Helmikuun helmet 2014 *tammikuussa*

Hui, ihan hirveä tilanne ollu.. Aika tyhmää, että ei otettu kantaa ja jätettiin vähän niinku omilleen.. Onneks kaikki oli ja on hyvin.. :)

Siitä limatulpasta mistä eilen kirjoittelin nii eipä se kellertävä vuoto sitä voinukkaa olla, kun paikat on viel kii.. eli se siitä. Laskeutumisesta lähtöasemiin oon tosi ihmeissäni, kun maha ei sit valahtanukkaa vaan on edellee tosl ylhäällä vaikka vauvan pää on tosiaan ihan tuolla alhaalla.. no, loppuupahan ne voivottelut, että "on tuo vielä ylhäällä sulla tuo maha, ei oo laskeutunu, meneeköhä yli" <- ärsyttääkö muita ikinä tollaset puheet ? :D
 
onnea Ninzi!
Mä en viimeksi nähnyt mitään limatulppaan viittaavaa. Mysteeri on, missä vaiheessa se on tullut pois (kai se nyt kaikilla kuitenkin on?). Aikoinaan kun asiaa googlettelin, niin sain sellaisen ymmärryksen, että se on semmoista jämäkkää hyytelömäistä kökkärettä, selkeästi erilaista kuin valkovuoto. Valkovuoto on kuitenkin sellaista juoksevaa.
 
Kyllä mää veikkaan, että tuolta alapäästä tulee kaikennäkösiä eritteitä ennen ja jälkeen synnytyksen ja sen aikana :D Mutta no nepäs kuuluu asiaan.
Tänään vaivannut nälkä koko päivän ja ku syö alkaa närästään ja kohta taas nälkä. Inhottavaa. Vichyä uponnut varmaan pari litraa jos ei enemmänkin tänään.
Mutta silti nautin vielä tästä ajasta ja rauhallisuudesta täysin rinnoin ja mahoin ;)

Onnea Ninzille :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Ninzi! Niin niitä helmivauvoja on sitten alkanut syntymään :) <3!

Limatulpan olen bongannut molemmissa edellisissä raskauksissa. Ekassa lähti pari tuntia ennen vesien menoa ja tokasssa 4 päivää ennen synnytystä. Oli muuten pitkät 4 päivää ;). Nyt on valkovuoto selkeästi lisääntynyt ja jotain vähän huutelömäistä pakkulaakin tuli toissa päivänä. Mutta ei siis selkeää limatulppaa. Se meinaan on molemmilla kerroilla ollut aika kunnon limapatti.

Täällä olo on edelleen kuvottava ja närästää. Tuntuu, että kaikki lihaksetkin on jumissa. Vauva on ollut tosi rauhallinen tänään. Potkinut ja liikkunut kyllä aina silloin tällöin, mutta ei mitään verrattuna eiliseen kolmen tunnin potkusessioon. Kaipa tällaiset rauhalliset päivät ovat aika tavallisia.

Kolmen minuutin päästä poksuu
37+0
 
miss_piggy
Surkuhupaisa muuten tuolla tammikuisissa tuo yksi tyyppi, joka jaksaa siellä ketjussa paasata siitä, miten me täällä helmikuisissa keksitään erinäisiä keinoja häätää vauva ulos ennen laskettua aikaa :D Voi elämän käsi.
En keksi muuta kommentoitavaa. Tuo lukihäiriö on kyllä valitettava vaiva :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Inkku90 ja lulina
Supistelua, illalla taisi tulla ihan jo kipeäksi luokiteltaviakin. Poitsu mylläsi tietä lähtökuoppiin ja olo oli sen mukainen. Yhtään ei voinut istua normaalisti - seisten tai makuullaan piti olla. Vihloi ja tuntui painetta sekä menkkamaisia kipuja.
Mistään limatulpista ei kuitenkaan mitään havaintoa. :)

Nyt aamulla tuo menkkakipuilu jatkunut, ei voimakkaana, mutta on kuitenkin.

Saa nähdä päättääkö kaveri tulla ennen laskettua aikaa kuten itse tuossa taannoin aavistelin. Tai sitten tätä menoa ja tuntemuksia vaan jatkuu vielä sen jopa lähemmäs 5 viikkoa. |O

37+1
 
Onnea Ninzille!

Hei, me ollaan täysiaikaisia! Tänään 37+0. Mutta ei mitään raportoitavaa suuntaan jos toiseen. Oon kirjotellu harvakseltaan, luen kuitenkin joka päivä teidän kuulumiset. Vielä on täällä kotona tekemistä, kaappien järjestämistä, vaatteiden pesua yms. ja ajattelin myös leipoa pakkaseen pullaa ja muuta vieraita varten. Sairaalakassia aloin eilen illalla pakata ja huomasin et vauvalta puuttuu villapuku tmv. toppapuvun alle laitettavaksi. Oma olo on edelleen ihan hyvä. Öisin on tukalampaa, kun kääntyminen on yhenlainen projekti ja vessassa saa rampata yhtenään.

Mistä olette ostaneet imetyspaitoja? Kävin kattoon H&M, mut oli aika niukka valikoima, yhen kuitenkin ostin.
 
Kävin lukemassa ton tammikuun pinon ja mua alkoi tosiaan naurattaa :). Me kauheat helmikuun pahismammat :). Minä olen ainakin ihan vitsinä piuhunut siivouspäivästä. Näin kolmannen odottajana tiedän, että vauva tulee kun on tullakseen. Mä käyn edelleen spinningissä kaksi kertaa viikossa ja salilla kaksi kertaa ja ei kyllä mulla ainakaan supistuksia mitenkään lisää. Seksiä harrastetaan normaalisti ja muutenkin eletään ihan normaalia elämää siivouksineen ja saunoineen ja täysiaikaiseksi ollaan ihan kunnialla päästy.

Niin ja ettei kukaan ymmärrä väärin niin mitään näistä asioista ei ole tehty häädettäkseen vauva ulos vaan ihan normaalin elämän elämisen ilosta. ja olen tarkistanut neuvolasta myös että voin harrastaa edelleen näin paljon liikuntaa ja saanut hyväksynnän.
 
Viime yönä vatsajuttu jatkui 4 kertaa, plus aamulla. Saas nähdä miten käy. Näin unta että olin synnyttänyt, mahan katoaminen oli outoa, niin littana!

Pienelle 56cm haalari, villapukua en osta. En näe tarpeellisena villapukua, kun toppapuvussa -30 lappu. Kotiutumishousuina paksut samettipotkarit, jossa trikoovuori.
 
Kiitos kaikille onnitteluista! :)

Tytön vointi on kohentunut hurjasti ja kotiin pääsee ensi viikolla! :)
Ihan uskomatonta että 2kk lähes o mennyt sairaalassa. Välillä on mennyt huonommin ja välillä paremmin.
Syntyessä paino oli 1604g, kauan paino jumitti samassa. Nyt kuitenkin paino on 2956g :) Painoa olisi toki voinut tulla enemmän mutta nyt siis + 1,3kg. Pituus oli 37cm nyt hän on 42cm :) Pituus siis +5cm. Toki kun kotiin päästään on kontrolleja useasti. Varsinkin kasvua ja kehitystä ja keuhkojen toimintaa kun niissä oli häikkää.
Odotan jo kovin koska pääsen tytön kanssa kotiin ja pääsen taas vauva arkeen kiinni. Ja sisarukset pääsee tutustumaan pikkuiseen.
Palautuminen synnytyksestä nyt kun synnytyksestä on huomenna 7vko. Kiloja tuli 7kg ja nyt kaikki on lähteneet. En ole juuri keskittynyt kehooni tai syömiseen kun tuo pieni on tuonut omat murheet ja huolet.

Kaikille tsempit!

Alina ja tyttö huomenna 7vko
 
Hyvä, että Alinan vauva voi hyvin :)
En oo käyny tammikuisissa lukemassa, mutta vähän turhan vakavissaan joku vissiin lukee näitä juttuja :). Eikös nuo heitot kolmesta S:stä ym. oo ihan yleistä loppuraskauden "huumoria"? :D Eiköhän se oo ihan yleisessä tiedossa, ettei äiti voi itse käynnistää synnytystä, vaan lapsi tulee kun tulee.
 
Ensinnäkin oikein paljon onnea Ninzille! Ja ihanaa että Alina saa kohta käärön kotiin.

Tammikuisista...
Eiköhän näille keskustelupalstoille aina mahdu mukaan niitä, jotka vääntää kaikkien sanomiset negatiiviseksi ja tekee kärpäsestä härkäsen. Itse ainakin lueskelin noita siivouskommentteja huumorimielellä, enkä todellakaan ajatellut että kukaan täällä varta vasten haluaa keskosta huollettavakseen. Itse en jaksa käydä edes lukemassa tammikuun pinoa, jätänpä ihan omaan arvoonsa!

Mutta täällä selkäkivut palailleet, ja eilen vauva piti sellaista mekkalaa mahassa koko illan ja yön ettei saanut paljoa nukuttua. Heräilin sitten sohvalta 10.30 aikaan, kun en viittinyt sängyssä tuskailla että sentään mies saisi nukuttua. Närästää ja ahdistaa.
Noh, laskettuun aikaan pari viikkoa joten eiköhän tässä kestetä vielä loppurutistus, ja rukoilen ettei menisi ainakaan yli :headwall:
 
Yks tammikuisista tuli katteleen tein pinoa;) Miulla siis tänään LA ja epäilen et helmikuulle jatkuu tän kaverin tulo :)

Teillä täällä tuntuu monella olevan enemmän "edistystä" ku itellä, esikoinen ei kyl antanu myöskään pienintäkään merkkiä lähdöstä. Muutama tunti ennen ku synnytys alko olin varma et käynnistykseen mennään. Tätä epäilen tänkin kohdalla :)

Tein poppoossa taitaa olla ensikertalaisia enemmän ku tuolla tammikuisissa? Tai no, hirveesti en sinnekään oo jaksanu paneutua :D

Mut joo, kiva kuulla miten täällä voidaan. Saatan jatkaa pinojen seurailuja :)

TammenTirppa 40+0
 
Onnea ninzille!

Imetyspaidoista Mä olen ostanut vaan yhden, ihan H&M:ltä, ajattelin et sil saa sit vähän mututuntumaa et tuleeko tarvetta vaiko ei.

Tammikuulaisten kommenteista Kaikki tyylillään, jotkut ilman ;) Jätetään omaan arvoonsa ne jotka takertuu/ jää pilkkua nussimaan. Itse en vaivaudu menemään sinne lukemaan.

Täällä tuntuu et vauva vaa nousee ylemmäs, jos vaan mahdollista. Toissapäivänä jo kuvittelin alkavan laskeutumisen, haaveeksi jäi. Uskon vakaasti et tätä siunattua tilaa jatkuu vielä neljä viikkoa, käynnistykseen mennään. Raskautta jään kaipaamaan tosi pajon, pienemmällä vauvalla vaan voisin jatkaa ;D

Viime yö meni valvotessa, olo huono olo, päätä särki, pissatti ja vauva tunki pyllynsä mahasta läpi joka kera ku meinasin nukahtaa. Toiv ens yö menisi paremmin.

Tänään meinaan tehä lettuja, eihän se paino otsestään nouse hiumaa vauhtia, hehe.. Lisäksi miehen vanhemmat tulossa huomenna meille joten pitäisi lisäksi tehä tiramisukakku. Semmosta en oo koskaa tehny, jänskää.
 
Tänään käyty ostelemassa vaaville hoitotarvikkeita :) Kohta alkais olla kaikki tarpeellinen ostettu. Huh! :D
Aamulla piti halailla wc pyttyä...kärsin ilmeisesti myötätunto krapulasta aina viikonloppuisin ;) Kaveri tosin sanoi, että pahoinvointi enteilis lähestyvää synnytystä, mutta toivottavasti ei ihan vielä :) Vaavi ollut rauhallinen tänään masussa. Olihan se usiamman päivän liianki aktiivinen :D
 
Noniin synnytyskertomusta.. :)

Tasan viikko sitten (rv 37+4) lauantaina olin kävellyt suhteellisen paljon päivällä ja oli jotenkin tosi huono olo, siis ihan oksetti ja etoi. Kävin saunassa ja siellä jo tunsin muutaman supistuksen jotka oli hieman kipeempiä ku supparit mitä siihen mennessä oli tullut..no kattelin putousta enkä oikein pystyny keskittymäänkään kun oli niin kumma olo ja supistuksia tuli muutama (ei mitenkään säännöllisesti, välillä 1x tunnissa tai 4x tunnissa). En missään vaiheessa ajatellut että nyt vois mitään tapahtua, otin panadolin ja menin nukkumaan.

Aikalailla tasan klo 0.00 heräsin noin tunnin unien jälkeen, vatsassa tuntui pistos ja samaan aikaan kuului napsahdus. Makasin siinä sit ihan liikkumatta, tunsin että tuli ihan pieni tippa alkkareihin ja ajattelin et tää on varmaan vaan valkovuotoa. En uskaltanu liikkua mihkään, mies oli olkkarissa vielä kattomassa telkkaa. Siitä sit sain käsiini jonkun t-paidan laitoin sen haaroihini ja nousin ylös, no ei siinä paljoa t-paidat auttanu - lapsivettä tuli litratolkulla lattialle. Koira makas lattialla, heräs mun toihuihin ja ilme oli sellanen et mitä jäbä duunaa :D

No siitä sit olkkariin ja veskiin, huikkasin ukolle et nyt ne vedet sit meni. Miehen reaktio oli mahtava ilme ja samantien meni keittää kahvia :D soittelin sairaalaan ja kyselivät vauvan liikkeistä jne. Siinä totesin että en ole vesien menon jälkeen tuntenut liikkeitä ja sanoivat että sinne vaan jos liikkeitä ei tunnu. Oltiin kuitenkin kotona vielä muutama tunti kun yritin liikkeitä saada tuntumaan..neljän jälkeen oltiin sairaalassa, otettiin käyrää ja vauvalla kaikki hyvin. Sanoivat että joskus äiti ei vaan tunne liikkeitä vaikka vauva vetäs millasta rundia siellä..tosi outo fiilis.
Tässä vaiheessa kohdunsuu pehmeä, auki parille sormelle ja kaulaa jäljellä 3cm.

Yön ja seuraavan päivän aikana supistuksia ei tullut kuin ihan muutama..sit vaan makoiltiin miehen kanssa tarkkailussa ja odotettiin ja odotettiin..niin tylsää!
Lupailivat että antavat kuuden aikaan illalla tipalla käynnistyslääkettä et saatas vähän vauhtia tilanteeseen. No tulikin kiireellisempiä tapauksia ja lääkäri muutti suunnitelmaa, että laittavat "miedomman" lääkkeen kohdunsuulle yötä vasten, että alkaisi paikat kypsymään mutta saisin nukuttua yön ja aamulla sit tehokkaammat tavarat kehiin ;)

Sain tämän lääkkeen noin klo22 - klo 0.00 alkoivat kipeet supistukset. Tässä vaiheessa vesien menosta siis tasan 24h.
Ei tullut mun nukkumisesta mitään, kätilö antoi vielä kipupiikin pakaraan mut siitä ei mitään hyötyä ollut..
Ukko nukku tyytyväisenä mun vieressä ja heräs joskus klo2 kun alko olee jo niin tuskaiset olot ja kätilö tsekkas paikat - auki 3cm -> synnytyssaliin.

Salissa sit oli hetken suihkussa ja sen jälkeen vetelin ilokaasua ku viimistä päivää..supistuksia tuli ihan taukoomatta! Klo 4 aikaan tsekkaus - olin 4cm auki ja TODELLAKIN halusin epiduraalin.
Epiduraalirouva tuli ja laittoi puudutteen ja koko ajan odotin kuin kuuta nousevaa sitä olotilaa kun kipu vain häviää.. (muistan esikoisen synnytyksestä sen olotilan..)
No sit alkoi pikkuhiljaa kivut katoamaan mut paineen tunne oli ihan sanoinkuvaamaton! Kätilö siinä vaan lohdutteli että joillakin kipu häviää mutta paine jää.. hetken siinä vielä kärvistelin ja kätilö päätti että "no katotaas tää kohdunsuu tilanne, onko jotain tapahtunut, oho tää onkin ihan auki, aletaas ponnistaa.."
eli 4cm-10cm tunnissa..

siinä sit punnersin vauvaa ulos, pää syntyi ja tuli kielto-älä ponnista. Napanuora oli kaulan ympärillä ja se piti katkaista samantien.
klo5 alkoi ponnistus vaihe ja klo5.08 poika syntyi :)
virkeä, hiukan veltto poika joka vietiin saamaan lisähappea toiseen huoneeseen. Palasi kuitenkin pian äidin luo, imi tissiä kun vanha tekijä ja sulatti heti meidän sydämet :heart:

Sairaalassa oltiin 4päivää -- tarkkailtiin verensokereita, tulehdusarvoja ja painoa kun oli niin pieni poika.

Elikkäs
su 19.1
klo 0.00 lapsivedet meni
22h vesien menosta käynnistys
ma 20.1
klo 0.00 synnytys merkattu käynnistyneen
klo 5.00 ponnistusvaihe alkoi
klo 5.08 poika syntyi
 
miss_piggy
Mulla tulee vaan iltaisin muutama laimea supistus yleensä, ja sekin kylkimakuulla, kun vaihdan asentoa selälleni, niin loppuu saman tien. Viime yönä nukuin tosi hyvin, vessassakaan ei tarttenut käydä kuin 2 kertaa muistaakseni. Olo on vähän liiankin normaali näihin viikkoihin nähden.
Kun tulis ees niitä harjoitussuppareita mitä mulla aiemmin oli vähän liikaakin, mutta ei tunnu mitään missään :D

Huomenna oliskin taas perus-neuvolakäynti.

38+2
 
Mulla myös huomenna ihan normi neuvolakäynti taas edessä ja nyt niitä onkin siis viikottain, tämän viikon maanantaina oli kolmas ja viimeinen neuvolalääkärikäynti. :)

Pari supistusta tullut nyt aamupäivän mittaan, illalla tuli myös muutama tujakampi ja ennen nukkumaanmenoa piti ottaa Panadol kun tuntui ettei nuo "menkkakivut" tahdo hellittää. Yöllä heräsin pari-kolme kertaa supistukseen.
Ja nyt näyttää taas tuo menkkakipuilu alkavan... Puuh, toivottavasti tuo kaikki supistelu ja jomottelu myös saa paikat kypsymään! :)

En silti usko, että vauva kovin pian aikoo syntyä vaikka noita supistuksia onkin nyt viime aikoina tullut välillä jopa kymmeniä päivässä (ei siis mitään kipeitä supistuksia nuo) ja ovat muutaman päivän aikana muuttuneet napakammiksi ja jopa kipeiksi. Tätä varmaan jatkuu vielä moooooonta viikkoa. :kieh:
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy

Yhteistyössä