Wilma, mukavaa, kun "uskaltauduit" joukkoon! =)
kilu09, onneksi olkoon uudesta masuasukkista! :heart:
Minäkin vannoin, että ainakin alussa teen soseet itse. Kotona se onnistuisikin, mutta nyt viikon oltua reissussa, olen turvautunut purkkeihin.
commander, toivottavasti selkäsi saatais pian kuntoon! :hug:
Auneliini, kiva lukea, että teillä menee hyvin ja olette taas yhdessä! :flower:
Minnis75, kysyit yksin jäämisestä. Meilläkin vauvalla on muutaman viikon verran ollut itku herkässä heti, kun hän ei näe seuralaista. Vaikka juttelisi hänelle, ei auta.
nelli-86, kysyit lihoista. Esikoiselle keitin maustamattomat broilerifilepalaset ja sitten soseutin. Nyt aloitettiin perunalla, kun neiti täytti 5 kk. 3 pv päästä annoin 50 ml maissivelliä ja se maistui. Toissailtana annoin porkkana-perunavelliä ja se maistui kans. Eilen aloitin porkkanan kanssa 1-2 tl. Tänään hän halusi jo enemmän ja suu oli auki sekä lipaisi kielellä huulia heti kun annos oli nielaistu alas. Annoin sitten 4 tl. Tyttö olisi varmaan halunnut vieläkin enemmän. Velliä olen nyt tarjonnut aamuin-illoin 60-110 ml + maidot 120-180 ml. Perunaa ja porkkanaa saa lounasaikana sekä päivällisellä + maidot. Nokkamukinkin otimme nyt käyttöön, kun aloitettiin kiinteät. Nokkamukista tykätään ja sitäkin annan vauvan itse pitää ja harjoitella veden hörppämistä. Toistaiseksi menee vaatetus aina uusiksi, kun ne vedet valuu leuka pitkin alas ja sieltä selän taakse. Ilmeisesti se nokka tuntuu suussa kivalta, kun aina uudestaan ja uudestaan sitä sinne suuhun tunkee ja pulloa kallistaa.
Olen havainnut
merkkejä vierastamisesta. Mökillä mummu sai hymyt, mutta papalle alussa itkettiin. Nyt vietetään meidän toista
kesälomareissua - harjoitellaan mökkeilyä kotimaan kamaralla. Ensimmäinen ulkomaanmatka kesti 11 päivä, oltiin autolla ja todettiin, että hyvin meni. Ollaan pakkaamisen ammattilaisia.
Automatkatkin ollaan tehty sopivaan aikaan ja sopivan pituiseksi.
Rinnasta ollaan meilläkin melkein luovuttu. Samalla lailla vauva rupesi kieltäytymään rinnasta enemmän ja enemmän kuin saraheinä kesäkuussa kirjoitti. Kun meidän neiti sai ensimmäiset 3 viikkoa pelkkä tissiä ja paino oli laskussa, aloin antamaan lisäksi korviketta. Tyttö tykkää pullosta enemmän kuin tissistä ja siltä myös näyttääkin. Komeat sumopainijan reidet ja posket. Olen siitä huolimatta aina yrittänyt tarjoata rintaa. Viimeksi pumppaasin ennen juhannusta, ennen kuin lähdettiin reissuun. Sain mun A-B kupiksi kutistuneista rinnoista yhteensä 80 ml. Vielä kuukausi sitten söi päivän viimeisen pullomaidon klo 20 ja sen jälkeen rintaa. Kävi yöunille 22.40 (melkein aina) ja heräsi pienelle tisuttelulle klo 5-6, min jälkeen jatkoi unia. Nykyään harvoin haluaa tissiä. Imee ehkä 1-3 min ja sitten päästää irti. En kyllä haluaisi vielä luopua imetyksestä. Esikoinen tykkäsi rinnasta, vaikka korviketta söikin. Lopetin hänen imetyksen hänen ollessaan 16 kuukauden ikäinen. Nyt vauvan kanssa yötkin on mennyt levottomammiksi. Käy nukkumaan klo 22, herää jo klo 02. Silloin saan hänet vielä tutin avulla itse nukahtamaan. Pullollisen korviketta (200 ml) vetää siinä klo 04-05 maissa ja sitten nukkuu vielä 1,5-3 tuntia. Viimeiset pari viikkoa on äidillä ollut paljon heräämisiä, jopa 5 min välein. Olen melko varma, että hampaita on nyt tulossa. Esikoisella puhkesivat kaksi ekaa hammasta alas just sen ikäisenä ja yöt olivat sellaista voimistelua.
Itse
nukahtamisesta / nukutamisesta olen todennut, että voi olla avuksi hyviä vinkkejä, mutta lapset ovat erillaisia. Esikoinen ei nukahtanut kuin syliin / tissille / maitopulloon / vaunuihin heijaamiseen. Hän ei huolinut tuttia ja käden kanssa aloin nukuttamaan sitten 5-6 kk ikäisenä. Myöhemmin yöheräämiset olivat rankkoja, kun piti istua hänen kanssa 1-2 h hereillä. Nyt taas meidän pikkuneiti haluaa nukahtaa itse. Välillä kaipaa vähäksi ajaksi kättä. Laitan hänelle tutin suuhuun ja annan harson. Rätin kanssa sitten siellä leikkii ja sitä pyörittelee, kunnes kääntää päänsä sivulle ja nukahtaa. Joskus tutti pysyy parikin tuntia suussa, joskus pudottaa sen itse jo muutaman min päästä eikä vaatii takaisin. Olen todella yllättynyt, että mun ei ole tarvinnut tehdä mitään ihmekikkoja. Se vain on niin, että hän haluaa itekseen hakea unta vaunuissa / omassa sängyssään.
Rytmistä - meillä mennään edelleen sen 2h hereilläolon mukaan. Välillä hymy vaihtelee kitinän kanssa jo 1,5 h jälkeen, iltaisin jaksaa olla jopa 3-4 h hereillä, mutta pääsääntöisesti se 2 h on meillä raja, minkä jälkeen kannattaa laittaa nukkumaan.
Tytöllä oli tosi pahaa
ihottumaa, mitä mun mies ja jopa lääkäri epäili maitoallergiaksi. Lääkärin kanssa päätettiin kuitenkin vielä seurata tilannetta. Tuli sellaisia punaisia rakkuloita selkään, hartioille ja rinnasta levisi jopa leuan alle. Minä en usko, että olisi allergiasta johtuva ihottuma. Iho ärsyyntyi aina, kun oli kuumaa ja lapsi pitkään selällään tai turvakaukalossa. Olen kokeillut laittaa punaisille alueille pesun jälkeen Bepanthenia, perusrasvaa, Lipolani, talkkia, vielä jotain emulsiota, minkä nimeä en muista (apteekissa suositeltiin). En ole huomannut eroja rasvaamisen jälkeen. Talkki ehkä vähän auttoi.
Odotusajan ällötyksistä on jonkun verran jäänyt värinä violetti ja lila.
Vaunukoppa (Emmaljungan Duo Edge) on meilläkin vielä käytössä. Toivon, että tyttö mahtuisi sinne vielä väh. kuukauden. Esikoinen oli kans pitkä tyttö ja onneksi oli iso koppa. Meidän Phil&Teds -sisaruusrattaita ei ole nyt kohta kuukauden käytetty, kun vauva ei sinne kassiin mahdu. Kokeilin Emman kassia ja sinne mahtuu, mutta sehän oli nyt helteillä hirveän hiostava. Odotan, kun voi laittaa vauvan istumaan sinne sisaristuimeen, niin pääsee koko jengin kanssa koiralenkeille.
Tulipas nyt kirjoiteltu tekstiä. Istun täällä mökillä ja pitkästä aikaa pääsen lukemaan kaikkien kirjoituksia, kun isovanhemmat ovat apukäsinä. :vampire:
Hyvää kesän jatkoa!
Bom ja Lily (5 kk ja 8 pv)