*Helmikuun helmet 2017*

Mylove93 mulla oli dpo 18 tai varmemmin sanottuna vielä 5 päivää siitä kun menkkojen ois pitäny alkaa ekassa testissä ihan haalee viiva. Vasta 2 päivää siitä eteenpäin tuli oikein vahva :) viiva kun viiva :)
 
piinamiina, tuo ensimmäinen ultra eli niskapoimu-ultra seuloo sitä riskiä esim downin syndroomaan. Siihen liittyen otetaan ennen ultraa verikokeet ja verikokeen tulokset + ultran löydökset + synnyttäjän ikä + mikähänmuuvielä sitten ynnäillään yhteen ja niistä muodostuu ns. riskiluku sille, kuinka suurella todennäköisyydellä lapsella on vaikkapa down tai trisomia13. Jos riskiluku on suuri, voidaan tehdä lisätutkimuksia (lapsivedestä, istukasta). Ultraan pääsee ilman verikoettakin ja verikokeeseen pääsee neuvolan lähetteellä.

Seuloista sen verran, että veriseuloihin osallistumista en ole vielä itsekään päättänyt. Joku tuolla aiemmin selitti hyvin, että virhemarginaali on suuri ja paljon tulee vääriä hälytyksiä. Olen myös jokseenkin varma, että en halua lisätutkimuksia (riski se on minimaalinenkin riski hehe) enkä luultavasti ottaisi raskaudenkeskeytystä, raskaus menisi varmasti spontaanisti kesken jos ei kerta kaikkiaan sikiöllä olisi elinmahdollisuuksia. Mäkin luotan siihen, että räikeät rakennepoikkeavuudet kyllä näkyy siellä ultrassakin. Tosin miehen mielipidettä en ole vielä selvittänyt, sehän painaa myös.

Pelkopoli ja synnytys, mä avauduin omasta synnytyskokemuksestani suurpiirteisesti jossain ketjun alkupäässä ja on tavallaan huojentavaa, että meitä on pari samassa veneessä, vaikka onkin aina inhottavaa, että synnytys on ollut ahdistava kokemus. Ehkä me pelkopolilaiset saadaan ajallaan jutella tästä enemmän vaikkapa siellä faceryhmän uumenissa!
 
piinamiina, tuo ensimmäinen ultra eli niskapoimu-ultra seuloo sitä riskiä esim downin syndroomaan. Siihen liittyen otetaan ennen ultraa verikokeet ja verikokeen tulokset + ultran löydökset + synnyttäjän ikä + mikähänmuuvielä sitten ynnäillään yhteen ja niistä muodostuu ns. riskiluku sille, kuinka suurella todennäköisyydellä lapsella on vaikkapa down tai trisomia13. Jos riskiluku on suuri, voidaan tehdä lisätutkimuksia (lapsivedestä, istukasta). Ultraan pääsee ilman verikoettakin ja verikokeeseen pääsee neuvolan lähetteellä.

Seuloista sen verran, että veriseuloihin osallistumista en ole vielä itsekään päättänyt. Joku tuolla aiemmin selitti hyvin, että virhemarginaali on suuri ja paljon tulee vääriä hälytyksiä. Olen myös jokseenkin varma, että en halua lisätutkimuksia (riski se on minimaalinenkin riski hehe) enkä luultavasti ottaisi raskaudenkeskeytystä, raskaus menisi varmasti spontaanisti kesken jos ei kerta kaikkiaan sikiöllä olisi elinmahdollisuuksia. Mäkin luotan siihen, että räikeät rakennepoikkeavuudet kyllä näkyy siellä ultrassakin. Tosin miehen mielipidettä en ole vielä selvittänyt, sehän painaa myös.

Pelkopoli ja synnytys, mä avauduin omasta synnytyskokemuksestani suurpiirteisesti jossain ketjun alkupäässä ja on tavallaan huojentavaa, että meitä on pari samassa veneessä, vaikka onkin aina inhottavaa, että synnytys on ollut ahdistava kokemus. Ehkä me pelkopolilaiset saadaan ajallaan jutella tästä enemmän vaikkapa siellä faceryhmän uumenissa!
En mie usko, että myökään mihinkään tarkkoihin tutkimuksiin ruvetaan. Tätä lasta on tekemällä tehty ja raskaus on myös rauhoittava hoito miun endometrioosiin. Jos siis tästä kierrosta ei olisi tärpännyt luomuna, niin kesäkuun vuodosta olisi katsottu aika IVF-hoitoon. Myö siis varmaankin laitetaan vain toivo korkealle ja peukut pystyyn, että luonto hoitaa meille riittävän terveen lapsen.
 
Siis viivan vahvistumisesta vielä.. Jos ei ole harrastanut tätä himotestaamista (kuten allekirjoittanut:whistle: esim.), niin on aika mahdotonta sanoa kuinka itsellä on tavannut se viiva vahvistua tai ei vahvistua.. Milloin on syytä huoleen ja milloin ei.

Eli mun mielestä niistä ei kannata huolestua onko ollut minkä vahvuinen viiva mikäkin kp... Jos ei ole ennen harrastanut sitä himotestaamista.Pissan vahvuus voi vaikuttaa, hedelmöityksen ajankohta, testin merkki jne jne. Plussa kuin plussa!:)

Mä vaan itse tiedän miten pitäis omalla kohdalla nämä jutut edetä ja mitä merkkiä käytän jne. Eikä se oo normaalia testata joku 20 testiä!:ROFLMAO: Mut onneks löytyy muitakin "hulluja"!:X3::love:
 
Naeli joo todellakin hienoa, että on vertaistukea sitten pelkojen kanssa! Vaikka tietysti ikävää, että sellaista on jouduttu kokemaan... Itse olen tehnyt myös viralliset valitukset kaikesta tapahtuneesta ja tosiaan pelkopoli on osoitteena varmasti alkumetreiltä.. Myös jälkitarkastus oli aikanaan siellä. Tuskanhiki ja paniikki nousee heti, kun vaan edes miettii sitä, että vauva pitää jostain luukusta saada ulos!:alien: Mutta yritän nyt olla menemättä asioiden edelle! Katsotaan nyt ensin lähteekö raskaus kunnolla etenemään!
 
Mylove93, mä tulin siihen tulokseen, että eri merkkisillä testeillä vaan tulee erivahvuisia viivoja. Oon raskaana kunnes toisin todistetaan... vuoto alkaa, tulee kipuja ja/tai ultrassa todetaan ettei kohdussa olekaan elämää.

Kun raskaudet voivat olla erilaisia, hcg nousee hitaammin/nopeammin, hcg erittyy virtsaan eri tavalla yms. Täytyy vaan yrittää olla stressaamatta ja olla "iloinen" rintojen arkuudesta, huonosta olosta ja väsymyksestä.
 
Nypon, sulla on tainnut olla aikamoinen koettelemus, kun oot valituksen tehnyt. Mulla ei ollut mitään, mistä olis oikeastaan voinut valittaa, kätilön kanssa ei oltu ihan samalla aaltopituudella, mutta noin muuten kaikki teki kyllä parhaansa. Esim. kivunlievitys ei vaan toiminut, siitä on kai sinänsä paha valittaa. Tosin nyt mä tiedän, että oksitosiinitippaa en halua, ellei se ole aivan ehdottoman välttämätön ja silloinkin siitä täytyy (tilanteen mukaan toki) jutella mun kanssa ensin.

Mylove93, eri testit antaa tosiaan ihan mahdottoman eri vahvuisia viivoja. Mä teinkin tarkoituksella kahta eri merkkiä rinnakkain, niin näin miten ne itsellä käyttäytyy. RFSU antaa hyvällä mielikuvituksella havaittavan viivan siinä vaiheessa, kun PC on ihan selkeästi nähtävissä jo, näin esimerkiksi. Apteekin oma oli mulla myös aavistuksen haaleampi kuin PC ja RFSU.n testeistä tikut ja puikotkin tuntui käyttäytyvän vähän eri tavalla.
 
Heippa,
Osaako joku sanoa miksi tää palstan tekstit menee välillä ihan miten sattuu? Vai meneekö muilla? Ihan tosi ärsyttävä lukea jos jonkun teksti on oikeassa laidassa sekaisin jonkun toisen tekstin kanssa tai muuten ihan kummallisesti. Joitakin on ollut ihan mahdotonkin jopa lukea.

Muutoin täällä kaikki hyvin. Alkuraskauden ultra varattu juhannusviikolle ja neuvola sen jälkeiselle. Parina päivänä ollut ällöttävää oloa parisen tuntia päivällä. Tosi aikaista mulle, ei ole aiemmissa näin aikaisin ollut. Täälläkin digiin tuli viime viikolla jo viikot 3+, vaikka ei ehkä olisi vielä ehkä pitänytkään. Toivottavasti olisi kuitenkin vain yksi tulossa...

Elisia 5+jotain (en ole ihan kartalla)

Facen ryhmään en ainakaan vielä ole tulossa. Toivon, että pääasiallinen keskustelu säilyisi täällä, ettei ihan kuihdu kokoon koko ketju.
 
Huh! Tänne rantautui pahoinvointi :sick: esikoisen odotuksessa ei ollut kuin pientä kuvotusta. Varasin varhaisultran heinäkuun alkuun :)
Me ei mennä seulontoihin. Olen niin kova stressaamaan, että parempi jättää väliin :D
 
Ihanan aktiivinen on tämä ketju! Kiva lukea muiden fiiliksiä ja oloja kun samassa veneessä ollaan :)
Neuvolaan yritin tällä viikolla soitella, mutta täti olikin lomalla, joten en saanut ketään kiinni. Erilaisia vatsatuntemuksia kylläkin on taas ilmaantunut ja ehkä haluisin käydä varhaisultrassa jo. Neuvolasta olisinkin kysellyt, että pääseekö ultraan sitä kautta kun ei ole täyttä varmuutta raskauden kestosta. Pitänee soitella ensi viikolla uudelleen. Aiemmissa raskauksissa olen käynyt ekan kerran neuvolassa 8+ viikoilla ja 9+ viikolla ollut sitten lääkäri. Ekasta kuului jopa sydänäänet tuolloin 8+ viikolla dopplerilla. Toisesta kuului sitten viikkoa myöhemmin!

Onko kellään käytössä omaa doppleria? Millaisia kokemuksia?
 
Ihanan aktiivinen on tämä ketju! Kiva lukea muiden fiiliksiä ja oloja kun samassa veneessä ollaan :)
Neuvolaan yritin tällä viikolla soitella, mutta täti olikin lomalla, joten en saanut ketään kiinni. Erilaisia vatsatuntemuksia kylläkin on taas ilmaantunut ja ehkä haluisin käydä varhaisultrassa jo. Neuvolasta olisinkin kysellyt, että pääseekö ultraan sitä kautta kun ei ole täyttä varmuutta raskauden kestosta. Pitänee soitella ensi viikolla uudelleen. Aiemmissa raskauksissa olen käynyt ekan kerran neuvolassa 8+ viikoilla ja 9+ viikolla ollut sitten lääkäri. Ekasta kuului jopa sydänäänet tuolloin 8+ viikolla dopplerilla. Toisesta kuului sitten viikkoa myöhemmin!

Onko kellään käytössä omaa doppleria? Millaisia kokemuksia?
Soitin neuvolaan aika pian plussan jälkeen. Eihän ne sieltä aikoja heti annakaan ja itsellänikin on ekassa varsinaisessa neuvolassa viikkoja 9. Varhaisultraan pääsin neuvolan kautta, koska en ole täysin terve ja siksi tätä toistakin raskautta seurataan tarkemmin.

Haluaisin dopplerin kotiin tuomaan varmuutta siitä, että vauvalla on kaikki ok. mutta mieheni on lukenut yliopistossa mm. fysiikkaa, joten hän kyseenalaistaa ns. turhat ja huvin vuoksi tehtävät sydänäänien kuuntelut, koska dopplerin lämpöaalto (tai jotain) voi vaikuttaa sikiöön. En ole edes tutkinut asiaa tarkemmin, mutta luulen, että saatan vähän jankata tässä(kin) raskaudessa hankitaanko doppleri vai ei. ;)
 
Millä perusteella tuon kunnallisen varhaisultran saa? Kuinkakohan paljon kierron pitää heitellä? Kun mulla on vaihtelua 26-32 päivän välillä, ja eikös nt-ultraa varten täydy olla viikot selkeästi selvillä..? Luulen kyllä itse tietäväni viikot, mutta oishan se kiva tarkistaa. Esikoisesta kierto oli kaikkea 30-80 välillä niin tuolloin automaattisesti sain lähetteen varhaisultraan.
Oireita ei pahemmin ole, joka tietysti vähän huolettaa. Vatsaa nippailee, välillä on menkkajomoa ja alavatsa on turvoksissa. Pahoinvointia ei ole, vaikka esikoisesta näillä viikoilla jo alkoi. Samoin siinä keskenmenneessä.
 
Meidän piti huomenna mennä lapsettomuusasioissa sairaalaan ja maanantaina kun soitin aikaa peruakseni niin kätilö/sairaanhoitaja oli sitä mieltä, että lapsettomuusjuttujen takia olis hyvä tulla ultraan. Esikoisen raskaudessa ei päästy ultraan vaikka kierto oli todella epäsäännöllinen.
 
Mie varasin tänään ekan neuvolan. Oman sairaushistoriani takia pääsen ekaan neuvolaan jo ensi viikolla, siis seitsemännen viikon puolivälissä. Seuraavalla viikolla on sit eka ultra. Miulla tuo varhaisultra kuuluu oman sairastelun vuoksi tehtävään seurantaan.

Tänään on ollut taas järkky väsymys, niin kuin melkein koko viikolla. Eilen nukuin kahet 1,5 h päikkärit ja molempina öinä vielä liki 9 tunnin yöunet päälle. Rinnat on tosi herkät - juoksuaskeleet tuntuu pahalta ja liivit kun ottaa pois, niin jo pehmeän paidan liikahduskin tuntuu ikävältä.

Miulle nää keskustelut on oikeastaan ainoita vertaistukipaikkoja. Omissa läheisissä kavereissa kun ei ole naista, joka näitä kävisi samaan aikaan läpi, tai jolla asiat olisivat tuoreessa muistissa.
 
Tämän vuoden kolmannen koeputkihedelmöityksen avulla raskaus alkoi ❤

4 vuotta toivottu raskautta, lukuisien keskenmenojen ja epäonnistuneiden hedelmöityshoitojen kanssa. Toivokin on menetetty muutamia kertoja ja sairastuttu välissä

Kerran olen raskauden kokenut joka päättyi
14.6.2010 kun menetimme pienen tyttömme Eveliinan RV 30+2, enkelityttömme ❤

Nyt vaan toivotaan ja pelon sekaisin tuntein jännitetään viikkojen kasvavan.

Laskettu-aika 9.2.2017, AnneJoha, 35, TYKS, Toinen
 
Kivaa että tulee lisää porukkaa iloiseen joukkoon :)

Mä haluaisin kovasti varata varhaisultran, mies ei nimittäin ole Suomessa niillä viikoilla kun eka ultra muuten olisi ja haluisin että hänkin pääsisi näkemään että siellä asustaa ihan oikea pieni ihmisen alku :p

Rinnat alkaa olla aika törkeen arat. Tekee treenaamisesta vähän inhottavaa jo :eek: pahoinvoinninkaltaisia oireita ei täällä vielä ole
 
Dopplerista, Mulla on ja onhan se kätevä jos ei ole älyttömän herkästi huolestuva. Sitä on kuitenkin ensin opeteltava käyttämään että erottaa erilaiset äänet toisistaan ja sit se syke kuuluu aluksi ihan alushousujen rajasta ihan vaimeasti, toisilla vielä on istukkakin edessä. Eli jos pystyy luottamaan siihen ettei sekoa huolesta mikäli ei sykettä löydä niin onhan se ihan hyvä kapistus. Itse käytin kerran pari viikossa.

Kunnalliseen varhaisultraan taitaa päästä kaupungista riippuen. Jos neuvolassa on Ultra niin voi päästä helpostikin mut jos kaikki Ultrat tehdään äitipolilla niin sinne ei kauhean herkästi pääse. Mä vähän pelkään ettei viikon heittely kierrossa vielä riitä, ihan normaalistikin ovis voi olla myöhään ja kiinnittyminen myöhään ja alkio parikin viikkoa oletettua pienempi vaikka kierrot olis yleensä säännölliset. Mä sain esikoisesta neuvolaan Ultran kun kierrot oli 30-80päivää.
 
AnneJoha: ei oo varmasti ollut helppo tie :( toivottavasti (!!!) tämä raskaus jatkuis ja päättyis onnellisesti <3

Onko kellään mitään vinkkejä kuvotuksen hallintaan? mä oon nyt menny huonoimman kautta, eli aina ottanu jtn sokerista syötävää... :D tänään menny jo pari jäätelöä ja karkkia. Hetkeks auttaa mutta ei kauaa ja ei kovin järkevää muutenkaa:D jännityksellä ootan ekaa oksennusta.

luppelo 6+3
 

Yhteistyössä