HELMIMAMMAT 2008 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta!
Täällä onkin ollut ahkeria kirjoittajia, itse olen vain lueskellut muitten kuulumisia enimmäkseen.
Täällä onkin paneuduttu imetykseen, itse imetin esikoista 8 kk ja meinaan kyllä toistakin mahd pitkään, mielellään lähemmäksi vuotta. Odotan imetystä jotenkin innolla, nautin ainakin viimeeksi siitä paljon.
Meillä on vietetty esikoisen 2 vuotisjuhlia tömön viikonlopun, oikea päivä on vasta ensi torstaina mutta kun on kummeja ja mummeja toisilla paikkakunnilla niin pääsevät kaikki tulemaaan näin vloppuna. Aikamoista hulinaa nää päivät:)!

Nyt kakun täyttöön :)!

outi 24+1

Rupesi oikein harmittamaan, kun maalailin niin väsyneitä imetyskuvioita, ihan syyttä sitä turhia stressaa etukäteen. Suurimmalle osalle imetys on maailman luonnollisin ja helpoin juttu ja kyllä se meilläkin oli vauvan kanssa niitä parhaita hetkiä. Esikoinen vieroitti itse itsensä kahdeksankuisena ja toivoisin että nyt päästäisiin ainakin sinne asti, myös siksi, ettei kesällä tarvitsisi niiden tuttipullon pesujen kanssa sählätä. Aion jo syyskuussa palata osin töihin, kun miehen kanssa ollaan puolitettu näitä lastenhoitoja (puolitetaan vanhempainvapaata), joten silloin täytyy ainakin vähän olla tuttipullossa tuntumaa. Onkos muiden puolisot suunnitelleet jäävänsä osittaisisiksi koti-isiksi?

Heippa!
Huominen se taas lähestyy kovaa vauhtia, nimittäin huomenna on se 4d ultra.=)
Jotenkin ollut taas nuo liikkeet aika vaimeita, ja sen pistin merkille että sen viime viikkosen pistämisen jälkeen on vaimentunut. Huomenna kysäsen tuolla 4d:ssä että mistä se pistely hänen mielestään johtuisi.
Meillä ei tuo mies koti-isiksi jää, ei ole viellä varmaa että pitääkö hän edes niitä vapaita (oliko se 3vko), hiukan siitä on ollut puhe. niin muuten miten se menee, sehän on palkallista? saako hän ihan normaali palkan siltä ajalta vaiko hieman pienemmän? pystyisikö sitä laskemaan näin etukäteen?
Nyt on mentävä ostamaan juustoa, kun eilen unohdin
Nina 25+2

Mukavaa alkuviikkoa kaikille!

Olipas mukava viikonloppu ainakin minulla vaikken mitään ihmeellistä tehnytkään. Tai no lauantai päivä ei mennyt niin hyvin pesutupaa ja ruokaa säätäessä (olin varannut päällekäisen vuoron pyykille jonkun kanssa, piti käydä kuitenkin tupa testaamassa, jos sitä voisi hyödyntää keväällä vaippojen pesussa). Illalla käytiin katsomassa Musta Jää leffassa. Voin suositella. Aika dramaattisia käänteitä ja osittain ehkä ajankohtaisuuksia. ;) Käväistiin samalla reissulla istuskeluravintolassa leffaa odotellessa ja mulle oli positiivinen yllätys, että myivät 1 % siideriä. Vieläpä oikein ihanan omenaista sellaista! MIetin just ennen kun mentiin sisään paikkaan, että tekispä mieli "paksua" englantialaista oikeaa siideriä ja mietin viittisinkö tilata lasillisen ja jättää sitteen osan juomatta. En kuitenkaan KEHTAA edes tilata siideriä, kun maha kuitenkin näkyy jo niin paljon. Tosin tuskin tiskin yli... Mutta toi melkein alkoholiton oli kyllä mun pelastus. Minä kyllä myönnän juoneeni pienen lasillisen punaviiniä ruuan kanssa silloin tällöin, mutta heti kun alkoholi alkaa tuntua, olen lopettanut juomisen. Tuskin vauvallle on tuosta mitään vahinkoa tullut.

Sunnuntaina sitten kuntoilin: kävin pyörällä uimassa ja tein vauva-lehdessä esitellyt jooga-liikkeet. Pesin lisää pyykkiä, viikkasin vanhat pois ja otin kunnon päiväunet. Iltapalaksi vielä fetasalaattia.

Päivän aikana tuli kuitenkin ilmeisesti rehkittyä liikaa sillä yöllä heräsin supistuksiin. Tai ainakin niin oletan. Olin kyllä aika unenpöpperössä... Täytynee ottaa vastaisuudessa hiukan rauhallisemmin...

Oli tuosta koti-isyydestä puhetta. Meillä ollaan siitä onnellisessa tilanteessa, että me ansaitaan molemmat suunnilleen yhtä paljon. Eli tulojen puolesta kumpi vaan voi olla kotona. Miehellä vaihtuu työpaikka alkuvuodesta ja hän aikoo käyttää isäkuukauden ja osan huotovapaasta heti kun kehtaa jäädä uudesta työstä pois. Olisi hienoa, jos lasta saisi hoidettua kotona 1,5 vuotiaaksi. Tämä tarkottaisi suunnilleen sitä, että mä olisin vuoden kotona ja mies puolikkaan. Katotaan sitten, miten tuo ens vuonna järjestyy.

Hei!
Eikös tuo isyysvapaan palkallisuus riipu TESistä? Meillä ainakin mies saa sen kelan korvaaman, onkos joku 70% palkasta tms.? Kelan sivuilla on laskukaava täällä: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307123813HL?openDocument

Miellä mie jään kotiin ehdottomasti, kun on miehellä paremmat tulot, ja mahdollisuus tehdä ylitöitä (= se millä me varsinaisesti eletään). Miekään en voi olal kun just sen äitiysloman ajan kotona, kun ei oo mitenkään varaa jäädää hoitovapaalle. Ehkä jos toinen tulee perään, niin sitten olen pidempään..

Mulla on tullut suppareita kymmeniä/pvä jo useamman päivän, ja nyt iski vielä kunnon flunssakin päälle.Ei oo mikään loistofiilis.. mutta kaipa tää tästä..

C81 rv22+0/2

p.s. onko muille herjannut tää palsta, jos kirjoittaa vastausta liian pitkään??? Outoa, piti kopioda teksti, ja aloittaa alusta koko homma..

Mulla on kerran herjannut kun kirjoitin oikein pitkän pätkän, ei suostunut sitä lähettämään.
Inhottavaa kun eilen illalla pisti taas ja muutenkin koko maha oli kipeä, makoilin puolisen tuntia sängyllä niin meni ohi. tänään kun töissä touhusin niin johan taas alko pistää. onneksi tänään on se ultra niin samalla saa kysyttyä.
Mutta tulen kirjottelemaan sitten kun sieltä kotia asti pääsen
Nina 25+3

Hola, Suomessa ja töissä taas. Olipa ihanaa olla Barcelonassa (=apua, ei vaa'alle vähään aikaan!!!) mutta paluumatka otti voimille. Lento oli pahasti myöhässä, ja ahtaassa koneessa yöllä istuminen tämän massun kanssa ei ollut kivaa. Muuten ei matkustaminen raskaanaollessa tuntunut pahalta, mutta toi paluulento oli ikävä kokemus, supisteli ja hyvän asennon löytyminen oli lähes mahdotonta. Ja kun aamulla piti vielä herätä ajoissa, jäi yöunet muutamaan tuntiin ja olo on nyt aika kökkö.
Mutta Espanjassa oli IIIIHANIA vauvanvaatteita, ja niitä tulikin sitten ostettua kassitolkulla. Ja joka kaupassa oli iso pre-mama osasto, jossa oli myynnissä iso valikoima äitiysvaatteita.

Mä taannoin kirjoittelin että masu ei ole vielä kovin iso, mutta nyt tuntuu kuin se olisi ihan yhtäkkiä pullahtanut esille.

Nyt lounaalle - ihanaa viikonalkua kaikille!

-Pia 25 + 1 -

Oi Rollepa, kuulostaa ihanall etuollainen iertiotto ulkomailla - miekin olen kyllä epäileväinen kuinka jaksaisi olla lentokoneessa enää. Silloin 1,5kk sittenkin jo alkoi olla hankalaa. Huh, miksiköhän valaaksi tässä vielä tulee. EI sen puoleen, hyvä etten mie ollut tuollaisessa ihanassa vauvanvaate paikassa, oltaisiin jo konkurssissa - en malttaisi pitää näppejä erossa kuitenkaan niistä..

Maanantainen tervehdys!

Ulkona on märkää ja kylmää,mälsää...no vapaa päivää tässä vietelleen

Tää on tosi aktiivinen ketju,hyvä niin!Tuntuu edelleenkin et toi aika ei riitä mihinkään,iltaisin nopsaan tulee luettua mein ketjun kuulumiset.Nyt olisi hyvä mennä päikkäreille kun poikakin vihdoin nukahti,ei ole väsystä mulla tietookaan...no sit se iskee kun poika kiljaisee et äitiiiiiiii.....no odotellaan jos nukkumatti kävis tällein päiväseltään kylässä!

Mä on niin kade sulle Rollepa...mä oon viimeks käynyt ulkomailla n.2 vuotta sitten se oli/ja tulee olemaan mein kahden yhteinen ns.loma pitkääääään aikaan.Odotin silloin esikoista.No eiks toi ollut sulla yhdistetty työmatka?

Saas nähdä kuin käy ton mein uuden sopparin kanssa kun työnantaja maksaa ekat 3kk:tta äippärahaa,siis kuulun tohon pamiin...mullahan muuten päiväraha maksetaan esikoisen mukaan.Voiko olla mahdollista et saan ekat 3:tta vähemmän mitä normaalisti saisin lopulta äippärahakaudelta.Siis mullahan ei ollut tuloja v.2006 juuri lainkaan,olin äippiksellä ja elokuun lopusta menin jo töihin (mies jäi pojan kans kotiin)
Nää kelat,verotoimistot ja niiden kiemuraiset saa mut OIKEESTI VIHASEKSI JA PÄÄNSÄRYN,mun aivokapasiteetti ei luotu ymmärtämään tota lainkaan!Oonkohan ainoa tässä maailmassa.....varmaankin!!!!!!

Kävin viime perjantaina neuvolassa,no ei sielt annettu mitään todistusta(siis kelaan tarvittavaa) mulle mukaan kun siellä on mun raskaus melkein viikon edellä,no eipä oo tullut käytyy siel kun viimeks viikolla 9.Sain kuitenkin ne lapun täytettäväksi mukaan ja samoin sen synnyttäjän esitietolomakkeen sairaalaan.No täytyy mennä sit perjantaina uudestaan neuolaan et saan sen todistuksen mukaan ja sit kelaan arghhhhh....
Kuulumisia muuten siltä reissulta;hemppa laskenut(rautaa rautaaa ja takapuoli tykkää taas hyvää!!!!) painoa tullut 3kg/3kk:ssa,tuli edellis iltana vähän herkuteltua....,sykkeet oli vaavilla 145-150 tässä nää oleellisemmat.EI tarttee mihinkään rasituksiin lähtee kun BMI on oli ok ja nyt painoo oli 77,5 oon 176cm pitkä....ekassa tuli painoo 14kg,sekin oli lopussa aika hurjaa nousua.

Mulla on parina yönä kramppanut jalkoja,herännyt ihan mielettömään kipuun.Mies kyseli aamulla et mitä ihmettä sä kiroilit ja meuhkasit yöllä...huvikseni vaan!!!

Imetyksestä täällä on jutskattu.Esikoiselle kelpasi rinta n.3kk:tta,ei huolinut käänsi pään pois ja yökkäili.Olisin niin halunnut pidempään jatkaa mut ei niin ei.Meillä tosin koko aika mentiin lisämaidolla jo sairaalassa.Saas nähdä kui nyt käy,toivottavasti paremmin.

Ei se nukkumasa näköjään vieraile päivisin lainkaan....jos ottais leipäsen ja kupposen teetä!Silitys urakkakin odottaa,se ei oo lainkaan mun juttu!!!!Kaikki muut kotityöt menee mut ei tää...

Mukavaa alkavaa viikkoa!Ensi viikolla onkin jo marraskuu....

-tiittus 21+4-

itse olen tänään menossa katsomaan ton musta jää leffan,mitä sulis suositteli..

sain äsken ihanan niska-hartia-pää-hieronnan,sisko järjesti kun olin koiravahtina:)
vaavikin innostui potkimaan kun rentouduin...aaah kohta ruokaa laittamaan ja saunaan ja sitten jos silmät pysyis sen verran auki että sais sen leffan katottua ni päivä olisi täydellinen..

kauhistuin masun koosta tänään kun näin itteni pitkästä aikaa kokovartalo peilistä..siis tajuton potkupallo eteenpäin..kunnon poikamassu..tuntuu oudolta että se on jo nyt noin iso..saapa nähdä miten se tästä vielä kehittyy hih hih..

Alkuperäinen kirjoittaja UUSI KETJU:
HELMIMAMMAT 2008

auliina 30v, la 31.1/1.2, esikoinen, MKS, Mikkeli
Marjuli 29v, la 2.2, neljäs, L-PKS, Kemi, poika tulossa
HaLi! 27v, la 2.2, toinen, SKS, Seinäjoki ,poika tulossa
Litulatunen 30v, la 2.2, esikoinen, TYKS, Turku, poika tulossa
Nina84 23v, la 2.2, esikoinen SAS, Salo, tyttö tulossa
momento 26v, la 2.2, toinen, OYS, Oulu, poika tulossa
ki-su , la 3.2
Niksu 27v, la 3.2, toinen, TAYS, Tampere
Sirenia 29v, la 4.2, toinen, K-HKS, Hämeenlinna
Kirle 31v, la 4.2, toinen
Pia 31v, la 4.2, esikoinen, Jorvi, Espoo
Wilma74, 32v, la 5.2, toinen, Kättäri, Helsinki
Helmipöllö, la 5.2, toinen, TYKS, Turku
jhk 27v, la 8.2, esikoinen, LKS, Rovaniemi, tyttö
sulis, 26 v, la 9.2, esikoinen, NKL, Helsinki
outi 24 v, la 9.2, toinen, NKL, Helsinki
Elina2, 22v, la14.2, esikoinen, TAYS, Tampere
misuli79 28v, la 15.2,toinen, SATKS, Pori
Deina23v, la 16.2, toinen, TAYS, Tampere
Pullahiiri 80, la 16.2, esikoinen, Kättäri, Helsinki
Safiiri 35v, la 24.2, neljäs, KPKS, Kokkola
C81 26v, la 25.2, esikoinen, KOKS, Kotka
tiittus 28v, la 28.2, toinen,SATKS, Pori
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAYS, Tampere

Laitoin tuon sukupuolen tuohon mukaan. Terveiset siis 4d ultrasta, kaikki oli niinkun pitikin, paino arvio 924g, kulkee sen mukaan 4kg käyrällä..jaix. hiukan tota pelästyin. sanoi siis että arvioitu syntymäpäino voi siis olla 4800g. ite oon ollu syntyessäni sellanen kevyt 5kg.=)
Lääkäri sanoi että pieni prinsessan peppu=) oli kyllä mahtava kokemus. nyt on taas mentävä.
Nina 25+3

Moikka moi!

Olikin paljon luettavaa. Onnea ultrakuulumisista!

Mä olin tosiaan torstaina siellä teatterissa. Se esitys oli nimeltään Vuonna '85 ja se oli sellainen tamperelaishenkinen musikaali höystettynä paikallisella suomirockilla. Otus alkoi potkia erityisesti Juicen Viidestoista yö -biisin kohdalla, se oli yks mun suosikeista, josko hänkin sitten tykkäsi!

Perjantaina lähdettiin laivalle. Käytiin buffetissa syömässä enkä muista koska ois ollu niin hyvä ruoka siellä seisovassa pöydässä! Oltiin siis Siljalla. Söin ainakin neljä lautasellista ja mahaa kiristi niin paljon että hyttiin päästyäni oli pakko heti katsoa onko koko maha tullu täyteen raskausarpia. Ei onneksi ollut!

Lauantaipäivä kului mukavasti Tukholman kauppoja kierrellessä. Topshopissa oli aika pieni maternity-osasto, mutta sitten löysin ihan normaalikokoisten osastolta kaks tosi kivaa trikoopaitaa. Ovat sellasta alaspäin levenevää mallia, jotka ei näytä yhtään makkarankuorelta niin kuin kaikki muut t-paidat. Toisessa oli vielä rinnan alla sellanen taakse sidottava vyö, joka kivasti korostaa tätä pyöreää masua. Otukselle ostettiin vähän vaatteita, fleecepeitto, hupullinen kylpypyyhe ja Mikko Mallikas -tuttipullo! Jalat oli ihan kipeinä kaiken sen shoppailun jälkeen, mutta onneksi olin varannut laivalta jo etukäteen jalkahoidon ja mies pääsi samalla saunaan. Se oli kyllä niin luksusta! Sitten syötiin vielä hyvin ja midnight-show:n jälkeen nukkumaan!

Siellä laivalla kyllä huomas miten hyvä hajuaisti on nykyään. Tai lähinnä siitä oli haittaa kun ihmiset hais humalassa niin pahalle ja haistoin koko ajan oksennuksen jossain. Oltiin miehen kanssa baaritiskillä ja siihen tuli joku miesporukka joista ilmeisesti joku päästi aivan mahtavan pierun, haju oli niin kamala että huikkasin vaan miehelle tilaukseni ja pakenin toiseen päähän ravintolaa!

Sunnuntaina äippä haki meidät satamasta ja mentiin vielä porukoille syömään ja hakemaan sinne kerääntyneet tavarat. Saatiin kassillinen vauvan vaatteita, rintareppu, vauvan koppa, matkasänky ja turvakaukalo. Sisko perheineen tuli myös käymään ja se toi mulle sellaisen Bukowskin nallet -aiheisen kirjan mihin voi täyttää vauvan ensimmäisen vuoden juttuja. Mä en ollu siskon lapsille ostanut kovin kummoisia tuliaisia, ostin vaan tax freestä sellaset lasten karkkisetit: tytölle pingviinirepun ja pojalle aarrearkun. Niissä oli siis karkkia sisällä. Ne olivatkin sitten oikein mieluisat tuliaiset lasten mielestä: illalla sisko lähetti kuvan 4-v. pojastaan joka nukkui "aallealkku" kainalossa ja puristi arkun avainta tiukasti kädessä! Ne on kyllä ihania lapsia ja näköjään aika vähään tyytyväisiä. Jouluna on varmaan sitten eri meininki!

Mitäs muuta... Täällä oli ollut paljon puhetta imetyksestä. Mä oon ajatellut imettää, mutta jos ei onnistu niin en aio ottaa stressiä. Ja kouluun mun pitäis mennä elo-syyskuussa, joten sitten ainakin osittain täytyis pulloa käyttää. Mun käsittääkseni mua ei oo paljoa imetetty, tai ei ainakaan useita kuukausia eikä mulla silti oo mitään allergioita, joten en usko että ne korvikkeet ois sen huonompia.

Mulla sama kuin Tiittuksella eli työnantaja maksaa 1.10 voimaan tulleen uuden tes:n mukaan palkkaa ekalta 3 kuukaudelta, mutta työnantajalla ei ole vielä mitään tietoa mistä se määrä lasketaan. Mietin samaa, että onkohan se etu vai haitta, että mitä jos saankin sitten vähemmän rahaa. Pitää varmaan soitella palkanlaskentaan.

Siitä piti vielä mainita, että torstaina töissä mulla tuli koko ajan niitä supistuksia ja lisäksi alkoi alaselässä sellaset "menkkakivut", että olisin normaalisti ottanut jo Buranan. Soitin neuvolaan ja sanoivat, että pitää levätä ja jos kivut jatkuu niin sitten synnytysvastaanotolle tarkistamaan kohdunsuun tilanne. No, ne kivut meni kuitenkin ohi eikä viikonloppuna tullut kipuja, vain niitä suppareita koko ajan, niin en sitten ole käynyt tarkistuttamassa asiaa. Neuvolalääkäri on kuulemma paikalla vaan yhden päivän viikossa ja sille pitäis etukäteen varata terkan kautta aika. Mutta katsellaan miten homma kehittyy.

Hih, nyt tulee sellasia potkuja etten pysty enää keskittymään! Iltajumpat taas meneillään! Mukavaa alkanutta viikkoa helmimammoille!

Maijustiina 21+3

(.) Tulin just neuvolasta.. paino noussut melkein 6kg alusta.. sf on 20 (reilusti yli keskikäyrän), ja hb alhaalla (laittoivat rautakuurille). Mutta vauvalla kaikki hyvin.
Täällä tuntuu kanssa iltaisin että maha ratkeaa.. mahassa ei (vielä) raskausarpia ole.. mutta mies kertoi eilen masentavan tosiseikan, että pehva on kuulemma ihan juovikas :'(.

Vaikuttaakohan tuo sf mitta kuinka paljon vauvan syntymäkokoon..? Mies on ollut yli 4kg... ja mie just ja just yli 2kg.. Toivottavasti toukka ei nyt ihan nelikiloinen olisi, kun mie oon niin pieni...

Pikavastaus C81:lle: Mä oon ainakin siinä käsityksessä, että äidin koko vaikuttais lapsen kokoon enemmän kuin isän koko, siis vastasyntyneenä. Luonto ois jotenkin järjestänyt asian niin, ettei pienille äideille syntyisi yleensä kovin isoja vauvoja. Tietty jos vauva on kovin iso ja äiti pieni niin nykyäänhän voidaan sit siinä tapauksessa leikata (esim. "sokerivauvat" voidaan katsoa ultraäänellä, ovatko liian suuria). Mut yleensä kuitenkin olisi niin, että vauvat kasvaa sopivan kokoisiksi äitinsä kokoon nähden.
Maijustiinalle: Mun tietääkseni äitiysrahat lasketaan sen vaihtoehdon mukaan, joka ois sulle edullisin, eli jos se 3kk:n palkka on kovin pieni niin saisit Kelalta ne loput rahat. Kandee tarkistaa tosin.
Onko muuten kukaan nähnyt sitä leffaa "Paksuna"? Oliko se hyvä?

Alkuperäinen kirjoittaja Helmipöllö:
Onko muuten kukaan nähnyt sitä leffaa "Paksuna"? Oliko se hyvä?

On koko ajan suunnitelmissa, että katsoisi - muttei ole saanut aikaiseksi :( Olen kuullut kyllä jollain palstalla kehuja. Pitänee skarpata ja katsoa. Jos ehdit ensin - kerro mitä tykkäsit!

Helmipällä, kävin katsomassa tuon paksuna elokuvan paksuna olevan ystäväni kanssa:)! Mä itse tykkäsin siitä kovasti ja kaverini myös, olihan se aika huvittavaa olla sielä maha pystyssö mutta väliäkö tuolla!. Suosittelen kyllä kyseistä elokuvaa!

outi

C81: ei tolla sf-mitalla ole kuulemma mitään tekemistä vauvan syntymäkoon kanssa. Mulla ainakin ekasta sf-mitta huiteli yli käyrien koko raskausajan ja normi 3,5kg oli vauvan paino:) Ite olen ollu syntyessäni vähän alle 3 kilonen, 4 viikkoa etuajassa syntynyt...

Saikulla olen täällä minäkin, flunssaa pukkaa. Vein tytön hoitoon silti vähäks aikaa niin saan ite huilata. Huomisen vielä oon kotona, toivottavasti paranee siinä ajassa. Äitiyspaitoja kaipaisin kovasti jostain, vaan ei tunnu löytyvän sellasta mikä istuis. Jos on yläosasta hyvä niin alaosa kiristää ja jos on alaosasta hyvä niin yläosa ei käy mitenkään. Tuntuu että ne on tehty suurin osa isotissisille ja meikäläisellä kun ei toi varustus niin kamalan runsas ole. Tavalliset paidat taas on useimmiten niin lyhyitä että äitiyshousuista näkyy se resori ikävästi.

Pitäis käydä läpi esikoiselta jääneitä vaatteitakin mutta meillä on vaatehuone niin sekasin etten saa sieltä perältä ulos mitään... kukahan senki viittis siivota...?:D

Mulla kans ois suunnitelmissa katsoa toi Musta jää ja Paksunakin kuulostaa hyvältä. Saa nähä näkeekö niitä tässä tuppukylässä vai pitääkö varrota että tulee dvd:lle.

Tänään muuten ekan kerran kuulin kommenttia mahan koosta. Esikoisen hoitotäti sanoi että ompas iso maha jos helmikuussa vasta syntyy. Tuli vähän paha mieli jotenkin, mitä se kellekään kuuluu minkäkokoinen maha on. Ja minkä kukaan mahansa koolle voi. No, ei hän sitä pahalla tarkottanu mutta sitä jotenkin tulee ymmärrettyä väärin tässä mielentilassa... Eikä tää musta vielä niin kovin isolta tunnu, näyttää kylläkin. Ja eihän tässä hirveitä aikoja enää ole äitiysloman alkuunkaan niin johan sen mahan kuuluukin vähän näkyä:D

Sirenia 25+1

Alkuperäinen kirjoittaja Sirenia*:
C81: ei tolla sf-mitalla ole kuulemma mitään tekemistä vauvan syntymäkoon kanssa. Mulla ainakin ekasta sf-mitta huiteli yli käyrien koko raskausajan ja normi 3,5kg oli vauvan paino:) Ite olen ollu syntyessäni vähän alle 3 kilonen, 4 viikkoa etuajassa syntynyt...

Tavalliset paidat taas on useimmiten niin lyhyitä että äitiyshousuista näkyy se resori ikävästi.

Hyvä jos ei vaikuta.. pelottaa jo jos sieltä tulee joku jätti :S

Mulla ei ole yhtään oikeaa äitiyspaitaa. Olen ostanut pitkiä toppeja (esim paikallisessa Veromodassa oli vasta alessa 2-3€) kokoa L tai XL, ja pitänyt niitä tavallisten paitojen ja huppareiden alla. Peittävät hyvin - ja toimii 'jatkopalana'. Jos sattuu vielä olemaan about samanvärisiä kun päällispaita, ei niin helposti edes huomaa, ett päällimmäinen paita on nafti.
Joku tunika tekisi kyllä mieli ostaa.. Että olisi jotain siistimpääkin päälle pantavaa..

Mulla kans oli esikoisen kanssa sfmitta koko raskauden yläkäyrällä, vähän siitä ylikin ja tytsy synty n. 3 vk etuajassa ja paino 3008g ja oli 45 cm pitkä:), eli ei vaikuta siihen vauvan kokoon!

outi

mä oon oikeesti hiuka järkyttyny siit painoa arviosta jonka se lääkäri eilen sano, miten mun mahtaakaa käydä jos vauva painaa syntyessään sen 4,8kg ?!
mut tosin jos se nyt menee sillä 4kilon käyrällä, niin sehän voi viellä muuttua.vai voiko?

mä oon 161cm,esikoista kun aloin odottaan ni lähtöpaino oli 50kg eli en mikään isokokoinen omasta mielestäni..lapsi oli syntyessään 4010g/55cm..
painoarvio tehtiin silloin rakenneultran yhteydessä ja jouduin vielä käymään röntgenissä missä selvitettiin mahtuuko lapsi syntymään alakautta..
nykyään kuulemma ainakin meidän neuvolassa tehdään painoarvio vasta viikolla 36..että sitten selviää kuinka iso/pieni ois tällä kertaa tulossa..

nina84 ei kannata alkaa liiaksi ressaamaan sitä vaavin kokoa, jos se nyt jostain syystä kovin isoksi kasvaisi ja ei mahtuisi alakautta tulemaan (mikä oletettavasti tarkistetaan) niin sitten keisarinleikkauksella..kyllä sinusta huolta pidetään varmasti ja synnytys menee niinkuin pitääkin, lapsen koosta huolimatta:) tsemppiä vaan!!

Tiistai ehtoota!

Tosta lapsen paino asiasta,itse olen painanut 4kg ja 54cm syntyessäni ja mies vähän päälle kolme kg pituudesta ei oo muistikuvaa.Poika painoi syntyessään 3310g ja 49,5.ei oo ainakaan äitiinsä tullut....taitaa olla aika isukin mitoissa.Saas nähdä millain tällä kertaa käy.
Kävin pojasta pari päivää ennen syntymää lääkärissä ja arvioi ultran perusteella pojan kooksi 3300g,eipä mennyt kauheesti mönkään.Mulla meni 4 pvää yli la:n...

Joo mua kans toi Maijustiina kiiinnostaa et lasketaanko keskiansion mukaan vai tehtyjen työtuntien mukaan kuukaudessa toi ekat 3kk:tta...toivottavasti ka:n mukaan.Mulla on aika jämpti tuntimäärä kk:ssa,meillä on muutenkin 6vko:n tasoittavatyövuorolista.No mun tuurilla se on just toi jälkimmäinen.
Ekassa (äippärahassa) kävi just mun tuurilla just sieltä....mulla alkoi äloma 31.12.2005 ja tulot laskettiin vuoden 2003 mukaan,jos ois alkanut 2.1.2006 ni ois laskettu vuoden 2004 mukaan ja arvaatkaas kellä oli 4000€ enemmän tienestiä juuri siltä vuodelta,ETTE VOI ARVATA ET SYLETTIKÖ HIUKAN!Ja se motivaatio mennä suoraan kelasta töihin,napeksi aikas paljon!!!!

Käytiin tänään katsastamassa pojalle isompaa sänkyä,ois tarkoitus siirtyy sellaiseen ennen uuden tulokkaan saapumista,saas nähdä kuis käy!

UUSI KETJU:HELMIMAMMAT 2008

auliina 30v, la 31.1/1.2, esikoinen, MKS, Mikkeli
Marjuli 29v, la 2.2, neljäs, L-PKS, Kemi, poika tulossa
HaLi! 27v, la 2.2, toinen, SKS, Seinäjoki ,poika tulossa
Litulatunen 30v, la 2.2, esikoinen, TYKS, Turku, poika tulossa
Nina84 23v, la 2.2, esikoinen SAS, Salo, tyttö tulossa
momento 26v, la 2.2, toinen, OYS, Oulu, poika tulossa
ki-su , la 3.2
Niksu 27v, la 3.2, toinen, TAYS, Tampere
Sirenia 29v, la 4.2, toinen, K-HKS, Hämeenlinna
Kirle 31v, la 4.2, toinen
Pia 31v, la 4.2, esikoinen, Jorvi, Espoo
Wilma74, 32v, la 5.2, toinen, Kättäri, Helsinki
Helmipöllö, la 5.2, toinen, TYKS, Turku
jhk 27v, la 8.2, esikoinen, LKS, Rovaniemi, tyttö
sulis, 26 v, la 9.2, esikoinen, NKL, Helsinki
outi 24 v, la 9.2, toinen, NKL, Helsinki
Elina2, 22v, la14.2, esikoinen, TAYS, Tampere
misuli79 28v, la 15.2,toinen, SATKS, Pori
Deina23v, la 16.2, toinen, TAYS, Tampere
Pullahiiri 80, la 16.2, esikoinen, Kättäri, Helsinki
Safiiri 35v, la 24.2, neljäs, KPKS, Kokkola
C81 26v, la 25.2, esikoinen, KOKS, Kotka
tiittus 29v, la 28.2, toinen,SATKS, Pori
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAYS, Tampere

Päivitystä listaan,tuli tossa edellis viikonloppuna taas vuosi mittariin lisää...ens vuonna ois sit pyöreet!!!

Jaahas on taas Paon aika!

-Tiittus ja Keijo 21+5-

nina84, se painoarvio on tosi suhteellinen näillä viikoilla, meillä ultrattiin esikoinen KUNNOLLA painoarviossa vasta viikoilla 36, kun kaveri käännettiin pää lähtökuoppiin. Silloinkin ultrattiin pitkään ja hartaasti enne painoarvion tekemistä. Viime viikolla neuvolalääkäri ei viitsinyt edes ultrata, kun katsoi että ne käyrät vasta alkaa näiltä viikoilta, joten kaikki on vielä aika epämääräistä! Tietty jos itse olet ollut iso vauva, voihan sieltä sellainenkin tulla, mutta sitten vaan vaadit hyvän synnytystapa-arvion ajoissa!

Laitanpa mahakuvani tänne josko toi linkki toimis... on sitten huono kuva kun ilman salamaa otettu peilin kautta ja sitä sit koitin kirkastaa vähän ku oli tosi tumma. Ehkä joku saa siitä jotain selvää:)

http://www.aijaa.com/v.php?i=1141399.jpg