Helmikuun helmet 2014

miss_piggy
Meillä poika nukkui viime yönä klo 20-08. Syömään heräsi vain kerran klo 06 ja silloin meni noin 140ml korviketta. Kiva kun yöunet on pidentyny, ei tartte enää nousta puoli 7 ylös :)
 
Meillä nukutaan pääsäntöisesti 2 päikkärit mut jos herää ennen puol 8 ni sit pitää nukkua kolmannet. Nyt ekat ollu 10-12.30 ja sit tokat 15-17 ja nukkumaan 20.30. Meillä nukutaan siis 2-2,5 (joskus 3h) päikkäreitä putkeen.

Yöt on tosi vaihtelevia, toisinaan herää 2.30 ja saa nukuttaa toista tuntia et malttaa nukahtaa eikä jumpata ja oisinaan herää vasta 5.30 pullolle. Usein aamu alkaa 2h pullon jälkeen.

Syöminen ei ole vieläkään hyvä mutta parempaan suuntaan menossa. Eilen tein ruokaa lisää pakkaseen, pitäsi riittää kolmeksi viikoksi.

Meillä oli aika hurja tilanne toissa aamuna, poika oli löytänyt lattialta korvikepurkin foliopalan ja saanut sen kurkkuun. Kyllä oli sydän kurkussa kun poikaa selkään hakkasin, sai kun saikin sen nielastua ja uloskin tuli.. Kamala tilanne!

Meillä nukkumaan menot aika saman kuulosia ku lulinalla, joudytaan hetki huudattamaan, muuten ei nukahda. Meillä noustaan heti seisomaan pinnasängyssä ja aletaan kitistä ja jos sinne heti menee ni jäbä alkaa nauraa... Eli hetken kun odottaa et kitinästä tulee itkua niin ei tarvitse montaa kertaa käydä rauhottamassa niin nukahtaa itsekseen.
 
Jokohan uskaltaa varovasti hehkuttaa, että yöt saattaisi olla palaamassa rauhallisiksi. Viime yönä poitsu kyllä heräsi tissille kahdesti, mutta noin muuten on se alkuyön huutorumba jäänyt pois. :)

Meillä on nyt haasteena saada jäbä syömään taas omatekoisia ruokia, kun sen syömättömyyskauden jälkeen tottui syömään Hipp-soseita ja niistäkin menee lähinnä pasta bolognese, tomaatti-kesäkurpitsa-pasta, kana-riisi-kasvis, naudanliha-juurekset sekä joskus kasvis-kalkkuna. Hedelmä- ja marjasoseet on vasta nyt hissukseen alkaneet maistua paremmin.
Omatekoiset ja karkeammat valmissoseet laittaa vaan yökkimään. : /
Tarvii varmaan vaan lisäillä noihin kaupan sileisiin soseisiin kotona valmistettuja soseita, josko silleen saisi vähän ravinnerikkaammaksi ja monipuolisemmaksi tuota sällin ruokavaliota muutettua. Kertaakaan ei edes vahingossa ole laittanut suuhunsa tarjottuja tuoreraasteita, leivänpaloja tms.. Ei siis sormiruokailussa olla edistytty sotkemista pidemmälle. :D
 
miss_piggy
Ite sekoitan melkein joka kerta kaupan sosetta ja oma tekemää. Viimeksi tein itse sellaista johon laitoin miniluumutomaatteja, rakettispagettia, sipulia, porkkanaa, pari perunaa ja vähän kuivattua maustesekoitusta.
Ja eilen keitin pelkkää rakettispagettia jota muussasin haarukalla ja sotkin sekaan kaupan spagetti-jauhelihasosetta :)
 
Meidän yöt ovat olleet HIRVEITÄ. Mies päätti aloittaa pe unikoulun ja nyt poika ei saa tissiä klo 22-06 välillä. Huuto on kova. En kestä itse yhtään ja minusta kuoriutuukin yöllä monsteri.... Toivottavasti tämä pian helpottaa. Itse olisin tosiaan valmis jatkamaan yösyöttöjä, koska herääminen on niin tuskaa. Tosin toissa yönäkin heräsi vain kerran ja huusi 45 min, mutta silti. Huh vaan!

Pojan herkkua on porkkana-bataattisose ja olenkin käyttänyt jompaa kumpaa pohjana lähes kaikkiin ruokiin. Kaupan lihasoseet eivät pojalle maistu. Hedelmäsoseet maistuvat sitten sitäkin paremmin.

Poika lähtee varmaan pian kävelemään. Ei haluaisi enää kontata vaan kulkee mieluiten taaperokärryllä tai talutettuna :D Olenkin tässä miettinyt, että pitänee ostaa hänelle kengät, mutta millaiset? Millaiset ensikengät te olette hankkineet tai aiotte hankkia? Käsittääkseni Kavat tai Tepsut olisivat hyvät.
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa. En ole ehtinyt kirjoitella kuukauteen ainakaan, mutta oon kyllä lukenut teidän kuulumisianne. Monenlaista on tässä ehtinyt tapahtua.

Suurin muutos on yöt. Niinkuin monella näyttää olevan, meilläkin yöt on yhtäkkiä alkanu olla yhtä hulinaa. Kun poika aiemmin heräs 1-2 kertaa yössä, herää hän nyt hyvänä yönä 5 kertaa...ja kolmella niistä vaatii tissiä nukahtaakseen. En käsitä mistä tämä johtuu, hampaistako? Kaksi hammasta on tullut tässä kolmen viikon aikana, jolloin yöt on muuttunu. Saattaa myös herätä ennen ku minä menen nukkumaan, pari kertaa. Joskus öisin ei millään asetu pinnikseen, herää aina kun laitan sinne. Vieressä haluaa olla. Yks yö heräsin muksahdukseen ja huuton; poika putosi lattialle :( onneksi pehmeälle matolle ja säikähdyksellä selvittiin. Oli mönkinyt unissaan tyynyjen yli, mun sängyssä siis. Aion aloittaa unikoulun joulukuussa kun mulla alkaa loma. Tracy Hoggin menetelmällä varmaankin, onko tuttu kellekään, onko joku tehnyt? Yöimetyksistä on päästävä eroon, en usko et nälkä hällä on, tapa vaan. Päivisin kuitenkin syö niin hyvin, 5 ateriaa ja maidot. Imetyksen aattelin samaan syssyyn lopettaa, jos sekin rauhottas yöt.

Tosin tässä saattaa yöheräilyissä osaltaan olla se syynä, et oon tosiaan jo palannut opintoihin (elokuun lopulla jo) ja vauvalla varmaan joku eroahdistus ja ikävä äitiä ja öisin haluaa läheisyyttä? Poika on päivisin hoidossa mun vanhemmilla, siellä on kaikki mennyt hyvin ja viihtyy ja on silminnähden iloinen ja innoissaan aina kun näkee isovanhemmat. Mutta on mulla silti aina kauhia ikävä häntä...onneksi ei tarvitse täysiä päiviä opiskella.

Syömiset meillä menee ihan hyvin. Hampaiden tullessa söi vähemmän, mut muuten normaalisti. Oon lopettanut purkkiruokien annon kokonaan. Rupesi niin ittäni ne ällottämään. Olimme lokakuussa viikon lomalla Espanjassa, jossa poika söi viikon putkeen pelkkää purkkiruokaa. Päätin tuolloin, et nyt loppuu niitten syöminen, ne on kuitenkin niin ravinneköydää evästä. Kotiruoka maistuu pojalle tosi hyvin ja yhä enenevissä määrin syömme samaa ruokaa, pienellä tuunauksella maistuu äidillekin pojan ruoka. Myös hedelmä- ja marjasoseet teen itse, ainoastaan luumusosetta annan purkista. Vauvapuuroista päästiin hiljattain eroon, ja nyt syödään molemmat samaa Nallen kaurapuuroa.

Ensikengistä, ajattelin hankkia Tepsut tai Superfitit, pitää vielä miettiä ja tutustua paremmin. Oon koko ajan sanonut, et jouluna tuo muksu juoksee, enkä yhtää ihmettelis. sen verran on menohaluja ollut pienestä pitäen. Kontannut on siis alle 6 kk ikäisestä ja seissyt tukea vasten 6 kk ikäisestä. Nyt on pari kertaa seissyt ilman tukea ja itsekin säikähtänyt sitä. Hassu. Muutamia askelia ottaa tukea vasten.
 
miss_piggy
Ite kyllä annan pojalle maitoa yöllä jos sitä haluaa ja sillä rauhoittuu. En jaksa alkaa turhaan huudattamaan, ja saattaahan olla että yöllä on nälkä kerran päivällä energiaa kuluu sen verran paljon kun konttailee joka paikkaan. Mitä kotona ollaan punnittu niin paino ei olis juurikaan noussu parissa kuukaudessa vaikka syö 5 kertaa päivässä kiinteitä ja maidot päälle.. Tissiä en ole nyt antanut pariin päivään enää ollenkaan kerran ei maito enää edes nouse rintoihin, vaan pelkällä korvikkeella on menty. Ihan hyvin on sujunut, eikä poika ole edes tissiä kaivannut.
Esim. viime yönä söi pullosta joskus 03 aikoihin, ja jatkoi unia, ja sitten heräsi taas 05 eikä rauhoittunut kuin pullolle. Täällä kylläkin hampaita pukkaa lisää, että siitäkin saattaa tuo levottomuus johtua öisin. Nyt on alhaalla 2 hammasta ja ylhäällä 1, ja ylös taitaa tulla lisää.
 
Meillä hampaita alhaalla 3 ja ylhäällä 1, toinen yläetuhammas puhkeaa ihan kohta ja perässä tulee sitten ne seuraavat ylähampaat molemmin puolin. Ei ihme, että viime yönäkin taas huudettiin. Särkylääkkeen voimin sitten nukuttiin puoli yhdestä puoli viiteen... Tänään tuikkasin Panadolin peräpuikon ennen nukkunaanmenoa pojalle, imeytyy hitaammin, mutta vaikuttaakin sitten myös pidempään (näin olen ainakin kuullut).

Meillä imetys ei vielä ole loppumassa, toivottavasti pystyn jatkamaan sitä sinne n. vuoden ikään niin säästyttäisiin korvikkeilta ihan tyystin. (Ei mulla siis sinällään ole korvikkeita vastaan mitään, muuten kuin se pullojen peseminen vaan tökkii. :kieh: )
Öisin sälli käy tissillä 1-2 kertaa, riippumatta siitä miten on päivällä syönyt ruokaa.
Vettä pitäisi varmaan saada menemään vähän reilummin. Vaikka ihan mielellään sitä ruoan kanssa aina hörppii, niin mielestäni saisi kyllä reilumminkin sitä juoda.
 
Mä olisin halunnut kans imettää sinne 1v ikään, korvikkeil pelaaminen tuntuu meloselta pelleilyltä, vaikkaki nyt 3 vk aikana oon jo oppinu aika hyvin arvioimaan minkä verran juo koskakin. Hutikertojaki on toisinaan.

Mä ostin meille talvi"kengiksi" stonzet, niissä on lämpönen nukkua, voi ulkonakin olla kun on vedenkestävät. Tuskin poika kuitenkaan kovin paljoa vielä toppavaatteissa ulkona kävelee. Jos tarve vaatii ni ostan sit myöhemmin ulkokengät.

Täällä kävellään tukeen nojaten/ kiinni pitäen, parisängyn ympäri, sohvaa edestakasin jne. Ei osaa kävelä sillee et vois kävellyttää käsistä kiinni pitäen, siinä olisi lähinnä kiva roikkua ja keinua. En tosin ole mitenkään yrittäny opettaa, kaikki ajallaan. Perusliikkumismuoto on kontaten, suurimman osan hereilläolosta seisoo kuitenkin :)

Hampaita 2 kpl alhaalla.

Kyllä se unikoulu kannattaa, tai ainakin meillä totesin hyväksi. Oli muutama tosiraskas yö, mutta tosi nopeasti väheni huutoajat ja sitten ne katosi kokonaan. Oltiin siis vierellä, hyssyteltiin, silitettiin ja tutitettiin. Nyt hyvänä yönä menee nukkumaan 20.30, herää 5-5.30 maidolle ja jatkaa unia 7.30 asti. Toisinaan heräilee jumppaa 3 aikaa ja nukahtaa uudelleen vaihtelevasti. Joukossa tietty niitä fiasko öitä mut se taitaa kuulua asiaan.
 
miss_piggy
Varasin aikaa ehkäisyneuvolaan, pitäis ensi tiistaina käydä vaihtamassa nää minipillerit yhdistelmiin. En tykkää näistä yhtään kun menkkojakaan ei tule, ja muutenkin kun on epäsäännöllinen kierto niin on kiva jos edes tulee se tyhjennysvuoto aina ajallaan. Pojalle ei maistunut oikein iltapuuro, huusi vain. No, korviketta sitten kiskaisi huiviin kuitenkin 120ml, ja vähän meni puuroakin, joten eiköhän jaksa nukkua ainakin alkuyön hyvin. Täällä ei ole suppoja käytetty enää aikoihin kun ne sai meillä vaan paskan lentämään eikä pysyneet sisällä :D Pamol F:ää oon enimmäkseen käyttänyt. Helppo kun voi liuottaa tippaan vettä, maistuu sitruunalle ja mukava sekoittaa hedelmäsoseeseen.
 
Heippa!

Pitkästä aikaa ehdin tännekkin kirjoitella. Kaikilla näköjään arki sujuu, hyvä niin!
Meille kävi tuossa kolmisen viikkoa sitten pieni onnettomuus jonka seuraksena poika joutui lastenosastolle. Pojalta murtui nenä ja sai pahan aivotärähdyksen ja oksensi lähemmäs kaksi vuorokautta.. Onneksi kaikki nyt taas hyvin, vaikka kyllä tuo meitä vanhempiakin koetteli ihan uudella tavalla. Saati tuota pienokaista.. <3

Täällä kävellään kaikkea vasten. Kävelee siis esim seiniä pitkin, eli tasapainossa vielä hakemista. Poika kävelee myös yhden käden tuella tai siis pitää kädestäni vain toisella kädellä kiinni ja kävelee vieressä. Ei kauaa mene ennen kun täällä ihan oikeasti kävellään! Konttaamaankin jätkä alkoi tuossa pari viikkoa sitten. Liikkuminen tapahtuu kuitenkin pääosin kävellen milloin mitäkin tukena käyttäen :)

Meillä nukutaan enään kahden päiväunet. Aamupäivällä noin 2h ja vähän myöhemmin suunnilleen tunnin unet. Yöunille käy klo 20 ja nukkuu noin klo 8 asti aamulla heräämättä. :)
 
denve, jestas! Onneksi kaikki nyt hyvin pikkuisella.
Ei ole pakko vastata, kun et tuossa asiaa enempää valaissutkaan, mutta mitä tapahtui kun noin pahasti onnistui itsensä loukkaamaan? (Jätä toki vaan vastaamatta jos et koe tarvetta asiasta enempää kertoa. :) )

Meillä nukuttiin viime yönä yhden syötön/heräämisen turvin. Enpä muista milloin viimeksi olisi noin hyvin nukuttu! Olisi poika saattanut nukahtaa uudestaan ilman syöttämistäkin, mutta ajattelin, että sillä tavalla saadaan lisää nukkumisaikaa aamuun.

Täällä ei vielä ihan kontata. Tai kontataan takaperin ja pienen matkan kerrallaan eteenpäin, mutta yleensä sitten tulee kiire jonnekin ja päättää kiiruhtaa tutusti ryömien. :)
Kovasti nousee tukea vasten polviseisontaan ja treenaa jo lattialta seisomaan nousemista mukamas (eikö muka olisi helpompaa nousta seisomaan perinteisesti tukea vasten :D ).
Tanssii, eli musiikin tahdissa heiluttaa päätään.
Niin ja kävelee käsistä kiinnipitäen, on kävellyt jo pitkään.
Ei meillä silti vielä piiiiiitkään aikaan taideta oppia kävelemään itsekseen tukea vasten tai ilman tukea, on kaiken muunkin opetellut pitkän kaavan mukaan ja hartaasti. Tuntuu olevan sen verran varovainen kaveri, että varmistelee ja treenaa uusia juttuja kunnes on varma osaamisestaan. :)
Ihan hyvä vaan, ei tarvi äitin olla sydän kurkussa ihan jatkuvasti. :D

Eilen ostettiin ensimmäiset housuvaipat. Meinaa nuo vaipanvaihdot olla sellaista vääntämistä, että helpommalla pääsee noiden housuvaippojen kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Wc Ankka
Meillä oli niin helvetillinen yö että oksat pois! Söi iltapuuron hyvin ja joi 260ml korviketta eli oletin hyvää yötä mutta mutta... Siitä ku poika nukahti n. 20.30 niin n. 3.30 asti herättiin 10-30 min välein. Nuhati sit kunnolla 3.30 ja nukku 6 jolloin sai ekan maidon ja siitä nukuttiin 7.45 asti. Mulla oli jo valmiiksi pää kipeänä, migreenihän siitä sitten tuli ni ei tarvinnu juurikaan nukkua. Nyt aamulla huomaan että on räkänen, yöllä ei rohissut. Ei kuitenkaan ollut mitään kipuitkua joten tuskin on korvissa. Oisko hampaat??..

Mulla on iha paskamutsi fiilis, joka on ihan älytöntä mut mitä omille tunteileen voi? Huomenna pitäisi mennä töihin! Olen sopinut yhteen läheiseen kotihoidon tiimiin että teen heille vkl ja miehen vapaa päiviä tarpeen mukaan ja nyt ois yhdellä kertaa pe-su keikkaa. Olen siis niin huono äiti että jätän lapsen isänsä kanssa kotiin :headwall:

Denve- kaatuko nenälleen vai miten onnettomuus sattui?

piggy- oletko poistanut blogisi?
 
margareta, noi on kyllä karseita tuollaiset yöt. Meilläkin noita on viimeisen kolmen viikon aikana ollut lähes joka yö, muutama harva parempi yö aina välissä. Ilmeisesti nuo puhkeavat hampaat tekee unesta katkonaista. Lisäksi ainakin meillä poika usein herää yöunille käytyään siihen, että täydessä unessa könyää itsensä konttausasentoon. Sitä samaa levotonta heräilyä sitten jatkuu sinne 1-2 asti yöllä.

Eihän sitä tunteilleen mitään mahda, mutta ehkäpä se fiilis helpottaa kun olet saanut viikonlopun vuorot pulkkaan ja huomaat, että poika pärjääkin ihan hyvin isänsä kanssa. :)

Mun tarvis varmaan keksiä itselle joku päivä vähän pidemmän kaavan mukaan menoja niin, että pojan isä saisi hoitaa poikaansa ihan itsekseen pidemmän ajan kuin mun saunareissu tai kaupassakäynti. Jos vaikka kampaajalla menis käymään ja samalla reissulla kävis jouluostoksilla... Olisi ihan paikallaan pieni oma aika. Sellaista kun ei ole meikäläisellä ollut piiiiiiiiiiiiiitkään aikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
miss_piggy
margareta, poistin blogin kun ei oikein ollut aikaa sinne kirjoitella tai edes mitään järkevää kirjoitettavaa. Keskenmenon jälkeen sen aloitin ja kirjoittelin aika paljonkin mutta en enää kokenut sitä tarpeelliseksi.
Kauheita määriä kyllä teidän jätkä juo korviketta, just laskin että meidän poika juo vuorokaudessa yhteensä noin 600ml, ei puhettakaan että vetäisi kerrallaan joku 200ml :D
Jos on räkäisyyttä niin ostapa tuota Otrimer-nenäsuihketta, auttoi ainakin meillä kun teki hampaita ja oli viikon räkäinen. Siis se on pelkkää suolaliuosta, ja helpompi laittaa kuin ne tipat.

Täällä myös housuvaippoja välillä käytetty kun jätkä kiemurtelee niin paljon ettei saa teippivaippaa laitettua.

Mullakin oma aika suunnitteilla, tosin vähän erilailla. Olen jo kauan aikaa suunnitellut ottavani uuden tatuoinnin jossa olisi poikaan liittyen pari juttua. Pitäisi siis käydä kyselemässä vähän hinta-arviota ja aikaa että kauanko teko kestäisi, voisi sitten miestä valmentaa, että olen niin ja niin kauan pois ja varmaan tehdä ihan paperille listaa mitä pitää pojan kanssa tehdä :D
 
Juu meiltä löytyy aseet tukkoseen nenään ;)

Meillä menee illalla puuron päälle 260 ml, yöllä menisi saman verran mut annan vaan 200 ja ennen päikkäreitä saa 100ml/ kerta ku en halua että unien jälkeenkin maistuu ruoka. Meillä menee siis 700-800 ml korviketta. Jos ei iltapuuro maistu ni sit annan kans velliä.

Hmm, pitäiskö meijänki osaa kokeeksi noita housuvaippoja ku se on melkoinen vapaa painiottelu tuo vaipan ja vaatteiden pukeminen.
 
Meillä on housuvaippoja käytetty jo tovi, yli kuukausi. Ei muuten tulis mitään vaipanvaihdoista. Yöllä kyllä käytetään teippivaippoja. :)

Mulla on itellä kerran viikkoon yks oma harrastus, pari tuntia siinä vierähtää. Omia juttuja muutenkin tehdään molemmat, mies useemmin, kulkee esim. kuntosalilla ym.Mies pärjää tosi hyvin tytön kans, ei "epäilytä" jättää keskenään kotiin. No okei, välillä tulee jäkätettyä silti.. Mies pitää myös isyyslomaa joulukuun, en oo vielä päättäny et oonko myös koko kuun kotona vai yrittäskö pyytää jostain jos ois lyhyitä sijaisuuksia.

Millaisia turvaistuimia teillä on, ketkä ootte semmoset jo hankkineet? Meille hankittiin nyt tuo Klippanin triofix recline, pari kertaa ollu käytössä ja hyvälle hankinnalle vaikuttaa !

Otettiin muuten kausi-influenssa rokotuksetki, ei oo toistaiseksi tullu ku miehelle jotain pientä (mikä on miehen mittakaavassa suurta...). Tyttö saa vielä ens kuulla toisen annoksen.
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
miss_piggy
Meillä on Britaxin turvaistuin jossa poika on matkustanut jo useamman kuukauden.
Kävin ostamassa Pampersin housuvaippoja ja koitin nyt laittaa yöksikin, kun nuo teippivaipat tuntuu menevän aina ihan myttyrälle yöllä. Katotaan miten nää toimii.

margareta, onko pojalla jotain rakkuloita tms? Miten muuten sun uusi raskaus? Oletko jo käynyt ultrassa ym?
 
Piggy- kävin nt ultrassa viime viikolla ku nla:n laskun mukaan ois ollu 12+2 mut niinkun epäilin, oli viikkoja vähemmän, eli nyt 10+? eli uudestaan kahden viikon päästä ultra :) Eli la ois 15.6. Ihan hyvin muuten mutten muista olevani raskaana.. Tässä vaiheessa oli jo niin raskaana oleva olo Leosta. Migreeni vaivaa mutta onneksi vähemmän kun edellisessä raskaudessa.

Joo, selässä 6 punasta läiskää joissa mininäppylät keskellä. Oletan et on vesirokko ku Leon kummitädin lapsella oli ja sieltä varmaan tarttunu 3vk sitten.

Meillä mennään iha turvakaukalolla vielä, pitää kyllä alkaa etsimään meijän autoon sopivaa turvaistuinta.
 
miss_piggy
Toisaalta parempi mitä pienempänä nuo rokot tulee niin vissiin ei oo niin pahana kuin että jos tulisi vanhempana.
Täällä oli viime yönä tuo pampersin housuvaippa. Muuten ihan hyvä mutta kun poika veti yöllä yhteensä joku 200ml poikkeuksellisesti korviketta, niin aamulla se vaippa oli kuin kilo betonia pissan takia :D En jaksa keskellä yötä alkaa vaippaa vaihtamaan joten taidetaan pysytellä edelleen niissä toujoursin teippivaipoissa öisin.
Pitäis kyllä pyrkiä pois kanssa noista yösyötöistä kun sitten on just tuo pissaongelma. Pari yötä menny silleen että syöty vasta joskus 05-06 ekaa kertaa mutta esim. viime yönä taas 01:30, eikä rauhoittunut muuta kuin pullolle. Pyörii ja kierii ja inisee eikä tutti auta.
 
Heipparallaa pitkästä aikaa :) Olen kyllä lueskellut teidän juttuja, mutta enimmäkseen kännykällä surffailen, joten vastaaminen on tuntunut muka liian työläältä. Nyt sitten ajattelin päivitellä hieman meidänkin kuulumisia.

Täällä poika on nyt reilu 8kk "vanha". Hui miten aika juoksee vähän liiankin lujaa. 8kk neuvolalääkärillä poitsun mitat oli n.73cm ja 9.5kg. Hyvin kasvaa ja kehittyy. Meillä on sitten arvottu siitä 6kk neuvolasta asti, että karsastaako meidän poika välillä toista silmää. Kotona en ole huomannut kyllä mitään, mutta neuvolassa sitä on sitten syynäilty. Lampuilla ja muilla välineillä ei karsastusta ole saatu näkyviin, mutta silti siitä vain puhutaan. Pyysin sitten itse nyt 8kk neuvolassa lähetteen silmälääkärille niin loppuu se arvuuttelu neuvolassa ;) Hyvä käydä tutkimassa, mutta eipä nuille taideta ennen 1v ikää mitään tehdä. Toinen lääkäriä mietityttänyt asia oli se, että meidän poika ei varannut kunnolla jaloilleen kun lääkäri yritti poikaa seisottaa. Lähtis mielummin "juoksemaan", entä varaa alleen. No saatiin siihen sitten kontrolli ensi kuulle ja kotona ollaan harjoiteltu jalkoille varaamista. Hienosti seisoo tukea vasten esim. sohvaan nojaten, mutta jos itse pidän kainaloista kiinni niin vispaa vaan jalkoilla hurjaa vauhtia ;) En ole itse tästä kyllä ollenkaan huolissani, koska jalkoille varaa kun malttaa pysyä paikoillaan.

Meillä lähdettiin ryömimään muutama viikko sitten. Nyt on parina päivänä mennyt itse konttaus asentoon, mutta vielä liikutaan ryömimällä. Istuu hienosti, mutta ei osaa itse mennä vielä istuma-asentoon. Kaikki aikanaan!
Kova poika on kiljumaan ja nauramaan edelleen. Isä on varsinki ihan paras juttu, kun tulee töistä kotiin. Nyt onneksi miehen työkuviotkin muuttuivat, joten saadaan viettää "enemmän" aikaa perheen kesken. Pitkiä päiviä tekee edelleen, mutta ompahan selkeät vapaa päivät ja työajat. Onneksi. Meinasi olla välillä parisuhde aika koetuksella, kun ei miestä kotona töiden vuoksi juurikaan näkynyt ja oli itsekkin stressaantunut tämän takia. Nyt onneksi kaikki hyvin ja parisuhde "kukoistaa" omalla painollaan :)

Ruokailut on täällä välillä tosi nihkeetä. Itse teen ruokaa, mutta myös purkista tulee annettua. Syö molempia kyllä ihan ongelmitta aina kun jaksaa keskittyä. Kovasti olen sormiruokia miettinyt mitä uskaltaisi antaa noiden maissinaksujen lisäksi. Kurkkua ja tomaattia menee nyt ainakin ja sitten sokeroimattomia riisimuroja poika tykkää napsia itse pöydältä.

Yöt meillä on mennyt vaihtelevasti, mutta pääasiassa oikein hyvin. Ilta unille meillä aletaan n. 21-22 ja herätään yöllä syömään joskus 04, mutta yleensä jaksaa nukkua siihen 06-07, jonka jälkeen maito ja jatketaan unia 9-10 asti. Passaa mulle oikein hyvin ;) Kahdet päiväunet meillä nukutaan aamupäivällä ja iltapäivällä. Yleensä 1-2h kestoltaan. Olen nyt opettanut pojan nukahtamaan päiväunille pinnasänkyyn vaunujen sijasta ja tällähetkellä se sujuu oikein hyvin. Aikansa hästää sängyssä ja nukahtaa. Tämä on suuri helpotus meidän arkeen.
Pitäisi taas joskus nukutella myös ulos, mutta jotenki tykkään ulkoilla pojan kanssa hereillä ollessa :) Käydään aamupäivisin vaunuilemassa ja keinumassa tuossa meidän pihalla ja tykkää hirveästi seurata maisemia. Mutta näillä mennään nyt, että saa poika nukkua sisällä. Itsekkin saan sitten joskus torkahtaa.

Kovasti joulua odotellaan täällä jo :) Lahjoja en ajatellut hirveästi itse ostaa, koska eihän tuo poika vielä niiden päälle ymmärrä, mutta kuitenkin jotain pientä. Sukulaisilta tuleekin sitten paketteja varmasti riittämiin. Ihanaa viettää ensimmäinen joulu perheenä. Vaikka mennäänkin minun vanhempien luoksi, mutta silti. Jotenkin erilainen olo, kun on oma perhe :) :heart:

Aapuva kun taas olisi asiaa, mutta ei muista kaikkea kirjoittaa :) Yrittäisi enemmän päiviellä kuulumisia, koska on kiva lukea muidenkin kuulumisia!
 
  • Tykkää
Reactions: Hortensia MacAnkka
Ei se ollukkaan vesirokko, näpyt hävisivät yön aikana.:O Poika ollu kiukkune, kuumeinen ja vähän räkänen. Nyt parempaan päin, tänään ollut hyvät päikkärit. Ruoka maistunu kehnosti.

Oppi kiipeämään puisen lelulaatikon päälle :headwall:
 
Meillä alettiin eilen oikein urakalla nousemaan kaikkia mahdollisia tasoja vasten ja tänään sama meno jatkui. Ja nousee nyt siis jo myös seisomaan tukea vasten (tänään nousi minua vasten seisomaan). Muksahtelee nurin, mutta kipeää tekee onneksi vain harvoin. Aamulla kaatui sohvapöytää vasten polviseisonnassa keikkuessaan mukkelismakkelis, onneksi sattui olemaan kissa siinä vieressä ja toimi hyvänä iskunvaimentimena kun poika lensi nurin. :D

Nyt myös konttaa eteenpäin (lähinnä kyllä ryömii edelleen paikasta toiseen) ja välillä etenee karhukävellen, hieman koomisen näköistä menoa. :D

Höpöttää jotain omia juttujaan omalla vauvakielellään ihan tauotta.
Ihan yhtäkkiä taas tuli tuollainen kehitysspurtti kun tapahtuu samaan aikaan monenlaista uuden oppimista. Kovasti yrittää mm. kasata tuollaista lelua jossa laitetaan tötteröön tietyssä järjestyksessä renkaita pinoon, muutenkin näpertelee kaikenlaista hirveän näppärästi.

Saa nähdä miten tämä vaikuttaa yöuniin...
 

Yhteistyössä