HELMIMAMMAT 2008 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin esikoinen meni yli, 41+1 muistaakseni. Vauva käännettiin viikolla 36 ja pakkasin jo silloin synnytyskassin :). Toivon tosiaan, että tämä ei mene, se viimeinen kuukausi tai ainakin pari viikkoa on aika pitkiä, kun ei oikein mitään saa enää tehtyä. Me saatiin äitiysavustus jo tilille ja päätökset lokakuulle asti, jolloin mies jää kotiin isäkuukaudeksi. Sitä kai kannattaa ja voi hakea vasta kun hakee isyyslomaakin? Ihan vikkelästi saatiin päätös kerrankin. Haetaan esikoiselle vielä yksityisenhoidon tukea, kun tuo menee yksityiselle hoitajalle osa-aikaisesti ainakin kevääksi. Saa vähän keskittyä vauvaankin!

Iltaa kaikille! Mä voin lämmöllä suositella kasvohoitoa kaikille - se voisi olla lakisääteinen juttu kaikille raskaanaoleville :) Oli aivan tajuttoman ihanan mielettömän rentouttava 1,5 tuntia. Varsinkin se kasvohieronta.. aaaaaah!

Mun massu on ottanut kauhian kasvypyrähdyksen, mies kutsuu mua pullukaksi. Hmm... Mutta olo on kyllä mitä mainioin, tuntuu että nyt viimeinkin olen päässyt elämään sitä energistä vaihetta mistä puhutaan. Mulla taitaa tulla kaikki vähän jälkijunassa, pahoinvointi loppui kuukauden sen "normaalin loppumiseajan" jälkeen ja nyt tämä. No, hyvä kun joskus.

Tosiaan, aika menee hurjaa vauhtia. Meilläkin kun LA vielä aikaistui, niin tuntuu hurjalta että ensi kuussa voi jo sanoa että se syntyy ensi kuussa... Pitäisi alkaa varmaan oikeasti miettiä jouluasioita että ei tarvitse tämän pakin kanssa heilua jouluruuhkissa. Itse jouluruuista yms. ei tarvi (ehkä nyt onneks) stressata, kun anoppi hoitaa sen(kin) puolen suvereenisti.

Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti

-Pia 27 + ..? -

Huomenta!
Mulla on tänään lääkäri neuvola. Mulla taas energiat on kadonnu jonnekkin todella kauas, olen tosi väsynyt. töitten jälkeen nukahdan melkein heti ja ilta menee maatessa että jaksaa seuraavana päivänä töissä. töissä taas maha särkee ja muutenkin on todella huono olo.mutta eiköhän se taas siitä suttaannu=) anteeksi tämä kamala valitus heti aamusta. mutta nyt jatkailen hommia, mukavaa päivän jatkoa muille=)=)
Nina 27+4

Huomenta täältäkin!
Mulla kans on tänään lääkärineuvola. En mitenkään innolla odota sitä koska en hirveesti tykkää kyseisestä lääkäristä, on vähän omalaatunen.

Ja nyt sitten esikoisen hoitaja soitti että hän on loppuviikon saikulla.. kiva kun tyttö on vasta siihenkin tottunut, ollut siellä n. kuukauden hoidossa niin heti joutuu varahoitopaikkaan:( No, ei voi mitään, töihin on pakko vielä mennä. Sanon kyllä hoitopaikan irti heti kun tää vauva syntyy. Musta ois jotenki outoo viedä toinen hoitoon jos oon vauvan kanssa kotona. Moni on mulle sanonu että kannattaa pitää hoidossa vaan mutta kuitenkin ne lapset on niin vähän aikaa pieniä että kyllä mä haluan olla sitten molempien kanssa kotona.

Joo, mutta neuvolakuulumisia myöhemmin ehkä jos koneelle kerkiän... Lähetään illalla laivalle niin huomenna ei taas kerkee ollenkaan.

Sirenia 27+1

Mä joudun kanssa menemään lääkäriin huomenna. Varasin ajan tänään nlalääkärille kun aamulla heräsin, niin oli mulla alavatsa toiselta puolelta todella kipeä ja turvoksissa... tyräkään ei pitäisi ihan tuollaisessa kohdassa olla. Eli just kun pääsin hehkuttamaan että olo on hyvä niin tuli tämmöinen. Onkos teillä kellään muulla ollut vastaavia kipuja/turvotuksia?

Pikaisesti vain nostelen kun näyttää että pudotaan. Ihana oli aamulla herätä kun on maa valkoisena ja pikkupakkanen.
Rollepa laitahan sitten kuulumisia tännekkin, peukut pystyssä olen ettei olisi mitään vakavaa.
Nyt hommiin!

Tulin kertomaan sen verran kuulumisia, että sokerirasituksessa kävin ma ja eilen kuulin tulokset. Aika rajoille mentiin paastosokerin kanssa ja vaikka ei nyt mihinkään seurantaan joutunutkaan, niin kyllä se vähän pelotti. Sain sitten raskausdiabetes-esitteen ja sieltä katselin niitä ruokavaliojuttuja, että pitäisi kai syömistä vähän rajoittaa... Rasvaa ja sokeria voisi kyllä oikeasti vähentää...

Mulla väsymys jatkuu ja jatkuu, tuntuu etten edes enää muista millaista on olla pirteä, siitä on niin kauan, joskus varmaan alkuvuonna 2005 viimeksi... No parempia aikoja odotellessa. Olen järkkäämässä la ystävilleni pikkujouluja ja jostain pitäisi löytää energiaa siivoukseen ja kokkailuun.

Mulla maha ei ole vielä tiellä, vaikka se näkyvän iso jo onkin. Takkejakin menee kiinni vielä muutama, viimeksi käytin viimeisilläni untuvatakkiani, toivon, että se mahtuisi nytkin, en ole vielä koettanut. Talvitakkiongelma on kyllä iso juttu, kun tietää että voipi olla tosi kylmä tammi-helmikuussa.

Mutta nyt on pakko lähteä suihkuun, ennen kuin neiti herää!!

Niitä neuvola kuulumisia piti kertoa, kun eilen siellä kävin. Elikkä kaikki on ok, painoa oli tullut 350g/viikko. sydämmen syke oli 147. verenpaine hyvä. Hemoglobiini oli rautatableteista huolimatta 118.
Sairaslomalle jouduin kahdeksi viikoksi ja sitten on uusi lääkäri aika ja katsotaan että mitäs sitte tehään. lääkäri totesi että mulla on liian raskas työ. töissä on jatkuvasti maha kipeä ja ihan kivikova. mutta muuten kaikki kunnossa.
Toivottavasti Rollepalla on kaikki kunnossa.

Moi - kävin lääkärissä ja ei se oikein osannut sanoa että mikä pallukka mulla on. Kohtu ja vauva oli ihan ok, onneksi. Ottivat tulehdusarvot ja pissanäytteet, huomenna saadaan tulokset ja päätetään jatkotoimenpiteistä. Eli kertoilen huomenna lisää!

Varmaan tekisi ihan hyvää itse kullekin miettiä noita syömisiä... vaikka mulla ei sokerit koholla (vielä) olekaan, niin välillä mietityttää kun syön niin paljon kaikkea makeaa ja epäterveellistä.

-Pia-

Moikka,

Mä en ookaan aikoihin jaksanu kirjoitella, tuntuu ettei oo mitään erikoista... ja kiire koulu- ja työjuttujen kanssa.
Viime viikolla käytiin 4d:ssä. Poika näytti siellä keskisormea ja kaikki oli muutenkin just niinku pitää. :) Neuvolassa olin eilen ja siellä ihan normijutut, paino noussut jo 12 kg kesästä. Kelan paperitkin sain vihdoin. Maha on valtava pallo, kaikki ihmettelee, että miten niin laskettu aika on vasta karkauspäivänä. Ei oo kiva kun kysellään, että miten mun maha on jo näin iso jos vauveli painaa vasta noin 600g.
Koittakaas jaksella ja lepäillä!

Maijustiina ja Otus 23+5

Hei älkääs nyt poteko niitä suuria vatsoja, se vatsan muotoutuminen on ihan tyyppijuttu. Itselläni on selkä lyhyt ja vauva pönöttää tuossa edessä eikä auta valitella. Olin tänään seminaarissa, jossa oli paljon osallistujia ja koko istuinrivi täynnä, istuin keskellä. Vauva aloitti tylsässä kohdassa kunnon iltapäiväjumpan ja koko rivi vilkuili kauhuissaan, kun tunika pomppi ja hytkyi. Nauratti ja vähän hävettikin samaan aikaan :) Mulla on tällainen rintojen alle nyöritetty leveä tunika, jossa liikkeet näkyy todella hyvin.

Huomenna sokerirasitukseen, seuraava neuvola on vasta 12.12,tai jotain, tulee 6 viikkoa väliä. Vaan eipä kyllä nyt mikään vaivaakaan. Toivottavasti Rollepalla kaikki labrassakin ok, mulla on välillä aamulla vatsa kipeä kun on nukkunut jotenkin huonossa asennossa, mutta ei se kyllä turvonnut ole. Hyvä että vauva oli ok!

Sateista torstai aamupäivää kaikille mammoille!
Oletko Rollepa saanut jo tulokset? itse vein eilen aamulla labraan pissanäytteen kun neuvolassa näytti haaleaa plussaa, labra tulosten mukaan oli sitten miinuksella.
Mulla seuraava neuvola on jo 28.11 (3viikon päästä). ja sokerirasitus 14.11 (oon sen päivän tainnu jo monesti mainita=).
Eilen taas ihailin vauvan vaatteita ja istuin lattialla, noh kun piti nousta niin ei se niin vaan onnistunutkaan. issias vihloi niin kovin etten päässyt hetkeen mihinkään, mieskin oli iltavuorossa niin sielläpähän lattialla olin.loppujen lopuksi pääsin kyllä ylös.
mutta nyt täytyy varmaan syödä jotain.
Nina 27+6

HEI Kaikille.en ole vähään aikaan täällä käynytkään.eilen oli neuvola(lääkäri).
kaikki ok,tarkkailevat kohdunkaulan pituutta nyt 2,5cm..eka lapsi kun syntyi ennen aikaisin.niin no hb 114 kun ei tahdo muistaa noita rautalääkkeitä ottaa..vähän turvotusta jaloissa ja käsissä,muuten vointi hyvä.
rv.28+0

Mulla on kyllä mennyt melkein "sääntökirjan" mukaan, että alun pahoinvoinnin jälkeen on nyt tämä energinen kausi.

Työhommat ei ota selvitäkseen. Olen jo henkisesti valmistautunut jäämään työttömäksi keväällä. Minkäs teet, kun ei ole minun käsissä. Kaikki tutut onneksi kannustavat, että vauvassa on tekemistä.

Toivottavasti Rollepalla on kaikki hyvin ja vointeja teille muillekin saikkulaisille ym.!

Lumi on kiva juttu!

jhk 26+6

Moikka, tulokset tuli ja kaikki negaa, eli ei näkynyt tulehduksia eikä muutakaan. Ja kuitenkin turvotus vaan lisääntyy.. noh, lääkäri sanoi että asia on selvitettävä ja laittoi lähetteen äitiyspolille, mutta koska tämä meidän sairaala on yks joihin mahd. hoitajien irtisanomiset vaikuttaa aika pahasti, voi olla että asia katsotaan ei-kiireelliseksi ja en sitten pääsekään jatkotutkimuksiin. Ajattelin soittaa yksityiselle ja kysyä mitä ne tekisivät ja mihin hintaan. Olisihan se kiva saada tietää mistä on kyse. Harmittaa... vaikka eipä tämä nyt varmaan niin megavakavaa ole mutta kuitenkin!

-Pia-

TYhmä kysymys, te jotka odotatte jo toista, kolmatta jne..
Sanokaa mistä erottaa valkkarin ja lapsiveden?? Jotain 'vetistä' tihkuu koko aamun alkkareihin - ei ole ollut vastaavaa koko aikana, en ole ollut yhdynnässä päiväkausiin (eli ei voi olla spermaakaan)..
Nauravatko minut vainoharhaiseksi jos soitan neuvolaan??? Murhedinko turhaan? Teidän että valkkari voi raskaana olevilla olla tosi vetistäkin, mutta ei kai sentään ihan kuin vettä? Vähän huolettaa kun on näitä suppareitakin ollut koko ajan jo viikkoja jne.

C81 rv 24+4 tai 6

Mulla on nyt toisen raskauden aikana tullut tosi paljon enemmän valkkaria kuin ekassa raskaudessa, mulla meni ekan raskauden kanssa kun synnytys alko niin lapsivedet ja se on kyllä ihan vettä, ainakin mulla. Jos vetaan tän hetkistä valkovuotoa ja sitä lapsivettä niin kyllä ne erottaa. Oon huomannu että välillä tuntuu pikkaritkii märiltä sen takia että on tullut vuotoa sen verta. Eli mun mielestä ei syytä huoleen mutta jos susta tuntuu c81 siltä että haluat varmistuksen niin kantsii kyllä soittaa neuvolaan. Ne tietää parhaiten:)!

outi

Tervehdys!

Se on sitteknin TYRÄ! Eli menin yks. gynelle ja hän osasi heti sanoa että tyrähän se siellä pullistelee. Eli tulipa nyt sekin asia selvitettyä.

C81 - sanoisin että jos vähänkin vaivaa niin soita neuvolaan! Sitä varten ne tädit siellä ovat että auttavat. Ei niitä tyhmiä kysymyksiä olekaan.

-Pia-

No hyvä että tyrä eikä vakavampaa, tosin kun ei siitä ole kokemusta, niin voihan tyräkin kai olla kiusallinen ja hankala? Mutta siis että ei mitään sen vakavampaa, mikä olisi vauvalle akuutisti jotenkin vaarallista. Mitäs sille voi tehdä?

Molemmissa odotuksissa kyllä valahtelee kaikenlaista housunsuojiin enemmän kuin yleensä ja lapsivesi puolestaan poksahti rytinällä ennen synnytystä, joten sitä ei oikein voi verrata, mutta kyllä minä(kin) kysyisin neuvolasta jos huolettaa. Lapsivettähän voi tihkua joillain odotuksen aikana ja sen määrä vaihtelee tihkumattakin vuorokaudessa aika paljon, mutta kyllä sitä varmaan seurataan, jos epäilet että sitä tihkuu. Itse jouduin äippäpolille ultraan, kun neuvolalääkäri epäili vesien tihkuvan. Ei tihkunut, mutta oli sillä hetkellä vähän. Seuraavassa kontrollissa oli taas enemmän.

Olin eilen sokerirasituksessa (jos en muuta niin keräsin ainakin kaikkia labran odotustilan pöpöt), mutta unohdin soittaa tänään neuvolath:n vastaanottoaikana. No, saapahan herkutella viikonlopun vielä rauhassa :). Sen verran kurkkasin papereista, että se paastoarvo oli 5,1, minkä jostain lueskelin olevan juuri raja-arvojen raja-arvo. Tietääkö joku paremmin?

I'm back.. koko päivä siinä sitten menikin, kun kaikki ajanvarauksella olijat meni eelle. Sekä neuvoalssa että äippäpolilla kiittelivät että tajusin mennä tarkistuttamaan tilanten, kun voi olla tosi paha juttu jos ON lapsivettä, eikä sitä aina voi tietää ilman niitten testitikkua.
Mutta, siis kaikki on hyvin. Kohdunsuu on kiinni, ja kaulaa on 5cm. Eli kaikki on tosi hyvin, eikä supparitkaan ole saaneet pahojaan aikaiseksi. PIkkuinen kölli poikittain.. on jo melkein 800g. Hui!
Mutta nyt väsynyt mutta onnellinen C kiepsahtaa sohvalle katsomaan telkkaria..
Hyvää viikonloppua kaikilla, ja kiitos tuesta! :heart:

Pikaisesti kyselen, että kannattaako ostaa silikoni- vai luonnonkumitutteja? Ja mitäs muuta tilpehööriä sitä tarvitsee vauvalle hankkia ja kuinka paljon???? Tarkoitus ois mennä ens viikolla ostoksille...

Heissan!

Nyt vasta kerkiän laittaa niitä neuvolakuulumisia vaikka tiistaina jo siellä olin... Kaikki ok, sokerirasituksessa arvot hyvät: 4.5, 5.1 ja 5.2. Hemoglobiinia ei mitattu, sf-mitan lääkäri otti mutta ei kertonut eikä merkannut sitä mihinkään. Sykettäkään ei maininnut paljonko oli. Paino on nyt lähes siinä lähtöpainossa taas eli se on ihan ok. Vauva köllöttelee ihan poikittain ja siltä se on kyllä tuntunutkin...
Seuraava neuvola 4.12. ja mulla on silloinkin lääkärille se aika koska kohdunsuu oli pehmeähkö joten haluaa katsoa kannattaako mun jouluruuhkassa enää olla töissä. Epäilen että antaa sillon saikkua loppuajan ennen ä-lomaa. Kaupassa siis olen töissä. Muuten paikat oli kiinni ja kohdunkaulaa 3cm (funktionaalista 1,5cm, mitä ikinä toi tarkottaakaan..?). Suppareita on ollu viimeaikoina vähän turhan paljon kyllä. Tuntuu välillä että maha on ihan kokoajan pinkeenä.

Maijustiina, taitaa olla ihan makuasia ostaako silikoni- vai luonnonkumitutteja. Noi luonnonkumiset on pehmeempiä kuin silikoniset. Vanupuikkoja ja vanulappuja tarvii vauvan putsaamiseen, itelle kannattaa ostaa liivinsuojia ja imukykyisiä siteitä jälkivuotoa varten. Bepanthenia (rasvasempaa) kantsii hankkia, käy vauvan peppuun hyvin ja omiin rintoihin jos menee rikki imettäessä. Vauvan kosteuspyyhkeillä on kätevä pyyhkästä vauvan kakoista isommat ennen pesua pois. Tuttipulloja alkuun varalle pari ja vaikka vähän tuttelia tms... jos ei imetys luonnistukaan tai jos tarvii lisämaitoa. Pukluliinoja jos meinaat ettei pakkauksen harsot riitä, tosin niitä voi vaikka puolittaakin ja ne kuivuu aika äkkiä kuitenkin. Nää nyt tuli ekana mieleen, lisäilköön muut tavaraa listaan jos tulee mieleen jotain, ei itekään enää kaikkea muista;)

Sirenia 27+4