Helmikuun helmet 2014

En kyllä saanut mitään kummempia perusteluja tohon lihasoseiden antamiseen ! Liittyykö sit jotenkin siihen et lihasta ja kalasta saa kuitenkin enemmän ravinteita kuin pelkistä kasviksista. No, oon nyt yrittänyt et sais sen lihasoseen lounaalla, välipalaks hedelmäsosetta ja päivällisellä sit taas sitä lihaa :)
 
Ootteko muuten vielä lisäilleet soseisiin yrttejä tms. sekaan makua antamaan?
Mietin vaan, että sitten kun lihaa (eli kanaa) aletaan maistella, niin voisko sinne heti lykätä sekaan jotain yrtintapaista makua parantamaan... Kana tuntuu semmosenaan aika mauttomalta, ainakin näin mausteisen ruoan ystävästä. :D
 
Hortensia, voi maustaa ! Sattumalta oli juuri eilen puhetta tuosta :D kohtuuden rajoissa voi kuulema käyttää yrttejä, pippuriaki ym. :) esim. Kaupan kalasoseessa ainaki on tilliä. Itse en ole ite soseita tehnyt, nyt aattelin kyllä tehä jauhelihakeittoa ja siitä ennen suolan lisäämistä tytölle osansa soseuttaa :)
 
miss_piggy
Mulla on makua antamassa esim. jauhelihan seassa vaan vihanneksia ja kanan seassa bataattia. En oo sen kummemmin maustellut mitenkään. Mutta kallistun kyllä siihen että ite tehtyt soseet maistuu sata kertaa paremmalle ku nuo kaupan, välillä noita kaupan soseita tulee annettua mutta on ne aika keinotekoisen makuisia :p

Unohdin sitten taas eilen ottaa pillerin. Mulla siis minit käytössä. Olikohan tää nyt 2 tai 3 kerta 6kk sisällä kun unohdan ottaa. Vaikka se levy on sängyn vieressä niin taaspa vaan aamulla eilen unohtui kun pojan kanssa tuli värkättyä :x
 
Mä oon maustanut lihaa tillillä, persiljalla, sipulilla, pippurilla ja sellerillä. Tänään tein taas ison satsin kanaa ja vihanneksia pakkaseen, tuli kylläkin aika löysää ja keittomaista.. :D

Eilen se sitten tapahtui meilläkin, poika meni ja putosi lattialle. Nukkui rattaissa ja en tiedä miten, mutta jotenkin sieltä putosi. Kauhea kolahdus kuului ja heti tajusin mitä kävi, siellä raukka makasi sikiöasennossa maassa ja huusi täyttä kurkkua. :( Kyllä siinä itsekin säikähti ihan hulluna. Itkettiin sitten pojan kanssa muutamia minuutteja kilpaa, jonka jälkeen tuli taas jätkältä hymy. Säikähdyksellä selvittiin onneksi! Ja kauhea syyttely tietysti itseään kohtaan, mitä olisi voinut tehdä toisin ehkäistäkseen putoamisen jne..
 
miss_piggy
Mitä oon meidän poikaa seurannut, niin tämä ottaa vaunuissa laidasta jotenkin kiinni, ja koittaa nostaa itseään ylös tai kiepahtaa mahalleen ja siitä jotenki vaunun reunaan roikkumaan :D Vaikkei tyyppi osaa vielä edes ryömiä. Ei pysty kyllä pitkäks aikaa yksin jättää vaunuihin.

Poika on ollu nyt parina iltana jotenki tosi itkunen ennen nukkumaan menoa. Alkaakohan hampaita pukkaamaan...

Huomasin just että ku oon ostanu yhtä Piltti-puuroa pojalle, niin siinä lukeeki että 10kk alkaen! Voi hitto...tuo toinen mikä just loppu on 5kk... Ja tuo 10kk menee vanhaks marraskuussa.. No täytyy sitten syöttää pois vaan.
 
Meillä ei vaunukoppa ole enää käytössä ja ratasosassa on aina valjaissa kiinni, on sen sortin vääntäjä, että hyvinkin helposti voisi itsensä pudotuttaa kyydistä.

Tänään olikin sitten onneksi ihan suht koht normaali päivä. Jäbä nukkui heti aamupäivällä 2 tunnin päikkärit. Soseetkin upposi paremmin kuin moneen päivään, iltapuuroa söikin sitten koko sen satsin mitä lämmitin. Käytiin myöhään iltapäivällä/alkuillasta kävelyllä, josko olisi ottanut lyhyet unet rattaissa, mutta ei tuo taas nuostunut nukkumaan. Katseli maisemia ja huokaili tylsistyneesti. :D
 
Meillä syötiin 03.30, MUTTA sälli päättikin, että siihen aikaan on hyvä hieman rupatella äitin kanssa. Tunnin verran kuuntelin jokeltelevaa ja kujertelevaa poikaa (otin siis viereen, jos olisi siihen pian nukahtanut kuten aina ennenkin, mutta ei). Sitten tyrkkäsin tissin vielä uudestaan suuhun ja lopulta sinnikäs sisupussi nukahti. :D
Aamulla sitten puoli kahdeksalta heräsin siihen, että jäbä jokeltaa pinniksessä.
Ihan maailman paras herätys, kun sängystä kurkistaa nauravainen pieni poika. :heart:
 
miss_piggy
Täällä tunti sitten poika tippui sängyn päältä lattialle.. Käänsin pariksi sekunniksi selkäni, niin kops ja poitsu oli mahallaan lattialla. Ei edes ollut siinä sängyllä reunalla, joten kovin nopeasti on kääntynyt ja kierähtänyt laidan yli. Kauhea itku tietysti, ja otsassa vasemman silmän yläpuolella punainen jälki mutta muutoin näyttäisi olevan kunnossa.
Päivystykseen soitin tietysti heti, niin käskivät vain tarkkailla ja tulla näytille jos alkaa oksentelemaan tai on normaalia väsyneempi. Taidanpa kuitenkin varuilta antaa panadolia jossain vaiheessa jos päätä kivistelee. Näköjään pitäis silmät olla selässäkin :whistle:
 
Auts. Kylläpä nyt on helmikuiset innostuneet putoilemaan. : /
Mä en uskalla tuota hyrrää jättää yhtään minnekään ilman, että on piiritetty kunnon tyyny-/peittovuorella. Aamuisin makoilee meidän sängyllä, sen minuutin kun kiskaisen housut jalkaani, ihan keskellä ja ympärille junttaan peittoa niin, ettei pääse siitä yli kierimään vahingossakaan. Meillä kun tuo sänky on tuollainen törkeän korkea jenkkisänky, niin sieltä muksahtaa sitten vähän isommin alas jos on muksahtaakseen.
Sitteri saadaan kohta heittää lopullisesti käytöstä, syöttötuolissa pysyy istumassa pyyhkeellä tuettuna jo tosi hienosti ja sitterissä nyplää turvavöiden lukkoa sen näköisesti, että aikoo jonain päivänä lähteä livohkaan (eli onnistuu itsensä siitä vielä pudottamaan lattialle).
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Meillä poika oli siis rattaissa valjaissa kiinni kun putosi! Tai olin ilmeisesti laittanut valjaat jotenkin huonosti kiinni kun on sieltä päässyt möngertämään pois. Soitin kanssa heti päivystykseen ja sain neuvoksi tarkkailla poikaa kahden vuorokauden ajan, ja herätellä tunnin välein niin että reagoi. Nyt täällä ollaan puolikuolleina kun mulla on ollut herätys tunnin välein yöllä.. Mutta mitäpä tuon pienen eteen ei tekisi. :)

Sitterin voisi hävittää jo täältäkin. Poika yrittää siinäkin kääntyä ympäri vaikka on kiinni valjaissa. Kauhulla odotan sitä päivää kun kiepsahtaa sitterin kanssa naamalleen...
 
miss_piggy
Täällä poika on onneksi ollut oma itsensä, ja ku ei kuitenkaan tuon korkeammalta pudonnut, niin eivät tosiaan käskeneet sen kummemmin tarkkailla. Annoin kuitenkin pariin otteeseen nestemäistä särkylääkettä kun ei voi tietää jos sattui päähän, kuitenkin otsaan tuli sellainen punainen jälki kun mätkähti maton päälle. Ruoka on maistunut samalla lailla kuin ennenkin, ei ole nukkunut normaalia enempää eikä oksennellut tms.

Ajattelin huomenna koittaa tehdä riisi-kanasosetta johon laitan vähän sekaan persiljaa makua antamaan.

Täällä ei vielä hampaista tietoakaan. Ei ainakaan ikenissä tunnu mitään kun sormella kokeilee.
 
Muiltakin lapset tipahtelee, kurjaa mutta taitaa olla yleistä vaikka miten tarkkana yrittääkin olla.

Meiltä ruvennut tutteja hukkumaan kun ratasosa otettu käyttöön. Tipahtaa jostain välistä :( Meillä kun revitään heti tuttia nauhasta jos tuttinauha käytössä... Ottaa kyllä tutin muutenkin pois mutta ei välttämättä niin nopeasti. Osaa kyllä laittaa tutin takasin, laittaa vain nuppi edellä ;)

Täällä kans aina valjaat kiinni rattaissa. Sitterissä kans kiinni, kovasti vempuilee siinä niinkun moni teistäkin kertonut mutta tuo ei pysy vielä pystyssä syötötuolissa, mistäköhän johtuu ettei ole vielä siinä kehittyny vaikka muuten motorisesti lahjakas ja ennen aikojaan? Noh, kaikki aikanaan :)

Täällä laitettu kutosvaihde päälle ryömimisessä, menee iha hullun kovaa vahtia eteenpäin! Välillä saatta pyöriä muutaman kierroksen ja sit taas mennään. Tänään ryömi pallon perässä, löi palloa kädellä ja sit lähti perään jne. Uusi juttu meillä. :D Yrittää kontata muttei osaa liikuttaa jalkoja ja käsiä oikeassa järjestyksessä.
 
meilläkin tytön istumista syöttötuolissa tukee suurehko tyyny... pehmuste on vielä syöttötuoliin tulematta, saa nähdä miten paljon sit pienentää :) ei muuten tulis mitään touhusta :D no, tyttö nyt muutenkin tulee liikkeissään ym vähän jälkijunassa teidän viikareihin verrattuna ;D Ei puhettakaan meillä mistään ryömimisistä, vaeltaa kyllä kierimällä pitkin taloa, tän siis alotti just ku täytti 6kk. Nyt vähän unissaan kitisee tuolla sängyssään, tuo tulossa oleva hammaskohan se vähän kipua aiheuttaa :/ Illan oli kyllä ihan normi, sattumalta huomasin hampaan alun ku kaverilline tuumasin, et ei tällä oo yhtää hammasta, katotaanpa vaikka.. Päivällinen ja puuro ei kyllä maistunu ja sen yhistäisin tuohon hampaaseen.

Meillekin muuten neuvolassa puhuttiin tosta putoilusta, et alkaa olla ne ajat käsillä et vaikka kuinka vartioi niin joskus voi silti käyä haaveri ja et sitä tapahtuu oikeasti yllättävän monille ! Sanoi, et aika kestäviä nuo lapset on! Puhuttii kyl ku meilläki on jenkkisänky että siihe ei kyllä uskalla jättää hetkeksikään kun niin korkea on. Siis ei sillä tietenkään et jos matalampi ois nii lapsen siihen hyvillä mielin jättäisin ! Mut kuten on huomattu niin pari sekuntiaki voi riittää, on nuo niin liukkaita liikkeissään, tulee kyllä itselläkin välillä selkä käännettyä kun jotain rupean etsimään :/
 
Viimeksi muokattu:
Huh, vihdoin parempi yö! Nyt meni nukkumaan 19 aikaan, 02.30 tutitin, 3.30 tissille ku heräsi ja multa meinas tissi räjähtää, en tidä oisko tarvinnut a siitä sirten nukku 6.15 asti ja nyt ollaan täynnä elämän iloa :) Oli kyllä ihanaa kun muutamia aamuja nukku pitkään, 7.30 asti mutta olen onnellien että 4.40 herätykset on jäänyt.

Leolla alkanut maha toimia tosi monta kertaa päivässä :/ Eilen tuli 5 kakat.. Suurin osa satseista kiinteitä mut viimesimmät löysiä. Mullakin maha sekasin, oisko joku yhteys? Muutenkin pojal maha toimii tosi usein, 2-3krt/pvä. Aikasemmin oli niin helppoa kun oli joka aamu köntsät :D

Koiran lelut kiehtoo poikaa kovasti, oisko värjen takia. Niitä jyystää ja kun huomaan ni otan pois ja laitan johonkin ni hetken kuluttua koira vie takasin pojalle sen lelun! Olen sen verran rajottunu etten oikein tykkää.
 
miss_piggy
lulina, ei meilläkään vielä ryömitä, pyllyä kyllä nostelee ja liikkuu jotenki peruuttamalla :D

Eilen oli hauska kun olin kaverin kanssa vaunulenkillä ja sitten mentiin tuohon puistoon istumaan. Kaverin poika on syntynyt 9.2 kun meidän poika syntyi 10.2 eli vaan päivä ikäeroa. No, pojat istui meidän sylissä, niin Leevi rupesi uteliaana tämän kaverin vauvan naamaa käpälöimään, silitteli poskea ja naureskeli ja oli aivan innoissaan tästä toisesta vauvasta :D Kaverin vauva oli ihan hämillään eikä tienny miten olis ollut kun Leevi teki tuttavuutta :)
 
Jäbällä ei tullut eilen köntsää ollenkaan. Nytkin kovasti äheltää, muttei saa mitään tulemaan. Normaalisti on tehnyt sen pari köntsää päivässä, joten tommonen kakaton päivä on hälle ihan vieras asia. :D
Täytyy ostaa luumusosetta, josko sillä sais taas köntsän lentämään.
Jäbän kakka on edelleen sellaista maitokakkaa, koska soseita menee niin pieniä määriä ettei niillä taiota kakasta kovaa. Toki niinä päivinä kun soseita menee vähän paremmin alas, myös jätökset on vähän tukevampia, muttei vielä kiinteitä kuitenkaan.

Yöllä söi taas kaksi kertaa, yhdeltä ja viideltä. Luulen, että tuo mahan toimimattomuus vähän valvotti vaikkei mitenkään kipeältä vaikuta.
 
Heissan pitkästä aikaa. Täällä ei ole tiputtu mistään, mutta kolhaisuja tulee usein. Milloin pää kolahtaa lattiaan, pöydänjalkaan, hyllyyn...

Poika lähti konttaamaan viikko sitten! Nyt sitten konttailee pitkin ja poikin, muutenkin on koko ajan liikkeessä. Matolla olohuoneessa tykkää touhuta lelujen kanssa ja viihtyy itekseen hyvin, jos mun pitää vaikka keittiössä piipahtaa. Sitteri meillä on edelleen käytössä erityisesti syöttöhommissa. Syöttötuolissa istuminen on vielä vähän horjuvaa ja kekottavaa, vaikka onkin tyynyä selän takana. Sitterissä viihtyy kuitenkin hyvin ja tuo meidän sitteri on aivan huippu! Siinä vauvalla on niin hyvä asento muihin näkemiini sittereihin verrattuna.

Kiinteiden syönti sujuu tosi hyvin. Tuntuu, et kaikki uppoaa. Banaani tais olla sellainen, joka ei maistunut. Nyt syö aamusin ja iltasin puuroa + hedusosetta, lounaalla kasvissosetta ja päivällisellä liha (tai kasvis)sosetta. Joskus välipalana hedelmää tai marjaa. Pääosin kaikki on itsetehtyä, mut kaupan lihasoseita on ollut käytössä. Joko muuten olette antaneet kananmunaa? Onko tullut oireita? Ajattelin ensi viikolla aloittaa kananmunan. Myös lohi tulossa lähipäivinä. Suosittelen muuten kirjoja Luomuruokaa lapselle ja Vauvan ja taaperon keittokirja. Aivan ihania opuksia, kivoja ruokaohjeita ja muutenkin hyödyllistä ruokatietoutta.

Meillä oli viikon mittainen jakso, jonka aikana poika nukkui heräämättä klo 20-06. Oli aikas ihanaa! Heräilin kyllä ite aamuyöstä vauvan pyörimisiin, mut hyvin tuli nukuttua. Aikaiset aamuherätykset ei mua haittaa, oon aamuihmisiä. Parin ekan yön jälkeen rinnat oli nini täynnä ja maitoa vaan valui, mutta sitten nekin tottuivat. Mut nyt on taas kolme yötä mennyt yhdellä syötöllä.

Päiväunia otetaan yleensä kolmet. Aamutirsat 9-10 aikaan, päiväunet 12-14 välillä ja iltapäiväunet 16-17 aikaan. Jos nämä viimeiset unet jää välistä, poika ei jaksa valvoa 20 asti, vaan urvahtaa jo 18-19 välillä (eikä silloin nuku heräämättä, varsinkaan jos ei iltapuuroa ole ehditty syödä!).

margareta täälläkin pojalla alkanut vatsa toimia monta kertaa päivässä. Joku aika sitten oli 8 päivän putki ettei vatsa toiminut, mut luumusoseen myötä alkoi toimia. Jos luumun jättää pariksi päiväksi pois, vatsa kovettuu.

Me lähdetään huomenna reissuun. Lennetään Helsinkiin viikonlopuksi. Pakkauspuuhat odottaa! Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Vilja-maaria- en ole edes luumusosetta antanut. Hurjaa, kontataan olettepa aikaa edellä! Taitaa olla jotain superliikkuvia helmikuisia kasassa :D

En ole edes ajatellut kananmunan antoa, kannattaako keittää ja soseuttaa vai miten se annetaan? Koen ylipäätänsä soseilut raskaaksi tai ns taakaksi. Pitää olla ku mikäki sirkusesitys että saa pojan aukaisemaan suunsa. Puuroa menee osa annoksesta suu auki. Eilen tehtiin soseita, edellinen satsi kesti 1,5kk. Nyt tuli pieni yliannostus... Tehtiin riisiä ja kesäkurpitsaa (kesäkurpitsa meni niin vetiseksi ettei sitä pystyny yksinään antamaan niinkuin suunnittelin. Sit tehtiin kans sekoitus jauhelihaa(naudan)-porkkana ja perunaa, porkkana ja perunaa erikseen sekä kanaa. Eiköhän ne hetkeksi riitä.

Viimne yönä jätin imetyksen pois! Poikahan herää yleensä kun kello 00.30 jolloin olen tutittanut (nykyään hyvin nopeasti nukahtaa, en yleensä ehdi wc:sta tulla kun on jo uudestaan nukahtanut) mutta nyt tutitin myös klo 3 herätyksen. Kesti lähes 30 min ennenkun oli uudestaan unessa, ei itkeny mutta touhusi senkin edestä. Nukku klo 6 asti niinkun yleensä eli ei ollut nälkä :) Mitenköhän pääsee seuraavaki tutituksista eroon? Hmm.. Kaikki aikanaan.
 
miss_piggy
Minä tein eilen kana-täysjyväriisi-persiljasosetta. Poika tykkää. Ja jauhelihasoseen tein ihan perus sika-nautajauhelihasta.

Tänään oli 6kk neuvola. 69,5cm ja 9090g. Poika on alkanut vierastamaan. Neuvolassakin piti itkua tuhrustaa neuvolan tätille. Ja eilen alkoi itkemään kun näki isänsä :D
 

Yhteistyössä