** HELMIKUUN HURMAAJAT ** joulukuussa

Nemu: hienoa, että sait sen ajan aikaistettua, toivottavasti kaikki on hyvin! Mulla on huomena neuvola ja kaipa sitä pitää ottaa puheeksi nää supistelut (kait ne niitä on).
Jos mahdollista Nemu, niin voisitko kirjata noita sun tuntemuksia ylös, tietäisin vähän vertailla omaan tilanteeseeni. Jos mä nyt yrittäisin kuvailla omiani, niin seuraavaa :)
- kävellessä tunne, että vauva tippuu haarojen väliin
- liikkuessa, mutta ENNEN KAIKKEA NUKKUMAAN MENNESSÄ todella kovaa vihlontaa emättimessä (ei siis häpyliitoksessa, ne kivut tunnistan kyllä).
- maha kovettuu HETI, kun kävelee pari metriä enemmän. Käytännössä päällä kestosupistus
- kipeitä supistuksia (maha kivikova ja menee ihmeellisen muotoiseksi) noin parin päivän välein ja kun niitä tulee, tulee aina muutama peräkkäin.

Uudesta Vuodesta: ei mitään suunnitelmia. Melkein käy sääliksi miestä, kun se tietää, ettei me voida oikein kauemmas tän mun selän kanssa lähteä. Pitää varmaan kysellä kavereilta, että ketkä ovat kotona tai sitten pyytää meille illastamaan tjs.

p.s. tämä itkee jo toistamiseen Ellen DeGeneres- shown vuoksi. Onko pakko olla noin suloista!!!! :heart:
 
Esikoinen päikkäreillä, joten pikakuulumisia tältäkin päivältä.

Neuvola iltapäivästä, sitä odotellaan. Jos ei kuitenkaan olis tullut sitä unessa nähtyä 17 kiloa lisää! :LOL:

Vaippoja ym. pikkutarviketta (kylpyöljyä, kosteusvoidetta ym.) tuli yllättävänkin paljon erilaisten näytteiden muodossa sairaalasta. Meillä oli muistaakseni sekä Liberon että Pampersin näytekassi perhehuoneessa odottamassa ja niillä kamoilla pärjäs ainakin ekat päivät. Kylvetystukea ei olla käytetty. Jotenkin musta tuntuu turvallisemmalta pitää vauva käsivarrella kuin tuon tuen varassa. Tosin mies meilläkin hoiti ja hoitaa pesut edelleen, itsellä oli synnytyksen jälkeen selkä niin romuna ettei olis tullut mieleenkään kumartua kylvettämään vauvaa ammeeseen..

Ehdottomasti mielestäni paras vaihtoehto yöimetysliiveiksi on Carriwellin Comfort Feeding/ Sleeping Bra esim. tästä osoitteesta: www.pientenparhaaksi.fi/product_catalog.php?c=36
Eräänlainen toppi, jossa vaan sivusaumat ja topinkin voi kääntää nurinpäin jos saumat painaa. Oli itsellä ainakin melkoisen hellänä paikat, kun maito nousi. Pari yötä yritin nukkua kaarituettomilla tosi pehmeillä imetysliiveillä, mut ei toivoakaan. Eihän nää mitkään tosi tukevat ole (itsellä imetysliiveissä H-kuppi...), mut toimivat, ovat edulliset ja etenkin mukavat päällä. Käytin koko esikoisen imetysajan, eli 11kk.

FiOna: tiedän niin ton tunteen, kun ei jaksa enää esikoisen kanssa entiseen malliin touhuta ja huono omatunto siitä koko ajan. Onneks ei sentään tarvii olla enää töissä, koska siinä vaiheessa musta ei ollut muuta kuin makaamaan tai istumaan koko illan kotona enkä jaksanut tuota vaivaiset 10 kiloa painavaa sinttiä nostella. Nyt sentään päivisin jaksaa vähän jotain touhuta ja ilta menee sitten miehen vuorolla :D

Zucchero + masukki 32+4
 
Täällä myös yksi "vaivainen" ilmottautuu :wave: :kieh:

Ihanaa, kun muillakin täällä on koiria ja samojen ongelmien kanssa painitaan. Muutama viikko sitten pystyin vielä helposti lähtemään noiden kanssa pidemmällekin lenkille, mutta nyt jo vartin lenkki sattuu niin paljon tuonne alakertaan, etten uskalla enää yksin noiden kanssa käydä. Mies on otettava mukaan jotta pystyy sitten tarpeen tullen kantamaan mut vaikka repparissa jos hyydyn tuonne matkan varrelle :LOL:

Harmittaa tosiaan, kun olen tottunut noiden kanssa päivittäin suht pitkääkin lenkkiä tekemään (ja metsässä rämpimään) ja nyt ei yksinkertasesti kykene melkeenpä kun korttelin kiertämään. Onneksi asumme kuitenkin omakotitalossa ja meillä on aidattu iso tontti, niin saapahan nuo sitten pahimmat energiansa purettua siellä!

Meidän koirat on myös isoja, sekarotunen narttu n. 25kg ja Bullmastiffi uros n. 60kg ja molemmilla käytän kuonopantaa tuolla lenkillä, ilman sitä ei meidän lenkkeilystä tulis mitään kun mä olisin jossain ojan pohjalla alta aikayksikön :LOL: Elikkäs ihan loistokeksintö, pystyy handlaamaan isompaakin kaveria!

Omaa napaa vielä sen verran, että täällä myös yöt alkaneet olemaan hankalia. Asennon vaihto saa irvistyksen aikaan, kun häpyluu tuntuu sanovan poks hetkenä minä hyvänsä ja tyynyä on käytettävä jalkojen välissä jos meinaa yhtään saada nukuttua. Heräilen monta kertaa yössä vessaan ja milloin minkäkin takia ja sitten nukun helposti puolille päivin, on rytmi kyllä mennyt ihan sekaisin :(

Nyt olen muutamana päivänä huomannut, että mun naama on ihan punainen. Siis samallatapaa kun olis auringossa ollut muutaman tunnin liikaa. Sormilla kun painaa poskia niin jää vaan semmoset valkoset jäljet.. Todella outoa :/ Toivottavasti ei mitään vaarallista..

Hankinnoista Meillä on kaikki isommat tarvikkeet hankittu, mutta kaikki pieni "tilpehööri" vielä puuttuu. Siis tutit, pullot yms. Josko sitä sitten ens kuun puolella kävis ne hommaamassa! Joku laittoikin kivasti listaa näistä "pienemmistä" jutuista, saapahan tämmönen ensikertalainen vähän osviittaa mitä pitää olla :p

Uudesta vuodesta Meidän ois tarkotus lähteä mökille, mutta vähän kyllä mietityttää tuo lähtö. Mökki kun on saaressa niin joudutaan kävelemään pitkä matka jään yli kaikkien tavaroiden kanssa ja vieläpä umpihangessa. Jotenkin epäilyttää selviinkö mä hengissä siitä :whistle:

Huh, tulipahan taas sepostusta ja kyllä vaan, tää on kovin terapeuttista :D Anteeksi vielä oma napaisuuteni, sitä vaan jotenkin aina innostuu.

-Dolly04 ja asukki 35+1 (Apua, nuin paljon jo!!)
 
Tervehdys kaikille!

josko sitä taas omalla navalla aloittais :D
nyt oon muutamana päivänä joutunu vaappumaan ku ankka,sattuu alamahaan,ihan ku ois vatsalihakset kipeet,taitaa olla liitoskipuja?
selkä on pysyny suht hyvänä nyt tän sairasloman ajan,lauantaina pitäis mennä töihin ja katotaan nyt miten käy,sunnuntain maksimissaan ajattelin tehä ja sit voisin kyllä jo jäädä kotiin.virallisesti äitiysloma alkaa 25.1.
jouluaatonaattona tulin kipeeks,kauhee räkätauti ja nenä ihan tukossa,onkin kiva yrittää hengittää varsinkin pitkällään ku nenä on tukossa ja vauva painaa jo tonne keuhkojen kohalle ja astma siihen päälle vielä..no onneks tää tauti on jo voiton puolella.
kävin neuvolassa 23 päivä ja verenpaine oli sillon aikas koholla,on kyllä ollu koko raskausajan koholla mutta nyt on alapaine ollu viimeset 5 päivää 91-106 välillä,turvotusta on nilkoissa ja sormissa ja kasvoissa vaikka oon yrittäny juoda tosi paljon ja vältellä suolasia,samoiten päätä on särkeny muutamina päivinä mutta en sit tiiä johtuuko se tästä flunssasta.no huomena aattelin soitella neuvolaan ja kysyä että mitäs tehdään ku on tälläsiä oireita.

hankinnoista:käytiin sunnuntaina ostamassa vauvalle kaukalo ja matkarattaat joihin saa sen kaukalon laitettua,noilla on helpompi varmaan esim.kaupungilla mennä kun meidän yhdistelmävaunut ei mahdu takakonttiin kokonaan vaan koppa pitäis laittaa takapenkille erikseen,matkarattaat menee kätevästi pieneen nippuun ja ei tosiaan tarvi ku se kaukalo naksauttaa kiinni niihin.
meillä on vauvalle amme+kylvetystuki,en tiiä sit sen kätevyydestä mutta ku kaikenlaista härpäkettä pitää olla :D huomaa että ensimmäinen lapsi kyseessä :LOL:

imetysliivit löysin citymarketista,en tiiä sitte onko ne enää sopivat kun pitäis niitä käyttää,ne on kyllä E kupin :eek: ja mulla on c/d ollu muuten,toi e kuppi vaan kuulostaa niin isolta :D ja kun en oo mikään pieni muutenkaan niin ympärysmitta pitää kans olla iso,no täytyy vielä kierrellä ja tutkailla josko löytäisin toisetkin liivit,tai sitten pitää tilata netistä,oon vaan tosi arka netin kautta tilaamaan kun ei yhtään tiedä mikä koko sit ois sopiva.
muuten uskoisin että kaikki tarpeellinen on hankittu,rintapumppu puuttuu mutta sen kait voi ostaa sitten jos on tarvista kun vauva on syntynyt..

huh,johan tuli sepustusta taas.mutta hyviä vointeja kaikille!

piipi ja hurjasti potkiva papu-rakas 31+2 :heart:
 
Tältä päivältä neuvolakuulumisia,

32+5 (30+4)
73kg (71.6kg)
rr 124/85 (139/95)
u-prot + (-)
sf 29 (26)
rt2 (rt2)
ss 150 (145)

ph oli pissassa siellä ihan väärässä päässä eli ihan vihreetä näytti,mutta neuvola sanoi että sillä ei ole mitään väliä.vauva on siellä ns.riippumatto asennossa eli tavallaan kyljestä kylkeen.muistaakohan kukaan mihin viikkoihin asti suunnilleen vauvalla on kunnolla tilaa kääntyä taikka mihin viikkoihin mennessä niitten periaatteessa pitäisi mennä oikeeseen asentoon,mullakun on aina ennen näillä viikoilla pojat ollu raivotarjonnassa jo.

Lähetteen sain äippäpolille supistusten takia kun neuvolan mielestä ne ei saisi sattua näillä viikoilla taikka pitäisi supistella näin kovin.nyt vaan odottelen koska tulee kättäriltä kutsu sinne.

jontsulii ja poitsu 32+5
 
nimbe No siis aikalailla mulla on samoja tuntemuksia ku mitä sä kuvailit. Mut mulla tuntuu koko ajan semmonen et joku tai siis vauvan pää painaa tonne alas, ja se tuntuu koko ajan siellä, ja varsinkin ku se alkaa heilumaan ni auts.

-vihlontaa kohdunkaulalla tuntuu semmoselta ku joku vetäis tuolla ihan emättimen päässä jollain kauheella veitsellä, tätä on vaikea selittää :D



-ja esim. äsken kun olin prismassa maha tuntuu ilkeeltä koko ajan, ja helpottaa maks. 30sek. ja pitää mennä mummovauhtia että ei huuda.

-Automatkoilla ja ihan kotosallakin supistuksista, ensin maha kovettuu ja samantien semmonen polttava kipeä kipu enemmänkin alamahassa ja alaselässä, nää on mun mielestä ihan saman tuntusia ku sillon ku esikoista odotin, mut sillon mulla alko paaaaaljon myöhemmin tommoset supistukset.

-Ja esim. eilen illalla, kauheita kouristuksia alamahassa, semmosia ku päivää ennen menkkoja ja 1-2 päivää niitten alkamisesta.

-Häpylyy polttelee ja sattuu ihan pirusti! Nukuin viimeyön tyyny haarojenvälissä ja kyljen kääntäminen oli tuskaa.

Tämmösiä vaivoja
:LOL:

piipi No mulla oli esikoisesta ensalkuun liivit F kokoa :D nyt tartteisin lisää liivejä enkä oikeen tiedä mitä kokoa etsin.. Nää mitkä nyt mahtuu on dd:t mut sit ku ne tissit turpoo vielä ni :headwall:

jontsulii ihankuin olisin lukenut jostain että n. vko:lla 33 ne menis siihen pysyvään tarjontaansa, mutta esim. mun ystävän vauva käänty vko:lla 39.
 
Pikaseen tulin vaan ilmoittamaan et täällä vielä ollaan,lapset tänään mummolassa yökylässä joten meillä miehen kans laatuaikaa,just tulin saunasta ja kohta majottaudun sohvalle.

Täällä pn myös vauvan tavarat miten sattuu,vaatteet pesemättä enkä ees tiiä mihin ne saan mahtumaa sit joskus varmaa äitiyspakkauksee,hmm
Kolmatta kertaa jo synnärille lähös,mut pää näin laho :headwall: oottakaa vaa ku mä alan sairaalakassia sit ehkä joskus kasaamaan ni joudun varmaa tulee kysyy neuvoa et mitä sinne pitää laittaa :D
Tos jo yhelle kaverille naureskelin et pitäs varmaa toi kaukalon jalusta laittaa autoo kiinni,ku jos se on kaukalos kii ni meiän ukko varmaa raahaa koko hökötyksen synnärille mukaa ja kiroo ku painaa niin paljo ja roikkuuki ylimääräsiä osia :LOL: joka tosiaan viimeks heitti vauvan kotiintulovaatteet kaukalosta pois,jottei painais niin paljoa :headwall:

Täällä kaks päivää ravattu kaupoilla,eilen alennusmyynneis,tänää sit muuten vaa kaikkee ns. tarpeellista,tänää luulin jo jääväni motonetiin ku toukka paino niin pirust tonne alas
:kieh:
Huomen aamul neuvola,saas nähä kuin monta kiloo on jouluna tullu :kieh: jotain positiivist jos pitää löytää ni tänää sentää on vattatoiminu ja sen myötä painoki putos varmaa kaks kiloo :D

Piiuli ja toukka 35+5

Uusille tervetuloa :wave:
 
Nemu hienoa, että sait sitä aikaa aikaistettua ja että tilanne tarkistetaan!

Piipi mulla ainakin juurikin liitoskivut aiheuttaa toisinaan tuota ankan lailla vaappumista. :LOL: Jaksamista töihin, toivottavasti sinne palaaminen onnistuu, mutta jos selkä temppuilee niin lisää sairaslomaa vaan.

Meilläkin uudenvuoden suunnitelmat hyvin pienimuotoiset. Kaksi ystävää on tulossa kylään, suunnitelmissa saunomista ja kokkaamista. Puolilta öin mennään jonnekin katsomaan raketteja ja sen jälkeen palaillaan tänne. Ystävät jäävät yökylään ja on ihana tietää, että saa olla omassa kodissa ja painua peiton alle juuri silloin kun huvittaa. En ole ikinä ollut hyvä valvomaan iltaisin, mutta näin raskaana ollessa on ainakin hyvä ja varsin ymmärrettävä syy painua pehkuihin, kun siltä tuntuu. Näyttää unirytmi tekevän nyt ihan mitä sattuu. Juuri ihmettelin unettomuutta kun viime yönä nukuin taas 10h unet ja heräsin vasta puolilta päivin, mutta siitä huolimatta jo väsyttää...

Teidän supistelut kuulostaa kyllä hurjilta. Mulla on ollut tässä jonkin aikaa sellaista menkkamaista jomotusta, mutta se jomottelu/viiltelevä tunne kestää kerrallaan vain muutamia sekunteja ja menee sitten ohi. Kävellessä sattuu koko mahaan, mutta en tiedä, onko nuo kivut supistuksia vai jostain muusta johtuvia. Viikon kuluttua neuvolassa taidan ottaa asian puheeksi.

Viimeiset pari viikkoa menneet aivan mieletöntä vauhtia. Tuntuu siltä, että koko ajan ollaan jossain kylässä tai joku on meillä kylässä tai ollaan kaupoissa. Mukavahan se on, että aika kuluu. Mulla on kauhean malttamaton olo jo vauvan syntymän suhteen. Tänään katselin Prismassa haikaillen vaippahyllyä ja mietin, että pitäis varmaan kohta niitäkin ostella. Siltikään ei vielä tarttunut koriin, mutta jospa sitten vuoden alussa. Rahatilanne näyttää tällä hetkellä sen verran huonolta, että Devellyn tapaan minäkin odottelen täällä rikastumista ennen vaippaostoksia. :D Tosin tuli tänään käytyä huonekaluostoksilla, mutta löytyi sentään tarpeelliset asiat alennuksesta.

Selkä on ollut nyt jonkin aikaa paremi kuin aiemmin. Muuttotouhut kun loppuivat, parani selän tilannekin. Joka päivä on kyllä kipuja, mutta niihin on jo tottunut, eikä särkylääkkeitä ole tarvinnut syödä viikkoon. Vastapainoksi turvotus on asuttunut nilkkoihini eikä se näytä lähtevän, vaikka kuinka vettä joisin tai lentosukkia pitäisin.

Ikuisuus ja Kerttu 32+5
 
Ai niin, kävi pari päivää sitten vähän vanhanaikaisesti. Mies parkkeerasi auton tien varteen lähelle lumikinosta. Huomasin ovea avatessa, että ollaan aika lähellä kinosta, mutta urheasti väitin pääseväni autosta ulos. Ulos pääsinkin, mutta tönäistessäni oven kiinni kaaduin selälleni lumihankeen. Onneksi kinos oli pehmeä eikä mitään sattunut, lunta vaan oli joka paikka täynnä ja persus housuista aivan märkä. :LOL: Nauratti ääneen oma kömpelyys.
 
Hello!

Nyt 10 kk oltu sairauslomalla ja tänään sain lääkäriltä lomaa vielä äippäloman alkuun saakka. Eikä ole mitään intoa töihin, ainakaan entisiin töihin, alanvaihto edessä..

Joulu meni rauhallisesti, samalla kuviolla uusivuosi. Rahatilanne miinuksella niin pahasti, ettei tartte edes alennusmyynteihin lähtee. :( Onneksi hommattiin jo kesällä vauvalle vaunut , sängyt ja muut.
Neuvolassa todettiin että painoa tullut lisää alusta tähän päivään vaivaiset 4 kiloa! :whistle: Terkka vaan onnitteli ettei mulle muuta ylimääräistä tule kun maha. Kyllähän syödä tekisi mieli, mutta kun EI MAHDU! Hemogl edelleen 136 ja painekin 64/111. Että helpolla on selvitty. Ja supistuksista mä en tiedä mitään. Onneksi, kun lukee teidän kokemuksia, niin ei kateeksi käy... Joskus kohtu kovettuu, muttei tunnu miltään. Ja kävellessä saattaa tulla "ikävä olo" alamahaan, liekö supistaa tai ei.

No onneksi sentään närästää ja selkään sekä häpyyn sattuu ja rintakehä on KIPEE, ettei ihan kokonaan raskaus unohtuisi :LOL: :LOL:

Tehilla ja E 32+ 2
 
tervetuloa helmivaavi


koira asiaa: meillä pieni kleinspitz narttu säkä n.29cm. touhuan ja lenkitän ihan normaalisti..

neuvolakuulumisia:
32+5
paino 70,2kg (68,7)
sf 29cm (27cm)
verenpaine: 120/64
pissa -/-
turvotus ei
sykkeet 135+
tarjonta rt

painosta: oon tosi tyytyväinen kun oon saanu pidettyä painon kurissa vaikka oli joulut ja kaikkee, nyt siis yhteensä 5kg tullut :) eikä muuten tartte tulla hirveesti lisää. edellisellä lihoin 15kg ja 10kg kanssa sain tapella painonvartijoiden avustuksella..

kivuttomia supistuksia useita päivässä, muutaman kerran ollut vähä ilkeempi.

hankinnoista: kaikki suurinpiirtein on,pinnasänky pitäisi tuoda vain kotiin asti. mitään en oo vielä paikoille laittanu, jos sitä täs parin viikon sisällä sais laitettua ja pestyä :)


Pia & potkija 32+6 :flower:
 
Neuvolasta

33+3 (31+5)
paino 64.4 (63.7)
sf 30 (29)
verenpaine 140/78 (140/78)
pissa puhdas (+)
rt (rt)
sykkeet 125 poika nukkui (145)
liikkeet ++ (++)

Vauva on hollilla ja pää liikkui enää vain vähäsen, saattaapi siis tulla kun on tullakseen. Kättäri sanoi, että valtakunnallinen suositus on, että rv 34. eteenpäin ei enää estellä synnytystä eikä välttämättä anneta edes sitä kortisonia vahvistamaan keuhkoja. Mutta suositteli silti ottamaan rauhallisesti. Yritti saada mulle aikaa kahdellekin lääkärille, mutta molemmilla oli jo niin paljon ylimääräisiä potilaita, ettei ollut mitään toivoa. Ohjeistus: kipeä pitkäkestoinen supistus tai puolen tunnin sisään 3-4 kipeää napakkaa supistusta, niin sitten synnytyspolille.

Laittoi myös lähetteen polille, jossa katsotaan tän selän vuoksi synnytysasennot etukäteen. Vielä ei ollut sairaalasta tullut sähköisesti maanantaina käymäni magneettikuvien epikriisiä, eilen lääkäri on kaiketi sen kirjoittanut, mutta saattaa mennä pari päivää, ennen kuin sihteeri kirjaa sen sähköisesti koneelle. Ajattelin varuiksi soitella huomenissa sairaalaan ja kysellä sitä. Käynti polilla tullee olemaan noin parin viikon päästä.

Oon ihan varma, että kun nyt puhutaan, että poitsu saattaa tulla ennen aikojaan, menee tämä kuitenkin jonnekin raskausviikolle 52 tai jotain :D

Muuten olo on tosi hyvä, yhtään ei turvottele eikä edes pahemmin väsytä, vaikka "aamullakin" touhusin keittiössä jo puoli viidestä kuuteen kunnes taas uni maittoi...

Kyllä tää vaan on epävarmaa aikaa, kun tuntuu, ettei tiedä luottaisiko omiin tuntemuksiin ja vaistoihin vai antaisiko vaan mennä. Olisi ihana mennä ulos hieman edes käpöttelemään, mutta jotenkin tuo vaisto sanoo, että kannattaa nyt pariksi viikoksi jättää nuo "lenkkeilyt" väliin. Kyllä sitä sitten taas keväämmällä ehtii, eikös naiset!

Nimbe ja rakas poika 33+3
 
tehilla ja pikkukakkonen epäreilua nuo teidän painonnousut :LOL: ku mulle on tullu jo yli 16kg.. :ashamed: enkä ennen raskauttakaan ollut todellakaan mikään keijukainen..



nimbe Hui! Mua rupee jo ihan jännittää sun puolesta, mut toivotaan että poika siellä hetken edes vielä pysyisi!!! :)

--

Huomenna se lääkäri, tuun kertoo kuulumiset sitte taas :)
Nemu ja tyttö 32+2
 
tehilla mulla on melkeimpä sama juttu. ei oo ongelmia ollu oikee. ei oo supisteluja muutaku muutaman kerran tuntunu ku maha menee kovaks mutta kipeistä ei oo tietoakaan :D ollaan siis iloisia.
Painoakaan ei oo tullu tähän mennessä ku vajaa 9kg. oon ollu aina hoikka ainakin 4 vuotta menty samalla 50kg painolla. kamalan näkönen oon ku kylkiluut näkyy pikkusen ja maha olis ku joku uloke :D oon ollu aina kova syömään mutta ei se näy mussa yhtään.
ens viikon maanantaina olis neuvola taas.. Ai nii ja uus vuos menee rauhallisesti täälläkin kans. meen käymään iskän luona. oma mies menee kavereiden kanssa viettämään ''poikien iltaa''. enkä sit uskalla olla yksin kotona. vaisto jo sanoo että on oltava sellasessa paikassa että on turvallista. jos sattuu jotaki nii en oo yksin. eihän sitä koskaan tiedä.
mut jooh.. jos menis odottelemaan päivien viemää :whistle:

Polttaja 33+2
 
Onpahan ollu taas itkuinen päivä.. :'( kävin aamusella neuvolalääkärillä tarkistuttamassa paikat ja hakemassa sairasloma todistuksen. Paikat oli supisteluista huolimatta vielä kiinni, asia mikä mua häiritsi eniten oli et pikkuinen ei oo moneen päivään liikkunu juuri ollenkaan :|
liikelaskentaakin joka ilta oon yrittäny enkä pitkälle oo päässy :ashamed: tietenkin kysyin asiasta ja laittoi heti menemään äippäpolille..
Siel sitten laitettiin käyrille ja eka käyrä oli aika huonohko liikkeiden suhteen ja sykekin vaihteli aika rajusti. Lääkäri ultras ja kaikki näytti oikein hyvältä, painoarvio oli 1740g :heart: :heart: epäili et pikkuinen vaan nukkui ekan käyrän aikana ja istukka sijaitsee etuseinämässä et sekin kuulemma vaimentaa liikkeitä.
Seuraavaksi otettiin uusi käyrä joka oli todella hyvä, oikein mainio =) sykkeet oli hyvät ja liikkeet myös. Pääsin onneksi kotiin ja liikelaskentaa täytyy jatkaa..
eli kaippa ne asiat on sitten hyvin =)

Nina ja Oskari 32+2
 
Tuli vaan poksumaan 35viikkoa täynnä ja nyt kysynkin josko joku osaisi kertoa että minkälaisia supistuksia näillä viikoilla kuuluu tulla jos kuuluu :) mulla tulee päivän aikana muutama semmonen supistus missä joutuu pysähtymään ja vähän kyyristymään että saa olon normaaliksi ei ole kovin kivuliaita mutta tosi ilkeen tuntusia ja samalla tuntuu niinku joku vetäis virtsarakkoa pihalle tuolta alakautta.Onko kellään samanlaisia tuntemuksia? =)
 
Piti tulla poksumaan eli POKS 32+0....

Täällä on tänään laitettu ja pesty kaikki viimeiset vauvan vaatteet odottamaan tuonne lipaston laatikoihin. Ja kyllä pisti miettimään, että mistä ne kaikki on tullut kun niitä oli niin kamalasti. En yhtään innoissani niitä ole ostellut tai jotain =)
Samalla katsoin yhteen muovipussiin sellaiset vaatteet joita olen sukulaisilta tai tuttavilta saanut, ja tiedän ettei ne käyttöön tule. Vien ne sitten sairaalaan ja saavat ottaa lastenosastolla käyttöön jos tahtovat tai vievät sitten mihin lystäävät. Kassiin meni myös molemmat äp pakkauksen potkuhousut ja niihin kuuluvat kietaisu bodyt. Aikani niitä pyörittelin ja totesin, että nämä tuskin käyttöön tulevat kun siinä koossa on muutenkin paljon jo vaatetta. Mietin tässä vielä, että mihin nuo kestovaipat tyrkkään..harsot kyllä pesin ja laitoin kaappiin, mutta ne kestojen kuoret vielä tuolla pyörii...

Tänään ja eilen olen myös ommellut pikkuiselle pussilakanoita ja yhden aluslakanan. Ovat niin pirun kalliita ostaa uutena ja kun syksyllä käytiin Kyläkauppa Keskisessä niin ostin sieltä kangasta pilkkahintaan ja ompelin itse. Eihän nuo nyt yhtä hienoja ole kuin kaupasta ostetut, kun mamma ei mikään ompelija ole, mutta ajavat varmasti asiansa ja tuskin pikkainen niistä valittaa, jos kaikki tikkaukset eivät lakanan sisäpuolella ole juuri niin kuin kuuluisi.

Mä täällä olen kans alkanut vasta nyt tuntemaan jonkinlaisia suppareita. Mahan kovettumista on ollut aina välillä, mutta sekin on mennyt ohi niin etten ole kunnolla edes huomannut. Eilen tuli sitten ensimmäinen kipeä :|
Mietin myös pitäisikö olla huolissaan, kun liikkeitä ei saata tuntua kunnolla koko päivänä. Yleensä vasta illalla kun asettuu nukkumaan, niin alkaa masussa myllertää. Tämmöistä ollut melkein koko raskaus aika, eli välillä tuntuu hyvinkin, mutta välillä on pitkiäkin taukoja ja pitää toista ihan tökkiä et saa sen liikkeelle.
 
nimbe Kevät ja vaunuretket mielessä täälläkin! Nyt pitää ottaa niin iisisti kun vaan malttaa, mutta voi pojat kun sitten pääsee taas liikkumaan! =)

Hankinnat Meilläkin on kaikki muu, paitsi pikkujutut tehtynä. Tänään haimme turvakaukalon, telakan ja rattaat. Sitten vaan tarkistamaan teidän laittamista listoista että mitä kaikkea pientä puuttuu vielä. :) Lastenhuone on vielä ihan kesken ja toimii pikemminkin varastona. Onneksi pinnasänky tulee alkuun tietty olemaan meidän sängyn vieressä, joten jos lastenhuonetta ja sen sisustusta saa valmiiksi ihan heti, niin kyllä sitä ennättää sitten.

Omaa napaa... Olen koko syksyn jauhanut miehelle, että mun on päästävä Flamingon
kylpylään, kun siellä on sellainen mineraaliallas atoopikoille. Nyt sitten vihdoin tänään käytiin siellä pulikoimassa kolme tuntia. En ole uinut varmaan 10 vuoteen yhtään missään, joten olipa ihana ja virkistävä kokemus. Jotenkin levollista vaan kellua lämpimässä vedessä. Osasinpa jopa vähän uidakin, harmittaa sitten vietävästi etten ole käynyt syksyllä ihan omin päin uimassa. Mutta siis atoopikko kun oon, niin ei toi vesi tee oikein hyvää ulkoisesti.

Koirajuttu Otin yhteyttä koirakouluttajaan... En uskalla ottaa mitään riskiä mahdollisesta ongelmasta, mikä meille voi syntyä. Toinen hauva on varmasti ylisuojeleva ja toinen arvaamaton. Toivottavasti saadaan apua ja opitaan itse miten toimia (olen sitä mieltä että ongelmakoiran ongelmat aiheuttaa omistaja... :snotty: )

Ponnekasta vuoden vaihdetta ja paljon vauvoja ensi vuonna!
Jadel84 & Toukka 34+0
 
nina1 :hug: Hyvä, että tilanne tarkistettiin ja kaikki näytti ultrassa hyvältä. Olen itsekin välillä huolissani, kun vauva ei liiku välttämättä päivällä juurikaan, mutte onneksi iltaa kohdin tahti yleensä kiihtyy.

Jadel84 kuulostaa ihanalta tuo kylpylä! Mulla itselläni ei ole diagnosoitu atooppista ihoa, mutta mulla on niin kuiva iho, etten juurikaan pysty uimahalleissa tai kylpylöissä käymään. Näin talviaikaan iho on aivan rutikuiva, vaikka aamuisin vain käyn nopeasti suihkussa ja kaksi kertaa vuorokaudessa rasvaan ihoni.

Täällä jännätään myös nimben puolesta. Toivottavasti pysyy vielä tovin mahassa, mutta oliskohan siellä meidän pinon seuraava vauva. :heart: Tammikuisissa on syntynyt jo ties kuinka monta vauvaa, että kyllä meilläkin kohta tahti kiihtyy.

Nuunuu84 mä olen monet kerrat haaveillut siitä, että olisi ompelukone ja osaisin vieläpä käyttää sitä. Nuo lakanat ja muut on melko kalliita, ja olisi paljon huonoja lakanoita, joista voisi pienellä työllä joku osaava tehdä hyviä vauvan lakanoita. Vaan olen niin surkea käsitöissä, ettei näillä käsillä sellaisia tehdä.

Mun on pitänyt monesti nyt kysyä, että onko selällään oleminen vaarallista, jos itselle ei tule siitä ollenkaan huono olo? Tai että voiko vauva voida huonosti, vaikka mulla ei tuntuisi missään? Pystyn nimittäin edelleen täysin ongelmitta makaamaan selälläni, selkä on ainoa, joka ei siitä pidä.

Mulla on nyt varmaan menossa se raskauden seesteinen ja mukava vaihe. Turvotuksia lukuunottamatta olo on melko hyvä. Peilistäkin katsottuna näyttää siltä kuin voisin paremmin kuin koko raskauden aikana. :) Täytyy nauttia tästä olotilasta täysin rinnoin (todellakin täysin rinnoin, paidan etumus taas täynnä maitotahroja :LOL: ) ennen kuin loppuajan supistelut ja muut vaivat rantautuvat tännekin.
 
Hei pitkästä aikaa! En ole joululomalla ollenkaan avannut konetta, eihän sitä kotona ehdi :)
Joulu meni nopeasti ja helposti ohi, ei stressiä eikä ylensyömistä. Tapaninpäivänä lähdettiin Viroon, kylpylään ja sukujuhliin. Reissu meni oikein hyvin, mutta jälkikäteen kyllä väsytti.

Mulla on olo myöskin nyt aika hyvä, pieniä vaivoja on ja vähän joka päivä erilaisia... Välillä on selkä kipeä ja välillä liitoskipuja ja nyt myös on vähän alkanut supistella. Mutta siis kaikki pääasiassa kunnossa, kun vaan muistaa ottaa rauhallisesti. Neuvolassa kävin aamulla:

rv 32+6
paino 74.3 kg, +350g/vko (joulunajasta huolimatta :) )
Hb noussut 112 raudan ansiosta
sf 28 eli alakäyrää mennään
Rt, vihdoinkin! Poika taisi kääntyä eilen illalla, kun möyrysi oikein kunnolla ja kipeästikin 2 tuntia. Viikkoon 34 kaiketi olisi aikaa kääntyä, kukas sitä kyselikään? Ja nyt kun on kääntynyt, on enää vaikea saada "päätä pois kuopasta"
ss 140 kuten joka kerta ennekin
rr 126/77
ei turvotusta
liikkeitä välillä vähän liikaakin :)

Töitä jäljellä 8 päivää, ei taida olla ongelmaa selvitä niistä.

Mukavaa vuodenvaihdetta kaikille!
 
Ah, päiväkahvi ja pieni hetki omaa aikaa, esikoinen ja isäntä on päiväunilla :whistle:

Tekstiä oli tullut kovasti ja nyt en enää muista mitä piti kommentoida.. :ashamed: Miten tämä muisti voi olla näin hatara? Unohtelen päivittäin pieniä asioita, välillä tärkeitäkin. :snotty:

Ostin eilen pikkuiselle toppahaalarin, en voinut vastustaa. Muutama sisävaate tekisi mieli ostaa,mutta kun ei tiedä sukupuolta... Ensi viikolla meinasin saada aikaiseksi pestä kaikki pienet jo olemassa olevat vaatteet. Pitäisi kai kaivaa pinnasänkykin esiin...on toiminut hyvin varastona tähän asti :whistle: :ashamed:

Supistelee välillä jo melko kivuliaastikin. Mutta jos nyt pari viikkoa vielä masussa pysyisi niin hyvä on. Kovasti liikkuu ja möyryää, mutta mielestäni edelleen raivotarjonnassa pysynyt.

Olen alkanut pelätä synnytystä :/ Edellinen oli suunniteltu sektio ja paranin siittä hyvin ja nopeasti. Luulen, että minulta lähtee taju alatiesynnytyksessä tms. Pahin pelko on joutua hätäsektioon :|

Oikein mukavaa ja rauhallista vuoden vaihdetta kaikille!!! :flower: Ja viettäkäähän loppu vuosi jalat ristissä jottei vauvat vielä tänään synny. :whistle: :D


matami-mimmi ja vauva 34+3 (?) :heart:
 
Hui KiaralA, sulla on jo 36. viikko, ei mene pitkään enää, ei :heart: Minähän en synnytä vielä ainakaan kuukauteen, saa luvan pysyä poika mahassa vielä kasvamassa. Viime yönä heräsin kyllä ekan kerran oikein kipeään supistukseen, mutta se meni reilussa puolessa minuutissa ohi, tuntui lähinnä vain mukavalta, kun tietää, että siellä paikat valmistelevat itseään tulevaan koitokseen :heart:

Nuunuu84:
kade sun ahkeruudelle. Itse ostin työkaverilta niiden vanhoja vauvansängyn petivaatteita, kun tosi hyväkuntoisia olivat. Itse en ole vielä edes huomannut yhdessäkään kaupassa niitä, lienee pitäisi avata silmät ja ostaa pikkaiselle edes yksi "ikioma" pussilakanasetti...

Jadel84: pikkuisen kuulosti ihanalta tuo sun mineraaliallastutustuminen!!! Itsellä ollut todella atooppinen iho, viimeiset pari vuotta ollut jo tosi hyvässä kunnossa ja viimeistään nyt raskausaika on korjannut 26 vuotta p***ana olleen ihon tilanteen. Nyt siis iho on elämänsä kunnossa, toki rasvailen sitä päivittäin, mutta en edes muista, milloin olisin viimeksi joutunut systemaattisesti käyttämään lääkerasvoja, ennen kun ne olivat mulle jokapäiväinen puuha, Saa nähdä miten käy, kun alan imettämään. Tippuu tietenkin hiukset päästä ja iho kuorituu kokonaan :kieh:

Mini77:
Tsemppiä viimeisille työpäiville! Tuntuu jo niin etäiseltä tuo työnteko. Onko teistä muuten kukaan suunnitellut tekevänsä jonkinlaista työtä vauvaaikana? Itseäni kovin kiinnostaisi tienata edes jotain ja pitää samalla pääkoppaa kunnossa. Eilen jo surffailin MOL:lin sivuilla, josko siellä olisi ollut jotain "edustajahommia" tarjolla, mutta ainakaan vielä ei ollut. Eikös se niin ole, että sunnuntaisin tehtävät palkkatyöt eivät laske äitiyspäivärahaa?

Isyyslomasta: Noloa tunnustaa, mutta mitenkäs se nyt muuttui vuodenvaihteen jälkeen? Oliko niin, että vuonna 2010 syntyneiden lasten isät saavat pitää jopa 6 viikkoa isyyslomaa? Miten tuo loma (oli se sitten kuinka pitkä tahansa) vaikuttaa isän kuukausituloihin? (ulapalla kuin käki).

Olipas taas asiaa, nyt odottelen ystävää kahville :heart:
Miettikääs, että kohta voidaan sanoa, että "synnytämme tänä vuonna", hurjaa!!!

Nimbe 33+4
 

Yhteistyössä