*Helmikuun helmet 2017*

Dopplerin saan mun ystävältä. Ekaa kertaa ikinä mulla tulee olemaan oma kotidoppler.

Miten teidän miehet ovat mukana odotuksessa?
Musta on vähän outoa kun noiden neljän lapsen isää ei juuri raskaus kiinnostanut eikä hän neuvolassakaan käynyt. Ultraankin tuli vaan kun tiesi kuinka tärkeää se mulle on.
Nyt tuo nykyinen mies onkin ihan toista maata. Se kyselee ja on kiinnostunut. Haluaa tulla neuvoloihin ja ultriin mukaan.
Kun ehdotin varhaisultraa niin hän olikin innoissaan ideasta. Varasin ajan, käytiin ja olimme kumpikin äärettömän onnellisia pienestä sydämen sykkeestä. <3
Eikä tuo yksityisellä maksanut kun noin 130€.

Yrjön sekaisin tuntein Oinas ja Onni 6+2
 
Iltaa.

Ikäeroista: lasten Ikäeroksi tulee 2v2kk. Hieman hirvittää,minusta tuokin on vielä pieni ikäero...Täällä monella monta pientä lasta pienellä ikäerolla...Vähän mietityttää väliin oma jaksaminen,mutta varmasti sitä sopeutuu siihen tilanteeseen sitten ja voimavaroja jostakin löytyy. On aina haluttu kaksi tai kolme lasta,ehkäisyä ei ole käytetty ikuisuuksiin. Ekaan tarvittiin ulkopuolista apua ja sen vuoksi sillo päästiin varhaisultraan. Haluan nytkin ehdottomasti,joko kunnallisella tai yksityisellä.

Neuvolaan en oo vielä soittanut..pitäis ehkä että kerkeää ennen heinäkuuta ja totaalista kesäsulkua joka paikassa...

Oireet on edelleen melko vähäiset. Hirveä päänsärky on nyt vaivannut parina päivänä,sitä oli myös ekalta. Panadolia ollu pakko ottaa ettei vallan pyörry siihen kipuun.

Närästys,vihlaisuja mahassa,pissalla ravaamista. Muuten oikein hyvä olo. Senpä takia välillä voin olla ajattelematta koko raskautta ja kyllähän tuo 1,5v pitää myös kiireisenä.

Seuloihin osallistutaan.

Mielialan vaihteluita tämä tila kyllä aiheuttaa..kuten moni onkin kirjoitellu. On se vaan aika kova hormoonimyrsky naiselle ja samalla fyysinen muutos keholle. Ja pään sisällä myllertää kaikki tunteet laidasta laitaan. Hullua hommaa ja synnytys se vasta hullua onkin. Sitte sen tajuaa ko ite kokee. Mulla ei sinällään huonoja kokemuksia edellisestä jääny,vaikka mikään ei mennytkään ihan putkeen.

Hurjaa pahoinvointia täällä porukalla,jos Oinas-84 oot laihtunut niin hurjasti ja sairaalaan joutunut?! Huhheijaa. Täytyy olla tyytyväinen omaan oireettomuuteen..

En aio hommata doppleria,mies kuulee hyvin vessapaperirullalla. Ainakin viimeksi kuuli. Luotan siihen nytkin.

Ja minäkin pysyttelen tällä palstalla,en tuu faceryhmään.
 
AnneJoha: ei oo varmasti ollut helppo tie :( toivottavasti (!!!) tämä raskaus jatkuis ja päättyis onnellisesti <3

Onko kellään mitään vinkkejä kuvotuksen hallintaan? mä oon nyt menny huonoimman kautta, eli aina ottanu jtn sokerista syötävää... :D tänään menny jo pari jäätelöä ja karkkia. Hetkeks auttaa mutta ei kauaa ja ei kovin järkevää muutenkaa:D jännityksellä ootan ekaa oksennusta.

luppelo 6+3
Kuvotus: Minua on parina päivänä alkanut kuvottaa illasta aamuun, muttei paljoa. Iltapäivä ja alkuilta on ok, mutta siinä kasin maissa alkaa ja jatkuu yöhön ja vähän aamullekin. Olen yrittänyt levätä jos oikein kunnolla alkaa iljettää, kun syödä ei tee oikein mieli. Voisitko kokeilla ennemmin jotain suolaista, esim.sipsiä?

Ja AnneJoha: Minäkin pidän peukkuja, että kaikki menisi hyvin! <3 Ja tietenkin teidän muidenkin puolesta! <3
 
Doppleri löytyy iteltä, oli mulla pelastus viime raskaudessa kun kaverin vauva kuoli kohtuun kk ennen meidän molempien laskettuja ja olin ihan hysteerinen kun vauva ei viimeisen kk aikana paljon mahtunut liikkumaan kun oli niin iso. Doppleri pelasti aina :)

Mies on tosi mukana odotuksessa, toi ison kukkapuskan heti plussapäivänä ja juttelee jo vauvasta vaikka oon vasta viidennellä viikolla :D

Neuvolaan soitin 4+0, lähinnä siksikin kun tulee kesälomat ja halusin omalle neuvolantädille enkä hirveälle keskenmenonmanaaja-lomittajalle

Joku kyseli apuja pahoinvointiin ja mulla auttoi viimeks (oksensin/voin pahoin noin viikot 5-25) pahoinvointirannekkeet joita saa apteekista. Ne ei poista rajua pahaa oloa mut vei ne ehkä oksentelusta sen pahimman piikin pois, tai sit vaan haluan uskoa niin. Syöminen tasaisesti pieniä annoksia pitkin päivää ja yks mikä auttaa huimasti on nimenomaan sokerin ja vehnän ym hötön vähentäminen. Illalla kun söi lähes pelkkää proteiinia, esim lihaa/raejuustoa ym niin aamulla ei ollu niin huono olo kuin esim jos söi illalla leipää tai herkkuja.
Mulla akupunktio sai lopulta pahoinvoinnin ja oksentelun lähes kokonaan loppumaan siinä viikolla 24-25 kun tajusin kokeilla. Suosittelen! Emmä sen jälkeenkään pystyny mitään makeaa syömään mutta eipähän noussu painokaan liikoja :D olin koko ekan puoliskon tosi huonossa kunnossa, lähinnä sänkypotilaana. Tiputukseenkin jouduin. Mä niin toivon tästä helpompaa!!!

Joko teillä on jotain sukupuolifiiliksiä? Mulla on alusta asti ollu, jännittävää! :D
 
Oinas-84 täällä ihan sama tilanne, että nykyisten kahden lapsen isä ei niin oo ollut kiinnostunut raskaudesta tai osannut koskaan tukea jne.. Mutta uus mies on aivan toista maata. Ylipäätään muutenkin.(y):rolleyes:

Ikäeroa tulee tässä sitten tämän masuasukin ja kuopuksen välille 4,5v! Apua! Ihan kuin ekaa kertaa olis tässä! Huh ja hih!:ROFLMAO::ROFLMAO:
Nykyisten lasten ero on 1v10kk! Eli eskarilainen syksyllä ja nuorempi 4! <3

Annejoha (y)(y)(y)(y) peukkuja ja vauvaliimaa lähettelen minäkin täältä!:love:

Sukupuoli-fiiliksiä ei vielä ole. En vielä osaa sisäistää koko asiaa, kun niin yllätys koko juttu ja niin alussa. Olen kyllä aina sitten jossain siellä rv12 tienoilla tiennyt kumpi tulee! Kaksi tyttöä tähän saakka!:love:

Mukavaa päivää teille kaikille!!!
 
Naeli joo onhan ne ikäviä kokemuksia ja varmaan tosiaan paniikki, kun ei sitten kivunlievitys auta!:sick: Mulla itse synnytys meni suht ok, mutta sain sellaset repeämät, joita saa 1% Suomessa.. Ja se hoitovirhe yms liittyykin sitten siihen kokoon kursimiseen.. Joka tehtiin ilman kivunlievitystä, vaikka olis pitäny tehdä nukutettuna leikkaussalissa jne jne jne...:devil:
 
Hurjia kokemuksia teillä ollut synnytyksissä! Tsempit kaikille, joilla on jotain dramaattista ollut synnytyksissä toivotaan, että nyt menisi helpommin!
Huonoon oloon auttaa kaikkein parhaiten (ainekin minulla) väh. 2 tunnin välein syöminen. Eikä tosiaan tartte olla herkkujakaan, mutta esim. marjat, jugurtit, hedelmät välipaloina on tosi hyviä! Tyttöä odottaessa oli pahemmat voinnit kun poikaa odottaessa ja silloin käytin noita pahoinvointirannekkeita n. 16 viikolle saakka. Ehkä ne hieman auttoi tai ainekin uskon niin. B6 vitamiinin sanotaan myös helpottavan huonovointisuuteen. Nyt on niin vähän vasta viikkoja, ettei ole kuin hetkittäin ollut kehnoa oloa. Ehkä pahempaa on vielä tulossa.

Nt-ultrassahan pitäisi käydä tiettyjen viikkojen sisällä, jotta niskaturvotuksen saa ns. luotettavasti mitattua. Siksi olisi hyvä tietää onko raskaus millä viikoilla. Varhaisultraan pääseminen selvinnee ensi viikolla kun saan neuvolasta jonkun kiinni! Täällä maksaa varhaisultra 160e Kela -korvauksen jälkeen.. aika suolainen hinta!
 
Ikäeroa on tulossa tänne 4,5 vuotta ja sukupuolifiiliksiä on. Luulen, että saadaan toinen tyttö, mutta olin viimeksikin muka vahvojen luulojeni kanssa NIIN väärässä! :D Toisaalta onnistumisprosentti veikkauksen suhteen on tässäkin raskaudessa se 50%! :p

Maikkki: Millaista oli pahoinvoinnin hoito akupunktiolla? Tuliko paljon neuloja ja auttoiko heti? Esikosta oli koko raskauden pahoinvointia ja oksensin 27 viikolla viimeisen kerran. Vähän jännittää! Minulla on ällötystä ja etomista vasta, mutta kyllä viitteet on siihen, että kohta alkaa kunnolla. En kuitenkaan joutunut viimeksi tippaan, kun en oksentanut useita kertoja päivässä, mutta painoa tuli 4 kiloa, josta vauva oli 3,4kg. Toisaalta silloin ylipainoisena se ei haitannut yhtään, mutta olisihan se raskaus ollut varmasti kivempi ilman jatkuvaa oksentamista ja pahoinvointia. Nyt on ruokahaluttomuutta. Pitäisi syödä, mutta ei maistu!

Mites teidän iho? Onko teille tullut finnejä tms? Minulla on iho yleensä hyvässä kunnossa, mutta nyt rasvoittuu ja epäpuhtauksia löytyy vaikka muille jakaa! Hiukset on alkanut rasvoittumaan myös nopeammin.:)
 
kesäyllätys tajusin tosiaan mennä sinne akupunktioon vasta sillon n.24 viikolla. Kuulemma ne pisteet mitä käytetään vaihtelee raskauden vaiheen mukaan, joka vaiheessa ei voi kaikkia käyttää. Mutta siin vaiheessa tuli muistaakseni 9 neulaa. Ei ne oikeestaan miltään tuntunut, laitto nipisti ja saattoi pikasesti vihlaista mutta sit kun siinä makoili neulatyynynä ni ei tuntunut ellei vahingossa liikuttanu väärää paikkaa :D
Eka kerran jälkeen jäi oksentaminen, en oksentanu lainkaa sen jälkeen paitsi muutaman kerran loppuraskaudessa kun yritin syödä makeaa uhkarohkeesti. Toka kerran jälkeen viikon päästä jäi pahoinvointikin pois!! Ihan huippua! Kannattaa kokeilla. Kaikilla ne ei kuulemma oo niin tehokkaita ne akupisteet, oisko ollu kolmasosa joka sanoo et ei vaikutusta mut ne joilla vaikuttaa ni on tosi tehokkaita :)
 
Iho on kyl tosi huonona nyt, kasvoihin ja selkään on tullu finnejä. Hiuksiin ei oo vaikuttanut mut viime raskaudessakin oli päinvastainen vaikutus hiuksiin ja ihoon, molemmat voi paremmin kun koskaan eikä hiukset rasvottunu ollenkaan :D
 
kesäyllätys tajusin tosiaan mennä sinne akupunktioon vasta sillon n.24 viikolla. Kuulemma ne pisteet mitä käytetään vaihtelee raskauden vaiheen mukaan, joka vaiheessa ei voi kaikkia käyttää. Mutta siin vaiheessa tuli muistaakseni 9 neulaa. Ei ne oikeestaan miltään tuntunut, laitto nipisti ja saattoi pikasesti vihlaista mutta sit kun siinä makoili neulatyynynä ni ei tuntunut ellei vahingossa liikuttanu väärää paikkaa :D
Eka kerran jälkeen jäi oksentaminen, en oksentanu lainkaa sen jälkeen paitsi muutaman kerran loppuraskaudessa kun yritin syödä makeaa uhkarohkeesti. Toka kerran jälkeen viikon päästä jäi pahoinvointikin pois!! Ihan huippua! Kannattaa kokeilla. Kaikilla ne ei kuulemma oo niin tehokkaita ne akupisteet, oisko ollu kolmasosa joka sanoo et ei vaikutusta mut ne joilla vaikuttaa ni on tosi tehokkaita :)
Oi kuulostaa mahtavalta ja ehdottomasti kokeilemisen arvoiselta hoidolta, jos pahoinvointi tulle rytinällä päälle! Kiitti! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Moikka! Siirryn tuolta tammikuisista tänne jos sopii :love: tänään käyty ar- ultrassa ja minion vastas 5+6 eli rv6 ja kokoa oli 2,9mm :love: sydänkin väpätti ja kaikki näytti hyvältä :love: Esikoista ootellaan, yritystä oli takana 1,5v...kyllä tuli tippa linssiin kun plussan sain testiin 20.5.. eka plussa koko 1,5v aikana..

La 4.2 / Kinder_kitty / 23v / Tays / 1.lapsi
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Moikka! Siirryn tuolta tammikuisista tänne jos sopii :love: tänään käyty ar- ultrassa ja minion vastas 5+6 eli rv6 ja kokoa oli 2,9mm :love: sydänkin väpätti ja kaikki näytti hyvältä :love: Esikoista ootellaan, yritystä oli takana 1,5v...kyllä tuli tippa linssiin kun plussan sain testiin 20.5.. eka plussa koko 1,5v aikana..

La 4.2 / Kinder_kitty / 23v / Tays / 1.lapsi
Tervetuloa ja onnea! <3
 
Heippa! Täällä yksi varovainen odottaja lisää. Ennestään 2 lasta: 03/13 ja 03/15. Myös yksi kkm takana lasten välissä niin jännittää, että miten tässä käy varhaisultran jälkeen uskallan miettiä fb-ryhmää

La 14.2 / Nuttana / 27v / JS / 3. Lapsi
 
  • Tykkää
Reactions: Summer2
Tervetuloa uudet!

Sukupuolesta on arvauksia, tosin viimeksikin mun vahvat arvaukset oli vääriä. Esikoisesta ei kysytty sukupuolta rakenneultrassa eli paljastui vasta synnytyssalissa, nyt Oon vähän kahden vaiheilla että kysytäänkö. Se jännitys on kieltämättä kivaa eikä se odottaminen kovin vaikeaa ole, mutta jos kuopus onkin eri sukupuolta niin ehtisin hankkia muutamia sopivampia vaatteita jos kysyttäisiin etukäteen.

Mies on mukana odotuksessa sen verran kuin nyt Tässä vaiheessa pystyy. Edellisessä raskaudessa ei oikein osannut tukea tai auttaa ja vauvan syntymän jälkeen taisi säikähtää vauva-arjen intensiivisyyttä, sillä ekat 4kk hoidin kipeää kiukkuista refluksikkoa aikalailla yksin. Sittemmin on ottanut suuremman roolin ja touhuaa taaperon kanssa tasavertaisesti, mutta saapi nähdä, miten se pikkuvauva-aika taas sujuu kun pitäisi menoistaan luopua.

Mistä tulikin mieleen, onko muita tukiverkostottomia? Me ei tosiaan esikoisen syntymän jälkeen olla vietetty lainkaan sellaista aikaa että lapsi olisi muualla hoidossa (mä olen ollut todella todella vähän erossa esikosta muutenkaan) ja realistiset mahdollisuudet saada esikoinen jollekin hoitoon on varmaan joskus parin vuoden päästä. Mä Mietin jo nyt, että kuka tuota vahtisi kun pitäisi synnyttämään lähteä. Tukiverkostoilla on siis kaikilla pieniä lapsia/asuvat kaukana/ovat sanoneet suoraan että hoitavat sitten vasta isompaa lasta.
 
Ikäeroa tulee isompiin jonnin verran, mutta pidän sitä vain hyvänä asiana. Saapahan kunnolla keskittyä tähän pienimmäiseen, eikä kenenkään tarvi kasvaa isoksi liian nopeasti ja itsekin jaksaa paremmin. Isommat ovat kuitenkin jo aika omatoimisia. Ekan ja tokankin välillä ikäeroa on neljä vuotta ja meille se on sopinut hyvin.

Sukupuolesta ei ole vielä mitään fiiliksiä, enkä tiedä tuleekokaan ihan heti. Jos vaikka yrittäisi ensin sisäistää, että raskaana todellakin ollaan. Toiveissa olisi säilyttää sukupuoli salaisuutena syntymään asti. Meidän viimeinen kun hän kuitenkin on niin onpa vielä enemmän jännättävää loppuun asti. Saa nähdä maltammeko olla rakenneultrassa kysymättä.

Iho on hyvässä kunnossa niin kuin aiemmissakin raskauksissa. Se olikin yksi syy mistä aloin raskautta epäillä kun tuttuja menkkafinnejä ei tullutkaan. Jos samalla kaavalla mennään niin iho pysyy hyvässä kunnossa raskauden ajan, samoin tukka.

Doplereita ei meille tule. Ei ole aiemminkaan ollut. Se aika niskapoimu-ultrasta liikkeisiin on kuitenkin aika lyhyt, vaikka voihan se toki mieltä helpottaa jos kokee siihen tarvetta. Viimeksi taisin liikkeitä tuntea jo rv 14-15 vaikka istukkakin oli edessä. Esikoisen kohdalla meni pidempään, ehkä viikolle 18 (silloinkin oli istukka edessä).

Neuvolaa suosittelen varaamaan pikimmiten juurikin neuvoloiden kesäsulkujen ja lomien takia. On aikoja vähemmän tarjolla kuin normaalisti. Ensimmäisillä Niskapoimu-ultrat on kuitenkin jo heinäkuun lopussa ja sitä ennen tulisi olla jo yksi neuvola takana. Muistakaahan ainakin foolihappoja vedellä, niitä kun tarvitaan jo raskausviikolla 5!

Elisia 5+5
 
Meillä on kotidoppleri jo ennestään... Ostin sen halvalla käytettynä viime raskaudessa, juuri ennen kuin sain tietää että oli tuulimuna. Voi että kun sille olisi tällä kertaa käyttöä! :)

Ja seuloihin mennään ilman muuta, jos sinne saakka päästään.

Näin juuri niihin aikoihin kun raskaus alkoi unta, jossa luulin saavani tytön, mutta se olikin yllätyksekseni poika :) Tyttöolo mulla onkin, aina ollutkin sellainen olo, että kun saan lapsen niin se on tyttö - joten poikako se sitten olisikin?

Nukahdin taas tänään suoraan syvään uneen heti kun vaan menin pitkäkseni sohvalle. Samoin eilen. Eilen heräsin kun äitini soitti, ja sain kuulla kuinka nukun väärin ja olen varmasti nukkunut liian pitkät päiväunet kun kuulostan niin tokkuraiselta, hän on juuri joltain unihäiriöihin erikoistuneelta lääkäriltä kuullut ettei saa nukkua yli puolta tuntia (olin oikeasti nukkunut alle 20min). Kylläpä olisi tehnyt mieli näpäyttää takaisin että mistä tässä väsymyksessä on kyse, mutta onnistuin vaan kuuntelemaan kiltisti ja kärsivällisesti :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Doppleria en uskalla hankkia, panikoisin heti jos en saisi sydänääniä kuuluviin. Jospa liikkeet alkaisi tuntua suht aikaisin kuten esikoisestakin.
Onko muilla paineen tunnetta alavatsalla tai nivusissa? Mulla on oikealla puolella kunnon paineen tunne jos vähänkään istun kippurassa polvet koukussa. Alavatsalla, melkein nivusessa. Vähän samanlaista kuin viime raskaudessa sitten kun viikkoja oli jo 30+ ja vatsa alkoi olla jo jonkun kokoinen.
Tosi vaikea olla kertomatta raskaudesta. Ei olla kerrottu vielä kenellekään. Haluaisin salata vähintään nt-ultraan saakka mutta voi olla ettei onnistu. Lähimmiltä jotka tuntee tosi hyvin ja joiden kanssa ollaan paljon tekemisissä (esim. oma äiti) on vaikea pitää salassa, kun tavallaan haluais kertoa. Mutta en millään haluais sitten selitellä kaikille jos nt-ultrassa ei tulekaan hyviä uutisia.
 

Yhteistyössä