*Helmikuun hurmaajat syyskuussa*

Mä ihmettelin myös missä liikkeet viipyy? Kun viikkojakin on jo 17??
Sieltä ne sitten vaan tuli. Ja mulla ainakin edellisessä raskaudessa istukka oli edessä mikä vaimensi potkuja ;) Voi ollla, että nyt sama juttu. Tosin nyt tietää miltä niiden potkujen pitäs tuntua :D

Nyt lepäillään, kun tänne iski myös flunssa. ilmeisesti poskiontelotulehdus, mutta lääkettä en ainakaan vielä ota. Jos pahenee tms. Sitten mietin uudelleen.
Onneksi sain esikon hoitoon mummille, että hiukan saa levätä |O En olis muuten jaksanu, kun koko yö meni hereillä ollessa...

Rakenneultraa täälläkin odotellaan jo kuumeisesti. Vielä kuun loppuun ja sitten tiedetään taas edemmän :heart:

Fi0na 18+4
 
Täällä alkoi sitten kahden viikon ( :eek:) sairausloma... Mulla jonkinlainen rasitusvammantapainen oikeassa nivusessa ja nyt on kaikki rehkiminen ym kielletty ettei siihen tule tyrä :x Tosin en mä kyllä mitään pystyisikään tekemään - on tää kipu sen verran kova...
5 tuntia päivystyksessä takana ja olo sen mukainen :headwall: :headwall:

Onneksi masussa oli kaikki kunnossa :heart:


Develly ja Vauva 18+6 :heart: :heart: :heart:
 
Hei vaan!

Eipä täälläkään mitään liikehdintöjä tunnu.. :|
Tänään käytiin tekemässä vauvalle hoitovakuutus Pohjolassa. Ja mun ikuisuuksia (6kk) kestänyt sairasloma sai jatkoa ainakin marraskuun loppuun. Saapa nähdä kerkeekö tässä sitten töihin ollenkaan...

Ultra -stemppiä sinne meneville!!!

Tehila ja E 17+0

Ps. Eikä se paino nouse. Vaikka mun ainoa mielitekosyöntihimoni onkin RAAKA lehti- ja voitaikina :ashamed:
 
Kävin aamulla neuvolassa terveydenhoitajan luona, ja sain kolmen päivän sairasloman. Torstai aamuna on sitten lääkäriaika. Tällä viikolla mulla olisikin vapaata pe-su, eli kun tuon torstain vielä saa vapaaksi, on viikko kuitattu. Ei tunnu tämä kipu helpottavan ollenkaan. Neuvolatäti sentään kertoi, että neuvolapalveluihin kuuluu fysioterapia, jonne voi varata omatoimisesti aikaa. Jospa siitä olisi jotakin hyötyä.

Kävin huvikseni neuvolareissulla myös vaa'alla. Paino on noussut nyt 1,8kg viime käynnistä, eli 1,4kg ekasta punnituksesta. Viime aikoina ollut jotenkin pullea olo tuon mahan takia, mutta tänään vaatekaupoissa pyöriessä katselin sovituskopissa, ettei takaapäin raskautta huomaa lainkaan. Kaikki paino on siis ilmeisestikin tullut tähän etupuolelle mahan ja rintojen muodossa. :D Ostin vihdoin uudet rintaliivitkin, kun nykyiset on käyneet kaikki pieniksi. Ah, mikä autuus.

Nyt tässä muutaman päivän yritän ottaa rauhassa, liikkua voinnin mukaan ja saada kouluhommia edistymään.
 
Terveisiä rakenne ultrasta :wave:
kaikki näytti olevan kunnossa ja jalkoväliäänkin tuo veijari näytti sen vertta,että poikaa kätilö veikkasi :heart: tyttöhän meillä ennestään onkin eli ihan mukava olisikin jos sieltä poika tulisi..vaikka toisaalta kauhistuttaa,kun joutuu kaikki vaatteet ostaa :eek: ei sitä sentään vaaleenpunasta kehtaa pojalle laittaa :whistle:

mini77 mennäään 4d-ultraan 6.10 elikkäs sillon taitaa olla viikkoja jotain 22+ en nyt tarkkaa muista. kelahan korvaa nykyään enää viikolle 24 asti tehdyt ultrat ja sen jälkeen ei kelasta saa mitään :| eli ennen sitä kannattaa siis mennä ja parempia kuviakin kyllä saa mitä aikasemmin menee :D

nyt iltapalalle...

krisu ja papu 19+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja matami-mimmi:
Tarvitseeko olla lääkärin lähete rakenneultraan tai 4d:hen jotta kela korvaa osan??? :attn: :attn: :attn:

Meillä kun ei kuulu palveluun tuo rakenneultra..
Ei tarvitse JOS menet ennen 25viikkoa..eli 24viikkon asti kela korvaa ILMAN lähetettä ja sen jälkeen sitten tarvii lähetteen saadakseen korvauksen!
 
Itse en ole ihan täysin varma noista liikkeistä. Toisinaan tuntuu sellaista kuplintaa ja jonkinlaista kääntymistä. Aika näyttää ovatko sitten liikkeitä vai jotain muuta. Yleensä tuota kuplintaa on istuessa. :heart:

(.) Täällä on tänään ollut jotenkin energinen olo. Kotitöissä on ollut ihan eri tahti kuin moneen, moneen viikkoon. Tietty täytyy muistaa levätä, vaikka ylimääräistä virtaa löytyisi. Kummasti vaan vaikuttaa mielialaan tällaiset hyvät päivät. Torstaina käyn verikokeessa ja selviää tuo hemoglobiinin taso.

-mervi-elina ja pieni rv 16+6
 
Zuh
Tulipas taukoa palstailussa, hyvä päästä taas ajantasalle!

Pikkukakkonen - Itse toimin hr-puolella ja ohjeistan kyllä että kerro raskaudesta suoraan. Pahinta olisi että saat paikan ja sitten käy ilmi että jäätkin pois muutaman kuukauden päästä (tässä ei oikeasti ehditä olla töissä kovin pitkään enää!). Voihan niitä ihmeitäkin tapahtua, eli jos olet paras hommaan niin ottavat silti, vaikka tämä onkin aika utopistinen unelmakuva..

Liikkeistä - Mulla Naatti potkii ihan joka päivä jo, varsinkin kun osaa nyt ne liikkeet tunnistaa. Aamuisin alkaa hirmuinen jumppa, eilen oli melkko rankka päivä ja Naatti päätti jumpata vasta illalla nukkumaan mennessä. Kyllä ne kuplinnat on juuri niitä liikkeitä, itse olen ihan oikeasti ne tuntenut n. reilun viikon ajan, eli viikoilla 17 ei vielä tiennyt onko vain muita mahan murinoita.

Sero - täällä rakenneultra vasta ensi tiistaina. Sitä odotellessa ja töissä kärvistellessä.

Tämä väsymys on kyllä mieletöntä, onneksi maistuu ruoka jo vähän paremmin niin pysyy tolpillaan. Toisaalta pitää olla tyytyväinen että väsymys on "ainoa" vaiva tällä hetkellä, mutta kyllä jää kaikki kotihommat viikonloppuihin. Viikolla ei vaan jaksa töiden jälkeen yhtään mitään.

Käytiin vaunukaupoilla perjantaina. Miehen kommentti oli että hän vihdoin ymmärtää miltä naisista tuntuu autokaupoissa :D Emmaljungia päädyin havittelemaan, nyt vain mietinnässä raskitaanko ostaa uudet vain otetaanko käytetyt.

Vihikoiran mielestä täällä haisee savu.. käryääköhän pihalla vai onko ne vaan mun hermot :LOL:

~Zuh & Naatti 20+4
 
Heippa!
Kiitos tuhannesti tuosta tiedosta miten kela korvaa tuon 4d-ultran, tai siis osan siitä. Ajattelin että menen vähän myöhemmin kun mulla kuitenkin tuo rakenneultra tulossa mutta nyt sitten taidan tilata ajan aiemmin.

Liikkeistä, olen ollut tuntevinani liikkeet jo aika aikaisin mutta ihan harvakseltaan. Tunsin esikoisestakin yllättävän ajoissa tai ainakin aikaisemmin kun mitä yleensä ensisynnyttäjä tuntee.

Kävin eilen neuvolassa ja kaikki ok. Painoa on tullut ihan maltillisesti sellainen 1.5 kg tähän mennessä. Täti epäili päänsäryn olevan migreeniperäistä ja nyt jos ei panadoli auta niin pitää tilata aika lääkärille parin viikon päästä. Hieronta tuntuu pahentavan särkyä joten siitä ei apua saa. Tämä koneella olokin tuntuu särkevän silmiä joten voipi olla että joudun tätäkin harrastusta vähentämään. Onpa tämäkin pirullinen vaiva. :|

Jotain muutakin minun piti vielä kommentoida mutta taitaa olla parasta että vetäydyn nyt hämärään huoneeseen.

krisulle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja minä ainakin olen tyytyväinen kun on tyttö ja poika. Tosi mielenkiintoista seurata miten erilaisia ovat, toinen yksioikoinen ja toinen sitten vaikeaselkoisempi tapaus. Niin ihania molemmat että tulee sitten tämä kolmas olemaan kumpaa lajia tahansa niin olen tyytyväinen ja tyytymätön, haluaisin vielä toisen kumpaakin. =)
 
Tänään 18+2 ja neuvola takana. Painoa ei ole tullut kuin puoli kiloa edellisestä, mutta on minulla tuota rasvavarastoa, jota pienokainen toivottavasti kuluttaa. Ei terkkari siitä ollut huolissaan kuten ei mistään muustakaan. Sydänäänet saatiin kuulumaan ja verenpaine on hyvä. Hemppaa ei katsottu, koska on niin hyvä.

Liikkeitä olen tuntenut raskausviikolta kymmenen. En tiedä johtuuko siitä, että istukka on takana ja kaveri on vilkas, toisin kuin esikoinen. Kummassakaan ultrassa ei pysynyt hetkeäkään paikoillaan. Esikoinen olla köllötteli vaan kohdussa, mutta kohdun ulkopuolella vauhtia on taas riittänyt ihan tarpeeksi.
 
Kipu oikeassa pakarassa?? Onko jollain muulla samaa vaivaa ja mikä se on, siis kipu on kuin hermo ois pinteessä, kyykistyminen ja housujen laitto sattuu kovasti! Ei tunnu siis missään muualla....Töihin tarttis lähteä, kun en saikkua viitti vielä hakea, kun kuitenkaan kipu ei täysin toimintakykyä vie, vanhainkodissa työskentelen, joten saas kattoa miten käy, paheneeko kipu tms....

maaliskuu ja Rakas :heart: ( 18+0 POKS )
 
POKS rv 20+0 eli puolivälissä mennään.

Liikkeitä tunsin ensimmäisen kerran rv 16+5 ja siitä ne ovat sitten pikkuhiljaa voimistuneet niin että mieskin pääsee niistä jo osalliseksi. Nytkin sellainen myörinä tuolla alamasussa menossa. Joku puhui, että istuessa tuntuu liikkeitä, täällä sama juttu. Johtuukohan siitä, että silloin tuolla masussa vähän vähemmän tilaa. Illalla on menossa yleensä kunnon jumpat ja välillä yölläkin "biletetään".

Rakenneultra ensi maanantaina, 21.9. Huij.

Vaunuista. Olisiko huono idea jos tehtäisiin sellaista listaa, että mitä kannattaa ottaa huomioon vaunuja valitessa. Täällä kun odotetaan esikoista, niin on tuo vaunuviidakko aivan tuntematon ja vielä en ole siihen eksynyt, niin näin etukäteen voisi käydä vähän miettimään, että mitä sitä todellisuudessa sieltä kaupasta oikein etsiikään.

Elikkä vaunulista:
- renkaat käytön mukaan
- lämmin talvivauvaa ajatelle
- mitäs muuta?

HelmiHaave ja pikkuinen 20+0 ja rakenneultra 21.9
 
Maaliskuu, mulla tämä kipu, jonka takia tämän viikon olen sairaslomalla, on nimenomaan oikeassa pakarassa, siitä tuntuu säteilevän ehkä alaselkään ja reiteen/lonkkaan. On vaivannut jo 1,5kk, mutta aluksi oli niin pientä, ettei se suuremmin vaivannut. Nyt muutaman viikon ajan pahentunut aina iltaa kohden niin, että nukkumaan mennessä olo on ollut melko tuskallinen. Lauantain jälkeen paheni niin, ettei yökään enää auttanut ja ollut jatkuvasti sellainen olo kuin olisi joku hermo jumissa. Pahiten tuntuu tuolilta noustessa tai istuutuessa, mutta myös kävellessä ja kyljen kääntäminen sängyssä on todella hankalaa. Tuota kipua on niin hankala selittää, kun se tuntuu niin laajalla alueella sellaisena viiltävänä. Työskelen itse sairaalassa vuodeosastolla, ja viikonloppuna en pystynyt vuodepotilaita nostelemaan enää ollenkaan, kun kaikki kurkottelu ja riuhtominen tuntui siltä kuin joku kääntäisi puukkoa pakarassa... Toivottavasti tämä lepo nyt auttaa, ja toivottavasti sinulla tuo kipu pysyy aisoissa, eikä pahene tällä tavalla. Menen vasta torstaina lääkäriin, niin kerron sitten tarkemmin, mikä oli lääkärin kommentti asiaan.
 
Tervehdys äidit =)
Olen itse nyt vähentänyt töitä, en vaan jaksa enää tehdä koko päivää. Ehkäpä nyt tulee kirjoiteltua tännekin enemmän..
Vauvan liikkeet olen tuntenut jo viikosta 11 lähtien. Aika hentoisia ne on vieläkin,mutta tunnistan kuitenkin. Joskus kun olen jossain tietyssä asennossa niin tulee oikein napakka tönäisy :heart:
Mä joudun lopettamaan työt kokonaan varmaan viimeistään marraskuun jälkeen. Lääkäri sanoi että kun mulla on ollut jo kolme raskausmyrkytystä niin saadaan ainakin verenpaineen nousua hillittyä näin.
maaliskuu ikuisuus Nuo teidän vaivat kuulostaa ihan pakarassa syvällä olevan lihaksen jumitukselta. Se aiheuttaa juuri tuollaisia tuntemuksia ja kipuja ja on hyvin tuskaisen kipeä! Eli pitkät pakaravenytykset avuksi tai hierojakin voi siinä asiassa hieman auttaa. Kaikista paras on kyllä venytys. Olen siis ammatiltani urheiluhieroja ja kuntosaliohjaaja, joten tiedän mistä puhun.. Itsellänikin oli kahdessa edellisessä raskaudessa sama vaiva.

High5 ja murunen 17+
 
HelmiHaave, listaan muutamia mulle tärkeitä vaunujen ominaisuuksia:
- ehdottomasti yhdistelmät, koska vaunukoppaa käytetään loppujen lopuksi aika vähän aikaa (esikoinen on syntynyt tammikuussa ja jo kesäkuussa nukkui ja istui ratasosassa. Seuraavana talvena sitten ratasosa+pehmeästä kantokopasta tehdyssä pussissa.)
- mukava ratasosa, puhdistettavat (tai tummat) pehmusteet
- helposti kasattavat
- helposti irrtotetta kantokoppa (meillä on varmaan pakko jättää aina ratasosa rappukäytävään)

Ja näihin on nyt jo päädytty: http://www.vaunula.fi/f7.htm . Esikoisella oli Hartan Toplinet (vm. 2004) eikä niistäkään ollut koskaan mitään valitettavaa.
 
Ikuisuus,
kuulostaa lannerangan muuttuneen asennon aiheuttamalta iskias-hermokivulta, jolla on tapana vaivata loppuraskaudessa mutta jo nyt voi tuntua kovastikin. Suosittelen fysioterapeutin jumppaohjeita jotta kipu pysyisi kurissa ja voisit nauttia loppuraskaudesta. t. vieraileva fysioterapeutti :heart:
 
SaanaS, sainkin neuvolasta fysioterapeutin puhelinnumeron, ja pitäisi varailla aikaa, että saisi jotain jumppaohjeita. :)

high5, oon koittanut kovasti venytellä kivun sallimissa rajoissa.

No, kunpa nyt lepo auttaisi ja kunhan tämä vaiva helpottaisi sen verran, että saisi käytyä töissä äippälomaan asti tai edes joulukuuhun asti. Aloitin vasta kaksi viikkoa sitten uuden työsopimuksen, niin tuntuu jotenkin väärältä olla jo sairaslomalla... Vaan eipä näille vaivoille mitään voi, ja esimies tiesi raskaudestani jo ennen sopimuksen kirjoittamista.
 
Zuh
Listaa minun vaunuvaatimuksista:

Isot pyörät, 4 kpl (pääsee auraamattomillakin teillä, ehkä.. On ainakin toivoa :) )
Haluaako heittoaisan vai "käännetään koko koppa"-mallia -> heittoaisaa EI saa metallisella alakorilla joka myös toivelistalla, eli tämän kohdalla tulee kompromissi
Mahtuvat kasattuna autoon ja jaksaa ne sinne myös itse nostaa
Mukavat liikutella -> mies ei huomannut eroa mutta kyllä minä huomasin :p
Ja tietysti laatua sen verran että kestäisi lapselta toiselle..

Tuosta lämpimyydestä voi olla montaa mieltä, voihan lapselle pistää lisävaatetta ja ottaa makuupussukan mukaan rattaisiin jos rattaat ei ole riittävän "lämpimät" itsessään.

~Zuh
 
kipua pakarassa: mulla ainakin oireilee issias jus pakaran kohdalla tai ainakin tuntuu siltä. nyt ei ole muutamaan viikkoon ollut kun viimeksi viimeisillä raskaana niin oireili niin pahasti etten päässyt kunnolla kävelemään.. ja nyt alkasi jo näin alusta.. saisi pysyä poissa :) mahakin alkaa jo näkymään ja ihmettelenkin ettei housut tahdo mahtua kiinni vaikka edellisessä raskaudessa sain ne vielä rv 30 kiinni ihan normaalisti, et tuntuu muutenkin että vatsa kerääntyy enemmän alemmaksi kuin viimeksi, oletteko huomanneet eroa?
 
Pojatx2, missäs olet? Kiireitä kenties?

Zuh, Kun ensimmäistä odotat ja mahdollisesti lisää lapsia tulee, niin osta uudet. Kerran kirpaisee, mutta pääset nauttimaan täysin uusista vaunuista. Käytetyissä on aina jotain pikkuvikaa ja suuri osa (ei kaikki) on likaisia enemmän tai vähemmän. Emmaljungissa on kohtuullinen takuu ja nyt jos ostat uudet, saa varaosia pitkään. Suosittelen lämpimästi heittoaisaa jos paljon liikkuu kävellen (lenkkeilee, ym.). Tosi helppo auringonpaisteella, räntäsateella, ym, kun voi kääntää vaunut. Ei ole kiva vetää vaunuja monta kilometriä jos suoraa sataa räntää vaunujen sisään. Ja minäkin olen sitä mieltä että pehmeä kantopussi on käytännöllisempi.

Mun masuun ei kuulu ihmeitä. Potkuttelua ja kasvamista. Taas eletään sitä seesteistä vaihetta josta jo alkuraskaudessa kirjottelinkin. Pinna ei pala mistään ja olen ihan super onnellinen, mukava, joustava, ym. Tällaisen luonteen haluan itselleni pysyvästi. Valitettavasti jos vanhat merkit paikkaansa pitää, tämä lysti loppuu heti synnytykseen. Sitten on taas naarasleijona irti...

Avilla 19+5

 

Yhteistyössä