** HELMIKUUN HURMAAJAT ** tammikuussa

Dolly04 niistä häpyalueen kivuista, mulla ne kivut alkaneet kovina jo yli kolme viikkoa sitten, johtuen yliliikkuvista nivelistä ja nyt siis 33+3 menossa. neuvolalääkäri sanoikin että kivut on pahimmillaan n. viikoilla 35&36. Ja mitään ei siis ole oikeastaan tehtävissä, muuta kuin kärsiä.
Itse olen ollut jo marraskuun alkupuolelta sairaslomalla jalkojen takia, ironista tässä on se että alotin juoksemaan n. 2v sitten ja aina kunnon venyttelyt päälle. tänä syksynä fysioterapeutti kysyi että minkälaista liikuntaa olen harrastanut ja kerroin, niin se vähän naurahti että oot kuule tehnyt niitä juttuja mitä EI saa tehdä jos on yliliikkuvuutta. Minä kun en oo huomannut koko yliliikkuvuutta kun ei mistään kohtaa nivelet(esim kyynärtaive) mene niin yli kuin monilla muilla. Ja oon muutenkin kankea ku rautakanki, niin oon venytellyt sitäkin enemmän, jes ;)
Päivä kerrallaan täällä mennään, joskus tuntuu että jalkojen lepuuttaminen ja paikallaan olo auttaa mutta välillä taas pahentaa. Onneks on vielä joihinkin päiviin mahtunut niitä aamuja kun en ole ollut ollenkaan kipeä. Voimia sinne, ei nämä kivut niin häävejä ole mutta onneksi ei vauvalle ole niistä mitään vaaraa. Eikä oo onneks tarvinnut muita vaikeuksia kokea, jos nyt edes jotenkin yrittää positiivisesti ajatella.

Ja Develly olen perhepäivähoitaja ammatiltani eikä ole mitenkään epätavallista että esikoinen käy hoidossa kun äiree on pienemmän kanssa kotona. Itse haluaisin ettei hoitoon tarvitsisi viedä sitten joskus kun (toivottavasti) toinen tulee, mutta jokainen tavallaan ja tilanteen mukaan. Muista kuitenkin että (kuten varmasti tiedät) lapset syytävät itseään ihan kaikesta johtuen psyykeen kehityksestä. sun poika tulee varmaan jollain tasolla ajattelemaan että et "halunnut" häntä sinun ja vauvan "väliin". Siihen auttaa ihan juttelu, hyvänäpito ja ehdottomasti kahdenkeskinen aika (mm. tekemiset johon vauvaa ei voi ottaa mukaan kun "ei se vielä ymmärrä")
Voimia sulle ja teet niinkuin tilanne vaatii, sinä sen parhaiten tiedät.

sanv 33+3
 
sanv Kyseessä on siis 4v erityislapsi. Jos poika olis ns. normaali niin en varmaankaan veisi häntä päiväkotiin ja vanhempi lapsi olisi vain eskariajan päiväkodilla.
Mutta koska tätä paikkaa on ensinnäkin jonotettu yli puoli vuotta ja lisäksi olen juuri saanut tapeltua pojalle nuo tarvittavat terapiat ym niin niistä luopuminen on vähän turhan itsekästä.

Nyt on jo siinä ja siinä, että poika voi mennä normaaliin kouluun ja jos alamäkeä tulee lisää (esim. sillä, että pidän pojan kotona ja pk:sta saatava terapia ja tuki jää saamatta) niin nomikouluun ei ole mitään mahdollisuutta enää.

 
Kävin aamulla ultrassa ja tämän hetkinen painoarvio 2700g :heart:
Sukupuoli selvisi nyt varmuudella eli tyttö olisi tulossa :heart:
Paikat on vielä kiinni,lääkäri sanoi,että ei synny vielä tällä viikolla eikä ens :D

Eilen aloitin vauvan vaaatteiden pesemisen ja järjestämisen. :heart:

MiinaJaManu ja "Helmi" rv 35+3
 
develly Ehdottomasti suosittelen että poika käy hoidossa, mun mielestä tuo on ehkä järkevintä mitä nyt voit tehdä, varsinkaan kun et pidä poikaa hoitopaikassa täyttä päivää niin poika saa olla mielestäni sopivasti kotona ja taas toisaalta saa ammattimaista virikettä hoidossa. ei olis mun mielestä hoitohenk.kunnan mitään syytä puhua selän takana pahaa, ihmettelen suuresti, itse voisin jopa ehdottaa tuollaista järjestelyä jos sattuisi kohdalle.
 
Malinda
Piipi Pöppiäinen. Oon samaa mieltä sun kanssa, että kyllä on ihanaa kun on tällanen pino johon voi käydä avautumassa omista huolista ja parhaassa tapauksessa saa niihin neuvoja ja kommentteja. Ja vaikkei kukaan kommentoiskaan niin se jo auttaa kun saa vaan kirjottaa omia ajatuksia ja tietää, että niitä joku lukee.

Develly. Tsemppiä päiväkodin väen kanssa. Pidä vaan pää pystyssä ja kynsin hampain kiinni saavuttamistasi eduista. Tunnen sympatiaa, koska mullekin on viime aikoina aiheutunut stressiä noista päivähoitojärjestelyistä. Oon kyllä ottamassa esikoisen kotiin vauvan syntymän aikoihin, mutta ärsyttää suunnattomasti kun meidän päivähoitoalueen johtaja soittelee mulle lähes viikottain ja kyselee, että "mikäs teillä on tilanne kun mulla olis tässä yks laps joka tarttis hoitopaikkaa 11.1 alkaen" jne. Se tietää, että oon jäämässä äitiyslomalle ja siks koko ajan hiillostaa, että enkö mää nyt jo vois vaivautua hoitamaan omaa lastani, koska on niin paljon jonottajia ja meidän perhepäivähoitajan kannaltakin olis parempi, että se sais heti uuden lapsen tilalle, ettei tulis vajaita päiviä. Laitoin tytön syksyllä hoitoon siks, että saisin vihdoin graduni valmiiks ennen vauvan syntymää. Siitä ei oo tullu mitään yhen lapsen äitinä ja varmasti vielä vähemmän kahden lapsen äitinä... Oon tehny itelleni aikataulun, että se olis noin helmikuun puolivälissä valmis esitarkistukseen ja ärsyttää kun koko ajan hiillostetaan tuon hoitoasian kanssa. En mitenkään voi saada niin isoa projektia yhtäkkiä muutamassa päivässä valmiiks, jos alunperin piti olla vielä yli kuukausi aikaa. Ja en kyllä jätä sitä kesken, vaikka mun takia olis koko Turun päivähoitojärjestelmä epätasapainossa!!! Sanoin vaan, että ymmärrän kyllä tilanteen, mutta ei nyt onnistu ja lupasin kans, että jos sitten meidän hoitotarpeen loppuessa näyttää siltä, että meidän perhepäivähoitajalle ei olis tulossa ketään toista lasta niin meidän esikoinen voi jatkaa siellä siihen päivään asti, että joku löytyy. Jos se vielä kerran mulle soittaa ja yrittää painostaa niin sitte sanon kyllä jo rumasti! :$
 
Huomenia vaan kaikille pitkästä aikaa.
Develly tosi kurja asenne teidän päiväkodissa, aika asiattomia kommentteja. Meillä on kanssa nuorin pienryhmässä joidenkin vaikeuksien takia ja kun kerroin tulevasta vauvasta niin hoitajat suosittelivat, että poika jatkaa kuitenkin päiväkodin ryhmässä. Itsekin olin sitä mieltä, mutta vähän jännitti että minkä vastaanoton päätökseni saa päiväkodissa. Joten pidät tiukasti vaan kiinni paikasta, se on kuitenkin lapsen parhaaksi hankittu.
(.) Välillä on niin tukala olo, että olisin jo ihan valmis synnyttämään, mutta jos veljiinsä yhtään tulee niin menee yli lasketunajan. Yöllä ei saa nukuttua kuin pikkupätkissä ja kumartelu ja kyykkiminen on ihan tuskaa kun ei henki kulje. Uutena vaivana on tullut pahoinvointi, aamulla ei meinaa päästä sängystä ylös kun meinaa lattaa lentää ja muutamana aamuna on lentänytkin. Syöminen auttaa asiaan, mutta kun kiloja ei saisi tulla niin hirveä stressi siitä syömisestäkin. Kurjaa kun pitäisi nauttia viimeisistä viikoista ja joutuu stressaamaan jotain painon nousua
Lilo+Topi 35+2
 
Dolly04 Täällä kans on just noita samoja kipuja... :kieh: Ne on kamalia, eikä niihin kait ole mitään avitusta kuin synnytys :hug:

Develly :hug:

Ja sit (.) Kävin neuvolalääkärissä, sanonko minkälainen lääkäri :headwall: :kieh: . Yritin jo edellisellä kerralla puhua pelostani, et tulee iso vauva ja miten synnytys menee ym. ei mitään vastakaikua tai apua. Nyt sit kysyin kun se tunnusteli vatsaa et minkäkokoselta vaikuttaa, niin sanoi ettei hän tiiä kun ei ole oikea synnytyslääkäri. Oma hoitajasi kuulemma osaa paremmin nää jutut :eek: !! No, kun suoriuduiin pois sieltä, menin takas terkkarin luo ja rupesin itkemään sitä lääkäriä sille että se ei ymmärrä yhtään mitään mistään. Terkkari mittas mahan uudestaan ja kokeili et ihan keskikokoinen ei iso tällä hetkellä ja mittakin oli 2cm isompi kuin lääkärin mitta. Eli lääkärin mukaan miun maha ois pienentyny sentillä kahessa viikossa. Sit yritin selittää itkun lomassa et synnytys jännittää ja (oli lomatuuraaja hoitaja) et olen kyllä omalle hoitajalle -hän ottaa tosissaan , ja lääkärillekin puhunu asiasta se vaan hyssyttelee et ei mitään pahaa tapahdu ja on jo kolmas et se menee jo rutiinilla yms... Tämä hoitaja sit ehdotti et haluaisinko sairaalaan pelkopolille juttelemaan edelliset synnytykset läpi ja tekemään suunnitelmaa tästä niin olin et joo tottakai. Eli kahen viikon päästä ois aika sinne polille ja katotaan sit miten käy.
En ollu itekään tajunnu et noin paljon jännittää tuo synnytys, mut onneksi nyt tuli esille. Ja saa toiv avun.
Tällästä tänään!
 
Bravadot tuli tänään postissa ja nää on ehkä paras asia vähään aikaan, mitä tän raskauden osalta on tapahtunut. Aivan mielettömän mukavat, ei kiristä tai purista mistään! Koekäytän näitä nyt muutaman päivän ja sen jälkeen tilaan toiset. Ihanaa! Näissä voi jopa kuvitella helposti nukkuvansa.

Pinnasänky on kasattu, mutta edessä näyttää olevan vielä hiomis- ja maalauspuuhat, kun tuo näyttää saaneen vähän kolhuja kellarissa. Täytynee torstaina mennä rautakauppaan ja viettää viikonloppu kunnostustöissä. Niin ja saadaan hoitopöytä kavereilta lainaan! Se pöytä on juuri sopivan kokoinen meidän makkariin ja siinä on muutama laatikko, että saa aina sopivan kokoisia vaatteita sitten sinne. Kohtahan tässä alkaa olla kaikki tarvikkeet pieniä tilpehöörejä lukuunottamatta valmiina. :)
 
Develly: Älä välitä niistä päiväkodin ihmisistä! Idiootteja ovat kun noin puhuvat seläntakana. Sä teet just niinkun susta parhaalta tuntuu! Pitäähän ne työttömätkin lapsiaan hoidossa vaikka voisivat pitää kotonakin. Sulla on sentään ihan oikee syy pitää hoidossa. Meillä tulee olemaan päiväkodissa 2-3pv/vk. En oo viä päättäny et oisko 2 vai 3 päivää, päiväkodissa olivat sitä mieltä et 3 sillä sillon Alisan tilalle ei tulis uutta lasta, kun jos on 2pv niin sillon tulee joku uus tilalle ja sit ne saattaa joskus olla kaikkikin samana päivänä hoidossa.

Mä sain tänään äippärahapäätöksen ja oli tulot noussu sen 20% joten saan paremmat rahat kun Alisasta! JEE!!! Ei tarvi kituuttaa ihan minimillä,vaikkei nytkään rikastumaan pääse. Helpottaa vaan elämää silti kummasti.
 
Oho, kun täällä on kirjoiteltu ahkerasti. Täällä podetaan flunssaa, nenä tukossa ja silmät vetistää. Kuumetta ei taida olla, mutta enpä mennyt töihin tänään vaan päätin levätä tämän päivän. Nukuinkin sitten aamupalan ja Panadol Hotin jälkeen puoleen päivään. Eikä mulla töissä mitään tekemistä ole enää, kun seuraaja aloitti eilen. Tukea ja apua varmaan tarvii kyllä vielä, mutta lupasin neuvoa sähköpostilla jos tarvii. Loppuviikolla ja ensi viikolla sitten pitäisi vielä mennä toimistolla muutamaksi päiväksi pöytää siivoamaan jne.

Masussa kaikki taita olla kunnossa, poika on TOSI vilkas eikä mulla oikeastaan ole nyt mitään vaivoja, mistä viitsisi valittaa :) Olo on raskas ja väsynyt kyllä, mutta se on varmaan normaalia.

Tarvikkeet alkaa olla kasassa, jopa vaunut saatiin tilattua eilen Vaunulasta. Pikkutarvikkeet pitää vielä käydä ostamassa joku päivä vaikka Citymarketista ja sitten Lansinohia apteekista.

Mitäs muuta täällä oli kirjoiteltu... Synnytystä en oikein edes ole vielä ajatellut enkä ainakaan pelkää tai jännitä. Viimeksi meni kuitenkin aika hyvin, kesto 12 h josta 6 h sairaalassa. Supistukset alkoi aamulla ja iltapäivällä mentiin sairaalaan, vedet meni vastaanotossa ja olin jo 5 cm auki. Epiduraalin sain parin tuntia myöhemmin ja se auttoi ihan hyvin. Ponnistusvaiheessa sitten tulikin ongelmaksi supistukset, jotka harveni ja meinasi loppua kokonaan. Vauhtia saatiin oksitosiinista, mutta silti ponnistusvaihe oli 2 h. Lopulta Episiotomian avulla tuli tyttö maailmaan, painoa 4210g. Kun siis tuosta on selvinnyt, eiköhän se toinenkin sieltä tule? Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että epiduraali oli syyllinen supistusten loppumiseen, joten aion nyt pyytää jotain muuta kivunlievytystä tarpeen vaatiessa.

Kyllä teillä, joilla on isommat lapset pieniä vielä, tulee varmasti olemaan rankkoja kuukausia edessä, mutta eiköhän niistä selviä hengissä. Muutamat ystäväni ainakin ovat selvinneet, vaikka välillä ihmetyttääkin, että miten... Itselläni tilanne on nyt sen suhteen hyvä, kun tyttö on 5 v. ja hyvin omatoiminen ja kiltti. Ja toisaalta asuu meillä vain joka toinen viikko eli aikaa pelkästään vauvalle mulla on paljon. Päiväkodissa hänet pidetään tietysti, koska isänsä luona ollessa on siellä koko viikot ja minä sitten varmaan vien hänet parina päivänä viikossa.

Otin myös Bravadot käyttöön kun tissit vaan kasvaa ja kaarituet alkoi painaa. Mitään maidonnousun tuntua mulla ei vielä edes ole eli ihmetyttää mitä näistä tällä kertaa tulee, kun ovat nyt jo näin isot (tai siis pari kuppikokoa kasvaneet).

Mini77 ja Pompidou 33+4
 
Joku kyseli pinnasängyn patjasta. Itse meinasin tilata Hobby Hallista sen panda kuvioisen patjan ja siihen petarin, ellen löydä Prismasta sopivampaa. Petarin alle meinasin vielä ostaa sitä muovitettua froteeta, niin ei mene patja pilalle jos ja kun pissat tulee vaipasta läpi tai puklaa sänkyyn. Ja petari on nopee heittää pesuun ja kuivuu onneks äkkiä.

Täällä iltaisin on taas kamalat kivut liitoksissa. Osa syynä tietysti lumitöiden teko. Voisi käyttää sanontaa, että ihan kuin joku veitsellä kääntäis...

Eilen soittelin palkanlaskijalle, että laittas nyt ne mun palkkatiedot tuonne Kelaan, jotta sais ne päätökset sieltä... Yhtään en osaa kyl arvioida mitä sieltä tulee... Toivottavasti edes sen verta, et hengissä pysyy :D

Itse meinasin käydä sovittamassa noita Bravadoja yhdessä kaupassa, ja jos ovat hyvät niin laitan myös tilaukseen tuolta Nursingbralta. Samalla reissulla kokeilen myös Carrwelit, kun liike myy molempia. Oma varustus kun on sen verta iso jo nyt, niin ei ihan mihin tahaansa voi tyytyä. Ennen raskautta koko oli n. 75 F ja nyt ns. loppuraskauden aikana tullut käytettyä kokoa 85F... ja tuosta jos vielä maidon nousun myötä kasvavat niin hukun näihin :D
Eilen hain postista rintapumpunkin. Ostin huutonetistä käytettynä Avantin Isis käsikäyttöisen, kun sitä jokapaikassa kehuttiin. Maksoin postikuluineen tuosta 20e, eli ei maailma kaadu, vaikka sitä ei sitten tartteisikaan.

Onkos muuten jollakin konstia noihin raskausarpiin? Mulla maha on aivan hirveän näköinen. Täynnä pitkiä, punaisia ja paksuja raitoja. Tekee oikein pahaa katsella sitä ja näen jo kauhukuvia mielessäni synnytyksen jälkeen kuinka ne jää koristamaan vatsanahkaani...

Ja huomenna poksuu 33+0 :heart:
 
Develly, Piipi ja Iidesy :hug: :hug: :hug:

Sanv Tervetuloa pinoon!

Myohastyneet synttarionnittelut Apylille :flower:

Dollylla ja koiralla onkin ollut rankka uusi vuosi. Onneksi kaikki paattyi hyvin :)

Ikuisuus
ei mekaan olla oltu perhevalmennuksessa. Ne muut aiheet ei minua kylla kiinnostaneetkaan, mutta siihen olisin halunnut menna missa puhuttiin tuosta synnytyksesta. Mutta unohdin menna :ashamed: Myohemmin nain joitakin jotka olleet ja sanoivat, etta en kylla mitaan menettanyt. Samaa olen lukenut jostakin pinosta. Eikohan me ja varsinkin miehet ;) selvita ilman valmennustakin. Sanoivatko sinulle minka kokoinen vauva on nyt? Itse juuri tulin Tayssista (raskausdiabetes ohjannasta) ja siella todettiin sikion kooksi 2300 g. En vaan hoksannut kysya, paljonko arvioivat sen kooksi synnytyksessa. Mulla samat viikot ja paivat kuin sinulla. Juu ja mullakin tuo RTII. Mita tuo kakkonen tarkoittaa? Onko sinulla tai jollakin tietoa.
Patjasta vaan sen verran, etta kuulema todella tarkeaa etta on juuri sopivan kokoinen sankyyn. Itse ostin Ikeasta samalla kuin sangynkin.

Synnytyksen kulun perinnollisyydesta en tieda, mutta aidilla minun synnyttaminen oli kuulema kaynyt todella helposti vaikka olinkin 4550kg ja 55cm. Isoaitini (vahan sellainen itse oppinut parantaja eukko) oli neuvonut istumaan paivittain vesi astiassa. Nain kuulema paikat pehmenevat. En tieda olisiko tuo sitten auttanut...

Develly Ota todellakin puheeksi! Etta arsyttaa tommonen. Mutta tietaahan tuon kun monta naista samassa paikassa, etta paskaa puhutaan. Joskin ei tietty koske tata pinoa :saint:

Itse siis juuri tulin Tayssista siita raskausdiabetes neuvonnasta. Kysyivat, etta haluanko aloittaa insuliinit vai viela koittaa ruokavaliolla. Valitsin sen ruokavalion, jota nyt viela koitan 6 paivaa. Jos ei silla asetu niin sitten se insuliini. Jos vauva olisi ollut normaalia paljon isompi olisi insuliini aloitettu heti, mutta ultrassa mitattiin vauva ja kooksi saatiin 33+4 vastaava vauva ja sehan meni sitten aivan paivalleen oikein :) Sf-mittahan mulla huitelee tuolla kayrien ylapuolella, mutta sehan ei automaattisesti tarkoita isoa vauvaa. Lapsivettakin normaalisti. Etta en sitten tieda miksi tuo mitta on niin korkea. 11.2. takaisin Tayssiin jossa viela katsotaan vauvan kokoa ja samalla vissiin tehdaan tuo synnytystapa arviokin.

Sarina ja Sisu 33+4
 
neuvolassa käyty ja onneks kaikki oli hyvin,pissa oli puhdas ja verenpainekkin suht siedettävissä luvuissa,kiitos lääkkeiden.turvotusta on vaan tosiaan ihan kamalasti,eilisestä muka paino noussu yli kilon oman vaa`an mukaan ja viime viikon neuvolakäynnistä paino on nyt sit noussu 1500g :eek: mutta suurin osa tosiaan turvotusta ja neuvolatätin mukaan ihan normaalia että sitä turvotusta vaan tulee joillekkin enempi ja joillekkin vähempi.
taas vaan kehu kovasti kun on hienosti menny muuten,tokasin että mulla on tosi syyllinen olo.niin tokas täti vaan että höpsis elä nyt noin ajattele :D
mutta parempi fiilis on kyllä nyt vaikka oma olo ei oo kaksinen tän turvotuksen takia mutta nyt vaan täytyy yrittää saada sitä pois.
ja vauvallakin kaikki oli ok,sehän on pääasia :heart:

 
Suzyco Juu ei meillä ikinä ennen koskaan ole ollut koirat mukana katselemassa raketteja, eikä näin tule olemaan jatkossakaan, vaikka eivät paukkuarkoja olekkaan. Jotenkin täysin epähuomiossa päästin ton toisen hurtan ulos sen kummemmin ajattelematta ja niinhän se sitten kostautui :ashamed: Mutta tosiaan loppu hyvin, kaikki hyvin. Toivottavasti ei koira-raukalle vaan jäänyt traumoja, jotta tulevatkin uudet vuodet menisi aiempien tapaan, ilman paniikkia =)

äitilintunen ja sanv Kyllä vaan, nää häpyluun kivut on p*rsiistä! Viime yönä taas pelkkä kyljen kääntäminen sai aikaan melkein itkun, kun sattui niin paljon. Tiedä sitten vaikuttaako esim. liikunnan tai muun tekemisen määrä noihin kipuihin. Eilen kun tuli mm. tehtyä lumitöitä ja illalla kävin vielä pienellä lenkillä.. Ja yliliikkuvat nivelet, never heard :D

(.) Tänään on sitten juostu jo heti aamusta pitäen. Ensin oli psykiatrisen sairaanhoitajan aika, jonka luona olen nyt raskausaikana käynyt juttelemassa mieltä askaruttavista asioista ja vielä kun mulla on tuo masennuslääkitys päällä niin olen myös siihen saanut seurantaa. Nyt kuitenkin sovimme, että koska tilanteeni on tällä hetkellä niin hyvä, en uutta keskusteluaikaa enää tarvitse vaan pidän hänet ikäänkun "back uppina" jos olosuhteet muuttuu, voin soittaa ajan hänelle! Lääkitys myös lopetetaan nyt ennen synnytystä ja jatketaan sitten synnytyksen jälkeen. Olo on kyllä hyvä ja luottavainen, että kaikki menee hyvin =)

Myös töissä kävin ihanaisia työkavereitani moikkaamassa ja uusimmat juorut kuulemassa :whistle:

Äsken sain myös tehtyä kakun isälleni, joka täyttää tänään vuosia ja kutsuin hänet meille kakkukahveille :heart: Elämäni toinen tekemäni kakku, ei se kovin kaunis ole, mutta toivottavasti edes maistuu hyvälle :LOL:

-Dolly04 ja asukki 36+1
 
Neuvolassa käyty ja taas tuli vähän sanomista...
Paino ei ollut noussut kahdessa viikossa grammaakaan vaan vaaka näytti tismalleen samaa lukemaa kuin 2vko sitten :eek: (miten tuokin VOI olla mahdollista - en tiedä). Sitten sf-mitta ei ollut kasvanut ja hemoglobiini oli edelleen alhainen eli 105 (2 vko sitten 104).
Painoa on tullut ekasta käynnistä 3 kg.

Mulla on nyt tässä viikon välein neuvola la asti ja tuota hb:a seurataan joka vko.

Vauvalla kaikki oli ok - syke 140-150 ja tarjonta oikea. Myös pissa ja verenpaine oli ok.


Nyt sohvalle vaakatasoon - tuli taas vähän käytyä shoppaamassa ja selkä teki lakon :kieh:
 
Sarina RT:n perässä oleva numero tarkoittaa sitä kylkeä, jota vasten vauva on. Tavallisemmin tykkäävät olla vasten äidin vasenta kylkeä ja se on RT I. RT II siis tarkoittaa, että vauva on vasten sinun oikeaa kylkeäsi.
 
Vaunuasiaa: Tietääkö kukaan mitä eroa on EMMALJUNGAN MONDIAL JA EDGE YHDISTELMILLÄ? Molempiin on ymmärtääkseni saatavissa samat runkovaihtoehdot, mutta mites itse koppaosat? Onko niin, että edgessä on rungosta kokonaan irrotettavissa oleva kantokoppa sillä clic-systeemillä ja mondialissa se koppa pitää jotenkin "ruuvata" irti? Voi auttakaa nyt!!! :D Jompaan kumpaan olisi tarkoitus päätyä, edgeen käytiin kaupassa tutustumassa, mutta vasta kuvastosta huomasin tämän mondialin.

Kiitollinen Nimbe
 
nimbe Mietin jossain vaiheessa ihan samaa. Emmaljungan sivuilla (www.emmaljunga.no) voi valita maan ja kielen ja vertailla sitten eri vaunuja keskenään. Ei noissa vertailun mukaan isoja eroja ole, joitain pikkujuttuja vain.
 
kanella: Mä viimeiset kaksi tuntia tuolla kyseisellä nettisivulla viettäneenä ja samalla Emmaljungan kuvaston paperiversiota lukeneena en kyllä ole tullut hullua hurskaammaksi. Mitä tarkoittaa, kun kuvastossa lukee mondialin kohdalla "kuomukoppa helposti siirrettävissä istuinosan ja kopan välillä", edgen kohdalla tätä ei mainita? Ja sitten mondialissa lukee "koppaosa kehtotoiminnolla" ja edgessä "vaunukoppa kehtotoiminnolla".
 
nimbe Niinpä... Mä tulkitsin asian niin, että ei tosiaan ole mitään isoja eroja vaan ehkä jotain tyylijuttuja tms. pientä. Olihan siinä joitain juttuja, että toisessa oli ja toisessa ei. Mutta eiköhän noi lähes samat vaunut ole, siltä musta ainakin tuntuu. Me hommattiin Edget, eikä ainakaan vielä ole tullut mieleen, että jotain puuttuisi. Toivottavasti ei tulekaan.
 
Kanella: huomasin tuolta lastentarvikkeen sivuilta (ainoa Emmaljungan maahantuoja), että tuosta edgestä he tarjoavat kaikki kolme runkovaihtoehtoa, mutta tuosta mondealista sitten kaiketi vain sen classic chrome valkoisilla reunoilla. Me ei oikein tuosta classic-rungosta innostuttu, joten se sitten varmaan ratkaisee. Tosin taidan vielä torstaina käydä paikallisessa liikkeessä kysymässä, että onko sitä mondealia saatavissa sport-rungolla. Ihmettelen jollei ole, sillä tosiaan lastentarvike on ainoa maahantuoja Suomessa, mulla on kädessä suomekielinen kuvasto, jossa myös mondealissa sanotaan olevan kaikki kolme eri runkovaihtoehtoa, mutta kuitenkin maahantuojansivuilta saa sen kuvan, ettei näin ole....Miksi painaa suomenkielinen kuvasto, jollei niitä kuitenkaan ole Suomessa saatavissa :kieh:

Niin, ja tuossa mondealissa tosiaan kangashan on sitä keinonahkaa, mä niiiiin tykkäisin siitä chreme leatheretestä (jep jep, varmasti hurjan käytännöllinen), mutta jos tuohon edgeen kuitenkin päädytään, niin kaiketi sitten dark beige. Siinäkin on värejä yht. 17 kpl kuvaston mukaan, mutta maahantuoja (ja paikallinen lastentarvikeliike) ilmoittaa vain 10 väriä. Kummallista...

Piipi Pöppiäinen: älä tosiaan siitä painosta välitä. Mä oon ihan mielenkiinnosta punninnut itseäni muutaman päivän välein ja paino on heitellyt jopa 3 kg molempiin suuntiin, riippuen ihan siitä, kuinka paljon juon vettä ja käyn vessassa :D

Dolly04: En muista, oletko maininnut hankkineesi mahatukea? Mähän sain jo syksyllä tk:sta sellaisen hirveänkauhean maha/selkätuen, joka on mulle edelleenkin ihan yli-iso, joten en oo sitä käyttänyt. Tänään sitten kävin ostamassa ihan sellaisen mahatuen, joka laitetaan mahan alle ja jossa on "mahapussi". Ehkäpä tämänkin olisi voinut tehdä vielä silloin 2 kk sitten, kun olin vielä töissä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tänään en oo sitä päässyt vielä käyttämään, mutta huomena nähdään köyhdyinkö ihan suotta 40 ?...

Mulle tuli se kutsu sinne synnytyspolille koskien tätä selkää ja synnytyksen suunnittelua. Menee niinkin pitkälle kuin 19.1.!!! Neuvolasta laitettiin lähete "kiireellisenä", kun ei tiedä, vaikka poitsu päättäisikin syntyä, joten :D Eipä tuo nyt ihan kiireelliseltä vaikuttanut. Mutta kiva kuitenkin mennä, jos sinne asti mennään. Nauratti vain, kun kutsussa ohjeistettiin tuomaan "pieni määrä aamuvirtsaa 24 raskausviikon jälkeen". Siis, enkö mä saa viedä sinne ennen 24. viikkoa pissaamaani tuotosta :D :D :D

Nimbe
 
NuuNuu84 Mä oon käyttänyt body shopin kaakaovoita, ei oo raskausarpia ilmestynyt muualle kuin rintojen alle(jotka kyllä sais jo lopettaa kasvunsa..). En tiedä sitten auttaako jo ilmestyneisiin arpiin.

Noista sf-mitoista joku puhui, niissä voi olla muutaman sentin heittoja, riippuu mittaajasta, kätilö-kaveri näytti miten voi saada eri tuloksen kuin toinen mittaaja. Yleensä kuitenkin yksi mittaaja mittaa aina samaten, eli esim saman nlatädin tuloksia kannattaa vertailla keskenään. Meillä vaihtu just nlalääkäri ja sai 3cm pienemman kuin kätilö-kaveri ja nlahoitaja, joten tiedä sitten. :)

Ja rähmäkäpälä..! rikoin toiset yli 30e maksaneet tukisukkahousut, onneks huomenna seinäjoelle ostoksille niin voi käydä instrusta hakemassa. Pakko ollu käyttää näitä, ja ihan mukavat on olleetkin, kun tää lantio tarvii "monipuolista tukea"(niinku fysioterapeutti sanoi) myös erilaisia lantiovöitä oon kokeillu mutta ehkä nää sukkikset on ollu parhaat.. kai.. :) JA muutenkin kun mun äidillä on suonikohjuja ja se on kai perinnällistä niin nlatäti sanoi että että hyvä jos käytän tukisukkia tai -sukkahousuja niin ne myös ennalta ehkäisee kohjujen syntymistä, vaikka kuulemma hoikemmalle niitä ei niin serkästi tule.

Ja huhhahhei, viimeinkin vaunut(brio kombi) ja kaukalo(brio, isofixillä) ostettu. Ostin viime vuoden värin(tumma ruskea) ja mies jo härnäs että kehtaatko oikeasti kulkea -09 vuoden kuoseissa :) kehtaan. Sattu vielä niin hyvä säkä että just oli tullut kunnon hanki ja saatiin käydä myös hangessa testaamassa, hyvät oli ja tukevat. Tykkään :)

Vauva potkii kylkiluita, edelleen ilmeisesti oikeen rt:ssä, viime viikolla oli nla ja samaten oli, ens viikolla seuraava. Hemoglobiinin sain nousemaan 131!!! ei oo varmaan ikään ollu näin hyvä, oon aina ollut vähän aneeminen ;) mutta hyvä näin. Neuvolatäti ei meinannut ensin edes uskoa sormesta otettua testiä ja pisti labraan, mutta olipa kuitenkin. Kerran nimittäin sattu niin että sormitesti näytti 150 ja kävin labrassa niin oikeasti olikin jotain 110.

sanv
 
=) Mekin ostettiin viime vuoden (-09) Britaxin turvakaukalo jalustalla ja rattailla. Onpa muuten varmaankin kätevää kun ei tartte asennella joka kerta turvavöiden kanssa vaan saapi napsauttaa vaan suoraan kiinni autooon sen kaukalon. Varsinkin kun tulokas "joutuu" keskipaikalle, ois siinä kolmipistevyöt mutta kiinnilaittaminen vois olla hankalaa. Ja sit kauppaan ym. vauvan voi laittaa kaukaloineen päivineen rattaisiin kiinni ja voi paremmin vahtia noita kahta elohiiirtä jotka vipeltää miten sattuu. :heart:

Pienelläkin ikäerolla pärjää, ekan ja tokan ero 1v8kk, rankkaa se on välillä mutta nyt kun ovat isompia niin leikit sujuu ja ovat kaveria toisilleen. Ehkä tämä vauva-aika on sitten erilaista kuin viimeksi... "toivossa on hyvä elää" B)

(.) eilen oli vaavilla jokut potkunyrkkeilyharjotuspäivät, tuntu et mahanahka repeää kun viuhoi menemään,kivaa ja ei kivaa. Tekee jo kipeää kun potkuttelee kunnolla...

Pakkaspäivää kaikille! Me lähdetäänkin kohta kylään syömään, kiva kun ei itse tartte tehä ruokaa!!
 
Heippa!!!
Ja kylmäääää Loppiaista kaikille!!

Viimeviikon neuvola saldoa:

-rv 33
-paino 71.4kg ( +0,700g/ vko ) lähtöpaino: 59kg
-rr 128/84 ( alapaineet ollut aiemmin päällä 60 --> nyt seurataan kotona nousua )
-sf 32 ( yläkäyrällä edelleen)
-rt, vauva alhaalla, muttei kiinnittynyt
-syke 150-160
-liikkeet ++

Niin painoa tullut liikaa ( ihan samanlailla, kun esikosta ), herkkuja ei sais syödä, ellen halua isoa vauvaa, paineet liian korkeat, vaikka musta kyllä ihan ok.....

Myös mulla nivuset niiiin kipeet, ulkoa päinkin kun painaa :/ alavatsalla kuukautismaista kipua ja vihloo tonne peräaukkoon asti ( kääntääköhän vauva päätään )??? Ja aamuisin lonkat toooosi kipeet --> nukunkohan huonossa asennossa?? Muuten kaikki ihanasti, ja ajatella, kohta nuo pikkuiset on maailmassa!!! :heart:

maaliskuu ja Rakas :heart: ( 34+1 )
 

Yhteistyössä