Kuulumisia ja kommentointeja on kerennyt kertyä kun en aikoihin ole ehtinyt kirjoittamaan ..
Viime viikolla oli taas ultra ja siellä kaikki oli ok, n. 2 kg ja viikkoja vastaava "pieni". Hassua että on jo noin iso vaikka synnytykseen on vielä aikaa, toiset aikaisin syntyvät saattavat olla syntyessään pienempiä.
Samalla käynnillä sain sairaslomaa äitiysloman alkuun, lääkäri ymmärsi tällä kertaa etten ole enää kykenevä töissä kyykistelemään.
Tästä stressistä kun päästiin niin seuraava tulikin jo saman tien.
Vauva siis oli yllätys yllätys perätilassa. Ilmeisesti ultraa edeltävänä yönä kääntynyt kun en ollut ehtinyt itse huomata asennon vaihtumista. Heti ultran jälkeen lähdettiin ajamaan mökille ja ai miten teki kipeää kun koko puolitoista tuntia autossa istuessa pieni potki kohdunsuulle ja punki päätään ylöspäin! Nyt sitten olen reilun viikon hermorauniona kytännyt vauvan asentoa, että onko tuo nyt jalka vai käsi mikä tuonne päin viuhtoo ja kääntyykö ja mihin suuntaan. Ihanasti hän iltaisin kun olen sänkyyn päässyt myllää ympäriinsä mutta mitään selkoa en saa miten siellä kääntyilee. Välistä olin jo varma että on jo kääntynyt oikeinpäin, mutta nyt taas on useamman päivän ollut perätilassa. Eilen mylläsi itsensä poikittain ja kovasti koitti venyttää vatsanahkaa sivulle päin, mutta sitten taas kääntyi takaisin perätilaan.
Joulun ja uudenvuoden välillä on seuraava ultra missä sitten tarkistetaan asento ja tarvittaessa mietitään mitä tehdään jos vauva yhä on perätilassa. Ulkokäännöksestä olen lukenut kauhujuttuja ja sektiota en missään nimessä haluaisi kun siinä kuitenkin menettää ne ensihetket vauvan kanssa ja mitä sitten tulee kotiarjesta vauvan ja esikoisen kanssa kipeän leikkaushaavan ja nostelukiellon kanssa. Esikoisen synnytys oli nopea ja toipuminen samoin, joten samanlaista toivoisi tällekin kertaa.
Tästä tuli nyt hirveä vuodatus, mutta stressi ja pelko tulevasta on tällä hetkellä aika kova.
Miten te kenellä vauva on pidempään ollut perätilassa olette saaneet säilytettyä mielenrauhanne? Itsellä se katosi sen siliän tien kun perätilasta kuulin...
Joulua vietämme tänä vuonna anoppilassa/ mökillä yöpyen. Ei siis stressiä joulun järjestämisestä kun pääsee valmiille.
Meillä joulun viettoon vaikuttaa eniten miehen kolmivuorotyö eli se onko miten paljon joulun aikaan töissä. Tänä vuonna on pitkästä aikaa kaikki pyhät vapaalla niin päästään hyvin sukuloimaan. Viime vuonna oli pyhinä töissä niin oltiin kotona joulu ja sukulaisia tuli meille.
Eilen pesin ensimmäisen satsin vauvan vaatteita ja tänään pääsee niitä viikkaamaan kaappiin ja nuuskuttelemaan ja haaveilemaan.
Onpahan jo sekin urakka aloitettu.
Tähän raskauteen alkaa jo kyllääntymään ja miehellekin jo sanoin että kunhan ensi vuoden puolelle päästään saa minun puolesta tulla milloin haluaa. Edellytyksenä tietysti että olisi oikein perin kun alkaa tulemaan. Eilen pitkästä aikaa reippailin kävellen kauppaan ja menomatka meni aluksi ihan reipastakin tahtia, mutta kaupan lähistöllä piti jo hiippailla ja takaisin tulin sitten hitaan puoleisesti. Punaiset liikennevalot ei haitannut yhtään kun sai syystä hiukan huilata
No illalla kyllä huomasi että kävelty on. Pitäisi vaan tajuta lähteä tarpeeksi rauhallisesti liikkeelle alusta alkaen.
Hattisvattis ja pieni 33+3