Helmikuun Helmiäiset 2016

Oi Nassu, voin kuvitella tunteen. Ja miten ihanan vapauttavaa on kun taas saa ne pehmeiksi ku vauva ruokailee. Oi kun saisi pumpattua... Pakastatteko miten sitä ämmää?

Hattis, meillä sama. Muutaman kerran on jo veljen toilailuja kiinnostuneena katsellut. Mikäs ikäero teidän veljeksillä olikaan?Meillä 5,5 v, joten tuskin paljon yhdessä tulevat leikkimään.

Meillä vauva siis 7 vkoa ja viime päivinä on vastannut jo hymyynkin. Ja mikä ihana vauvahymy se onkaan *rakastunut*
 
Minä oon pakastanu ämmää kaikkein pienimpiin minigrip pusseihin 50-90ml annoksiin. Mulla tuli ekan kolmen viikon aikana pumppailtua maitoo pakkaseen varmaan pari litraa. Jos ei tuu juotua vauvalla niitä, niin käytän sit vauvan ruokiin kunhan 6kk tulee ikää :) Ei olla ees kokeiltu vieläkään pulloa meidän neidille. Ikää jo kuitenkin yli 7 viikkoa
 
meillä oli rotan jälkeen samana iltana itkuisuutta ja välillä suoristeli itteensä rautakangeksi ja katto mua niin tuskaisesti et melkein itkuun meinasin purskahtaa, mutta tosi vähäistä ollut vaivat, maha kupluilee ihan korvin kuultavasti. terkka käski hyvin pestä käsiä, ettei tartu vauvan kakasta rota kun siinä niitä viruksia nyt on.
 
Meillä lääkärineuvola eli rota-rokotus päivää ennen ristiäisiä. Toivottavasti ei siellä oo kamalaa huutoa. Voiskohan tota aikaa vielä siirtää vai onko turhaa panikointia :whistle:

Meillä ei oo ongelmana ainakaan etteikö kakkaa tulis.. huh huh, eilen sai tunnin sisään vaipan vaihtaa kolme kertaa. Muutenkin kakkaa on vaipassa melkein joka kerta kun vaihdetaan, eikä mitään pieniä määriä. Kai se on seuraus tästä hyvästä ruokahalusta, samoin ku älytön puklailu.

Meillä vauva ei viihdy nyt oikein yhtään makuulla päivisin. Koko ajan pitäis olla sylissä pystyssä. Sitterissä viihtyy kans, nukkunu siinä päikkäreitäkin, vaikkei kai olis kovin suositeltavaa. Turha vaan pistää matolle tai sohvalle, kun itku alkaa melkein heti(n)

Ja voi mikä kateus iski teille, joilla vauva nukkuu yöt hyvin. Meillä edelleen herätään 1,5-2h välein. Eka syöttöväli tosin on pidentyny ja saattaa välillä olla jopa 3,5h! Onkohan siitä kun vauva nukkuu niin lähellä mua? Onko ees tarkotuksenmukasta tavotella harvempia syöttöjä, ja miten?o_O Illalla annan kyllä syödä niin paljon ku jaksaa.
 
Te joiden vauvat syö pullosta kaiken ruokansa, mikä määrä on liikaa? Meillä tyttönen nyt 1kk ja 4 pvää ja vetää kerralla 120-200 ml. Ja syö n. 6-7 krt päivässä. Pullonpyörittäjien sivuilla sanotaan et sopiva määrä on 600-800 ml päivässä. Että ylittyy reippaasti. Mutta en kai mä voi nälkäiseksikään tenavaa jättää.. :cautious:
 
Fiona, saattaisin itse siirtää rotan seuraavaan viikkoon, koska kakkavaipasta voi myös itelle saada ripulin!

Meillä myös kakkaa tulee yleensä 5-7 kertaa päivässä. Yhtenä päivänä tuli vain kerran ja silloin masu selkeesti myös vaivas. Mistä lie johtunut...

Meillä nukutaan enimmäkseen 3-4 h pätkissä yöllä. Viime yönäkin tosin heräs ilmeisesti kakan tuloon eikä niinkään nälkään. Syötin kuitenkin, mutta olis varmaan simahtanut ilmankin... Vaipat vaihdettiin yöllä sit kolmesti. Ei kyllä huvita yhtään niitä nousta vaihtamaan. Tissittely ei oo yhtään niin raskasta :)

Pakastan maitoa kans pienimpiin minigrippeihin. Mulla on 30-90ml annoksia sen mukaan mitä on sattunut tulemaan pumppuun/maidonkeräjään. Päivänäärä ja ml-määrä sit pussin kylkeen kans. Minigripistä on kätevä vesihauteessa sulattaakin.

Vauvan hymy on parasta <3 pelastaa minkä tahansa mörköhetkenkin!
 
Äiti74: meidän pojilla ikäeroa 2v8kk. Eli uskoisin yhteisten leikkien onnistuvan. :) Tappelemisen ainakin. ;)

Minäkin pakastan maitoa minigripeissä. Määrästä en osaa sanoa kun laitan sen mikä vuorokaudessa maidon kerääjään heruu, ehkä 50ml keskimäärin joskus enemmän, joskus vähemmän. Jännä juttu muuten että päivällä ei heru käytännössä yhtään kerääjään vaikka olisi kuinka täydet tissit mutta yöllä heruu tunninkin syöttövälin jälkeen kunnolla. Johtuuko sitten asennosta kun yöllä olen pitkällään ja päivällä istun vai siitä että yöllä on puoliunessa, en tiedä. (n) Miten muilla, heruuko maitoa samalla tavalla vuorokauden ajasta riippumatta?
 
Ja se hymy, ihana!:love: Ainakin viikon on jo hymyjä tullut ja koko ajan enemmän. Ennen kuin hymyili meille vauva hymyili vaipan vaihdossa neuvolasta saadulle hymynaama kuvalle. Ilmeisesti sillä oli tarpeeksi leveä virnistys:ROFLMAO: Omat kasvot kun laittoi väliin hymy hävisi heti ja kuva kun näkyi niin taas hymyilytti. Nykyään kyllä kelpaa hymyillä ihan elävillekin.:p
 
Meillä on kanssa se neuvolasta saatu hymynaama hoitotason sivulla, ja vauva sitä toljottelee nyt kun on sen huomannut. Vaipanvaihdot ei oo enää yhtä huutoa. Toisen hymynaaman oon teipannut keittiöön sopivaan paikkaan sitterillä oloa varten, mutta se ei ole saanut yhtä paljon suosiota. Teippasin sitten kevyen mobilen myös pöydän sivuun ja se kyllä kiinnostaa.
 
IMN
helmijenni Kysyin itsekin vasta neuvolasta tuosta "liikasyömisestä". Sanoi vaan että eihän sitä nälässä voi pitää, mutta ottaa puheeksi seuraavassa neuvolassa. Meidän th ei ainakaan ollut huolissaan vaikka vauva syö puolet enemmän kuin suositus olisi. Kerralla menee nyt 120-200ml, riippuen onko pelkkää maitoa vai maitovelliä. Jos pelkällä maidolla olisi niin päivittäinen määrä lähentelisi varmasti jo 1800ml:ä. Ajattelinkin aloittaa pikku hiljaa soseita 3kk iässä, kuten vanhemmillakin lapsilla aloitin. Inhottavaa katsella kun vauva on koko ajan nälissään, mutta silti täynnä, koska mahalaukku ei vedä niin paljoa kuin nälkä vaatisi..
 
IMN Joo tuntuu kurjalta kattoo kun toisella on nälkä ja äiti aattelee vaan suosituksia.. :unsure: kysyinkin jo neuvolassa niin sanottiin että saa antaa niin paljon kun syö mutta silti tuntuu niin mahdottomilta määriltä tän ikäselle. Lääkärineuvola on keskiviikkona niin pitää kysyä sieltä vielä.

Mulla tiehyttykokset edelleen riesana. Antibioottikuuri menossa, mutta en saa niitä auki. Molemmissa rinnoissa vielä, kauheet möykyt. Tosi kivaa.

Sunnuntaina ristiäiset, jännittää.. :whistle:
 
Fionan teksti voisi taas olla melkein kokonaan mun kirjoittamaa :rolleyes:

Täälläkin päivisin haluttaisiin nukkua vaan sylissä. Ekat päikkärit on nyt nukuttu pääsääntöisesti vaunuissa (ensin liikkeessä ja jatkaa unia sitten sisällä/ulkona vaikka vaunut on pysähdyksissä) ja siinä ei ongelmaa kun sinne sammahtaa melkein heti. Mutta muuten haluaisi nukkua vain ja ainoastaan sylissä, jos erehdyt siirtämään sohvalle niin lähes varmasti herää, mutta kun ei kokoaikaa viitsisi sylissäkään pitää että saa itse jotain tehtyä :sneaky:. Ja edelleenkin on hereillä ihan hirveästi päivän aikana, enemmän kuin nukkuu :O

Ensi viikola tulee 6viikkoa täyteen mutta haluan uskoa että täällä on nyt jo menossa tiheän imun kausi, kun tuossa jo hetken nukuttiin päivälläkin jopa 4h putkeen ja yöllä 2-3h pätkissä, niin nyt on taas max 2,5h pätkiä menty pari päivää/yötä.
 
Pääsiäiset täältäkin kaikille:)!

Helmijenni'lle hyviä ristiäisiä huomiselle:).

Viikon päästä on esikoisen 2 vuotis- synttärit ja sit 24 päivä ajateltiin pitää ristiäiset. Nimikin saatiin päätettyä kutakuinkin, tai tää on nyt "jos ei muuta keksitä-nimi" :ROFLMAO:.
Ristiäisiin täytyis vielä joku mekko löytää.

Anoppi halus välttämättä tehdä esikoiselle syntymäpäivä -kakun, oma äitini tekee voileipäkakun, mulle jää siis vaan siivous(y).
 
  • Tykkää
Reactions: helmijenni
IMN
Huh, onneks meillä on ristiäiset enää harmaa muisto vain :D tsempit kaikille järjestelyihin!

Meidänkin vauva on alkanut päivisin nukkua tosi huonosti. Herää kesken päikkäreidenkin syömään ja jatkaa sitten uniaan.. Hereillä saattaa olla 4-5h kerrallaan. Ja toki on sitten aivan yliväsynyt, eikä edes osaa nukahtaa.. Yöt onneksi menee edelleen ilman herätyksiä iltakasista tai ysistä aamuviiteen tai kuuteen. Siitä vielä jatkaa uniaan pari-kolme tuntia.

Mutta mitäs se vauva tekee hereillä.. Nauraa (jonkin verran jo ääneenkin) erityisesti isin naamalle, toljottaa leikkimaton leluja, ihmettelee ikkunoita, juttelee omalla kielellään. Mutta suurimman osan ajasta meidänkin neiti on sylissä. Ei kai tuo päivävalvoskelu muuten haittaisikaan jos viihtyisi yksinäänkin. Nyt pitää olla koko ajan viihdyttämässä tai ainakin jutella turvallisen välimatkan päästä, ettei toinen luule olevansa yksin..

Ja koska vauvasta ei tosiaan just nyt pääse irtautumaan hirveen kauas, oon alkanu kutomaan :D tän viikon aikana on valmistunu miehelle villasukat, vanhemmalle tytölle polvisukat ja nyt on työn alla pojalle tuubihuivi. Eli muutama tunti on sohvan nurkassa istuttu.. :LOL:

Jaha, nyt katselemaan lasten pääsiäismunajahdin tuloksia :) ens vuonna näitä etsijöitä onkin jo kolme :D
 
Meillä syödään päivällä hereillä ollessa 1-1,5h välein. Välillä voidaan sitten nukkua neljäkin tuntia päikkäreitä ja valvoa se 4-5 tuntiakin. Rähjäämiseksi menee, jos sen yli 4 h valvoo. Tuntuisi ehkä paremmalta, jos päikkäreitä olisi useammat lyhyet ja hereilläolopätkätkin lyhyempiä sitten. Alkuun vauva nukahti itsekseen tyytyväisenä, nyt selvästi kaipaa enemmän rauhoittelua.

Nyt ollaan oltu kahdesti yli yön kyläreissuilla ja on kummankin jälkeen kotiuduttuamme on vauva ollut selkeästi kärttyisämpi ja vaatinut enemmän rauhoittelua unille. Onkohan tullut liikaa ärsykettä vai onkohan vaan sattumaa?!(n)

Täällä on leikkimaton lelukaari ruvennut selkeästi kiinnostamaan ja sitä muru tuijottelee pitkiäkin pätkiä aivan rauhassa <3 samoin sitterin lelua voi käsillä mäiskien heiluttaa. Tänään myös tuijotti kiinnostuneena omia nyrkkejä. Uutta joka päivä.

Meillä pidetään nimiäiset ja niihin on vielä aikaa yli kuukausi. Kiireiset isovanhemmat kun mun ehdottamat aiemmat päivät eivät sopineet... :cautious: Mä tykkään järjestää juhlia ja oikein harmittaa, kun ei meillä kotona mahduta juhlimaan. Oon aloittanut paperisia kutsuja värkkäilemään noin niinkuin huvin vuoksi, koska eipä muutakaan järjestettävää just vielä ole. Menutakin oon alkanut suunnitella, ehdottomasti ruokaa meillä.

Mukavaa pääsiäistä! Toivottavasti ristiäiset on sujuneet hyvin!
 
Huhhuh, meillä on vauva alkanut heräilemää aamulla 6- 7 aikaan, sit ku saa vauvan takaisin nukkumaan niin ite on ihan virkeä:D.
Tänään saikin sit kärsiä valvomiset ku tuli migreeni, onneks meni suht nopeesti ohi. Illan huimannut jostain syystä, ehkä verensokerit vähä alhaalla:unsure:.

Tiistaina neuvola, täytyis samalla muistaa varata esikoiselle kans neuvola aika, tuskin muistan:ROFLMAO:. Hirvee imetys- dementia:ROFLMAO:.
 
IMN
Mulla on ihan vaan vauvadementia.. Jatkuvasti unohdan mitä olin sanomassa, tekemässä jne.

Tänään pidin ihan kirjaa siitä miten vauva nukkui ja söi päivän aikana. Aamulla heräsi kahdeksalta ja nyt nukahti yöunille yhdeksältä. Tuon välisenä aikana nukkui yhteensä vain 1h20min. Joka kerta kun nukahti, heräsi parinkymmenen minuutin päästä nälkään. Syömiskertoja tuli 11-12, joista jokaisella kerralla söi 120ml vellimaitoa (50:50) tai 200ml maitoa. Kerran myös söi 120ml pelkkää velliä, jota maha kesti hyvin, mutta ei pitäny nälkää yhtään sen kauempaa. Noiden määrien syöminenkin kestää lerrallaan sen 30-45min, kun maha ei yksinkertaisesti vedä tilavuudeltaan niin paljoa kuin nälkä vaatii (neuvolan veikkaus). Eli ensin syödään vähän, ootetaan että ruoka vähän laskeutuu syödään taas vähän lisää jne.
Toisin sanoen meillä siis ollaan koko aja syöttövalmiina pullo valmiiksi lämmitettynä. Ainoa aika kun ehtii sohvalta nousta on ne huikeat parinkymmenen minuutin unet. Arvatkaapa oonko pikkuhiljaa niiden kiinteiden aloittamisen puolella.. :mad: Pitäs kuitenki nuo kaksi muutakin lasta ehtiä hoitaa ja niidenkin kans touhuta :unsure:

Anteeksi pitkä vuodatus..
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on tiheän imun kausi menosss. Oon tänään imettäny koko päivän. Tai neiti nukku pitkät unet ulkona 11.45-16.30. Kävi yhden kerran syömässä klo 13. Pintaan ja meni takas ulos nukkuu. Dittempä oonki tuosta puoli 5 imettäny kokoajan tänne asti. Eikä vielä näy nukkumattia. Onneks mies on vielä hiomisen vapalla. Saa kyllä nousta esikoisen kans aamulla
 
Aika hurjalta kuulostaa imn. Paljon tsemppiä noihin syömisiin:unsure:.

TuleJo, kuulostaa tutulta:D.
Mulla on kans jääny muutamaan kertaan puhelin kotiin. Yhtenä päivänä lähdettiin kaupoilla, mun piti sit laittaa vaunut matkaan mukaan niin enhän mä muistanu, oli palattava sit takaisin. Takan pellit jääny ties kuinka moneen kertaan auki ennen lähtöä ku ei vaan muista. Kaikista paras varmaan se että lähdettiin äitilleni syömään, ja mä jätin rintakumin kotiin, onneks syöttö sit onnistui toiselta puolelta ilman kumia. Mut huhhuh, mikä lahopää oon:ROFLMAO:.

Tänään olis otettava siivousurakka esikoisen synttäreitä ajatellen:).
 
Nyt on tyttö saanut nimensä. Äidin hermoja kiristi miehen puoli tuntia myöhässä oleva sisko perheineen. Lopulta piti alottaa tilaisuus ilman niitä. Mun mielestä olis kohteliasta varata sen verran aikaa että tulee ajoissa toisen suureen päivään. Tosi ärsyttävää, mutta minkäs teit. Muuten juhla meni oikein hienosti. Neiti nukkui koko tilaisuuden niin nätisti. Äidiltä muutama kyynel tirahti tilaisuuden aikana... :love:

Nyt saa hengähtää. Tää viikko onkin äiti-tytär -viikko kun mies tekee yötä päivää hommia. Saa nähdä kuinka meillä sujuu.:rolleyes:
 
Jänniä nuo teiän pohdinnat vauvan ruokamääristä, mulla ei oo mitään käsitystä paljonko vauva syö kerrallaan kun täysimetyksellä mennään. Paitsi kerran kyllä annettiin 120ml kerralla pullosta ja vaikutti siihen suht tyytyväiseltä.

Jaaha tää tarina jäi lyhyeks, ilmeisesti syliä kaivataan ellei taas oo nälkä...
 

Yhteistyössä