkes palkanlaskija tiuskaista et pitää prkl laittaa uudelleen tiedot ja nyt ennen loppiaista tuli sitten mun kotiin kirje missä niitä selvityksiä pyydetään!! Nyt vasta, ja se olisi pitänyt mennä palkanlaskijalle se kirje suoraan (laskija näin mulle sanoi). Noh, tänään nyt muistin sen pistää postiin kun kysyin taas Kelalta onko mitään edennyt ja mikään ei edelleenkään ole edennyt. 19.pvä alkaa mulla se loma ja minun/lapsen eläminen on Kelan varassa, en saanut mistään selvyyttä maksaako työpaikka nyt sitä palkkaa vai ei.

Että näin, soittakaa.

Mulla on sitten kait RT1, peppu/selkä vas. ja potkii oikean kyljen pilalle :D Kortissa ei ole kuin rt-merkintä.
Eilen kävin siellä verenpaineen mittauksessa, paineet oli nyt hyvät. Katottiin samalla mun kahden päivän sokereita ja jo niiden perusteella voi jo sanoa olevan raskausdiabetes :ashamed: Varasi ensi viikollekin neuvola-ajan jotta voi viikon sokrut kattoo ja mahdollisen lähetteen laittaa jo menemään ennen neuvolalääkäriä. Eihän se nyt maailmaa kaada mutta harmittaa vain kun pitkään olen saanut suklailla raukkapoikaani lihottaa.. Ensi viikolla selviää sitten lisää. Eilenkin söin pitkästä aikaa ihan pienen kinder-patukan yhden niin nousi heti sokerit ja oli pitkään korkealla et ei yhtään kärsi extraa, tiukkaa tulee olemaan vikat viikot... Tai tiukkaa tarkkailua mitä suuhun laittaa. Mutta yritän kovasti poitsun hyväksi :)

absa ja atso 33+3

eilen otettu mahakuva(paita päällä jopa)profiilissa

Glow
Hip hei, taas...

Ei mulla ole oma toppatakki mahtunu päälle aikoihin. Mun pari toppista on kyllä niin "naisten mallisia" ettei hirveesti ylimäärästä tilaa mahan kohdalla ole. Kyllä niiden alle normaalisti kuitenki fleece tai villapaita on menny. Tänään just mietinki et ne tuskin mahtuu heti päälle/kiinni ku on synnyttäny, eihän toi maha heti katoa... Mä olen käyttäny miehen toppista ja ostin yhden tosi paksun pitemmän untuvatakin tapasen Seppälästä, kokoa xl, mut ei oo yhtään iso hartioista/hihat pitkät ja mahan kohalla on vielä vähän tilaa. Se on tosi lämmin takki, tai sitten toi oma "pikku patteri" lämmittää kovin tehokkaasti mua :D Kävin tänään kävelyllä koiran kanssa, pakkasta -17 ja mulla oli kuuma :whistle:

Tripletti, mulla on kanssa ollu noita menkkakipumaisia suppareita jonkun aikaa. Nyt viime päivinä ne on ollu kovempia/kipeämpiä kuin ehkä viikko/pari sitten. Alkuun ihmettelin kans et mitä ne on ja kyllä ne supistuksia on ( neuvolasta ja äippäpolilta tarkistettu ) . Lääkärissä kävin tarkistuksessa joskus muutama viikko sitten. Silloin oli kohdun sisäsuu pehmeä, kiinni, kohdunkaula vai mikä se onkaan? oli lyhentynyt, se oli jotain 2cm. Lääkäri sanoi että ihan normi tilanne uudelleensynnyttäjälle.
Viimeyönä noita oli jonkun verran ja mietin jo että joutuuko tässä lähtee jonnekin, en saanut nukuttua juurikaan, mutta rauhottu se jossain kohtaa. Hirvee ressi että tajuanko mä sit lähtee ajoissa ku pitää oikeesti lähtee?!

Nyt mulla on nälkä kokoajan, kun ei melkeen kahteen viikkoon mikään maistunu. Edelleenkään ei normaalia ruokaa tee mieli, ei varsinaisesti mitään, mut nälkä on.
Toki nyt oon kyenny ulkoileeki pitkästä aikaa niin eiköhän sekin ruokahalua tuo. Tosi pienellä määrällä kerrallaan kyl pärjää, kun ei vaan mahu mahaan.

Matkustamisesta vauvan kanssa; me meinattiin huhtikuussa lähtee laivalle. Luulis että vauvan kanssa on ihan helppo matkustaa, siinähän se menee mukana, sen ikäinen ei vielä liikukaan minnekään. On toivottavasti tyytyväinen rattaissa tai kantoliinassa... Ruotsin reissua pitemmälle tuskin on varaa lähtee. Vasta lokakuussa se Thaimaan 3 viikon matka tehtiin. Eilen kattelin kuvia sieltä ja lämmöllä muistelin matkaa :heart:
Mut mikä jottei vauvaa vois lentokoneeseen viedä. Me kun tultiin Suomeen, koneessa oli vauva joka nukkui hyvin ja vaikutti ihan tyytyväiselle koko lennon.

Taidanpa laittaa saunan päälle B)

Hyviä vointeja kaikille!

Glow&Onni 35+2

Huh, täällähän on jo monella jännät paikat. :) On vain ajan kysymys milloin pinoon syntyy eka vauva... Jänskättää... :p

Mäkään en ole aiemmin kuullut mistään RT1 ja RT2. Neuvolakorttiin merkitty aina vaan pelkkä RT. Meillä se nyt sitten kuitenkin on tuo RT1, kun vauvelilla on selkä vasemmalla ja potkut tuntuu tonne oikealle. =)

Toppatakista: Mulla menee vielä kiinni nippa nappa. On semmonen pitkä villakangastakki ja voitte vaan kuvitella, että oon ihan järkyttävän jätesäkin näkönen siinä. :|

Tänään tuli sairaalalta epikriisit, kun pyysin että saisin ne. Siinä oli kahdesta edellisestä kontrollikäynnistä ne sepustukset. Sillon joulukuussa (kolme viikkoa sitten), kun kävin niin siitä oli kirjotettu, että kohdun sisäsuukin oli jo auki! :eek: Ja mä kun luulin, että vain ulkosuu oli auki. Ja nyt tälläviikolla, kun käytiin niin lääkäri oli kirjottanu, että kohdunkaulakanava hävinnyt jo lähes kokonaan... Eikait sitten ole ihmekään, että lääkäri "pelotteli", että saattaa ennen aikojaan syntyä. Aika jännä, ku eivät lääkärit sanoneet mulle henk. koht. noista mitään sillon kontrollissa, vaan saa nyt tuosta epikriisistä lukea. Onneksi kuitenkin viikot alkaa olla jo suht turvalliset. Ei vaan tarttis vauvan vielä syntyä, kun ei sitä painoa poitsulla kuitenkaan vielä kovin hurjasti ole.

Tinttu & Tirpukka 36+1

pikainen kyssäri: Oletteko/ aiotteko leipoa/kokata pakkaseen valmiiksi tarjottavia vieraille vauvan syntymän jälkeistä aikaa ajatellen???
Jos aiot, niin mitä? Hyviä/helppoja reseptejäkin saa laittaa....

häntäluusta te joilla se joskus murtunut...kai olette muistaneet mainita siitä? Siis yleensähän ei pysty synnyttämään alateitse jos häntäluu joskus murtunut, koska se ei anna yhtään periksi.

toppatakki ei ole mahtunut missään vaiheessa päälle! Ostin uuden reilumpaa kokoa ja sillä on menty. Jää kyllä käyttämättömäksi raskauden jälkeen... ainakin toivottavasti :)

(.) huomenna aika työterveyteen. Ajattelin ruinata loput 2 viikkoo saikkee. Ei vaan jaksa töissä: öisin ei saa nukuttua kunnolla ennen aamu viittä, turvotusta on, epämääräistä supistelua...huoh, sais jäädä kotiin ja levätä!

Eipä muuta, iltapalalle ja kohta jo sänkyyn =)

UÄ viikolla jotain... :ashamed: .... oisko 33+5? en tiedä....

Vastaan Tatukalle ihan alkuun...eli mietin tosiaan tuota samaa ja tulin siihen tulokseen että jos aika käy pitkäksi ennen laskettua aikaa tai sen tienoilla niin KYLLÄ aion...onhan se mukava kun on jotain tarjottavaakin sitten. Itse en voi kylläkään sietää mitään pullia (kanelin ja kaardemumman haju ei miellytä). Ajattelin myös sämpylöitä ym. muuta leipoa niin on sitten hätävarana.

Tänään tuli Anttilan paketti ja sain sen "box-yöpöydän" ja sideharsoja (sellasia vihreitä jossa on mukavia kuvia, eli ei ihan perinteisiä valkoisia) :) Ostin myös yölampun niin on helppo vaihtaa vaipat ja kenenkään silmään se ei häikäise.

Eilen olin hieman huolissani noista vauvan liikkeistä, kyllä niitä aina välillä tuntu, mutta oli tosi vähäisiä ja aika vaisuja. Illalla pyysin miestä huhuilemaan massulle, niin saatiin vastaukseksi muutama kovempi potku, joten hieman huoli helpotti. Tänään ollu sitten hieman vilkkaampi päivä, mutta on niitä ollu vilkkaampiakin, kuitenkin liikkuu.

Minä mietin tuota juhannusta että kuinka sitä vauvan kanssa jossain mökillä pärjäis, missä ei välttämättä ole kunnollista suihkua ym. Taidetaan tänä vuonna kuitenkin jättää väliin :/ Kesällä olis sitten serkun rippijuhlat Tampereella ja sinne olis mentävä. Onneksi nytten uusi ilmastoitu auto niin on mukavampi matkustaa. Mutta onko kokemusta miten 4-5kk ikäinen vauva jaksaa matkustaa 3 tuntia autossa? Onko se liian pitkä aika?

Huomenna ajattelin ottaa urakaksi siivota koko asunnon (2 huonetta ja keittiö :D) siinä siis urakkaa kerrassaan... on vaan ollu nyt niin tylsiä päiviä ja likaista on, joten nyt sitten olis hyvä aika siivoilla. Seuraavan kerran huiskin sitten kunnolla tammikuun lopulla :p

hyvät illan jatkot kaikille...minä täällä jännitän milloin te ensimmäiset jakaannutte! :wave:

Jospi ja Papuliina 34+5

toppatakki on mulla semmonen kirpparilöytö,vielä mahtuu,mut esim kaupunkiin en sillä kehtaa lähteä. "kaupunkitakki" alkaakin sitten kiristellä siihenmalliin,ettei kovin paksusti voi alle pukea.

kotona olo synnytyksen jälkeen ainakin vuoden aion olla.sitten varmaan pitää miettiä miten sitä rahallisesti pärjää,nythän olen ollu kohta 3v kotona pojan kanssa eikä ole työpaikkaa odottamassa.

absalla komia masu :heart:

tatuka en aio sen kummemmin pakkaseen ruokia tehdä,on se minun äityli tulossa synnytyksen jälkeen auttelemaan ja se varmaan täyttää pakastimen kyselemättä ja sit se tursuaa yli :LOL:

jospi meillä viihty 3kk poju hyvin autossa kuopio-tre välin,vaikka ei ollut autokyytiin muuten tottunutkaan. pysähdeltiin aina tarvittaessa kahville ja syötölle. sitten heiluttelin jotain leluja vauvan silmien eessä ja höpöttelin kun oli valveilla,vaikka suurimmaks osaks nukku.

nanadalle onnittelut lisävuodesta :flower:

l&m

Moips!

Pikkiriikin silkkimyssy valmistui ja esikoisen villatumput. Mitähän seuraavaks neulois... Se villapuku. Löysin i-h-a-n-a-a lankaa käsityöliikkeestä, mietin vaan et raaskinko ostaa ku on kolme kertaa kalliimpaa ku toi marketin Novita wool... Sellasta kashmir-villa-silkki-vauvalankaa. Ihkuja värejäkin oli.

Olin tänään muuten pumpissa ja ensimmäistä kertaa tunnin jälkeen supisti! Jopa yhden sellasen kivuttoman harjoitussupistuksen. :LOL: Ei mulla ainaka oo vissiin ihan just synnytys käynnistymässä. Osaisimpa ottaa asian yhtä rennosti ku Jeja. Ihanaa jos osais nauttia kotona olemisesta ja loppuraskaudesta, mut oon vaan jo tosi kärsimätön... Mun on oikeesti pakko kuljettaa noita kutimia joka puolella mukanani kun en vaan pysty istuun paikallaan. Hermostunut olo on. :/ Tulee oleen aikamoista jos menee yliajalle. Pitäs olla vaan tyytyväinen et ei supistele ja pystyy käymään salilla kun mulle tulee siitä niin mielettömän hyvä olo. Jumpan jälkeen tuntuu siltä et leijuu ku tulee ulos. Mut ei, koskaan ei oo hyvä... :headwall:

Mullaki on muuten merkitty korttiin aina vaan RT sillon ku on ollu RT1. RT2 on merkitty RT2.

Omiin takkeihin en oo mahtunut enää, joten tilasin elloksesta sellasen a-linjaisen villakangastakin tossa joulukuussa. Sillä mennään loppuun asti, on aikamoinen teltta. :D Asetin muuten tavoitteeks saada vyötärönympäryksen lähtötilanteeseen toukokuun loppuun mennessä. Tuleekohan se liian nopeesti? Ajattelin pilateksella yrittää. Tuli vaan tossa lyötyä vetoa siitä kun kaveriporukalla asetettiin tavotteita ja heiteltiin haasteita. Muut juoksee maratoonin tai tiputtaa painoa, minä tiputan vyötäröltä 30 senttiä... Osa siitä lähtee kyllä ihan itellään ellei tämä vauva päätä olla mahassa murrosikään asti. :LOL:

Kotona ajattelin olla taas sen 2 vuotta ainakin. Toivottavasti pitempäänkin jos talous antaa myöden ja jos vaikka perheenlisäystä sais vielä siihen samaan putkeen. :heart:

Leipomisesta: Kyllä sitä varmaan pullaa tulee taas vikoilla viikoilla leivottua, mut fiksuimmat vieraathan tuo toki just sairaalasta kotiutuneeseen vauvaperheeseen rotinat mukanaan. Näi meidän vieraat ainaki tajus tehdä.

Jospi: Vauvat nukkuu yleensä tosi hyvin autossa, joten reissuun vaan. Kannattaa vaan varata aikaa tauoille. =)

Nanada: Mä pakastin maidon ihan minigrip-pusseihin vaan. Päiväys ja millilitramäärä tussilla kylkeen.

Pixie ja Pikkiriikki 34+1

Onpas tänne taas tekstii tullu :p
Musiikin kuuntelusta joku kysy. Niin ennen ite kuuntelin enemmän räppii ja muuta vastaavaa, ni nyt menee sit ennemmin tapio kansat sun muut humppa biisit :LOL:
Oma toppatakki menee sillain kiini, kun sen takin eka nostaa "korvii" ja sit vetää ales
:D tosin ei se kyl enää kauaa päälle mahu.
En meinannu pakkaseen mitää leipoa valmiiksi. ostaa sitte kaupasta pullat, jos niitä vieraita tulee :)
En kyl nyt muista, et oliko muita kysymyksii.. mihi piti vastailla :p

Tyttö-nen & Vaavi 33+6

Hei!

Sitä piti kysyä,et onko kellään ollut vaivana suun kuivuminen?Mulla on nyt jonku aikaa ollu tuota ja siis vaan öisin,ei muuten.On kyl tosi inhottavaa.Soitin neuvolaan ja kyselin asiasta,käski tulla ottaan verensokerin,mut se oli ok.Sain mittarin kotiinki,et voin yöllä mitata sit jos vieläkin jatkuu..Mistähän moinen vois johtua?Ei ikään ennen oo kyl tällasta ollu..siis missään muissa raskauksissa..Mut ei se neuvolan täti kyl muuta oikeen sanonu,ku tosta verensokerista..

hemuliina ja viikkoja 34+5 :heart:

kotona olo synnytyksen jälkeen aattelin olla sen 3 vuotta se menee niin äkkiä tuo aika, ovat vain pienen hetken pieniä :heart:

toppatakki yks menee just ja just kiinni mutta sillä ei oo vara istua, yks pamahti jo ennen joulua ku kauppaan olin menossa niin autoon istuessa hajos. Sit on vielä tuo kotimalli jolla ei kyllä voi lähtee takapihaa kauemmas, se mahtuu hyvinkin. :/ Uutta en kyllä enää osta!

vauvan liikkeet hieman vähentyneet täällä, mutta silloin kun liikkuu niin ei kyllä jää kellekkään epäselväksi...heiluu ja muljuaa koko maha ja sattuu ihan kivasti muhun. Tää vauva luulee pääsevänsä ulos mahan läpi :whistle:

hemuliina juotko tarpeeksi? Voi johtua ihan nestevajeesta!

Yritän ainakin juoda.En nyt sit tiedä juonko tarpeeks.Otan kyl aina sillon tällön mukin vettä ja juon sen.On kyl ollu vähä sellanen heikko olo.Välillä huimaa,pyöryttää,mut se nyt on sillain ihan "normaali" olo tila ku noi hartiat on vähä väliä jumissa.Hb oli laskenu 108,hain rautaakin mut oon vasta 2 pvä sitä syöny..mutta täytyy nyt sit yrittää juoda paljon =)

Leipomiset: Aattelin tehdä mokkapaloja, ihan vaan siksi, että itseni tekee mieli ja niitä voi pakastaa. Vieraille tuskin kovin montaa jää. :D Joo ja sitten sämpylöitä, koska olen luvannut esikoisen kanssa tehdä niitä, ja toisaalta on kiva saada aina hyvää leipää pakkasesta, jos ei kaupassa jaksa käydä. Pullaakin voisi leipoa, mut en taida sitä enää jaksaa. Jokin aika sit just kaverin kans leivottiin. Ja ruokia meillä on aina pakkasessa, koska likat ja etenkin toinen harrastaa niin paljon, että sapuska on usein saatava lennossa.

Äidinmaidon pakastaminen on joo kätevintä pieniin minigrip-pusseihin. Päälle vain millilitrat ja päivämäärä. Otettiinkin tänään toi rintapumppu esiin. Just ja just muistin, mitkä osat kuuluu mihinkin. Tuttipullojakin ja Aventin mukeja löytyi kasa. Pulloille ei kyllä edelliskerralla ollut mitään käyttöä.

Kotona tahtoisin olla niin pitkään kuin vaan pää kestää... Kun neidit oli pieniä, olin eri tilanteessa, opiskelut kesken ja ura vasta urkeamassa, ei ollut vakityöpaikkaa minne palata. Nyt kun ei ammatillisesti ole enää tarpeen todistaa mitään, niin luulen (toivon), että pää kestäisi paremmin kotona oloa. Ehtiihän niitä töitä vielä painaa.

Jaahas, mitenköhän ens yö menee... Heti kun hehkutin täällä hyviä yöuniani, niin valvoin viime yönä tuntitolkulla ravaten juomassa ja sitten vessassa. |O

Kössi

Hellurei,

nyt on sitten synnärin ovi selvillä. Eli tutustuminen oli tänään ja oikein antoisa =)

Shoppasin hoitopöydän alustan ja Prismasta olisin käynyt sen Doron itkuhälyn, mutta ne oli taas loppu. Jo toinen kerta sama homma.
Apteekissa tuli oikein hehkeä olla kun ostokset oli renniee, hilseshampoota ja peräpukamasalvaa ( oli pakko hommaa ku auts!!! ) :eek: :ashamed:

Nukkumisesta kuulosti kovin tutulta. Mä kans heräilen yöllä, siirryn sohvalle kun en saa nukuttua kun ukko korisee tai ihan vaikka vaan tuhisee, sitten aamulla nukun parhaimmat pätkät. Tänäänkin 11:a ja vielä olisin voinut kääntää kylkeä. Edellisyönä mulla oli korvatulpat niin nukuin paremmin, mutta kun ne kutittaa mun korvia niin ei hyvä sekään. Mies oli kyllä oikein onnellinen kun olin aamulla sängyssä, enkä sohvalla :heart:

Toppis onneksi löytyy yksi väljä laskettelutakki joka menee varmaan loppuajan. Yhdet mammafarkut on jo tosi piukeet, en ole tehnyt mieli käyttää niitä enää.
Olen myös kuluttanut puhki yhdet kotihousut haaroista, ilmeisesti kitka ( = lue läski) lisääntynyt :whistle:

Huomenna alkaa mammajooga, pitäisi klo 10 olla siis jo siellä..huh huh. Mä olen muuten alkanut myöhästellä joka paikasta nyt mammiksella, tai ainakin olen ihan viime tingassa joka paikassa. Ihan uutta käytöstä mulle :|

haavemamma ja nöksy 36+0 ( ..ja ei supistuksia vieläkään??? )

Yhteistyössä