*Helmikuun hurmaajat lokakuussa*

Tänään sit alkoivat vissiin ne liitoskivut, tai jotain. Kävellessä sattuu tone häpyluuhun ihan kiitettävästi. Aamusta alkoi, mut pihahommia pystyin tekemään koko päivän. Muutenkin tuo maha on taas yhtäkkiä kasvanut pari numeroa!! Ihme kasvupyrähdyksiä :)


Tehilla ja E
 
Pakko tulla hehkuttamaan! Meidän Alisa 1v10kk siirtyi tänään isojen sänkyyn ja jäi sinne kerrasta! :D saa nähdä miten yö menee...ja toivottavasti ei putoa sieltä kun on niin kova pyörimään...eikä myöskään tule herättään meitä klo 6 aamulla! :LOL: Voi meidän pientä... :heart:
 
Ihanaa kun on viikonloppu :D Eilinen työpäivä oli ihan yhtä tuskaa, kun porukkaa oli poissa ja töitä enemmän kuin tarpeeksi :/

Meillä mies tunsi eilen ekaa kertaa Vauvan potkut :heart: Aamulla Hän oli erittäin vilkkaalla tuulella ja möyrysi siihen malliin, että mieskin sai tuntumaa :D :D

Onneksi yöt olen saanut nukkua rauhassa eli tuo myllääminen ajoittuu vaan alkuiltaan sekä aamuun :heart: :heart:


Develly ja Vauva 21+4 :heart: :heart:
 
Vähän ultrakuulumisia,eilen siis olimme ultrassa ja kaikki oli hyvin,poika tulee toisin kun luulimme,taisi lääkäri olla tästä ihan varma kun näytti että tässähän nämä näkyy ja mieskin sai vehkeistä selvää.lääkäri sitten sanokin että nyt voitte sitten jo kohta perustaa oman jalkapallojoukkueen :)
saatiin 8 kuvaa pikkusesta mukaan ja muutenkin oli ihana lääkäri.2 päivää isommalta poika näytti,mutta en tiedä vaihettiinko sitä laskettua-aikaa,mutta vielä siis nyt mennään ainakin vanhan mukaan siihen asti kun neuvolaan mennään niin tietää sitten.

Nyt vaihtui sitten työnimi ainosta aimoksi :D

Jontsulii ja aimo 20+2
 
Huomenta vaan kaikille!! :flower:
Tääl kova meno masussa ja se on hyvä :heart: pysyypähän äiskän mielenterveys kunnossa :LOL:
Onkos kenelläkään tullu semmoista tunnetta et alavatsa menee ihan kovax ja tulee painontunne joka kestää hetken..mulle tuli perjantaina muutaman kerran tollanen tunne, se oli kauheeta ku ei päässy liikkumaan minnekään :(
Äitiyspolilta sanoivat et ovat supistuksia..saikulle pitäisi jäädä jos jatkuvat.. on mulle niitä tullu aikasemminkin, varsinkin töissä jos on ollu kiireitä..

Nina ja AinoOskari
 
nina1mullakin noita supistuksia on ollut, mutta meille neuvolasta sanottiin, että ovat täysin normaaleja niin kauan, kunnes eivät oikeasti satu. välillä pitää just kävely pysäyttää, kun tekee niin ilkeää, mutta en oo ollut siitä huolissani.

 
Myin äsken pojan rattaat pois ja voi elämä miten vaikeaa sekin oli
Siis rattaista luopuminen ;) Big deal...

Poika on 4 vuotta eikä niitä rattaita ole tarvittu enää pitkään aikaan...

Miten niin raskaus sekoittaa hormonit :LOL: :LOL: Ei kai......


Develly ja Vauva 21+5 :heart:
 
Zuh
Uusia viikkoja mammoille!

Merve-elina: eihän nämä viikot 20+ mitään varmoja tosiaan ole, mutta jokainen päivä on aina eteenpäin. Viikosta 24 eteenpäinhän selvitymistodennäköisyys on 1/10, siitä vain korkeammaksi päivä kerrallaan!

Piipi: Tsemppiä mittailuihin, tosi inhottava että meni vain ton verran rajan yli.. Mutta oikeasti nuo välipalat ilmeisesti pitäisi saada syötyä, ihan jo vauvankin terveyden takia.

Ujoja vauvoja: Meidän vauva ei kyllä ollu yhtään ujo, esitteli peukalonsakin, jota kuulemma näkee harvoin. Ja jalkovälin kanssa, voi olla melkoinen menijä kun pääsee ulos tuolta ahtaudesta :D

Ihania rakenneultrakuulumisia kaikilla! Uskotteko noihin sukupuoliarvioihin 100% varmuudella? Vaikka itsekin näin jonkin törrökin niin yritän pitää ajatusmaailman "avoimena" ettei tule hirveätä shokkia/järkytystä jos tuleekin tyttö..

develly: Ole onnellinen että on vain aamuvirkku vauveli, kyllä se kohta alkaa öisinkin monottamaan ja herättelemään..

nina1: Mulle noita paineentunteita tulee vähän väliä. Supistuksiahan ne ovat ja sinänsä normaaleja, samaa sanottu ettei saisi oikeasti sattua. Jos tulee vain silloin tällöin niin ei varmasti mitään huolta, mullakin kai kaikki kunnossa vaikka supistelee vähintään joka tunti.

Omista kivuista: Torstaina neuvolatäti kysyi että supisteleeko mua ja kun en asiasta ollut ihan varma niin kunnolla aloin kuulostelemaan oloani. Ja supisteleehan se, koko ajan varsinkin silloin kun yrittää tehdä jotain. Onneksi tunnin päästä on neuvolalääkärin tutkimus, parhaassa tapauksessa mitään muutosta ei ole tapahtunut ja pahimmassa skenaariossa makaan iltapäivällä pää alaspäin sairaalassa. Kaikki tältä väliltä on mahdollisia, parasta toivoen matkaan siis! Aamulla näin unta että olin olevinaan vielä koulun penkillä ja raskaana, kesken matikantunnin tajusin että unohdin mennä lääkärille yhdeksältä.. Siinä sitten soitin ja itkuhan se pääsi kun aikoja ei enää saanutkaan ja olin niiiin huolestunut. Ihmeellistä siinä on se, etten oikeasti ainakaan myönnä olevani kovin huolestunut, mutta minä olenkin vähän tämmöinen tasainen viilipytty ;)

~Zuh & aijai miten potkiva Naatti 23+3
 
Ah vk:nloppu takana ja varmasti kilo lisää painossa lisää,kun tuli taas niin paljon herkuteltua ja mässäiltyä.

Zuh,kyllä mä tässä tapaksessa ainakin taidan luottaa oikeestaan 100% tuohon sukupuoli arviointiin,sano lääkäri sen niin varmasti ja selvästi mieskin ne sano näkevänsä kun lääkäri niitä esitteli,minä en siitä tajunnut mitenpäin ne oli mutta olihan siinä selvästi selkeät jutskat,tuskin tytön häpyhuuletkaan niin isot ovat?! ja niinhän sitä sanotaan että tytöstä ei voi olla 100% varma,mutta pojasta voi.

Onko muut jaksanut/muistanut tehä tai tekeekö ylipäätänsä lantionpohjanlihaksia? mä sain nyt ultrassa sellasen lapun ja muutenkin on ollu pitkään mielessä että niitä pitäisi tehä ,mutta en vaan ikinä näytä muistavan tehä niitä.

20+4
 
Zuh, mä en kyllä uskalla mitenkään 100%:sesti luottaa tuohon tyttölupaukseen. Elelen nyt sen mukaan, kunnes toisin todistetaan, mutta en uskalla kauheasti mitään tyttöjen hepeneitä ostella ainakaan uutena. Kirpparilta voi jotain tyttövaatteita ostaa, jos halvalla löytyy, mutta uutena ehtii ostaa sitten kun on lapsi maailmassa. Miettikääpä, että enää 4kk, niin tässä pinossa on jo alettu jakautua! :heart: Aika menee aivan hurjan nopeasti.

Mulla taisi eilen ensimmäisen kerran supistella niin, että tajusin sen itsekin. Olin töissä ja yhtäkkiä oli maha aivan kivikova ja samalla tuntui painontunnetta alapäässä. Vähän säikähdin siinä hetkessä, mutta se meni aika pian ohi, eikä mitään varsinaista kipua ollut.

Meillä tuo pieni on aktiivisin iltaeläjä. Sohvalla istuessa ja nukkumaan mennessä tulee potkuja tiheään tahtiin, ja töissä potkuja tuntuu monesti heti, kun vaan ehdin pieneksi hetkeksi istua.

Olen aivan älyttömän kiitollinen itselleni siitä, että olin tuon selän takia sairaslomalla sen puolitoista viikkoa. Olen kuin uudesti syntynyt ihminen, ja olen paremmassa kunnossa kuin kahteen kuukauteen! Mihinkään ei kolota ja töissäkin pystyy kaiken tarpeellisen tekemään. Toivottavasti tällainen kausi jatkuu jouluun asti. Viime aikoina on jaksanut motivoituakin töihin aina kun sinne menee, ja on ollut jopa ihan mukavia työpäiviä, vaikka väliin mahtuukin sellaista kiirettä, että kotiin tullessa purskahtaa itkuun ja voisi nukkua puoli vuorokautta putkeen.

Hyviä vointeja kaikille helmimammoille!

Ikuisuus ja masukki 20+4
 
Pikainen päivitys:
Suppareiden takia oltu saikulla.....kohdunkaula jonkin verran lyhentynyt, mutta viime viikolla tilanne jo hyvä ,ei siis ollut muuttunut mihinkään. Sain jonkin kuurin....jokin kasvu oli löytynyt näytteistä, tyypillistä kuulemma raskaana ollessa....
Painoa oli tullut silloin aikaisemmin se melkein kaksi kiloa, mut sit tässä välissä laihduin melkein neljä kiloa...nyt on taas tullut kolme kiloa eli kohta olen lähtö painossani :D

Vauvan painoarvio oli viime viikolla 430g ja vauvalal kaikki hyvin, istukka takaseinässä....
 
Täällä käyty neuvolassa,viikkoja jotain 21+ ja painoa tullut viikossa n300g, nyt siis 56,7 ja pituutta 171cm eli hyvissä mennään. :) Sykkeet kuulu kivasti,siinä 145 hujakoilla jumpsutti ja hb:kin oli 125,oli noussut kivasti kun aiemmin oli vaan 110! :) Hyvin menee ja nyt kiireellä töihin! Voikaahan hyvin! :hug:
 
Zuh
Neuvolalääkärillä käyty - ja vaikka minä kuinka yritän olla olematta rasisti niin oikeasti toivoisin niin saavani terveydenhuoltoni suomalaiselta ihmiseltä.. Uusi lääkäri on venäläissyntyinen ja sinänsä varmasti asiansa osaava, mutta tulee vähän turvaton olo kun sana siellä ja toinen täällä menee ohi kun vaan ei ymmärrä! Noh, paikat oli kiinni kuten pitääkin *helpotuksen huokaus* ja määräsi 2 viikkoa lepolomaa. Mitähän sitä siis oikeasti tekisi kaksi viikkoa kun ei mitään oikeasti kunnollista saisi tehdä?!? :whistle:

~Zuh
 
mitäköhän tuolla alapäässä nyt tapahtuu?! Heräsin aamulla ja heti kun nousin sängystä, oli oikealla puolella nivusissa järkyttävä viiltävä kipu, joka on jatkuvaa. Ei oikein pysty edes kävelemään. Onko nämä jotain liitoskipuja vai mitä?
Aika harmillista, kun ei voi mitään tehdä..
 
Pöppiäinen: Tervetuloa kerhoon - täällä kans yks raskausdiabeetikko. Mulla puolestaan paastoarvot koholla. Kummasti ruvennu tekee mieli suklaata ja kaikkia herkkuja diagnoosin saannin jälkeen. Liekö se sitten juuri siitä "kielletystä" johtuvaa? :whistle:

Meillä molemmat ruä:t takana onnellisesti. Ekassa TAYSilla tehdystä 23.09. ei lekuri oikein puhunu mitään, mut onnellisia oltiin, kun toinen nähtiin taas. Olis varmasti sanonu, jos jokin olis vinossa. Pippeli vilahti jo sillon vähäsen napanuoran takaa.. Tokassa Terveystalolla olleessa 30.09. kätilö höpis kaikki ja väliin piti vähän ihmetellä, mitä mikin tarkoittaa. Kaikki kunnossa poitsulla - kassit ja vehjes näkyi erittäin selvästi (ihan isäänsä tullu ;) ... ). Sano se kätilö, ettei voi erehtyä, kun näkyy se pippeli - jos vaan kassit olis ollut, niin olis voinut vielä sekoittaa tyttöön. Painoarvio oli 30.pvä 350g. Kooltaan pitäis aikaslailla vastata viikkoja. Istukka turvassa takaseinällä, eikä ole alatiesynnytyksen esteenä.

Potkii potkii. Nyt tosin pari pvää ollut turhan hiljaista välillä.. Huoli nousee pintaan ja on pakko vähän hellästi töniä toista, että vastais jotain mammalle.

Vois pari kuukautta hypätä yli ja sit nautiskella olostaan. Tai olla hyvin tuskainen.. Hmm..

Kuulostaa siltä, että olisin miltei ainoa, jolla ei paino vielä ole noussut mihinkään - päinvastoin, se on laskenut ensimmäisestä nla:sta viitisen kiloa..

Massu kasvaa ja kaiken pitäis olla kunnossa. Pää tosin hajoilee väsymyksestä ja huonosti nukutuista öistä, mutta kyllä taas tasottuu jossain vaiheessa. Toivottavasti..


-Iid & Eikkaliini

---

 
pikaista päivitystä:

oon nyt pistelly viime torstaista asti ja kaikki arvot on ollu loistavia,toivottavasti mun ei tartteis torstain jälkeen ainakaan näin usein mittailla,ja täytyy tunnustaa että nyt kun oon syöny useemmin ja terveellisemmin ni on olokin parempi ja pirteempi,että ei tää nyt ainakaan pahasta ollu.pistäminen vaan inhottaa ja se miettiminen että tunti ennen ja tunti jälkeen syönnin pitää pistää.

tänään varasin ajan 4d:hen,se ois 15.10. :heart: ei malttais millään odottaa että näkee pikkusen,jaksaa sen jälkeen ehkä paremmin odottaa että ihan livenä näkee vauvan.

nää selkäkivut ei hellitä millään,mun alaselkä on ihan jumissa koko ajan,vihloo pakaroihin asti ja varsinkin yöllä on ihan tuskallista herätä vessaan kun ei meinaa päästä kävelemään :/ ai niin,ja olen muutamia kertoja tuntenu ihan selkeitä muksautuksia mahassa,taitaa alkaa ne liikkeet tuntumaan kunnolla :heart: hassu miten tollaset pienet muksautukset voi saada niin iloisen mielen.

pöppiäinen ja oma pieni papunen 19+1
 
Vieläköhän mukaan mahtuu? :wave: Täällä olis yksi odottava tuleva äiti, ikää 24v, tulokas on meille ensimmäinen, LA 1.2.2010 ja synnärinä Kätilöopisto. Nii ja rakenneultran mukaan meille on tulossa pieni prinssi :heart:

Kesästä asti olen täällä taustalla pyörinyt ja lukenut teidän juttujanne, mutta nyt vasta uskaltauduin itsekkin kirjoittamaan.

Siinä mielessä poikkean varmasti suurimmasta osasta täällä, että meille raskauteni oli täydellinen yllätys, sillä lapsista oltiin kyllä puhuttu, mutta mahdollinen ajankohta oli suunniteltu vasta vuosien päähän.. jos edes silloinkaan. Alkuun uutinen oli täysi shokki ja kestikin kauan ennenkuin pystyin ajattelemaan raskauttani positiivisena asiana, sen verran yllätyksenä se tuli. Kuitenkin mitä enemmän aikaa kuluu, sitä enemmän tää tuntuu ihan oikealta ratkaisulta ja vauva on ehdottomasti toivottu :heart: Kyllä tällä 9 kuukaudella on selkeästi tarkoituksensa ;) Niin ja mistään pikasuhteesta ei ole kysymys, sillä miehen kanssa on yhteistä taivalta jo melkein 10 vuotta takana.

Tähän mennessä raskauteni on sujunut ilman pahoinvointeja ja alun väsymyskin tuntuu olevan taakse jäänyttä elämää. Painon kanssa mulla ei ole koskaan ollut ongelmia, olen aina voinut syödä lähestulkoon mitä vain, kuitenkaan lihoamatta ja tuntuukin hullulta että nyt raskaana ollessa suurin huoli on todella suuri painonnousu ja kuinka saada se kuriin. Lähtöpaino mulla siis 57kg (pituus 170cm) ja viikko sitten neuvolassa painoa jo 68kg!! Ruokahalu mulla on ollut kohdallaan kyllä ihan alusta saakka ja ensimmäistä kertaa elämässä mulla pitää olla karkkipäivä (kerta viikkoon) :LOL: Muutenkin hirvee stressi nyt, että pitää syödä terveellisesti ja vähä rasvaisesti..ja liikkuakin pitää kaks kertaa enemmän kun ennen. Tämmöstäkö tää raskaus on :/

Ilmeisesti kun mä oon fyysisellä puolella päässyt niin helpolla tän raskauden suhteen (siis ilman pahoinvointeja), mua siunataan nyt sitten hirveillä mielialanvaihteluilla, raivokohtauksilla, itkukohtauksilla ym ym ja tässä joutuu välillä oikeen ihmettelemään miten tuo mies jaksaa mua, sen verta kauhee akka musta on tullut!! :whistle: Sielunkumppaneita? anyone?

No juu, tässähän tätä esitelmää itsestä jo tulikin :)

Dolly & asukki 23+1
 
Ehdinpäs oikean päivän puolella :D

Olo on ihan hyvä, paitsi että nyt on taas närästys palannut :x Onneksi on Rennie =) Mutta on se jännä juttu että miten rauhallinen tämä masuasukki on noihin kahteen edelliseen verrattuna, potkuja sillon tällön ja vähän möyrintää välillä :D No on mulla nyt pienempi mahakin siis huomattavasti pienempi kun oli tosta kakkosesta, ja se on hyvä juttu en mä ois enää sellasta kuumailmapalloa tahtonutkaan. Tai siis kyllähän jotkut huomauttaa että mun maha ois iso mutta ei se oo, ainakaan mun mielestä.

Nyt on sit tullut sellanen olo että meille taitaa syntyä tyttö :D No en aio ultrassa kysyä että kumpi tulee vaan tää on ihan aavistus. Mun maha on nyt pienempi eikä oo vielä napa pullahtanut ja kuitenkin on jo rv20. Siis tosta kakkosesta pullahti napa kun viikkoja oli vähän alle 18...

Rakenneultraa kovasti jo oottelen kun se on vasta 15.10 ja sillon on muistaakseni jo rv 21+3 eli viä pitää ootella..
 
Zuh uskon kyllä sukupuoli arvioon, koska aika selvältä se näytti ;) Kätilö vielä mainitsi, että hänelle on opetettu kolmen riisinjyvän merkitsevän tyttöä :D Jos tilanne ei olisi niin varma voisin vielä epäillä.
Toki voi olla aika melkoinen paikka jos syntyykin poika ( meille siis tulossa tyttö ) :LOL:

Tervetuloa Dolly04 :wave:

iidesy täälläkin joskus huoli päällä, kun on hiljaisempaa :/ ei auta mehut eikä koputtelut jos on päättänyt ottaa rennosti. Mutta onneksi meillä ainakin toinen päivä on yleensä ollut vilkkaampi!

Jonstsuli pitäs juu jaksaa treenata :whistle: Mutta suoraan sanottuna olen niin laiska!!
Mulla on heikko kohta selkä joten sitäkin pitäs jumpata..

Omaan napaan ei uutta. Masu kyllä on kasvanu kovasti ja vois luulla olevani pidemmällä :kieh:
Mies oli jo huolissaan, että onko mulla housuja :D
Talvitakki voi tuottaa ongelmia tän kasvavan masun kanssa. Uutta takkia en viitsi ostella, kun sille ei oo sitten käyttöä. Pitää kirpparilta etsiä sopivaa kokoa jos vaikka miesten mallistosta löytyis ;)

Fi0na 21+?
 
Tervehdys masut :heart:

FiOna täällä törmätty tuohon samaan talvitakki ongelmaan. Villatakeilla tähän asti menty, mutta nyt alkaa kylmyys tulla niistä läpi. Täytyy jotain kehittää tai muuten tässä tulee kipeäksi. Ja tosiaan ei raaskisi takkia uutena ostaa kun käyttö aika lyhyttä, täytyy siis käydä miehen kaapilla tai kirpputorilla penkomassa.

Omassa masussa kaikki hyvin. Neuvolassa kävin viime viikolla ja painosta tuli vähän sanomista, mutta vielä onneksi ihan hyvissä rajoissa mennään. Sf mitta oli 18 ja pikkuisen sydän löi 145. Selkä täällä myös vähän kipuilee ja säteilee tuonne pakaraan, varsinkin jos tehnyt jotain kyykkimisiä.

Me ei haluttu tietää sukupuolta rakenneultrassa etukäteen, joten nyt sitä spekuloidaan että kumpihan olisi. Kivaa leikkiä ajatuksella :) Te jotka olette ultrassa kysyneet sukupuolta, niin mitkä ovat olleet neuvolassa vauvojen sykkeet tyttö/poika tapauksessa?

Joko olette vakuutukset ottaneet? Kohtahan siinäkin asiassa pitää alkaa toimia kun kuulemma pitäisi ottaa 3 kk ennen vauvan syntymää. Huij, ei enää pitkää aikaa.

HelmiHaave ja pikkuinen POKS rv 23
 
HelmiHaave, meille ultrassa lupailtiin tyttöä, ja sykkeet olleet 155-165, eli vanhankansan uskomukset taitavat pitää meidän kohdalla paikkansa. :D

Olin äsken kaupungilla kiertelemässä. Ihan yhtäkkiä olo muuttui todella hyvästä aivan kammottavaksi, kädet alkoi täristä ja kylmä hiki nousi pintaan ja tuntui siltä, että taju lähtee. Mulla ei ollut mitään evästä laukussa, joten syöksyin äkkiä lähimpään kahvilaan haukkaamaan jotain, kun tuntui, että verensokeri on niin alhaalla, ettei hyvä seuraa. Samalla tavalla kävi myös eilen. Nyt ajattelin, että vahingosta viisastuneena pidän jokaisessa laukussa mukana jotain pientä purtavaa, ettei tuollainen olo pääse enää yllättämään, tai etten pahimmassa tapauksessa pyörry keskelle kaupunkia.

Tänään olisi illemmalla kunnan tarjoama fysioterapeutin jumppatuokio raskaana oleville. Sieltä saa jotain vinkkejä raskausajan liikuntaan ja erilaisten vaivojen ehkäisyyn, joten taidanpa mennä paikalle kuuntelemaan ja ihmettelemään. :)

Nyt on ollut ihana olla kaikkialla ja esitellä kasvavaa vauvamahaa. Kaveri eilen sanoi, että mullahan on jo ihan kunnollinen maha, jonka sisällöstä ei voi erehtyä. Olen ostanut pari pitkähihaista t-paitaa, joissa on pitkä helma, ja ne menevät varmaan pitkälle, kun helmaa riittää. Kahdet mammahousut saavat toistaiseksi riittää. Töissä kun kuitenkin täytyy käyttää työvaatteita, niin vapaa-ajalle riittää hyvin parit housut.

Ikuisuus ja tyty 20+5
 

Yhteistyössä