** HELMIKUUN HURMAAJAT ** joulukuussa

pilli- ihan samaa tässä minä suunnitellut. Aiotaan aluksi laittaa se pahviloota sängyn sisälle. Pinnasänky tuntuu niin isolta et melkein vois itte käpertyä sinne...

Kellään kokemusta vauvan toppapussista?? Olisko kätevä ja toimiiko turvakaukalon kans ok (olettaen et pussissa on reikää turvavyölle) ?
 
Neuvolalääkärissä käyty eilen.

Kaikki ok, hemoglobiini nousussa. Kohdunkaula ehkä hieman pehmennyt, mutta ei mitenkään vaarallisesti. Sf-mittä 30 cm, joten yläkäyrällä mennään kuten edellisellä kerralla.

Esikoisella korvatulehdus, joten en ehdi tämän enempää tällä kertaa kirjoittamaan.

Rv 29+3
 
tehilla Meillä oli pojalla tuollainen kaukalopussi ja se oli kyllä talvella todella kätevä. Varsinkin jos piti nopeasti käydä esim. kaupassa niin ei tarvinnut sitä koko toppavaruste-arsenaalia pukea päälle. Toppapukua ei taidettu käyttää oikeastaan ollenkaan... vasta sitten kovemmilla pakkasilla se tais olla käytössä. Käytin tuota kaukalopussia myös vaunuissa :ashamed: :ashamed:

Sitten (.) eli neuvolakuulumiset...
Taas tuli sanomista tuosta painosta, kun se ei nouse juuri ollenkaan (100g/vko eli ei mitään merkitystä, koska kukaan ei paina saman verran joka päivä....). Ja nyt kun tuo kohdunpohjan korkeus vähän notkahti niin sain kyllä aikamoista paasausta siitä, että raskausaikana ei saa laihduttaa.
Mä en vaan jaksa käsittää sitä, että ensin alkuraskaudesta sama terkka (55v+) paasasi siitä, että painoa ei sais tulla lisää ja nyt kun sitä ei tule niin mut leimataan ihan kuusnolla :eek: :eek: Mä kuitenkin syön ihan normaalisti ja syön suklaata joka päivä :ashamed: :ashamed: Viime raskaudessa painoa tuli 15 kg, MUTTA mulla oli silloin hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta mitä nyt taas ei ole...

Muuten kaikki oli moitteettomasti.

Nyt ruokakauppaan :wave:
 
Kiitos Develly ! Toihan vaikuttaa loistavalta tuo kaukalopussi, kun sinne saa kädetkin sisälle ja vyöt (5 pistevyönkin) sitten kunnolla kiinni. Ja auton lämmitessä pussin voi avata, jos kuuma tulee. Se mitä mä olin katsonut oli siis sellainen että siinä on hihat, mutta alaosa pussimainen.
 
tehilla mäkin oon suunnitellut tuommoisen kaukalolämpöpussin ostamista. Oon kuullut pääasiassa hyviä kokemuksia täältä. :) Kuulostaa yksinkertaiselta tuo "pukeminen" ja just se, miten helppoa se on avata tarpeen vaatiessa.

Ja äitiyspakkauksen laatikkoa olen ajatellut käyttää aluksi sänkynä. Jotenkin ajattelisi, että vauvalla olisi turvallisempi olo pienemmässä laatikossa kuin jättimäisessä pinnasängyssä.

Huomenna pääsee kirpputorille löytöjä tekemään, toivottavasti vaan olisikin paljon kaikkea tarpeellista edullisesti!
 
Develly Mitkä sulla oli lähtömitat ennen raskautta? Nykyisin ei enää ollenkaan sanota, että painon pitäisi automaattisesti nousta ja että jotain on vialla, jos niin ei käy. Tietenkin jos vauvan kasvun epäillään hidastuvan, on tilanne toinen, mutta muutoin painoa ei välttämättä tarvitse tulla juuri lainkaan. Itse asiassa lievästi ylipainoisilla (BMI 25-29) todettiin, että jopa pieni painonpudotus ei ollut paha asia, muistaakseni n. 30 g viikossa.

Tukivyöstä on ainakin minulla ollut paljon apua painontunteeseen ja liitoskipuihin. Suoritan parhaillaan klinikkapalvelusta, mikä edellyttää pitkiä osastokiertoja ja leikkaussaliassisteerauksia, joissa ei aina pääse istumaan. Ilman vyötä en olisi pärjännyt, mutta vyön kanssa on ollut ihan siedettävää. Itse hommasin vyön melko edullisesti Huuto.netistä, uutenahan ovat varsin arvokkaita.

Mulle voisi synnytyspaikaksi vaihtaa Kätilöopiston. Kyllästyin rukoilemaan diabeteshoitoa Naistenklinikalta, kun ei lääkäri koskaan edes vaivautunut vastaamaan minun tai hoitajan yhteydenottopyyntöön, joten siirryin Kättärille.
 
just kun pääsin iloitsemaan siitä että sokerit sittenkin pysyy kurissa kun kattoo mitä suuhun laittaa niin nyt rupes sitten paino nousemaan.mulle on tähän mennessä 27+2 on viikot niin tullu 1kg painoa mutta nyt sitten viime viikon maanantaista se on noussu vähän reilu kaks kiloa ! :eek: ja eilisestä puolisen kiloa pelkästään,en oo herkutellu ees mitenkään ja turvotusta on vähän ollu sormissa ja nilkoissa mutta en nyt jaksa uskoa että tän vois turvotuksen piikkiin pistää.koko päivän murhetinu ja miettiny että en taida syödä enää mitään ja niinhän sitten se purkautu isona itkuna kun mies tuli halailemaan ja lohduttelemaan..mutta kyllä masentaa ja niin oon ajatellu että jee hyvä minä oon ahkerasti syöny kasviksia ja hedelmiä mutta ilmeisesti no hedelmät on tosi pahasta kun on tää raskausdiabetes.enkä kyllä omasta mielestäni oo syöny niitäkään ylettömästi,omena ja muutama satsuma päivässä.
ekaa kertaa on tosi huonot fiilikset tän raskauden aikana :/
 
pilli- siis ainakin jos nyt puhutaan selän tukiliiveistä, niin niitä saa terv.keskuksista lainaksi. Täällä ainakin piti olla "lähete", eli mulla oli fysioterapeutilta, ja sitä vastaan sain sairaalasta lainaksi. Siellä oli paljon malleja ja kokoja. Saan pitää yli lasketun ajan ja käydä vaihtamassa kokoa tai mallia mahan kasvaessa.
Kysykää, ei tarvi ostaa. Kalliita ovat!

:attn: :attn: :attn:
 
kanella Mulla on ylipainoa noin 20kg eli painoindeksi on tuossa lievästi ylipainoinen -haarukassa. Mun terkka on tosiaan 55+ vuotias nainen joten ehkä tämän ihmisen katsomus asioihin on vähän erilainen kuin näiden nuorempien :/
Tähän asti asiasta on vaan mainittu, mutta nyt kun tuo sf-mitta notkahti tuohon vähän keskikäyrän alapuolelle niin siitä se lähti.
Tuo mittahan riippuu mm. vauvan asennosta (tytteli on poikittain tällä hetkellä....) eikä yhden mitan takia kannata mitään panikkinappulaa painaa.


Develly ja Potkuttelija 30+2 :heart: :heart:
 
Auts auts, kipeitä supistuksia on tullut pari kertaa. Oon ehkä ollut vähän liian innokkaana pakkaamassa muuttolaatikoita ja eilenkin kävin koko kellarin läpi ja löysin viisi Ikea-kassillista kirpparille vietäväksi. Illalla koirien kanssa lenkillä alko sitten oikein tuntumaan masussa, siis semmoisia kovia kouristuksia että hyvä ettei hihnat tippuneet käsistä. Ja tänään sitten sama kun töissä kiipeilin tuoleilla ja vaihdoin kattolamppuja. Ei oo tuollaista sentään aiemmin ollut mulla.

Pyörryttää seistessä... Onko kellään muulla vastaavaa? Siis jos seison paikallani minuttia kauempaa niin jo alkaa vippaamaan, mutta jos liikun niin sitten ei tunnu. Luonnon oma tapa saada raskausläskit liikkeellè? :LOL:

Raskausarpia.... Ensimmäiset tulleet molempiin reisiin. :ashamed: Mutta mahassa ei vielä mitään. Olen siis rasvannut joka päivä niiden ehkäisyyn tarkoitetulla voiteella.

Ihanaista joulukuun jatkoa! :xmas:

Jadel84 ja Toukka 30+0 **POKS**
 
Develly: On se kumma kun noista paino ja käyrä asioista valitetaan aina, on ne sitten mitenpäin tahansa! Mikään ei ole hyvä. :kieh: Toi käyräkin riippuu ihan mittaajasta. Mullakin on joka kerta sanottu vaikka painoo on tasasesti tullut "että onhan toi nyt ihan suhteellisen hyvin noussu" annettu kuitenkin ymmärtää et enemmän ois pitäny tulla! Vaan eipä tullut esikoisestakaan kun semmonen 9kg koko aikana, eikä tule tästäkään.

Muistan myös kuinka esikoisen painosta hänen ollessaan 6kk sanottiin, et pitäis alkaa tekeen puuro veteen, eikä korvikkeeseen kun painaa liikaa!!!! ja tyttö paino sillon 10kg, olihan hän iso mutta eihän nyt herranjestas ton ikästä lasta aleta laihduttaan!! Tokasin siihen sit vaan että kyllä mä sen maitoon teen ja sillä siisti. Teki mieli huomauttaa tän terkan omasta painosta, jota oli ihan reippaasti liikaa... Tyttö laihtuikin sitten vauhdilla kun alkoi liikkumaan ja nyt 2v on n100cm pitkä ja painaa n.13,9kg ei ole mikään hentonen mutta ei lihavakaan.

Enään 8 työpäivää ennen loman alkua... :( 17.12 on viimenen työvuoro ja loma alkaa 30.12. Kyllä tulee olemaan surullinen työpäivä toi viimenen. Mulla on niin ihana työpaikka ja työkaverit että heitä tulee kyllä ihan järjetön ikävä! Onneks voin käydä heitä katsomassa ja pääsen takasin sit kun loma loppuu. :)

Tänään ajattelin myös hakea äippä pakkauksen postista. :heart: ja ehkä uuden turvakaukalon kaupasta kun se on jo maksettukkin, on vaan ollu säilytyksessä siellä.

Mulla on alkanu nyt supisteleen enemmän ja tuntuun sellasia tuikkasuja tuolla alapäässä,välillä vihlasee ihan kunnolla,ei ole liitoskipuja vaan tuntuu enempi siltä et toi jätkä potkis just johkin kohdunsuulle tms. Samanlaisia oli esikoisesta joku reilun kuukauden ennen kun sitten synty. Mä niin toivon että tämäkin syntyis vähän etuajassa mieluummin kun yliaikasena. Esikoinen synty 17 päivää etuajassa ja synnytyskin kesti vaan 6h kaikkineen ja ilokaasulla mentiin kun muuta ei keretty antaan,enkä kyl ois tarvinnukkaan,oisin vaan varmuuden vuoksi halunnu. Toivoa sopii että tämäkin menis joutusasti.

Nyt täytyy mennä tekeen ruokaa ja nauttimaan vapaapäivästä. :)
 
:wave: Pikaista päivitystä täältä suunnalta!

Noin viikko sitten minulla oli äitipolikäynti. Hb oli tuolloin sen 88 ja jäin osastolle punasolutankkaukseen. Olo koheni hitusen ja nyt taas jaksaa olla kotona. Poju oli viikon takaisessa ultrassa virkeä ja painoa oli tuolloin 1050g (27+1). Poju siis kasvaa hienosti ja tuo hänen paino menee keskikäyrällä. :heart:

Oma olo alkaa välillä kyllästyttää, kun mitään ei jaksa tehdä. :'( :headwall: Mutta onneksi poju jaksaa muistuttaa itsestänsä ja poju antaa voimia jaksaa päivästä toiseen. :heart:

Minusta tuntuu, että poju useimmiten nukkuu yöllä. Herää vain, jos itse nukun levottomasti. Vatsassa valvotaan enimmäkseen aamulla ja illalla. :heart:

Painoa minulle on tulluy nyt lyhyellä aikaa reilut 4 kiloa. :ashamed: Osa painosta johtuu noista tiputetuista punasoluista ja loput on varmaan sitten ehtaa läskiä. :LOL: En kuitenkaan ole huolissani painosta, koska ainahan sitä voi sitten laihduttaa. :whistle: :D

Masun taputtelusta on mieleeni jäänyt se, kun oma isäni taputteli vatsaani ja jutteli vauvalle. Itselleni tuo tilanne oli hyvin yllättävä ja jotenkin kiusallinen, vaikka taputtelija oli niinkin läheinen kun oma isä.

Eilen tuli tieto, että minulle on myönnetty äitiyspakkaus. Nyt täytyy vaan malttaa odottaa, että milloin se ilmestyy postiin.

Täytyy tästä taas mennä pötköllensä, kun lepo on nyt tärkeää. =)

-mervi-elina ja poju rv 28+2
 
Kävin kahdella kirpputorilla ja Citymarketissa, ja kannoin melko kevyen kauppakassin tuosta melko läheltä kotiin. Ja mua sattuu taas niin paljon selkään ja pakaroihin, ettei loppupäivänä voi kuvitella tekevänsä mitään. Nyt mulla meni viimeinenkin toivo siihen, että mä töihin enää palaisin, kun en näköjään tosiaan pysty mitään tekemään ilman kauheita kipuja. Olo on surullinen ja turhautunut. :ashamed: Ennen raskautta olin fyysisesti tosi hyvässä kunnossa, joten ainakaan siitä nämä kivut eivät ole kiinni. Nyt en voi kävellä kuin ihan pieniä matkoja ja kunto on kohta varmaan todella huono. Ja mielikin on matala, kun mitään ei voi tehdä ja samalla on huono omatunto sairaslomasta. Saisi nyt vaan lääkäriajan, niin saisi lääkäri kirjoittaa työsopimuksen loppuun asti sairaslomaa. Olisi ihan reilua työnantajallekin, niin voisi hankkia sijaisen ja mulle tulisi parempi mieli, kun asia olisi hoidossa. Anteeksi taas valitukseni, mutta juuri nyt olo on tällainen.

Jadel84 mua on pyörryttänyt seistessä koko raskausajan. Mulle se johtuu alhaisesta verenpaineesta, että jos joudun seisomaan pidemmän aikaa paikallani, sumenee silmissä ja on pakko mennä istumaan ja painaa pää polviin, etten pyörtyisi.

Hyvä mervi-elina, että punasolutankkaus helpotti oloa edes hieman. :hug: Ja mäkin olen kokenut kiusallisena, kun oma äitini ja anoppi on molemmat halunneet tuntea vauvan liikkeitä mahan päältä. Ihan hassua, että noin läheistenkin ihmisten kohdalla mahaan taputtelu tuntuu jotenkin oudolta.

Voisin syödä koko ajan ja melkein mitä tahansa. Mielihalut vaihtelee päivittäin, ja ruokakaupassa koriin kertyy ties mitä. Nyt ostin iltapalaksi joulutorttuainekset ja pakasteessa olevista puolukoista ajattelin tehdä vispipuuroa illalla. Vielä on liki kolme viikkoa seuraavaan neuvolaan, niin ehdin kerätä hyvät kilot ennen sitä. Ja jouluna turpoan varmasti kuin ilmapallo, kun normaalistikin suolainen ruoka jouluna saa sormet ja jalat turpoamaan. En uskalla edes ajatella, millaista turvotus tänä vuonna on.

Menenpä tästä lepäämään ja odottelemaan miestä kotiin.

Ikuisuus ja Kerttu 29+0 :heart: Ihanaa olla jo näin pitkällä.
 
Tervehdys kaikille!! :hug:
Tääl vaan väsyttää, väsyttää ja väsyttää |O |O |O |O
Iskias vaivaa edelleen ja supisteluja tulee onneksi vain muutama päivässä, nekin kivuttomia.
Kumpa jaksais töissä olla edes 22.12 asti, sillon olis neuvolalääkäri.. josko si sais jäädä saikulle ja kotiin lepäileen.. Mä en vaan jaksa olla töissä :ashamed: työt lisääntyy koko ajan eikä sijaisia saa ottaa :( selkä on helvetin kipee työpäivien jälkeen, hyvä jos pääsee kunnolla käveleen. Sohvaltakin nouseminen tuottaa tuskaa :|
Onneksi viikonloppuisin on parempi olo ku saa levätä paitsi sillon ku innostuu touhuun liikaa.

Lauantaina saapuu pinnasänky :) si täytys viel ostaa hoitotaso..
turvakaukalo ja vaunut on hommattu ja vaatteita löytyy myös :)
Oon kans hommaamas lämpöpussia, kuulostaa kätevältä ja oon kuullu et kannattaa hommata.
Tässäpä taas tämä tällä kertaa, jaksamisia ja :hug: kaikille!!

Nina ja Oskari 28+ jotain..
 
Kiitos nina. :)

Vaikka eilen kyllä yritin ajatella, että joku tarkoitus tälläkin on. Oon nimittäin aina ollut sellainen, että meen ja teen ja touhuan koko ajan, ja olen ollut aika huono rauhoittumaan ja olemaan tekemättä mitään. Ainakin tää raskaus on opettanut mut kuuntelemaan omaa kehoani ja sen viestejä, mikä on varmasti tulevaisuuden kannalta oikein hyvä asia. Eikä pysähtyminen ja parin kuukauden rauhassa elely nyt kai maailmanloppua vielä tee. Ja kun kivut kerran pysyy edes suht aisoissa lepäämällä. Täytyy vaan kaikin tavoin yrittää välttää rasitusta ja pistää mies pakkaamaan muuttolaatikot.
 
Develly Eipä kuulosta siltä, että olisi mitään syytä huoleen. Hyvä että et turhaan rupea asiaa hermoilemaan. Mullahan on päin vastoin, että sf-mitta on reilusti yläkäyrän yläpuolella ja taittaa ylöspäin. Tosin tietysti on myös hankala diabetes taustalla, joten sillä kokoa seurataan tarkasti, mutta ei todellakaan mitta korreloi pojan kasvuun vaan nimenomaan asentoon ja mun kapeaan lantioon. Painosta on useampi lääkäri sanonut, että ei tarvitsisi laskea mutta ei myöskään nousta. Mullakin alkuun siis lievä ylipaino.
 
Nosto etusivulle ja POKS 29 :)

Olo on oikein mainio edelleen, ei selkäkipuja kuin vähän ja liitoskivutkin vähän laatuneet kun poju ei enää makaa tuolla lantiossa. Pitää vissiin koputtaa puuta, että jatkuu tähän malliin... Vielä pari viikkoa istten ajattelin että en kestä kipujen kanssa millään eli tsemppiä kaikille joilla ei ole käynyt näin hyvä tuuri.

Öisin kyllä valvotaan sekä minä että poika ja meistä pienempi jumppaa välillä niin että sattuu.
 
Neuvolaterveisiä: Kaikki vallan hyvin selkää lukuunottamatta. Painoa tullut yhteensä 8 kg, saisi tulla kuulema jopa 20 kg :whistle: Verenpaineet ei oo ikinä olleet näin hyvät (70/137), mulla kun taustalla se verenpainetauti. Vauva raivotarjonnassa ja kätilökin näytti kädestä pitäen miten päin pikkanen siellä makoilee :) Sykkeet 137, taisi pieni säikähtää heiluttelusta, kun iski heti hikka :)

Selkä siis edelleenkin todella huonona, maanantaina on neurokirurgin kontrolli ja neuvolassa sovittiin, että pyydän magneettikuvia. Kuulema se säteily ei enää tässä vaiheessa niin vaarallista ole. Pakko se olisi saada tietää, että mikä siellä rangassa on, välilevy pullistunut vai nivelet pois paikoiltaan. Ongelmana on nimittäin se, että sekä spinaali että epiduraali laitetaan juuri niiden nikamien väliin, joissa mulla se kipu on. Joten jos siellä onkin pullistunut välilevy, on siinä jopa halvaantumisriski. Samoin jos jostain syystä mut jouduttais nukuttaan hätäsektion vuoksi, ei anestesialääkäri uskaltaisi sitä lienee tehdä tämänhetkisessä tilanteessa.

Töissä on oltu siis kaksi päivää ja todella kipuisena. Eka päivä oli ihan kaamea ja illalla oli pakko ottaa taas panacodia. Eilinen meni hieman paremmin, mutta valvoin kyllä sitten pitkälle yöhön, kun ei meinannut särky laantua sitten millään :(

Huomena olisi taas töitä, kova olisi hinku, kun töissä on aikuisten oikeasti niin mukavaa, mutta katsotaan nyt. Ollaan juuri lähdössä miehen kanssa kaupungille hoitamaan asioita, joten saa nähdä miten selkä voi muutaman tunnin kuluttua. Kätilökin ohjeisti mua sanomaan sille neurokirurgille, ettei kyseessä ole nyt raskausvaiva, vaan jotain aivan muuta. Tietenkin myös reuma on yksi vaihtoehto (on tutkittu, seroneg), mutta en siihen kyllä itse usko...

Joten valitusta valitusta, mutta muuten kaikki aivan loistavasti! Olin tosi iloinen, kun kaikki oli niin hienosti! Hb:kin oli 128 ja olo onkin kyllä tosi energinen!!! Kumpa pääsisi vaan vielä töihin, edes pariksi viikoksi!!!
 
Tänään on ollut "ensaamitäänaikaan"-päivä :ashamed: On vaan tullut katsottua telkkaria ja otettua pienet päikkärit :whistle:

Illemmalla ajattelin vähän ryhdistäytyä ja alkaa laittamaan noita pestyjä vauvanvaatteita tuonne lipastoon, joka vihdoin tuli eilen (olihan toimitusaika!!! 3 viikkoa kun piti olla 2-3 päivää...).
Nyt alkaa olla kaikki kasassa pieniä juttuja lukuunottamatta. Ja onneksi näin :D


Develly ja Potkuttelija 30+3 :heart: :heart:
 
Heips!!

Ihana masukuva mini77


on: Eilen ihan järkyttävä päänsärky oli koko päivän ja ylämaha sattu, ajattelin illalla et no soitan synnärille mitä ne on mieltä. No ei muuta ku sinne ja verenpaineet aika korkeet oisko ollu jotain 169/94 tai jotain tonnepäin. Jouduin jäämään osastolle yöks koska proteiinit +. Aamulla paineet laskenut ja sain yöllä niihin jotain lääkettäkin. Proteiiniakaan ei ollut niin paljoa ja pää on ihan ok. Joten pääsin kotiin seurantaan mutta epäilevät että olis alkavaa raskausmyrkytystä, vaikkakin uudelleensynnyttäjällä harvinaisempi. Toivottavasti jäis tähän eikä muuttuis pahemmaksi. Ja tytöllä (4 kerran ja eri lääkäri :D) kaikki oli hyvin ja ultran mukaan painoa 1430g :)
semmosia kuulumisia!

Nemu ja tyttö 28+4
 
Moro!

Vauva ollut tänään kai pahalla tuulella :| . Riehuu ja pyörii, potkii ja hakkaa! Keskussairaalassa käytiin katsomassa niitä munuaisaltaita ja olivat suht ok. Kuukauden välein tarkistetaan tilanne. No eipä tässä olekaan kuin pari kuukautta.

Kirppikseltä vauvalle tavaraa. Eilen löysin "ihan oikeesta" kaupasta sen Eisbärchen lämpöpussin, tarjouksessa oli. Olin intona!

Vauvan painoarvio oli 1400g, nyt 28+4. Paljon vai vähän??

Tehilla ja E
 

Yhteistyössä