Helmikuun hippuset 2012 **heinäkuussa**

Larezki Kiitos neuvosta täytyypä kokeilla noita riisikakkuja, syön niitä muutenkin mutta nyt ei oo tullu mieleen.... Ja huomattu on et tyhjä maha pahentaa pahoinvointia... Huh huh...

ON: Olipas tänään taas päivä.. tänään en oksentanu vaikka huonosti voinkin mutta itkee tihrutin töissä varmaan komesti... Omille ajatuksilleni... huh huh... sanoin jo miehelle et oon varmaan tulossa hulluks... koko viikolla en oo ollu oma itteni... Ja yöllä oli tullu kurkku tosi kipeeks... tästä vielä kuume puuttuu ni vola! :S
 
Mulla on lääkäri neuvola ens viikolla ja sit se toinen perus neuvola aika onkin vasta 16+1!!! Herran jestas! esikosta olin kyl näköjään toisella neukku käynnillä 15+5. Toki ekan käynnin ja tokan välillä oli toi lääkärineuvola ja np-ultra niinkuin nytkin. Sekä labrat.

Pikkusen väsyttää kun esikko päätti vimeyönä jutustella ja naureskella sängyssä 22-02 välin. Välillä piti käydä aina lohduttaas et on äiskä ja iskä paikalla. Nyt mies nukkuu kun menee ens yöksi töihin ja mä odotan kauhulla yötä. En tiedä kyl mitä teen jos se ei nuku....!?

Eveny ja M11/10, Myyskä 7+3
 
Mä sain oikein sellasen "alkuraskauden seuranta-ajat" lappusen viime raskaudessa ja nyt terkka vaan katsoi et mm puhelinnumerot on oikein siinä. Eli:

Lääkäri aika neuvolassa vk 8-10
Labra vk 9-11
Ultra äitiyspolilla vk 11-13
Neuvola vk 15-16
Ultra äitiyspolilla vk 18-22
Neuvola vk 22-23

Sit loppu raskaus meni sillee 4vk välein --> 2vk välien --> 1 vk välein tai tarpeen mukaan.

Lapussa lukee myös perus ohjeita neuvolasta ja et Ns. normaali raskaudessa äitiysneuvola käyntejä on 12 kertaa.

Lääkäritarkastuksia on yleensä 3 kertaa eli alku raskaus ja synntystapa arvio + joku?? En muista mikä, voi olla et tarkoittaa tota rakenne ultra käyntiä.

Ai niin mun piti jo täyttää äippäpolille sellanen terveys selvitys lappunen missä kysytään sit myös hätäkaste nimet. Viimeksi jo tuskailtiin ekan neuvolan jälkeen nimiä ja sama juttu oli toissapäivänä.

Hei muuten onko kenellään ehdotusta miten toimitaan kun äippäpolin esitteessä lukee et ultraan ei pääse lapset mukaan. Pitääkö kysyä et saako alle vuoden vanha tulla kun ei meil asu sukulaisia kun 300 kilsan päässä vai pitääkö miehen pakosta jäädä pois. :( Toisaalta olis meillä yhdet tutut mutta äippäpoli käynnit 80 kilsan päässä ja reissuun menee useampi tunti. Ei haluttais jättää näille tutuille ihan niin kauksi aikaa kun heillä itselläkin pieni lapsi.
 
Eveny meillä sanottiin että kyllä periatteessa esikon voi ottaa mukaan, mutta tilanne saattaa olla pienestä hieman pelottava. Ja eikä niinkään se että lasta pelottaisi vaan se että jos kuitenkin tulee huonoja uutisia niin vanhempien on helpompi olla ja reagoida siihen rauhassa kun ei ole kolmatta osapuolta mukana.

Piti täälläkin kaivaa vanha neuvolakortti esiin ja tarkistaa nuo neuvolat.
9+6 ekä käynti
11+4 lääkäri
11+5 np-ultra
tästä eteenpäin kerran kuussa normaalit neuvolakäynnit eli seuraava perusneuvola oli 14+5
20+5 rakenneultra
27+4 lääkäri
30+ viikoilta kaksi kertaa kuussa normaalikäynnit
36+ viikoilta kerran viikossa
36+4 synnytystapa ultra/arviointi

Näin siis täällä eli normaalikäyntejä 10, lääkäreitä 2, ultria 3 joista kaksi ilmaisia...

Olotilassa ei raportoitavaa muutosta...

Hohto ja :heart: 9+5
 
Heipparallaa jälleen ja kiitos Eveny kun jaksoit uuden pinkan väsäillä! =)

Noista vitamiineista; ostin itsekin melkein heti plussaamisen jälkeen noita Multivitan raskaus- ja imetysajan vitamiineja ja niistä saapi kyllä kaiken. A-vitamiinia tulisi hieman vältellä...joku mietti niitä kalaöljykapseleita. Niissä taitaa olla melko useasti lisättynä myös A-vitamiinia. Noita raskaus-ja imetysajan vitamiineja kannattaa kyllä popsia sillä niissä on sitä paljon perään kuulutettua foolihappoakin jota pitäs (etenkin) raskauden alkuaikana syödä. Se edesauttoi muistaakseni sikiön hermoratojen (tms. hermoihin liittyvä, liekkö tuo rata vai mikä...). Ja muutenkin on tärkeä lisä raskaus- ja imetysaikana! =)

).( Tänne on rantautunut niin järkyttävät pahoinvoinnit että hyvä että töihin kykenee aamulla. :x Ennen naureskelin niille jutuille että pitää tyyliin sängyssä jotain ennen ylös nousemista syödä mutta enpä naureskele enää... Tämä krapulaa muistuttava olotila on nyt jatkuvasti päällä ja aamuisin ihan pahimmillaan. Jos en syö tuntiin niin on pystyssä oleminen yhtä helvettiä! Päätä särkee ja tulee todella kiukkuseks kun verensokeri laskee... Puuh, on tämä ihanata! :D
Huomenna on ensimmäinen neuvola ja nyt sitten jo se toinen ultra. Varpaat ja sormet on ristissä että kaikki ois hyvin, ainakin "oireet" puhuvat puolestaan joten olo on ihan positiivinen sen suhteen. =)

Tsemppiä kovasti kaikille ja nyt vielä oireettomille pidän peukkuja ettei nämä olot sinne suunnille rantautuiskaan!!! :LOL:

lilu + "nakero" 6+? (ehkä enemmän, ehkä vähemmän...)
 
Mulla olisi lääkärineuvola 13.7 ja np-ultra äitipolilla 18.7.
Onko muilla ollut alaselkäkipuja? Mulla oli eilen illalla ja yöllä ihan hirveet alaselkäkivut ja enemmän vasemmalla puolella ja hieman mahan puolella. Piti ottaa panadol mut ei mitään apua. Tänään jo parempi olo. Mitään vuotoa ei ole ollut.. toivotaan että olis kaikki kunnos. Voi olla varmaan jotain kasvukipuja??
 
Juuri ultrasta tultu ja siellä se pikkuisen sydän pompotteli ja pikkuinen näytti kuulemma täydelliseltä. :) Pienet käsien ja jalkojen alutkin jo esillä, voi :heart: Eipä nyt muuta tälläkertaa, tsemppiä muille :)
 
Ihana kuulla kivoja uutisia!!!

Eewokki täällä samaa rataa, mutta eilen ja tänä aamuna sain vältettyä oksentamisen kun mulla oli sängyn vieressä pillimehu jota join heti kun silmät auki sain ja sit nousin ja heti mehujäätelökouraan! sit piimää menny kamalana , kaveri sano et sillä helpottanu piimällä ja mullakin toimii.. :)9

On: Joudun kans tänään hakemaan saikkua.. Kaiken tän oksentamisen päälle.. mulle pukkas kamala flunssa ja lämpöö oli äsken tk ssa 37,7... Et todella kiva viikonloppu tiedossa...huh huh... tuntuu et tää elämä on yhtä valittamista... jospa tää tästä kun saa kuumeen pois...
jaksuja kaikille

Ippe+pikkutaateli 7+2:heart:
 
Hiphei!

Eilen oli lääkärineuvola rv 10 ja pienen sydämensyke kuului selvästi dopplerilla :heart:
Edellisellä neuvolakäynnillä ultrattiin salamatkustaja näkyviin vahvan sydämenpompseen kera.
Ultriin tuleekin kotiin kutsu- lääkäri kirjoitti lähetteet. Kohtu vastasi kokoa. Viimeksi ainakin sain sairaalassa suoraan seulavastaukset heti np-ultran jälkeen (olin käynyt 2 viikkoa ennen labroissa)

Ainakin KYS:ssa lääkärit ovat ehdottomia, että sisaruksia ei saa ottaa mukaan. Se, jos kuvaruudussa näkyisikin jotain ei-toivottua, voi järkyttää pientäkin ihmistä-jos äiti ja isä ovat poissa tolaltaan ja esim. spontaanisti alkaisivat itkemään (itse ainakin kuvittelisin kollaavani kunnolla- ei mitään elokuvien kyyneleitä :( ) Tuollaisia tilanteita varten voi palkata esim. MLL kautta lastenvahdin-ei maksa paljoa ja pieniltäkin paikkakunnilta löytyy.

Voimia kaikille pahoinvoiville ja väsyneille! Mulla oli edellisessä raskaudessa ihan järkky olo, mutta nyt oma vointi on ihan loistava-vähän epäuskoinen olo välillä koko raskaudesta, kun vointi tosissaankin on niin hyvä :)

Vaihdoin mammavaatteet käyttöön- liian ahdasta alkoi olemaan normi-vaatteissa. Tunikat on kuitenkin ihan normi-vaatteita- niihin mahtuu kasvava vatsa kivasti vielä jonkun aikaa.

Mutta nyt lähdetään miehen ja kuopuksen kanssa järvelle, moikka!

T: luputupuna ja heppuli 10+1
 
Todiin tänään eka neuvola käynti oli ja hieman jäi harmittaa.
Oma th ei ollut paikalla vaan lomalla ja tuuramassa oli kouluterveydenhuollosta(!) nuori henkilö joten ensimmäinen käynti oli aika tynkä.. :/ Sain lähetteet labroihin ja jonkin verran esitteitä.. Ultraan tulee kutsu 2-4 viikon päästä, silloin vasta pääsee katsomaan onko siellä masussa mitään. Halusin että kokeillaan dopplerilla sydänäänet löytää mutta eipä hän niitä löytänyt tai sitten ne on piilossa :)

Lisäksi ärsyttää kun siellä otettiin paino niin se näytti 1kg enemmän kuin kotivaakani, porukoiden vaaka ja sekä työpaikan vaaka :D meinaan kyllä asiasta sanoa vaikka ei niin iso asia ole :D

Raskausoireisiin tullut lisää mielialanvaihtelut mitkä on kyllä aika jänniä, olen enemmän herkällä päällä :) Itkeskelin parin ohjelman pariin mitä telkkarista katsoin, jotka ei ole koskaan ennen itkettänyt :D Mahakin on ottanut selkeän pyöreän kohouman :)

Jaksamisia kaikille oloihin ja vuotoihin :)

Giggles & 9+1
 
Nyt ei enään tarvitse odottaa kovin pitkään sitä np-ultra!!Mä meen sinne 19.7!!Ostin kotiin doppleri jossa on LCD-näyttö että näkee ite ne vauvan sykkeet!!Mulla oli edellisen raskausaikana kans doppleri,mutta siinä ei näkynyt niit sykkeitä!!ja täälläkin etova olo sen kun vaan jatkuu!!Täytyy mennä syömään ettei mee olo ihan heikoksi!!

Miita1969 & lilliputti 10+30 :D
 
Tänne tuli tänään postissa kutsu ä-polille sit sinne niskaturvotus ultraan, joka vasta 12+6 eli elokuun alussa.
Täällä siivousintoilija:D Olen siivonnut tänään vaikka kuinka paljon, kun kävin vanhemmiltani lainaan sen ostos tvssä mainostetun höyrypuhdistimen ja kyllä toimii:) Innoissani pesin kylpyhuoneesta kaakelit ja kaikki ja eikun likainen vesi vana valui, vaikka on niitä hangattu enneki, mut tolla höyryllä puhdistui kyllä ihan eri luokkaa:) Illalla meinasin jatkaa siivousta, ensin hieman voimia kerättyäni:D Sohvat ja wc:n, verhot, matot jne.. illan ohjelmana:)
Mukavaa kesäpäivän jatkoa kaikille!
 
Laretzki
ON. On kyllä ihana päästä vähän niinkuin kunnolla lomailemaan tänne äidin grilliherkkujen ääreen. Saa nähä kuinka pahasti ehdin lihoa tässä ennen seuraavaa neuvolaa kun saa herkutella noilla grilliruuilla oikein kunnolla. :D Syöty jo porsaan grilliribsejä (joita saan uudestaan kun mies liittyy viikon päästä seuraamme) ja äiti luvannut vielä grillikanaa, pihvejä, lammasta...:p

Joku kenties voikin tuosta jo päätellä, että pahoinvointi on hiukan väistynyt. Aamuisin herätessä on paha olo, siihen saakka että saa jotain suuhunsa. Päivisin se ei kuitenkaan juuri enää iske *koputtaa puuta*. Sen sijaan päivisin iskee ihan hillitön nälkä, vaikka tunti-pari sitten olisi ruuan juuri syönyt...Noh, lomaillaan nyt ja kattellaan sitten taas terveellisempää sapuskaa kun päästään näistä hömpötyksistä eroon. On meinaa pikkusiskon rippijuhla herkutkin vielä edessä. Onneksi sinne on asuksi yhet mammahousut niin ei haittaa vaikka maha pömpöttäskin oikein urakalla. :LOL:

Lare ja Spyro 6+6
 
Huh tätä hellettä!! Tänään on ollut tosi tukalan kuuma, mutta onneksi pahoinvointi on selvästi lievempää kuin alkuviikolla. Tällä viikolla oon tainnu oksentaa joka päivä.... :( Joskus aamulla, joskus illalla... Töissä on ihan hirveetä, kun ei oikein jaksaism oksettaa ja ahdistaa tää kuumuus... Tänään ei tosin ole ollut kuin hetken huono olo ja sekin meni syömisellä ohi.

Ens viikon keskiviikkona ois seuraava neuvola ja sitten pitäis päästä kuulemaan pikkuisen sydänäänet!! :) Ultraa saa odotella viikon pidempään.

Jaksuja kaikille!!
Undine ja pikkuinen 9+4
 
Huih. Tiistaina ultra ja illalla mun äiskä tulee meille. Sillä on vasta tosin syyskuussa synttärit ja isällä maanataina joten kysyin et saanko molemmille antaa tiistaina lahjan. Lahjana olisi kopiotu ultra kuva.

Kamala kun mun maha ja tissit on kasvanu hurjasti. Äsken menin esikon kanssa suihkuun ja mies oikein tuijotti mun tissejä. Kysyi et mitä botoxia oon niihin pumpannu. E kupista H:n kasvanut viime raskauden alusta.
 
Mulla ens keskiviikkona lääkärineuvola ja ajateltiin sen jälkeen kertoa tuleville isovanhemmille raskaudesta. Mun äidillä on ens viikolla 50v synttärit niin kiva ylläri sille. Haluaisin kans antaa ultrakuvan lahjaks mut ultra vasta sit seuraavalla viikolla. Ekan ultran kuva on niin epäselvä ettei siitä juuri mitään erota..

Mulla ei ole pahoinvointia ollut juurikaan yhtään. Kerran olen joutunut oksentaa toissa viikolla kovan pääkivun vuoksi. Nyt on taas pää ollut kipeä aamusta asti. Ärsyttävää, enkä tiedä mistä johtuu. Olen ajatellut sen johtuvan helteestä..
 
Tänään oli ensimmäinen neuvola. :) Aikaa kului neuvolatädin kanssa jutellessa vähän yli kaksi tuntia! Terveydenhoitaja oli todella mukava, lempeä ja ymmärtäväinen. :cool: Pitäisi ensi viikolla varata aika ultraan ja viedä pissanäyte tk:seen. 4.8 on sitten lääkäri. :)
Tänään kauppareissulla alkoi vatsaan vihlomaan joka askeleella ja alaselkä kipeytyi niin että sai askel kerrallaan mennä eteenpäin ja ihan hengitellä kun koski. Sitten alkoi menkkamaiset kivut ja ne menivät nopeasti ohi kun pääsi lepäämään. Toivotaan että pienellä kaikki kunnossa! Lisäksi mies on nykyään todella kiinnostunut ja huolehtivainen, haluaa välttämättä jokapaikkaan mukaan. Katseli kaupassa myös vauvojen pottia, ammeita ja vaatteita. :D
Voikaa hyvin ja toivottavasti kullanmurut pysyy kyydissä. =)


Skooby ja Nuppu 8+4
 
Täällä oli paljon sellasia joilla on edellinen vielä alle vuoden vanha, joten kysynkin teiltä että:
Missä vaiheessa ajattelitte luopua tutista, pullosta, tissistä ja yö maidosta siis jos teillä näitä käytetään. Mäkun mietin et ainakin ennen vauvan tuloa poika saa luvan oppia olemaan öisin ilman maitoa. Eli unikoulua kehiin heti kun vaan vanhempien voimat siihen riittää. Sit tutti... Hmm. On vaikee luopua tutista jos vauva huolii tutin myös. Pullosta luopuminen kans on yks asia. Kaikki nää pitäis jättää reilusti ennen vauvan tuloa ettei tuu liikaa kaikkea yhtä aikaa tai sit vasta kun vauva on jo ollut jonkun aikaa. Meidän Milo on vauvan tuleessa (jos syntyy helmikuussa) melkein 1v 4kk..

ON: Hirmuisen vaikee yö takana. Tuntui kun vähä väliä olis vauva painanut rakkoa. Mut eihän se vielä ole mahdollista. Ellei sit kohtu ole jotenkin vaikeassa asennossa. No se selvinnee tiistain ultrassa.
 
Heips...

Pahoittelut ja kovasti voimia suru uutisen saaneille :hug:

Harmittaa niin kun ei kerkee täällä palstoilla käymään niin usein kun haluais...mut eritän vähän pysyä mukana mistä täälä jutellaan... =)

Parisuhteista täällä oli puhetta me: ollaan tavattu 2004 ensimmäinen yhteinen "velka" koti ostettiin 2005 kihloihin ja muutettiin nykyiseen kotiimme 2007 esikoinen syntyi 10/2008 pikkukakkonen 5/2010 naimisiin menimme 3/2011 joka oli 4v. kihlapäivämme ja nyt pikku kolmonen toivottavasti 2/2012(josta myös tulee perheemme kuopus):heart:
tässä näin nopeasti meidän reilu 7 vuoden taival... :)

viikolla sain hcg:n tulokset jotka oli nyt nousseet hyvin ja oli yli 13000 ja siis noussut nyt 2vkossa tuosta 28... :)

Nyt rupee jo mieli oleen ihan hyvä raskautta kohtaan kun on päästy tästä ensi "häkeltymisestä" voi olla jos olisin kerennyt kierukan laittamaan niin koskaan ei olisi sitä pikkukolmosta lähdetty enään yrittämään...näin sen ajattelen että jos tämä kullanmuru syntyy niin meille on tarkoitettu 3 ihanaa pienokaista :heart:
mutta melkoista tunteiden vuoristorataa on ollut edelliset 3vkoa...: /
nyt sitten mietin josko sittenkin kävis varhaisultrassa niin sais asiasta varmistuksen... :)

no nyt pitää lähtee aamu toimiin tyttösten kanssa :)
aika omaan napaan oli...:ashamed:

Cristiina ja pikkumuru 6+2
 
Eveny Meillä lopetettiin imetys kesäkuun viimeisenä päivänä pojun ollessa 11kk. Ensimmäisenä yönä oli ½ tuntia suoraa huutoa ja loppuyö unta aamuun asti. Seuraava yö olikin ensimmäinen ehjä yö - niitä onkin lopetuksen jälkeen ollut kaikki =)
Päästiin siis tosi helpolla.

Tänäaamuna alkoi toinen rinta vuotaa kirkasta "maitoa". Yöpuku kastui litimäräksi ja olenkin nyt miettinyt, että onko tämä vielä kuopuksen maitoja vai jo uuden tulokkaan?
 
luputupuna mä en koskaa imettänyt kun pojan elämä alkoi teholla. Kotiin tuleessa keuhkot oli vielä niin huonot ettei jaksanut imeä rintaa. Mutta tuo pullo, tutti ja yö maito meillä on vielä.
 

Yhteistyössä