** HELMIKUUN HURMAAJAT ** tammikuussa

Verokortista vielä. Laskeskelin tuossa, että muutaman prosenttiyksikön erolla veroprosentissa (tyyliin 20% -> 17%) tilille tulevassa summassa on vaan muutaman kympin ero, joka nyt ei sinänsä tunnu missään. Joten ajattelin, että ehkä mieluummin otan ylimääräiset takaisin veronpalautuksina. Mietin kuitenkin sitä, että kun tulot tippuu tuossa marraskuun aikana/jälkeen melkoisesti kun tippuu hoitovapaalle, niin voikohan sen muutosverokortin tehdä vasta siinä vaiheessa, että antaisi nyt sinne asti ottaa veroja 20% ja loppuvuodesta pienemmällä prosentilla, kun tulotkin tippuu? Pienessä rahamäärässä kun se muutamakin kymppi tuntuu paljolta.

Nimbekö se puheli joku aika sitten, että oli yhtäkkiä noussut suuhun mahanesteet ja mennyt aamu yökkäillessä? Viime yönä menin vessaan ja pöntölle istuessa suuhun nousi yhtäkkiä hirveä määrä mahanestettä ja voi jestas että poltteli kurkkua. Ja tänä aamuna kävi samoin. Taitaa olla taas hivenen närästystä ilmassa. Viime viikollahan närästys vaivasi oikein urakalla pitkin päivää, mutta se loppui muutaman päivän jälkeen yhtä nopeasti kuin alkoikin.

Olin varannut tälle päivälle kampaajan Helsinkiin, kun piti nähdä yhtä ystävää, mutta hän onkin sairaana niin peruin kampaajankin, ettei tarvitse sen takia matkustaa 40km suuntaansa. Varasin tästä läheltä huomiseksi kampaajan, toivottavasti se on hyvä ja osaa asiansa, muuten saatte täältä lukea huomenna kiukkuisen naisen avautumista. :kieh: :D

Eräs ystävä soitti ja kyseli, voisiko tammikuun viimeisenä viikonloppuna tulla meille yöksi. Tuli ihan hassu olo, kun mietin, että on siinä vaiheessa laskettuun aikaan vielä muutama viikko, mutta että täysiaikaisia kuitenkin ollaan, ja että mistäs sitä tietää, vaikka vauva putkahtaisi maailmaan sitä ennen tai juuri silloin. Lupasin kuitenkin alustavasti meiltä yösijaa, kun voihan tämä lapsukainen mennä vaikka parilla viikolla yli. Mä olen jo niin asennoitunut siihen, että kahta viikkoa ennen laskettua syntyy, kun meidän suvussa tuntuu kaikki lapset syntyvän silloin. Joten mä olen viikon 38 jälkeen kuin p*rseeseen ammuttu karhu, jos ei ala vauvaa kuulua. Ihan miehen parhaaksi toivon, ettei näin pääse käymään. Pitkältä alkaa jo tuntua nämä tulevat viikot.

Eilen käytiin siellä synnärillä tutustumassa. Siellä oli ilmeisesti todella paljon enemmän tutustujia kuin yleensä ja kätilö puhui niin hiljaisella äänellä, että puolet ei varmasti kuulleet mitään. Itse valmennus on siirtynyt virtuaaliaikaan, joten lähinnä kierrettiin osasto ja katottiin paikat. Sinänsä vähän turha reissu, mutta tietääpähän nyt ainakin, mihin mennä sitten, kun h-hetki on käsillä. Meiltä näköjään ajaa sairaalalle reilut 30min., ja sanoin miehelle jo eilen autossa, että pitkiä kilometrejä siinä vaiheessa, kun on tosi kyseessä. Vaikka turha tällaista matkaa on kauhistella kun monella on useita tunteja synnärille, mutta mua alkoi vähän kauhistuttaa tuo matka.

Tänään pitäisi hoitaa pankkiasioita ja yrittää raahata itsensä pienelle kävelylle. Pakkanenkin näyttää laskeneen mukavasti. Mukavaa päivää! :wave:

Ikuisuus ja Kerttu 34+5 :heart:
 
Menee vähän asioiden edelle, mutta katselin jo tuota kotihoidontuki-asiaa Kelan sivuilta. Siellä on taulukko, jossa lukee, että 314,28 euroa on se perussumma yhden lapsen kohdalla, ja tuossa vieressä puhutaan hoitolisästä, joka on enintään 168,19 euroa ja maksetaan perheen tulojen mukaan, ja sitten vielä lisäksi mahdollisesti kuntalisä. Onko kellään kokemusta tuosta hoitolisästä? Jos meillä mies opiskelee ja saa opintotuet ja minä olen hoitovapaalla, niin voinko olettaa, että saadaan kotihoidontuen lisäksi myös tuota hoitolisää? Olen pihalla kuin lumiukko näistä asioista, ja tapani mukaisesti vähän turhankin ajoissa liikkeellä. :xmas:
 
Huomenta kaikille |O

Veroprosentista Mä ainakin ymmärsin, että minimissään menee tuo 20% ja jos oma vero% on aikaisemmin ollut yli tuon, korotetaan sitä vielä sillä muutamalla prosentilla, mutta tuo 20% olisi se minimi :/ Mua ainakin asia järkytti, koska tulot tippuu muutenkin (paitsi kolmelta ekalta kuukaudelta saan palkkaa) ja sitten vielä paukahtaa tuommonen hillitön veroprosentti, se on kuitenkin viidennes siitä vähäisestäkin rahasta :(

Painoarviosta Ei mulle ole ainakaan tehty sitä missään vaiheessa. Ultrassakin olen viimeksi käynyt sillon vkolla jotain, kun tehtiin rakenneultra (tyyliin vkolla 19? ). Kivahan se olisi tietää minkäkokoinen kaveri sieltä on tulossa, neuvolatädin mukaan aika normaali, mitä se sitten tarkoittaakaan :/ Lapsivettä on mulla kuulemma paljon, joten sen takia myös maha on todella iso. Edelleen odottelen kutsua sinne kättärille, jonne neuvolatäti halus mut välttämättä lähettää ison sf mitan (34) ja suuren painonnousun takia. Saa nähä kerkeenkö saada ajan ennenkun päästään tositoimiin :p

Eilen kasattiin pinnasänky ja raivattiin hoitopöytä käyttökuntoon. Laitoin pinniksen sisälle tuon äp-laatikon, jossa ajattelin pienokaista nukuttaa ensimmäiset viikot, kun on niin pien vielä.. Mites muut, meinaatteko hyödyntää äp-laatikkoa?

Häpyluun- ja liitoskivut vaivaa edelleen ja nukkuminen sekä asennon vaihtaminen on yhtä tuskaa, ei vaan jaksais enää :ashamed: Eilen imuroin ja pesin lattiat, ni jo loppupäivän sai irvistellä, kun niin kipeää teki.. Ei tarvinnu kuvitellakkaan tekevänsä enää mitään!

krisu Kiva kuulla, että kaikki oli hyvin pikkuisella :heart:

-Dolly ja kovasti möyryävä asukki 37+1
 
celia81 tuon toppalakki-asian kanssa minäkin olen kaupoissa tuskaillut. Kun ei löydy niitä toppalakkeja, vain Prismassa oli. Ja tuo koko -asia, ei mitään hajua. Löydettiin mekin sitten kokoa 42 toppalakki ja siinä äimäiltiin ja toivottiin että tulis nyt joku äiti tähän vauvansa kans niin vois KYSYÄ. Tulihan siihen sitten äiti, lapsi oli jo 4v mutta rohkaisi ottamaan sen 42. Pienempiä ei ole löytynyt. Ja täytyyhän sinne alle mahtua ohuempikin lakki.

Sellaista, huono olo.

Tehilla ja E 34+1
 
Krisu: ihana kuulla, että pikkuisen sydän löi normaalisti. Kauhea edes ajatella, että varsinkin kun vauva on vielä masussa, sillä olisi jotain hätää, kun ei kuitenkaan voisi mitenkään auttaa asiaa. Loppu hyvin, kaikki hyvin!

Ikuisuus: mulla tosiaan alkanut närästää aika lailla, tosin en oo kyllä hirveästi katsonut mitä suuhuni oon pistänyt. Ymmärtääkseni esim. ruisleipä närästää ja mä kun en voi aamuani aloittaa ilman kupillista kahvia ja kahta ruisleipää. Sitten vedellään vain Rennietä...alkaa miehen ennen joulua ostama 96 kpl:een Rennie-pakkaus olla aikas kovalla kulutuksella...

Neuvola iltapäivällä, en kuollaksenikaan muista oliko nyt normineuvola vai lääkärineuvola...kun muistaakseni viimeksi puhuttiin lääkärineuvolasta. Pitänee siis mennä varttia aikaisemmin varuiksi (meillä tehdään niin, sillä ensin kätilö tekee perustutkimukset).
Voi kun olisikin se lääkärineuvola, olisi kiva tietää, mikä tuolla alhaalla on tilanne. Selkä antanut sen verran periksi, että ajattelimme miehen kanssa mennä illalla kokeilemaan hiihtämistä. Minä hiihtäisin vajaan kilometrin pituista suoraa edes takaisin ja mies taas itse hiihtolenkkiä. Viime yö menikin sitten siinä, kun mietin, että MITÄ IHMETTÄ MÄ PUEN HIIHTOLENKILLE PÄÄLLENI??? :LOL: Omat hiihtotrikoot varmaan menee vielä, mutta takiksi tarvitsee varmaan laittaa miehen XL-koon ulkoilutakki (itse kokoa S :D:D:D).

Mutta tulen sitten myöhemmin kertomaan neuvolakuulumisia!

Nimbe ja poikainen 35+2
 
Huhhahhei! Kyllä ketju pitenee niin ettei meinaa perässä pysyä. Nyt saanut jo kolme päivää käveltya niin ettei itku tuu, liitokset kyllä huisin kipeät mutta kävely onneks sujuu, ainakin jossain määrin. Meinasin tänään käydä kauniin päivän kunniaks kävelyllä, mutta enhä minä muistanu ettei se enää niin yksin kertasta ookkaan, alko supisteleen jo vartin jälkeen, ähäkutti :)
Villapipon sain vauvalle valmiiks, toivottavasti ei oo liian pieni.. voisko joku kokeneempi äityli mitata jostain vauvan pipon/pään ympäryksen ja mitan otsasta niskaan niin voisin tarkistaa ja saisin mielenrauhan tähänkin? :) kiitos jo etukäteen..
Mies osti joululahjaks ihanan sileän yöpaidan niin kääntyminenkin sujuu yöllä edes vähän kivuttomammin, unet vaan meinaa häiritä, nään koko ajan unia meidän vanhoista kriiseilyistä ja itkeä pillittelen pitkin yötä tai heräilen siihen että luulen olevani jättiläismäisen kokoinen vaikka painoa ei mitenkään paljoa ole es tullut. Onneks mies on jaksanut lohduttaa, mutta tuo vanhojen kaivelu on itellekki raskasta ku kauan niitten ongelmien selvittämisessä meni ja nyt on koko vuos ollut niin ihanaa yhteenkasvamisen aikaa ettei oo vanhat paskat jutut käyny enää mielessäkään. JA ärsyttää itteä ku pitää miehen kans uudestaan vanhoista asioista alkaa jutella ku kaikki on oikeasti mielettömän hyvin.. Mutta ehkä ne menee ohi ku lapsi syntyy.. tai puolen vuoden päästä tai joskus. paska.

voi vuodatus :)
sannuli ja 34+3
 
Ikuisuus oletko koittanu laskea sen hoitolisän mahdollisuutta sieltä laskentaohjelmasta? Tiedän ettei ole maailman ehkä yksinkertaisin juttu, muttab vois antaa jotain osviittaa?

Tuo närästys taitaa olla aika yleinen vaiva näillä viiikoilla, kun itsekin siitä saa kärsiä! Ja tuo nesteen tuleminen suuhun makuuasennossa ei oo todellakaan kiva juttu :x Mutta itse otan toisinaan närästyslääkkeen ennen nukkumaan menoa ja se on auttanu!
Lisäksi röyhtäilen kuin sika :kieh:

Painoarviosta! Mä ainakin sain tietää sen normaali neuvolalääkäri käynnillä! Arveli, että ois nyt n. 3040g ja syntyessään n. 3700g niinkuin esikoinen :heart:
Ultralla laskeskeli..
Vauva ei ollu vielä kiinnittynyt, mutta ei ne kuulemma aina kiinnitykkään :whistle: Kohdunkaula oli pehmennyt, mutta kanavaa oli vielä jäljellä 2 cm.
Muuten kaikki ok, mutta painoa oli tullu taas liikaa :ashamed: 1,5 kg viikossa!!!
Onneksi ei neuvolatäti yleensä siitä pidä saarnaa, mutta kun itse tietää että ei hyvä :headwall:

Fi0na 35+5
 
veroprosentista mulla on menny pojun kotihoidontuesta asti sen 16% muutosverokortilla ja jouluisin sitten tullut n.200e palautusta. Mutta pojan äippärahasta meni 20% ku en tiennyt tommosesta muutosverokorttijutusta sillon yhtään.

ikuisuus Mä oon saanut hoitolisää vaikka mies on ollut suht hyväpalkkaisessa työssä, en tosin sillon saanut sitä täyttä mutta jotain kuitenkin. Ja nyt saan sitä hoitolisää + sitten ku äippäraha alkaa ni saan sen täyden 168e.


Nemu 34+1
 
Onko teillä muilla sitten neuvolassa ultrausmahdollisuus? Meillä kun ei ole ja vaikka neuvolalääkärin aikakin oli tossa ennen joulua, niin ihan vaan sydänääniä kuunneltiin :( Ultraan päässyt siis ainoastaan Kättärillä..
 
Heippa kaikille!
En ole koneelle päässyt kun tää rakkine reistaa aina vaan ja menee hermot. Pintapuolisesti lueskelin kuulumisia mutta en jaksanut ihan kaikkia kirjoituksia kahlata läpi. Ja muutama vauvelikin jo putkahtanut! :heart: :heart:

Ihan hyvää kuuluu oman voinnin suhteen. Ollaan viikon päivät podettu kovaa vatsatautia ja nuorimmainen vielä hiukan kipeä, taisi olla jo uusintakierroksella kun niin kauan kesti. Synnytystapa-arvioonkin tuli kutsu, ihan kiva päästä näkemään vauveli vielä ja kiva kuulla painoarvio, luultavasti jälleen tulossa vähän isompi kuin normipainoinen.

Mukavia talvipäiviä kaikille ja oikein hyvää vointia! Pitää alkaa laittaa muksuja ulkoilukuntoon kun vihdoin tuli lauhemmat kelit ja on niin kaunistakin. =)

Alina ja 33+3(?) =) :heart:
 
Matami-mimmi, Ollaankohan samassa sairaalahuoneessa jättiläisvauvojemme kanssa. Mä kävin eilen neuvolalääkärillä ja arvioi painoksi 3 kg eli jos laskettuun aikaan menee, niin taas tulee nelikiloinen vauva. Mulla on molemmat vanhemmatkin lapset olleet nelikiloisia vauvoja. Helppo käsitellä, jos jotain positiivista etsii. Ja ei meillä yhtään 56 cm vaatteita olekkaan, kun ei olla koskaan tarvittu.

Ikuisuus, mä olen vähän eri mieltä vaunuasiassa kuin muut. Eli jos rahaa ei ole, ei kannata sijoittaa vaunuihin. Tai jos ihan pakosti haluat, niin osta Emmat tai ABC:n yhdistelmät. Pidä mieluummin perheen taloudellinen tilanne tasapainossa kuin pistää ranttaliksi yhtien vaunujen takia. Mä ostin Emman halvimmat yhdistelmät vaikka vertailussa oli myös mukana Brion ja Emmaljungan vaunuja. Mä en vaan löytänyt kalliimmista vaunuista mitään sellaista mistä hyvästä olisin maksanut monta sataa enemmän. Toki jokainen tehköön tyylillään, mutta tämä on mun mielipide.

Verokortti asiaa: Eli jos haet verotoimistosta muutosverokortin, menee äitiysrahasta verot sen mukaan. Olen aina laskettanut erikseen ja koskaan en ole maksanu mätkyjä. Nyt mun % tulee olemaan 12. Kävin juuri eilen verotoimistossa ja taas kolmannen kerran tarkistin virkailijalta nämä asiat.

Avilla 36+ 5
 
ikuisuus, kyllä kaiken järjen mukaan saat täydet tuet jos mies opiskelija. sitä veroprosenttia mietin, et kun mäkin saan kolme kk palkkaa, niin sit jos menee 2% enemmän äit.rahasta ni mul menee siitä sitten neljännes. vai ottaako ne sen 20% vai automaattisesti tietävät mikä prosentti mul nyt menee jos en toimita mitää sinne kelaa.. :|
mul ei oo onnex närästäny(kop kop) mutta sellanen tunne kyl on et vaavi on iso. meilläkään ei neuvolas oo ultravehkeitä ja olin vaan sillon rakenneultrassa.
hatun lisäksi pitäisi ehkä ostaa sellaiset tumput ja töppöset, toppaiset, koska nekin näytti niin isoilta. kokoa 0 taitaa olla pienin.
ainakin tutun poika piti pakkauksen hattua 8kk eteenpäin koko talven, oli sillon sopiva.
mäkin ajattelin laittaa pakkauksen sängyksi ja pitää sitä pinnasängyssä alkuun, varmaan on turvallisempi olo pienellä sillon.

celia+ vaavi 35+ 2
 
Verokortti-asiaa sekä tota hoitolisää kans eilen pohdin ja soitin sit lopulta siihen Kelan palvelunumeroon, mistä asia selkis ainakin mun kohdalla. Suosittelen!

Pientä hattua
oon myös vauvalle etsinyt, kun esikoisella oli vaan syyskuun vauvana tuollainen ohut hattu. Katselin mittoja, niin esikoisella ollut päänympärys syntyessään 35cm ja pienin häneltä jäänyt hattu on 38 cm. Se äp:n hattu oli meillä ainakin aivan liian iso koko talven.

Painoarviosta ei täällä ole hajuakaan. Siis onko teillä muilla ultrausmahdollisuus neuvolassa? Meillä päin ei sellaista ole ja viimeisin ultraus onkin toi rakenneultra joskus siellä viikolla 25. Painoarvioista muuten oon kuullut että saattavat heittää aika paljonkin... Mulle kätilö arvioi vielä esikoisen synnytyksessä, että noin 4 kiloa poika painais, mut olikin melko tasan 3,5kg.

Närästys vaivaa täälläkin. Meinas tulla aamiainen uudelleen nieltäväks, kun oltiin peppupesulla esikoisen kanssa heti aamupalan jälkeen ja siinä kumartelin altaan ylle - yök. :x

Sairaalamaksuista sen verran kommenttia, et meillä tuli Haikaranpesässä vietetylle ajalle ( 5 yötä perhehuoneessa, joista poika 4 yötä lastenosastolla ) hintaa yhteensä noin 500 euroa.. En ollut yhtään etukäteen ajatellut, et itsellehän se lasku napsahtaa. Mut ihana oli, että oltiin miehen kanssa molemmat koko aika siellä paikalla ja hänestä oli mulle valtava tuki.

Illalla vielä neuvolaan, tällä kertaa taidan päästä ihan itsekseni eikä tarvitse esikoista ottaa mukaan. Muuten menee hänen kanssaan tuo käynti ihan ok, mut siinä vaiheessa kun pitää mennä makuulle ja aletaan kuuntelemaan sydänääniä hän aina vähän hätääntyy :heart:

Zucchero + masukki 34 + 5
 
Malinda
Aargh. kirjotin pitkän pätkän ja teksti katos jonnekin |O No eikun uusiks.

Hienoa, että krisun vauvalla on kaikki hyvin :)

Mites SippeSirkun supistukset? Vieläkö jatkuu?

Olipas hyvä ikuisuus, että otit jo nyt puheeks nuo kotihoidontukiasiat! Mä olin nimittäin ihan unohtanut, että voin hakea esikoisesta hoitolisää nyt kun hän jää kotiin mun ja vauvan kanssa. Kyllä sun pitäis mun käsityksen mukaan saada täysi hoitolisä. Ite sain esikoisesta näköjään 164 euroa hoitolisää, vaikka mies oli töissä. Sen tulot oli vähän normaalia pienemmät, koska niillä oli sillon aika paljon lomautuspäiviä, en nyt muista tarkalleen paljon sen tulot oli, mutta yli tuhat euroa nyt kuitenkin verojen jälkeen. Kelan sivuilla on sellanen taulukko, mistä näkee paljonko perheen yhteenlasketut tulot saa olla, että saa täyden hoitolisän.

Develly, onkohan sun vauva samanlainen nyrkkeilijä kuin mun? :LOL: Epäilin kans vahvasti, että vauva olis kääntyny perätilaan, kun enimmäkseen alavatsalla tuntuu iskuja ja oikean kyljen alla on sellanen kova möykky. Tänään kävin lääkärissä ja kyllä se kuitenkin raivotarjonnassa oli eli se möykky lienee peppu ja kaveri vaan tykkää nyrkitellä äiskän virtsarakkoa vasten. :D Oliskohan niin, että jaloilla ei oo enää niin paljon tilaa potkutella?

Eli lääkärissä kävin pelkopolilla. Juteltiin asioista, mutta ei vielä kovin yksityiskohtaisesti, koska mun pelot siis kohdistuu mahdolliseen sektioon ja siihen joutuminen ei vielä oo varmaa. Tilannetta nyt seurataan äitiyspolilla ja eiköhän ne mut tsemppaa sektiokuntoon, jos alkaa näyttää siltä, että siihen joudun. Vauva ultrattiin ja sain painoarvioksi 2300g eli näyttää kasvavan isommaksi kuin siskonsa, joka syntyessään rv40+2 painoi vain 2750g. Sain uuden ajan viikolle 37+, jolloin ultrataan uusiksi ja riippuen sen hetkisestä painosta mahdollisesti käynnistetään sitten lähipäivinä. :/ Hui alko jänskättämään, kun oon niin asennoitunu tohon laskettuun aikaan! Eli lääkäri sanoi, että ei anneta vauvan kasvaa enää turhan päiten sitten kun täysiaikaisuus on saavutettu, että tarpeen mukaan käynnistetään ja toivotaan, että hän siinä vaiheessa vielä mahtuu mun ahtaasta lantiosta ulos. Lääkäri kyllä rauhoitteli, että joku asiantuntija oli sanonut, että hyvillä supistuksilla ja vauvan optimaalisella asennolla sopii vähän ahtaammastakin lantiosta melkein nelikiloinen vauva tulemaan ja kun en mä edes ole mikään ahtaista ahtain vaan jonkinlainen rajatapaus, että ehkä mulla on toivoa vielä :) Perjantaina joudun mennä sydänkäyrään vielä, koska nyt ei saatu kunnollista, kun vauva vaan veti hirsiä, vaikka yritettiin mehulla herätellä jne. En oo kuitenkaan huolestunu, koska aamulla liikkui hyvin ja tietenkin heti kun lähdin pois sieltä vastaanotolta alko taas kunnon myllerrys.

Hikasta oli kans puhetta. Just hoksasin, että mä en oo sitä vielä tuntenu. Esikoisesta tuntui aika usein ainakin viimeisen kuukauden aikana.

Malinda rv 33+4
 
Malinda
Ai niin sellanen tuli vielä mieleen, että jos vauva syntyy joskus viikolla 37+ niin joutuuko se vielä sillon johonki tarkkailuun vai pääseekö äidin kanssa lapsivuodeosastolle suoraan? Eihän se enää mikään keskonen oo siinä vaiheessa, mutta missä se raja menee, että kaikki on ns. ok, ettei tartte mitään tehostettua seurantaa? Vai onko se aina tapauskohtaista?
 
Dolly04 meillä ainakin neuvolälääkärillä ultra. Mutta kun kävin normilääkärillä eikoisen kanssa niin siloin ei ultrattu, kun ei ollu sitä laitetta..

Malinda en oo varma, mutta joutuiskohan ainakin tarkkailuun?? Jos kaikki hyvin luulis, että pääsee normaali vuodeosastolle? Viisaammat korjatkoon?

Zucchero tulipas teillä hintaa sairaalakäynnistä :| Mutta tokihan sitä maksaa jos vauva tarvii apua tms. Mutta en ollu varautunu, että noinkin paljon vois maksaa ?!

Joku sitä kyselikin, että korvaako vauvan vakuutus hoitopäivät niin minusta korvaa! Mutta en ole asiasta 100% varma, mutta luulisin?!
Korvaa tai ei niin kaiken avunhan sitä vauvalle toivoo jos tarvii?!

Meillä vauva nukkuu myös aluksi siinä laatikossa! Olen tilannu siihen sellaset pellavaiset tekstiilit jotta näyttää vähän paremmalta :heart: Reunatekstiilit siis.

Fi0na
 
Verokortista vielä pakko sanoa, että mäkin soittelin kelaan ja kysyin että onko teillä vai mun verokortti siellä. Ja niillä oli tieto viime vuoden prossasta, jonka mukaan tuet sitten menee + 2 % prosentin korotus. Eli mun tapauksessa olisi 24 %, viime vuoden ihan tarkoituksella ollut liian korkea prosentti (= en jaksanut muuttaa lomautuksen jälkeen). Suosittelivat minua ottamaan yhteyden verotoimistoon ja pyytämään sosiaalietuutta varten uuden kortin, jossa huomioidaan myös asuntolainan korot. Eli prossa tullee tippumaan kivasti.

Kokoarviosta sitten, että muthan määrättiin suuren sf-mitan takia dieetille, vaikka oma paino ollut ihan normi. Kokoarvion kontorollissa 35+0 arvio oli siis 2,7 - 2,8 kg, la:n arvio n. kilon enemmän. Eli mielestäni ihan ok, vaikka lääkärit jotenkin pelotteli mua tosi paljon liian isosta vauvasta. Siellä kokoarviossa näin "vahingossa" pikkuisen sukupuolen, siis se lekuri kysy että tiiänkö kumpi on ja haluanko tietää. Vastaus molempiin oli että ei, mutta vilkaisin ruutua ja se taitaa olla niin että pojan vehkeet tunnistaa kyllä heti... En sanonut mitään enkä varsinkaan miehelle, mutta aika varmasti mun vaisto on ollut oikeassa ja poika sieltä on tulossa. :)

Eilen tuli täyteen tasan kuukausi laskettuun aikaan ja tehtiin miehen kanssa sellainen mahakipsi. Onko muille tuttu? Ostin tarvikkeet Lastentarvikkeesta, makso 19,90 e. Yllättäen saatiin taas riita aikaan, kun en pystynytkään olemaan loppuun asti samassa asennossa, siis istuin lattialla ja nojasin käsiin. Sitten kädet alko puutuu ja sattu ihan kamalasti. Mies suuttui, kun se kipsi vähän meni ruttuun kyljestä... :( Ihan tyhmää ja turhaa. Mutta nyt on ainakin mun iso massu ikuistettu kipsiin. Se lässähti yön aikana kyl aika pahasti ja mun tissit on sen mukaan jo nyt ihan lerpat. :eek:

Kiitos kaikille jotka viimeksi lohdutti mua tässä ikävässä tilanteessa. :flower:

Jadel84 & Toukka 35+5
 


Supistukset tänään on laskenut kolmeen, ennen oli kovia supistuksia 3 ja pieniä 6.
Lääkäri aika on kuitenkin tämän viikon torstaina?, niin saadaan katottua että kaikki on hyvin masukilla.
Tänään on mennyt siis päivä ihan hyvin, katsellut vähän uuden kodin aluetta ja hyvältä näyttää.
Täällä on myös välillä kipeät liitos kohdat, mutta pari päivää on mennyt hyvin, vaikka sillä aikaa liikuntaa ei ole ollut kamalasti, supistusten vuoksi
Kuinka moni täältä ottaa äitiysppakkauksen? vai sitten rahana?
Ite otan pakkauksen ensimmäistä kertaa, kun esikoiselle tuli lahjaksi tuhottomasti vaatteita, jolloin ajattelin että tossa niitä on, kaikki samat löytyi melkein kuin pakkauksesta.
Kokoarviosta
Kaikki vauvathan on erikokoisia syntyessään, rv 34 meille sanottiin että vauva painaa syntyessään 2.5-4kg, joten on tossa tollanen 1,5kg heitto, että voi olla 2.5 tai 4 kilonen.
Hesassa meille sanottiin neuvolassa, että yleisimmät painot täysikäsinä on 2.5-4kg, joten kaikki on sallittuja:)
Huomenna ois koko perheen kuvaus, koska huomen tulee tasan 1kk siihen ku olis toi laskettu aika, ni päätettiin mennä studioon ottaa kuvat, toivottavasti voin hyvin, ettei paikat oo arat ja ettei supistuksia tuu paljoa.:)
Pitäisköhä varata joku aika kampaajalt aamul tai jtn??Ei kai
Mutta nyt menoks

SippeSirkku&masukki
 
Kiitos vielä kaikille, jotka kommentoineet verokorttia ja hoitolisää. Taidan nyt kuitenkin mennä loppuviikosta tai ensi viikon alussa verotoimistoon noiden Kelan laskelmien kanssa ja selvittää, minkälainen veroprosentti näillä tuloilla pitäisi olla. Epäilen, että 20% veroja on aika paljon liikaa, mutta katsotaan nyt, mitä on virkailija mieltä. Ja tämä vuosi on meillä rahallisesti se tiukin, kun mies opiskelee (joutuu kesälläkin tekemään palkatonta harjoittelua eikä näin ollen pysty edes kesällä tehdä palkkatöitä) ja mä olen sitten äitiyspäivärahalla se enemmän tienaava. Että toisaalta jokainen penni tulee tarpeeseen, ja vaikkei ensi vuonna tulisikaan palautuksia tai tulisi pienet mätkyt, niin niitä on sitten helpompi maksella kuin nyt antaa ottaa liikaa veroja. Ensi vuonna ajattelin kuitenkin keväällä palata työhön, niin kasvaa sitten tulot. Miehellä on vielä ensi kevät opiskeluja, mutta vaikka rahallisesti onkin tiukkaa, toivon, että mies saa opiskelut hoidettua ja valmistuu vuoden kuluttua keväällä. On tässä sen verran monta vuotta opiskelijoina kituutettu, ettei ole suurta muutosta totuttuun. :) Anteeksi tämä raha-asia vuodatukseni, mutta on viime kuukausina nämä asiat aika paljon mietityttäneet, mutta nyt tuon Kelan päätöksen jälkeen on tullut sellainen olo, että kyllähän me ihan hyvin pärjätään. Ja on ihanaa ajatella, että puolentoista vuoden kuluttua me varmaankin voidaan jo ajatella oman asunnon ostamista.

Sitten piti kysyä supistuksista. Mulla tuntuu nykyään päivittäin kohdunsuulla(?) sellaista menkkamaista jomotusta. Tapahtuuko mahan kovettuminen vain harjoitussuppareissa vai kaikissa supistuksissa? Että onko nuo kohdunsuun kivut supistuksia, kun maha ei silloin kovetu, vai jotain ihan muuta?

Viime päivinä vauva on kunnostautunut nyrkkeilemällä mun virtsarakkoon. Vessassa saa juosta harva se hetki ja kovasta pissahädäntunteesta huolimatta pönttöön ei hirveästi mitään tule. Jaloilla tuntuu olevan ahdasta ja niitä ahdetaan kovasti mun kylkiluiden alle. En pysty istumaan kovin kauaa, kun sattuu toiselle puolelle selkään ja kylkiluihin todella ikävästi. Tänäänkin piti kyläillessä käydä sohvalle pitkälleen. Vähän jännittää tuo huominen kampaaja, kun värjäyksessä ja leikkauksessa kuitenkin se melkein pari tuntia menee. No, tämä taitaa olla viimeinen kampaaja ennen synnytystä ja muutenkaan vähään aikaan.

Fi0na minä kyselin siitä, että korvaako vauvavakuutus yleensä vauvan hoitopäivät sairaalassa, jos joutuu äidin kanssa eri osastolle. Ja tietysti vauvalle kaiken avun haluaa, vaikkei korvaisikaan, mutta kunhan pohdin tuota asiaa. :)

Me ajateltiin myös nukuttaa vauvaa aluksi äitiyspakkauksen laatikossa, kun pinnasänky tuntuu vastasyntyneelle niin kovin isolta. Pidetään tuota äitiyspakkauksen laatikkoa pinniksellä ja vauva saa nukkua siellä ensimmäiset viikkonsa.
 
Ikuisuus: mulle noista supistuksista neuvolassa / äitiyspoliklinikalla on sanottu seuraavaa: myös kivuttomat mahan kovettumiset voivat olla oikeita supistuksia. Jos kivuton mahan kovettuminen kestää kauan/ tulee tunne, ettei mene ohi, pitää ottaa yhteyttä neuvolaan / äippäpolille (vauvan sykettä / liikkeitä pitää seurata, saattaa laskea sykettä, kun tila on ahtaalla liian kauan). Kohdunsuun viiltelyt (kuvittele sukkapuikolla pistely) ei ole supistelua, vaan kyse on kohdunkaulan/suun muutoksista. Välttämättä ei avaa paikkoja, vaan saattaa "vain" venyttää kohtua ihan kohdunkaulan läheltä. Menkkajomotukset kohdunkaulalla / suulla ovat yleensä supistuksia, mulla niitä tulee alamahaan, alaselkään ja jonnekin tuonne alas :D

Kaiken kaikkiaan on ohjeistettu, että jos kivuliaita (oikeasti kivuliaita, joutuu esim. ottamaan tukea) tulee puolen tunnin sisään kolme-neljä kertaa, tulee mennä äippäpolille näytille tai jos tulee yksikin PITKITTYNYT kovettuminen, joka ei meinaa mennä ohi. Nämä ohjeet mulle annettiin kolme viikkoa sitten, nyt toki viikot jo sen verran pitkällä, ettei tarvitse enää samalla lailla panikoida noiden supistusten kanssa.

Tulipas pitkä sepostus :D

Neuvolassa kaikki hyvin, verenpaineet hieman koholla, joten niitä pitää seurailla (mulla taustalla verenpainetauti). Kätilö sanoi, että maha supistaa aika lailla heti, kun siihen koskee ja vauvan tutkiminen sattuikin aika lailla. Ensi tiistaina onkin sitten äippäpolilla se aika, jossa nähdään onko mitään muutosta tuolla alapäässä. Melkein jo toivon, että olisi, sillä omalla äidilläni ja siskollani ei edes synnytyksen käynnistyttyä kohdunsuu auennut tarpeeksi, joten olisi ihan positiivista, jos supistukset johtaisivat johonkin.

Painoa tullut kaiken kaikkiaan 10 kg, tuntuu aika hurjalta. Olo onkin kyllä sen mukainen, vaikkei vaaka onneksi vielä kauheasti näytäkään. Vauva "käsikopelolla" tuntuu kuulema hieman keskivertoa pienemmältä ja saattaisi olla synnyttyään painaa noin 3100-3300 kg.

Nimbe ja rakas 35+2
 
Kiitos nimbe perusteellisesta selvityksestä. :D Voisin kuvitella, että nää mun kivut on nimenomaan noita menkkajomotuksia eikä sukkapuikkokipuja. Mulla on kahden viikon kuluttua lääkärineuvola ja mä jotenkin toivon, että kohdunkaulankanava olisi vähän lyhentynyt tai paikat edes pehmentyneet, kun sitten on viikkoja jo 37. Olisi kiva tietää, että elimistö osaa hoitaa homman loppuun asti ja valmistautuu jo synnytykseen.
 
Heippa! Täällä ollaan oltu oikeestaan lueskelemassa teidän juttuja, kun itse olen niiiin laiska/huono kirjoittelemaan. Itselläni on nyt menossa rv33+6.
Malinda Aina katsotaan vauvan vointi tapauskohtaisesti, mutta jo 35 + hyvävointinen vauva voi päästä vierihoito-osastolle, mutta syötöt ja muu seuranta tarkempaa ja kellotetumpaa. Jos vointi huononee siirrytään lastenteholle tarkkailuun. Mitään tarkkoja ok-rajoja ei siis ole. Sama on koitutumisessa aina yksilöllistä kuinka monta päivää on hyvä olla osastolla oman tai vauvan voinnin suhteen.
Vierihoito-osastollakin onnistuu tarvittaessa tarkempi seuranta mm. verensokeri, happisaturaatio, verenpaineen ottaminen, tarvittaessa verikokeita, valohoitoa.... Jos tarvitsee paljon eri asioita tai tiheästi seurata jotakin, on tällöin paras paikka lastenteho, jossa yhdellä hoitajalla yksi tai kaksi hoivattavaa.
Sairaala/vuodeosasto, jossa olen työskennellyt mm. verensokeriseurannan raja oli rv37+0 ja vauvan paino yli 3000g (tällöin ei siis tarvetta seurata).

Onnellista loppuodotusta kaikille!


 
Verokortista, mulla viimeksi kun olin äippälomalla, eivät suostuneet Kelassa ottamaan verokortin prosentin mukaan joka oli muistaakseni 15% vaan ottivat 20+2%. Asiaa silloin selvittelin ja se virkailija höpötti jotain ihan omituista, et mun verikortti oli jotenkin erilainen?Eihän se älyttömästi loppusummaan vaikuttanut mutta harmitti silloin tosi paljon. Tästä on aikaa kyllä jo useampi vuosi
(.) Tänään neuvolaan, jännittää kun on joulunaikaan tullut taas painoa liikaa :ashamed: Ei huvittaisi ollenkaan mennä, mutta pakko kai se on.
Painoarviosta sen verran, että mä kävin 35+5 ja arvion mukaan oli 3020g ja lääkäri arvioi n 4kg syntymäpainoksi, oli ihantyytyväinen näihin lukemiin.
lilo 36+3
 
täällä rv 37 viikkoa täynnä ja rupee jo jännittämään lähestyvä koitos :kieh: .Olen käynyt lueskelemassa täällä muitten juttuja päivittäin mielenkiinnolla =) Kiva kun on edes joku "tukiverkko" samassa tilassa olevia ihmisiä.Huomenna neuvolalääkäri ja vähän jo jännittää että onko mitään edistystä tapahtunut tuolla alhaalla pari viikkoa sitten kohdunkaulaa oli jäljellä enää 1.5 cm ni toivottavasti olis edes jotain tapahtunut.Supistuksia tulee muutama päivässä mutta en tiedä paljonko niitä pitäisi näillä viikoilla jo tulla tai sekin kyllä taitaa olla niin yksilöllistä kait?Mulla ei ole vielä tullut maitoa rinnoista eli onko täällä muita jolla sama tilanne?
 
Onko täällä muita joilla varma sektio edessä? Millä mielellä olette?
Mulla siis on kolmas sektio edessä, tai ei sitä kukaan ole vielä "luvannut" mutta ihmettelen jos ei määrätä. Olen ollut aika rauhallinen asian suhteen vaikka aiemmat leikkaukset ja paraneminen niistä ei ihan nappiin ole mennytkään, mutta nyt kun hetki lähenee niin välillä alkaa hirvittää, varsinkin yöllä kun uni ei meinaa tulla. :eek:

Kokoarviosta, mulla taidettiin viikolla 29+ kooksi arvioida(vanhalla ultralla) 1800-2000, ja tod.näk. lähempänä tuota suurempaa lukua. Samoissa mennään kuin toisen kanssa joka syntyessään painoi 4800. Aika hyvin on meillä osunut kohdalleen nuo ultrissa tehdyt arviot varsinaisen syntymäpainon kanssa, tosin en uskonut että toinen ihan noin lähellä 5 kiloa olis ollut.

Hiljakseen aloittelin laittelemaan vauvanvaatteita kasaan, joita on ihan mieletön määrä, ja vaikea hahmottaa kuinka pieni se vastasyntynyt olikaan. Vaikka villavaatteitakin on useammat niin pyysin äitiä tekemään uudelle tulokkaallekin ihan omansa. Mun mielestä on kiva katella niitä ja miettiä että tää oli sille tehty ja tämä tälle. Äiti mielellään vaatteita tekee joten hänkin innoissaan suunnittelee lankoja ja mallia. =)

Alina ja 33+4 =) :heart:
 

Yhteistyössä