**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Ankka, mä syötän puolukkaa (mehua) aina aamuisin d-tippojen kans lusikalla. Menee hyvin alas molemmat ja määrä on semmonen millä oon saanu sammaksen aika hyvin aisoihin. Pelkästään tuttia kastamalla tai pumpilipuikolla antamalla ei ollu hyötyä. Ja välillä annan päivälläkin tai illalla jos tarve vaatii.

Mä en raaski antaa pientä vielä hoitoon, ehkä syksyllä.. Ja kun on vielä imetyskin niin ois hankalaa.

tytti & tuomas (reilu 2 kk)
 
JaneN teksti oli kuin suoraan minun suustani,.tai melkeen ihan samallalailla tällä hetkellä kaikki :D aikasta jännä!

On tämä ihmeellistä tämä arki vauvan kanssa :)..mutta täytyy olla niiiin kiitolline ,että vauva on melko helppo..VIELÄ...Voimia tosi pljon kaikille jolla on raskasta :(. Kkyllä se vielä iloksi kääntyy! Teillä voi olla sitten helpompaa ku täällä alkaa kauheet kiukut,uhmat,valvomiset yms..

Minä kävin tossa viime vkloppuna vähä kahtomassa yöelämän menoa..nukutin vauvan kotona ja sitte mies jäi vauvan kanssa ja tulin sitte 4h päästä kotia! Mutta mukavaa oli! Vappuna sitte ollaan vuokrattu mökki ja vauva menee ekaa kertaa mummolaan yöksi.

Niin ja 2kk mitat 60cm, ja 5190kg!! pitkä tyty!
JA kasteessa sai nimen Vela Saga Vanessa!!

Niin ja oon aatellu ehkäisyks tota hormonikierukkaa..kellään kokemusta ja sen laitto kuulemma sattuu?!

IHanin ja Aurinkoisin kevätterkuin--- Pauliina ja Vela 2kk!
 
Viimeksi muokattu:
Raha-asiat,oon ollu niin kauan näillä tuloilla ettei tunnu missään...hyvin pärjäillään:)

Yökylä,Esikko oli ekaa kertaa yökylässä 1,5v. Sitä ennen en raaskinu antaa... täm'n kohdalla oon aatellu että 1v vois olla sellanen ikä et raatsis,ainakaan ennen yöimetysten loppua en ees aattele moista:)
 
Ehkäisyä emme ole vielä päättäneet. Jos lapsluku on tässä, hormonikierukka ja jos ei, niin kehontuntemus-kondomi -yhdistelmällä. Kierukka minulla oli tyttöjen välissä ja oli kyllä helppo ja huoleton. Asentaminen ei sattunut ainakaan enempää kuin kuukautiset ja kuukautiset jäivät pois. Mutta koska tyttöjen välissä oli jokunen keskenmeno, emme halua ottaa mitään riskiä vastaavan rumban uusimisesta. Jos se olikin se kierukka, mikä sekoitti kroppani.

Rahat eivät liiemmälti mietitytä. Olin esikoisesta kotona 2v5kk, kävin töissä 3 kk, olin saikulla kaksi kk ja sitten jäinkin mammalomalle. Eli hoitorahan kokoinen rahankäyttö on tapa ja nythän rahaa tulee tulojen mukaan. Tällä hetkellä rahaa jää säästöön ja siihen pyrimmekin, ensi talvena kun tulot tippuvat taas hoitorahalle. Vaikka entiseen tulee päälle esikoisesta joku kymppi ja toisen lapsilisä, taitaa korotkin olla eri luokkaa kuin männätalvina...
 
Nyt kun neiti on rauhallinen niin kerkii ekaa kertaa jo tänne kirjottamaan. :)
Neuvolassa käytiin hakemassa jo se eka rokote ja Pinja vain maiskutteli, taisi olla siis hyvää.
Painoa oli nyt 4,5kg ja neuvolassa sanottiikin, että sen suhteen ei ole ongelmia.
Pituutta oli 56,5cm ja ei kuulemma kerkiä siihen tavote pituuteen, mikä olis 3 kk:n iässä kuulemma jotain 62-64cm.
Pinjalla aikaa 3 viikkoa ennen kuin täyttää sen kolme kuukautta.
Miksi näin pieniä pitää seurata niin tarkkaan käyrien mukaan, jokainenhan on yksilöllinen.
Enkä itse ainakaan ole huolissani pituudesta, siskoni esimerkiksi oli vauvana lyhyt mutta jossain vaiheessa sai hirmusen kasvu pyrähdyksen.
Pakko oli päästä tilittämään, kun tuntuu välillä että neuvola ottaa asiat liian vakavasti :kieh:

Pinja nukkui viime yönä ihan hyvin...
Alkaa olla jo säännöliset nuo yö unet, tosin vielä herää kahdesti yöllä syömään (kolmen ja aamu kahdeksan aikaan), mutta se nyt on ok.
Onhan sitä syötävä että kasvaa.

Raha asioista sen verran, et kyllähän ne aika tiukilla on kun ite oon äitiyspäivärahalla ja mies työttömyysrahalla.
Töitä on hakenut ja voi olla että pian jään Pinjan kanssa kahdestaan kotiin.
Täytyy siis vielä nauttia kun voi, siitä että toinenkin on hoitamassa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Moikka moi tännekkin!

Ensin hieman omaa napaa: Neidin viime neuvolakäynnin ansiosta tullut kurja olo aiheutti sitten sen että taas vaihteeksi osaimetän että saisi neidin painoa nousemaan paremmin, kun ei tuo paino nouse pelkästään rintamaidolla. Tuonne kerhon puolelle kirjoitinkin että meidän neiti muutti kunnolla omaan sänkyynsä, aiemminkin siellä nukkunut, mutta vaunujen koppa ollut tiivistämässä tilaa, nyt siellä on enään rullalle kääritty pussilakana ja neiti nukkuu kuin unelma. Päivällä meillä ei nukuta kuin 4h ja illan mittaan torkahdellaan, mutta ei kunnolla nukuta, ellei vie parvekkeelle nukkumaan tai olla autolla liikenteessä.

Raha-asioista, meillä kanssa budjetti tiukka, kun min äippärahoilla ja mies opintotuella, loppukuu aina tiukkaa. Aiemmin kun oli töissä, niin ollut mitään ongelmia, mutta nyt ei vieläkään osaa suhteuttaa sitä että rahaa tulee vähemmän, mutta menot (laskut/vuokrat jne.) pysyy samana.

Ensiviikon sunnuntaina saa meidän neitikin vihdosta viimein nimen. Miettinyt vaan että miten sitä sitten osaa käyttää oikeaa nimeä, kun kaikki tottunut puhumaan Limpusta (jopa siskonpoika 3-vuotta puhuu Limpusta).

Devilii ja Limppu 2kk (ja vähän päälle)
 
Nöppöne,Hyviltä teidänkin yöt kuulostaa,2x yössä on mun mielestä pienelle hyvä määrä syödä:) Toi käyrien lueskelu riippuu ihan neuvolasta... meillä onneks sellanen täti mikä kattoo lapsen vointia ja kasvua silmämääräsesti,eikä juuri puutu" käyrävirheisiin" jos muuten näyttää sopusuhtaselta ja hyvältä:) Muutenkin hänen motto on että jos lapsi on tyytyväinen niin ei asiat kauheen huonosti voi hänellä olla... Mutta noitakin tätejä valitettavasti on ketkä tuijottaa vaan sitä koneen ruutua ja senttimääriä kuin raamattua..tiedän vaikka kuinka monta ipanaa ketkä ei oo ihan sentilleen käyrien mukaan menny ja kaikki silti oikein hyvin,joten älä huoli...kerran kasvaa kuitenkin=)

Devilii,osittain imetyskin on arvokasta:hug:

Meillä on nyt herralla tavaks tullu vetää aamutirsaa sylissä....kauankohan jaksan olla sänkynä,painaa tää herra jo ihan kivasti. Mut herää kun siirtää ja sit roikkus väsymystään tissillä koko aamun eikä saa mitään tehdyks....

Meillä on päikyt selkeesti murroksessa... nukkuu edelleen pitkät päikyt usempina päivinä,mut nyt on alkanut olemaan sellaisiakin päiviä että unet jää aamupäivästä lyhyeen ja vetäsee sit iltapäivästä toiset samanmittaset n.1,5-2h. Toisaalta olis hyvä kun nukkus kahdet kunnolliset päikyt,vaikka enempi saiskin ite aikaseks yhtien pitkien aikana..mutta olis illasta hiukan virkeempi kaksien unien kanssa:) No jää nähtäväks miten nuo unet asettuu... hiukan on nyt rytmittömiä nää päivät.

Repa ja Aksu 2,5kk
 
Täällä vietetään siivouspäivää, koska huomenna on keskimmäisen 4-vuotissynttärit. Ja vauva on hoitanut roolinsa tänään tosi hienosti, eli lähinnä nukkunut :) Äiti on siis ehtinyt huhkia oikein urakalla. Samalla pesin noita talvivaatteita varastoitavaksi, uskon (tai ainakin toivon), että kevät tuli jäädäkseen.

Meillä on rytmi nyt vakiintunut niin, että aamulla herätään 8-8.30 ja ekat päikkärit nukutaan 10-13. Sitten taas unille 14.30 mennessä ja heräilee yleensä viiden kieppeillä, tosin nyt vetää sikeitä edelleen. Sitten illalla nukkuu vielä tunnin tai puoltoista, kun käydään ulkoilemassa isompien kanssa, mutta silloin pitää olla vaunujen liikkeessä. Yöunille käydään sitten 22 kieppeillä ihanasti tissille nukahtaen, ilman hyppyyttelyä ja pomputtelua :) Hyvin jää siis aikaa kotitöihin ja isompien kanssa puuhasteluun, toivottavasti jatkuukin näin.

Tuttavat tarjosi mulle lastaan hoitoon ensi syksyksi ja päätöksenteko siitä on ollut tosi vaikeaa. Olisi talouden kannalta niin hyvä saada muutama satanen ekstraa, mutta toisaalta tuntuu että en kyllä ehkä jaksaisi neljää lasta hoitaa. Esikoinen toki lähtee eskaan, mutta on siellä vaan osan päivästä ja hoitoa tuo tuttujen lapsi tarvitsisi vain kolmena päivänä viikossa, mutta silti pelottaa oman jaksamisen kanssa. Ja miten se aika sitten riittää kaikille. Hoitolapsi on silloin reilun vuoden, eli aika pieni vielä. Huoh, mitenkähän sen päätöksen tekisi...

Jaahas, pitänee jatkaa siivoamista kun siihen on vielä aikaa :)

Commander
 
Olipa kiva käydä täällä taas lukasemassa kuulumisia=)
Meillä rytmit ei ole ihan säännöllisiä tai no ehkä vauvalle säännöllisiä, yöllä nykyään menee nukkumaan 22-23 aikaan ja herää syömään 04-06 välillä ja taas uudestaan 08-09 aikaan. Nukkuu 5-6h unet. Päivällä nukkuu ainakin yhdet pitkät unet 4-5h ja sitten muutamat lyhyet 1-3h. Hereillä on yleensä noin 2-3h riippuen miten on nukkunut ja joskus 4h mutta sitten onkin joskus niin väsynyt että saattaa vähän itkeskellä. Johtuu yleensä siitä että uinailee tissillä eikä kunnolla syö ja sitten onkin niin väsynyt ettei jaksa syödä kun väsyttää eikä nukkua kun on nälkä. Siihen ei auta muu kuin pullosta syöttää.
Nukahtaa kyllä lähes aina hyvin ja ei itkeskele turhia. Ihan kiltti vauva, tosin syömisessä on ollut alusta asti malttamaton ja kertoo kyllä heti kun ei tissistä enää mitään saa.
Koliikkia tai muuta mahavaivaitkua meillä ei tosiaan ole onneksi ollut, tosin nuhasta kärsittiin kyllä ihan tarpeeksi, onneksi sekin alkaa helpottaa.

Hoidossa vauva on ollut kerran 2,5h mummullaan kun kävin ristiäisvaatteita etsimässä. Toisen kerran pari tuntia kun kävin serkun kanssa kaupungilla juttelemassa vauvoista ja synnytyksestä yms. kun hänellä on laskettu aika 2kk päästä. Vauvaa en viitsinyt ottaa mukaan kun oli sillon vielä niin tukkoinen.

Ehkäisynä on täälläkin cerazetet, meillä seuraava vauva sais tulla mahd. pian olosuhteisiin nähden (sektio). Aikaisemmin oli jo mietinnässä että syksyllä mutta nyt kun synnytyksestä tulikin sektio, vähän myöhemmin. Lääkäri antoi luvan jo lokakuussa eli 8kk sektiosta. Ehkä odotellaan vähän pidempään, melkeinpä se vuosi. Eihän sitä tietenkään vielä tiedä miten se sitten tärppää. Haluaisin kuitenkin saada 2-3 lasta ennenkuin menen töihin ja opiskelutkin lähihoitajaksi kiinnostaa niin kaikenlaista olis haaveissa vielä. Mutta kyllä lapset on nyt ensisijainen haave kun haluaisin sitten opiskella ja olla töissä. 3-4lasta olis haave, mutta just nyt oon kiitollinen tuosta yhdestä söpökistä:heart: Mulla kun vielä todettiin sektiossa endometrioosiin viittaavia kiinnikkeitä, en nyt muista oliko niitä kohdussa ja munatorvissa vai missä. Vähän kylläkin ja mitään oireita ei ikinä kyllä ole ollut eli ehkä mitään haittaa niistä ei tule mutta mietityttäähän se silti. Meillä tuo vauveli sai kyllä heti toisesta kierrosta pillereiden lopettamisesta alkunsa eli ainakaan silloin ei haittaa ollut...

Meillä 6 vk mitat oli 4620g (3300g) ja 52,3cm (49,5cm) Saa sen 200-300ml korviketta edelleen ja loput imetyksellä.

Rahaa ainakin mulla on ollut vähäsen enemmän nyt kun on äitiyspäivärahalla. Jää jopa vähäsen ylimääräistä ja muutaman vaatteenkin voi hankkia sillon tällön, kun kotihoidontuelle jää syksyllä niin ei sitten rahaa mihinkään jääkkään. Ja mulla vaatevarasto on niin vanhaa että pakko vähän uudistaa. Mies meillä maksaa enemmän meidän menoista (vuokrasta,ruuasta ja sähkö) kun on isommat tulot. Maksan siis kyllä itsekin niistä osan mutta pienemmän osan kun mies saa kuitenkin enemmän.

Ristiäiset on meillä vasta viikon päästä ja häät olis tarkotus viettää kesällä 2012. Ensin suunniteltiin niitä tälle kesälle/syksylle mutta sittenkin halutaan mennä kirkossa eikä maistraatissa niin nehän tietenki nyt siirtyy.

saraheinä+Aada 9vk
 
Heipä hei, vieläkö mahtuisin mukaan. Olinkin tuolla odotuspuolella keskustelemassa, mutta nyt ei ole oikein ollut aikaa näihin vauvakeskusteluihin. Kovasti olisi kiva vaihtaa kuitenkin kokemuksia teidän kanssa. Poika siis syntynyt 13.2. rv 41+2, koko 4825g ja pituus 54 cm.

Poikanen siis reilun 2 kk ikäinen ja isokokoinen on ollut ihan syntymästään lähtien.. Rauhallinen tapaus on ja tavallaan aika helpolla ollaan hänen kanssaan päästy. Esikoinen tuottaa enemmän pään vaivaa, alusta lähtien ollut mustasukkainen. Pikkuveljen syntymän lisäksi stressiä on aiheuttanut muutto uuteen kotiin.

Koitan ehtiä välillä kirjoittamaan..

Blue ja poikanen
 
Heipä hei tänne hyyyvin pitkästä aikaa! Oon käyny sillontällön lukemassa mut ei vaan saa aikasiks kirjottaa.

Meillä on siis niin helppo vauva. Alkuun oli koliikkivaivaa, ehkä ekan kk sai monen tunnin itkukohtauksia mihin ei auttanut yksinkertaisesti mikään. Sitten ostin Cuplatonit ja rupes helpottamaan. Nyt kun ikää on 2kk ja 1½viikkoa, ei oikeastaan vatsavaivoja ole edes. Yöt nukkuu tosi hyvin n. 4h putkeen eli periaatteessa yhdellä syötöllä selvitään, aamulla kun tykkää herätä siinä 6-7 jolloinka sitten ottaa "aamupalaa". Seurustelee joskus jopa 5h putkeen, ottaen siinä välillä 15min-½h torkkuja, sitten kerran päivään ottaa n. 3h päikkärit ja illasta taas seurustelee ennenkuin käy yöunille. Hyväntuulinen tyttö, yhtä hymyä :heart: Jos on itkua niin siihen on aina syy, joko nälkä tai kakka vaipassa.

Ekan kerran yökylässä oli reilu kk ikäisenä ja oikein hyvin meni. Nyt vapuksi menee mummolaan. Kyllä mun mielestä pitää raaskia vauva laittaa yökylään koska kyllä sitä omaa aikaa oikeesti me vanhemmat tarvitaan. Se, että saa hetken olla miehen kanssa ihan kahdelleen tekee kyllä ihmeitä niin parisuhteelle kuin jaksamisellekin! Puhelimet on keksitty, aina on tavoitettavissa jos hätä tulee!

Meillä on ehkäisynä Cerazette minipillerit.

Saraheinä
Mulla on todettu endometrioosi n 3vuotta sitten. Minipillerihoidolla se ei ilmeisesti levinnyt tai ainakin hidasti ja koska menkat jäi pois niin ei tullut oireitakaan(oli kivuliaat menkat). En oikeastaan ehkä ihan heti ois vauvaa vielä halunnut, mutta päätettiin miehen kanssa jättää pillerit pois siksi, että just endometrioosin takia vauvansaanti voi olla pitkäkin prosessi, mutta kuinkas kävikään, tuli raskaaksi vissiin 2 viikkoa pillerien lopetuksesta :D Eli ei se aina ole sanottua, että se on niin vakavaa vaikka sellainen todettaisiin. Hyvin ainakin mie oon sen kanssa pärjäillyt! Tsempit sulle!

Hmm, mitäs muuta piti kommentoida, kun ei muista... Mutta hyvää keväänjatkoa kaikille!! :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Tohon yökyläilyyn vielä...En halua pahoittaa kenenkään mieltä...Mutta jos vauva tarvii laittaa jo kuukauden iässä hoitoon, jotta vanhemmat saavat yhteistä aikaa, tai haluaa parisuhteelle aikaa...Niin mun mielestä kuukausi on nyt vielä niin lyhyt aika, että ei tollasessa ajassa parisuhde voi olla vielä niin huonossa jamassa, että sitä pitäisi alkaa "hoitamaan".

Me ollaan miehen kanssa haluttu ne lapset nyt. Ja halutaan viettää sitä perhe-elämää nyt. Ollaan molemmat kuitenkin eletty jo se nuoruus ja menovaihe, joten ei sellasta oikein enää kaipaa. Tokihan välillä on hyvä käydä tuuletumassa, piristäähän se kummasti. En sitä kiellä. En vaan jotenkaan tajua, että jo kuukauden jälkeen sellasta tarvitaan.
Ja tokihan kaipaan miehen kanssa kahdenkeskistä aikaakin, joo...Mutta kerkeää sitä myöhemminkin. :)

Ja siis tämä vaan mun "rajoittunut" näkemykseni. Jokaisella saa olla omat mielipiteet ja ajatukset. En halua loukata tällä ketään. Enkä toivottavasti saa nyt kivitystuomiota. :)
 
May: Ei toki parisuhde olekaan siis huonossa kunnossa että tarvii hoitaa, mutta miksei vauvaa saa laittaa hoitoon? Ei siitä ole kelleen haittaa ja meillä innokkaita hoitajia löytyy. Lähinnä viittasin tuolla kommentilla kun katoin että toiset vasta n vuoden ikäisenä raaskinut laittaa hoitoon. Mut ihan miten vaan, jokainen taaplaa tavallaan. Toiset on ylihysteerisiä, toiset ei.

Ja lisäämpä tähän vielä että kyseessä tuolloin oli erään bändin keikka jota oltiin kattomassa, ei ollut mun päätös millon ovat meidän kaupungissa joten joko oli mentävä tai oltava menemättä :)
 
Viimeksi muokattu:
Blue tervetuloa remmiin!

Yökylään laittamisesta: Mun mielestä jokainen saa päättää, koska on itse ja koska lapsi on valmis yökyläilyyn. Itse en ole vielä valmis Nuuttia yökylään kenellekkään antamaan ja en myöskään oo ottanut semmosta tiettyä ikää, koska viimeistään tai aikaisintaan pitäisi. Menee sit kun menee.

Meillä oli eilen ensimmäinen itkuton ilta 1,5 kuukauteen. Luksusta! Josko se ikä ja osteopaatti tekisi tehtävänsä :)

nelli & Nuutti reilu 2,5kk
 
Esikoinen meni yökylään ekan kerran yli 2-vuotiaana. Ei ollut ennen tarvetta. Yhden yön kävi ensin harjoittelemassa ja pari viikkoa myöhemmin lähdimme juhlistamaan ystävän väitöstä. Siltä reissulta palasimmekin Helmin siemen mukanamme. Helmin syntymän aikaan tyttö oli taas yJos imetys menee taas yhtä hyvin kuin viimeksi, ainakin vuosikkaaksi tämä tulee nukkumaan kanssani. Lypsylle saakka maitoa ei tule, mutta tavoite on pitää rintamaito ruokajuomana taas vuoteen saakka.

Me emme ole kauhesti kaivanneet parisuhdeaikaa, enemmän vasta lapsen vartuttua, kun päiväunet jäivät 2v2kk ja lapsi ymmärsi puheen. Mutta iltaisin lapsen mentyä unille meillä oli aikaa jutella ei-lapsen-kuullen -asiat. Nykyäänkin asiat puhutaan siinä välissä, oli Helmi hereillä tai ei, Helmin kehitys ja perusturvallisuus ei järky vielä puheenaiheistamme. Mutta perheet ja vanhemmat ovat erilaisia, toiset kaipaavat kahdenkeskistä tekemistä, meille riittää, kun saamme jutella ilman pieniä korvia. Ja kyllä meillä silti petipuuhia harrastetaan, heti jälkivuodon loputtua palasimme aivan normaaliin. Muut yhteiset puuhamme ovat sellaisia, että saamme järjestettyä ne niin, että lapset kulkevat mukana. Kyllähän esim. puolukkametsällä olisi tehokkaampaa olla ilman jälkikasvua, mutta kun tuota on meille suotu, niin kulkekoon mukana. Meillä ei siis ole mitään yhteisiä tai epäyhteisiä harrastuksia, omakotiasuminen ja iso (2,3ha) tontti vievät lapsilta ja työltä liikenevän aikamme.
 
Murunmami, melko ikävään sävyyn kirjoitettu. Musta on, anteeksi vain, aika älytöntä sanoa että "kyllä mun mielestä PITÄÄ raaskia". Aika ilkeä nakkaus myös on vihjata että ne jotka eivät lasta anna yökylään ovat ylihysteerisiä, ja se toisin tekevä sitten ei? JOKAINEN TEKEE OMAT VALINTANSA JA NIIDEN OMIEN VALINTOJENSA KANSSA ELÄÄ. Niin kauan kun se äiti joka vauvan vie piankin hoitoon ei ole viemässä mun vauvaani vaan omansa, niin en sano sanaakaan vastaan. Perheet tekevät itse itseään koskevat ratkaisut.
Enkä menisi ylihysteeriseksi sanomaan niitä jotka eivät vauvaa halua antaa yön yli hoitoon kovin pienenä. Itse en pystyisi niinkään itsekkäistä syistä antamaan että mulla tulisi ikävä...tämän vauvan kanssa kun olen nauttinut joka hetkestä ja kun se vauva-aika on niin kovin lyhyt muutenkin. Toisaalta, meillä on miehen kanssa muutenkin sellainen ajatus tästä, että nyt on vauvaelämän aika, kahdenkeskistä aikaa tulee taas enemmän kun lapsi kasvaa ja väistämättä menee kyllä hoitoonkin jossain välissä...Mutta se on meidän yhteinen linja, joka perheellä omansa.
 
Tää nyt on ehkä naurettavin väite, "jokainen tekee tavallaan, mutta sanonpa silti vastaan plaa plaa". Jos se ois ok, niin miks kommentoimaan ja kyseenalaistamaan toisten toimia? Meinaa en mäkään oo joka asiasta samaa mieltä tein kanssa, mutten ala silti kyseenalaistamaan mikä on oikein mikä ei. Haloja taas. Me ollaan esimerkiksi koko perhe kotosalla oltu vauvan syntymästä asti, vietetään normaalia perhe-elämää, on käyty mökillä ym. Mut kai sitä nyt saa olla sellastakin tekemistä missä vauva ei ole mukana? Musta aika luonnollista. Neuvolassakin painotettu alusta asti, että muistakaa omakin aika ja tyrkytetty MLL esitteitä mistä voi tilata lastenvahdin, tosin ei sellaselle tarvetta kun on niin aktiiviset mummot meillä. Ja, mulla on lapsettomia ystäviä, haluan edelleen säilyttää nekin ystävät ja pitää vaikka tyttöjenillan ILMAN VAUVAA. Emmä näe perhe-elämää ainankaan niin,että sitten ollaan ja pysytään kotona 24/7 tai jos jotain tehdään niin aina kaikki yhdessä.

Ja varmaan olen huono äiti siksikin etten enää imetä, siinä lisää moitittavaa. :headwall:
 
Mie en ihan näin pientä yökylään laittaisi. Tasan kerran on ollut papan kanssa mein neiti kaksin, senkin nukkui kun pappa oli vaunujen kanssa lenkillä, joten me saimme miehen kanssa juoda aamukahvit rauhassa ja käydä pikaseen kaupalla. Silloinkin oli ihan ihmeellinen olo kun ei neiti ollutkaan vaatimassa toisen syliä.

Mutta asiasta kukkaruukkuun, meisän neiti alkoi tänään ymmärtämään lelujen päälle. Turvakaukalossa roikkunut sellainen sydän neidin syntymästä asti ja tänään automatkalla alkoi katselemaan ja höpöttelemään sille. Kotiin tultua laskin neidin leikkimatolle ja laitoin kaaren paikalleen ja muutaman lelun siihen. Neiti makoili tyytyväisenä leluja katsellen, kädet ja jalat vispasi vimmatusti ja ähinä/mölinä vaan kävi

Sunnuntaina saa neiti vihdosta viimein sitten virallisesti nimen. Hieman meinaa tätä mammaa jännittää jo nyt.

Devilii ja Limppu 2kk (ja vähän päälle)
 
Murunmami ja WC Ankka Todellakin jokainen perhe toimii tavallaan. Toisissa perheissä aikuiset tarvitsevat omaa aikaa ilman lasta/lapsia ollakseen maailman parhaita vanhempia, toisissa perheissä syyllisyyden tunne estää lasten hoitoonjättämisen pitkään. Pääasia, että meistä kukin tuntee toimivansa oikein omien arvojensa ja lapsensa kannalta. Toiset meistä imettävät, yhdet osittelee ja kolmannet käyttävät korviketta. Yhtä kaikki, lapsista tulee aikusia ennenkuin huomaammekaan. Ympärillämme olevat ihmiset ovat myös erilaisia ja me olemme erilaisia. Jo suuri ikähaitarimme tekee sen, että ympäristömme suhtautuu kovin eri tavoin perheenlisäykseen, samoin nykyisen lapsen sijainti sisarusparvessa.
 
No huh, täällhän on väännetty ihan kunnolla. :D Mutta tillukas sanoi mun mielestä asian tosi hienosti, noin minäkin sen ajattelen vaan enpä olisi varmaan saanut sanottua sitä yhtä hyvin. Näistä asioista voidaan kiistellä vaikka maailman tappiin ja aina jonkun mielipide saa toisen provosoitumaan. Jokainen äiti on kuitenkin omalle lapselleen se paras äiti, hoitaa ne asiat sitten millä tyylillä tahansa.

Meille ei mitään erikoista, iltakiukkuilut jatkuu, mutta se taitaa kuulua tytön luonteeseen että jos asiat ei ole hyvin niin huudetaan kitapurje pullollaan hetki ja sitten naureskellaan toinen hetki. :D Laitoin justaan pieniä vaatteita pois ja kyllä täytyy sanoa että olo on nyt jo haikea, ihan liian pian kasvaa tuo natiainen. Mitä se haikeus sitten onkaan kun ei enää tissitellä, lähdetään liikkeelle, aletaan tapailla sanoja... nyyh. ...........=)
 
En vaa ymmärrä, että kun kirjotan mein kuulumisia niin ainut asia mihin tartutaan ja mistä käydään oikeen syyttelemään on tuo yökyläily. Eihän täällä vissiin uskalla enää kirjottaa mitään miten minkäkin asian hoitaa jos ensimmäiseksi käydään sättimään että miten sä nyt tollein. Mun mielestä se on ok ja muutenkin menee hyvin niin daa... Kerroin esimerkiksi just kuinka hyväntuulinen ja hymyileväinen lapsi meillä on ja kuinka hyvin on oppinut nukkumaan yöt, jos meillä parisuhde ja mut äitiys olis persiillään niin tuskin olis vauvakaan tuon mukainen ja tuskin kärsi siitä yhdestä yökyläilystä, että kiitos vaan kovasti.
 
Tillukas sanoi sen mitä itsekin edellisessä viestissä yritin sanoa; jokainen tekee tavallaan!

Eihän kukaan ole syytellyt tässä ketään! :O Saati sanonut huonoksi äidiksi, nuo tuli vain ja ainoastaan Murunmamin omalta näppikseltä. KUTEN AIEMMASSA VIESTISSÄ KIRJOITIN, JOKAINEN TEKEE NIIN KUIN ITSE PARHAAKSI KOKEE. Minä en ole syytellyt ketään enkä ole muidenkaan nähnyt sitä tekevän.

Murunmami hyvä, minä KRITISOIN VAIN JA AINOASTAAN SITÄ MITEN IKÄVÄSTI NAKKASIT MAYN KIRJOITUKSEN JÄLKEEN YLIHYSTEERISYYDESTÄ, sekä sitä kuinka sinun mielestäsi pitää raaskia. Nuo kaksi asiaa yhdessä antavat sen viestin että sinä leimaat ne, jotka tekevät toisin kuin sinä, ylihysteerisiksi jne. Tuostahan tuon voi lukea suoraan. Eli ikävään sävyyn kirjoitettu.
Mutta kukaan, EI KUKAAN ole sinua tässä syytellyt tai tuominnut! Tämä on keskustelupalsta ja väkisinkin sitä tulee aiheeseen kommentoitua sitä miten itse tekee, kuten moni muukin on tehnyt. Kenenkään viestissä en ole syyllistämistä silti havainnut.
 
Hei vaan kaikki,

Liityn joukkoonne, olen lukenut keskusteluja (kännykällä, ihan mahdoton kirjoitella) mutta nyt saatiin vihdoin kannettava taas käyttöön niin pääsen kirjoittelemaan.

Olen kahden lapsen äiti pk seudulta. Esikoinen tyttö melkein 4v ja poika syntyi 24.2.11. Poika syntyi neljä viikkoa ennenaikaisena mutta hienot mitat 2770g ja 46cm ja muutenkin mennyt ihan mukavasti. Rauhallinen tapaus vaikkakin masuvaivoja on etenkin aamuyöllä.

Esikon kanssa onkin ollut enemmän työmaata, jotenkin aikokaisen asemasta tekee tiukkaa luopua. muutenkin esikoinen on ollut ihan toisenlainen luonteeltaan kuin tämä veljensä mutta aikaa on mennyt vasta vähän joten sopeutumista vaatii. esikoinen on päiväkodissa muutaman päivän viikossa ja selvästi tuttu rutiini helpottaa sopeutumista.

Miten muuten te joilla isompia lapsia, onko lapset kotona vai hoidossa, kuinka paljon? Mietin vai syksyn jatkoa kuinka päivähoidon kanssa tekisi....

Vauvan yökyläilyistä meillä ei olla yökyläilty, esikoinen vasta 1,5v kun olimme häissä. Ei jotenkaan ollut tarvetta, ja esikoinen on ollut huono nukkuja.. eikä meillä ole edes kauheasti yökylähoitopaikkoja :( ja kun imetän en ajksaisi mitään pumppaus juttu yökyläilyn takia. Kuten olette monesti maininneet jokainen tavallaan :)

Ehkäisystä otan varmaan hormonikierukan jossain vaiheessa, ei sillä niin kiire, antaa ajan kulua synnytyksesä ja imetykin vielä. komdomilla pärjää sen vähän mitä ehtii touhuta.

nyt taitaa heräillä, jatketaan taas!
aurinkoisin terkuin, tiinis ja poika 7vk
 
Yökyläilystä. Neiti on vajaa kolme kuukautta vanha, sukulaiset melkein kaikki asuu melkein 500 kilometrin päässä, niin ei ole kamalasti hoitajia.
Enkä kyllä raaskisi antaa yöksi hoitoon, tulisi kamala ikävä.
Meille riittää se, kun saa juteltua miehen kanssa neidin nukkuessa.
Luksusta on kun pääsee esimerkiksi kaupassa käymään yksin. :)

Ihanaa, kun alkaa olla lämpimämpiä kelejä.
Ollaan vaunuiltu ahkerasti aina sään salliessa ja mikäs siinä kun neiti nukkuu tyytyväisenä.
Innolla odottelen kesää, kun voi olla pidemmän aikaa ulkona ja pystyy vaipankin ulkona vaihtamaan.
Puistoilua muiden mammojen kanssa myös odotellaan.

Pinja kiinnittää jo hyvin eri asioihin huomiota ja on niin suloinen, kun katselee jotain uutta silmät pyöreinä ja huulet supussa. :)

Yöt menee edelleen kahdella syötöllä, päivisin ollaan jo monta tuntia hereillä ja katsellaan, jutellaan sekä hymyillään.

- Nöppöne & Pinsku
 
Tervetuloa Tiinis ja Blue:flower:

Ei näistä keskusteluista murunmami kannata ottaa itteensä niin kovasti,tää tulee olemaan yks niistä monista aiheista joka jakaa mielipiteitä tässä pinossa...kohta tulee- kiinteistä ,nukutuksesta,yösyötöistä- omat vääntönsä... se nyt vaan on niin että koska jokaikinen lapsikin on erilainen yksilö ei voi yhtä toimivaa kaavaa sanoo jokaiselle...tai olettaa et kaikilla toimis hommat niinkuin itsellä. Teillä yökyläily on todettu hyväks ja sillä selvä,se ei tee sinusta huonoa äitiä eikä lapsi varmasti kärsi...mutta ei tee myöskään niistä ketkä eivät raaski hysteerisiä;)

Meillä esikoinen oli huono nukkuja ja söi yöllä vielä lähes vuoden ikään,joten ei tosiaan voinu harkita yökylää ennen 1,5v ja sit olikin kiva kun lapsi itse halus kovasti mummulaan..ei niin paljoa ahistanut äitiä:D Akselin kohalla mennään vähän sen mukaan koska itse tuntuu valmiilta...jos nukkuu yönsä hyvin kun yösyönti jää ja jos se jää ennen 1v,vois aatella ainakin et mummu tulis vahtiin unta tänne kotosalle,mut luulen kuitenkin et en raaski tosiaan ennen sitä vuoden ikää,musta on kiva kun on sen ikäinen että asian voi selittää lapselle:)
Kahenkeskistä aikaa meillä on kivasti kun lapset menee niin aikasin nukkumaan:)

Tiinis,meillä on 3v kotona...korkeintaan srk:n kerhoon menee syksyllä:)

Meillä on päikkärit lyhentyneet huomattavasti... toki on päiviä et nukkuu enempikin mut nyt on menty 2-3h päikyillä ja sit vartin torkuilla,jos autoillaan/vaunuillaan iltapäivästä voi tulla noin tunnin pätkä lisää. Yöt menee edelleen 1-2 syötöllä. Muuten naureskellaan ja jutellaan,komentaakin osaa...itku tulee harvoin:)

Repa ja Aksel 2kk n.3 viikkoa päälle
 

Yhteistyössä