**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Hei semmosta piti vielä kysymäni, että mitkähän mahtaa olla yleisimpiä ruoka-aineita, jotka pienelle masuvaivoja aiheuttaa? Meillä on joka ilta huutoa 1-4h ja mahaansa itkee. Cuplatonit on käytössä, mutta en oo joka syötöllä antanut. Nyt alan antaa joka syötöllä mutta jos ei auta niin tarvii omaa ruokavaliota katella seuraavaksi.
 
Kiitoksia onnitteluista!

Meillä käytiin eilen tarkistuttamassa paino kun viikko sitten lääkärineuvolassa Lukan paino oli noussut kuukaudessa vain 180g. Nyt oli tullut 300g lisää kun on aloitettu apteekin maidot, tosin siitäkin on merkkiä vaihdettu viikon sisään kerran kun puklaaminen muuttui vaan pahemmaksi kuin mitä Nannista, välillä tuli myös kaaressa. Eilen siis neuvolassa ja sieltä sitten Jorviin lähetteellä, tuloksena refluksi epäily.
Saatiin lääkettä vatsahappoihin ettei ärsyttäisi ruokatorvea enempää ja 12.4. mennään sitten uudestaan poliklinikalle, ilmeisesti tutkivat silloin tarkemmin.
Mehän käytiin jo aiemmin yksityisellä lääkärillä (joka on perehtynyt refluksiin ym. lasten vatsavaivoihin) ja hän sanoi ettei olisi refluksia.
Onneksi nyt tuota pulauttelua aletaan tutkimaan, helpottavaa... ja samalla helpotus sekin etten ole hullu äiti joka kuvittelee poikansa voivan huonosti.

Minnis ja Luka
 
Huoh,piti kommentoida enempikin mut nyt kun aloin kirjottaa,en enää muista mitään...

Mut Merve,kyl sitär ytmiksi voi sanoo ja se tosiaan helpottaa hurjasti kun pystyy hiukan ennakoimaan miten päivä menee ja vauvakin tykkää rytmistä:)

Nelli,Hienoa se lastasta pääsy! Aika myöhään teillä mahavaivat alkaneet...ettei vaan oo mitään allergiaa...? Esikoinen huus iltasin mahaa ja ikävä sanoo et siihen ei kyllä auttanut mikään...samoten tämän ipanan ilmavaivoihin ei ei oo mitään muutosta tullu,söin tai olin syömättä...Tosin huuto alko esikon kohalla jo laitoksella ja oli 2,5kk mennessä pitkälti ohi,siis iltahuuto,maha vaivas sit muuten vielä lähelle 1v ikää. Mutta suklaa,ruisleipä,kaalit,sipuli,pähkinät kai ne yleisimmät mitä vältellään...yleisesti ne mitkä tekee itsellekkin ilmavaivoja. Ylenpalttinen herkuttelu varmaan vois olla sellanen mikä saattaas maitoon vaikuttaa. Sit voi aina kokeilla sitä maidotonta jos pahaks äityy,eli pariviikkoa ilman mitään maitotuotteita,siis maitoproteiiniakaan. Sit vaan pitää sit huolehtii kalsiumin saannista.
Mut kuten sanottu,meillä autto vaan aika..tippojakin kokeiltiin mut meillä meni vaan pahemmaks vaivat niistä.Vyöhyketerapia antoi pientä helpotusta vaivoihin:) Jaksamista kipuilujen kans,se ei oo kivaa kuultavaa se pienen itku:'(


VaniljaRose,Kiva kuulla teistä... Tuntus vauvoilla olevan tapana olla noita nukahtamisongelmia...mikähän siinä on. Esikoisen kans tapeltiin melkein 8kk asti,kun just väsymykseltään huus aina,eikä mikää kelvannu...eka koliikki huuto sitten toi|O Aksel ei kiukkua jos saa tissiä lupsia mut kyllä silläkin se lopullinen simahtaminen kestää aika tovin.

Minnis,Huoli on sydäntäraastavaa kun joutuu miettimään mikä pientä vaivaa,toivottavasti saatte lääkkeistä nyt apua ja syyn ja ratkaisun ongelmiin pikaisesti:hug:

Kevätvaatteet,Mulla on vanhasta äippäpakkauksesta kotosin oleva ns.vanupuku minkä laitan sitten kun mennään enempi plussan puolelle ja samoten mulla on kevyesti topattu fleecepuku... en lähtis ostaan mitään välikausihaalaria välttämättä,joku fleecehaalari ajaa varmasti asian kun pieni köllii vielä vaunuissa ja siellä pussissa.

Meillä tänään se lääkärineuvola,antavat sitten kai sen rotarokotteenkin...onko kellään tullut oireita siitä? Kyllä tota painoo näyttäs tulleen ihan kivasti kotivaakan mukaan,pituutta paha arvailla....

Repa ja Aksel huomena 2kk
 
Viimeksi muokattu:
Repa: Masuvaivat on kyllä lkaneet jo noin kuukauden iässä. Vai onko silloinkin alkaneet keskimääräistä myöhemmin?? En oikein noista tiedä, että minkä ikäsenä yleensä tulee. Suunnitelmissa on nyt katsoa omaa ruokavaliota (sipuli ja valkosipuli on kokeiltu jo poistaa, ei merkittävää helpotusta) seuraavaksi sit varmaan ne suklaa ja ruisleipä. Maitotuotteista en millään haluaisi luopua kun syön niitä tosi paljon, mutta jos siitä johtuu niin sithän se ei auta kun luopua. Vyöhyketerapia on myös ollut mielessä, kummitytöllä ainakin jonkin verran auttoi. Katsotaan nyt sit missä järjestyksessä lähdetään etenemään.

Meillä ei ainakaan rotarokotteesta mitään oireita tullut. Nuutti sai sen maanantaina eli olisi varmasti tullut jo jos olisi tullakseen.

Ensimmäinen yö ilman lastaa meni hyvin yhdellä heräämisellä :) Kyljelleen laitoin Nuutin nukkumaan illalla, mutta oli itse kääntynyt selälleen. Syötön jälkeen sit nukuttiin mahallaan taas.

nelli & Nuutti 2kk
 
Moi!

Noorallekkaan ei rotaviruksesta tullut mitään oireita, mut yhen mun kaverin vauvalle tuli kovat vatsanpurut.

Mie jätin alkuviikosta teen pois ruokavaliosta. Join sitä aiemmin varmaan litran vuorokaudessa. Näyttäis nyt kolmen vuorokauden perusteella et meidän illat rauhaoittuivat sillä. Rukiin oon jättänyt pois kaikissa muodoissa. leipänä, puurona (myös neljänviljan). Kannattaa myös tarkkaan katsoa kaikki monivilja paahtoleivät, sillä nekin yleensä sisältävät ruista.

Toissapäivänä kävimmä päivämutkan Raahessa, 200km suuntaansa. Oli eka pitempi autoreissu meille & meni todella hienosti. Ens viikolla ois sitten tarkoitus lähteä käymään kotikonnuilla, 350km suuntaansa.

Wendy79 + Noora himpun yli 2kk
 
Täällä rintatulehdus oli neuvolatädin mukaan tiehyttukos kun nosti kovan kuumeen vain yhtenä päivänä. Helpotti onneksi parissa päivässä kun ahkerasti tyhjensin rintaa :)

Mullakin on pari vanupukua tuolla joita meinasin käyttää kevätvaatteina. Yksi pienempi jonka sain ystävältä ja sitten äitiyspakkauksen puku.

Nelli hienoa että saitte lastan pois :flower:

Jahas, alkaa ähinä kuulua joten enpäs kirjoittelekaan enempää. Sunnuntaina on nimiäiset :)

pokemoni & myttynen 5 viikkoa
 
Nelli,kyl se kuukauden ikä varmaan ihan normi vatsavaivojen alkamisikä vielä on.... ja todennäköstä on ettei siihen auta kuin aika,mut voihan ne helpottaa jonkin ruoka-aineen poisjätön myötä..Se maitohomma varmaan kannattaa kattoo jos on tosi kivulias eikä mikään auta,viimosena keinona. 2 viikkoo on lopuiks aika lyhyt aika olla ilman,menee nopsaan:)

Meillä noi vaivat on vähentyneet jo ihan itellään iän myötä,esikoisellakin koliikki helpotti ennen 3kk ikää:)

Rotasta ei tääläkään mitään oiretta näyttäny tulevan. Kaikki oli lääkärikäynnillä niinkuin pitikin,painoa tullu reppaasti 5115g(3020g) ja pituutta 55,6cm (48cm),esikoinen oli paljon pitempi tässä iässä vaikka syntymäpituudessa ei eroa kuin sentti:) Ens kerralla onkin pojilla sit yhteisneuvola,mitähän siitäkin tulee...kattelin et sillon tulee piikkiä enemmänkin: /

Repa ja Aksel 2kk
 
Viimeksi muokattu:
Heissan..

Meilläkin olis edessä ens vkl toi rotarokotus, toivottavasti mitn vatsan puruja ei tuu. Mut eipä tolla pojalla niitä muutenkaan oo vaikka itse syön ihan kaikkea mahdollista ja poju syö ainoastaan tissimaitoo :)

Meillä päästiin viimeviikolla eroon rintakumista!! :) ai että on ollu helppoo tää syöttely eikä oo maitoo aina joka puolella syötön jälkeen. im so happy :)

Eilen sit vieteltiin poju ristiäisiä, eli Leoksi kastettiin:) Poika nukkui kasteen ajan ja vähän ylikin. Eli oikein hyvin meni tilaisuus.. Kasteen jälkeen mulla meni jotenkin kaikki ihan ohi kun aika meni niin äkkiä :D no ainakin sain paljon kakkutilauksia. Oli vissiin komiat kakut sit (itsekkin kyllä pidin) :)
Tosin leivon niin paljon suolaisia ja makeita, että meille jäi toinen juustokakku kokonaan ja täytekakkua yhteensä kokonainen.. Huh!! No juustokakun lykkäsin pakkaseen ja täytekakut vedellään apuvoimin tässä parin pv sisään.. Voiliepäkakkua sun muut tarjottavat jaoin tasasesti vähän kaikille mukaan :)
Mutta on toi juhlien järkkääminen tälläsenä kontrolli friikkinä vaikeeta:D onneks seuraavat järjestellään sit vasta 14.2.2012 :D Kakkuja kyllä suostun kaikille tekeen kun siitä tykkään ja ei tarvii muuta pohtia kun se kakku :)

Mut nyt hakeen poju tosta leikkimatolta ja tissiä suuhun :)
Niii ja meillä oli 6vk nlassa mittoja 5220g 57,1cm :heart:

Jane & Leo 7vk:heart:
 
Nyt mä yritän kans keretä kirjoittaa :)

Meillä alkoi myös vattavaivoja tulemaan ja on cuplatonit käytössä ja tuntuu helpottavan. :)

Nätti nimi Janen pojalla :)
Mä haluisin kanssa yrittää ite jotkut hienot kakut tehdä. Onko sulla joku hyvä juustokakun resepti vai poimitko vaan netistä jonkun?

Hienoa Nelli, että olette saaneet lastan pois. Varmasti helpottaa elämää. :)

Wendylläkin melko kiva toi kotikonnuille meno matka meillä tulee kanssa melkein se 400km suuntaansa. Vielä se varmasti onnistuuki, mut sit ku meidän poika kasvaa niin tarvii vissiin pikkasen useemmin pysähdellä.:) Ei olla kyl vielä päästy käymään, mutta varmaan ristiäisten jälkeen sitte.

Meillä oli viime viikon pe neuvola ja poika on jo 55cm. Pitkä (50,5cm. synt.) ja painoa oli jo 4720g. (3630g) Eli hyvin kasvaa. Olen joutunu antamaan iltaisin korviketta kun oma maito ei enään illalla riitä :/ Syö molemmat tissit ja silti jää nälkä. Eikä tutti silloin kelpaa eli nälkä jää.
Poika on alkanu vastaamaan hymyyn ja se sulattaa tän mamman sydämen :heart:

Happynow ja muru huomenna 6viikkoa :kiss:
 
Happynow,Voi se olla ihan tissin kaipuutakin jos haluis vaan imee rintaa tunti tolkulla...meilläkään ei tuttia syö vaan haluu iltasin hakee unta rinnalla vaikka on" tyhjät".Tosin jos saa rinnalla raivareita ja korvikkeen jälkeen on tyytyväinen,niin mikäs siinä:) kinuskikissa.fi löytyy ihania juustokakkureseptejä:)

Nyt on kaikki tuttimallit ja koot kokeiltu,ei ota...ei millään. Pullosta maistuu äitinmaito kuitenkin,mitä nyt hermo palaa kun sitä joutuu hauteessa lämmittämään. Löytyi hyvä pullokin vihdoin, MAM koliikkipullo sillä pienimmällä reijällä.Huomena jääkin hetkeks mummun hoiviin kun käydään esikoisen kanssa kaksin kaupungilla syömässä...lähtään päikkäreiden alettua joten voi olla ette kauheesti kerkee hereillä olemaan...

Jane,Rakastan kans leipomista:p

Repa ja Aksu 2kk 1viikko
 
Moikka moi!

Me käytiin eilen tytön kanssa neuvolassa huonoin tuloksi, painoa oli tullut kuukaudessa vain 400g lisää ja pituutta puoli senttiä.. Mutta ei alkanut neuvolatäti huolestumaan kun tyttö virkeä, hyväntuulinen ja uusia taitoja oppii lähes joka viikko..

Torstaina mulla jälkitarkastus, saas nähdä hajoaako neuvolan vaaka, hieman kyl pelottaa et mitä kaikki arvot näyttelee. Toukokuussa olis sit sairaalassa ramppaamista ihan olan takaa. 19.5 on neidin diabetes tutkimukset, seuraavana päivänä eli 20.5 on mulla astmatutkimukset ja sit vielä elokuussa on kertaalleen tytön lonkkatutkimukset. Kaupunki kiittää kun saa nyittyä rahaa noin lahjakkaasti pois.

Mä täällä odottelen innolla jo ristiäisiä, vaikka niihin on vielä 3 viikkoa aikaa, muutamaan otteeseen meinannut tytön nimen möläyttää, mutta saanut pidettyä mölyt onneksi mahassa.

Mutta näin täällä mennään ja meno jatkuu
Devilii ja Limppu (kohta 2kk)
 
Mä imetän kans rintakumilla, koska meidän pojalla on liian kireä/lyhyt kielijänne eikä saa tissistä hyvää otetta ilman kumia. Ja tuon kireän kielijänteen on ihan lääkäri todennut ja sanoikin, että imetys voi olla hankalaa ilman sitä kumia. Olen kyllä yrittänyt imettää ilman sitä, mutta poika vaan ei saa hyvää otetta, saattaa kestää kauan ennen kuin edes saa koko tissistä kiinni, ja sit mulla on nänninpäät ihan haavoilla ja rakkuloilla sen jälkeen... Ois kyllä ihanaa jos joskus pääsis tuosta rintakumista eroon, mut en tiedä. Mut hyvin poika ainakin kasvaa mun omalla maidolla ja sehän on pääasia. :)

happynow: Musta tuntuu kans, ettei iltaisin maito riitä. En tiedä, voiko siinä olla perää. Oon lukenut kaikki imetyspalstoja ja niiden mukaan maito ei yhtäkkiä vain voi loppua. Sen takia olen vaan sitkeästi imettänyt enkä ole antanut korviketta. Aika raskasta vaan on iltaisin, kun poika roikkuu tissillä ja sit tuntuu että on imenyt ne ihan tyhjiksi ja haluaa silti vaan imeä. Ja siitä päättelen että on imenyt rinnat tyhjiksi, kun yritän käsin pumpata, mutta en saa maitoa tulemaan. Ja poika vaan hamuaa ja hamuaa, ottaa kiinni tissistä, imee vähän ja sit päästää ja sit taas hamuaa. Ja sit huitoo käsillään ja potkii jaloillaan, tuhisee ja ähisee. Usein olen vaan sit tehnyt niin että vaihdan koko ajan tissiä, toiseen rintaan ehtii kerääntyä aina vähän maitoa sillä välin kun toisesta imettää. :) Mut siis päivisin ei ole tätä ongelmaa... kummallista.

Repa: Mä ostin kans tuon koliikkituttipullon mutta musta tuntuu ettei meidän poitsu "osaa" imeä siitäkään. Kun se imee, niin hotkii oikein ja kuuluu vaan kuinka ilma lorisee mahaan. Sama tavallisessa pullossa. En tiedä, enkö mä vaan sit osaa syöttää siitä pullosta vai mikä on. :D Tuttia ei myöskään oikein osaa imeä. Silloin ainoastaan vähän suostuu imemään kun hermostuu kun vaatteita puetaan päälle ulos lähtiessä tms.

Meillä on viikon päästä 2kk lääkärineuvola ja poitsu saa kans sen rotarokotteen. Toivottavasti ei siitä sit tuu mitään. Musta tuntuu, että meidän pojan masuvaivat on helpottaneet eikä niitä ole kuin enää aniharvoin. Aika tyytyväinen herra on loppujen lopuksi, ei juurikaan itkeskele - silloin vain kun on nälkä tai muuten vaan epämukava olo.

Tämänkin äidin sydän on sulanut, kun poika niin kovasti hymyilee ja vastaa äidin hymyyn ja katselee kiinnostuneena ympärilleen. Paljon katsoo suoraan silmiin ja seuraa katseellaan mun liikkeitä jne. :heart: Ja niin suloisia ääniäkin päästelee. :) On se vaan niin rakas pieni pakkaus. :heart: Ei ois voinut arvatakaan, millaista rakkautta omaa lasta kohtaan voi tuntea. Tuolla se nukkuu ulkona ja mun alkaa olla sitä jo aivan ikävä, kun on nukkunut jo melkein 4 tuntia. :)

Merve ja pikku-ukko 7 viikkoa huomenna :heart:
 
Hei vaan!

Nopea viesti, en ihan kaikkia teidän kirjoituksia ehtinyt kiireessä lukemaan (pitää lähteä hakemaan isommat lapset kerhosta).

Ristiäiset saatiin pidettyä sulassa sovussa ja Nooa Emil tuli pojalle nimeksi. Hyvin jaksoi kummitäti tuota lähes 6 kiloista pyöritellä, joten suurimmilta kiukuilta vältyttiin. Kasteen jälkeen hän tosin nukku 4 tuntia. joten hirveästi ei vieraat päässeet pientä ihastelemaan. Nooa sai lahjaksi jumppalelun, josta tykkää ihan hurjana. Makoilee siellä mahallaan tai selällään ja naureskelee :) Sen avulla viihtyy lattialla huomattavasti pidempään kuin aiemmin.

Meillä on ollut nyt tosi ihana päivärytmi, joten arki rullaa nyt hienosti ja unta tulee sekä äitille että pienelle tarpeeksi. Sitpä sitä jaksaakin touhuta vaikka mitä :)

Mutta nyt täytyy juosta, että ehditään!

Commander
 
Joo ei ole paljon tarvinut palstailla :| Meille on tällä kertaa siunaantunut vauva joka ei nuku päiväunia.. Tai siis nukkuu, mutta VAIN mun kainalossa niin että tissi on tyynynä, ja yritäpä siitä vierestä sitten lähteä niin ei mene kuin enintään 10 minuuttia ja poika on hereillä :headwall: Siis ihan uskomatonta, mä en käsitä millä tuon saa nukkumaan, mullakaan ei ole käytännössä mahdollista maata tuntikausia vauvan kanssa sängyssä kun on näitä muitakin lapsia kotona! Vaunuissa nukkuu tasan niin kauan kun vaunut liikkuu, eli ulkonakaan nukkuminen ei onnistu.. Ei nämä 3-vuotiaat jaksa tuolla tuntikausia kävellä rattaiden vieressä. Turhauttaa tämä koko homma niin kovasti että ette uskokaan!!! Ja arvatkaa kuka taas heräsi, just kun sain koneen auki.. :|
 
Kivoja nimiä on taas annettu. Meillä on vasta 17.4 nuo ristiäiset, en kyllä malttaisi enää odotella... Ei ollut kirkon tilat muulloin vapaana ja ei kotona haluttu tilaisuutta pitää. Nyt päästään helpommalla siivoamisen ja järkkäilyn kanssa ;)

Näyttää siltä, että muillakin alkaa olemaan noita tiheän imun kausia. Kiitos, Kärppis (?) että siitä jo kyselit, niin itselläni ei suurempaa paniikkia tullut, kun mietin, että mitä nyt tapahtuu.... Poika kun iltaisin ja alkuyöstä huutaa nälkäänsä ja yritän vaan epätoivoisesti törkätä vuorotellen kumpaakin tisua suuhun, että saisi ne ainakin aivan tyhjiksi. Olemme yrittäneet luopua tuosta lisämaidosta, jota piti antaa jokin aika sitten, että saatiin pojan paino taas yli syntymäpainon. Olen kayttänyt kaikenlaisia kikkakolmosia, mitä netistä olen löytänyt, jotta saisin maitomäärän nousemaan ja saisimme taas yöllä nukuttua. Tänään sain sentään päiväunet nukuttua, kun yöllä jäi unet siihen 3,5 tuntiin :/ Rintojen lämmittely kaurapussilla sai ehkä parhaiten minulla maidon herumaan ja lapsen tyytyväiseksi vähäksi aikaa.

Merve: Onko kukaan maininnut, että sen kielijänteen voisi leikata? Meillä ainakin leikattiin liian kireä kielijänne jo synnäriltä lähtiessä. Vaavi ei edes paljoa huudellut, kun sai vähän glukoosia suuhunsa kipua lievittämään. Saattaa kuulema aiheuttaa muitakin vaivoja myöhemmin. Mieheltä on leikattu tuo vasta kouluiässä. Oli tullut jo ainakin jotain puhevikaa sen takia. Ja voin sanoa, että imetys oli huomattavasti kivuttomampaa kielijänteen leikkauksen jälkeen :)

Torstaina onkin neuvola/lääkäri ja vihdoin taas se punnitus =) Olen jo yrittänyt vähän kotipuntarilla punnita, mutta se ei taida olla tarpeeksi tarkka :LOL: Saattaa nimittäin heittää puolisen kiloa kahdella perättäisellä punnituksella, vaikka aikaa noiden punnitusten välillä ei olisi kuin muutama sekunti....

taas mentävä...

Seepia ja Sintti 6 vkoa
 
Täälläkin saatiin nimi pojalle sunnuntaina, meillä asustaa nyt Eelis Kalevi :)

Tiheään imutellaan täälläkin, yössä on nukuttu vain yksi kolmen tunnin pätkä, loput kahden tunnin, aamuyöstä tunnin pätkissä.

Meillä mainittiin myös sairaalassa kireästä kielijänteestä, mutta ei muuta kuin että se saattaa aiheuttaa puheongelmia vanhempana, jos se ei itsestään löysty.

neitiniiskulle voimia pienen takiaisen kanssa :hug:

Nyt yltyi huutelu sohvalta joten eikun seurustelemaan nyt kun sain aamiaisen pikaiseen syötyä :)

pokemoni & Eelis kohta 6 viikkoa
 
Neitiniiskulle tsempitykset täältäkin. Meillä aivan samanmoinen vauva, nukkuu yötkin tissi tyynynä, samoin päivällä tai vain liikkuvissa vaunuissa. Onneksi tuo on ainokainen, jää äitikin välillä päikyille tyynynä ollessaan... Ja koira saa lenkkiä.

Meilläkin neiti roikkuu illat tissillä, mutta minulta tulee maitoa... Lopputuloksena on vatsanväänteet ja välillä ihan mielettömiä pukluja...

Juhannuslikka ja Kuuti 8vk

Koliikkia täälläkin siis ilmassa. Ja äiti aika loppu, kun meillä loppuyön syöttövälitkään eivät ole kovin pitkät..
 
Joo meillekin sanottiin kireästä kielijänteestä, että sen voi leikata myöhemmin, kun se voi aiheuttaa ongelmia puheen kehityksessä. Mut ei kukaan puhunut että sen olis voinu silloin jo sairaalassa leikata. Höh... Pitääpä kysyä ens viikolla tuosta neuvolassa. Oishan se parempi että sen leikkais jo nyt, jos kerran voi, kuin että seurataan ja odotetaan jos siitä tulee myöhemmin ongelmia... Muutenkin kun meidän pojasta tulee kaksikielinen niin oishan se kiva ettei ole mitään omasta takaa esteitä puheen oppimiselle.

neitiniisku: Voimia ja jaksamista! :hug: Voin niin hyvin kuvitella teidän tilanteen. Mä kans usein mietin, millaista tulee olemaan sit seuraavan lapsen kanssa jos sellainen joskus tulee, että jos se on samanlainen tissitakiainen ja huono nukkuja kuin tämä esikoinen. Parisen viikkoa sitten poika nukkui mielettömän huonosti, päivällä ei nukkunut juuri yhtään, ehkä joskus illalla parisen tuntia sit kun oli yliväsynyt. Ja kans vaunuissa nukkui jos ne oli liikkeessä. Mut sit yhtäkkiä vaan muutos tapahtui ja nyt on ruvennut nukkuun pitkiä päiväunia ulkona vaunuissa. Mut siis muualla ei saa nukkumaan päivisin... Miten teillä sit nukutaan yöllä?

Meillä oli vaihteeksi huono yö viime yönä. Poika oli klo 21-00.30 tissillä eikä vaan yksinkertaisesti nukahtanut... Ja se oli just sellasta, että välillä hamuili ja hamuili, päästi irti tissistä ja sit otti uudestaan, sit taas päästi ja hamuili, ja kun välillä imi niin kauhea ähinä ja tuhina päällä, kädet ja jalat vispaa ja käpristi itseään silleen koukkuun... Kieltämättä tuli sellanen olo, että mikä mättää ja teki taas mieli antaa korviketta. Mut en antanut. Sit nukuttiin 3 h ja sit aamuyö oli samanlaista kuin illalla. Mut aamusta taas ei ollut mitään "ongelmaa" tissillä ja nyt poika nukahti vaunupäikkäreille ulos. Tekis itse mieli nukkua, mut en uskalla kun nuo vaunut on tuolla ulkona (asutaan siis rivitalossa) ja kaikenlaista porukkaa kuitenkin kulkee tuosta tiellä ohi. On meillä itkuhälytin, mut silti...

Niin ja vielä tuosta maidontulosta, että tulin illalla siihen tulokseen että kyllä sitä maitoa tulee, kun rintakumiin sitä aina jää kun poika lakkaa imemästä. Ja nyt kun poika on imenyt niin tiheään tahtiin, tuntuu että rinnat on koko ajan täynnä ja liivinsuojatkin ihan märät.

Huomasin muuten, että mun tiedot puuttuu vielä tuolta etusivulta. En edelleenkään ole älynnyt, miten sitä yksäriä laitetaan?! Joo, olen toope :D Mut siis, jos joku viitsis informoida miten sitä laitetaan tai sit jos mun tiedot vois tästä tekstistä poimia: (oliko se muuten edelleen tytöt0406 joka tätä ketjua päivittää? :)

Poika s. 15.2.2011 rv 40+1 (la 14.2) 3550 g ja 52 cm

Merve ja poitsu 7 viikkoa
 
Merve: klikkaa viestiketjusta sen henkilön nicciä, kenelle yv:n haluat lähettää. Sen alle aukeaa valikko, jossa mm. kirjekuoren kuva ja vieressä lukee yksityisviesti. Siitä kun klikkaat, niin pääset viestin laittamaan.

Tosiaan sen kielijänteen voi katkaista, aiheuttaa ainakin ärrävikaa melko helposti myöhemmin. Sitä kannattaa kysyä neuvolassa, käsittääkseni sen voi hoitaa ihan neuvolalääkäri.

Onko teillä, joilla on useampia lapsia, tullut isommille taantumaa vauvan myötä? Meillä on tosi rasittava tilanne tuon 5-vuotiaan kanssa, mikä hämmästyttää kovasti, kun ajattelin, ettei noin iso enää hirveästi reagoi. Päälle iski "eskauhma" oikein urakalla ja kakkavahinkoja, joita ei ole tullut vuosiin tulee nyt 2-3 viikossa. Just äsken viimeksi. Ärsyttävää! 3-vuotiaalla ei muuten ole taantumaa, mutta sormet tuppaa eksymään suuhun aiempaa useammin.

Commander ja Nooa 2 kk
 
Tervehdys!

Kivoja nimiä olette kyllä lapsille antaneet. =)

Kannatti käydä täällä viimeksi purkautumassa niistä päiväunista, heti samana päivänä neiti nukkui 3 tuntia päivällä ja siitä asti on päikkärit palanneet ohjelmistoon ja rytmi selkeytynyt muutenkin. Iltatissittely on edelleen melkoista maratonia, mutta se takaa sitten 4,5 tunnin yhtäjaksoiset yöunet joten uskon että sitä vasten neiti iltasella tankkaa. Maitoa myös tulee tarpeeksi joten en ole sitä korviketta antanut, mähän oon nyt niillä töilläni että sitä tissiä lapselle annan.

Tänään oli neuvola, mitat 6170g ja 60cm. Saatiin myös rota-rokote, saas nähdä saadaanko jotain vaivoja riesaksi. Nyt on neitillä nuha, siihen muuten ottaisin vinkkejä vastaan että miten muut olette helpottaneet vauvan oloa kun on nuha päällä?

Lauantaina on ristiäiset, viimenkin saadaan virallistettua tuo nimi. Oon sitä nimeä jo kotona käyttäny ja melkein kaikille meinannu sen myös lipsauttaa. :D Kiva on myös kuulla mitä mieltä muut ovat nimestä....

Nyt kuuluu itkarista huutelua, se on menoa si taas! =)
 
Terve pitkästä aikaa!!
Pitää taas todeta, että lukemassa olen käynyt, vaikka en ole kirjoittanut. Nuo ipanat vievät kyllä niin kaiken ajan. Nyt nukkuvat samaan aikaan, joten tännekkin kerkeän.

Taantumaa: Meillä esikoinen on kyllä vielä aika pieni, 1v7kk, joten en tiedä, voiko tätä nyt oikein kunnon taantumiseksi vielä kutsua. Mutta meillä tuo poika kävi aina varastamassa vauvan tutin ja laittoi omaan suuhun. Joten annoimme hänelle päiväkäyttöön oman tutin taas. Aikaisemmin ei syönyt sitä, kuin nukkumaanmennessä.
Lisäksi hän haluaa olla sylissä myös ennemmän. Kokoajan pitäisi olla kantelemassa joka paikkaan. Siltikin hän yrittää samalla olla myös niin isoa poikaa, opettelee nyt itse syömään, käymään potalla yms. Ja kovasti haluaa ottaa siskoaan myös syliin, mitä ei tietenkään oikein osaa. :)

Täällä myös vauva on aikamoinen iltatissittelijä. Päivät mennään noin 3 tunnin syöttöväleillä. Ilta kun koittaa, niin toinen alkaa tankkaamaan ensin 2 tunnin välein ja sitten loppuillan, juuri ennen nukahtamistaan saattaa olla ihan 30 min - 1 tunnin välein syömässä ja hakemassa läheisyyttä. Aika rankkaa on, kun pitää yrittää ottaa huomioon myös tuo esikoinen, saada hänetkin nukkumaan yms. Mutta yritän muistuttaa itselleni, etät vauva aika on todella lyhyt ja se menee ihan älyttömän nopeasti! :)

Joo, en mä muuta tänne nyt ehdi. Pitää mennä laittamaan ruokaa! Palataan taas!!
 
Iltaimuihin,joita siis meilläkin haarastetaan,sanoisin edelleen että jos vauva ei itke vaan tyytyväisenä "tyhjää" tissiä lupsuttaa,niin todennäkösesti hakee vain läheisyyttä ja tyydyttää imemistarvetta. Meillä poika tuntuu olevan hyvillään jos sitä maitoa ei hirveemmin tule kun haluis vaan lupsutella huvin vuoksi;)

Merve,onko sulla se 1 koon tutti siinä pullossa? Siitäkin tulee reippaasti,saati niistä 2 koon mikä tuntuu olevan monissa pulloissa vakio. Ei meilläkään rauhallisesti siitä syödä,mut jotenkin kuitenkin...

neitiniisku,voimia,esikoinen oli tuollainen...mutta oli esikoinen että ees se helpotus:hug:

Taantuma,vajaa 3v alkanu myöhästeleen potalta,niin et kalsareissa aina pieni läikkä...joskus tullu ihan pissat kunnolla housuun ja kuiva on ollu vuoden. Sen sijaan öisin ei oo tullu enää vahinkoja,mitä tuli aina joskus ennenkuin vauva syntyi,yökuivaks oppi pikkasen päälle 2v mut välillä noita vahinkoja sattu kerta viikkoon. Odotin et siinä oltas menty pakkia,mutta onkin edistytty.

Ei menny ihan nappiin Akselin eka hoitokerta. Oli siis mummun kanssa pari tuntia kun oltiin esikon kanssa kaupungilla,jäi päikkyjä nukkuun eikä onneks kauaa kerenny oleen hereillä...oli kyllä juonu maidon mut sit oli ruvennu kiukkuaan eikä halunnu enää lisää,rauhottu sitten kun tulin ja annoin tissiä..siinä taas nähää ettei se aina oo niinkään maidosta kiinni vaan sitä tissiä on vaikee korvata;)

Repa ja Aksel 2kk ja risat
 
Heips pitkästä aikaa :). Oon mäkin käyny lueskelemassa mutta en oo saanu aikaiseksi kirjoittaa.

Meidänkin pienokainen täyttää lauantaina jo kuukauden, nyyyh :(. Aika menee ihan liian nopeasti. Ristiäiset meillä on vasta vappuna kun se oli ainut päivä jolloin meidän molempien perheet pääsee tänne päin Suomea. Ihania nimiä olette antaneet lapsille :).

Meillä on menny tosi hyvin. Vauva on tosi kiltti ja rauhallinen. Ei huutele turhista ja nukkuu yöt hyvin. Yhdellä herätyksellä ollaan menty melkeen joka yö. Vatsavaivoja on ollu nyt vähäsen, mutta nekin on helpottanu kun ostin minäkin sellasen koliikkipullon. Paljon vauva jo vaatii sosialisointia. Huomiota täytyy antaa hereilläoloaikana, mutta viihtyy kyllä lelukaarenkin alla tosi hyvin :).

Oma jaksaminen on ollu tosi hyvällä mallilla kun saa nukkua. Miehen kanssa ollaan vuoroteltu välillä että se hoitaa yön ekan syötön tai aamun ekan syötön niin mä saan nukkua sitten pidemmän pätkän. Imetän siis, mutta annetaan myös lisämaitoa. Eka viikkoa synnytyksen jälkeen mulla meni melko harakoille. Itkin vaan ja olin tosi rikki. Pää oli niin sekaisin ettei tosikaan, mutta onneksi se meni ohi siinä viikossa. Nyt ei itketä kuin sillon kun on tosi väsynyt ja asiat tuntuu menevän ihan päin prinkkalaa.

Mäkin oon huomannu nyt että iltasin imuttelua on paljon tiheämmin. Eilen keijo hengasi tissillä noin tunnin välein koko illan. Alko itellä olla jo hiki kun toinen on sellanen lämpöpakkaus. Eikä tisseistäkään hirveesti mitään enää herunu tollasen imemisen jälkeen. Sit heräsinkin yöllä siihen kun oli ihan törkykipeet kun olivat sitten imuista innostuneina alkaneet tuotta lisää maitoa :p.

Sellaisia kuulumisia. Itkuhälyttimestä ei ihme kyllä vielä kuulu itkua. Yleensä keijo herää heti kun mun mies lähtee töihin :p. Voisi käyttää uniajan hyväkseen ja käydä siivoilemassa eläinten häkin :).

Adalmis ja keijo lauantaina 1kk
 
PItkästä aikaa kuulumisia täältäkin.

Meillä oli tänään lääkärineuvola ja oma jälkitarkastus. Neiti on jo 58 senttiä pitkä ja painoa on 5,6kg eli äidinmaito riittää hyvin. Ainoa harmi on se, että perheenflunssa on tarttunut pienimpään ja tänään lääkäri totesikin, että neidillä on kurkunpääntulehdus. Normaalisti meillä nukutaan 7-8h yöunet, mutta viime yönä valvottiin, kun yskitti niin kovasti. Nyt on niiskuttaja ja keittosuolatipat kovassa käytössä ja höyryhengitystä tulee harrastettua useamman kerran päivässä...

Iltaisin meillä ei varsinaisesti tissitellä, vaan neiti syö molemmat rinnat tyhjiksi tunnin sisällä; 5min/rinta-sitten n. 50 minsan tauko ja toinen tyhjäksi. Ja tosiaan nukkuu yleensä n. klo 21-05/05-07.30.

Ollaan nyt pari kertaa harjoiteltu pullosta syömistä, jotta äitikin pääsee liikenteeseen ja nyt se alkaa jo sujumaan. Ensimmäisellä kerralla tuli kauhea kiukku, kun tissin sijaan suuhun tungettiinkin jotain muovia. Toisella kerralla neiti ymmärsi jo mistä oli kysymys...

Meillä ei ole sisaruksilla tullut taantumaa, mutta 4-v. kokeilee ja testailee äidin hermoja ja sääntöjä tällä hetkellä ehkä vähän liikaakin. Toivon, että kyse on nopeasti ohimenevästä vaiheesta :)

Mutta nyt pieni heräsi, joten taas mennään :)

Mami ja neiti 7vk
 
Heips! Mä en ookkaan tänne puolelle kommentoinu kun oon ollu enemmän tuolla yksityisellä puolella (sen mitä oon päässy koneelle). Nyt on pakko avautua tännekin. Miten ihmeessä te saatte pienet nukkumaan nuin pitkiä aikoja? Siis meillä on ollu tähän asti aika hyvin yöt kahella herätyksellä mut nyt taas mennään kolmessa erässä niin et n. 21 nukkuu, n.00 ylös, n. 02.30 ylös, n. 05.00 ylös jonka jälkeen otan yleensä viereen nukkumaan ja sit mennään sinne kaheksaan. Syöttöön menee joku rapiat 20 min.. Vähän meinaa väsyttää eikä päivällä saa oikein mitään aikaseks. Mä aattelin alottaa kiinteät jo heti 3 kk ku ei tätä jaksa. Omilla maidoilla mennään. Oon kokeillu antaa illalla korvikettakin mut ei hän nuku yhtään sen pidempään. Yks yö oli ihana ku veti eka semmoset 4,5 h mut tällöin kokeilin olla ilman cuplatoneja ja huuti siis illan ja se vissiin autto pidempiin uniin. Mut cuplikset taas käytössä ku toiselle se tuo helpotuksen elämään.

Niin ja Tuomas on nyt 7 vk 6090g ja 58,5 cm.

tytti & tuomas
 

Yhteistyössä