** HELMIKUUN HURMAAJAT ** joulukuussa

Olenkin ollut niin työntouhussa koko päivän että nyt vasta ehdin tänne... :) Olen perehdyttänyt seuraajaani ja pidin myös ryhmälleni viimeisen ryhmäpalaverin. Vastuun siirrän jo vuoden vaihteessa, mutta 15.1. alkaa mullakin oikeesti äitiysloma.

Olo on ihan hyvä, mutta väsyttää koko ajan ja syödä vois myös koko ajan. Oliskohan nyt hb laskenut? Toisaalta taas esim. viime yönä valvoin 2,5 h ihan ilman syytä, edes vauva ei myllertänyt niin että olisi hereillä pitänyt. Mulla on tullut nyt tavaksi herätä yöllä kun mies tulee nukkumaan (lukee tentteihin illalla/yöllä) ja sitten mä valvon :(

Mulla taitaa olla tämä maha tosi alhaalla, kun ei kauheesti vielä ahdista syöminen eikä muukaan. Hengästyn kyllä tosi helposti, mutta se on kai normaalia. Muistan että viime raskaudessa en voinut edes käyttää kaarituellisia liivejä kun kaaret ei mahtunut mahan ja tissien väliin... Maha oli silloin vähän toista luokkaa.

Liikkeet on jotenkin muuttunut tällä viikolla. Nyt on enimmäkseen vaan sellaista myllerrystä, ei selkeitä potkuja. Ei kyllä ole hajuakaan miten päin poika tällä hetkellä on, kun liikkeet tuntuu milloin missäkin ja hikkakin(?) välillä alhaalla ja välillä ylhäällä.

Huomenna poks 30 ja neuvola heti aamulla. Viime kerrasta tuntuukin olevan aikaa, saa nähdä missä käyrillä mennään. Ja hb pitää kyllä nyt mitata kun ei ole mitattu kuin kesällä.
 
Mini77 Ai niinkin voi käydä noiden kaaritukien kans.. Ei se oo varmaan kaukana mullakaan, nyt jos ei istu selkä IHAN suorana, niin maha ja rinnat on toisissaan kiinni ja kaarituet "siellä jossain" syvällä. Voiskin muuten auttaa kaarituettomien liivien käyttö! :)
No kunhan ne imetysliivit tulee..
 
Neuvolaterveisiä täältäkin :) toissapäivänä oli neuvola. sillon rv 30+0
Paino nyt 57.2kg (ennen raskautta 51kg)
Hb ei mitannu tällä kertaa. on ennen ollu niin hyvä 128 tai jotaki..
RR 128/72
SF-mitta 28,5 (alkaa tasaantua, ennen yläkäyrän yläpuolella nyt sen alapuolella)
Sydämensyke 142
Tarjonta rt (mutta mikä se on?? anteeks tietämättömyyteni. huomasin sen vasta kotona ja ihmettelin että mikä se on..)

21.12 seuraava neuvola :D Liikkeistä sen verran että nytkin liikkuu ja vaihtaa asentoa koko ajan. sattuu oikee ku se tuonne kylkiluihin työntää.. :heart: mutta on se ihana tuntea miten se siellä liikkuu. ei sitä enään niinkään koko ajan ajattele. mutta tuo maha on alkanu olla edessä. hävettää ku töissäkin kun kahvipöytään istuu ja jos hiilaa tuolia lähemmäs nii maha osuu siihen ja kaikkien kahvit on nurin :ashamed:

vielä olis 4 viikkoa töitä. kumpa jaksais olla töissä. tuota rahaa ku ei puissa kasva. jalkoja pakottaa iltaisin kun töissä joutuu koko ajan kävelemään tai nousemaan autoon ja pois. kyllä onkin illalla kiukkunen ja väsyny. ei jaksa tehdä enään mitää iltaisin kotona. |O |O

Polttaja 30+2
 
Väsyttää! Valvoin taas yöllä klo 3-6... Ja sitten pitikin nousta seitsemältä, kun neuvola oli kahdeksalta. Poika jumppasi yöllä oikein kunnolla, mutta en siihen kyllä herännyt, vaan jotenkin ihan ilman syytä taas. Ja lisäksi mies kotiutui pikkujouluista viiden maissa.

Neuvolakuulumisia aamulta, rv 30+0:
- paino n. 73 kg, kymmenisen kiloa tullut raskauden aikana
- verenpaine ok
- vauva poikittain edelleen. Pitää kuulemma kk:n sisällä kääntyä...
- syke 140
- sf-mitta (vain) 24, johtunee poikittaisuudesta
- hb romahtanut, nyt vain 102 ja syyskussa viimeksi mitattu 130. Ei siis ihme että väsyttää, nälättää ja janottaa. Ikinä ei ole ollut mulla noin alhaalla. Nyt sitten rautaa napsimaan ja pihviä kaupasta. Sain paketin Obsidania neuvolasta, mutta onko jollain parempia ehdotuksia? Tuo on ainakin hankala ottaa kun ei saa ennen eikä jälkeen 2 h syödä.

Nyt pitää kai hetkeksi keskittyä töihin, vaikka tekisi mieli mennä kotiin nukkumaan.
 
Polttaja: Aika hauska mielikuva että istuutuu kahvipöydän ääreen ja kaataa masulla kaikkien kupit! Voi tulla vielä kalliiksi tämä! Itse onnistuin neppaamaan haarukan lautaselta lattialle mahalla, siis vahingossa tietty. :LOL:

Olin synnytysvalmennuksessa Haikaranpesässä eilen. Lieköhän täällä muitakin jotka sinne aikovat!? Oli todella todella mielenkiintoinen ja hyvä iltapäivä, paljon parempi kuin neuvolan tarjoama perhevalmennus. Kätilö puhu synnytyksestä ja saimme vierailla synnytyshuoneessa ja kokeilla halutessa eri laitteita yms. Siellä neuvolan omassa siis käytiin miehen kanssa yhden ainoan kerran ja ei aiota enää jatkaa niitä. Haikaranpesässä vielä toinen vaihe jäljellä, jonka aiheena lapsen hoito. Ihan mahtava juttu esikkoa odottavalle.

Nyt vaan toivon, että voin mennä loppuun asti siellä, eikä vauvassa tai mussa esiinny mitään suurempia epänormaaliuksia. Ainakin motivaatio dieetille kasvoi suuresti! :)

Jadel84 & Toukka 31+1
 
Mini77 huomaatko itse että vauva on poikittain? mahan muodosta? oon kans miettiny et mitenkä päin tää on täällä masussa niin luulisin et rt:ssä kun potkii kylkiluihin ja alempana tuntuu pienempää nyrkittelyä tai luulen ainakin?
mites muilla vauvan asennot`? missä liikkeet tuntuu eniten?


t. Pia & Potkija rv 30+1 POKS :heart:
 
Liikkeet tuntuu oikeassa kyljessä eniten eli siellä on jalat. Välillä alemmissa kylkiluissa ja välillä lonkassa. Ja sitten välillä koko maha heiluu ja myllertää :)

Neuvolassa arveli että peppu olisi alimpana ja pää sitten vasemmassa kyljessä. Tyhjää oli alhaalla ja ylhäällä... Itse olen samaa mietä, kun ei tunnu alapäässä painetta ja toisaalta ei ahdita palleasta olleenkaan vaan tilaa mahan ja tissien välissä on reilusti.
 
mini77 mulla toi hb alhaalla ja obsidan pistää vaan vattan kovaks eikä imeydy, siitä on mulle pelkkää haittaa ni juon sitä nestemäistä iron vital f:ää. Aikasemmin krauterblutsaftia... ne on vähän pahan makusia mut nostaa ainakin sitä hemppaa..



Tänään mulla oli se ihme äippäpoliaika, ja johtui siitä että mulla joskus huomattiin et kalvoista on irronnut semmonen "naru" mikä sitte roikkus siellä, ni halus sitä tutkii, ku siitä ois voinu olla jotain haittaa synnytyksessä, mut se oli painunu kohdun seinämään kiinni :)
sitte se anto tommosen sivuprofiilikuvan 4d ultralla otettuna tytöstä :heart:

kokeillaan osaankohan laittaa sen kuvan tänne :LOL:



Nemu ja tyttö 29+4
 
Heippa!
Olen täällä taustaillut jo pidemmän aikaa mutta mukana kyllä roikutaan. =)
Lääkäri oli tiistaina ja kaikki oli oikein hyvin. Painoa tullut tähän mennessä vajaa 10 kg mikä on mulle erittäin hyvä juttu kun aiemmista tässä vaiheessa tullut jopa puolet enemmän! Olen ihan tyytyväinen.
Muksukan koko arvioitiin nyt n.1800- 2000g mutta kuulemma luultavasti lähempänä tuota isompaa lukua. Hyvin hyvin varovaisen tyttöarvion sain, mä kun luulin että tulee poika! Ihan outoa oli alkaa ajatella että sieltä voi tulla kumpi vaan. =)

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille ja hyviä vointeja! =)

Alina ja 28+6 :heart: =)
 
Malinda
Heissan!

Onpas taas tullut kirjoituksia :) Tervetuloa Leeloo85 ja piipiäiselle paljon tsemppiä uuteen elämäntilanteeseen! Tunnut onneksi suhtautuvan positiivisesti asiaan =)

Samariini Oliko ne ostamasi liivit ihan oikeaa kokoa, siis samaa kuin mitä yleensä Suomessa ostat? Itekin harkitsen tuota sivustoa, kun on niin paljon halvemmat, mutta vähän hirvittää ostaa sovittamatta.

Neuvolassakin tuli käytyä taas piiiitkästä aikaa. Eli viikoilla 28+5 RR 124/79, Hb 118 (jes vähän nousussa), paino 76,3 eli melkeinpä 10kg jo tullu... sf-mitta 26, vauvan syke 145 ja tarjonta RT. Sokerirasituksen tuloksetkin oli ok eli kaikin puolin kaikki hyvin. Sain lähetteen, että saan sellasen tukivyön. Pakkohan se on kokeilla josko siitä olis apua. Samoin sain lähetteen pelkopolille. Onko joku muu menossa tai jo käynyt? Mietin vaan että millastahan siellä on.

Mulla on alkanut selvästi nyt vatsanahkaa kiristää ja vanhat raskausarvet on tullu esiin ja kutittaa kauheesti. Oon nyt sitte rasvannu mahaa päivittäin ja jännä, kun samantien tuntuu mahassa semmonen kärtyisä "älä häiritse, kun mä nukun" -möyrähdys :LOL:

Tuntuuko teillä muuten sellasta järkyttävää paineen tunnetta alapäässä, kun ootte kyykyssä. Mulla tulee välittämösti sellanen olo, että apua nyt äkkiä ylös tai vauva pullahtaa justiin ulos. Varmaan siinä asennossa vaan menee joku laskimo puristuksiin tai jotain, ja siks jotenki veri pakkautuu alapäähän. Tuskin mitään kovin vakavaa, vai? Ei mulla mitään supistuksia oo ollu, vaan tuo kova paineen tunne.
 
Vauvan asennosta: Mulla viikko sitten neuvolassa kätilö sanoi, että vauvan pää on jo alhaalla, eli raivotarjonnassa. Itskin olen niin aavistellut, koska voimakkaat potkut tuntuvat joko oikeassa kyljessä tai rintalastan alla. On (tai ainakin oli) kuulema kaarella masussa, eli pää alhaalla, selkä ja peppu vasemmalle puolelle kaarella ja jalat oikealla puolella. Mitään suurta painetta ei vielä tuolla alhaalla tunnu, mutta välillä saa kyllä haukkoa happea kun tuntuu, ettei rintojen ja mahan välillä ole enää mitään :)

Eilen tuli lääkärin epikriisi siitä mun neurokirurgilla käynnistä. Lääkäri oli kirjoittanut siihen magneettikuvista, että "hoitaikatavoite joulukuu 2009". Näin ollen en ole sairaalaan lähtenyt vielä soittamaan kyselläkseni siitä lähetteestä. Jollei ala kuulua ennen joulua, niin sitten pitänee soitella.

Jadel84: kuulosti tosi ihanalta sun käynti synnytyssairaalassa. Itseäni hieman harmittaa, kun täällä Seinäjoella ei pääse lainkaan tutustumaan tämän sikainfluessan vuoksi synnytyspolille. Mutta toisaalta, mä uskon, että ihan yhtä ulapalla mä tulen olemaan joka tapauksessa jos synnyttämään mennään extepore (tällä hetkellä maalailen uhkakuvia suunnitellusta sectiosta), olin mä sitten päässyt tutustumaan paikkaan tai en :)

Nukkumisesta: saatteko te vielä nukuttua yönne? Mä olen heräillyt jo viimeiset kaksi viikkoa moooooonta kertaa yössä, välillä särkee, välillä on aivan hirveä vessahätä ja välillä on muuten vain sellainen "ahdistava" olo. Toisaalta ei kyllä haittaa, kun sairaslomalla kuitenkin olen, mutta miesparan pitäisi jaksaa käydä töissä ja tottahan se heräilee aina kun mä sängyssä pyörin. (tai "hiivin" keittiöön syömään :)).
 
Develly, ja toki joku muukin jos on kokemusta tuosta Hyvinkään sairaalasta. Ootko käynyt aiemmissa raskauksissa tai nyt tässä raskaudessa sillä tutustumiskäynnillä synnärillä? Mietin, että kierrätetäänkö siellä vaan niitä tiloja läpi vai onko siellä jonkinlaista valmennusta synnytyksestä? Kattelin netistä, että siellä on kahdesti viikossa noita tutustumiskäyntejä, niin täytynee alkuvuodesta sinne mennä käväsemään.

Vauvan asennosta olitte puhuneet. Luulen vauvan olevan pää alaspäin, kun voimakkaimmat potkut tuntuu ylävatsalla oikealla puolella ja oikean puoleisten kylkiluiden alle tungetaan jotakin, minkä tulkitsen olevan jalka. Alavatsalla liikkeet tuntuu vähemmän voimakkailta ja vähän erilaisilta, tulkitsen niiden olevan käsistä lähtöisin. Mulla ei ole neuvolassa kertaakaan tunnusteltu vauvan asentoa. Ehkäpä seuraavassa neuvolassa puolentoista viikon kuluttua sitten. Tosin tuo ensimmäinen käynti uudella paikkakunnalla menee varmaan aika pitkälle siihen, että käydään läpi raskautta ja sitä, mitä täällä kaupungissa on tehty. Täti sanoi puhelimessa, ettei valitettavasti ehdi antaa mulle kuin 30min. ajan, mutta että ehkä me alkuun päästään.

Mulla nukkuminen on ollut viikon ajan todella katkonaista. Heräilen yöllä vessaan ja aamulla, kun miehen herätyskello soi, en saa enää unta. Illalla väsymys on kova, mutta uni ei meinaa tulla ja yöunet on olleet aivan liian lyhyitä nyt monena yönä. Olo on jatkuvasti nuutunut ja väsähtänyt, mutta kun en päiväuniakaan osaa nukkua. Onneksi olen sairaslomalla, eikä päivisin tarvitse mitään ihmeellistä jaksaakaan touhuta, niin tämä väsymys ei niin haittaa.

Mulla on mieliala ollut muutamana päivänä suoraan sanottuna melko alavireinen. En oikein jaksa laittaa edes ruokaa ja olo tuntuu kauhean turhautuneelta. Mies on pitkät päivät pois kotoa, kaikki kaverit ovat koulussa tai töissä ja mä makaan kotona ja yritän tappaa aikaa. Onneksi muuttolaatikoiden pitäisi kohta tulla, niin jospa nämä loput päivät menisivät vähän joutuisammin pakatessa. Ihan hirvittää, että tässä voi helposti olla vielä kymmenen tällaista viikkoa edessä, ettei oikein ole mitään tekemistä. Onneksi välissä on sentään joulu ja joulunpyhät, niin tulee kierreltyä sukulaisissa.

polttaja kuulostaa jotenkin tutulta tuo kahvikuppien heiluminen mahan takia. :LOL: Mun on jotenkin hirveän vaikeaa hahmottaa kehoni uusia ulottuvuuksia, ja äitini luona käydessä onnistuin pudottamaan yövalon yöpöydältä. Onneksi se ei hajonnut, siinä kun on sellainen lasinen kupu. Ja jos tiskaan kattiloita ja laitan ne kuivauskaappiin, mulla on paidan etumus mahan kohdalta aina märkä. Jotenkin toi maha vaan tulee tielle ja kaikki roiskuu sen päälle.

Jadel84:n tutustumiskäynti Haikaranpesään kuulostaa aivan ihanalta! Jos olisin asunut raskauden alussa jo Etelä-Suomessa, olisin ehdottomasti halunnut Haikaranpesään synnyttämään. Käsittääkseni sinne on kuitenkin aika paljon halukkaita ja sinne täytyy ilmoittautua jo hyvissä ajoin raskauden alussa?

Mullakin on ongelmia kaarituellisten rintaliivien kanssa, kun maha ja rinnat on ihan kiinni toisissaan istuessa. Illalla kun ottaa liivit pois, on tuossa kaaritukien kohdalla sellaiset punaiset painaumat. Kaiken lisäksi mulla ei mahdu enää kuin yhdet rintaliivit päälle ja niitä saan jatkuvasti pestä. Pitäisi ostaa uusia liivejä, mutta haluan tilata nuo bravadot ja jos ne on niin hyvät kuin on kehuttu, taidan käyttää niitä loppuraskauden ajan. Enkä millään viitsisi uusiin kaarituellisiin liiveihin satsata enää tässä vaiheessa, kun ne liivit ovat jatkossa kuitenkin vääränkokoiset. Vaikka täytyy myöntää, että välillä käyn kaupoissa ihastelemassa kauniita alusvaatteita ja tulen surulliseksi, kun en voi sellaisia ostaa. Kuljen vanhoissa, kulahtaneissa ja erittäin rumissa alusvaatteissa. :ashamed:

Ihan mukava viikonloppu tiedossa. Paljon täytyy nyt tulevina päivinä kyläillä ja kahvitella, että ehtii hyvästellä kaikki kaupunkiin jäävät kaverit. Tänään vietetään muutaman kaverin kanssa leffailtaa ja syödään herkkuja. :)
 
Ai niin, näin viime yönä ensimmäisen vauvaunen. Olen nähnyt paljon unia liittyen raskauteen tai synnytykseen, mutta tässä unessa näin ihan selvästi meidän vauvan kaikkine kasvonpiirteineen. Vauvalla oli syntyessään todella paksu tumman ruskea tukka ja se oli aivan miehen näköinen. :heart: Vähän hämärä olo kyllä siitä, että mielestäni vauva oli unessa poika eikä suinkaan tyttö niin kuin on lupailtu?
 
Mini77, mulla taas Obsidan laittaa vatsan aivan sekaisin ja tulee niin järkyttäviä vatsakipuja että en vessan lattialta ylös päässyt. Itse söin Spartofer tabuja. Ne on miedompia ja niitävoi ottaa 1-3 kpl päivässä tarpeen mukaan.

Minä myös saatan valvoa yöllä tunnin parin pätkiä ihan ilman mitään syytä. Viime yönä jo pohdiskelin tulevaa synnytystä. Edellinen vauva tuli niin nopeasti, että vähän mietityttää milloin pitää sairalaan lähteä että varmasti kerkiää. Sairaalaan ajaa varmaan 15 min, mutta mihin nämä vanhemmat lapset laittas. Kaikki lastenvahdeiksi sopivat asuu aika kaukana, joten tuhlaantuu aikaa kun niitä joutuu odottelemaan. Jos kiirus tulee niin tokihan mä voin yksinkin synnyttämään mennä, mutta olisi se kyllä kiva että mies ehtisi mukaan.

Avilla 32+1
 
Heiii vaan,

Malinda: Itsellä ei tuollaista paineen tunnetta kyykkyessä ole, mutta ehdin jo kuvittelemaan miten joku kerta vaavi sieltä pullahtaisikin ulos.. :D Toivottavasti täällä joku viisaampi tietäisi mistä se kova paineen tunne saattaisi johtua. :)

Maidon tihkuttamisesta: itselläkin on tiputellut maitoa rv:lta 24 lähtien, välillä sitä tulee enemmän ja välillä ei ollenkaan pariin päivään. :) Mutta aikas ihana tunne se oli kun ekan kerran tajusi mitä ne läiskät yöpaidassa oikein oli. Ajattelin et jos tätä nyt jo tulee, niin en voi uskoa että imettämisen kanssa ainakaan sen suhteen tulisi ongelmia. :)

Obsidanista: Mulle se sopii melko hyvin. Aluksi maha oli ehkä hieman sekaisin, mutta kyllä se siitä sitten rauhottui. :) Otan sen illalla viimeiseksi, ennen nukkumaan menoa, kun terkkari ohjeisti että iltaisin olisi paras aika ottaa se.

Vauvan asennosta: Itse luulen myös että vauva olisi pää alaspäin. Ihan alhaalla tuntuu liikettä, samoin kuin aika ylhäällä kylkien alla. Mutta välillä kyllä tuntuu et Nyytti heiluttelee peppuaan puolelta toiselle kun välillä ihan navan vieressä on kova ja kohonnut kohta, ja välillä se on taas poissa. :) Ja sit joskus tuntuu siltä että kylkien alla tuntuvat liikeet vaihtaa oikealta yhtäkkiä vasemmalle puolelle. :) En mä ole kyllä yhtään varma missä asennossa sielä oikein painitaan, mut viimeksi neuvolassa lääkäri oli sitä mieltä että raivotarjonnassa ollaan (tai ainakin jos tulkitsin käsialan oikein).. :)

Täälläkin valvoskellaan öisin. Ennen olen ollut niin hyvä nukkuja, joten nyt harmittaa kun tulee valvottua oikeastaan ilman mitään syytä. Nukkumaan mennessä olen helposti hereillä yli tunninkin vaikka olisi väsykin. Yöllä vessareissun jälkeen onneksi nukahdan aika usein helpommin. Ja aamulla kun mies nousee töihin, niin voin välillä olla hereillä tunninkin ennen kun taas saan nukahdettua. Kun kuitenkaan en jaksa nousta ylöskään vielä kukonlaulun aikaan. :) Ja valvoskelujen jälkeen herään vasta klo 10 aikaan aamusta, ja monesti aikas väsyneenä..
Kaikki ajatuksen vaan pyörii päässä, suunnittelen vauvajuttuja, mietin koulujuttuja, ja aivan kaikkea mahdollista keskeneräistä mitä pitäis tehdä..

Huomenna pitäisi mennä tyttöporukalla piknik -risteilylle. Joten ensi yönä ehdin nukkumaan valvoskelujen ohella varmaankin 5h, ennenku on pakko nousta ihan järkyttävän aikaisin.. Ja tietysti meikäläinen on kuskina. Välillä sitä tulee mietittyä et mihinkähän mä olen itteni laittanut, olisin voinut jäädä vaan kotiin nukkumaan ja viettämään rauhallista lauantaita.. :D Toiset kuitenkin suunnitteli korkkaavansa jo menomatkalla skumppapullon, mut ehkä malttavat odottaa laivan aamupalalle asti.. :) Huh, väsyttää huominen reissu jo valmiiksi, vaikka varmasti mukavaa sielä tuleekin olemaan! :) Olen vain hiukan skeptinen jo näin valmiiksi.. ;)

Ja viikot menee niin hurjaa vauhtia eteenpäin!

Leeloo & Nyytti 30+0 :heart:
 
Mä olen pudonnut ihan kärryiltä, kun päivät on mennyt sohvalla maaten :ashamed: :ashamed: Pahoitteluni siis, että en kaikkea kommentoi :ashamed: :ashamed:

ikuisuus Silloin kun odotin esikoista niin HYS järjesti vielä ihan sellaisen kunnollisen synnytysvalmennuksen diakuvineen jne. Tällä hetkellä siellä järjestetään vaan tutustumiskäyntejä ja sen itse "teoriaosuuden" voi katsoa netistä http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,27795,27803,27837,27838

Mä en itse aio enää mennä, kun olen siellä jo kaksi lasta synnyttänyt eli tutuksi on paikat tulleet :heart:

Sen verran raahauduin tänään ulos tästä asunnosta, että kävin juttelemassa tuki/sijaisperheasiasta sosiaalityöntekijän kanssa. Mä olen ollut ihan täysin lopussa jo pidempään... Meillähän on tuo poika aika vaikea tapaus ja hän kuluttaa monen lapsen edestä mua, koska olen tosiaan lähes aina yksin lasten kanssa ellei lapset ole hoidossa. Äitini ei enää ota noita yökylään ja muut isovanhemmat on etääntyneet niin paljon, että ei juuri enää olla tekemisissä kuin ns. pakollisissa tilanteissa eli synttärit yms.
Mies ei ole valmis joustamaan töistään pätkääkään vaan tekee tuota yötyötä sellaisella rytmillä, että on noin 5-7 yötä töissä ja sitten päivän tai kaksi kotona. Mies herää max. paria tuntia ennen kun lähtee taas töihin ja on helv. pahalla päällä sen ajan mitä on kotona.

Paljon olen tästä yrittänyt puhua, mutta ei auta mikään. Itsekkyys siis kukoistaa :headwall:

Vois tehdä ainakin tuolle pojalle ihan hyvää saada välillä vähän muuta maisemaa, koska hän on kuitenkin herkkä ja tarvitsee sitä jatkuvaa aikuisen läheisyyttä mitä minä en enää pysty antamaan siinä määrin mitä hän tarvitsee.

Vauvan asennosta sen verran, että meillä vatsassa ollaan lähes poikittain. Kyljet on todella hellät, kun paikat venyy luonnottomasti... Pitää vaan toivoa, että hän tajuaa kääntyä oikein päin hyvissä ajoin, koska mä en todellaKAAN halua leikkaukseen |O Mulla on niin kamala sairaalakammo, että täysin sänkypotilaana oleminen saa nyt jo aikaan sykkeen nousun :ashamed: :ashamed:

Mulla on käytössä tuo Obsidan ja se on ollut ihan ok jokaisessa raskaudessa. Vatsa ehkä on vähän kovemmalla mitä normaalisti, mutta ei häiritsevästi.

Ja täällä on myös yksi yövalvoja... Olen aina ollut huono nukkuja ja nyt on ollut mielessä ihan liikaa kaikkea ja yöt on mennyt ihan miten sattuu... Ja sen todella huomaa aamulla :ashamed:

Tämä tällä kertaa... Mukavaa viikonloppua kaikille :flower:


Develly ja Potkuttelija 31+3 :heart: :heart:
 
Heipä hei.

Nukkumisesta puhuttiin.. oon ollu aika herkkä heräämään yöllä erilaisiin ääniin. potkut ei haittaa unta yhtään. jalkojen pakotus on ollu kaikkein pahin nyt. toissa yönä varsinkin. jalkoja pakotti nii että meinas itku päästä. ku kävin vessassa niin en meinannu päästä kävelemään. laitoin sitten yhden ylim. tyynyn jalkojen alle nii kyllä se siitä.
Pakko on yrittää saada unta ku herätys kello soi 5.00. oon niin hidas aamulla etten kerkeä muuten 7 aikaan töihin :D

Sit oli vauvan asennosta.. täälläkin se pyörii mahassa nii että muhkuroita on missä sattuu :D poikittain on välillä ja navan yläpuolella tuntuu ehkä eniten potkut.. neuvolassa sanottiin sillo että on raivotarjonnassa.. jännä tuo nimi :LOL:

Maidon tihkuttelusta että mulla oli kans kerran yöllä tullu yöpaidalle ja mustissa liiveissä oli kans pienet läiskät. :$

ikuisuus Tiskatessa kyllä maha kastuu monet kerrat. :D se on todellakin edessä. törmäilen keittiön tuoleihin, ja töissä siihen kahvihuoneen pöytään että kahvit lentää :D mutta kaippa siihen tottuu.. ja sit helmikuussa sitä ei ookkaan enään edessä.. :(

No menenpä kattoo Kumman kaa- maratoonia. voipi olla että nukahdan heti ku meen sänkyyn. Hauskaa viikonloppua kaikille!! :heart:

Polttaja 30+3
 
Onpas täällä ollut hiljaista :eek:

Täällä podetaan nyt vaihteeksi flunssaa - jokapaikkaa särkee ja olo on ihan kamala :x Kurkusta ei meinaa mennä mitään alas ja pystyssä jaksaa olla vaan muutaman minuutin :ashamed:

Myös muksut on kipeinä ja se ei ainakaan helpota tätä tilannetta, kun mies on yllättäen töissä (kuten aina).

Toivottavasti huomenna on jo parempi päivä :D


Develly ja Potkuttelija 31+5 :heart: :heart:
 
Huomenta kaikille!

*väsyttää* heräsin viideltä kun vauva rupes leikkimään ja jaksoi möyrytä puoltoistatuntia niin kovaa että ei siinä paljoa nukuttu :D
ja tulipa eilen illalla pistäydyttyä päivystyksessäkin,selkä sanoo totaalisesti ittensä irti plus kun kävelee niin mahaa sattuu,en tiiä sitten onko ne jotkut kohdun kannattimet mitkä paukkuu :/ no muutama päivä tuli sairaslomaa mutta taidampa hakea lisää työterveydestä ens viikolla,jos sais vaikka loppukuun lomaa niin jaksais sitten tammikuussa olla vielä ne muutamat viikot töissä ennen äippälomaa.

kyl toi maha rupee olemaan aikas iso ja tiellä,esim.miehen kädet ei kohta enää yletä mun ympärille :D samaten enää ei mahduta yhtäaikaa seisomaan välikköön mistä mennään keittiöön.

ja nukkumisesta selällään,monta kertaa olen mäkin heränny siihen että nukun selällään,eikä siitä kyllä oo huonoa oloa tullu tai mitään,sen sijaan paria tuntia kauempaa yhdellä kyljellä ei voi nukkua,rupee jalkaa ja lonkkaa särkemään.

maitoa mulla ei oo tihkunu yhtään mutta kauan on nännien päissä ollu sellasta valkoista tahnaa :$ mitä lie sitten onkin..

ja tulinhan mä poksumaankin tänään ois sitten 29+0 hui kauhee ku aika menee äkkiä :heart:
Hyvää sunnuntaita kaikille :wave:
 
Onpas täällä meidän pinossa viikonloppuna hiljaista. Taitaa olla kiireisiä naisia pino täynnä. :D

Piipi Pöppiäinen sanoiko lääkäri, että mistä se kipu mahassa kävellessä johtuu? Tai oliko sen veikkaus tuo kohdunkannattimien paukkuminen? Mulla on itelläni viikon ajan ollut tuota samaa vaivaa ja oon pohtinut, että mistähän johtuu. Kannattaa hakea lisää sairaslomaa, jos tuntuu, ettei tuo muutama päivä riitä. Selkävaivat on niin tuskallisia, ettei kannata itteään liiaksi töissä rasittaa, ja mulla ei olisi muutama päivä riittänyt mihinkään.

Mäkin olen välillä herännyt yöllä siihen, että nukun selälläni, ja miehen mukaan nukun puolet yöstä selällään. Siitä ei kuitenkaan aiheudu mitään kummallista oloa tai vastaavaa, niin onkohan siinä sitten ihan turvallista olla?

Mä käytän kanssa tuota Obsidania rautana. Ei ole ollut mitään huonoja vaikutuksia, mikä on ihme, kun mun maha on yleensä maailman herkin ja mitkään lääkkeet ei sovi.

Täällä on viikonloppu mennyt muuttopuuhissa. Eilen taisin turhan innokkaasti pakata keittiötä laatikoihin ja kurkotella sinne tänne, kun illalla en pystynyt makaamaan kuin yhdessä asennossa ja pienetkin liikkeet ja käveleminen tuntui siltä kuin joku työntäisi puukkoa tuohon alaselän ja pakaran välimaastoon. Ei ole muuttohommat tehty mun selälle tällä hetkellä. :ashamed:

Mutta palaanpa muuttolaatikoiden äärelle. Rentouttavaa sunnuntaita! :wave: Ihanaa, että huomisesta eteenpäin on luvattu oikein kunnon pakkasia.
 
Paljon on taas ollut mukavaa lukemista, kun teidän kirjoituksia lukee. Itse en vain edelleenkään osaa kommentoida muiden tekstejä :ashamed:

Täällä alkaa olla ihanan talvinen maisema. Lunta oli satanut taas yöllä ja pakkastakin on jo jonkin verran. Toivottavasti jouluksi tulisi vielä enemmän lunta :D

Tässä tutkailin kaverini laittamaa listaa mitä vauvalle pitäisi/ olisi hyvä olla ennen sen syntymää tai pian syntymän jälkeen.
Mietiskelin kovasti kun siellä oli kylpyöljy ja vauvaöljy. Mitähän eroa noilla on? Ja tietysti siellä oli kaiken maailman rasvoja ym.
Tällein ensikertalaiselle nuo kaikki vauvoihin liittyvät öljyt ja rasvat ovat ihan utopiaa ja tuntuu jotenkin ettei viitsisi miljoonaa purkkia hyllyihin ostaa kuleksimaan. Eli nyt kysyisinkin teiltä joilla on useampi lapsi tai nyt jo toinen tulossa, niin mitkä pesuaineet tai rasvat ovat sellaisia hyväksi koettuja ja tarpeellisia? Meinasin joulun jälkeen suunnata kaupoille ja ostaa sitten kaikki viimeiset puuttuvat asiat kuten tutit, tuttipullon, rintakumit, liivinsuojat ym. mitä sitten synnytyksen jälkeen tarvitsee. Sillä miehen on vaikea lähteä tuollaisia ostamaan :D

Mutta hyvää ja rauhallista sunnuntai päivää kaikille, sekä kolmatta adventtisunnuntaita.
 
Ihanaa lumista sunnuntaita!

Tuntuu, että ehkäpä se joulufiilis tulee sittenkin, kun maakin on edes hieman valkoinen. Hieman toki harmittaa, etten pääse tän selkäni kanssa tänä vuonna kuuntelemaan kauneimpia joululauluja, se kun on aina luonut niin lämpimän joulutunnelman, mutta pitää pyrkiä nyt vain fiilistelemään sitten täällä kotona :)

Jo tuossa muutama päivä sitten kyselinkin, että onko kellään ollut sellaisia menkkapolttoja alamahassa / alaselässä? Pari päivää meni ilman ja nyt ne ilmaantuivat jälleen. Uutena ovat tulleet myös kovat vihlonnat tuolla "alhaalla jossain". Itse paikallistaisin vihlonnan (viiltävä kipu tjs) jonnekin tuonne kohdusuun seudulle. Olisin odottanut, että tällaiset tuntemukset tulisivat vasta paljon myöhemmin, kuitenkin vielä 2 kk laskettuun aikaan. Onko muilla ollut vastaavia? En siis tarkoita liitoskipuja vaan pikemminkin tuntuu, että vauva pää vihloo tuonne alas...tiedä sitten :LOL:

Devellylle
rutkasti tsemppiä varmasti todella raskaan arjen kanssa. Toivottavasti saat keskustelusta konkreettista apua. Kuulostaa tosi kurjalta tuo sun miehen suhtautuminen, tuntuu tosi oudolta, ettei isä halua oikeasti osallistua lapsen kasvattamiseen ja varmasti keskimääräistä raskaamman arjen jakamiseen. Toivottavasti tilanne helpottaa ennen vauvan syntymistä :heart:
 

Yhteistyössä