HELMIMAMMAT 2008 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aah tänään on taas nivunen tosi kipeenä, hyvä että pystyy kävelemään..vielä pari viikkoa lekuriin ja pääsee valittamaan monesta asiasta.
äippäpaketti tuli tänään ja se nyt pikkasen nosti mieltä, annoin sitten ukolle oman isyyspakkauksen minkä oon tässä hiljalleen kasannut:)
oli sööttejä vaatteita pakkauksessa ja ihana se ulkoilupuku.saapa nähdä tuleeko kestovaippaa käytettyä, oishan se ekologista mutta on siinä oma hommansakin..
onko kukaan suunnitellut ettei käyttäisi kertakäyttövaippoja ollenkaan??

Tänään kävin kattelemassa vaunuja (taas), oli todella hilkulla ettei lähtenyt mukaan jo vaunut, kun oli niin hyvä tarjous. päätin että suuntaan joulukuun alulla Turkuun ja käyn siellä katselemassa. eiköhän niitä tarjouksia viellä vastaan tule. muuten ei taaskaan mitään sen kummempaa kuin eilenkään. oon ollut nyt vaan hirmu väsynyt

Momento, mulla on suunnitelmissa etten kertiksiä käyttäisi.. tai ehkä ihan ekat pari viikkoa, jos on oikein kurjassa kunnossa - mutta muuten pelkillä kestoilla - jotka jo tuolla odottaakin! Pakko toki katsoa oman jaksamisen mukaan, jos on ihan loppu, on pakko jostain tinkiä!

Mulla on kans Anitan tukivyö jonka ostin ekassa raskaudessa, mutta musta siitä ei ollu kyllä mitään apua selkäkipuun:( En tiedä pitäskö koittaa jos se mahtuis vielä.

Mä meinaan käyttää ihan kertisvaippoja kuten esikoisellakin. Kun en ota sitä pakkausta niin ei saa edes ilmaseks kokeiltavaks. Ja tunnustan että olen niin laiska että en jaksais niitten kestojen kanssa puljatakaan...

Sokerirasituksessa olin tänään, hiukka puuduttavaa istua reilu 2h siellä labrassa... Se litku oli ihan juotavaa, odotin paaaljon pahempaa:)
Miten muuten ootte saaneet niitä tuloksia siitä testistä? Mulle sanottiin että saan ne vasta ens viikon ti neuvolassa jolloin mulla on neuvolalääkäri. Mutta ajattelin kyllä huomenna niitä udella puhelimitse:)

Sirenia 26+2

Näin etukäteen tarkoitus on käyttää kestovaippoja, mutta saas nähdä käytännössä keväällä. Kertakäyttövaippa on kuuleman mukaan yöllä ehdoton (imee paremmin).

Mun pitäis saada tässä kuukauden sisään tietoon, jatketaanko mun työsopimusta keväällä vai ei. Siitä muuten riippuu tuo kestovaippojen käyttökin :) Kumpi meistä siis jää kotiin. Luulen, että mieheni ei niistä innostu... Pitäisi varmaan valmistella laskelmat niiden edullisuudesta.

Hemoglobiini on mulla vaan laskenut, vaikka söin yhden liuskan rautatabletteja.

jhk 25+6

Mä kun olin sokerirasituksessa ekan raskauden aikana niin mulle sano neuvolassa täti että soittaa mulle jos tuloksissa on jotakin mainittavaa, ei soitellu niin ei ollut mitään häikkää!
Flunssa iskee, atrttui varmaan tyttöseltä, toivottavasti ei kuumeeseen mene!

Outi

Alkuperäinen kirjoittaja om:
Flunssa iskee, atrttui varmaan tyttöseltä, toivottavasti ei kuumeeseen mene!
Outi

Sama juttu.. eilen illalla iski uskomaton kurkkukipu. Viime viikollakin oli flunssaa - mutta helpotti jo, nyt iskee taas pahemmaksi. Hitsi. Ei kyllä jaksaisi töissä olla etenkään, mutta pakkohan se on - ei kehtaa näin pienestä vielä kotiinkaan jäädä. Onneksi kohta on jo viikonloppu!

Olin vannoutunut kestovaippailija vauvan syntymään asti :), mutta siitä tuli vähän säälittävä kokemus. Esikoinen oli kirppu kasvamaan ja ne kestovaipat, jotka olin ostanut ensivaipoiksi, oli aivan liian isot ja isoimmat on vieläkin liian isoja... Ja sitten meille tuli se ongelma vastaan, että avokki on (kun puolikoti-isäksikin jäi aika pian) yhtä lailla vaipat vaihtanut ja koki että poikaparka joutuu märissä vaipoissa olemaan kestovaipoissa. Kyllähän niissä se kosteus vähän helpommin tuntuu iholla, nää nykyiset kertavaipat on niin imukykyisiä. Katsoivat sitten molemmat minua syyttävästi (mies ja poika) kun laitoin pojalle kestovaipan.

Tästäkin huolimatta kestoilin puolisen vuotta itsepäisesti, mutta jouduin luovuttamaan, kun poika rupesi itkemään jo kun näki kestovaipan. Että sen kestoilun täytyy sitten olla yhteisesti sovittu juttu :). Nyt en taida jaksaa yrittääkään.

Mäkin oon teoriassa kestojen kannattaja, mutta esikoisen ollessa vauva ei oikein energia riittänyt siihen. Varsinkin kun vauva söi ekat kuukaudet vähintään 2 tunnin välein ja jokaisen imetyksen jälkeen kakkasi sellaista sinappikakkaa, jota on tosi vaikea saada yhdellä kädellä huuhdottua mistään harsoista pois... Mieskään ei ollut liian innostunut, vaikka ei koti-isänä ole ollutkaan. Nyt toisen lapsen kohdalla olen ajatellut taas yrittää kestoilla, mutta saa nähdä jääkö sekin vaan aikeeksi. Jotkut tutut ovat sanoneet, että kestoilu on ihan yhtä helppoa kuin kertakäyttövaippojenkin käyttö, kun siihen tottuu.
Kelan lappuja en oo vieläkään saanut täytettyä, vaikka olisihan se hienoa päästä hypistelemään jo äitiyspakkausta, tuntuisi ehkä taas konkreettisemmalta tämä odotus... Nyt ollaan kumminkin jo sen verran matkakuumeen vallassa, että Kela-laput saa odottaa viikon verran. Huomenna suunnistetaan mekin kohti Italiaa, toivottavasti siellä on paremmat ilmat kuin täällä!

Olen miettinyt jos kotona yrittäisi kestoilla ja kyläreissuilla käyttäisi kertiksiä, tosin saattaa olla että jää pelkästään miettimisen tasolle. Onhan se valtava jätemäärä mitä yksi vauva tuottaa vaippajätettä!
Itse pääsin kehumasta kuinka nopeasti Kela toimi kun jätin tuon äitiysavustus/vanhempainraha hakemuksen.Pakkaus tuli reilun viikon päästä siitä kun hakemuksen jätin mutta äitiysraha päätöstä ei ole kuulunut, ei ollut mennyt vielä edes käsittelyyn kun katsoin kelan sivuilta!

Alkaa tämä vatsa olemaan jo melko kunnioitettavan kokoinen ja lähes päivittäin joku kysyykin että koska se laskettu aika on ja sitten ovat niiiin hämmästyneen näköisiä kun sanon koska se on! Tuntuu että jokaisella on joku tuttu joka on niin ja niin pitkällä raskaana eikä vatsaa näy ollenkaan!!Että ottaa päähän!
Anteeksi tämä omanapainen purkaus mutta on tänään mennyt kaikki mahdollinen mönkään mutta eiköhän huomenna ole jo parempi päivä.
Pinnasänkyä olen yrittänyt katsella josko jostain löytyisi kohtuu hinnalla.Onko kenelläkään kokemusta noista ikean pinnasängyistä, ovatko kuinka "heppäsiä"?
Täytyy taas mennä kuskaamaan esikoista harrastuksiin.

Heippati hei,

täällä voidaan hyvin - työkiireitä ja lievää närästystä lukuunottamatta.

Mä olen suunitellut kestoilevani. Kun ajattelin että kun en kerta töissäkään ole, niin pitäisi se energia siihen riittää. Yritän aina tehdä ekologisia valintoja, vaan eihän sitä voi kirkossa kuuluttaa ennenkuin on asian käytännössä kokenut. Mutsi on jo leikannut mulle kaikenmaailman asiaa koskevia artikkeleita lehdestä, ja saarnaa jatkuvasti kestojen puolesta.

Me saatiin eilen vaunut, kaukalo, babysitteri, syöttötuoli ja kasa vaatteita - sain ostettua koko paketin kokonaisedulliseen hintaan kaverilta. Mutta jessus, kyllä noi kamat vie autossa paljon tilaa, mitenköhän me pärjätään vaikkapa kesän mökkimatkoilla?

Keijo potkii taas ihan kamalasti, sillä on kunnon pippalot massussa... taitaa olla aika vilkas kaveri :)

Hui, näittekö telkkarista juttua sairaanhoitajien irtisanoutumisten vaikutuksista synnyttäjien tilanteeseen... apua!

Jeps, nyt jatkan hommia. vointeja!

-Pia-

Laittakaa vähän vinkkiä mitä tarvitsee ja kuinka paljon jos haluaisin kestovaippailua ruveta kokeilemaan.Minulla ei ole mitään muuta kun äitiyspakkauksen mukana tullut yksi vaippa!

Tiedän tunteen, Marjuli! Jotkut varmaan pitää mua hulluna ja epäilee, olenko raskaana ollenkaan, vaan vain burnoutin partaalla... Lääkärikin neuvolassa "elehti" siihen malliin, että tuli mieleen, että se halusi sanoa, että "kun sulla on toi perse ja keskivartalo muuten levinnyt, niin maha ei näy". Lääkäri "pelotteli", että toisilla ei maha näy koko raskauden aikana - ihaaan tylsää!

Mun kohtaama normaali reaktio on siis se, että kun laskettua kysytään, ja sanon, että helmikuussa, ihmisillä loksahtaa suu auki. Joogassa kävin kyselemässä, että onko rentoutuminen pakko tehdä kylkiasennossa, ja vastaus oli, että tuossa alkuraskaudessa pystyt varmasti vielä rentoutumaan muissa asennoissa, mutta sitten kun raskaus etenee, on siirryttävä kylkiasentoon. Ohjaaja kysyi, että millä viikolla olen ja kuullessaan että 25. alkoi nikottelemaan :)

Käytännössä menee varmaan just niin, että "isomahaiset" on mulle kateellisia, ja minä olen niiiin kade teidän mahoille :)

jhk 25+6

Huomenta
Multa kyseltiin eilen postisasa, että koskas se laskettu aika on ja kun vastasin että helmikuun alulla niin oltiin niin ihmeissään. mä olen itseasiassa aika kauhuissani siitä irtisanoutumisesta, just luin että tämä sairaala täälä, niin siellä menisi koko synnytysosasto kiinni. toivottavasti se heidän kiista pian ratkeaisi. helmikuussahan voi asia olla jo ihan toisin, mutta mä olen sellanen kauhea murehtia ja tästäkin asiasta saanu jo itkun kurkkuun.
mutta kait se oisi taas mentävä.
Nina 27+0

katoin tuossa kuvaa mikä oli otettu viikkoa ennen esikoisen syntymää ja mun masu oli samankokoinen ku mitä mulla on nyt tämän kakkosen kans!!siis apua!ukkokin kattoo joka pv et miten se taas on nuin kasvanu hahahah..vitsi kun kehtais laittaa semmosen kuvan tänne missä mul ei oo paitaa ku toi kuva minkä laitoin ni ei tod anna oikeaa kuvaa siitä mikä jättiläinen mun masu jo on..että olen hengessä mukana teidän kanssa joilla kans masu näkyy ihan reippaasti..

kyllä mua itteeki ihmetyttää että kuinka paljon tämä tästä vielä repeää kun kolme kk laskettuun aikaan.

Upsileijaa, laitan viestiä ettei tiputa toiselle sivulle. Tänään on ihan norsu olo, tuntuu että lattialta ei enää pääse ylös, kun sinne kerran joutuu, esikoisen kanssa kun on kyykittävä kuitenkin. Ensi viikolla olisi sokerirasituskoe, täytyy varmaan soitella niitä tuloksia erikseen, kun seuraava neuvolakäynti on reilusti joulukuun puolella. Tosi isot ovat neuvolakäyntivälit, varmaan kun on kakkosta jo odottamassa. Joulukuuhunhan on ikuisuus. Ja toisaalta siitä on vain pikkuhyppäys tammikuulle, eikä se mikään ihme olisi jos vauva tulisi jo tammikuussa (meillä laskettu aika on 5.2.). Hurjaa.

Mulla tekee tiukkaa esim.laittaa kenkiä jalkaan, tuntuu että kaikki päivän ruuat tulisi ylös. Wilma74 sulla on hyvä laskettu aika, se on meinaan mun syntymäpäivä=)
täällä päin myös kakkosen odottajat käyvät 4vkon välein neuvolassa, se varmaan riippuu aika paljon paikasta, siis että kuinka usein neuvolassa käydään.
tosta norsu olosta,naureskelin kun itteäni peilistä katoin, mulla oli päällä fleece takki ja näytin ihan valtavalta lihapullalta jossa oli kaksi tikkua (jalat) =)=)

Moi,

tulenpa taas purkautumaan... On ollut tosi ikävä olo eilisaamusta lähtien: kaaduin koko ruhon pituudelta kun vanha nilkan nivelsidevaiva nosti päätään sopivalla hetkellä. Kipuja ei ole muualla kuin ns. isoissa lihaksissa selässä ja kyljissä samoin kuin tuossa taittuneessa nilkassa ja auki menneessä polvessa sekä kämmenessä millä otin kaatuessa vastaan. Mutta arvatkaapa vaan tätä huolta ja pahaa mieltä mikä ei meinaa loppua vaikka kuinka järjellä itselleni perustelen, että kaikki pitäisi olla ok: ei ole vuotoa ja joillekin odottaville naisille sattuu pahempiakin asioita kuin tuo minun mahalasku. Kilautin neuvolaan varuiksi ja sieltäkin lohduttelivat ja noita merkkejä kehottivat seurailemaan; mitäpä hekään muuta tässä kohtaa voivat. Liikkeitä on tuntunut suunnilleen samalla tavalla kuin viikollakin eli ehkä hitusen laiskemmin kuin vaikkapa pari viikkoa sitten mutta kuitenkin sen verran mitä viime päivinä yleensä.

Perhevalmennuskin alkoi tiistai- iltana, mutta jotenkin siitäkin meni nyt hohto vähemmälle. Eiköhän normaali päiväjärjestys koita kun saa nuo lihaskoskut pois ja "joutuu" taas arjen aherrukseen töitä lopettelemaan. Ei tunnu helpottavan sielläkään, kummasti tapahtuu sellaisia tiettyjä byrokraattisia prosesseja vaativia juttuja nyt, kun tekisi mieli vaan kerätä kamppeet ja nostaa kytkintä... Viimeistä kuukautta viedään, jospa tästä kunnialla suoriutuisi. Opiskelut päätin jättää taka- alalle, niska- hartiavaivat yltyi semmoisiksi ettei ole mitään mieltä kiusata itseään tai muita vääntämällä hampaat irvessä jotain, minkä toivottavasti voi saattaa loppuun ensi vuoden puolellakin.

Kehnoissa fiiliksissä mennään tänä viikonloppuna täälläpäin, parempia vointeja teille toisille!!!

auliina 27+2

Tuossa kun nina84 sanoit että sinulla on 5.2 synttärit, mulla on 3.2 ja rakenneultrassa pään koon kun mittasi niin oisi laskettuaika aikastunu 6 päivällä elikkä osuisi mun syntymäpäivälle:), ois kyllä aika jännä syntsälahja. Mutta ultraaja ei ruvennut sitä sen kummemmin muuttelemaan kun sanoi että päät ovat jokaisella erinlaiset ja meillä saattaa vain olla hieman pyöreämpipäinen vauva tulossa:)!
Mä kovasti varaudun että meidän kakkonen syntyy tammikuun puolella kun esikoinenkin syntyi 3 vk etuajassa!

outi

juu, se olisikin kiva synttärilahja=) siellä 4d ultrassa kun vauvan kokoa arvioi, niin saattaa olla että meillä vaaveli oisi vanhempi, siis koon perusteella. silloin meidän laskettu aika oisi jo tammikuun lopulla, mutta ei sitäkään muutellut/siitä sen enempiä sanonut, muuta kuin että sikiöt kasvaa nyt eri tahtiin.
miten paljon tässä vaiheessa sikiö kasvaa viikossa?

Nina 27+2

Täällä ois tälläinen linkki,tätä tuli ekassa raskaudessa useasti seurailtua.Tänään muistin koko sivun.... http://www.helistin.fi/?page=7642486&id=5769946
Palailen paremmalla ajalla uudestaan.

-tiittus-

Funssaista maanataita! Siis niin ainakin täällä. Töissä silti, vaikka moneen kertaan viikonloppuna arvoin, viitsinkö tulla... Kummallinen tauti, räkää ei kauheasti tule, hiukan yskittää, kuumetta ei ole, mutta pää on ihan seis ja korvat täynnä "räkää". Tänään on kuyitenkin lyhyt päivä, kun lähden jo kahden jälkeen neuvolalääkäriin (eka visiitti lääkärille!). Katotaan, määrääkö se mut kotiin makaamaan...

Maha vaan kasvaa. Täänään oli ekaa kertaan AAMULLA vaikeuksia kenkien kanssa. Yleensä taipumisongelmia on ollut vaan illalla. Ei tuo maha mikään valtava ole, mutta ei sitä enää voi olla huomaamatta. ;) Mä en muuten voi nukkua enää kuin vasemmalla kyljellläni. Selällään ahdistaa ja jos koitan kääntyä oikealle kyljelle, alkaa mahassa mylläys välittömästi... Tuntuu, että kaveri yrittää tulla oikeasta kyljestä läpi... Muutenkin se tuntuu viihtyvän enemmän tuolla oikealla puolella, kun potkii/nyrkkeilee sinne paljon enemmän. Tuleekohan siitä toispuoleinen.. :P

Äsyttävää, kun en päässyt uimaan tän flunssan takia viikonloppuna. Muutenkin kaikki mitä olin suunnitellut jäi tekemättä. Oon ajatellut, että voisin alkaa jo pestä pikkuisen vaatteita valmiiksi. Sillähän olisi jo hyvät mahdollisuudet selvitä, jos päätääisi tulla nyt maailmaan. Äitiyspakkausta en vaan ole vielkään saanut, vaikka paperit on menneet kelaan jo kaks viikkoa sitten. Eikä sieltä ole tullut mitään päätöstäkään. Tylsää.

Kurjaa tuo kaatuminen Auliina. Mä jätin aamulal pyrän suosiolla kotiin ja tulin kävellen töihin. Sen verran pelottaa kaatuminen. MUtta eiköhän kaikki ole hyvin, jos mitään oireita ei ole ilmaantunut Ehkä pikkuinenkin säikähti kaatumista eikä uskalla samaan tahtiin riehua...

Ai niin, mahan koosta vielä. Olin kuvitellut, että laskettelutakki on sitten se mun viimeinen hätävara, joka menee loppuun saakka päälle. Eilen kokeilin takkia ja menee nyt nippa nappa kiinnin kun löysää säätönyörit. Eli se siitä sitten. Syksyllä ostamani villakangastakki sopii, mutta maha "avaa" helmaa aika paljon, joten saa nähdä miten sen kanssa selviää, kun on oikeasti kylmä. Pitäis varmaan kokeilla vielä toppista. Jos sekään ei mene, niin vaatekauppaan oli pakko mennä tai sitten linnottautua sisälle...

sulis 26+2

Voi Sulis, olisi voinut olla mun kirjoittama sun teksti. Flunssa on hankaloittanut elämää jo jonkin aikaa - eikä päässyt uimaan vaikka olisin halunnut. Niinkin legenda, kuin kuumamehu on auttanut oloon tosi paljon.
Mulla taipuminen on vaikeampaa iltaisin. Tuntuu että iltaisin ei enää kykene mihinkään :S. Olo on kuin viimeisillään olevalla norsulla.. Pelottaa mitä se sitten on kun ON viimeisillään. Vetää mieltä välillä matalaksi kun on kömpelö olo.. Työkaverikin vaan sanoo, että ei voi vielä (itse on ollut elämänsä kunnossa aprikymmentävuotta sitten raskaana ollessaan ilman mitään vaivoja, eikä kaikki edes huomanneet hänen odottavan kun jäi äippälomalle...), katsoo että olen vaan lusmuilija kun en kykene kaikkeen. *ärripurri*
Noh, positiivista on kaunis luminen talvikeli! Eikös olekin?? Kivempää tämä kun syyssade! :)

Heippa
Onneksi muillakin flunssaa:), kurkkukipua viime ke asti ja sitte pe nousi kuume, onneksi ei ollut kuin sen perjantai päivän mutta taas muisti miten kauheaa on olla kun on oikeesti kunnolla kuumetta, nyt jo hiukka olot helpottaa, vaikkakin nokka ihan tukossa ja kurkku vielä vähän outdon tuntuinen.
Mulla on oolut taipuminen jo jonkin aikaan hankalaa, varsinkin kenkien kanssa, oon miettinyt että kanssa että mitähän se on sitten tammikuussa kaikkine talvivaatteineen sunmuineen, sitä odotellessa.
Käytiin neidin kanssa kyläilemässä tuossa aamupvllä ja ystävälläni on nyt kuusi päivää yli lasketun ajan, oli hänellä aika toivoton olo, kun oli valmistautunut että hänet leikattaisiin jo kaksi viikkoa sitten kun vauva oli vielä perätilassa mutta viimein se sit just käänty ennen kun oltas varattu leikkaus aika ja nyt sit vaan odotellaa...
Olivat sanoneet neuvolassa että jos on aka mennyt yli tai tullut ennenaikaisesti niin toinen suht samalla tavalla.

Nojoo, taidan ottaa pienet torkut kun sain tyttösenkin päikkäreille!

outi 26+2

om: esikoinen meni 10pv yli lasketun ajan, saapa nähdä meneekö tämäkin.ei se ainakaan mukavaa ole kun jokainen pv mikä menee yli la:n tuntuu niiiiiin pitkältä.siinä vaiheessa edelliset kuukaudetkin tuntuu lyhyiltä:)
mullakin joku tauti yrittää päälle, kurkussa epämiellyttävä tunne ja poskionteloissa..kunhan ei vaan tulehtuis.taisin vilustua vknloppuna kun nyt tuli pakkastakin ihan kivasti.
ei muuta kuin jaksamisia kaikille.
27+2