Argh, näen vieläkin punaista kun joku ees mainitsee kärrynpyörän
Mun kropasta taitaa puuttua joku osa kun en oo ikinä sitä oppinut.. Ala-asteen liikuntatunnit jätti hirveät traumat muutenkin kaikkeen "julkiseen" liikkumiseen, kun olin aina isompi (en kuitenkaan lihava) ja kömpelömpi kuin muut. Vieläkin lenkilläkin käydessä tuntuu siltä kuin kaikista ikkunoista osoiteltaisiin ja naurettais mulle..
Mutta joo, hyvä että joillakin liikkuminen vielä sujuu!
Musta ei taitaisi enää olla edes juoksemaan kun pieni kyykistelykin saa supparit aikaan.
Täällä on koko päivä maattu sohvalla takan edessä, viltin mutkassa ja villasukat jalassa. Ihanan talvinen pakkaspäivä, luntakin vähän tihutteli
Oudon seesteinen olo.
Tuossa selailin taas vanhaa ketjua kuopuksen odotusajalta ja tajusin taas sen miten erilailla oon kokenut tän raskauden. Onhan tässä tietenkin ollut paljon muutakin mietittävää; mummon kuolema, äidin sairastuminen, veljen ja veljentytön ongelmat ja miehen siskon tilanne. Eli ei ihme ettei raskaus oo ollut päällimäisenä mielessä koko aikaa.
Onko muut useamman lapsen vanhemmat huomanneet, että kerta kerralta raskausajasta ja vauvan tulosta on vähemmän innoissaan? Siis innoissaan tottakai kumminkin, mutta eri tavalla. Tuota vanhaa ketjua lueskellessa tajusin, että viimeksi olin näillä viikoilla jo pessyt vauvan vaatteita, viikannut ne lipaston laatikoihin, ostanutkin sen lipaston ja koonnut hoitopöydän. Sairaalalaukunkin sisältöä jo silloin suunnittelin. Nyt tuntuu etten ees niinkään odota sitä pikkuvauva-aikaa ja oonkin jo raskautta yrittäessä sanonut ettei mulla mitään vauvakuumetta ole, vaan haluan lapsen. Odotan minkälainen persoona hänestä tulee, millaisen paikan täyttää perheessämme ja miten uusi arki lähtee muodostumaan. Sellainen vauvan nuuskuttelun odottaminen ja pumpulipilvessä elely on jäänyt kokonaan välistä. Välillä toki tulee niitä "innostumisen hetkiä", mutta suurimmaksi osaksi tää on vaan tällaista käytännön asioiden hoitamista.
Katkeroiduin myös hieman aiemmalle itselleni, joka kirjoitti rv28 seksielämän olevan ennallaan. Joo, ei ole nyt. Oon iltaisin niin väsynyt että ajatuskin jostain, hyi, läheisyydestä, haukotuttaa. Maha tuntuu olevan tiellä, eikä tuo sheivailun loppuminenkaan tee oloa ainahaan haluttavammaksi. Mies kyllä jaksais innostua, mutta koen helpommaksi kääntää kylkeä ja "tekokuorsata". Ehkä tää tästä loppua kohden..
Ensi viikon lääkärineuvolassa mun on kyllä jo pakko kysyä näistä päänsäryistä, jotka tuntuu nykyään vaivaavan aamusta iltaan. Oikeastaan eivät nykyään edes vaivaa, koska päänsärky tosiaan on jatkuvaa ja siihen on jo jotenkin turtunut. Niitä hemmetin kipinöitäkin lentelee näkökentässä koko ajan ja vannemainen kipu rintalastan kohdilla aaltoilee päivästä toiseen. Lisäksi se kasvukontrolliasia.. Huoh, jaksankohan edes siitä enää tingata. Huoli on kova, kun mitään varmuutta tämän tulokkaan koosta ei ole. Viime raskaudessa mulla oli Sf-mitta näillä viikoilla jo 26cm, eli lähenteli yläkäyrää, kun vauva taas vastasi mitoiltaan 9 päivää viikkoja pienempää. Turhaan siis sitäkään seurailee. Sf-mitta ei taida monissa maissa olla enää edes käytössäkään, koska sen on todettu olevan niin epämääräinen mitta. Pitäisi kai vaan luottaa siihen että lääkärit tietää mitä tekee..