Helmikuun Helmiäiset 2016

IMN
Minä kun luulin että meidän puuroannokset on isoja kun tyttö syö semmosen paketin mukaisen normaaliannoksen :D eli 2dl vettä ja 1dl hiutaleita.

Fiona, kiva kuulla että mielesi on jo parempi! :)

Minä en ikinä ollu ees kuullut termiä "sormiruokailu" :D tullu vaan jotenki luonnostaan antaa jotakin nakerreltavaa silloin tällöin. Jostakin leivänpalastakin päätyy niin pieni osuus suuhun asti että pelkällä sormiruoalla ei kyllä pärjättäis :LOL:

Vihdoin meilläkin on alettu kääntyillä ihan urakalla :) onhan neiti ennenkin kääntynyt silloin tällöin mahalleen, mutta nyt se on jo ihan liikkumistyyli. Raasu luovutti ryömimisen kans kun päätyi aina vaan pakittamaan :ROFLMAO:

Mun eka vauva meni tänään ekaluokalle :love:
 
Taitaa olla nykyisin trendikästä sormiruokailla :alien: Meillä siis saa sosetta ja "jälkkäriks" jotain ite syötäväks. Mut nyt meilläkin parina päivänä kakonut ja on se hurjaa vaan, en kyllä yksin ollessa uskalla antaa kun maissinaksuja :cry: eli pääosin mennään soseilla, ehkä pikkuhiljaa kun taidot karttuu.. Mutta oli sinne mahaan jotain mennyt kun vaipasta löytyi bataatin palanen :ROFLMAO: soseilla on nyt ollut naudanlihaa, seuraavaksi broileria.

Hups, mä olen miettinyt että millaisia määriä pitäis antaa, mut vissii vois aikapaljon suurentaa :cool:. Meillä puurossa on n 1/4d hiutaleita, varmasti söis enemmän.

Viimesiä päiviä viedään miehen lomasta, toisaalta on ollu kiva kun ei ole tarvinnut kaikkea hoitaa, on voinut jäädä aamuisin pötköttelemään jne. Mutta kyllä on myös kiva kun arki alkaa
 
Annatteko puuron vai maidon ekana aamulla? Tuntuu et jos annan maitoa ensin ja vaikka tunninkin päästä puuroa ni ei uppoo oikein yhtään. Varmaan vois koittaa antaa sitä ensin. Tosin oon yrittäny myös nälkään antaa myöhemmin päivällä totuttelun vuoks, mut ei vaan oikein uppoo. Oon tehny veteen, puoliks korvikkeeseen, piltin kanssa (sitä pilttiä oli enemmän ku puuroa) mut ei ku ei.. Mitään vinkkejä millä sais maistumaan? Tai sit se on se rakenne mikä tökkii, kun oon ihan normihiutaleita antanu.

Ens viikolla jo 6kk neuvola, kääk! Kohta vois syöttötuoliakin kokeilla. Vielä ei mitään yritystäkään eteenpäin menoon tai konttausasentoon nousemiseen, kovasti mahalleen käännytään kyllä ja pyöritään navan ympäri. Jos on tarpeeks liukas alusta ni taaksepäin mennään käsillä työnnellen kans..
 
Hahaha. Onko mulla liikaa aikaa? Luin meidän helmikuun ketjua, jossa vauvoja vaan putkahteli :ROFLMAO: Oli hauska lukea mitä itekin oli kirjotellu, päivä ennen synnytyksen käynnistymistä olin manaillu kun ei tunnu miltään ja kaipaisin vähän actionia. Sit nauratti myös et jossain järkytyksessä olin vissiin ilmottanu vauvan syntymästä, kun oli niin vakavan oloisesti kirjotettu. Nyt jos uudelleen kirjottais niin tulis varmaan joku yliampuva intoiluviesti tuhansilla sydämillä:LOL::love::love: Oli se nyt ajateltuna niin hieno ja ainutkertainen kokemus. Palas ihan muistot mieleen.
 
Täytyypä käydä iteki lukemassa ketju, ihan vaan fiilistelemässä:D.

Kokeile fiona jotain puurohiutaletta jos uppoo paremmin, onhan ne vähä kalliimpia mut jos sit pikkuhiljaa sekoittaa sekaan karkeanpaa.

Meillä ei käännytä muutaku selältä mahalle, toisinpäin on ihan muutaman hassun kerran kääntyny:unsure:. Viitseliäisyydestä kiinni se kääntyminen. Peppu nousee mahalla ollessa ylöspäin mut siinä tämän pojan liikkumiset:ROFLMAO:.
 
Vedä sauvasekottimella ne hiutaleet hienoksi ja keitä. Meillä ei puuro maistu myöskään. Toki äitiisä tullu ja iltasyöppö :D Iötaa kohden alkaa maistua ruokakin. Ja tissiä annan aamulla ekana ja väliaikoina. Sit ruoka-aikana kiinteet eka.
Mutta jos annan illalla "liian myöhään" sosetta, niin aamupuolella yötä heräilee tissille enemmän.
Nyt oon antanu klo 17 viimesen ruuan ja sitten tissiä loppuilta, nukku viimekin yönä 21-07.30 kuin tukki. Toki, ainapa tää napero on tissin voimalla nukkunu hyvin.

Meillä ryömitään, nousee konttuas asentoon, yrittää istumaan nousta lattialla. Pyörii napansa ympäri ja selälleen->mahalleen-> selälleen-> mahalleen-> selälleen...
 
IMN
Missä vaiheessa te ootte yleensä laskenu pinnasängyn pohjaa alemmas? Minä ku en millään muista.. Joka aamu löyän tytön mahalteen sängystä ja päivisin oon huomannu että kovasti tavoittelee käsiään korkeammalle. Eli kohta varmaan nousee tukea vasten polvilleen. Pitäsköhän se pohja jo alkaa sitten kaiken varalta laskea (n) meillä sängyn pohjan saa vain kahdelle korkeudelle, eli ihan ylös tai ihan alas..

Tarkoitushan on ollut että tytöt laitetaan samaan huoneeseen juurikin sitten kun pohja on laskettu, ettei isosisko keksi nostaa pientä pois sängystä. Tuntuis vaan jotenki hankalalta kaikki päikkärijärjestelyt ym. jos vauva nukkuis samassa huoneessa missä kaikki lelutkin on. Toisaalta, vähänpä tuota piakkoin 4-vuotiasta edes päivisin näkyy kotona kun naapurissa asuu samanikäinen tyttö :LOL: viihtyvät enempi pihalla.

Tänään hain postista Reiman alesta tilaamani toppahaalarin pikkuneidille. Koko on 74 ja näyttää niin valtavalta o_O isomman neidin toppapuku oli aikoinaan 74, mutta hän olikin jo reilu vuoden ikäinen ja silti puku oli melko iso. Pitäsköhän tuo kuitenkin vaihtaa 68:iin.. Tällä hetkellä meillä on käytössä 62-68 vaatteet, mutta ulkovaatteet kun on aina reilumpaa mitoitusta..
 
Reiman vaatteissa ainaki on, että jos lapsi on 68cm pitkä, niin koko sen kauden menee 68cm haalari. Esim. Jos nää ipanat on 66cm syksyllä ja tilaat 68cm haalarin talveksi niin pitäisi mahtua koko talven :) Meillä on syksyksi 68cm reiman vk-haalari, mutta talveksi 68cm ei enää mahdu. Sisävaateet on nyt pääosin 74cm. Ihan muutamia 68 jo käytössä.
 
IMN
Meillä on 68 Cirafin vk-haalari nyt käytössä ja sekin on tosi reilun kokoinen :D neidillä pituutta jotain 68-69cm. Kokeilin tuota seitennelosta toppahaalaria ja saattaa tyttö jopa kasvaakin sen kokoiseksi. Onpahan sitten koko kauden sopiva, eikä tartte ostaa talvella toista haalaria :) pääasia että se on sopiva niihin aikoihin kun tyttö alkaa kävellä, niin on mukavampi touhuta pihalla :) muutenhan sillä ei ookkaan niin väliä vaikka oiskin liian iso, jos vaan turvaistuimessa istuskelee.
 
Mä oon tässä mietiskelly minkälaista haalaria sitä talveks tartteis. Pärjäiskö pelkällä äitiyspakkauksen haalarilla, kun vauva tuskin vielä kauheesti lumessa peuhaa. Turvakaukalossa/rattaissa lämpöpussissa riittää hyvin kevyempi vaatetus, varsinkin kun täällä etelässä asutaan. Keväällä taas sit joku vk-haalari tms. Enpäs tiedä. Millasia kokemuksia teillä on?
 
Täällä ei ole kokemusta, mutta meinasin kyllä että sillä lähdetään liikkeelle, ostan sitten tarpeen mukaan toisen. Koon puolesta saattaa riittää, nyt menossa 62/68 vaatteet, muutama 56 on vielä myös koti käytössä :whistle:

Meillä oli tossa vkl pari oikein mainiota yötä, taisi olla kaks herätystä vaan, nyt sitten taas menty max parin tunnin väleillä. En tiedä tuliko se tiheä imu vai onko ilma mahassa havahduttanut vai mikä. Ollaan kyllä paikattu heräilyjä nousemalla vasta yhdeksän jälkeen, hups. Loppuviikosta pitäisi olla jo siihen aikaan liikkeellä :rolleyes: Mut tänään ei tarjoilla enää kukkakaalia :ROFLMAO: maistui kyllä mutta selkeästi enemmän ilmaa ja puklua, vaikka ei ne poikaa tunnu häiritsevän.

Tänään olis vielä 6kk neuvola, miten on mahdollista et puolet vauva vuodesta jo mennyt (n)
 
IMN
Meidän vanhemmat lapset on olleet ekana talvenaan alle puolivuotiaita ja tokana talvenaan jo reilusti yli vuoden (=rymyämisiässä), joten tämmösestä "välimuodosta" ei oo kokemusta. Ostin kuitenkin varalta ihan teknisen puvun (kun halvalla sain :D) jos tyttö vaikka lähtiski jo marras-joulukuussa kävelemään niin tod.näk. jo maaliskuussa kävely sujuisi jo toppakamppeet päälläkin. Sillon alkaa olla jo asfaltti paljaana ja kompuroidessa haalarin polvet ottaa nirhaumaa. Ja kompurointiahan se juurikin on :D mutta tosiaan, reilulla kolmellakympillä sain uuden Reiman haalarin, joten samapa tuo :) jälleenmyyntiarvo on kuitenkin näissä hyvä.

Miehellä ois viiminen isyyslomaviikko menossa ja pojan koulukin on alkanu kivasti :) ens viikolla alkaa taas siis iha oikea arki.
 
Meillä on joku toppahaalari esikoisen jäljiltä jemmassa. Äitiyspakkauksen haalari on meille jo pieni, niskahaaraltaan joten se ei tule käyttöön tälläkään kertaa. :cautious: Vaunuissa voi mennä pussina kyllä. Meillähän esikoinen sillon syntyi tammikuussa.
 
Kerroin neuvolassa että ei oikein viihdy lattialla vaan temppuilisi vaan sylissä, niin sanoi että lattialle vaan niin oppii liikkumaan. No arvatkaapas mitä teki kun tultiin kotiin sieltä :ROFLMAO: jep, lähti liikkeelle.

8095g ja 67,5cm, keskikäyrällä menee edelleen

Ainiin, ei mitään käsitystä pinnasängyn pohjasta, koska meillä nukutaan edelleenkin vieressä, herää aina kun yritän siirtää, päivisin saattaa siirto onnistua (n) no pääasia että edes jossain nukkuisi, nyt oli kolmas surkea yö putkeen..
 
Onpas tänne taas tullu tekstiä:), kiva!

Soiteltiin esikoisen tuloksia ja käyrissä ei ollu mitään poikkeavaa, syyskuun 1.päivä mennään lasten poliklinikalle ja siellä sit katsotaan onko tarvetta lisätutkimuksille.

Meillä on alettu jo vähä ryömiä, ympyrää tosin vain, myös mahalta päästään selälle, vihdoin:D. Erehdyin antaa parsakaalia eilen, tänään ollu tosi itkuinen ja selvästi mahaan sattuu:unsure:. Sitä ei siis enää.
Plääh, isimies on ollu viikon kotona( lomalla) ja voi jösseso_O.... Meinaa piru vie olla toisenkin viikon:eek:.. Pojat tykkää ku isi on kotona:love:, mä silti jo kaipaan meidän omia rutiineja:D.

Mullakaan ei oo kokemusta pinnasängyn pohjasta, meilläkin ku nukutaan samassa sängyssä.
Saisko imn siihen tehtyä jonku tuen, että sais pohjan keskelle?

Mä ostin toppahaalarin esikoiselle, eihän hän mitään juurikaan tehny ulkona muutaku istu vaunuissa. Konttaamaan lähti kunnolla vasta 8-9kk iässä. Esikoiselle taisin ostaa silloin 74cm haalarin:).
Vauvalle taidan ostaa haalarin, koko on vähä vielä hakusessa:).
 
Mitä te laitatte vauvoille jalkoihin näillä viileillä ja kosteilla keleillä? Pelkät sukat tuntuu niin hölmöltä ja ne äitiyspakkauksen toppatöppöset esim. on liian paksut vielä. Mietin pitäisikö ostaa pienet lenkkarit vai jääkö niiden käyttö lyhyeksi.

Täällä sormiruokaillaan kaikki mitä lattialta löytyy :confused: neiti menee niin vauhdilla eteenpäin että enhän kerkeä muuta kun hakemaan pois kielletyistä paikoista, esim. johdot, puukoppa, pistorasiat sun muut.

Meillä on nyt viikon verran oltu ilman yötissiä, tuttia täytyy pari kolme kertaa laittaa suuhun.

Jaahas, ja nyt kuuluu juttelua makkarista, neiti on siis herännyt joten puuron keittoon :)
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Meillä on johdot nakuteltu jalkalistoihin kiinni ja pistorasioihin on vielä edelliskierrokselta tallessa suojatulpat :) polttopuita säilytettiin varastossa, vaatehuoneessa tai terassilla kun keskimmäinen oli pieni.

Meillä on ihan villasukat ulkoillessa :) kengät ostan sitten ku tyttö opettelee kävelemään. Neidin jalka on muutenkin kokoa 16, joten ei oikein kenkiä vielä löydykään :LOL: toivottavasti kasvaa siihen mennessä kun kävelee.. Meidän keskimmäisenhän jalka oli kokoa 18 kun alkoi kävellä ja meni jonkun aikaa löytää kengät :rolleyes: ekat askeleet otti 11kk iässä ja kunnolla lähti kävelemään 13kk ikäisenä.

Meille puhkesi eilisen aikana toka alahammas :love:
Meillä oli eilen myös vanhempainilta pojan koululla ja lapset jäi mummolaan siksi aikaa. Tää pienimmäinen on ollu aikaisemmin hoidossa vaan kaksi kertaa, eka kerralla 15min ja tokalla jonkun 6-7h. Ja tää jälkimmäinenkin kerta siis huhtikuussa.. Ei menny eilinen mummolointi kuulemma kovin hyvin :( pitäisi kai totuttaa siihen ettei äiti oo jatkuvasti paikalla. Vanhemmat lapset meillä on pieninä (yö)kyläilleet huomattavasti enempi. Stressaa vaan jos päivähoidon aloitus on jo vuodenvaihteen jälkeen, eikä tyttö ois siihenkään mennessä ollut edes mummolassa pidempiä aikoja :unsure:
 
Johdot meillä on piilotettu jalkalistan päälle sellaisen "kujan" alle. Mutta vaan ulkonäköseikan takia. Esikoista ei koskaan kiinnostanu johdot. Tulpatki on pistirasioissa ollu jo ennen pojan syntymää. Häntä ei nekääb sitten kiinnostanut. Nyt tää tyttönen on kyllä. Roikkuu johdoissa, mitä on näkyvilä. Sorkkii pistorasiota, repii pyykit alas telineeltä, syö kaiken mitä löytää :D ihan erilainn ipana.
Meidän pinniksen pihjaa saa laskettua myös vain kahteen asentoon, joko ylös, tai ihan alas. Nyt on ylhäällä ja toinen laita laskettu vähän alemmas. Helpompi yöllä nostaa tissille jos tarttee. Miehelle just sanoin, et sais näppäränä tuunata yhdet reiät tuohon väliin niin sais myös vähän alemmas laskettua pohja, mutta ei ihan alas asti.
 
Meillä myös pinnasängyn pohjan saa vain kahteen korkeuteen. Laskettiin viime viikonloppuna alas ettei saa otettua laidoista kiinni ja yöllä vedettyä itseään niistä ylös. Sen jälkeen onkin olleet yöt 1-2h välein itkuista heräilyä -.-' vai oliko jo ennen sitä, en muista. Pari yötä nukku meidän välissä ja sillon nukku paremmin, viime yönä taas pinnikseen yritin nii heräili taas useammin.
Meillä täytetään huomenna 6kk :) sen kunniaksi leivoin kakkua. Viime lauantaina oppi kääntymään mahalta selälleen, sitä tehnyt vain muutaman kerran tässä nyt viikon aikana. Eteenpäin ei pääse vielä, liikkuminen on enemmänkin selältä mahalleen menemistä, ja sitten pyörii siinä kun kuikuilee eri suuntiin niin vähän liikahtaa kerrallaan ja päätyy hitaasti sit takaperin niin kulkemaan :D
Meillä on jalassa myös ollut villasukat nyt. Stonzit on kans odottamassa, ne oli jo yks päivä jalassa kun oli viileämpää. Vk haalarina meillä on tällä hetkellä äidin siskolle vuonna 1995 tekemä haalari. Se on sopivan ohut mutta kangas ei ole mitään vettähylkivää tms, pitäisi yrittää etsiä ohut haalari jostain mutta en ole vielä törmännyt. Meillä on legon softshell haalari mutta se taas on vielä liian kuuma. Vaikeeta tää lapsen vaatettaminen :D
 
IMN
Me siirrettiin eilen pinnasänky tyttöjen huoneeseen :) mulla tuli itku kun näin pinnasängyn mentävän aukon meidän huoneen nurkassa :LOL: kahden tytön vaatteetkin saatiin (vielä) mahtumaan kahteen kaappiin.
Yö meni hyvin :) pikkunen nukahti kahdeksan aikoihin ja isompi meni yhdeksältä sänkyyn häiritsemättä pikkusiskoa. Aamulla 6:30 herättiin pienemmän kanssa ja kovasta herätyshuudosta huolimatta isompi nukkui puoli kahdeksaan :)

Isoja tyttöjä jo molemmat <3
 
IMN, ihana että yö meni noin hyvin. Vois kuvitella että kaks pientä jotenkin onnistuis häiritsemään toisiaan!

Mä ajattelin ettei omaan huoneeseen siirto olis vielä ajankohtaista, mut nyt oon kuitenkin alkanu miettiä sitä. Tyttö herää melkeinpä poikkeuksetta kun me mennään miehen kanssa nukkumaan, usein sit tarvii rintaa ennen kun nukahtaa uudelleen. Samoin yöllä jos mä käyn vessassa tms niin havahtuu herkästi hereille. Toisaalta yöheräämisiä on vielä useempi, niin onkohan kovin viisasta.. Lisäks vielä meillä toinen huone on vähän kauempana meiän makkarista, niin pelottaa kuulisinko edes itkua vaikka ovet ois auki. Itkuhälytintä taas tuntuis tyhmältä pitää päällä koko yötä. Ehkä mennään vielä näin toistasekso_O Tietty yösyötöistä vois miettiä vierottamista jossain vaiheessa, nyt ei sekään vielä taida olla suositeltavaa kun kiinteitä ei uppoo tarpeeks.

Meillä on nyt harjoteltu syöttötuolissa istumista, mutta aika tuettuna pitää vielä olla ettei heilu ku heinämies. Liikkumisessakin tuntuu olevan joku taantumavaihe kun kuukauteen ei oo mitään ihmeitä tapahtunu. Ei mitään alotettakaan eteenpäin menoon. Mutta eipä tässä toki kiire ookaan, helpompi pysyä perässä:geek:
 
IMN
Meillä tyttöjen huone on käytävän toisella puolella ja silti on öisin itkuhälytin käytössä :LOL: en vaan usko herääväni jos huuto kuuluu kahden oven takaa.. Vaikka eipä oo heräilyjä nyt "muuton" jälkeen ollu (y) meilläkin tyttö meinasi aina herätä siihen kun me avattiin oma sänky ja kömmittiin nukkumaan.. Ihanaa kun ei pidä enää hiipiä ja pimeässä huoneessa komapstella tavaroihin :D

Fiona Oisko mahdollista että teilläkin muutkin heräilyt vähenisi kun nukkuisi hiljaisemmassa huoneessa? :) meillä ei vessaan tms nousta öisin, mutta miehen kuorsaus ylittää välillä kaikki desibelirajat.. Voihan sen pinniksen aina siirtää takas jos tuntuu hankalalta :)

Meidän vanhemmat lapset on siirtyneet omiin huoneisiin jo 2-3kk ikäisinä, koska itse oon heräilly jokaiseen tuhinaan ja kitinään.. Tän kohdalla onkin sitten päin vastoin kun vauva itse herää jokaiseen risaukseen. Meidän 3v on kova puhumaan (huutamaan) unissaan, joten sitä ootellessa kun vauva sitä säikähtää :ROFLMAO:
 

Yhteistyössä