** HELMIKUUN HURMAAJAT ** tammikuussa

Huomenia!

Tänään ois sitten taas meno lohjan sairaalaan ekg-käyrään. Ja nyt vaan sitten sormet ja varpaat ristiin, että kaikki on hyvin!!!!!! Että ne vauvan rytmihäiriöt olis ollu ihan vaan normaaleja ja ohimeneviä.

Tänään aamu alkoi vatsakivuilla..siis sellasta menkkakipumaista polttelua alavatsalla jota kesti aina hetken...Oliko ne siis supistuksia vai mitä???
Esikoisesta en kerennyt kokea yhtään supistusta, kun hän syntyi suunnitellulla sektiolla 39+4 viikolla ja sitä ennen ei siis supistellut ainakaan niin, että olisin tajunnut :D

Minäkin pesen kaikki vauvan vaatteet..niin uudet kuin vanhatkin, mutta silittämään EN ryhdy :ashamed:. Kun tiedän, että se kuitenkin jäis siihen yhteen kertaan niin en näy silläkään sitten mitään merkitystä. :/

ikuisuus täällä ainakin tuntuu vauvan hikka lähes päivittäin. On sellaista jatkuvaa liikettä/hypähtelyä samassa kohtaa tai äh,en oikeen osaa selittää,mutta kyllä sen vain tietää,että hikasta kyse. Esikoinen kun oli perätilassa loppuun asti niin hikan myös näki ihan ulospäin, koska pää oli tuossa rintojen alla...se oli aika jännän näköstä :D

devellylle jaksamista tytön kanssa :hug: :hug: :hug:
On kyllä todella kurjaa kun kunnallisella puolella aina kaikki kestää ja sitten joutuu katsoa kun oma lapsi siitä kärsii :(

Aamupalalle hips :wave:

krisu ja prinssi 36+4
 
Kiitoksia niille, jotka kommentoivat tuota vauvatar.fi -sivuilta tilaamista! Kuulostaa siis ihan luotettavalta sivustolta. :)

Krisu toivottavasti ekg:ssa on kaikki hyvin ja kyse oli tosiaan vaan jostain ohimenevästä. Voin kyllä kuvitella, miten paljon jännittää. :hug:

Ja tuosta hikasta vielä, että onko se sellasta rytmistä? Mulla on välillä sellaista about muutaman sekunnin välein tulevaa "koputtelua" tuossa kyljessä. Oon ajatellut, että vauva vaan potkii tai lyö rytmisesti, mutta onko kyseessä sittenkin hikka? Ja nyt kun tarkemmin ajattelen, niin tämä kuviteltu hikka tuntuu siinä kohdin, missä vauvan selkä on, että ei siinä samassa kohdin ole edes tuntunut liikkeitä aikoihin. En kyllä tunne tällaista mitenkään päivittäin, mutta välillä kiinnitän huomiota.

Develly ajattelinkin, että olisi hyvä käydä tutustumassa synnärillä. Kamalaa olisi kipeänä etsiä oikeaa ovea ja ihmetellä, missä koko sairaala edes sijaitsee. :LOL: Ja jaksamista tytön kanssa, kylläpä julkisella puolella tuntuu kaikki kestävän ihan uskomattomia aikoja. :|

mervi-elinalla oli ihania vauvauutisia. Mä en malttaisi millään odottaa, että saa oman vauvan syliin ja nuuhkittavaksi. Tänään siihen h-hetkeen tuntuu taas olevan niiiiiiin pitkä aika.
 
Tuli mieleen taas yksi mieltäni askarruttava ja vähän hassu kysymys, mutta kuka sairaalassa olon maksaa? :ashamed: Tai siis kun tuolla sivuilla lukee, että 30,3 euroa maksaa yksi sairaala vuorokausi, niin tuleeko se kokonaisuudessaan minun maksettavakseni vai Kelan vai minkä?
 
ikuisuus: ihan itse maksetaan sairaalalasku.. :|

väsyttää.. huono yö eilisen kipeän päivän päätteeksi. Suppareita tuli yölläkin ja niihin piti herätä vähän väliä enkä sitten puoli neljän jälkeen saanut unta yli kahteen tuntiin.. ja seitsemältä herätys.. :/ Nyt on supistukset jossakin tipotiessään!! Muuten vain tuo alapää kipee ja hellänä. .

Sori nyt tää ihana valitusvirsi.. nyt on vain väsy..

 
ikuisuus, jossain kunnissa kunta maksaa osan sairaalapäivistä, esim. 2-3 päivää ja loput sitten itse jos pidempään pitää olla. Ja jos vauva joutuu eri osastolle jostain syystä, ne hoitopäivät maksaa erikseen.

Nuha alkaa helpottamaan, mutta nyt mulla on kauhea yskä, kurkkukipu ja ääni melkein poissa. Mitä ihmettä pitäis tehdä? Mitään yskänlääkkeitä ei varmaan saa ottaa ja Vicksit sun muut ei kyllä auta... :(

Kolme työaamua :)

 
Krisu toivottavasti tulee hyviä uutisia bd!

Samariini menee nyt hiukan lepäilee sanoo äiti ;) Toivottavasti nyt kaikki yöt ei oo samanlaisia.. Mutta sullahan tuo laskettuaika on pian, jos se vaikka ennakois synnytystä? Millä viikoilla sun edelliset synnytykset on alkanu?

Sairaalamaksusta.. Ainakin Helsingissä pitää itse maksaa ja jos otat perhehuoneen niin maksat tuplana! Meillä mies kun oli muutenkin melkein koko päivän paikalla niin ei ollu tarpeen olla vielä yötä :/

(.) Huomenna neuvolalääkäri ja mielenkiinnolla kuulen, että oisko vauva jo kiinnittynyt? Olo on ollu aika tukala ja pissittää koko ajan :kieh:
Esikoinen syntyi n. 1 viikko ennen laskettua aikaa. Lääkäri sanoi, että voi olla nytkin etuajassa?! Eli h-hetki senkun lähenee...
Mua ei pelota, mutta jännittää todella kun tietää mitä se on :whistle: Ainahan sitä on pelko, että vauvalla ois kaikki hyvin. Kun synnytyksessä ainakin oma olo oli niin avuton ja synnytys meni omalla tahdillaan. Vaikkakin kaikki meni hyvin :heart:

Fi0na 35+4?
 
krisulle peukut että kaikki pienokaisella hyvin :hug:

Täällä vasta reilu tunti sitten heräilty :whistle: Alkaa yöt oleen nukkumisen osalta niin katkonaisia, että pitänee sitten kuorsata melkeen puoleen päivään :LOL:

Tänään myös poksutaan, ilmeisesti täysiaikainen nyt? 37+0 O-ou, toivottavasti ei menis enää kauaa! Alkaa olo olla sen verran jähmee, että sais jo tää kaveri luopua yksiöstään :p

Eilen piti ihanan sään kunniaks lähteä tuonne pakkaseen koirien kanssa vähän reippailemaan (yksin) ja pitihän se puolessa välissä kääntyä takas, kun tuntui joka paikka olevan tulessa! Ahistaa ja ärsyttää, kun nyt olis aikaa liikkua ja tehdä vaikka mitä, ni ei vaan pysty :kieh: Mä oon jo suunnitellut mihin kaikkiin Zumbiin ja jumppiin ja joogiin itseni tungen, kunhan saan tän mukelon pierastua pihalle :D Haluis vaan niin kovasti jo päästä liikkumaan ja sais tän valasmaisen olon pois..

Nyt jos yrittäis vaihteeks vähän valssata imurin kanssa :wave:

-Dolly04 37+0
 
Kiitos tiedoista koskien noita sairaalapäivämaksuja. Jos jostain syystä vauva joutuisi kanssani eri osastolle, niin korvaakohan nuo vauvavakuutukset niitä vauvan hoitopäiväkorvauksia? Hyvä tietää nämäkin asiat ajoissa, ei taideta tuota perhehuonetta edes ajatella, kun välimatkaa kodin ja sairaalan välillä on vain parikymmentä kilometriä niin mies pääsee hyvin öiksi kotiin, eikä tarvitse sitten tuplamaksuja maksella.
 
Malinda
Tää oli mulle uutta, että jossakin päin Suomea joutuu maksamaan koko sairaalassaoloajalta! Oon siis Turusta ja mulla oli viimeks ekat kolme päivää ilmasia. Onpas meillä täällä hyvin asiat :wave: Näin toisella kerrallahan reissustahan saattais selvitä jopa ihan ilmaseks, kun eikös ne päästä uudelleensynnyttäjän aika pian pois, jos kaikki on ok. Mä en kyllä taida suostua lähtemään ennen ku maito on kunnolla noussut, mikä viimeks tapahtui vasta viidentenä päivänä. Mulla meni nimittäin tissit niin jumiin, etten ikipäivänä olis pärjänny niitten kanssa yksin kotona. Olivat niin täynnä ja pinkeät, että vauva ei saanut otetta eikä niistä saanut pisaaraakaan ulos lypsämälläkään, ei käsin eikä edes sairaalan koneilla, vaikka puoli tuntia sellaisessa istuin.

Mun mies oli nähny ekan vauvaunen =) Kylläkin painajaisen, jossa vauva synty ja kaikki oli ok, mutta heti synnytyslaitokselle tuli sosiaaliviranomaiset ja sano, että meidän on pakko antaa se adoptioon, koska me ollaan liian köyhiä, ettei me kyetä antamaan sille kaikkea mitä se tarvii. Mun mies oli itkeny ihan hulluna ja sitte kun oltiin allekirjottamassa niitä papereita, se oli alkanu riehumaan, että ette kyllä vie sitä, se on meidän vauva! Mä oon ollu jotenki huolestunu, kun mun mies on vaikuttanut niin välinpitämättömältä tän raskauden suhteen verrattuna edelliseen. Ei juuri puhu tulevasta vauvasta niinku sillon kun esikoista odotettiin eikä koskettele niin paljon mun mahaa jne, mutta tää uni onneks paljastaa, että kyllä sillä ainaki alitajunta työstää asiaa :LOL:
 
Develly: Jaksamista tytön kanssa... :hug: En tiedä auttaisko teillä tämmönen, mutta mä ostin sellasen eucalyptus haihduttimen kun meidän tyttö oli kipee. Sopii myös astmaatikoille,sähkökäyttönen,sinne laitetaan sellanen eucalyptus tyyny sisälle ja sit haihdutuksen voimakkuutta voi säätää, ei tarvita vettä. Meillä ollut täysillä ja on ollut tosi tehokas,muttei haise kuitenkaan liikaa. Kannattaa tutustua siihen. Meillä Tampereella kyseistä laitetta myy vauvatalo johanna ja prisma ainakin.Prismassa se vaan oli kalliimpi,hiukan yli 30? ja mukana tulee 5 tyynyä. Vaporizer aromatherapy on ton laitteen nimi.
 
Jes, Kelan nettisivuilta löytyi vihdoin päätös mun äitiys- ja vanhempainpäivärahasta. Ja ne on ottaneet ne puolen vuoden tulot sellaiselta ajalta, joka on mulle kaikkein edullisin! Saan liki tuplasti rahaa siihen nähden, mitä olin ajatellut! Eihän tässä ole hätäpäivää, vaikka köyhiä ollaan edelleen. :D Päivän piristys kyllä.

Illalla sinne synnärille tutustumaan. :heart:
 
Fiona: kyllähän minä olisinki voinut olla valmista kauraa levähtää mut tuo kuopus oli asiasta erimieltä! :D
Joo eihän tässä enää hirveen kauaa aikaa olis.. Esikko meni viikon yli la:n mut toiset syntyneet viikkoa ennen.
Jousuin soittelemaanki tästä olosta tuonne äitipolille.. Tuli niin heikko olo tuossa päivällä että en oikein tiennyt miten olla. Hikee puski ja kauhea vapina käsissä alkoi. Aivan kuin olisi ollut päivän syömättä. Alkoi pyörryttää. Ja ne paineetkin oli illalla vähän nousussa. Käski mennä neuvolaan.. Mut mulla on huomenna meno joka tapauksessa niin ajattelin että seurailen tilannetta ja menen sitten suoraan synnärille illalla jos tää olo ei parane. Kätilön mukaan ei ole mitään akuutttia hätää tän olon kans. Nyt vaan alkoi kova päänsärky.. :/ Pitäis levähdellä kuulemma ja kuulostella että vauva liikkuu.. Ja kun tää nyt ei ollu ainut kerta kun tää olo tuli.

ikuisuus: onpa mukavia uutisia kelalta!! :) kerrankin :)

samariini 37+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja ikuisuus:
Tuli mieleen taas yksi mieltäni askarruttava ja vähän hassu kysymys, mutta kuka sairaalassa olon maksaa? :ashamed: Tai siis kun tuolla sivuilla lukee, että 30,3 euroa maksaa yksi sairaala vuorokausi, niin tuleeko se kokonaisuudessaan minun maksettavakseni vai Kelan vai minkä?
mulla maksaa työpaikan sairaskassa osan tosta sairaalassa olosta,en tiiä summia mutta ihan kokonaan ei tarvi ite maksaa.
 
aivan ihana fiilis,kävin hierojalla ja on niin kevyt ja hyvä olo.selkäkin on kuin uus.ja ihanasti tää touhupetteri mahassa nukahti ja rauhottu hieronnassa :heart: vois siis käydä useamminkin :D
tänään tupsahti kutsu sairaalaan kokoarvioon,yllättävän nopeesti tuli kutsu ku viime viikolla neuvolasta lähti lähete.se ois 1.2 ja laskin että viikkoja ois 36+1 silloin.kiva päästä vauvaa kurkkaamaan taas.vähän kyllä jänskättää että minkä kokoinen vauva sieltä on tulossa.
 
Tänään poksuu 34+ :heart: :heart: eli turvallisilla viikoilla mennään jos päättäisi syntyä. Vielä kumminkin jos pari viikkoo kasvais masus niin hyvä olis.. =)

Neuvola kuulumisia:
Verenpaine 119/70
Hb oli pikkusen tippunu 122 -> 112
Painoo oli tullu 500 g / viikko, n. 7 kg yhteensä.
Sf mitta oli 30 cm, kasvanu 2 cm 4 vko:ssa
Vauveli oli rt1 tarjonnassa.

Näillä mennään, kaikki näyttäisi olevan ok =) liike laskentaa täytyy vielä jatkaa, tuntuu olevan rauhallinen kaveri masussa =)

Mervi- Elinalle: tsemppiä!! :hug: ja hienoo et pikkunen vahvistuu päivä päivältä!!

Nina ja Oskari 34+
 

Päiviä

Täällä ei noi supistukset vaan lakkaa..
Alkaa klo 06.00, johon siis herään ja silloin supistus on kivulian, päivän mittaan niitä on tullut samallain n. 45min välei, joskus välissä tulee pieniä tunnottomia, täällä alan jo huolestumaan, ku tyttö vois ennen synnytystä päästä ees tohon vk36. Mutta ei sitä tiedä koska tyttönen haluaa tulla jo maailmaa kattelee.
Hommatiin tänään toi turvakaukalo, että kaikki ois nyt valmiina, että ei tässä hätä ois vaikka tyttö syntyis jo.

SippeSirkku&masukki 35+2
 
ihania kuulumisia mervi-elinalla! =)

develly:lle :hug:


Sairaalamaksuista, ni täällä turussa ainakin kaupunki maksaa 3 ekaa päivää, siiitä ylimenevät täytyy itse maksaaa.. epäreilua että jossain maksetaan kaikki päivät, jossain jotain ja jossain ei taas mitään.!

neuvolakuulumisia:
kaikki ihan ok, painoa oli tullut 600g/viikko pissa oli +/- ja verenpaine ihan hyvä..
vauva edelleen rt:ssä.
En jaksa hakea sitä korttia jotta voisin laittaa muitakin tietoja.. tai no sf mitta oli 31 ja pari viikkoa sitten 29.
pisti ens viikolle jo nla lääkärin ajan, haluaa taas varmistua jostain? koska niitä suppareita edelleen tulee..

Eilen illalla en meinannut liikkumaan päästä ku toi häpyliitos poltti ihan kauheesti.. :( mä en kestä oikeesti loppuun asti jos tä on tämmöstä. Esikoisesta voisin samana päivänä ku menin synnyttämään ni melkeen juosta bussin kiinni, mut tästä ei edes voi kaupassa käydä ilman et kaikki paikat sattuu.. :kieh: kiitos kun sain purkautua :LOL: :LOL:


Nemu ja tyttö 34+0 :heart:
 
ikuisuus ainakin TAYS:ssa sairaalamaksu maksetaan 599 euroon asti itse. Tuo summa tulee kertyä saman vuoden aikana. Kun 599 euroa on täynnä, saa vapaakortin ja sairaalamaksut puolittuvat. :attn: Ei ihan halpaa hommaa! :xmas:
 
yritin ettiä vrk maksuja naistenklinikalle. ilmeisesti sieläkin 26 e ja perhehuone 52e ? ei taida vantaa osallistua synnytysmaksuihin.. :(
olin tänään intialaisessa päähieronnasssa, tuntui hyvälle, sitten yhtäkkiä n. puolessa välissä alkoi tulla huono olo ja huimaamaan. pyysin vettä, joka vähän auttoi, mutta loppuajan oli huono olo enkä pystynyt enää nauttimaan yhtään, teki vain mieli ulos tai pitkälleen..harmi, meni aikas hukkaan hieronta. :/
mietin äitiysrahan verotuksesta et mikshän se on 2 % isompi kuin palkasta kun äit.raha kuiteskin pienempi kuin palkka..ja meneekö äit.rahasta joka tapaukses minimissää 20 % jos hommaa uuden verokortin?
sain myös imetysliivejä parit hankittua, tosi pieniä kokoja oli lindexillä enimmäkseen, luulis et raskaana olevil+imettävil on tarvetta isompiin liiveihin. vauvan hattua kattelin myös, tiedättekö mikä on pienin koko olemas? mun kohalle pienin sattui 42/44. aika vähän oli niit pieniä hattuja, sellaisis lämpösis toppaversioissa. sitten jos olivat pienikokoisia, niin sit vaan sellasii kevyitä ei-lämpö hattuja...huooh. haluan pienen pään mukaani sinne kauppaan sovittelee
=)
celia ja vaavi 35+1
 
celia Mie olen käsittänyt sen niin,että mikäli et toimita verokorttia kelaan, ä-rahasta pidätetään 20 % . Mutta jos toimitat oman verokorttisi jossa on esim 17% niin menee sen kortin mukaan.
Korjatkaa jos olen väärässä.


Mie en toimittanut viimeksi ( enkä toimita nytkään ) verokorttia kelaan, vaan annan mennä automaattisesti sillä 20%. Eipähän tule mätkyjä ja saan sitten tulevaisuudessa vähän takaisin. ( omassa verokortissa on pienempi prosentti )

Eilen sain painoarvion, vauva olisi noin 2,4kg tällä hetkellä. Kanavaa 1cm jäljellä, muuten kiinni vielä. Sain puhuttua peloistani, ja taidan varata ajan vielä pelkopolille. :ashamed:

Matami-mimmi ja vauva 36+2 :heart:
 
Huomenta!

Veroprosentista joku kyseli ja mun käsittääkseni se oli niin, että kela ottaa jokatapauksessa vähintään sen 20% tai siis näin mulle ainakin sanottiin silloin esikoisen aikana jo. Todella tyhmää mun mielestä, kun mullakin veroprosentti ois varmaan joku 15-17 niin ihan turhaa makselee sen 20 vielä pienemmistä tuloista :headwall: .
Tokihan sen saa palautuksina takas,mutta paljoo se lohduttaa tässä tilanteessa, kun rahat tulee kuitenkin olemaan tiukilla :/

Eilinen lohjalla käynti sujui hyvin :) sydänkäyrä näytti erittäin mallikkaalta :heart: .
Supistuksiakin piirtyi aikas monta :eek: .
Keskiviikkona ois sitten se naistenklinikka ja toivotaan, että sieläkin kaikki näyttää hyvältä niin voidaan todeta, että ne rytmihäiriöt oli normaaleja ja ohimeneviä!

Nyt rupes kyllä tuo vauvan koko pelottamaan :ashamed:
Painoarviohan oli 36+0 3,1-,3,3 :eek: :eek: :eek: ja kun matami-mimmilläkin vain 2,4kg
Millasii painoarvioita muilla? Tuleeko meidän vauvasta jätti, käääääääääk!!!!!!

matami-mimmi hyvä, että sait peloista puhuttua :hug:
Mä en saanut puhuttua siel synnytystapa arviossa, kun se lääkäri oli sen olonen, että en sille voinut puhua :ashamed: täytyy siis neuvolassa vielä ottaa puheeksi.

krisu ja prinssi 36+5
 
Sain vihdoin vähän selvyyttä tytön tilanteeseen ja kokeiden tulokset viittaa astmaan. Maanantaina lääkäriin ja sieltä sitten lisätutkimuksiin :/ Viimeyönä ei yskitty - onneksi. Mä olin meinaan jo illalla ihan seis.
Lisäksi menin elen kauppaan ilman lompakkoa ja kassalla vasta huomasin. Onneksi kyse oli vaan lähikaupasta ja parista ostoksesta. Siitä sitten kiltisti ajoin kotiin, hain lompakon ja kävin maksamassa ostokset :ashamed: Kyllä hävetti!!!!!

Mulla painoarvio oli vko 33 2100g. Sen jälkeen ei ole tehty ainuttakaan ultraa eli vauvan koosta ei ole mitään tietoa.

Mä en tiedä missä ihmeen asennossa tämä tapaus tuolla vatsassa on, mutta vähän kyllä hirvittää, että onko oikeasti vielä pää alaspäin, koska liikkeitä tuntuu alavatsalla enemmän kuin muualla ja lisäksi tuossa navan yläpuolella oikealla tuntuu kun siinä olis pää :ashamed: No, perjantaina neuvola niin eiköhän asia sitten selviä.

krisu Hienoa, että kaikki oli ok vauvalla sydämessä :heart: Minut myös pelästytettiin esikoisen kohdalla oikein kunnolla (miehellä on sydänvika joten.....), mutta onneksi kaikki oli lopulta ok. Makasin sairaalassa käyrällä koko yön ja sitä rataa, mutta mitään ongelmaa ei enää sen yhden kerran jälkeen ollut :D

Ja tuosta ä-rahan veroprosentista Olen aina pitänyt tuon 22% näissä äitiys- ym rahoissa ja olen saanut ihan kivasti palautusta. Maksan ennemmin vähän enemmän veroa joka kuukausi kuin mätkyjä :whistle: Se on kuitenkin rahallisesti niin pieni määrä mitä sain enemmän jos % olis vaikka 17, että ei kannata ottaa riskiä, että tulee sitten mätkyjä ;)

Jaa has... Jospa sitä lähtis koiran kanssa oikein kunnon lenkille (sen mitä kunto antaa periksi), kun se raivostuttava pakkanen hellitti :D Koira parka ei ole päässyt moooooneeeen päivään kunnolla ulos, kun tassut jäätyy ja ulkoiluttaja samoin ;) Ja nyt vielä kun jotenkin pääsee lyllertämään eteenpäin - sitä ei koskaan tiedä, koska olo alkaa olla sen verran tukala, että ei enää tarvitse mennä :whistle:


Tänään poksuu taas viikot - apua :eek: :eek: :eek: 36+0 :heart: :heart:
 
Huomenta!
Hirveä tämä yskä. Yön sain kyllä nukuttua yskimättä ja jopa aika hyvin, mutta nyt aamulla kurkku kipeä ja yskittää. Ja yskiessä lirahtaa melkein joka kerta pissaa housuihin, ei vaan voi mitään vaikka kuinka keskittyisi. Taitaa olla joku tunkemassa tuolla alavatsalla, vatsalihakset pitäisi kuitenkin olla suht hyvässä kunnossa. Jäinkin tänään kotiin, ettei tämä tauti pahene ja että saa oltua muutaman tunnin puhumatta. Töitä ei enää ole, mutta kunhan muodollisesti olen tavoitettavissa. Huomenna on vielä esikoisen 5-v. juhlat ja torstaina neuvola ja viimeinen työpäivä = kakkua töihin ja pöydän tyhjennys :)

Verokortista en tiedä, miten menee. Muistaisin että viimeksi sain jonkun "sosiaalietuuden" veroprosentin. Ja nytkin pitää soittaa verotoimistoon, kunhan ääni palaa ja pyytää alentamaan prosenttia tulevien tulojen mukaiseksi. Ei kyllä oo kiirettä, kun palkkaakin saan vielä 3 kk.

Painoarviosta: ei kai mitään painoarviota edes tehdä, jos ei ole erityistä syytä? Olishan se kiva kyllä tietää, mutta en kuitenkaan luottaisi siihen :) Esikoisesta sain yliaikakontrollissa painoarvion 3,7 kg ja tyttö syntyi seuraavana päivänä 4,2 kiloisena...

Poika on hiljainen, vähän tökkii tuossa kyljessä. On varmaan kauhuissaan yskästä :)
 

Yhteistyössä