Helmikuun hippuset 2012 *elokuussa*

Eipä tuu usein kirjoiteltua, vaikka joka päivä käynkin lukemassa...
Pahoittelut kaikille surun kohdanneille! :hug: ja tervetuloa uusille! :wave:

Jotenkin tässä nyt vaan odotellaan ja odotellaan, eikä mitään erikoista oikein tapahdu... Nt-ultra oli jo joku aika sitten ja kaikki hyvin, sen jälkeen ei oo tapahtunu juuri mitään. Kovasti odotan ekoja tuntemuksia liikkeistä! Jospa sitten alkaa tää kirjoittaminenkin tihentyä... :)
Ällöttävä olo on edellen, mutta ehkä hiukan harvemmin kuin alussa. Oksentaa joutuu kyllä silti vieläkin joskus ja edelleenkin hajut etoo ja kaikki ruoka ei maistu... Odotellaan parempia aikoja.. :rolleyes:

Ellu ja miita ehkä Tyksissä nähdään! ;) Mulla laskettu aika 5.2.! Tai ultran mukaan jo 2.2.

Tsemppiä kaikille tupakasta luopuneille tai sitä yrittäville!! Hyvä, että pidätte lapsen terveyttä etusijalla!

Salmiakista Onkos se nyt niin, että salmiakkia ja lakua ei saa syödä sen takia, ettei paineet nouse?? Onko se ainnut syy?? Mua kun niin tekee mieli salmiakkia ja lakua!! :D Omat paineet on aina olleet hyvät jotain 100/70-110/75, niin oon antanut itselleni luvan joskus syödä, mutta aina mietityttää, että onko jotain muutakin syytä....??

Undine ja pikkuinen Taavi 13+4
 
Heipparallaa pitkästä aikaa!

Enpäs ole käynyt täällä pitkään aikaan kun on työt alkaneet mutta jospa nyt taas hieman reipastuisi tässä kirjoittelussa.

Pahoittelut suru-uutisen kohdanneille. :'( Kovasti tsemppiä ja voimia!!

Onpas tarkkoja nuo ultrakuvat!!! :O :) ja hauskan näköisiä tosissaan kun siellä jalat suorassa venytellään! Nyt on kovat odotukset ensi viikon tiistaille kun meillä koittaa se nt-ultra...jännittää ja hermostuttaa ja vaikka mitä mutta oletamme siis tietenkin että kaikki on kunnossa! :heart: (olenhan minä sen nakeroisen jo kolme kertaa nähnyt kun olen sytkyillyt alusta asti tuolla ultrissa itseäni rauhoittelemassa...hehheh...)

Paha olo ja yökkiminen (ja ihan oksentaminenkin valitettavasti) alkoi heti kun työt alko heinäkuun alussa... Töihin lähtö on ollu yhtä taistelemista ja väkisin syömistä, odotan todella että nämä olot alkaisia pikku hiljaa helpottamaan. Sentään nuo ilmat viileni, mistä muutkin taisi tuuletella, niin olo on sentään hieman inhimillisempi ilman törkeää hikoilua ja hoippumista! :p Yritän koko ajan vaan ajatella että noh, onpahan jotain mistä ainakin tietää olevansa raskaana ja kyllä minä nämä kestän kun tietää millainen palkinto siellä lopussa odottaa mutta silti... saisi jo loppua! :D

Nt-ultra on siis ensi viikolla ja tuo LA on 19.2.. Viikkoja on siis kasassa nyt 11+4. Jännä muistella nyt kun aloitti kirjoittamisen tänne hämillään ja ihmeissään kun viikkoja oli silloin jotain alle kuusi ja tässä sitä nyt mennään. =)

Noista sukupuolijutuista vielä että täällä suunnilla monet odottaa meidän saavan TIETENKIN pojan, mutta minusta jotenkin tuntuu että neiti siellä köllöttelee... Tuo sydänääni juttu olikin ihan uutta, pitääpä kuulostella viimeistään lääkärikäynnillä minkälaista jumputusta sieltä kuuluu, junaa vai heppaa! :D

Kovasti jaksamista kaikille mammoille!!!

Lilu + nakero 11+4 :heart:
 
Taas on kotiuduttu reissusta ja pikakuulumiset. Mammahousut tulivat postissa ja mahtuvat päälle. Yllätyin siitä, että reidet ovat kuitenkin aika tiukat.. toki nekin venyvät. Housut jalassa ei kyllä voisi arvata, että mammahousut ovat. Positiivista. BellaBambinista tilasin. Nyt on sitten valmiina jos maha yhtäkkiä alkaa kasvamaan.

Maanantaina meillä on ultra eli sitä odotellaan. Tänään huomasin, että eilen ja tänään mua EI ole väsyttänyt. Aivan outo tunne.. tuntuis kuin jaksaisi tehdä mitä vaan!! Jos tämä tunne pitää, niin olen tooodella iloinen. :)

Haleja suru-uutisen kohdanneille ja haleja myös hyvien uutisien saaneille.

Line ja Nano 11+1 :) (näin ne viikot poksuu huomaamattaan).
 
Laretzki
Tulipahan käytyä pilates tunnilla äsken, ja täytyy sanoa, että niin se Spyro vaan vaikuttaa omaan oloon jo aika paljon vaikkei kokoa ole kuin se vajaa nelisen senttiä. Mä hikoilin vielä normaalia enemmänkin, ja hikoilusta huolimatta mulla oli ihan tajuton vessahätä tunnin päätyttyä (ja olin käynyt kahdesti just ennen tuntia vessassa). Liikkeet ei tehdessä sinänsä tehneet pahaa, mutta jaksamisen takia tein ne kevyimmät tai keskitason versiot, vaikka alkukesästä vedin ihan sata lasissa kaikki liikkeet. Siitäkin huolimatta tunnin loputtua sain keräillä itseäni kun meinasi huimata ja ohjaaja tulikin kyselemään että onko kaikki ok. Sanoin että joo, et heikotukselle on ihan syynsä (muukin kuin pilateksessa tosi huono kunto) etten ole ollut yksikseni tunnilla. :) Harmittaa ihan tajuttomasti kun ohjaaja kertoi että tuolla salilla alkaa syksyllä mammajooga, kun siellä yksi jooga ohjaaja odottaa itse. En pääse kun pitää syysohjelman alkaessa palata koulun penkille :mad: Noh, ehkä mä sitten meen siihen vauva&mamma joogaan jota aletaan pitää sitten kun se ohjaaja on pikkuisensa saanut...

Pakko liikkua mahdollisimman paljon, kun tuo mies on ihan mahdoton. Kantaa kotiin sipsiä ja ehdottelee koko ajan "tuonko mäkistä jotain?" "käydäänkö raxissa lounaalla" "haetaanko aasian grillilta iltapalaa"...Se ei selkeesti oo vielä lukenut noita lappusia ja lippusia tarpeeksi hyvin, ettei mun oikeesti tarvi syyä kahden edestä. Vaikka nälkä välillä sen mukanen oliskin. Haluisin kuitenkin pitää ton painon nousun minimissään...:rolleyes:

Lare ja Spyro 10+5
 
Voi tuollanen mammajooga olis varmaan niin mahtavaa! Tääläpäin tuskin sellasia järjestetään mut pitää kyllä syksyn ohjelmistoja seurata jos jotain mammajumppaa ym. järjestettäisiin. Spinningissä käyn vielä mutta ei sielä ihan täysillä pysty/uskalla enää polkea. Mulla paino on onneks laskenut n. 2kg mikä on ihan hyvä ku oon hieman ylipainoinen. Meillä mies on kans hirveästi alkanut huolehtimaan mun syömisestä, mikä on toisaalta ihanaa.

Mitenkäs muiden masun kasvu on kehittynyt? Mulla ei mielestäni maha normaalia enempää pömpötä vielä mutta olen kyllä hyvin tietoinen, että kohtu on kasvanut. Alavatsaa painellessa tuntuu aika hyvin painetta.

Masuasukilla ei vieläkään mahanimeä mutta viikot nyt 14+2.
 
Onko teillä matalapaineisilla muutenkin verenpaineet matalat? Mulla RR huiteli neuvolassa 170/80-luokkaa, pelkästä jännityksestä! Oon kyl tottunu verenpainemittareihin ym työni puolesta, eikä paineet koskaan oo olleet noin korkeella. Multa siis salmiakki ja lakritsit kielletty :/ Munkin mielestä em herkut on rajoituslistalla vain verenpainetta nostavan vaikutuksensa takia.

Abrakadabra, tämä päivä meni murehtiessa ja tippa linssissä. Viikon ainoa vapaapäivä, enkä päässyt lähtemään pahan mielen kanssa mihinkään ulos. Iso itku pääsi vasta kun mies palasi illalla töistä kotiin. En muista koska ois ollu näin itkuherkkä, eikä oo ollu tämmöstä vielä odotusaikana. Päivän päälle oli ihan turha, paksu, saamaton, yksinäinen ja rumakin olo :D
Mies ehdotti, että oisko hormoneissa heittoa johonkin suuntaan petipuuhien jälkeen... Taitaa olla!

Harmitti, kun en viittiny/halunnu/jaksanut lähteä ulos. Pitäisi harrastaa liikuntaa enemmän, ylipainoa on ennestään ja tuntuu että paino nousee koko ajan. Maha on turvoksissa, mutta ei tätä vauvamasuksi voi vielä sanoa. Tosi lihava olo! (sori valitus) Mammajooga kuulostaisi aika kivalta ja rauhoittavalta liikunnalta!


surkumielellä ja unen tarpeessa

ilutiak ja kuplis 13+6
 
Viimeksi muokattu:
Moro!

Pepe: pitääpä koittaa juoda enemmän, josko se auttais verenpaineeseen. Ilutiak, mulla ainakin on aina ollut matala verenpaine. Nyt raskauden aikana on sitten laskenut välillä vieläkin alemmaksi. Salmiakista ja lakritsista: mulle kans neuvolassa sanoivat vain verenpainetta nostavasta vaikutuksesta, mutta löysinpä tälläisen artikkelin lakritsin vaaroista sikiölle/lapselle :O

Odottavan äidin syytä välttää runsasta lakritsin syöntiä

Liikunnasta puheenollen, mahtaako helmikuisissa olla muita jotka ratsastavat? Mulla on oma hevonen ja onneksi vielä olen pystynyt ihan normaalisti ratsastamaan. Esteitäkin olen uskaltanut hyppiä koska luotan hevoseen, tosin valmentaja kieltäytyi pitämästä estevalkkua kun kuuli tilastani :$ Toivon, että pystyisin ratsastamaan ainakin marraskuuhun saakka, onko kellään kokemusta asiasta?

Abrakadabra: mua kans itkettää melkein kaikki! Eritoten jos luen tai tv:stä näen jotain surullista tai onnellista mikä millään tavalla liittyy lapsiin tai eläimiin, on parku tullaakseen :) Aika ahdistavaa :D

Oletteko ajatelleet menevänne 4D ultraan? Kuinkahan paljon siitä saa Kelalta takaisin. Medisonarissa Turussa ultra maksaa 230e, aika kallis vaikka osan saisikin kelalta.. Helsingissä on ilmeisesti huomattavasti halvempia paikkoja, onko teillä suositella jotain?

Oliko täällä jollain kotidoppleri? Mikä merkki ja malli teillä on ja mistä tilasitte & hinta? Haluaisin kovasti sen tilata ja nopsasti googlettaessa löysin ao mallit, onko teillä näistä kokemusta?

Angelsound sikiön sydänäänidoppleri + geeli 260 ml + kuulokkeet
Angelsounds PLUS sikiön sydänäänidoppler + geeli 260 ml + kuulokkeet

Undine ja miita: toivottavasti nähdään TYKSIssä :)
 
Laretzki
ilutiak Täällä ainakaan ei ole kuivuutta havaittavissa, päin vastoin. Pöksyt tuntuu olevan märät koko ajan puhumattakaan sitten seksin aikana. Välillä on melki jopa liian märkää jolloin kaikki kitka häviää :LOL: Nenän lima kalvot puolestaan kyllä kuivuu ja kertyy sellaista kuivaa karstamaista räkää joka pakko on ottaa sormin pois...
 
Laretzki täällä ihan samoja "ongelmia" miehen kanssa :LOL: eli siis mies kyllä herkkuja söisi vaikka joka päivä jos se sallittaisiin tai haluaisi että syötäisiin :LOL:
itse tosin olen vetänyt tiukat linjat että viikolla ei herkutella, vaan lauantait on sitten semmoisia päiviä millon saa syödä mitä haluaa ja miten paljon haluaa =) eikä kyllä paljoa tarvitse herkkuja syödä kun maha turpoo kun ilmapallo ja olo on aivan tukala, sen takia itse yritänkin aina ne herkuttelut jättää iltapäivän/illan puolelle, ettei koko päivää tarvitse kärsiä siitä kamalasta olotilasta vaikka herkut ihanalle maistuukin :p

Itse kyllä ajattelen tätä painohommaa ihan liikaa : / johtuen siitäkin kun sain viimein vuosien jälkeen itselleni kropan mistä tykkäsin ja kovan työn ja itsekurin takana se todellakin oli ja nyt sitten ajattelin että raskausaikana voisi vähän höllätä, mutta kun ekalla neuvolakäynnillä "natsiterkkari" alkoi heti toitottaa että max 10kg saan tulla tai jos vähänkin näyttää että menee yli niin samantien sokerirasitukseen mentävä, se hiukan latisti omia "suunnitelmia" ja nyt sitten hermoilenkin koko ajan että eihän vain paino nouse liikaa :ashamed: ja siis ymmärtäisin täysin tämän terkkarin vauhkoomisen jos olisi painoindeksi sama kuin esikoisesta aikoinaan (bmi 25), mutta kun nyt lähtöpainoindeksi oli 19.1 , niin luulin että suhtauduttaisiin vähän leppoisammin...mutta onneksi nyt seuraavasta kerrasta eteenpäin minulla onkin eri terkkari, toivottavasti hänen kanssaan asiat menisivät paremmin =) niin ja nyt oman vaa'an mukaan lähtöpainoon tullut 1,3kg..
sori jumalaton vuodatus tästä asiasta :D

maria & möhkis 14+4
 
Laretzki
maria Jännä juttu että meinaavat että tolla painoindeksillä pitää kattella raskausaikana painon nousua puhumattakaan mahdollisesta sokerirasituksesta. Täällä sokerirasitukseen joutuu jos on BMI 25 tai yli tai on yli 25-vuotias. Eikä mulle sanottu mitään siitä kuinka paljon paino saisi nousta, vaikka BMI olikin sen 26. Ei sitä painonnousua raskauden aikana oikein voi muuten kontrolloida kuin syömällä terveellisesti ja siltikin se nousee aivan varmasti jotain. Mä toivon, että painon nousu pysyis 10 kg, mutten jaksa ottaa siitä mitään stressiä.. Itellä oli neljässä viikossa paino noussut sen kilon verran suunnilleen. Toivotaan että samassa suunnilleen pysyttäisiin.
 
Onpas kauheasti tullut uutta juttua, hyvä hyvä hyvä =)

Tupakoinnista, minä poltin ennen esikoisen raskautta 8vuotta ja lopetin viikolla 7. Lopetus oli sinällään helppoa kun olo oli valmiiksi jo todella huono niin rööki teki siitä vielä pahemman. Mutta täytyy masentaa kyllä teitä jotka nyt ovat lopettaneet. Lopetuksestani on nyt puolitoista vuotta ja edelleen tekee röökiä mieli melkein päivittäin. Nyt taas on erinomainen syy olla polttamatta, mutta välissä teki kyllä pahaa muutamaankin otteeseen. Kovin olen muilta lopettaneilta kysellyt että koska sen unohtaa, ei kuulemma toivoa...

Itkemisestä, minusta on tullut ihan hirvittävä itkupilli esikon synnytyksen jälkeen. Tämä raskaus ei luojan kiitos ole sitä enää pahentanut. Ennen minua ei oikeastaan saanut itkemään mikään ihmiskunnan katastrofi, mutta nykyään... voi herranjestas... en voi lastenelokuviakaan katsoa pillittämättä. Mites sitten kakkosen syntymän jälkeen?? Kysynpä vaan??

Limakalvoista, viimeksi minulla oli "kuiva kausi" alkuraskaudessa mutta sitten monsuunisateet ottivat vallan :LOL: Nyt ei muutosta suuntaan eikä toiseen, tämä on niin kummallista. Viimeksi oli NIIN RASKAANA heti alusta asti ja nyt ei mitään muutoksia. Paitsi mahan pallomainen turvotus. Ahdistavaa, ei meinaa vieläkään luottaa että kaikki olisi kunnossa kun oireet ovat niin vähäiset.

Herkuttelusta, muahhahhaa.... Minä herkuttelen juuri niin paljon kuin mieli tekee sanoo terkka mitä tahansa :kieh: Nooh eipä siellä ole mitään sanottu BMI 25 ja risat niin sokerirasitukseenkin kai taas mennään mutta onneksi tapanani ei ole herkutella niinkään herkuilla, lähinnä vain hyvällä ruualla. En ole koskaan ollut helposti lihoavaa sorttia vaikka elopainoa onkin jonkun verran. Oikeilla ruokatottumuksilla laihtuisinkin varmasti helposti, mutta olen mieluummin hieman paksu ja syön juuri niinkuin haluan kuin että olisin laiha ja tarkkailisin syömisiäni.

Näin taas tälläkertaa, jatketaa mammatoverit...

Hohto ja :heart: 14+0 POKS POKS
 
Laretzki itsekkin tuosta kyllä suoraan sanottuna jopa hieman järkytyin koska esikoisen aikaan terkkari (siis eri terkkari oli siihen aikaan) ei kertaakaan valittanut painosta eikä antanut mitään rajoja yms. silloin siis bmi juuri rajalla 25 ja en joutunut sokerirasitukseen koska ei juuri ja juuri ylittinyt. Tosin sillon keräsin sen 20kg lisäpainoa :ashamed: mutta kun poika oli 9kk niin olin takaisin tuossa bmi 25 ja siis sillä ajalla söin ihan miten sattuu tai oikeastaan vain annoskoot olivat liian suuria ja liikuntaa tuli ehkä kerran viikkoon , mutta siitä sitten elämäntavat remonttiin ja sain oman "nuoruuskropan" takaisin :LOL:
Tyytyväinen olisin jos painonnousu pysyisi 12-14kg, mutta mennessähän sen näkee sitten miten käy , toivon että tuleva terkkari olisi mukavampi tämän asian suhteen ja pääsisin pikkuhiljaa 'painostressistä' eroon :D
 
Heips! Täällä on näköjään muitakin jotka synnyttävät tyksissä, mulla la 12.2 :) Me oltiin pari päivää veneilemässä ja olo oli tosi hyvä vesillä mitä nyt aamusin oksensin. Eilen kun päästiin kotiin niin alko taas huono olo :x
Itkemisestä niin jos katon jotain surullista juttua telkkarista niin kyllä vollotan, se on ihan kamalaa.
Herkuttelusta oli jotain juttua, mut on jo laitettu dieetille heti alusta asti kun kävin joskus viikolla 6 sokerirasituksessa ja paasto arvot oli koholla. Edellisessä raskaudessa mulla oli tabletti+insuliinit käytössä, ei mtiään mukavaa mutta kaikkeen tottuu jos on pakko. Uuteen rasitukseen olis mut nyt lähettäny viime neuvolassa, mut sanoin et ihan turha mun on sinne mennä ku oksennan sen litkun kuitenkin. Sovittiin sitten että mittailen nyt 4kertaa päivässä sokerit ja sit ku pahoinvointi helppaa niin sit uuteen testiin.

Painosta kun oli juttua, niin te joilla on lapsia ennestään niin saako udella kuinka paljon teille on tullut painoa odotusaikana? mulle tuli esikoisen aikana 18kg ja kakkosesta tuli 14kg. Esikoisesta kilot lähti silleen hitaasti ja tais jäädä joku 4-5kg, kakkosesta kilot karisi todella nopeesti ja joku 3 kuukautta synnytyksen jälkeen olin jo 10kg hoikempi mitä ennen odotusaikaa. Tosin siitä se sit lähti nousemaan ja jämähti, mut silti jäi 6kiloa miinukselle. Toivon mukaan nyt ei tulisi kauheesti, 10kg riittäis!

Taidanpa mennä päikkäreille ku nuorimmainen (tänään 7kk :heart: ) meni päikkäreille ja esikoinen on kavereitten kanssa ulkona, kamala väsy!

tinzu83 & toukkis 12+5
 
Kylläpäs täällä on juttua riittänyt kun yhden illan on käymättä :)

Painosta ollut puhetta. Mulle on jokaisessa kolmessa raskaudessa tullut lähemmäs 20kg ja kerta kerran jälkeen ovat olleet tiukemmassa. Nyt viimeisestä jäänyt +2kg BMI 22. Koska meille syntyi viimeksi iso vauva, niin nyt joudun sokerirasitukseen.

Itkuherkkyys Paljon seesteisempää oloa mitä aikaisemmissa raskauksissa, vaikka ihan ei raskaanakin liikutun kyllä helposti. Oisko tyttö mahassa, ettei poika ole sotkemassa hormooneja...

Tänne ei muuta, ensiviikolla pyörähtää koulu käyntiin, meidän perheessä aloittaa esikoinen taipaleensa. Siitä seuraavalla viikolla sitten kerhot ym. Ihanaa kun arki alkaa taas rullata.

Viikot menee äkkiä... rv13+1

Meinaako muuten moni käydä 4D-ultrassa?
 
Kuivuudesta: ihan alussa oli pöksyt märkänä täälläkin koko ajan, mutta sillon mulla taiskin tulla ja olla koko loppuajan märkyydet kerralla! :LOL: Kai se siitä... Itkin katsoessani Hurjaa Remonttia... hehaahh!

Ellu, kiva ku laitoit linkkejä noista dopplereista! Oon ajatellu suoraan että ne on useemman satasen laitteita, mutta ihan edullisiahan nuo ovat! Tekisi mieli tilata :D

Miten pääsee 4D-ultraan? Onko semmosta hienoutta vaan yksityisillä, vaan tehdäänkö niitä myös kunnallisella puolella, jos epäillään esim rakenteissa jotain häikkää tms?

Painosta: Taisin jo räyhätä tuolla aiemmion että paino on noussut viisi kiloa jo monta viikkoa sitten. Johtuu osin pahasta olosta ja jatkuvasta syömisestä janapostelusta millä valtavan närästyksen ja hapotuksen sai pois, mutta suurimmaksi osin siitä että oon lopettanu liikkumisen ihan täysin. Nyt voisi kuvitella tekevänsä jotakin muutakin töiden jälkeen, kun ottaa 5 tunnin päikkärit. Mäkin sain tiputettua painoa jonkun verran loppu- ja alkuvuoden aikana. PItää vähän siitä ressata kuitenkin, oon niin herkkä keräämään "vararengasta" ja noita "satulalaukkuja" mistä ei pääse hevillä eroon!

Mutta älkää ainakaan te mammat kenellä on BMI ok, stressatko painonnoususta liiaksi. Vauva tarvii ravintoa ja paino tulee jokatapauksessa nousemaan. Toivottavasti ei ole kellään jatkossa sellasia "natsiterkkareita"!

Taisin vaklia jotakin toista ketjua jossain ja löysina aika makeen olosen äitiysvaatekauppalinkin: Maternity Clothes, Women's Maternity Clothing, & Pregnancy Apparel | Motherhood Maternity Aion tilata!!! :D

Lopetan romaanin nyt, laitan vielä Kupliksen vilkutuskuvan tähän :)

katso liitettä 13324

ilutiak ja Kuplis 14+1
 
Paino ja ruoka. Mulla on plussasta tullut +1-2kg lisää. Terkkari sanoi, että olisi hyvä jos tulisi maksimissaan se 9kg lisää nyt raskauden aikana (BMI reilu 25). Se olisi kyllä hyvä tavoite omasta mielestänikin. Viimisen vuoden aikana lihonut n. 10kg, niin haluaisi raskauden jälkeen palata aikaisempiin mittoihin. Meillä mies on se, joka vahtii mun syömisiä ja syyllistää kyllä välillä liiankin paljon jos haluan karkkia tmv. herkkuja, mitä hänen ei tee mieli. Se myös liikkuu mua enemmän, mistä myös syyllistää aika ajoin. Hyväähän se tarkoittaa, mutta oon yrittänyt sanoa, ettei se syyllistämällä saa motivoitua mua liikkumaan. Tosin nyt kun loppui väsymys, niin oon alkanut kattelee taas kuntosalin viikko-ohjelmaa, jos alkais säännöllisesti liikkumaan taas.

Kertomisesta. Täällä ihan lähimmät kaverit ja sukulaiset tietää raskaudesta. Enää en pidä sitä niin "salaisuutena", mutta ei sitä vielä huutelekaan.

Rintsikoista. Tästä mä tulin oikeesti tänne hehkuttamaan tänään. Kävin äsken Lindexillä ostoksilla ja ostin varmaan ekaa kertaa elämässäni oikean kokoiset rintsikat. Mittasin kotona mitat tarkkaan ja yllätyin kun mittojen mukaan oikea koko oli 85C, kun minä oon ostellut aiemmin 80B-kokoa. No toki nyt siis syynä ostoksille lähtemiseen oli se, että rinnat on paisuneet törkeesti ja suoraan sanottuna en oo pitänyt yhtään rinnoistani muutoksen jälkeen. Mutta vitsi kun ovat uudet oikean kokoiset rintsikat hyvät päällä!! :) Meitsi tykkää jälleen rinnoistaan. :p Jos vähänkään epäilyttää omalla kohdalla niin mitatkaa ja käykää ostamassa oikean kokoiset.. tää on aivan loistava tunne!! nim. ei enää koskaa väärän kokoisia rintisikoita tänne!

4D-ultra. Mä olen ymmärtänyt, että 4D:hen pääsee vain jos itse maksaa ja menee yksityiselle. Voin olla toki väärässäkin. Tiedän yhden pariskunnan, jotka kävivät siinä koska halusivat saada varmuuden ettei mitään oo vialla (ja 4D vahvisti sen ainoastaan). Kallishan tuo on (300e?), mutta edelleen oon sitä mieltä, että tuo on pieni raha siinä vaiheessa jos huoli on suuri ja sillä voi poissulkea loppuraskaudeksi turhan huolen. Eli me mennään jos on tarvetta, mutta muuten vaan tuskin mennään kun tuon summan voi käyttää johonkin muuhunkin tarpeelliseen.

Line ja Nano 11+3 :)
 
Laretzki
4D En käynyt varhaisultralla yksityisellä, joten tuskinpa käyn tuotakaan, koska on vielä kalliimpi. Ei köyhällä opiskelijalla ole varaa.

Tänään ajettu 160 km opiskelupaikkakunnalle, ja maanantaina pitäisi pitkän koulupäivän jälkeen ajaa takasin, koska tiistai aamuna olisi sitten np-ultra. Ihana siis päästä näkemään Spyroa, mutta tuo yksin ajaminen vähän väsyttää.

Äsken vedetty kahden hengen annos pasta carbonaaraa kitusiin ja nyt väsyttäis ihan älyttömästi. voikin olla että meen tänä iltana oikein aikasin nukkumaan kun kerta voi.

Jotenkin vaikea tajuta sitä että tää ensimmäinen kolmannes alkaa olemaan ohitse!

Lare ja Spyro 11+0
 
Moikkelis! Ihaaaniiiia ultrakuvia=) tänne on ilmestynyt ja paljon uutta tekstiä! Tervetuloa Abrakadabra sekä pahoittelut kilulle.

Liikunnasta: olinkin ajatellut kysyä, et millasta liikuntaa ootte kesällä harrastanu, vai ootteko jaksanu mitään? Entä mitä syksyllä meinasitte? Mammajoogasta ja ratsastuksesta olikin jo puhetta, mammajooga kuulosti aika hyvältä. Pitääpä ottaa selville, et oisko täällä päin. Itte juoksin aika paljon keväällä, mut jouduin sen lopettamaan kesän alussa masuturvotuksen takia. Rauhallinen kävely on nyt aika in. Oon myös talvella käyny sählyä pelaamassa harrasteporukassa mut luulen,et sekin saa nyt jäädä. Toisaalta, tosta mun kevään juoksemisesta oli kyllä se hyöty et mun kunto kerkes nousta ja painookin hävis monta kiloo. Mullakin on tota vararengasta kerääntyny vuosien mittaan.Että sokerirasitukseen terve menoa vaan meikäläiselle (BMI oli lähempänä kolmeekymmentä).

4D-ultraan ei aiota mennä. Aion säästää senkin rahan tulevaisuudelle. Ja pitäis varmaan mennä JKL:ään tai Lahteen ultraileen kun täällä ei oo. Vai tietääkö Eveny asiasta?(Olen siis Mikkelistä). Lahdesta puheen ollen, oisko täällä joku joka tietää, mistä sieltä saa äippävaatteita? Kaupunki on silleen tuttu, koska mies opiskeli siellä 4 vuotta.

Tupakasta pääsin irti heti kun tein plussatestin. Yllättävän helppoo:p, vaikka oon kärventäny viistoistavuotiaasta.... (nyt oon siis 38) Välillä vähän enemmän ja välillä vähemmän. Olin kuitenkii jo aikasemmin vähentäny reilusti, kun alotin keväällä uuden terveellisen elämän. Mistä sitä tietää, jospa mut sitten palkittiin siitä terveellisestä elämästä. Palkinto on nyt sitte mun masussa. Mies lopetti niksutuotteiden käyton nyt kesälomalla (on käyttänyt niitä neljä vuotta). Tosin kärähti mulle eilen tupakasta, kun oli töissä polttanut veetutukseen. Minä hajupoliisi haistoin sormista. Ei kuulemma omista omaa askia, mut oli ruinannut työkaveriltaan. Ja oli kuulemma tehnyt sen aikaisemminkin..... Oli kyllä pahoillaan. Mä ajattelin tosta omasta tupakanpoltostani silleen, että mun ei sitten tulevaisuudessa tarvii syytellä itteeni mistään, jos lapsella joskus jotain poikkeavaa ilmenee. Viikonloppuja kaikille.

T:Kääk ja masumurmeli 14+3
 
Tervehdys taas pitkästä aikaa!

Kesälomareissulta palattu, ja matkaan kuului vähän turhankin paljon jännitystä. Kesken romanttisen peitonheilutuksen aloin vuotamaan todella paljon ihan kirkasta verta. Juoksujalkaa suihkuun, jossa verta tulikin sitten jo hölähtelemällä. Itkin miehen käsivarsilla että tämä oli tässä. Hän lähti soittamaan lomakunnan sairaalapäivystykseen ja mä jäin suihkuun itkemään. Kuivasin itseni ja puin vaatteet ylle. Ja taas holahti, nilkkoihin saakka samoin tein, kuin saavista kaatamalla. Pyyhe persuksen alle ja päivystykseen. Siellä pari tuntia odottelua, jonka jälkeen päästiin vastavalmistuneen lääkärin pakeille. Ultraa siellä ei tietenkään ollut, joten käsikopelolla koitti selvitellä tilannetta. Mitäänhän sillä ei tietenkään selvinnyt, ja sain lähetteen Tayssiin. Päivä oli ollut pitkä, joten ajelimme takaisin mökille lepäämään. Seuraavana aamuna sitten ajelimme Tayssin päähän, jossa pääsin koko jonon ja Acutasta ja muualta tulleiden jälkeen VIIMEISENÄ vastaanotolle. Lääkäri oli hyvin huomaavainen ja hellä, koitti kohtua käsin ja sanoi että on tämä kyllä edelleen vähän pyöristynyt, mutta katsotaan ultralla. Ja jestas, siellä se Nökö köllötteli, sydän sykki ja heitteli voltteja kun mitään ei olisi tapahtunut. Hajosin siihen paikkaan. Lääkäri totesi, että taisit olla valmistunut keskenmenoon, ja nyyhkytin asian olleen näin.
Loppuloma pelastettu, vaikka menikin pari päivää ihan sumussa.

Se omasta, onnellisesta navasta.

4D ultrastahan ei siis saa kelakorvauksia ollenkaan, ellei tarkastusta tehdä terveydellisistä syistä, eli on syytä epäillä jotain rakenteellista poikkeavuutta, muuten menee ihan täysin omakustanteiseksi huviksi. Itse saatan olla menossa, erään lääkärikeskuksen työntekijänä ajattelin käyttää työsuhde-etuja, eli talon hienoja laitteita hyväkseni. =)

Äiteex ja Nökö 11+2
 
-Kääk- Mikkelissä tehdään 4D automaattisesti rakenneultrassa. Ihan ilmatteeksi. Ihania kuvia sain ja jopa np-ultrassa tehtiin esikon aikaan 4d ja yhden kuvan sai kotiin. Et eiköhän se vieläkin oo samoin?? Esikon rakeneultra kun tehtiin kutakuinki tasan vuosi sitten. Vai joko sulla on ollut se np-ultra?

Painosta: mulle tuli esikosta 16 kiloa ja BMI on yhä liian korkee. Tähän mennessä ei ole tainnut tulla onneksi vielä yhtään lisää.

4D ultra tosiaan meille tehtiin ainakin vuosi sitten kesällä ilmaiseksi...

Itkuherkkyys on ihan pyllystä. Ei voi mitää tehdä ja katsoa kun tippa linssissä jatkuvasti.

Maanantaina olisi ultra ja tulen sitten kertomaan lisää. :)

Eveny ja Myyskä 10+5 tai 11+6
 
Heips! Ihania ultrakuvia pienistä sydänkäpysistä :heart:

Me ollaan menossa rakenneultraan KYS:aan ja täällä katsotaan rakenneultrassakin 4D-ultralla. Se näky on ihan huikea, pienen ihmisen kasvonpiirteet erottuvat ihan eri tavalla. Eli siis ihan kunnallisellakin puolella on jossain (luulisin, että isommissa sairaaloissa) 4D-ultrausmahdollisuus
:)
Mun vatsa on paisunut jättimöhköksi- ne jotka ei oo tienny raskaudesta, tietää varmasti nyt.
Ei oo jäänyt epäselväksi :D .

Multa on ainakin korkean verenpaineen takia kielletty mm. suola, salmiakki, lakut, kahvi ja suklaa- eli jos jollain on matala verenpaine, niin noista jollakin luulisi painetta saavan hieman koholleen. Mä jännitän sitä mittausta ihan hirveästi- varmaan tässä on takana esikoisen aikana ollut raskausmyrkytys, kun painetta oikeasti jouduttiin seuraamaan ja kyttäämään loppuaikana sairaalassa vuodelevossakin- lopulta synnytys käynnistettiin myrkytyksen takia. Sen jälkeen on painetta tarkkailtu tiheämpään raskausaikoina, vaikka myrkytystä ei olekaan ollut. Kotona saadut alapineen mittaustulokset on ihan siedettävissä lukemissa, mutta neuvolassa alapaine huitelee 90-110 välillä. Joudun siis mittailemaan kotona ja merkkailemaan tuloksia.

Mutta nyt kutsuu kuopus, joten mukavaa lauantai-iltaa!!!

T: luputupuna & heppuli 14+3 (hassua, että vieläkin mietin, että ultran mukaan olisi 14+6 :D )
 
Eveny, kävin kyllä nt-ultrassa, se oli 3D. Eiks ero siihen 4D:hen ole se et se nelonen on reaaliajassa liikkuvaa kuvaa. Kolmonen on kolmiulotteinen pysäytyskuva. Tai jotain sellasta. Eli siitä nelosesta pitäis sitte saada levy mukaan??? Vai onko se laite sitten vaan sama, mutta ne ei sitä liikkuvaa kuvaa tallentele, kuin erityistapauksissa. Että se ultraaminen ois periaatteessa 4D:tä, mutta jos sitä ei tallennella videoksi, vaan kuvamuotoon, niin sillon se on 3D. Mut siähän voisit kysyä kun maanantaina meet. Meidän 3D-kuva on tosi selkee ja 2D:stä ei saa selvää muuten kuin valoa vasten takaperin katsottuna. Jos joku tietää, niin selittäkää tää D-epäselvyys:O

Miä nääs tuijasin sitä ruutua hypnotisoituna koko session ajan, enkä paljon edes kysellyt mitään. Meillä oli siellä vissiin raskas hiljaisuus, kun ultraajakin sitten yht`äkkiä havahtui, että :"kaikki on hyvin". Onnistunutta ultrausreissua Evenylle ja tietty muillekkin. Miä oottelen seuraavaa neuvolaa ( puolentoista viikon päästä) ja armotonta vaakaa... meillä ei nääs oo kotona koko kapistusta. Meikäläinen muuten ratkesi itkuun kun mentiin sairaalaan nt-ultraan ja mies parkkeeras hautaustoimiston eteen. Sen verran jännäs. Jäi siinä hötäkässä sitten parkkikiekkokin laittamatta. Onneks ei tullu sakkoja ja ultrasta tuli hyviä uutisia. Nyt nukkumaan.

Kääk ja masumurmeli 14+3
 
Heips taas!

Se 4D-ultra on kyllä ihan erinäköinen kun normiultra. Oisko tuo neljäs ulottuvuus aika- vauvan näkee reaaliajassa 3 ulotteisena- eli ihan sellaisena pikkuihmisenä pyöreine vatsoineen, kasvonpiirteineen jne? Ei mulle edes tullut viimeksi mieleen mitään cd-levyä ottaa mukaan- siis menimme ihan normaaliin rakenneultraan ja lopussa katsottiin 4D:llä. Se oli vaan mukava yllätys, kun pienen näki "oikeana" vauvana. Silloin ihmettelinkin ultraajalle:" Ai, onko täällä 4D:kin?", ja lääkäri vastasi:"Tämähän on yliopistollinen sairaala ja meille yleensä tulevat kaikki uutuudet alkupäässä". Sillä mulle jäi kuvitelma, että isommissa sairaaloissa varmasti on laitteet :)
Saatiin kyllä muutama 4D kuva pienestä :heart:

Mä rupesin tekemään itse jogurttia. Ohjetta etsiessä olin ihan, että whaat? smetanaa, rahkaa yms. hapanmaitotuotteita voikin tehdä itse! Mä oon aina raahannut rahkaa ja viiliä kaupasta, mutta nyt taisi tulla muutos ;)
Muutenkin oon nyt koittanut skarpata lisäaineiden vähentämisen puolesta. Hedelmiä ja hunajaa ja jogurttia NAMS!

T:luputupuna & heppuli 14+4

Ultrista- minusta normaaliultra on 3D-ultra- siinä vauva on 2 ulotteinen ja kolmas ulottuvuus on aika (näkeehän vauvan siinäkin reaaliajassa) = 3D
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä