**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Terve!

Meillä ollaan myös iloisia että helteet hellitti, karmeeta oli aina välillä kun iteltä kaatu hiki ja Fanny oli myös ihan hikinen, siitä ei seurannu muuta kuin itkua ja pinnanvenytystä.

Tänään käytiin neuvolassa 5kk, mitat 8655g ja 68cm. Hurjana kyllä kasvaa typsy. Kiinteät aloiteltiin 4kk, ensin syötiin bataattia ja sitten porkkanaa ja tämän jälkeen perunaa, kukkakaalia ja parsakaalia ja hedelmäsoseita jonkunverran. Viikon verraan ollaan syöty myös iltapuuroa.

Meillähän olivat huolissaan viime neuvolakäynnillä siitä kun typy ei käänny, lopulta aloitti sitten tasan 5kk kääntyilyn. Nyt neuvolassa näytti kaikki taitonsa, kääntyili, otti punnerruksia ja pyöri napansa ympäri. Sekä viskeli kaikki neukkatädin tavarat pitkin lattioita. Joten nyt täti vaan totesi että aikas aktiivinen kaveri...

Rokotukset saatiin ja ne taasen itketti aikas paljon, nyt odotellaan että nostaako taas kuumetta iltasella.

Tuo neiti on iltasella nukkumaan mennessä aika hupaisa kun kääntyä kipsahtaa heti mahalleen sängyssä ja sitten kurkkii sängyn laidan yli ja naureksii hurjana. Ja tutin tiputus laidan yli on kanssa aika bravuurinäytös. :D Varmaan pitää kohta laittaa sängynpohjaa alemmaksi ettei joku
kaunis päivä tule alas sieltä.

Amos ja Fanny 5kk
 
Bom
Wilma, mukavaa, kun "uskaltauduit" joukkoon! =)

kilu09, onneksi olkoon uudesta masuasukkista! :heart:
Minäkin vannoin, että ainakin alussa teen soseet itse. Kotona se onnistuisikin, mutta nyt viikon oltua reissussa, olen turvautunut purkkeihin.

commander, toivottavasti selkäsi saatais pian kuntoon! :hug:

Auneliini, kiva lukea, että teillä menee hyvin ja olette taas yhdessä! :flower:

Minnis75, kysyit yksin jäämisestä. Meilläkin vauvalla on muutaman viikon verran ollut itku herkässä heti, kun hän ei näe seuralaista. Vaikka juttelisi hänelle, ei auta.

nelli-86, kysyit lihoista. Esikoiselle keitin maustamattomat broilerifilepalaset ja sitten soseutin. Nyt aloitettiin perunalla, kun neiti täytti 5 kk. 3 pv päästä annoin 50 ml maissivelliä ja se maistui. Toissailtana annoin porkkana-perunavelliä ja se maistui kans. Eilen aloitin porkkanan kanssa 1-2 tl. Tänään hän halusi jo enemmän ja suu oli auki sekä lipaisi kielellä huulia heti kun annos oli nielaistu alas. Annoin sitten 4 tl. Tyttö olisi varmaan halunnut vieläkin enemmän. Velliä olen nyt tarjonnut aamuin-illoin 60-110 ml + maidot 120-180 ml. Perunaa ja porkkanaa saa lounasaikana sekä päivällisellä + maidot. Nokkamukinkin otimme nyt käyttöön, kun aloitettiin kiinteät. Nokkamukista tykätään ja sitäkin annan vauvan itse pitää ja harjoitella veden hörppämistä. Toistaiseksi menee vaatetus aina uusiksi, kun ne vedet valuu leuka pitkin alas ja sieltä selän taakse. Ilmeisesti se nokka tuntuu suussa kivalta, kun aina uudestaan ja uudestaan sitä sinne suuhun tunkee ja pulloa kallistaa.

Olen havainnut merkkejä vierastamisesta. Mökillä mummu sai hymyt, mutta papalle alussa itkettiin. Nyt vietetään meidän toista kesälomareissua - harjoitellaan mökkeilyä kotimaan kamaralla. Ensimmäinen ulkomaanmatka kesti 11 päivä, oltiin autolla ja todettiin, että hyvin meni. Ollaan pakkaamisen ammattilaisia. :) Automatkatkin ollaan tehty sopivaan aikaan ja sopivan pituiseksi.

Rinnasta ollaan meilläkin melkein luovuttu. Samalla lailla vauva rupesi kieltäytymään rinnasta enemmän ja enemmän kuin saraheinä kesäkuussa kirjoitti. Kun meidän neiti sai ensimmäiset 3 viikkoa pelkkä tissiä ja paino oli laskussa, aloin antamaan lisäksi korviketta. Tyttö tykkää pullosta enemmän kuin tissistä ja siltä myös näyttääkin. Komeat sumopainijan reidet ja posket. Olen siitä huolimatta aina yrittänyt tarjoata rintaa. Viimeksi pumppaasin ennen juhannusta, ennen kuin lähdettiin reissuun. Sain mun A-B kupiksi kutistuneista rinnoista yhteensä 80 ml. Vielä kuukausi sitten söi päivän viimeisen pullomaidon klo 20 ja sen jälkeen rintaa. Kävi yöunille 22.40 (melkein aina) ja heräsi pienelle tisuttelulle klo 5-6, min jälkeen jatkoi unia. Nykyään harvoin haluaa tissiä. Imee ehkä 1-3 min ja sitten päästää irti. En kyllä haluaisi vielä luopua imetyksestä. Esikoinen tykkäsi rinnasta, vaikka korviketta söikin. Lopetin hänen imetyksen hänen ollessaan 16 kuukauden ikäinen. Nyt vauvan kanssa yötkin on mennyt levottomammiksi. Käy nukkumaan klo 22, herää jo klo 02. Silloin saan hänet vielä tutin avulla itse nukahtamaan. Pullollisen korviketta (200 ml) vetää siinä klo 04-05 maissa ja sitten nukkuu vielä 1,5-3 tuntia. Viimeiset pari viikkoa on äidillä ollut paljon heräämisiä, jopa 5 min välein. Olen melko varma, että hampaita on nyt tulossa. Esikoisella puhkesivat kaksi ekaa hammasta alas just sen ikäisenä ja yöt olivat sellaista voimistelua.
Itse nukahtamisesta / nukutamisesta olen todennut, että voi olla avuksi hyviä vinkkejä, mutta lapset ovat erillaisia. Esikoinen ei nukahtanut kuin syliin / tissille / maitopulloon / vaunuihin heijaamiseen. Hän ei huolinut tuttia ja käden kanssa aloin nukuttamaan sitten 5-6 kk ikäisenä. Myöhemmin yöheräämiset olivat rankkoja, kun piti istua hänen kanssa 1-2 h hereillä. Nyt taas meidän pikkuneiti haluaa nukahtaa itse. Välillä kaipaa vähäksi ajaksi kättä. Laitan hänelle tutin suuhuun ja annan harson. Rätin kanssa sitten siellä leikkii ja sitä pyörittelee, kunnes kääntää päänsä sivulle ja nukahtaa. Joskus tutti pysyy parikin tuntia suussa, joskus pudottaa sen itse jo muutaman min päästä eikä vaatii takaisin. Olen todella yllättynyt, että mun ei ole tarvinnut tehdä mitään ihmekikkoja. Se vain on niin, että hän haluaa itekseen hakea unta vaunuissa / omassa sängyssään.

Rytmistä - meillä mennään edelleen sen 2h hereilläolon mukaan. Välillä hymy vaihtelee kitinän kanssa jo 1,5 h jälkeen, iltaisin jaksaa olla jopa 3-4 h hereillä, mutta pääsääntöisesti se 2 h on meillä raja, minkä jälkeen kannattaa laittaa nukkumaan.

Tytöllä oli tosi pahaa ihottumaa, mitä mun mies ja jopa lääkäri epäili maitoallergiaksi. Lääkärin kanssa päätettiin kuitenkin vielä seurata tilannetta. Tuli sellaisia punaisia rakkuloita selkään, hartioille ja rinnasta levisi jopa leuan alle. Minä en usko, että olisi allergiasta johtuva ihottuma. Iho ärsyyntyi aina, kun oli kuumaa ja lapsi pitkään selällään tai turvakaukalossa. Olen kokeillut laittaa punaisille alueille pesun jälkeen Bepanthenia, perusrasvaa, Lipolani, talkkia, vielä jotain emulsiota, minkä nimeä en muista (apteekissa suositeltiin). En ole huomannut eroja rasvaamisen jälkeen. Talkki ehkä vähän auttoi.

Odotusajan ällötyksistä on jonkun verran jäänyt värinä violetti ja lila.

Vaunukoppa (Emmaljungan Duo Edge) on meilläkin vielä käytössä. Toivon, että tyttö mahtuisi sinne vielä väh. kuukauden. Esikoinen oli kans pitkä tyttö ja onneksi oli iso koppa. Meidän Phil&Teds -sisaruusrattaita ei ole nyt kohta kuukauden käytetty, kun vauva ei sinne kassiin mahdu. Kokeilin Emman kassia ja sinne mahtuu, mutta sehän oli nyt helteillä hirveän hiostava. Odotan, kun voi laittaa vauvan istumaan sinne sisaristuimeen, niin pääsee koko jengin kanssa koiralenkeille.

Tulipas nyt kirjoiteltu tekstiä. Istun täällä mökillä ja pitkästä aikaa pääsen lukemaan kaikkien kirjoituksia, kun isovanhemmat ovat apukäsinä. :vampire:
Hyvää kesän jatkoa!

Bom ja Lily (5 kk ja 8 pv)
 
Bom Jos suinkin pysyy virkkuukoukku kädessä, virkkaa kaukalon sisälle paksusta (tai kaksinkertaisesta) puuvillalangasta mahdollisimman reikäinen verkko, jossa on aukot vöille. Riittää, jos tämä kapistus on siellä selän alla. Itse tein sellaisen esikoisen aikana kaukaloon ja harsin sen kiinni kaukaloon. Ja toimii! Ei ole vauvalla selkä märkänä. Vastaava viritys toimii isomman lapsen kanssa turvaistuimessa. Uskon teoriaasi ärtyneistä hikinäpyistä, samaa on meinaan meillä, tosin ei yhtä vaikeana. Talkitse hanakasti vaan, jos se tuntuu auttavan, kokeile myös sinkkisalvaa!

Helmi sai lääkärineuvolassa karsastusepäilyn vuoksi silmäpolilähetteen ja siellä käytiin eilen. Niukin naukin tyttö välttyi silmälasimääräykseltä ja kolmen kuukauden päästä mennään näkökontrolliin. Toivotaan, että tyttö saa itse korjattua virheensä. Molemmissa silmissä on ns. liikaa kaukotaitteisuutta sekä toinen silmä karsastaa hieman ulos ja samassa silmässä on hajataitteisuutta. Toivoa on, sillä maallikon silmään näkyvä karsastus on vähentynyt paljon. Mutta lokakuussa tosiaan uudestaan. (En kyllä ennen tiennyt, että näinkin pienelle voidaan laittaa lasit. Millaisetkohan ne on? Pakko niiden on olla sukelluslasimaiset, kun nenä tahkoo maata vähän väliä ryömiessä/myllertäessä. Vuosikkailla olen jo nähnyt laseja.)
 
Heipparallaa!

Gessleinin vaununkoppaan mahtuu tuo meidän jytky vielä, mutta talvivaatteissa ei varmasti enää. Ostankin sitten lämpöpussin tuohon ratasosaan, sillä menee varmasti sitten pitkään, näin tehtiin keskimmäisenkin kanssa. Nuo yhdistelmät pistän heti kevättalvella myyntiin ja ostan kuomurattaat tilalle (scooterit tai timmyt luultavasti). Ne menee niin paljon pienempään tilaan autossa ja on muutenkin näppärämmät taaperon kanssa. Keskimmäiselle ne hankittiin jo puolivuotiaana, mutta nyt ajattelin talven yli pitää noita paremmin topattuja yhdistelmiä.

Nooa on oppinut tässä parin päivän aikana ihan hirveästi uutta. Eilen hän nousi ihan yhtäkkiä yllättäen kontalleen ja yrittää jo jalkoja siirrellä. Kontallaan on jo tosi paljon. Lisäksi on oppinut etenemään "yhdistelmätekniikalla" eli kierimällä, ryömimällä, kontaltaan heittäytymällä ja napansa ympäri kääntymällä. Nyt meneekin alakertaa ympäri ja löytyy aina mistä sattuu, kun vaikka käyn vessassa. Äsken pääsi noin parin metrin matkan kulkemaan omalle lelukorilleen ja siellä alkoi kitistä, kun ei itse saanut koria kaadettua. Nyt kun kaadoin korin, niin tonkii sieltä lelujaan hyvin tyytyväisenä. Uskomaton vauhti on kyllä uuden oppimisessa nyt :)

Miehellä alkaa huomisen työpäivän jälkeen vihdoin kesäloma ja aloitellaan reissaus. Viikonloppu menee mummoloissa ja sitten alkuviikosta suunnataan hotellilomalle Tampereelle. Varattiin sviitti :) Onko kellään ehdottaa Tampereelta kivoja leikkipuistoja tms. puuhaa lapsille? Yksi päivä menee Särkänniemessä, mutt kahdelle päivän puolikkaalle pitäisi vielä kehitellä jotain puuhaa pienellä budjetilla.

Pitäis lähteä laittautumaan vähän, kun meinasin lähteä pienimmän kanssa shoppailemaan tänään. Ei kehtaa näissä virttyneissä collegehousuissa suunnata kaupungille...Isommat lähti jo päivän edeltä mummilaan, joten jää vähän omaa aikaa äitille :)

Tillukas: oon nähny joskus aika pienellä, mutta jo rattaissa istuvalla vauvalla sellaiset tavallisen näköiset metallilasit, joissa oli joku kuminauhasysteemi niskan takana. Vähän niinkuin vauvan aurinkolasit. Mutta tosi useinhan noi karsastukset menee itsellään ohi, jospa näin Helmilläkin.

Commander
 
Meillä mahtuis vaununkoppaan vielä hienosti,mut eiköhäs se syksyntullen jää ja siirrytään ratasosaan kokonaan...tänään mentiin jo leikkikentälle rattailla...ei vaan suostu oleen puoli-istuvassakaan kun kenottaa sieltä eteenpäin.Meillä siirrytään käyttämään sit noita matkarattaita kaupunkimatkoilla yms.kun talvi helpottaa...erillisiä rattaita en raati ostaa.

Soseita
on maisteltu kesäkurpitsa ja tänään aloteltiin hiukan porkkanaa maisteleen..mustikkaa on syönyt myös... ihan avoimin mielein on maistellu,jossei nyt ihan nannana oo pitäny... mutta selkeesti kiinnostusta syömiseen on. Hissuksiin mennään näin pikkasen makustellen,ennenkuin ruvetaan syömällä syömään...

Liikkuminen tapahtuu edelleen ympäripyörien,mitä nyt vahingossa sattuu eteenpäin etenemään...yritys edelleen kovaa. Ympäri ei mennä vieläkään,tosin koittaa nostaa itteään selälta suoraan ylös niin et pää ja hartiat nousee kokonaan lattiasta...liekö se olis yritystä kääntyä:D

Meil yöt rauhottu kun tuli viileempää.... ihan kiva,en kaipaa kuumuutta:)

Repa ja Aksel 5,5kk
 
Heipsan piiitkästä aikaa!! :)

Ei oo tällä puolella paljoa tullu kirjoteltua.. Kerhon puolella tulee käytyä päivittäin.
Leo kasvaa hyvää vauhtia ja on tänään 5kk :) Soseita syödään jonkun verran jo ja edelleen imetän.. kovasti yrittää päästä eteenpäin mut ei ihan vielä onnistu.. Kääntyileen Leo oppi varmaan joskus reilu 3kk ikäsenä.. 1,5kk on kääntyilly ihan urakalla. Mutta mahalta sellälleen ei pääse vielä, paitsi vahingossa:)

Vaunukoppaa en oo pitäny ollenkaan kun alko ilmat lämpeneen kun tulee raasulle muuten kauhee hiki. Ja Leo myös välillä matkustaa mahallaan vaunuissa niin että lasken kuomun alas niin saa ihmetellä maisemia niin sillon olis vaunukoppa vaan tiellä ja pienentämässä tilaa.. Ja sit kun ei sitä koppaa oo niin tarvittaessa voi vähän nostaa selkänojaa pystymään(ei tosin lähellekkään istuma-asentoon!) Joskus jos on ollu kylmempää niin olen laittanut kopan vaunuihin kun se ei kauheen hankalaa oo.. Meiän kopassa on kovapohja minkä saa irti ja siitä saa myös lämpöpussin.. Nyt oon pitänmy sitä ilman pohjaa ja reunoja niin menee ihan pieneen tilaankin ja on paljon pehmeempi:)

Onnea kilulle raskautumisesta:)

Hullua että jotkut jo kuumeilee :D ite en kahta vaippaikäistä jaksaisi:D ja onhan toi pieni vieläkin ihan vauva:heart:
poju huutaa lattaíalla joten ei paljon kerkeekkään kirjotteleen :) palailen taas paremmalla ajalla!!

Jane & Leo 5kk:heart:
 
Niin se hävisi pikkuvauva meiltä. Edellisiltana Helmi keksi tosissaan kääntymisen jalon taidon ja nyt pimu on sitä mieltä, että vauvat vaan makaa selällään ja kääntyy mahalleen ja lähtee möngertämään eteenpäin. Möngerrys jatkuu niin kauan kuin nenä kestää, sillä ryömiessä tyttö ei vielä osaa pitää päätä ylhäällä. Ja sekös turhauttaa, kun ei näe maisemia liikkuessaan <3
 
wilma87
heissan!

Vaunukoppaa en minäkään ole enää vaunuissa pitänyt. Viileimmillä ilmoilla ollaan pistetty lämpimämpää vaatetta ja tarvittaessa ohutta peittoa päälle. Poika tykkää hereillä ollessaan olla puoli-istuvassa asennossa ja katsella maisemia.

Mahalleen kääntyillään koko ajan, selälleen jos laittaa, niin hetki vain niin ollaan jo taas mahallaan :) Eteenpäinkin jo pääsee etenemään, melkoisen sotahuudon kera :D Hermostumista ei kuitenkaan huutelu ole, vaan ennemminkin huutelua, josta saa itselleen voimia mennä eteenpäin. Satunnaisesti on kääntynyt mahalta selälleen, mutta ennemminkin vahingossa.

Perunan lisäksi ollaan aloitettu porkkanan syönti. Molemmista poitsu tykkää hirmuisesti. Tällä viikolla ajateltiin ottaa joku uusi maku mukaan syönteihin, maissi tai jokin hedelmä.

Torstaina oisi sitten 5 kk neuvola ja piikkejä taas tulee pikkuiselle. Viimeksi piikit itketti niin kovasti, että heti kaukaloon päästyään raasu nukahti.

Wilma
 
moikka,

kyselisin että kuinka pitkään teillä on kestänyt oireet rokotusten jälkeen, me käytiin viikko sitten neuvolassa ja sen jälkeen poitsu on ollut itkuinen ja kärttyinen, ei viihdy lattialla kuin ehkä 5min eikä sitterissäkään kovin pitkään.. sylissä kuitenkin hyväntuulinen ja jokeltelee ja naureskelee.
Ei jaksa valvoa kunnolla ja nukkuu heti kun saa vaunuihin, ennen vaatinut 10-20min heiluttelun/kävelyn. Yöt nukkuu normaalista parilla syötöllä!
 
nipsutiina, kuullostaa samalta kuin meillä ja mä olen laittanut tuon kiukkuilun hampaiden puhkeamisen piikkiin. Meillä on myös yöt menny ihan pirstaleisiksi, nukkuu tunnin ja sitten on taas nukutettava uudestaan, välillä herää hurjasti itkien ja välillä itse herään tytön rupatteluun. Ja meillä ei myöskään nuo alaikenet näytä minkäänlaisia pullotuksen merkkejä, mutta ylhäällä näyttää olevan sitäkin enemmän pullotusta. Eikait se ihan tavatonkakaan ole että niitä hampaita voi tulla ensin myös ylös.
Mielellään jälttää myös nuita hammasleluja ja hankailee käsillä ikeniä, joten odotettavissa olis hampaita mutta millon ne sitten puhkeaa, sehän voi viedä vielä viikkoja...
 
Kuulostaa todella tutulta Amos82! Meillä tyttö jo kuukauden verran tehnyt tuota, mutta yöt nukkuu hyvin ja nukkunu 2viikkoisesta asti täyspitkät yöunet! Korvikkeella mennään ja nyt on sit jo aamupuuro+2 sosetta päivässä lisäks :)

Mitä noihin hampaisiin tulee niin meillä on alhaalla sivussa enemmän pullotusta ikenissä, kai se on hyvin yksilöllistä tuo miten hampaat kasvaa. Meillä ei myöskään Elsa anna katsoa suuhun.

Mites muilla, ollaanko opittu jo ryömii ympyrää ja peruuttamaan? :)

huomenna tulee tasan 5kk täyteen <3
 
Ehtoota meiltäkin=)
Meillä ei ole vielä hajuakaan hampaista, onneksi kun Toni on edelleen täysimetyksellä:p Meillä ollaan opittu kääntymään eikä herra nyt sittes olleskaan pysy selällään ja masullaan ollessa harmittaa, kun ei pääse minnekään. Selällä ollessa Toni pyöri kuin kellon viisari.
Meillä on alkanut taas kova pulauttelu, se oli poissa sen ajan kun luovutin maitoa sairaalaan. Nyt oli pakko lopettaa luovutus, kun lähtään reissuun ja maitoa tulvii taas...Pyykkikone pyörii taas ahkeraan. Tonia pulauttelu ei ole onneksi häirinnyt yhtään:hug:
Olettekos muut käyneet reissussa nuppusten kanssa? Me ollaan tosiaan lähdössä ekalle pitkälle autoreissulle, vähän jänskättää että miten menee...Taukoja tauon perään, lomallehan sitä lähdetään!
Olen vieläkin niin ihmeissäni tuosta pojasta, kuinka ihmisen taimi voikin olla niin rauhallinen ja leppoisa? Tuntuu oudolta ettei vieläkään ole Tonin kanssa valvottu yhtään yötä, kun esikoisen kanssa unettomat yöt olivat sääntö ei poikkeus...Mutta nautitaan nukutuista öistä, vielä meilläkin keretään valvoa;)
 
Kyllähän ne hampaat voi poikkeuksenkin tehdä,vaikka yleensä tulevatkin ensin alhaalle... meillä on jyystetty ikeniä kiivaasti jo pari kk,mut merkkiäkään puhkeamisesta ei ole...

Helle saattaa myös väsyttää hirmuisesti ja tehdä kiukkuiseksi,meillä on tätä ...no lähinnä kyllä vanhemmalla,Aksel ei juur nurise mistään:)
 
wilma87
Moikka!

Täälläkin on ikeniä kovasti kaiveltu, mutta vielä ei näy hampaita.
Tänään käytiin 5 kk neuvolassa, 66 cm ja 6890 g oli mitat. Rokotuksia saatiin taas, saa nähdä nouseeko tälläkin kertaa kuume pikkuiselle :( Viimeksi kuumetta oli vajaan vuorokauden, muita oireita ei ollutkaan.
Neuvolatäti olisi kovasti halunnut nähdä kuinka hienosti poika kääntyy vatsalleen ja ryömiin, mutta herra katseli mieluummin tätiä ja naureskeli :)

Meillä oli kanssa jossain vaiheessa kovasti pulauttelua, mutta jätin itseltäni maidon pois, niin pulauttelukin väheni. No nyt kun on muutama päivä oltu reissussa ja tullut syötyä maitotuotteita, niin huomaa pulauttelun määrässä tuloksen. Elikkäs kovasti taas yritän olla niitä maitoja käyttämättä.

wilma ja poitsu (jo 5 kk :) )
 
Meillä on nyt toi pulauttelu ruvennut loppumaan onneks :) neiti tahtoo kyllä sotkea vaattensa soseilla sen sijaan. Meillä oli 19.7 5kk neuvola, mutta ei oikein ollut muuta oiretta kuin pieni väsymys :)

Kelloviisari se meidänkin Elsa lattialla on, harmittaa tyttöä myös kun eteenpäin ei pääse ainoastaan sivuille ja taakse :)

120km on meillä ollut pisin reissu, joka on just hyvä, koska 1,5 on kuitenkin täysi maksimi putkeen istuimessa. Tulee teillä olee sit aika paljon pysähtelyjä jos pitkälle automatkalle lähdette.
 
Meilläkin oli 19.7 5kk neuvola ja seuraavanlaisia mittoja oli meillä:
paino: 6810g (6390) pituus:62,5cm (58,9cm)

Kääntyilty mahalleen on täälläkin jo pari viikkoa, pyörii ympyrää ja on jopa pari senttiä päässyt vahingossa eteenpäin pää alhaalla kun tytöllä on ihan älytön potkuttelu lattialla ollessaan. Nostelee myös itseään kovasti käsien varaan irti lattiasta. Sylissäkään ei aina meinää viihtyä vaan sätkyttelee ja mieli tekis liikkumaan tosi paljon.
Rokotuksista tuli tällä kertaa yhdeksi päiväksi lämpöä, viimeksi ei tullut mitään.

Ikenet on kutisseet meilläkin jo monta viikkoa mutta ei tunnu vielä mitään. Yöt on menneet ehkä levottomiksi siinä mielessä että ääntelee yöllä enemmän ja hamuaa tuttia suuhun joskus useampaankin kertaan muttei kuitenkaan hereille asti ole havahtunut. Edelleen saan nauttia 8-10h yöunista ennenkuin neiti heräilee syömään. Päivän sitten tankkaakin maitoa. (Tosin eihän sitä malta mennä heti itse nukkumaan vaan tulee valvottua liiankin pitkään)

Soseet on aloitettu meilläkin viikko sitten porkkanalla ja nyt maistellaan maissia. Tänään maisteli vähän banaaniakin. Perunaa ehkä sitten seuraavaksi. Syö toisinaan ihan hyvällä halulla n 4tl ja toisinaan on takkuillut ja olen huomannut että jos ruoka ehtii kesken syönnin haalentua liikaa niin ei sitten oikein mielellään enää sitä syö.

Meillä käytiin jo ensimmäisissä hautajaisissa, jaksoi olla todella kiltisti eikä ollut mitään ongelmaa vaikka vähän etukäteen pelotti. Noin 60-70 vierasta oli kuitenkin ja ainoastaan 5v lapsi Aadan lisäksi oli siellä, muut lapset oli yli 10v tai jätetty kotiin. No mitenpä sitä olisi noin pientä raskinut jättää ja minun papan hautajaiset kyseessä niin tietysti haluttiin mennä kaikki ja ei tietenkään lapsia oltu millään tavalla kielletty. Taisi Aada aiheuttaa vauvakuumetta ainakin serkkupojassa ja hänen avovaimossaan ja ehkäpä vanhemmissakin naisissa kun Aadaa käytiin niin innokkaasti ihailemassa:D
Sieltä jatkettiin matkaa vuokratulle mökille jossa oltiin pari yötä ja hyvin meni. Ulkoilla ei kauheasti voinut kun sateli juuri silloin vettä mutta onneksi siellä oli katoksellinen kuisti.

Onko kukaan muu aloittanut istumaharjoituksia vielä? Meillä on jo vähän harjoiteltu.

saraheinä&aada pian 5,5kk
 
Automatkoista piti viimeks kommentoida,että me oltiin muumimaailmassa kuun alussa,kilsoja yli 300,mut ihan ok se meni vaikka helle oli aikamoinen eikä ilmastointia. Matkaan varattiin reilusti aikaa ja pysähdeltiin Akselin hereilläoloaikana ja pidettiin pitkääkin taukoa ja sit unenaikana ajettiin putkeen.

Ensimmäinen sosesuosikki on löytynyt ja se on mustikan ja villivadelman sekoitus,omia marjoja:) Vihanneksista on maisteltu nyt kesäkurpitsaa,porkkanaa,parsakaalia,kukkakaalia ja maissia ja tosiaan sit noi marjat. En oo antanut kun ihan parina päivänä samaa ja sit on vaihdettu,määrät on kuitenkin tosi pieniä...ihan makustelua vaan... nyt söi enempi noita marjoja kun oikeen auko suuta ja ojentu lusikkaan päin kun tuli herkkua:p

Aksel on kyllä oikea tahmanäppi...kaikki tarttuu käteen,kaiken koittaa haalia ja joka tavaraan ylettyä. Esikoinen ei ollut noin kova kä'sistään,saa ihan varoa toisella tapaa tämän pojan kanssa ettei vaan nappase sellasta mitä ei pitäis. Mun lautaselta sai kerran nappastua kasvispullasta kiinni ennenkuin kerkesin reagoimaan mitään,ei onneks ollut tulikuuma mut sen verran kuitenkin et tuli itku:( No se onneks unohtu hetkenpäästä:)

Sais taas hiukan viieltä,pojat ihan hikipäissä kokoajan...

Repa ja Aksel 5,5kk
 
meillä syödään istuen jo sitterissä tai syöttötuolissa, koska neiti koittaa kammeta tosi usein ylös jos on vähänkin matalemmalla syömässä :) muutenkin se istumaan oppiminen tapahtuu ihan parin kuun sisällä.

Anna saraheinä vähän reilummin sitä sosetta jos maistuu, meillä Elsa on syöny jokasta makua melkeen alusta jo max. puol purkkia, nyt jo menee purkki kasvista ja päälle hedelmäsose :) Tosin meillä alkoki soseet paljon aikasemmin :p Eikä siis ole mitään masuvaivoja ollut :)

Ainoastaan siinä vaiheessa tulee rajoittaa jos tulee hengitysongelmia, näppylät kuuluu asiaan lähes jokaisen soseen kanssa jos niitä esiintyy..

eli

6:45 180 ml korvike
8:45 Aamupuuro 1dl (kaura ja itse tehty ryyneistä)
10:00-11:00 korvike 120-150ml
12.30 hedelmäsose (purkillinen)
(13:30 maito tarvittaessa)
14:00 Kasvissose(purkillinen)
15:30 korvike 120-150 ml
17.30 Iltapuuro 0,5-1 dl sama kuin aamulla
19:30-20:30 unimaito 120-150 ml

Nuo kellon ajat tosin vaihtelevat paljon neiti menee yöunille niin vaihtelevina aikoina :)
Joskus myös tuo kasvissose on hedelmäsose tai marjasose, hyvä vaihdella sit kun on tottunut ettei kyllästy.

Ääh saisi nuo helteet kyllä loppua koska ei ole hyväksi pienelle, päiväunet usein jää sen takia väliin :(
 
Viimeksi muokattu:
Joo meilläkin on tyttöä neuvolassa kehuttu jänteväksi ja jämäkäksi ja on istunut sylissä jo aika kauan kun ei suostu olemaan yhtään puolimakuulla vaan pystyssä tykkää olla. Lattialla olen myös pitänyt niin että istuu jalkojen välissä ja pidän sen verran kiinni ettei taivu sivulle päin. Välillä menee kumaraan mutta jaksaa jo nostaa itsensä pystyyn. Syöttötuoliakin ollaan vähän huviksi kokeiltu mutta en vielä ole uskaltanut siinä istuttaa vaikka pysyy kyllä tuettuna siinä ihan hyvin, ainakin hetken. On tosiaan ollut siitä asti sylissä istuvassa asennossa kun siirtyi kokonaan korvikkeeseen ja mietinkin että toivottavasti ei ole ollut haittaa selälle. Kun ei ole muuten suostunut mitään syömään vaan vängännyt vaan pystyyn.

Joo sosetta kyllä olis tarkoitus antaa enemmänkin mutta alussa aina tökkii ja sitten loppu on mennyt aika nopeasti alas muttei silti hirveän mielellään syö, en tiedä söiskö vielä isompaa määrää kuitenkaan. Oon antanut vaan kerran päivässä ja pitää varmaan vaikka lisätä toinenkin soseensyöntikerta niin ei tarvi kerralla enempää antaa. Välillä tulee vähän yökkäilyä vaikka johtuu varmaan siitäkin kun kestää ennenkuin saa juonesta kiinni että miten kielen kanssa toimittiinkaan. Meillähän syötiin 4kk ikäisenä viikko soseita mutta lopetin kun ei päästy 1tl kummemmaksi ja yökkäili vaikka söikin vähän. Nyt onnistuu selvästi paremmin joten eiköhän tässä päästä isompiin määriinkin pian=)
 
Liiemmälti en anna Helmin vielä suoranaisesti istua, vaikka toisaalta paidan pukemiseen ja riisumisen kuuluu käsistä veto istumaan, mutta se vain siksi, että tyttö inhoaa paitojen pukemista. Puolinojallaan tyttö viihtyy sylissä parhaiten, vauva-asento käy vain nukuttukseen ja syömiseen. Useimmiten kannan tyttöä kasvot menosuuntaan toisen reiden alta tai mahat vastakkain tytön jalat levällään istuen äitin masumakkaran päällä ;) Joskus annan "istua" sylissä niin, että jalat menevät reiteni eri puolilta.

Kiinteät odottavat edelleen meillä vuoroaan. Ensi viikolla olisi 5kk-neuvola, mutta siirrän sitä viikolla eteenpäin kesälomareissun vuoksi. Hyvä lähteä reissuun ennen rota-rokotetta eikä mokoma mahassaan. Jossain vaiheessa ensi kuussa aloitellaan puskamarjojen maistelu (vattu+mustikat+herukat), loppukuusta sitten kokeillaan muutakin. Luumusatokin näyttää lupaavalle, että saadaan oman maan luumusosetta ja luumuhilloa tehtyä <3 Sen jälkeen, kun olen omasta puusta saanut hillot, en ole kaupan luumusoseesta edes joulutorttuja tehnyt, on tuo niin hyvää!

Joko muuten teidän lapsukaiset kyynelehtivät? Helmiltä on kaksi kertaa tullut kyynel ulos asti, mutta ei minusta voi sanoa kyynelehtimiseksi, eka kerta oli pari kuukautta sitten, toinen edellisviikolla. Vaikuttaisi sille, että hiljalleen toinen silmä alkaa kostua itkiessä, kohta se silmä varmaan kyyneltää.

Helmi kääntyy ympäri kaikkiin suuntiin ja nauraa hereimmät naurut isosiskolle. Terkkarin vinkin mukaan aamu-unet on rajattu alle varttiin ja sen avulla on luotu oikeat päiväunet. Pikkuhiljaa tyttöä ohjataan aamupäiväunettomaksi ja epäilen, että syksyn tuodessa viileämmän ulkoilman, päikkärit pitenevät entisestään ja iltaunetkin jää pois.
 
Kyllä meillä on kyyneleitä tullut jo pidemmän aikaa. En kyllä yhtään muista koska alkoi tulla, mutta on varmaan 1-2kk kyynelehditty jo.

Nuutti syö lounaaksi vihannes/kasvissosetta ja marjaa/hedelmää ja päivällisellä marjaa/hedelmää. Illalla otetaan velliä, suosikki on peruna-porkkanavelli. Kohta pitäisi ottaa päivälliselle myös vihannes/kasvissose, aamupuuro ja lihat.

Jaahas. Nyt meillä herättiin, jäi vähän tyngäksi tää teksti... :D

nelli & Nuutti kohta 6kk
 
Vauvan selästä ei liiemmälti kannata kantaa huolta jos vauva itse hakeutuu istuvaan asentoon niin se on silloin siihen valmis,eriasia jos vauvalla ei oo siihen valmiuksia...sit ei kannata vielä istuttaa.

Kyyneleitä on tullu mun mielestä hyvin pienestä,muistan miettineeni silloin että tuliko esikolla muka näin aikasin. En vaan muista millään että kauan tästä nyt on...

Päikkärit on nyt vähän hassusti kun poitsu ei meinaa vetää enää viimosia unia iltapäivästä vaan valvoo yöuniin ja joudunkin laittamaan sit tosi aikasin yöunille. Tosin joka tapauksessa herää samoihin aikoihin aamusta..isoveikalla oli ihan sama homma. Unia on siis useimmiten 3 kpl ja kesto usein max tunti,välillä on 1,5h....

Repa ja Aksel 5kk3viikkoa
 

Yhteistyössä