HELMIMAMMAT 2008 (10)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta... nyt väsyttää. Vauvalla on käynnissä tiheän syömisen kausi, ja se olisi koko ajan tississä kiinni - myös yöllä.

Tuosta kylvystä.. siis meiläkin vauva rakastaa kylpemistä - itse kylpytapahtumaa siis. Jostain ihmeen syystä se vaan on levoton ja itkuinen sen kylvyn jälkeen - liekö niin että kylvyssä on niin mukavaa että tavallisesti oleminen kiukuttaa sen jälkeen :)

täällähän on ollut vilkasta..
meillä kans poju tykkää vedestä, aloin nyt ottamaan sen mukaan suihkuun niin saa pojan pestä ihan sylissä pitäen, jotenkin tuo ammeessa lilluttelu ottaa niin selän päälle itsellä kun jännitän niin kovasti ettei vaan ote irtoa.
Meillä syödään öisin 3-4 tunnin välein ja päivisin 2-3 tunnin välein.Eikä ole vielä ainakaan tullut vatsavaivoja *koputtaa puuta*..
Keskiviikkona olisi isyydentunnustus ja perjantaina neuvolakäynti.

Maijustiinalle sympatiat täältä:) itse synnytin pojan vk:lla 41+5...
Momento ja poitsu 3vk3pv

Meillä oli torstaina isyyden vahvistus ja oli kyllä ihan ylivetokäynti taas. Nyt oli ihan nuori nainen hoitamassa papertyöt, mutta jotenkin hassun onneton työssään. Hän ei kätellyt, ei esitellyt, ei kysynyt mitään taustoja tai selitellyt papereita.(Kysyi kyllä puhelimessa halutaanko yhteishuoltajuus.) Eikä pyytänyt istumaan. Me seistiin koko perhe siinä ovensuussa ja täti pisti paperit pöydälle ja tökkäsi kynät käteen ja näytti mihin nimet tulee. Ja sanoi että kiitos.

Alkaa jo vähän stressaamaan ensi sunnuntain nimiäiset, tuntuu että koko asunto on sellaisena äidinmaito-sinappikakka-tantereena, että tästä lukaalista ei saa edustuskelpoista millään. Kun jonkun nurkan siivoaa, niin jo tuo kaksivuotias levittäytyy sinne töhnästämään ja sotkemaan. Tänäänkin käveli juuri pestyllä keittiönlattialla triptrapin astinlaudalla möhnästetyillä puuroisilla sukillaan niin että nyt kaikkien sukat jää lattiaan kiinni.

Tuo momenton suihkuttelu tuntuu kivalta idealta, täytyy kokeilla itsekin, ehtisi ainakin paremmin suihkuun!

Pikainen tervehdys!

Perjantaina klo 13.46 syntyi terve 9 pisteen peikkotyttö!Synnytys kesti 4h 1min,ponnistus 6 minsaa...mitat 3370g ja 49,5cm
Tänään kotiuduttiin iltapäivästä.
Tuun kertoo sit jossain välissä tarkemmin synnytyksestä!

Maijustiinalle onnea huomiselle,toivottavasti ottavat sut jo sisään!Siellä odottaa ihana palkinto!

-tiittus ja nöppönen 2,5vrk-

Onnea Tiittus!

Huomenna aamusta siis äippäpolille tarkastukseen. Otan tavarat varmuuden vuoksi autoon, mutta enköhän mä tuu vielä kotiin. Mies pitää huomenna töistä vapaata ja tulee mun henkiseks tueks. Se on tossa jo pakannu kaikki uusimmat Tekniikan maailmat ja Tuulilasit ettei kävis aika pitkäks. Mukavaa viikonalkua!

Maijustiina 41+2

Onnea Tiittus:)

Maijustiina, vieläkö tulit kotiin? Toivottavasti et;)

Wilma, vähän samanlaista kaaosta täälläkin.. tosin ristiäiset on vasta 2 viikon päästä mutta kyllä tuntuu siltä että ei tän kämpän siivoomisesta tuu mitään. Tosiaan just kun on jostain saanu siivottua niin eiköhän vikkelä 2 vee ole jo sekottanu tai möhnästäny samantien...

Eilen esikoinen osotti mustasukkasuutta ekan kerran oikein kunnolla. Läppäsi vauvaa aika kovaa päähän ihan yhtäkkiä. Juteltiin jotain ihan rauhassa ja vauva oli sylissä ja isosisko vieressä istui sohvalla, yhtäkkiä vaan vissiin alko kiukuttaan. Tähän asti läpsimisistä on saanu äiti. No, toivottavasti ei tuu tavaks.

Jokos olette vauvoja alkaneet pitää lattialla pötköllään? Ajattelin että jos sitä virittelis sen leikkimaton jossa lelukaaret, vois alkaa jo vähän kiinnostaa kun vauva on hereilläkin jo enemmän.

Tyttö on alkanut hymyilemäänkin oikein tarkotuksella:) Ei siis enää mitään pieruhymyjä vaan hymyilee takasin kun itse hymyilen ja juttelen. Ihana:)

Sirenia ja tyllerö 1kk 4pv

Tiittukselle onnea ja Maijustiinalle tsemppiä, mitä sitten tapahtuukin!

Aika hulabaloota on, mies on nyt viimeistä viikkoa isyyslomalla ja en mitenkään ymmärrä miten pärjään täällä kahden muksun kanssa, kun hän menee töihin. Nytkin tuntuu, että kahdella aikuisella on kädet ihan täynnä töitä, mummu on iso siunaus, kun tulee hetkeksi leikkimään 2.v:n kanssa. Miten te siis pärjäätte? Täällähän aika monella oli noin 2.v lasten ikäerona.

Pojulla on huomenna eka punnitus, näkee miten on kasvanut. Kaveri on aikalailla tissin perään, päivisin syödään noin 1-2 tunnin välein, illalla tankataan vielä useammin. Yöt on nukkunut vielä (kop,kop) aika hyvin, no huomenna pitäisi ottaa eka tippa d-vitamiinia. Päivisin on nukkumaan laitto aika vaikeaa, tässä nyt on kokeiltu kaikenlaista jo, pitäisi saada jonkinlaiset systeemit selviksi... (apua... ) Eilen aloitettiin ulkoilut.

Meidän lapsiluku taitaa jäädä kahteen, jos nyt näiden kanssa jotenkin selvitään. Sori, että teksti on vähän alakuloista, mutta kaipa se tästä...tavalla tai toisella suttaantuu.

Misuli ja poju 13 vrk.

Kyllä muakin jännitti kun mies lähti töihin ja jäin lasten kanssa yksin kotia.. mutta kun ei ota mitään paineita niin kyllä se siitä, eipä taidettu muuta silloin ekana päivänä tehdä kun vaihdettiin vaatteet aamulla ja sitten tais muumut pyöriä päikkäreihin asti:)!

outi ja tyttö 2pv vajaa 1kk

En mäkään oikein pärjää kahden kanssa, mutta pakkohan se on. Täytyy muistuttaa itselleen joka toinen minuutti, että ottaa ihan rauhassa niin kyllä se siitä. Mä teen lasten kanssa kahden vain ihan minimijutut, katson että on peput puhtaat ja ruokaa tarjolla. Ja tosiaan muumit pyörimään jos esikoisella menee hermot. Ollaan me puistoonkin jo päästy kolmistaan ihan kunnialla. Tulee aika sankariolo kun saa kaikille toppavaatteet päälle ja vaunuihin...

Meillä on lapsiluku täynnä näissä kahdessa, mutta se ei kyllä johdu tästä alun hankaluudesta, vaan oli ihan harkittu juttu. Me puntaroitiin ensimmäistäkin pitkään ja hartaasti, joten kaksi tuntuu jo paljolta. Ihan jees.

Heippa,

meillä on kylpeminen kanssa aika itkun sävytteistä, hetken viihtyy ja viimeistään kylvyn jälkeen tulee iso parku. rauhoittuu kyllä aika nopeesti, että oisko lämpötilan vaihdos ikävän tuntusta hänen mielestään.
Kuinka usein teillä kylvetään?

Mites toi vauvan suihkuun ottaminen, tyhmänä kyselen..voiko sen ottaa ihan suihkun alle, siis sillai että sen päähän osuu suihku?

Mä tänään just koitin leikkimattoa pojalle, laitoin sen siihen pötköttelee ja istuskelin vieressä, eipä se tainnu siitä mitään ymmärtää :) ja parkukin alkoi pian. Mahallaan ollaan koitettu pidellä silloin tällöin kun nla täti sano että niin ois hyvä tehä.

Voikun ihanaa kun sirenian tyttö jo hymyilee :) Sitä itsekkin odottelen, eiks sen siinä reilun 1kk iässä pitäs alkaa irtoilee?

On tää kyllä aikamoista rumbaakin välillä, vaikka niin ihanaakin. Yöllä just aattelin, että kamalaa, saanko mä enää ikinä nukkua kunnolla..en vissiin muutamaan vuoteen. Nukkuminen on mulle ollu aina tärkeää, ja jatkuva yö herääminen kyllä yöllä välillä pännii. vaikka ois menny 2h edellisestä syötöstä ni ku herää ni tuntuu et ois nukkunu 10 minuuttia.
kun yks ilta jouduin antaa tuttelia ni sen voimalla herra nukku 4,5h putkeen, äidin maidolla ei olla pästy kun vähän alle kolmeen tuntiin.

Meillä poika syö tuttia oikeen ahnaasti ja se tuo lohdunkin usein kun oikeen itkettää.

Mä voin vaan kuvitella miten haastavaa on olla kahden lapsen kanssa, tsemppiä!

Ahaa, taitaa poikanen hereillä.

pullis ja poika tasan 1kk

Täällä taas! Mutta huomenna aamulla klo 8.30 meen synnytysvastaanotolle ja aloitetaan käynnistelyt suun kautta otettavalla prostaglandiinilla. Vauvalla oli kaikki hyvin ja oikein ihmettelin, että kohdunsuukin oli nyt väljästi sormelle auki (viime viikolla vielä kiinni), mutta ymmärsivät kyllä kun sanoin, etten enää jaksa! Sanoivat, että saattaa kolmekin päivää mennä ennen kuin käynnistyy, mutta lääkäri arveli, että kyllä varmaan jo huomenna saadaan jotain aikaan kun paikat oli kypsät ja supisteleekin. Toivottavasti! Jotain ajankulua pitäis ottaa mukaan... kävin pari lehteä ostamassa mutta muuten ajattelin että jos siellä sais vaikka nukuttua. Mies odottelee varmaan kotona, kunnes alkaa tapahtua. Mua ei jännitä yhtään, mutta mies tuntuu olevan ihan omissa maailmoissa, hassu!

Maijustiina 41+3

Tsemppiä huomiselle, Maijustiina! Toivottavasti ei ihan kolmea päivää mene kuitenkaan ennenkuin käynnistyy.
Mun mielestä on tähän mennessä ollut itse asiassa helpompaa kahden muksun kanssa kuin yhden, siis verrattuna esikoisen vauva-aikaan. Siis pääasiassa siksi, että esikko oli tosi huono nukkuja, kun taas tää kakkonen on melko hyväuninen. Tänään oltiin ekaa päivää kolmestaan kotona, yllättävän hyvin meni vaikka jännitti kyllä että miten päästään ulos ja miten saadaan ruokaa pöytään tai isoveli päiväunille. Molemmat jopa nukkui hetken samaan aikaan. Saa nähdä sitten, että miten huomenna...

Tsemppiä huomiselle, Maijustiina! Toivottavasti ei ihan kolmea päivää mene kuitenkaan ennenkuin käynnistyy.
Mun mielestä on tähän mennessä ollut itse asiassa helpompaa kahden muksun kanssa kuin yhden, siis verrattuna esikoisen vauva-aikaan. Siis pääasiassa siksi, että esikko oli tosi huono nukkuja, kun taas tää kakkonen on melko hyväuninen. Tänään oltiin ekaa päivää kolmestaan kotona, yllättävän hyvin meni vaikka jännitti kyllä että miten päästään ulos ja miten saadaan ruokaa pöytään tai isoveli päiväunille. Molemmat jopa nukkui hetken samaan aikaan. Saa nähdä sitten, että miten huomenna...

Hellou everybody =)
Ensteex onnittelut kaikille poksahtaneille ja tsemii kaikille sitä odottaville.

Täällä vauvanhoito alkanu hyvin. Valtsu (pojast siis tulloo Valtteri) on suhteellisen helppo tapaus. Nukkuu lähestulkoon kaikki syöttövälit. Ja syö 2-3h välein. Itkee oikeestaan vaan sillo jos tissi ei ole tarpeex nopeest tarjol tai vaipanvaihdos menee liian kauan aikaa =O (näin siis ainaki viel...).

Terkka kävi ke 27.2 meil kotona ja jäbä paino sillo 3700g (syntymäpainost puuttu vaan 50g) ja sit saatiin aika neuvolaan jo seuraavalle viikolle (ku napa hieman haiskahti) ja sillo paino oli jo 4090g, et oli sit lihonnu viikos 390g ja pituutta oli 53cm (sitä oli siis tullu 2cm lissää syntymäpituuteen). Et maitoa ainaski tulee ja taitaa olla aikast stydii tavaraa =)

Meil on kans esikoisel (2v10kk) ollu DVD-soitin kuumana ku ei olla ulos menty. Tyttö on suhtautunu vauvaan tosi hienosti *koputtaa puuta*. On melkeest aina mukana vaipanvaihdos tarkastamas onko pojul läjä vaipas... Ja halii ja suukottelee useesti veikkaa.
"Mustasukkaisuus" esiintyy sitte muulla taval. Äiteelle kiukutellaa useesti. Hän haluis vaan käydä potal tarpeil. Isukki kun tulee töist kotiin ni sen pitäis justheti alkaa leikkii tytön kaa.

Isäntä oli siis vaan 1½ viikkoo iskälomal, töis nii kiirus. Pitää loput sit joskus.
Mut hyvin meitil on kolmistaan tääl menny.

Lauantaina alotettiin d-vitskut. Tääl meitil saaki nykyään jekovittei terkalt ku ennen sai devitolei. No ei ainaska viel oo vaikuttannu miteskään massuun. Disflatyl me alotettiin vähän niinku varmuudenvuox jo viikko sitte ku yx ehtoo poju kitisi ja veti ittensä ihan jäykäx. Ei oo sitte sen jälkeen sitä tehnykkään.
Kakkaa tulee ihan älyttömästi...melkee joka syötöl törähtää sinapit pöksyyn ja pissaa tulee kans reilusti. Hassua että tuon ikäsen vaipat painaa jo niin paljon..

Mullaki alkaa tuo repeämä parantuu. Seksii tekis älyttömästi mieli mut ei kyl viel uskalla ees harkita =/ Ja kyl on ihana ajaa autoo ku ei oo isoo masuu tiel =)

Sanna ja Valtsu 2vko2pvä

pullikselle vastailen tuosta suihkussa käymisestä että itse en laita vauvan päätä suihkun alle vaan kastelen pojan muuten suihkun alla mutta sitten pään alueen pesen ihan kädellä valellen..(kuin pappi konsanaan :)

Hienoa että Helmipöllöllä on helppoja kokemuksia kahden kanssa olemisesta, tulee vähän väärä kuva kun täällä narisee noista kahdesta. Kyllähän pojat pääasiassa pistää hymyilyttämään ja ovat suloisia! Vauva jopa nukkuu hyvin yöt 23-07.00 yhdellä yösyötöllä kolmen aikaan.

Pullis, kyllä ne yöt helpottuu kun vauvat kasvaa ja itsekin tottuu siihen yörytmiin. Meillä on tosiaan nyt tuo yksi yösyöttö ja kun se on alkanut menemään rutiinilla, yöllä saa ihan tapeeksi unta. Tosin viime yönä vauva nautiskeli yöateriaansa puoli tuntia, kakkasi ennen ja jälkeen ruokailun ja kun sain hänet kehtoon tutumaan, esikoinen alkoi pomppia sängystä ja vaatia puuroa. Ja nyt väsyttää.

Minäkään en laita vauvan päätä suihkun alle, se kai saa aikaan jonkun refleksin (?) Esikoinen ainakin sätki kuin marionetti, jos suihku osui täysin päälaelle.
Ja taas mennään, Wilma74 + poju

Joo, ennenkuin kukaan saa väärän kuvan meikäläisen superäitiydestä, niin kerron että kyllä meilläkin välillä meinaa mennä hermot, kun kaksi muksua kiljuu yhtä aikaa eri asiaa, toinen ruokaa ja toinen leikkiseuraa... Mutta mun elämääni helpottaa huomattavasti se, että meidän lähellä toimii puistotäti, jolle voin viedä esikoisen leikkimään parina aamupäivänä viikosta muutamaksi tunniksi. Sillä aikaa voi esim. laittaa ruuan valmiiksi tai istua vaikka hetken koneella, kuten nyt. Mutta ehkä mulla oli myös turhankin karmeat ennakko-odotukset tästä vauva-arjesta kahden kanssa, eli sikäli on mennyt paremmin kuin odotin. No, nyt vauva kyllästyi istumaan tässä koneella, pitää mennä... Jaksamista kaikille!

Aurinkoista tiistaita kaikille. ihana ilma=) ainakin täällä. lämpömittari näyttää +14.
vauva nukkuu päikkyjä ulkona, eilen nukkui 4,5 tuntia ja nyt on nukkunut jo reilu 3 tuntia. viime yö tosin oli aika valvomista ja kun otan (omaa laiskuuttani) tytön yöllä viereen ja hän syö samalla kun mä torkun niin hän potkiskeli puoli yötä mua mahaan=) edellis yö meni yhdellä syötöllä.ristiäiset lähestyy ja tänään pitäisi kaupungille mennä hankkimaan kaikenlaista.en olekkaan kaupungilla ollut sitte vauvan syntymän jälkeen, no kävin kerran apteekissa(mut ei sitä lasketa). huomaa että itelläkin on hyvä mieli kun se kevät/kesä vihdoin alkaa tulla=) onko täällä monta mammaa viellä "poksahtamatta"? huomenna neuvola.
ootteko muuten maistellut niitä vitamiineja? meillä käytössä jekovitit ja yök miltä ne maistuu, pakko oli maistaa kun kaveri sanoi että ne on kamalia.=)

tervehdys kirjottelen tässä vauvan kanssa,

maijustiinalle tsemppiä täältäkin, toivottavasti pian on sinunkin pienokainen maailmassa.

mä maistoin kanssa jekovitteja sillon ihan aluks, ovat tosiaan pahanmakusia, yök.

oltiin tänää ostoskeskuksessa ja poika nukku kun tukki kokoajan 4h. likkeelle kun lähtee niin uni maistuu, näin se taitaa perinteisesti olla.

koitin eilen vähän hölkätä kun vaunuja olin työntelemässä, mutta ei oikein alakerta tykännyt..tikkaukset alko painamaan ikävästi..oottekote muut jo toipuneet synnytyksestä? itellä ei seksikään ole mielessä kun tosiaan ei tunnu alakerta eheältä..

meillä ristiäiset on 6.4 ja oon vähän alkanu kelaa mitä niihin leipoo jne. meillä myös tulossa ruoka-aineallergisia ja se lisää työtä.

miten teillä miehet on mukana vauvanhoidossa? meillä mies vielä isyyslomalla jakso osallistua mutta nyt alkaa lipsumaan, vaikka ois päivän kotona ni vapaaehtosesti ala esim vaippaa vaihtaa ja mua ärsyttää että kaikki pitäs pyytää, vois ite ajatella ja tehä..

minkä ikäsenä vauvoille voi ruveta antaa kiinteitä? onks se joku 4-6kk

nyt taas hermostutiin.pitänee lopetella..

pullis ja pikkumies

mä tästä pikasesti kirjottelen. siskon poika täytti juuri 4kk ja ovat perunaa nyt maistelleet.
mä olen toipunut synnytyksestä hyvin, ei oikeestaan oo ollu mitään ns.hankaluuksia(en muuta sanaa keksinyt). olen myös juossut mut mulla se sattuu tisseihin. mutta eipä muuta tällä erää tyttö hermostuu sylissä joten täytynee mennä

Tosta kiinteiden antamisesta on montaa mielipidettä. Mä oon käsittänyt niin, että jos syö pelkkää rintamaitoa niin kannattais aloittaa kiinteät vasta 6kk:n vanhana, mutta jos syö korviketta niin vois aloittaa jo 4kk:n ikäisenä. Mutta ei meidänkään neuvolassa oo varsinaisesti kannustettu tohon 6kk:n täysimetykseen, kai ne ajattelee että ihmiset saa stressiä siitä, jos eivät sitten tee suosituksen mukaan.

Huomenta!

Mä olen kans ymmärtänyt että 6kk asti voidaan mennä pelkällä rintamaidolla jos vauva kasvaa normaalisti.. mutta että tuo 4 kk ois muuten raja kiinteille. Eiks ne kaupan valmisbonasosesysteemitkin ole alkaen 4 kk?

Mä olin eilen ratsastamassa, ja hyvin meni. Ei sattunut missään "synnytykseen liittyvässä paikassa" ja oli ihan melettömän ihanaa kyllä saada hiki pintaan ja hetki ihan muita juttuja kuin vauva-asioita. Tissejä mä pelkäsin etukäteen eniten, mutta tukevilla liiveillä ja liivinsuojilla sekään ei ollut ongelma. Ja ratsastus on mainiota lantionpohjalihasjumppaa ;)

Meillä on huomenna neuvola ja vauvan lääkärintarkastus. Saadaan myös samalla resepti rotavirus-rokotetta vastaan. Päätimme ottaa sen, kun olen kuullut että ko. virus voi olla tosi kenkku ja vaarallinen pikkulapsille. Ja rokotus tulee ensi vuonna yleiseen rokotusohjelmaan muutenkin.

Mä muuten pelkäsin ennen vauvan syntymää että miten sopeudun olemaan kotona.. olen tehnyt aika "pitkän uran" ja ollut kovin työkeskeinen vuosia. Pelko oli turha, musta on kerrassaan ihanaa olla kotona vauvan kanssa ja nautin kyllä joka hetkestä täysillä. Aika ei ole kertaakaan käynyt pitkäksi ja töihin en kaipaa ollenkaan.. Olen jo miettinyt että en menekään heti syksyllä töihin niinkuin vielä joulun aikaan uhosin. Ehtiihän sitä sitten myöhemminkin!

Hyvää päivänjatkoa ja vauvantuoksuista arkea kaikiie

toivotteleepi Pia ja Peppi huomenna 5 viikkoa

Tuntuuko muuten teistä, joilla on 2 tai enemmän lapsia, että vauva jää paljon vähemmälle huomiolle kuin isompi/isommat lapset? Vai johtuuko se vain luonteesta, että jos on kiltti ja rauhallinen vauva niin joutuu aina odottamaan kun kärsimätön isoveli vaatii huomiota. Kun taas jos vauva olisi kovin "vaativa" niin isot sisarukset joutuisivat sitten joustamaan enemmän?

Huomenta! Voi Rollepa, luin kateellisena, että olet päässyt jo talleille. Mäkin voisin jo kovasti ratsastaa, mutta lapsenvahtia saan harvoin kun mies on ma-pe reissussa ja olen yksin lasten kanssa. Ehkä tässä keväämmällä sitten, kun vauva vähän kasvaa, niin saa helpommin hoitajan.
Mä "taistelen" tuon huomio- asian kanssa päivittäin. Tuntuu, että isompi jää vähälle huomiolle. Kun saan vauvan nukkumaan, olis kiva lukea lehdet ym. niin silloin isoveli joutuu leikkimään yksin ja kun vauva on hereillä, on syöttö- ja vaipparumba.. Monesti tuntuu, etten millään riitä molemmille pojille. Ja herkästi tulee ärähdettyä isommalle, kun on väsy ja hän temppuilee milloin minkäkin asian kanssa. No ehkä se tästä.. Voi olla että yritän liikaa ja laitan itelleni riman liian korkealle.
Meilläkin ollaa nuhassa koko väki. Eli näköjään äidinmaito ei suojaa vauvaa sairauksilta, niin kuin moni on jo täälläkin todennut..

Koitan myös jakaa huomiota molemmille tasaisen epätasaisesti, välillä tuntuu että esikoinen jää vaille huomiota ja toisaalta vauvalle ei ole aikaa tarpeeksi sylitellä ja leperrellä. Meillä esikoinen on onneksi parina päivänä pari tuntia hoidossa tädillään / mummillaan, joten saan ainakin silloin bondailla vauvan kanssa.

Onko teidän vauvoilla noita hormoninäppyjä? Meidän pikkuisella niitä on paljon ja kaulassa asti ja ovat olleet jo niin kauan, että vähän huolettaa ovatko ne jotain ihan muuta...