HELMIMAMMAT 2008 (10)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sivuhuomio:
tän ei ole tarkotus sitten arvostella ketään tai mitään muutakaan sellasta, mutta kun on kännykän käyttökielto, niin sitä ihan oikeasti kannattaa noudattaa (muistaakseni hyvinkäällä se on koko sairaalassa). se on ihan sen takia, että osastoilla on mm. kipupumppuja joihin lääke on annosteltu sillä tavalla että se antaa tietyn määrän lääkettä kerralla, ja ne voi mennä ihan sekaisin kännykän ollessa päällä ja näin aiheuttaa hengenvaarallisen tilanteen. sairaalassa on myös leikkaussaleja, joissa erilaisia koneita, mm. hengityskone, sydänkeuhkokone, jotka voivat myös mennä sekaisin ja silloinkin aiheuttaa todellisen vaaratilanteen ja hengenvaaran. tän ei tosiaan ole tarkoitus olla mikään valitusviesti, mutta monet ihmiset ei välttämättä tiedä miksi ne kiellot on olemassa.

synnärillä harvemmin on kipupumppuja. Leikkaussaliin asti ei kännykkä saa tehtyä häiriötä, ellei se ole ihan vieressä. Ja kyllähän ne nyt siellä sairaalassa osaavat sanoa. Jos saa pitää auki, niin miksi se nyt pitäisi sitten sulkea, kun luvat on? KYllähän ne nyt siellä tietää ja antaa ohjeet sen mukaan.. Aika harvinaista kai tuo on että ei koko sairaalassa missään saisi puhelimia pitää päällä.

Heips!

Täällä edelleen yhtenä kappaleena,mutta ei pitkään!Perjantaina alkaa tapahtumaan...
sain tänään lääkärini vahvistuksen et perjantai aamuna klo 8 sairaalaan

Kiitos Misuli känny infosta!

Nyt on helpottunut olo sen suhteen et mies pääsee kans synnytykseen.Hän lähtee siis sunnuntai iltana Tampereelle ja tulee tiistai iltana kotiin.Toivottavasti käynnistys lähtee etenemään hyvin ja pääsis mahdollisesti jo sunnuntaina kotiin.Mummo tuli tänään ns.lapsenhoitajaksi....ja on ens viikon loppuun asti apuna

Onko se käynnistys kivuliaampaa,hitaampaa...?Kertokaa millaisia kokemuksia teillä on ollut.En jaksa nyt plärätä noita vanhoja sivuja taaksepäin.Lääkäri vaan sanoi et kaikkein parasta olisi aina et synnytys käynnistyy itsestään....

Nyt moikka ja palailen sit mahdollsesti seuraavan kerran vaavi mukana tänne!

Outsalle onnea matkaan ja Maijustiinalle vielä MEGA SUPPAREITA ettei enää tartteis kauaa odottaa!

-tiittus 41-

Mun mielestä tää toka synnytys, joka siis käynnistettiin, oli paljon helpompi ja nopeampi kuin eka, joka siis käynnistyi itsestään. En tiedä miksi sanotaan, että käynnistys olisi jotenkin niin kamalaa. Ei kannata sitä stressata ainakaan!

SYNNYTTÄNEET:

22.1.(la 2.2) HaLi! 28v., toinen, SKS, Seinäjoki. Arttu 4130g / 52cm.
23.1.(la 2.2) Marjuli 30v., neljäs, L-pks, Tornio. Poika 4130g / 53cm.
26.1.(la 9.2.) sulis, 27v., esikoinen, NKL, Helsinki. Poika 3230g/ 50cm.
28.1. (la 8.2.) jhk 27v., esikoinen, LKS, Rovaniemi. Tyttö 3180g / 48cm.
29.1. (la 4.2) Kirle 32v., toinen, Oulainen. Poika 3400g / 49,5cm.
3.2. (la 3.2) Niksu 27v., toinen, Tays, Tampere. Poika 3400g / 50cm.
4.2. (la 2.2) Nina84 24v., esikoinen, Sas, Salo. Tyttö 3630g / 49cm.
5.2. (la 2.2.) Litulatunen 30v., esikoinen, Tyks, Turku. Poika 3200g / 53cm.
6.2. (la 4.2.) Sirenia 29v.,toinen, K-HKS, Hämeenlinna. Tyttö 3585g / 48,5cm.
7.2. (la 4.2.) Pia 31v., esikoinen, Jorvi, Espoo. Tyttö 3735g / 50 cm.
10.2. (la 16.2.) Pullahiiri80, esikoinen, Kättäri, Helsinki. Poika 3500g / 51cm.
10.2. (la 22.2.) Safiiri 35v., neljäs, KPKS, Kokkola. Tyttö 4600g, 52cm
11.2. (la 31.1.) auliina 30v, esikoinen, MKS, Mikkeli, poika 3710 g, 54 cm
12.2. (la 9.2.) Outi 25v., toinen, nkl, Helsinki, tyttö 4520g, 52cm
12.2. (la 5.2.) Wilma74,33v,toinen, Kättäri, Helsinki, poika 3820g, 52cm
13.2. (la 25.2) C81, 26v, esikoinen, KOKS, Kotka, tyttö, 2890g, 48cm
14.2 (la 2.2) Momento,27v,toinen,oys,Oulu,poika 4030g/52cm
20.2. (la 5.2.) Helmipöllö,toinen, TYKS, Turku, tyttö, 3600g/52cm
21.2. (la 21.2.) Äippä -73, toinen, TAYS, Tampere, tyttö, 3325g/48cm
25.2. (la 14.2.) Misuli79, toinen,SATKS Pori, poika, 3640g/51cm

LASKETUT AJAT:

11.2. Äiti2 33v, toinen, TYKS, Turku
16.2. Deina23v,toinen, TAYS, Tampere
20.2. outsa22, esikoinen, HUS Hyvinkää, Järvenpää
24.2. sanna-79 28v.,toinen,HUS Hyvinkää,poika tulossa
27.2. tiittus 29v,toinen,SATKS, Pori, tyttö tulossa
29.2. Maijustiina 26v.,esikoinen, TAYS, Tampere

Päivitys syntyneisiin :)
Vihdoin saan sen tehtyä.
Synnytys oli mielestäni helppo ja nopea kun ensin saatiin kivunlievitys onnistumaan. Epiduraali ei onnistunut ekalla kerralla, mutta toinen lääkäri sai sen kerrasta oikeaan paikkaan ja voi sitä tuskatonta autuutta :)
Koko edellisen illan tunsin supistuksia, mutta eivät olleet kivuliaita. 21.2. aamulla tunsin napsauksen ja hetken päästä kylkeä kääntäessä tuli ensimmäinen lurahdus vettä ulos. Samalla supistukset muuttuivat todellisiksi ja väli oli heti n. 6 minuuttia. Menin kahvin keittoon ja herättelin miehen, joka totesi toden olevan kyseessä kun katseli jalkojeni tyhjäpolkua suppareiden aikana :D

Tyttö syntyi torstaina ja kotiin tulimme sunnuntaina 24.2.
Aikaa on siis jo kulunut, mutta tulihan päivitys vihdoin :)

Onnittelut kaikille tässä välissä vauvautuneille ja supistuksia vielä odottaville :)

Eipä taida auttaa äidille käyttäytymisestä huomauttaa, kun se ottaa sen jälkeen marttyyrilinjan, ettei hän osaa tehdä mitään oikein. Ja aivan varmasti murehtii sitä viikkotolkulla. En kuitenkaan halua pahoittaa toisen mieltä niin kauan kuin ei ole pakko. Huvittavinta oli, että äiti hiukan nolosteli puhelimessa, että kuinka he nyt silleen perässä kävelivät ja vaipanvaihtoakin kyttäsivät ja meno jatkui seuraavalla kerralla samanlaisena... Mutta eiköhän se aikaamyöten helpota.

Meillä on pari viikkoa ollut itkuisuutta ilmassa ja se helpotti heti kun soitin ajan vyöhyketerapeutille. Ollaan siis päästy kaksi iltaa jo yhdeltätoista nukkumaan! Hieronta-aika on sitten ens viikolla, mennään varmaan joka tapauksessa. Eli olen kuullut, että tuosta voisi olla apua itkuisuuteen aikä ainakaan mitään haittavaikutuksia!

Naistenklinikalla sai puhelinta pitää muualla paitsi synnytyssaleissa auki. Me oltiin perhehuoneessa, joten muiden puhelimet ei häirinneet.

Onkos täällä muut kuin minä ja jkh käyttäneet kestovaippoja? Mitä teillä on käytössä? Itse odottelen vaippapakettia saapuvaksi, jotta päästäisiin harsoista eroon!

Tervehyds,

me kestoillaan kanssa. Meillä on niitä samoja imsevimsejä, mitä oli yks kpl äitiyspakkauksessa näytteenä. Mies tilas niitä nettikaupasta ja sitten vähän "tuunattiin" sisävaippoja niin että ommeltiin niihin kanssa tarranauhat kiinnitykseksi. Yöllä tosin pidämme vielä kertiksiä kun ne imee vähän paremmin.

Me oltiin tänään 3. kerran vyöhyketerapiassa ja on siitä ollut vähän apua. Vauva itkee vieläkin toki, mutta ei niin paljoa. Suosittelen kyllä kanssa...

Ristiäisiin tulee meillä vaan ihan lähipiiri, muuten olis niin vaikea vetää rajaa ketä kutsuu ja ketä ei. Eli kummit ja mummit ja sisarukset, ei muita.

Mä luulen että tuo tunnin-parin itkuisuus iltaisin voi olla ihan vaan sitä että vatsassa on ilmaa tms. Mä en ainakaan lähde vielä millekään ruokavaliolle, toki kaalit tms. olen jättänyt pois.

Mulla on kokemusta vain käynnistetyistä synnytyksistä, siis 2 kertaa. Molemmat kesti noin 5,5 tuntia, jälkimmäinen erosi siinä, että ponnistusvaihe oli paljon helpompi. Kivut molemmissa (kai) aikalailla yhtä kovia. Mä olen todella kipuherkkä, joten vaikea sanoa miten ne kivut joku muu kokee. Ja kun kokemusta ei ole luonnollisesta synnytyksestä. Mutta minkäänlaista pahaa kokemusta ei ole jäänyt!

Mutta älä Tiittus stressaa käynnistyksestä ja kivuista, yleensä kun homma lähtee alkuun, niin on suht nopeasti ohitse. Mutta varautua voi siihen, että kaikilla ei käynnisty heti helpolla. Tilannetta seurataan tarkkaan ja arvioidaan miten edetään.

Mutta poju heräs ja on nälkäinen, pakko mennä!
Misuli ja poju 10 vrk

Hetkeksi kerkee istahtaan kun vauva nukkuu pihalla ja isompi on myös päikkäreillä... Oltiin ulkona tuolla lumipyryssä ja teki kyllä ihan hyvää raitis ulkoilma itellekin.

Meillä ristiäisiin tulee vaan meidän vanhemmat ja sisarukset perheineen. Kovin kiva olis kavereitakin kutsua mutta noistakin tulee jo 18 vierasta joten kotona kun kastetaan niin eipä tänne kyllä enempää mahtuis. Kaverit voi varmaan tulla kakulle sitten illemmalla tai joku toinen päivä:)

Miten muuten teillä noi ristiäisjärjestelyt muuten menee, siis kuka hoitaa kahvinkeiton ja sellaset? Ajattelin että pitäskö pyytää joku kaveri kahveja keitteleen ja kaateleen niin sais ite olla vaan eikä tarvis säntäillä joka paikkaan...? Esikoisen ristiäiset pidettiin srk-talolla ja oli tupla-ristiäiset kun miehen siskon lapsi kastettiin samalla niin sillon ei tarvinnut ite huolehtia kaikesta.
Niin ja minkälaisia tarjoiluja olette ajatelleet ristiäisiin? Me meinattiin ihan vaan täytekakku, voileipäkakku, lusikkaleipiä ja kuivakakkua. Eiköhän niillä pärjää... Anoppi tietty vaatii vielä perinteistä pullakranssia mutta mun kokemuksen mukaan sitä ei kuitenkaan kukaan syö...

Pyysin muuten sairaalasta kopiot niistä synnytyskertomuksista, molemmista muksuista siis. Saa nähä koska tulevat postissa... Mukava että olis ne itellä kun tuppaa muisti kuitenki pätkimään eikä muista sitten kaikkia yksityiskohtia. Nyt jo olen tästä tokastakin synnytyksestä unohtanut varmaan puolet;D

Sirenia ja tyllerö 1kk

sulis, mä olin kanssa NKL:lla ja mulla sai olla kännykkä auki, pidin piippauksella, ja sain soittaa äitilleni ja isälleni heti vauvan synnyttyä.. ja kätilö antoi luvan, myös esikoista synnyttäessämme sai olla salissa puhelin ja saatiin tärkeimmät puhelut suorittaa heti synnytyksen jälkeen siinä:)!
no joo, se kännyköistä:)!

outi

Mekin kestoillaan. Käytössä on Imse Vimsejä ja Funny Bunzeja, joista jälkimmäiset toimii meillä paremmin. Yöllä käytössä kertikset. Ristiäiset vasta huhtikuun puolella ja omin leipomuksin ajateltiin selvitä; linjaa voileipäkakku, pullakranssi, kakku ja lusikkaleivät. Porukkaa tulee n.25, joten ihan tähän kotosalle ei kyllä mahduta. Kaste on kirkossa.
Vatsa vaivaa iltaisin, ilma kiertää eikä tahdo tulla ulos. Ensin kokeilussa Disflatyl-tipat ja nyt eilen aloitin Cuplatonin. Kyllä noista on apuakin ollut. Yöt nukutaan n.2-3tunnin pätkissä. Iltoja kyllä aina vähän jännään, että kuinkas itkuinen sitä tänä iltana poika onkaan.
Lenkkejä ollaan kävelty päivittäin, ja poika nukkuu ainakin yhdet päikkärit ulkona. Kyllä tähän alkaa hiljalleen tottua :)

Meilläkin olisi tarkoitus aloittaa kestoilu, pari Imse Vimseä on ennestään ja Fuzzy Bunzeja on tilattu lisäksi. Saa nähdä kuinka alkaa sujua.
Ristiäiset vasta huhtikuussa meilläkin ja leipomosta/pitopalvelusta olisi tarkoitus tilata suurin osa tarjottavista, vaikka kotona juhlat pidetäänkin. Vieraita tulee varmaan vähän alle 20, mutta sopu sijaa antaa... ainakin toivottavasti. Mies on kyllä vähän sitä mieltä, ettei kaikki mahdu millään tänne kämppään. Miehellä on paljon sukulaisia, mun suku on vähän pienempi sentään.

Hei, ei tosiaan meinaa keretä kirjottelemman, teidän kuulumisia käväsen aina pikana sillon tällön lukasemassa.

Meilläkin on vatsavaivoja, cuplatonia oon antanu, mutta en oo vielä ainakaan huomannu että ois erityisemmin auttanu, nla täti tosin sanoi että voi kestää et se alkaa vaikuttaa.

Eilen oli koko päivä aika itkurikasta, odottelin kokoajan että pikkuruinen nukahtais että sais itekkin torkut, mutta ei..ei yksiäkään kunnon päikkäreitä. kantoliinassa oon kannellu jonkuverra, välillä viihtyy tosi hyvin ja välillä sitten ei. Mun sitomistaidotkaan ei oo oikeen hyvät, välillä tulee onnistunut viritys ja välillä se jotenkin roikkuu ihan huonosti, kai se harjottelemalla alkaa luonnistuu.

Miten teillä ton imetyksen kanssa, riittääkö teillä maito? Mä oon jotenkin ulalla kun imetän tosi tiiviisti ja lapsentahtisesti mutta tuntuu ettei se maito riitä. Esim eilen illalla vauva vaan itki vaikka olin antanu molemmat rinnat ja sitten annoin tuttelia ni se vetäs sitä vielä 60ml. Eli oli ilmeisesti nälkänen yhä.. Väittävät, että oman maidon pitäs riittää kun vaan antaa vauvan tilailla usein lisää maitoa, mutta ei se nyt meillä näytä toimivan..

millaset syöttövälit teil suunnilleen on?

Ja tuntuu kyllä siltä etten vieläkään osaa tulkita vauvaani oikein..siis tietää mikä itku on mitä..

huh nyt alko parku, pitää mennä

pullis ja poika kohta 1kk

Pullis, meillä kans tyttö syö illalla hirmusia määriä. Vaikka ois just syöny molemmista tisseistä ties miten kauan niin silti vähän ajan päästä taas hamuaa ruokaa. Joskus sitten annan korviketta pullosta tai uudestaan rintaa. Kyllä mulla ainakin maitoa sieltä tulee kun sitä valuu puristaessa imettämisen jälkeenkin ihan runsaasti... Taitaa olla aika yleistä että vauvat illalla tankkaa enemmän että jaksaa nukkua. Tosin onhan se joillakin niinkin että se maito ei oikeesti riitä vaan pitää antaa lisämaitoa.
Syöttövälit on 2-4h hyvin vaihtelevasti. Useimmiten varmaan kuitenkin n. 2,5h.

Meillä tyttö ei oikein kunnolla syö pullosta. Tai kyllä se syö mutta suuri osa maidosta menee pitkin leukaa. Ja minä kun mainostin että opetan kyllä syömään pullostakin että pääsen itekin johonkin... Suurimmaks osaks olen kuitenki imettänyt. Harmittaa kyllä että ei voi mihinkään oikein reilua tuntia pidemmäksi ajaksi lähteä rauhassa yksinään. Tai ei nyt ehkä tässä vaiheessa vielä harmita mutta tässä ajan mittaan kuitenkin sitä haluais ehkä jotain omaakin aikaa käydä vaikka rauhassa kaupoissa tai jumpassa (mikäli siitä taas innostun). Niin ja olen vähän ujo yleisillä paikoilla imettämään, siis jos johonkin reissuun lähettäis. Esikoisellekin annoin aina pullosta julkisilla paikoilla. No, onhan tässä aikaa tietty reenata sitä pullosta syömistäkin vielä. Jospa se siitä kun kasvaa vähän...

Ihanan rauhallista täällä kun ipanat nukkuu taas yhtäaikaa:) Odottelen yhtä ystävääni kylään, hänellä tulossa vauva toukokuussa. On kyllä mukavaa jännätä sitäkin mukana:)

Sirenia ja tyllerö 1kk

Sain vihdoin kutsun yliaikaiskontrolliin... ja se on vasta pe 14.3!!!!! Eikä silloin vielä edes käynnistetä. Mulla hajoo kyllä pää jos tää ei synny ennen sitä.

Maijustiina 41+0

Onnitteluja roppakaupalla uusille vauvallisille helmiksille!!!!! Ja pitkää pinnaa ja kovasti suppareita vielä kärvisteleville!!!!!!

Maijustiinako siis vasta viikon päästä yliaikaiskontrolliin? Oijoi. Toivottavasti ei tarvi mennä...

Me käytiin 1-kuukautisneuvolassa tänään. Paino neidillä oli 4830 grammaa ja pituus 56,4 senttiä. Hyvin on meikäläisellä maito riittäny vaikka välillä oon vähä epäilly.

Käyttääkö muiden vauvelit tuttia? Meillä Nelkku ei jostain syystä suostu sitä suussaan pitämään.

Soitin sinne äippäpolille ja ruikutin etten jaksa enää ja äsken soittivat, että voin tulla yliaikaiskontrolliin jo maanantaina, ihanaa!!!! Sit kinuan sen käynnistyksen tehtäväks mahd. pian. Viikonloppuja!

Maijustiinalle tsemppiä viikonloppuun, maanantaihan on jo ihan nurkan takana.

Ristiäisistä (tai meillä nimiäisistä): meille tulee parikymmentä vierasta, mutta melkein puolet on lapsia, kaikki alle kymmenvuotiaita (pojilla on paljon serkkuja), joten varmaankin mahdutaan hyvin. Tai se on suhteellista, kymmenkunta alle kymmenvuotiasta täyttää minkä tilan tahansa... Joten aika epävirallisesti mennään ja tarjoilutkin on sen mukaiset. Laitan lapsille jotain järkevää syötävää, että pysyvät pelihousuissaan, aikuisille teen 2 voileipäkakkua, täytekakun ja jotain pientä helppoa, vaikka sormisuolaisia ja konvehteja. Kuoharit ja kahvit. Meidän omat sisarukset on raivostuttavan ruokarajoitteisia (osa lihattomia, osa vegaaneja, joku ei syö kananmunaa...) joten täytyy taas pähkiä sitäkin puolta.

Eilen olin neuvolassa molempien poikien kanssa (on aika haipakkaa lähteä yksin kahden kanssa). Poju oli tasan 4kg ja 54,1 cm pitkä. Eli pitkä ja hoikka. 3vk2pv. Poikaparalla kukkii naama iloisesti, toivottavasti nuo hormoninäpyt lähtee nimiäisiin mennessä! Tuttia ei juuri syö, mikä harmittaa. Huutelee vieläkin iltaisin, mutta on jo rauhallisempi. Reloja on syöty puolitoista viikkoa, ehkä se auttaa.

Kaikkea kivaa sitä keksii, kun on kahden pienen lapsen äiti: nykyisin katselen jonkin sarjamurhaajasaippuasarjan jakson aina aamuisin klo 6.00-7.00, kun imetän vauvan olkkarissa, että muut saa nukkua. Jään sohvalle notkumaan vauva rinnalla :). Mitähän se tekee psyykelle...

Heippa hei!
Maijustiinalle tsemppiä maanantaille=)
reilu viikko ristiäisiin, laskin vieraita ja 27 aikuista sain. siihen on laskettu kaikki, pappikin mukaan. en usko että kuitenkaan noin montaa tulee.pidetään ristiäiset tossa miehen vanhempien luona.vauva vaan nukkuu, nukkui ulkona päivällä monta tuntia. lähettiin asioille(olin autossa vauvan kanssa) niin nukkui ja on oikeastaan nukkunut siitä asti kun klo 17 lähettiin. kerran on tässä välissä syönyt. mahtaakohan yöllä kukkua hereillä. mutta kait sitä voisi mennä makoilemaan tv:n eteen=) tyttö syö tuttia, sairaalassa olivat opettaneet(kun oli siellä sen 3pvä). ei aijemmin suostunut syömään.
hyvää viikonloppua kaikille
Nina ja tyttö 1kk3pvä

Voihan kylpy! Kaikissa oppaissa kerrotaan kuinka kylpy tekee hyvää ja rauhoittaa vauvaa jne. No, eipä meillä. Tänään oli taas kylpyilta jonka seurauksena mies on tällä hetkelläkin kiertämassä vaunujen kanssa taloa jotta saatais tyttö rauhoittumaan. Aina kylvyn jälkeen ilta on yhtä huutokonserttoa.... muina iltoina hän on ihan kohtuurauhallinen, tai ainakin rauhoittuu sylissä. Seuraavaksi päätettiin kokeilla siirtää kylvyt aamuun, jos siitä olisi apua. Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia?

Meillä oli neuvola tänään. Hyvin meni. Hassua, en tykänny yhtään neuvolatädistä odotusaikana mutta vauvojen kanssa hän on tosi hyvä ja mukava. Paino oli taas noussut mukavasti ja on nyt 4470, pituus 54 cm. Äkkiä ne kasvavat.. tuli ihan haikea olo kun ekat bodyt jäivät pieneksi jo!

Me vielä saadaan odottaa ristiäisiä 12.4. asti kun se oli tosiaan eka päivä kun meidän papille sopi... mentiin siis vuos sitten naimisiin ja haluttiin sama pappi tämäkin toimitus hoitamaan. No, nimi on jo selvillä ja julkistettukin joten sen suhteen ei kiireitä.

Viikonlopun jatkoja kaikille

Pia ja Peppi

kylvyistä:meidän esikoinen oli niin herkkis ja temperamenttinen, että aluksi itki joka pyllypesua ja sitten muutaman kuukauden joka kylpyä. Ilmeisesti aluksi pelkäsi, sitten myöhemmin itki kylvyn jälkeistä lämpötilaeroa, vaikka kuinka koitti hiljakseen viedä kylppäristä pyyhkeessä jne. Nykyisin vajaa kaksivuotias, ja usein kylvyn jälkeen tulee edelleen itkut - tyttö kun ei malttais lopettaa kylpemistä... :) On vähän vahva tuo oma tahto neitillä. Eikä meillä oo koskaan huomattu kylvyn rauhoittavan just tän takia.

Meillä oli aluks kans noi kylvyt ihan kamalia. Siis kun se itki, ja minä itkin vielä enemmän... Tuntui, että ihan kuin se kirppu kärsis siitä. Minä uskallan myöntää, että isältä se kylvettäminen sujuu paljon paremmin. Nyt jo tuntuu, että tyttö tykkää kylpemisestä. Vauvauinnin aloittaminen kuulemma kans muuttaa toimenpiteen ihan erilaiseks. Meilä muuten muutenkin vauva pääsee jotenkin parempaan/erilaiseen asentoon isän sylissä ja rauhottuu usein paremmin siihen. Olen ihan ylpeä miehestä, kun se on niin taitava :) (vaikka väittää, että vauva oikeesti tykkää tupakanhajusta ja että minä turhaan olen hankkinut sille suuvedet ja käsihuuhteet...)

Meillä ristiäisiin tulee myös vain lähisukulaiset ja se tekee 15 aikuista. Mietin kans kutsua serkkuja ja kavereita illaksi, mutta koitan olla ennalta viisas, että kutsun sitten sinä päivänä jos siltä tuntuu. Sitä ei huomaakaan, kuinka salakavalasti itsekin väsyy vieraista. Ja meille tulee pari porukkaa yöksi ristiäisten aikoihin ja muut menee hotelliin (mun sukulaiset tulee kauempaa).

Ihan helmee (:)), kun toiset isovanhemmat asuu samalla paikkakunnalla. Voi käydä saunomassa siellä tai kutsua meille ihan vaan, kun itse haluaa rauhassa käydä kaupassa tms.

Aiotteko itse puhua ristiäisissä? Minä olen mielessäni suunnitellut rukousta, jossa pyytäisin siunausta kaikille tytön läheisille.

Olen suunnitellut ristiäisiin matalan enkelinmallisen täytekakun. Saas nähdä miten onnistuu. Kastepöydälle tilasin maljakkoon tehtävän matalan kukkalaitteen ja tarjoilupöytään ihan normikimpun, valkoista ja keltaista. Muualle taloon värikkäitä tulppaanikimppuja. Viime yönä näin unta, että vieraat tuli ja olin unohtanut leipoa...

jhk + tytsy 5 vk

Meillä syöttövälit päivisin ehkä 2-4h ja öisin nykyään lähelle 5h. Mutta esikoinen taas söi kyllä tän ikäisenä noin 1-2 tunnin välein yötäpäivää, ja kasvoi silti ihan hyvin, yläkäyrillä koko ajan, joten kai se on aika yksilöllistä tuo syömisrytmi, ei välttämättä kerro siitä että maitoa ei tulisi tarpeeksi. Oisinkin kysynyt, onko teillä muilla jo vauvoille tullut jotain säännöllistä päivärytmiä, esim. kuinka monet päikkärit teillä nukutaan? Meillä yleensä kolmet, mutta rytmi kyllä sotkeentuu heti jos on jotain menoja, kyläilyä, neuvolaa tms.

Tällä vaavilla on tiheät syömisvälit, se voi johtua siitä, että noihin vatsanväänteisiin on tarjonnut usein lohdutukseksi syliä ja rintaa ja hän on sitten tottunut syömään 1-2 tunnin välein. Se vähän hankaloittaa elämää ja öiset ruokailut kolmen tunnin välein kuluttaa, joten täytyy koittaa vähän muuttaa rytmiä! Just tänään aloitettiin päivärytmin rakentaminen, laitoin pojan varta vasten ulos päikkäreille ja vähän valvotin ja tankkautin rinnalla ennen, että nukkuisi vähän pidempään. Tavoite olisi kolme ja myöhemmin kaksi selkeää unijaksoa päivällä, mutta tähän asti on torkkunut kun on torkuttanut... Saisi ainakin nukkua kun esikoinen on päikkäreillä, että saisin itse vähän hengähdystaukoa!

meillä syödään päivällä 1-2 h välein ja nyt ei tartte edes sitä kertaa herättää yössä kun oli tullut 400g viikossa painoa, ja pituuttakin oli 56cm. Meillä nukutaan yhdet n. 4h unet päivällä ja sitten pienenpiä ehkä 2-3.
Kylvyt on meillä illan koho kohta, neiti tykkää ihan älyttömästi, tullut siskoonsa:)!

Outi

Yritin lukea ketjua, mutta oikolukemiseksi meni.
Meillä poika tykkää kovasti kylpemisestä, potkisi ammeessa vaikka kuinka kauan.
Syöttövälit ovat päivällä melko tiheitä 1-2 tuntia ja yöllä vaihtelee hirmuisesti toissa yönä nukkua 6 tuntia putkeen , mutta viime yönä heräsi 2 tunnin välein syömään.Vatsa vaivoja on kovasti vaikka annankin relaa ja cuplatonia,nyt olenkin tarkaillut kovasti omia syömisiä, ainakin suklaa ja maustetut ruoat aiheuttavat itkuja ja myös korvantaukset aukeavat niistä pojalla.
1 kk.n neuvolassa oli painoa 5150g ja pituus 54.8cm että íhan kiitettävästi oli painoa tullut.Aiotteko te laittaa vauvoille tuon rotavirus rokotteen(vaikka annetaankin suun kautta) meillä tuo pojalle annetaan, pitkän harkinnan jälkeen.
Nyt taitaa pikkumies hermostua ihan tosissaan, tsemppiä vielä vauvaa odottaville ja voimia muille yövalvomisiin ja muutenkin vauva arkeen.
Marjuli ja Matias yli 6viikkoa.