** Helmikuun Helmet** HELMIKUU

Ei vaan, tollanen 7-vuotias ei paljon äitiä pihalla kaipaa jos on kaveri. Ja nyt on. Tekevät viime kuuleman mukaan lumilinnaa tossa talon kulmalla. Välipalalla kävi ja kohta tulee päivälliselle...tunnin päästä. Synninpäästö.
 
niin mä just katsoin tuolta sun profiilista, et sulla on jo ihan hyvän ikäinen toinen "pikkuinen". olet ollut aika nuori kun olet tullut äidiksi. vitsi mä välillä tunnen itseni niiiiiin vanhaksi tässä porukassa. ;) mutta, eipä sille mitään voi..ikää on tullut ja tulee koko ajan lisää.
 
Ihan pakko oli vähän googlata :whistle:

DAIM-APPELSIINIKÄÄRETORTTU

pohja:

4 munaa
1 1/2 dl sokeria
1/2 dl vehnäjauhoja
1/2 dl perunajauhoja
1/2 dl kaakaojauhetta
1/2 tl leivinjauhetta
1/2 tl vanilliinisokeria

täyte:

2 dl kuohukermaa
100 g appelsiinituorejuustoa
1 levy Daim-suklaata
1 iso Daim (56 g)

Vaahdota munat ja sokeri. Sekoita keskenään kuivat aineet ja lisää taikinaan. Paista 225 asteessa noin 7 min. Vaahdota kerma ja sekoita joukkoon tuorejuusto. Sulata suklaalevy vesihauteessa. Rouhi Daim. Sekoita kerma-tuorejuustoseokseen rouhittu Daim ja sulatettu suklaa. Levitä täyte jäähtyneelle kääretorttulevylle ja rullaa.
 
Ehkä vielä lihottavampaa :saint:

Pohja:

150 g voisulaa

2,5 dl kaurahiutaleita

2,5 dl vehnäjauhoja

1,5 dl fariinisokeria

2 tl leivinjauhetta

Täyte:

2 pss Daim-rakeita

2 dl valmista kinuskikastiketta

2 rkl vehnäjauhoja

100 g valkosuklaata rouhittuna (voi laittaa reilumminkin...)



Sekoita kaikki pohjan ainekset keskenään. Levitä taikina tasaisesti uunivuokaan (itse käytin isompaa Teema-sarjan vuokaa, joka on noin puolet uunipellistä. Voitelin vuoan pohjan ja painelin pohjalle ja reunoille leivinpaperin, jotta piirakan irroittaminen vuokasta on helpompaa). Esipaista pohjaa 175 asteessa noin 12-15 minuuttia.

Ripottele piirakan pinnalle Daim-murut sekä rouhittu valkosuklaa, ja kaada päälle keskenään sekoitettu vehnäjauho-kinuskikastikeseos. Paista vielä noin 15-20 minuuttia. Anna jäähtyä ennen leikkaamista.
 
no mut meillähän on meikein ammattilainen täällä..mahtavaa pessi ;) voidaan kysellä sinulta kaikkea mahdollista! ja hiukan kuulostaa hyvälle toi kääretorttu! mut nyt on kyllä yritettävä löytää itsekuria herkkujen kanssa..tietty kohta tuolla jo munia vatkaan. :whistle:
 
äippäHki Nuori olin joo, ja huomasi kyllä sitten vauva-aikana että turhan nuori. Iski niin kamala masennus silloin kun elämä muuttui mallista kotiäidiksi. :LOL: Radikaalia. Nyt koen olevani aika sopivan ikäinen ja tilanne muutenkin hyvä vielä yhdelle lapselle. Niin ja kun esikoinenkin on jo ton ikäinen niin pääsee vähän helpommalla. Ikä on musta vaan plussaa. Elämän kokemusta ja objektiivisempaa asennetta tuo mukanaan.

PessiOikein tehty, jos tuntui väärältä niin kannattaa tehdä jotain muuta. muoks Ja tosiaan, sähän olet viittä vaille terkka. Eihän meidön tarvi neuvolaan mennä enää ollenkaan. Voi senkin liikunnan jättää pois. :LOL:
 
vanamo on varmasti ollutkin kova muutos nuorelle naiselle; mallista kotiäidiksi. onneksi selvisit..ja kiva, että nyt eri tilanne. kyllähän tämä ikä tuo tiettyä rauhallisuutta ehkä..on saanut mennä ja tehdä ja mokata ja puuhata ihan mitä vaan..nyt ei ole sellaiseen enää tarvetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
PessiOikein tehty, jos tuntui väärältä niin kannattaa tehdä jotain muuta. muoks Ja tosiaan, sähän olet viittä vaille terkka. Eihän meidön tarvi neuvolaan mennä enää ollenkaan. Voi senkin liikunnan jättää pois. :LOL:
Juu juu, onneksi mä itse tiedän kaikesta kaiken, niinkuin olette varmasti jo huomanneet :LOL: :LOL:
 
äippäHki Ainakin vähän pitkäjänteisyyttä ja kauaskatseisuutta on tullut jos ei rauhallisuutta ihan suoraan. Selvitty on monesta joo, yh ajasta ja lapsen sairasteluista ym. Kyllä nyt tietää mitä voi tulla eteen.
 
Joo, mä voin vannoa että nyt lievästi v**tuttaa toi lenkin tekeminen. Mulla kun muuteskin jämähtää helposti ristiselkä, ihan ilman raskauttakin.. Mä en oikeesti pysty astumaan vasemmalle jalalle, piti suihkuun (suihkukaappi) mennessäkin ihan funtsia miten mä sinne punkean |O. Ja äsken lyllersin kauppaan ja takas, ihan helvettiä.. :whistle:

Mutta kun neuvolan täti sanoi että kävely vois edistää synnytystä :saint:.

Hoitovapaasta, mä oon alustavasti miehelle ilmoittanut että ehkä palaan töihin syksyllä 2009. Töihin oon ympäripyöreesti sanonu että en ainakaan tänä vuonna ole paikalla. Mä tykkään kyllä työstäni, nyt alkuvuonnakin ois ollu kolme uutta isoa projektia mutta aina ei voi voittaa.. Ja kun töihin palaan, aion tehä 6 tuntisia päiviä. Ollaan kyl aateltu että jossain vaiheessa (sanotaan ehkä 2-3 vuoden sisään..) yritetään tälle vielä mahassa olevalle saada seuraa. Joten voi töihinpaluu pitkittyä. Mies on joskus ohimennen sanonnut että vois jäädä kotiin hoitamaan lasta mutta mä vähän epäilen, lähinnä koska sillä on reilusti mua parempi palkka..
Asumisesta, miehen työn takia meillä on aika vajavaiset mahikset asua ihan missä vaan. Näin mä olen käsittänyt, mies välillä sanoo muuta. Ulkomaille toki voitais lähteä mutta se ei hotsita kumpaakaan ku ollaan molemmat asuttu jonkun aikaa. Välillä puhuttu myös siitä että muutettais "maalle" silleen että joku kaupunki kuiteski ois lähellä. Mä syntyperäisenä helsinkiläisenä hieman vaadin miettimisaikaa.. :whistle:. Toisaalta hyvä meillä on täällä Espoossakin asua. Nyt kuiteskin oma asunto ja jossain vaiheessa ostetaan varmaan isompikin.

 
Meillevauva:
Hoitovapaasta, mä oon alustavasti miehelle ilmoittanut että ehkä palaan töihin syksyllä 2009. Töihin oon ympäripyöreesti sanonu että en ainakaan tänä vuonna ole paikalla. Mä tykkään kyllä työstäni, nyt alkuvuonnakin ois ollu kolme uutta isoa projektia mutta aina ei voi voittaa.. Ja kun töihin palaan, aion tehä 6 tuntisia päiviä.
Kuulostaapa tutulta. Samat sävelet.

Niin ja sain aikaan kaksi supistusta sinä aikana kun tyhjensin tiskikoneen. :LOL:

Laitoin myös pyykkikoneen päälle, mut ei siihen kauaa menny ja taas olen vapaa keskusteluun. :headwall:
 
hoitovapaasta: mä en vielä tiedä..sen näkee sitten! Jos viihdyn kotona jään kotia, mut jos tuntuu et haluaa lähteä käväseen töissä ni sit menen. Työnantaja kysy ennen ku jäin pois ainaki 5 kertaa et mitä meinaan äitiysloman jälkeen tehdä..mistä mä voin tietää vuodenpäähän mitä mä teen. Riippuu niin monesta, eikä pienin tekijä ole lapsen hoitopaikka. Ensinnäkin se pitäisi löytää naapuripaikkakunnalta (jos käyn siellä töissä)/kunta saada siihen suostumaan ja toiseksi mun pitäs päästä päivätöihin! Viimesenkerran ku kysy et mitä teen, ni meinasin sanoa et aijon silloin odottaa seuraavaa, ku alkoi niin ärsyttään! olis eriasia jos olis vakkaripaikka, mut ku ei ole..murehdin sitä asiaa sit vasta syksyllä. Nyt nautin, kun saa olla kotona..viettää viikonloppuja jopa kesällä kotosalla :D
hui jui..nyt isäntä keksi mulle sit sitä muuta ajateltavaa! :snotty: tuli teurastaja..teurastavat sonnin, ja ilta menee sit lihoja laitellessa! Kysy et haluanko kielen/sydämen/maksan ja VERTA..en varmasti kyl niihin koske! Onneks anoppi lupautu ottaan.. ajatuski jo tässä äklöttää! Lähinnä se haju ja sit se hyytyny veri..hyi yäk..! No on taas vähäksi aikaa kaks perhettä hyvin lihoissa, ku on tuota hirviäki vielä tuolla pakkasessa vaik kuinka paljon!
Niin ja nuita teijän mainittemia marjoja! On jääny omat mehut liki juomatta, ku närästävät niin älyttömästi! Nostin syksyllä osan marjoista roskineen päivineen pakkaseen..pitäs niistä mehua keittää! Tää lähtee nyt sankkoja pesemään.. mul ollu jokin aktiivi päivä tänään, ku olen saanu jopa pestyä pyykkejä (+koneellisen mattoja) ja suursiivottua meijän makkarin! Oon tässä yrittäny ottaa itteäni niskasta kiinni, et saa etes jotain päivän aikaan tehnyä..
 
zukuteurastaja?? herranenaika sentään! mä luin pari kertaa, että lukeeko siinä oikeesti teurastaja, ja lukihan siinä. :whistle: mahtavaa kun täällä ollaan niin eri maailmoista ja eri puolilta suomea, eri elämäntilanteista olevia.oikeesti hauska lukea mitä kaikki puuhailee arkenaan :heart: missäpäin suomea se sonni-poloinen pääsi hengestään? mä olen kyllä niin vieraantunut luonnosta, että ei ole tosikaan. ihan nolottaa. :ashamed: eläimiä rakastan niin kovin, että kyllä jäisi minun hoivissa sonni eloon. :saint:
 
zuku:
hui jui..nyt isäntä keksi mulle sit sitä muuta ajateltavaa! :snotty: tuli teurastaja..teurastavat sonnin, ja ilta menee sit lihoja laitellessa! Kysy et haluanko kielen/sydämen/maksan ja VERTA..en varmasti kyl niihin koske! Onneks anoppi lupautu ottaan.. ajatuski jo tässä äklöttää! Lähinnä se haju ja sit se hyytyny veri..hyi yäk..! No on taas vähäksi aikaa kaks perhettä hyvin lihoissa, ku on tuota hirviäki vielä tuolla pakkasessa vaik kuinka paljon!
Niin ja nuita teijän mainittemia marjoja! On jääny omat mehut liki juomatta, ku närästävät niin älyttömästi! Nostin syksyllä osan marjoista roskineen päivineen pakkaseen..pitäs niistä mehua keittää!
Niin eri maailmasta tuo teksti. Vaikka maatilalla olenkin lapsena viettänyt aikaa ja tuttuja nuo jutut mut... :D Ihana kuulla että joku viettää päiviä noin. :heart:
 

Yhteistyössä