Helmikuun helmet 2013

EH, toivotaan että se on vaan tää ikä ja kohta helpottaa! Mä luulen että meillä ainakin vaikuttaa tosi paljon toi et kovat olis halut liikkeelle ja katselemaan maailmaa. Imetyskin on päivisin yhtä taistelua, pari imua otetaan ja sit aletaan hymyillä äitille/kuikuilla ympärille ja sit ku koitan saada keskittymään syömiseen niin alkaa kauhea huuto.. Yöllä sit tuntuukin tankkaavan koko päivän edestä ku malttaa olla pitkään rinnalla.
 
Hepa ja EH: Meillä oli tuossa kuukausi takaperin hirveetä huutoa nukkumaan käymiset, tosin päivisin. Me saatiin th:lta vinkiksi yrittää poistaa lapselta nukkumaanmenoon liittyvä paniikki. Vauvan ei saanut antaa huutaa yhtään, vaan antaa nukahtaa vahingossa itsekseen esim. vaunuihin, kantoreppuun, autoon... Mihin vain minne ilman huutoa suostuu! Tätä me tehtiin kai kaksi viikkoa, kunnes eräänä päivänä uuvahtikin syliin ja siitä siirrettiin sänkyyn. En tiedä miten tuo toimisi yöunien kohdalla (vai toimisiko ollenkaan), mutta meille metodi toi päiväunirauhan. Ja nyt nukkuu päikkärit omassa sängyssä lähes aina.
Jaksamista teille! Väsyneen vauvan huutoa on kamala kuunnella!

Mun imettämisen vähentäminen ei suju ollenkaan. Tai no siten joo, että poika on tosi nirso toisen rinnan suhteen. Toista söisi sitten mielellään koko ajan... Kiva kokoero tätä menoa. Korvike tai lypsetty maito ei uppoa tuttipullosta, ei nokkamukista, eikä hörpyttämällä. Ei edes isän tai mummin syöttämänä. Miten ihmeessä saisin korvikkeen maistumaan? Onneksi soseet kuitenkin maistuu, mutta kyllähän sitä maitoakin pitäisi saada menemään. Tätä menoa voin sanoa hyvästit opiskelujen jatkamiselle.
 
Edelleen, Hepa, tutulta kuulostaa tuo "imetystaistelukin". Siis ei sitten millään joskus tyttö malta. Tänään piti kuikuilla kissaa, joka oli siinä lähettyvillä. Sitten imaisee sitä maitoa kuin jotain drinkkiä ja välillä katselee muualle :D. Ja taas pieni siemaisu ja tuijotellaan muualle. Ja kyllä, meillä myös sitten yöllä vaan maiskutellaan ja imutellaan.. ja imutellaan... hohhoijaa, tänään oon itse kyllä ollut kuin koomassa. Viime yönä 7 h unet ja vissiin 3 heräämistä... Joskus heräsi ekaa kertaa 04:00, nukyään parhaimmillaan ennen yhtä.

Olin eilen melkein koko päivän pois, tyttö isänsä ja mummin hoivissa. Varoittelin sitten, että joo, nukuttaminen on sitten joskus tosi vaikeeta. Ei ollut ollut mitään ongelmaa. Kuulemma "laitoin tytön vaan sänkyyn ja pari sekuntia ja se nukkui..." :kieh:. Joopa joo. Ei edes illalla mitään ongelmaa... No, ehkä mies voikin tästä eteenpäin hoitaa nää nukutukset. Vai huutaako se tyttö sitten sitä tissiä, kun olen tässä lähettyvillä...? Pitää testata.
 
EtelänHetelmä hyvin sanottu toi drinkkivertaus. Meilläkin katsellaan kissoja innoissaan ja kaikki mitä sillä hetkellä on tekemässä jää siihen pisteeseen :D Ja tämä pätee myös rinnalla ollessa. Välillä ei voi olla edes telkkari tai tietokoneen näyttö samaan aikaan päällä kun imettää. Keskittymiskyky on 0%. Sosetta antaessa välillä täys fiasko kun pää kääntyilee ympäriinsä mielenkiintoisten asioiden perässä, soseet menee pitkin poskia :LOL:


Me tehtiin miehen kanssa ex tempore päätös ja häivytään keskiviikkona Turkin aurinkoon viikoksi. Viikon matka oli 205e/hlö niin ei voitu vastustaa kiusausta nyt kun on hyvä sauma häipyä! Pienokainenkin on sen verran iso tyttö jo ja tottunut matkustaja mitä tulee laivoihin, juniin ja busseihin niin eiköhän tuo lentäminenkin suju hienosti. Kantoliina napataan mukaan matkarattaiden lisäksi ja vaipat todennäköisesti viedään täältä. Ruuat tehdään kuitenkin itse niin niitä varten otan ainoastaan sosesauvan ja pari purkkia+lusikan. Ja vettä varten tietty nokkamuki. Ihanaa, mä pääsen sitten nauttimaan perheen kesken laatuajasta vaikka näytti ettei tänä kesänä järjesty :)
 
Heiiii kaikille!
Hyvin menee! :) Olin viikko takasin polttareissa ja ensimmäistä kertaa vauvasta erossa koko päivän (en kuitenkaan yötä) ja hienosti olivat iskän kanssa pärjänneet! Olin myös ensimmäistä kertaa viihtellä sitten raskauden ja lapsen syntymän ja yllätyin kuinka hienosti sitä osasi nauttia olostaan! Jännitti kovasti tuo päivä, ja mielessä kävi monta tekosyytä olla menemättä, mutta hyvä että menin!

Mä oon vähentänyt imetyksen aamu ja iltaimetykseen ja onki aika kiva kun voi pukea päivisin MITÄ VAAN päälleen! :D Meillä menee tällä hetkellä ilta- ja aamupuuro sekä lämmin ateria. Mä oon vaa järkyttynyt kuinka nopeasti tuo ruokarytmi muuttui, kun nyt syödään 3 h välein ja tissillä kuitenkin oltiin aiiiika paljon useammin! Nyt ehtii käymään kylässä eikä välttämättä tartte toista syöttää.

Meillä nukahtamiset tuntuu helpottavan koko ajan, ehkä äiti viisastuu täällä päivien myötä:LOL:. Ainoa maidolle nukahtaminen on enää iltatissi ja siitäkin kyllä "herätän" toisen vielä röyhimään. Mut päikkäreille menee niin, että kun alkaa pieni kitinä, vien sänkyyn ja tutti suuhun. Sinne se pikkuinen nukahtaa. Meillä on kans ollut noita lyhkäsiä päikkäreitä, mut välillä on päiviä jolloin nukutaan 3 h päikkärit.

Tuuliannaliina kyseli lasten pienestä ikäerosta.. Mua ei pelota, jotenkin kun oma aika on jo toisarvoista ja kun tämä eka on ollut kohtuu helppo niin on ehkä helpompi ajatella jo toista. Ja itsellä 1,5 v ikäeroa isosiskoon, ja ollaan kyl mahdottoman läheisiä. Nyt vauvan serkku, siskon poika on jo todella rakastunut meidän vauvaan joka vain vahvistaa että haluan toisen mahdollisimman pian! Meillä on myös tutuilla pieniä ikäeroja lapsilla, joka tuo omalaista varmuutta asiaan..
 
Viimeksi muokattu:
norpu meillä siirtyminen kakkoskorvikkeeseen aka vieroituskorvikkeeseen tehtiin vain tuosta noin. Kun ykkönen loppui, laitoin kakkosta pulloon ja mitään en ole huomannut, että olis tullu. Nan on meillä käytössä ollut koko sen ajan, mitä korviketta on annettu. :) joillekin varmasti tulee alkuun vatsaoireita, kun rautaa on kakkoskorvikkeessa enemmän ykköseen nähden ja rautahan helposti kovettaa vatsaa. Olen kuitenkin aamupuuron eli neljän viljan puuron antanut luumusosesilmän kanssa niin se on ainakin toiminut hyvin, ilmavaivat eivät kiusaa ja kakka tulee kerran päivässä. :) mutta jotkut tekevät sitä sekoitusta jonkin aikaa niin vatsa tottuu. Suositellaanhan sitä normaalimaitoa varten ensin sekoittamaan korviketta ja norm.maitoa keskenään, että maku ja koostumus tulee tutuksi. :)

Tuulis täällähän sitä, ruudun takana. :D välillä ollut kyllä sen verran hektisiä päiviä tytön kanssa, ettei ole edes itse kunnolla syömään ehtinyt. Tärkeämpää, että tyttö saa syödä, leikkiä ja nukkua. :)

Mä tilasin suoraan Ticketin nettikaupasta (oli alet viime sesongin vaatteista) talvihaalarin ja fleecehaalarin kokoa 80. Ovat varmasti just passelit keväällä, syystalvi toivon mukaan menee äp:n haalarilla. Jotain hyötyä tuosta omasta neuvolakortistani on, kun tytön kanssa on lähes identtiset kasvukäyrät - tarkistin sieltä, minkä kokoinen olen ollut noin vuoden ikäisenä ja siitä seuraavan koon sitten tilasin. :D

EH ja pikku yllätys hahaa, meillä kanssa seurataan koiria koko ajan! Välillä tuntuu, et lapsi on kuin pöllö, pää vaan kääntyy ja kääntyy. :D keittiössä kun syödään kaikki soseet ja puurot niin verhot on aina yhtä mielenkiintoset ja pää on sit vähän väliä takaviistoon. Yritä siinä sitten syöttää, kun kaikki on aina poskella. :D
pikku yllätykselle ihanaa matkaa! :)

moulinrouge ei kai noissa ikäeroissa oo juurikaan mitään muuta kuin se, minkä itse kokee sopivaksi. :) mulla on pikkuveljeeni 6,5 vuoden ikäero ja ollaan myös tosi läheisiä, oltu aina. :) omat menot on menty täälläkin, mut en usko, että kahden ihan pienen kanssa jaksaisin. Lähipiirissä on kyllä lyhyttä ja pitkää ikäeroa, ja mitä nyt oon sattunut kuuntelemaan niin liian pitkä ei ole hyvä ja liian lyhytkään ei ole hyvä. :D serkkuni juuri sanoikin, että esikoinen oli helppo ja on sitä edelleen, mutta toisen kanssa olikin sitten ihan jotain muuta eli kolmatta ei ole tähän tietoon tulossa, paitsi ehkä karvaisena versiona. :D

Täällä on muuten kanssa ollut nyt useampana päivänä hankaluuksia nukahtaa ihanmilletahansa-unille... Ehkäpä tää tästä, pitkään meni niin helposti, että tyttö nukahti pullo suussa ja sitten tutti tilalle, that's it. Nyt sitten vedetään huutojodlausta ja pyöritään paikallaan eikä millään meinaa nukahtaa. Niinpä olen sitten ottanut taktiikakseni hyräillä tuutulaulua ja keinuttaa sylissä ennen kuin lasken sänkyynsä unille. Viime aikoina olen kyllä jättänyt jomman kumman pois ja tuntuu toimivan siitä huolimatta.

Unikoulua olen tässä itsekin miettinyt. Meillä herätään 1-3kertaa yössä pullolle ja ainakin yksi heräämisistä on sellainen, ettei ole nälkä. Enemmänkin tuntuu olevan sitä, että haluaa vähän jotain suuhunsa ja sitten jo kääntyy mahalleen ja jatkaa unia. Täytyy huomenna neuvolasta kysäistä vähän vinkkiä, miten asian hoitaisi. Todennäköisesti kyseessä on vain jano, joten pelkkä vesikin voisi auttaa.

Kuinkas monella on jo nokkamuki käytössä?
Mulla on tuolla valmiina Aventin nokkamuki sillä pehmeämmällä nokkaosalla ja ajattelin kohtapuoliin tutustuttaa tytön siihen. Kovasti kuitenkin jo haluaa itse viedä pulloa suuhun jne. :)

MrsR&MrR ja pikku-E
 
Tytöllä näkyy eka hammas! Ihmettelin, kun lusikka osuu johonkin kovaan, niin testasin ensin sormella ja tänään jopa näin hampaan :D.

Hyvää matkaa sullekin pikku yllätys! Me suunnitellaan matkaa ensi vuodelle, ja talvella 2014/2015 kun pääsisi johonkin kauas... Sitten tällaisen temperamenttisen rakkaan kiljukaulankin kanssa ehkä jo uskaltaisi lähteä ;).

Siis mitä siitä nokkamukista sitten juodaan? Vettäkö? Milloin?

Mites kun syksy saapuu ja syksyn harrastukset ja riennot... Onko kenelläkään aikomusta aloittaa vauvan kanssa joku harrastus tai käydä jossain kerhossa tms.
Mä oisin tahtonut vaikka mihin, mutta ryhmät eivät alkaneetkaan. Mutta perhekerho kai alkaa tällä viikolla, jos sitten edes sinne!

EtelänHetelmä & Tyttö n. 5½ kk
 
Nokkamuki on ollut käytössä jo jonkin tovin. Vettä on annettu siitä pahimmilla helteillä jos tissi ei ole maistunut niin hyvin kuin voisi maistua. Ettei kuivu. Ja nyt reissuunkin se pakataan aivan varmasti mukaan.

Ah, meillä on nyt sitten kunnolla opittu kiljumaan. Nykyisin lähes kaikki kommunikaatio hoituu vauvan osin kiljumalla, niin iloiset kuin suututtavat asiat kiljutaan. Sori rakkaat naapurit, perheen kissoista puhumattakaan. :D Onneksi toi on taas vain yksi vaihe kehitystä. Kunhan nyt ei sitten lentokoneessa pidä omaa kiljukaulakonserttiaan :p
 
Huomenta!

MrsR olipa tosi kiva kuulla teidän kuulumisia pitkästä aikaa :)!

Meillä risteily vauvan kanssa sujui oikein hyvin :)! Tyttö piti reissussakin oman rytminsä ja nukkui yöt tosi hienosti. Sen verran sai rohkeutta ja varmuutta vauvan kanssa matkusteluun, että alkutalveen varattiin viikon etelän loma! Niin ihanaa päästä sitten hetkeksi pois sen pimeän keskeltä :)

Pikku yllätykselle oikein ihanaa matkaa! Innolla odotan kuulevani kuinka reissu vauvan kanssa meni.

Aventin nokkamuki-vinkki laitettu korvan taakse. Ajattelin kohtapuoliin kun tyttö täyttää 6 kk, niin ottaa nokkamukin harjoittelukäyttöön. Samoin alan sitten antamaan lusikan hänelle myös omaan käteen samalla kun syödään. Siitä se sotku varmaan sitten seuraakin :D

Mitat 5kk neuvolassa olivat: 6,7kg ja 64,5cm. Kaikki muutenkin oikein hyvin.

Allergologilla myös käyty atopian takia. Saatiin reseptille sibicortia, jota laitetaan tarvittaessa kuureina. Vielä ei lähdetä epäilemään allergioita. Iho onkin nyt ihan superhyvässä kunnossa. Meillä tällä hetkellä perusvoiteina käytössä Aqualan plus ja Lipolan. Kylvyssä käymme joka toinen ilta, ja se onkin hoidon ihan kulmakiviä. Niin kuin lääkärikin sanoi, ei ole mitään järkeä laittaa koko ajan rasvaa rasvan päälle, jolloin alueelle kertyy myös bakteereja pahentamaan ihottumaa. Iho pitää puhdistaa usein. Bakteerit lähtee ja uusi kerros voidettakin pääsee paremmin imeytymään.

En muista olenko tähän ketjuun vinkannut blogistani, joka koskee lähinnä elämäämme vauvan kanssa. Odotuspuolelle ainakin joskus laitoin linkin. Tosin kirjoittelu pitkään takkusi, mutta nyt viime aikoina tuntuu, että sillekkin löytyy paremmin aikaa :) Joten tässä vielä linkki sinne jos jotakin kiinnostaa käydä lukemassa :) Onnenjyviä ja unelmia

Bumble ja pikkuinen jo parin viikon päästä 6kk <3
 
Moikka

Bumblelle vaan pikakysymys, kun kävitte atopian takia allergologilla, joka mullakin on suunnitelmissa kun kotiudutaan täältä maalta...

Meillä ei olla pahemmin kylvetty kesällä kun mökissä ei ole kuin kylmää vettä (tarpeen tullen lämmittelen pepun pesuun, mutta poika on jo tottunut kylmiin pesuihin pepun osalta, joten enimmäkseen huuhtaisen vaan kraanan alla, kakkaa tulee siis edelleen noin 6krt päivässä...). Kylvystä siis, että pitääkö atopiakohtia pestä muullakin kuin vedellä, vai riittääkö lämpimällä huuhtelu? Nilkathan kastuu muutenkin joka pesun yhteydessä ja meillä atopiaa on vaan nilkoissa, onneksi, joskin se on kyllä tosi pahana nyt kun en ole laittanut kortisonia ollenkaan kun on antibioottikuuri päällä kynsivallintulehduksen takia. En tiennyt voiko käyttää yhtä aikaa ja jotenkin tuntui kurjalle ajatukselle laittaa kahta lääkettä yhtä aikaa. No, antibiootit onneksi loppuu tänään.

Mitä mieltä olet ollut noista rasvoista, lipolanista ja Aqualan plussasta? Toimiiko ne teillä? Meillä on ollut Lipolan ja Ceralan ja Ceridal Lipogel käytössä ja mikään ei toimi. Mutta se varmaaan siksi, etten ole hoitanut sitä kortisonilla eka kuntoon (tän anbitioottikuurin takia). Onko hydrokortisoni (meillä 0,5%) suunnilleen sama asia kuin sibikort?

Kiitos jos jaksat vastata!

Tuulis ja rakas 5,5 kk
 
Etelän hetelmä, mulle terkkari sanoi ohjeeks, että kun alotettiin kiinteet, niin sillon pitää antaa aina syönnin päälle vauvalle vettä, että suu huuhtoutuu. Koitin ensin ihan tuttipullolla, mutta ei suostunu siitä juomaan vettä ollenkaan, joten ostin nokkamukin, siitä ottaa sitä aina ihan mielellään ja pitää sitä iteki ja tykkää myös leikkiä sillä. Hampaitten tulon takiahan sitä vettä pitää kai antaa, että sitten ei jäis niin niitä hammaspeikkoja sinne suuhun pyörimään, näin minä ainaki oon ymmärtäny. Muuten sitä vettä ei kuulema tarvii vielä juottaa.

minä vaan -84 + Vesku kohta 7kk
 
Tiistaita mammat ja vauvat!

Mekin ollaan nyt täällä päästy kiinteiden makuun! Olin alunperin olin ajatellut, että täysimetellään sinne 6kk asti. Kuitenkin Poitsu vaikutti niin kiinnostuneelta meidän muiden ruokailusta ja kuola tippasten seurasi, kun muut söi :) Alkoi myös tuntumaan, että Poitsu ei ole oikein kasvanut viime aikoina! Siispä vähän ennen 5kk päivää maistettiin päärynää lusikan kärjellä. Sillä jatkettiin pari päivää ja sen jälkeen maisteltiin bataattia vähän määriäkin lisäillen. Edelleen määrät on hyvin pieniä, mutta tästä on hyvä lähteä! Tänään Poitsu söi Piltin (muistaakseni) marjaista banaaniherkkua ja ekan kerran tuntui, että hän olis vaan syönyt ja syönyt! Heti, kun oli nielaissut edellisen satsin alas, niin kiljui jo lisää :D

Taidot kehittyy nyt hurjaa vauhtia! Nykyään, kun jättää leikkialustalle, löytyy Jäppinen jo kohta jostain ihan muualta! Ei kuitenkaan ryömi siis, vaan oman navan ympäri pyörien, käsien varaan nousten ja siitä itseä hilaten siirtyilee pikkuhiljaa paikasta toiseen. Sosiaaliset on selvästi myös kehittyneet. Kun Poitsulle lurittelee erästä tuttua lorua, alkaa hän ölisemään tietyllälailla aina yhtäaikaa! Ikäänkuin laulaisi mukana :D Myös kirjoja tykkää katsoa kovasti. Istuu mielellään sylissä ja kuuntelee tarkasti satua. Lattialla myös kääntelee omien kirjojensa sivuja kiinnostuneena. Kaikki lelut kiinnostaa, mutta erityisesti siskojen vauvanukkea katselee (ja maistelee) pitkään!

Unet on edelleen meidän herralla hakusessa. Heräilee vielä moonta kertaa yössä tissittelemään. Nukkuu kyllä kainalossa ja on varmaan tottunutkin vähän liian hyvälle, ja pitää tissiä huvituttina osittain. Syö kyllä tuttiakin välillä. Myöskin päiväunet on noin 45min. pituisia ja niitä nukkuu kahdet tai kolmet päivässä.

Harrastuksista Ilmoitin meidät muskariin ja se alkaa parin viikon päästä! Sitä odotan kyllä innolla. Muutenkin tuntuu, että nyt syksyn tullen alkaa kaipaamaan jotain kivaa tekemistä vauvan kanssa. Isommat lapset lähti kouluun ja mies palaa kohta töihin. Kesä ollaankin lomailtu ja reissailtu koko perheellä, enkä ole kaivannut vielä mitään erikoista puuhaa tai harrastusta. Nyt kuitenkin alan jo haaveilemaan perhekerhoista ja mammakahvitteluista, joita alkaakin nyt tässä syksyn myötä olemaan. Meillä isukki on vielä isyys+kesälomalla pari viikkoa ja sitten aletaan vauvan kanssa enemmän puuhailemaan omia juttuja! Ihana kyllä, että isällä on ollut mahdollisuus olla pitkään nyt kotona ja on ollut paljon pojan kanssa ja olemme myös koko perheenä saaneet touhilla kaikenlaista kivaa.

Kaikki menee edelleen oikein mukavasti! Aika kuluu vaan mielettömän nopeasti! Ei ole enää meillä vastasyntynyttä ja synnytyksestä tuntuu olevan jo ikuisuus! Kohta täällä on jo puolivuotias iso Jätkä!

RouvaRuusunen ja Poikanen 5,5kk
 
Tuuliannaliina mun käsittääkseni vesipesu riittää ja saippuahan yleensä vaan kuivattaa lisää. Me laitetaan välillä kylpyöljyä kylpyveteen, sen jälkeen iho tuntuu ihanan pehmeältä. Aroopikko voi kuulemma käydä pesulla vaikka joka päivä kunhan muistaa rasvata. Allergialääkäri oli sitä mieltä, että meidän tytöllä yksi iso syy siihen, että iho alkoi parantua on juuri se, että lisättiin kylpyjä. Tässä allergia ja astmaliiton sivuilta tietoa Atooppisen ihon hoito - Allergia- ja astmaliitto
Meillä on nuo perusvoiteet yhdessä käytettynä toimineet hyvin, iho ei ole yhtään karhea tällä hetkellä. Joka päivä aamulla ja illalla rasvaan tytön niin, että ensin laitan Aqualan plussaa ja sen päälle vielä Lipolania.
Sibicortissa on hydrakortisonin lisäksi jotain bakteereja tappavaa ainetta, joten siksi se on tehokkaampaa. Ja kortisonikuurin kanssahan pitää muistaa käyttää myös samalla perusvoiteta, koska kortisonihan kuivattaa.
En usko, että kortisonista olisi haittaa antibiottikuurin aikana...en ainakaan ole sellaisesta kuullut.
Kannattaa kyllä käydä hyvällä allergialääkärillä jos tuntuu ettei saa ihoa kuriin itse :)
 
Heippa taas pitkästä aikaa.

Tuntuu että päivät menee niin nopeesti ettei juuri mitään kerkeä tekemään kuin pitämään pojan tyytyväisenä. Ja sitähän pikkuherra onkin, ihan hävettää miten hyvin herra nukkuu kun lueskelin muiden pienokaisten unista. Herra on nukkunu jo monena yönä 10-12h putkeen heräämättä.

En etes muista mitä viimeks oon kirjottanu mutta pikkuherra vetelee kiinteitä jo sen verran hyvin että huomenna aattelin kokeilla miten kalaruoat uppoaa. Ja nokkamukin käyttöä ollaan harjoteltu myös. Viime viikolla 5kk neuvolassa terkka sano että pieniä aikoja voi alkaa jo syöttötuolissa istumaan joten sitäkin ollaan nyt kokeiltu ja tänään herra veteli hedelmäsoseen ruokapöydän ääressä (tähän asti oon syöttäny sitterissä olohuoneessa). Herra yrittää nousta jopa turvakaukalossaan istumaan eikä puoli-istuva asento oo hyvä.

5kk neuvolasta myös sen verran että mitat oli 7525g ja 68,5cm. Rokotteet sai ja pieni huuto niistä tuli vaikka pelkäsin jo pahempaa. Hetken päästä jo hymyili terkalle. :)

Nyt muutaman päivänä on jo konttaus asentoa kokeillu mutta hytkyttelee vaan itteään ja sitten heittäytyy taas masulleen pyöriskelemään akselinsa ympäri. Lelut menee suuhun ja varpaat myös.

Viime viikolla käytiin sukuloimassa Etelä-Suomessa ja poika viihty vallan mainiosti autossa nukkuen ja välillä yksinään höpötellen. Kävin samalla reissulla entisellä työpaikalla ja pikkumies hurmas miun entiset työkaveritki hymyillään.

Aivot raksuttaa nyt ihan tyhjää joten taidan kömpiä yöunille.

Doris ja Elmo
 
Pikapäivitys ja pari vinkkiä muille lentäen reissaaville, joilla on vauva mukana.

Lento meni hienosti. Ei itkenyt nousussa, laskussa kitisi pari sekuntia kun ei tahtonutkaan tuttia jota yritin tarjota. Suuttui siis tutin tarjoamisesta, itku loppui heti kun tutti katosi näkyvistä. Laitoin ennen lentoa puuduttavia korvatippoja, ilmeisesti tehosivat kun ei itkenyt paine-eroja lainkaan. Nukkui suurimman osan matkaa. Taidanpa laitella tippoja myös paluureissulle. Tätä konstia kannattanee muidenkin kokeilla ;)

Hellettä riittää täällä Alanyan auringossa. Ulkomittari näytti päivällä +36 astetta varjossa. Ei vaikuta häiritsevän vauvaa kunhan saa syödä ja juoda usein. Ilmastointi on huoneessa ja täällä pysytään puolen päivän pahin helleaalto.

Ruokaa kuluu enemmän kuin yleensä. Ei meillä siis ainakaan vaikuttanut helle syömiseen negatiivisesti. Kotona menee yleesä 2dl puuroa, 1dl hedelmää ja ½dl lihasosetta päivässä. Täällä on mennyt tänään 1½dl puuroa, 3dl hedelmää ja 1dl lihasosetta.
Joten älkää uskoko jos joku väittää ruokahalun heikentyvän vaan varatkaa riittävästi soseita mukaan kun menette ulkomaille, jos olette siis pilkuntarkkoja merkin ja maun suhteen. Täältä kyllä löytyy hedelmäsoseita mutta lihasoseita ei ole näkynyt näissä lähikaupoissa ainakaan. Eikä aleta etsiä, soseutetaan sitten itse keitettyä lihaa tarpeen mukaan. Nappasin soseuttajan matkatavaroihin mukaan varmuuden vuoksi. Ollaan siis apart-majoituksessa niin on keittomahdollisuus omassa huoneistossa. Suosittelen lämpimästi lapsiperheille :)
 
Zau!

Saatiinpa mekin nyt 5kk mitat, pituus oli 67,5cm ja paino 7080g. Ihan tasaisesti käyrillä mennään.

Tänään käytiin Pojan kanssa kaupungilla ostoksilla ja kahvittelemassa vanhan ystävän kanssa. Poitsun kanssa on kyllä niin helppo ja kiva kulkea joka paikkaan. Tyytyväisenä hän leikki lelulla vaunuissa ja otti välillä päikkärit. Ainut mikä mietityttää kovasti jälleen on julki-imetys.. Siitähän on taas lehdissä ja uutisissa ollut juttua, että "pervot äidit" esittelevät tissejään huvikseen sopimattomissa paikoissa. Mielipiteitä lentää puolin ja toisin, mutta erityisen pahalta tuntui lukea tekstiä, jossa äiti-ihminenkin paheksui sitä, että vauvan kanssa lähdetään ruoka-aikana liikenteeseen ja sitten tullaan pilaamaan muiden kahvittelu/ruokailu-hetki imettämällä viereisessä pöydässä.. Tässä oli tosiaan kirjoittana nimimerkki "itsekin kolmen äiti". Jep.. Kiitos vain suvaitsevaisuudesta! Mekin syötiin kotona lähtiessä ihan kunnolla ja masu oli täynnä pienellä. Niin vaan kuitenkin aikaa hurahti kaupungilla, että nälkä iski uudestaan. Yleensä en ole imetysvastaisuudesta välittänyt ja olen tarpeen tullen imettänyt missä vaan. Toki imetän AINA harson, huivin tms. alla ja tissistä ei kyllä vilahda yhtään mitään! Vauva pötköttelee sylissä harson alla ja tämä näky häiritsee silti ihmisiä..! No nyt tuntui siellä kahvilassa, että en vaan kehtaa imettää siinä ihmisten keskellä, kun asia on ollut niin paljon tapetilla ja menin vessaan imettämään. Nyt jälkikäteen jäi harmittamaan, että olisi vaan pitänyt olla välittämättä ihmisistä ja antaa mennä vaan!

Doris87 jännä miten erilaisia ohjeita terkat antaa! Minulle sanoi vastaanotolla, kun istuin siinä Poitsu sylissä (istuma-asennossa johon hän itsensä vänkää) että vielähän ei saa sitten istuttaa. Poitsu meilläkin vääntyy väkisin istumaan sitterissä ja kaukalossa! Hänen ohje oli, että istumaharjoitukset alkaa sitten kun vauva on sen 6kk. Me käytiin viime viikolla katsomassa syöttötuoleja ja pistin hetkeksi Poitsun Tripp Trappiin istumaan ja hän istui kyllä vallan hienosti :D No ajattelin kuitenkin että tehdään terkan ohjeiden mukaan ja odotellaan vielä pari viikkoa, ennen kuin testaillaan syöttötuoleja. Onko jollain tuota Tripp Trappia? Onko hyviä kokemuksia? Mietin sitä ja yhtenä vaihtoehtona olisi Phil&Tedsin syöttötuoli. Onko kukaan testannut? Vaikuttaa aika kätevältä tuokin! poppy high chair - from high chair to 'my chair' | phil&teds

Pikku Yllätys saako noita tippoja ilman reseptiä apteekista? Kuulostaa kyllä hyvältä idealta! Mekin varmaan lähdetään jonnekin lämpimään tässä tulevana talvena. Hirvesti ollaan tykästytty Thaimaaseen, mutta lennot voi olla melko tuskaa sinne asti näin pienen kanssa.. Meidän isommat lapset rakastavat olla lentokoneessa, ja heidän kanssa on pidemmätkin lennot sujuneet aina vaivatta. Kuitenkin näin pienen kanssa joku lähempi kohde houkuttelisi!

Tämmöistä tällä kertaa! Mukavaa viikonloppua kaikille! Me taidetaan lähteä ostamaan isot karkkipussi ja viettää muksujen kanssa leffailta :popcorn:

RouvaRuusunen ja Poitsu 5,5kk
 
RouvaRuusunen: Pyydät vain farmaseutilta puuduttavia korvatippoja vauvalle, ei tarvitse reseptiä ollenkaan. Meillä ainakin vaikutti toimivan joten kannattaa kokeilla. Ihmetellä kyllä täytyy jos ei muut äidit ole tajunneet kokeilla tota konstia. Vai eikö näitä tippoja sitten tiedetä olevan olemassa. Mulle kätilö mainitsi laitoksella kun puhuttiin matkustelusta ja antoi vinkin. Korvatulehduksenkin yllättäessä keskellä yötä ovat helppo pika-apu, tietty pitää sit lääkärissäkin käydä muttei välttämättä ole pakko lähteä keskellä yötä päivystykseen vaan voi odottaa aamuun. Niitä kannattaa pitää aina varastossa ja toimii ne aikuisellakin.
 
Puuduttavat korvatipat ovat kauppanimeltään Orodrops, ja niitä ei ole saanut ilman reseptiä kuin muistaakseni ehkä vuoden verran. Tuskin siis on vielä kovin laajasti tunnettu. Ostin niitä itse melkein heti tytön synnyttyä, ettei ainakaan korvakivun takia meillä valvota. Ei ole vielä tarvittu, mutta avaamattomana noissa on kestoa vielä pari vuotta. Avattuna pullo ei kauaa säily.

Syöttötuoli Tripp Trapp on meillä, ja on tosi toimiva. Vauva pysyy siinä hyvin, ja näyttää viihtyvän. Ei olla kokeiltu kuin kolmea eri tuolia, ja tämä on ehdottomasti paras. Ostin tuolin tarjouksesta, ja noita löytyy hyvin käytettynäkin.

Mekin laivamatkailimme ja hyvin meni. Tyttö nukkui matkasängyssä (laivoilla on niitä) ja kaupungilla oli kuin unelma. Ensin valvoi pari tuntia, söi ja nukkui loppuajan. Helppoa ja mukavaa :) Tuleva reissunainen tämä meidän typy, kun matkalla vaan hymyiltiin ja neureskeltiin. Kotona tuli sitten jo vähän kitinää.

Ai niin. Meillä mitat 6 kk iässä 9,2 kg ja 72 cm. Taitaa olla isoimmasta päästä. Ruokaa menee hyvin aamulla ja illalla puuroa 1-2 dl kera hedelmäsoseen ja päivällä 2 x 1-2 dl lihakasvissosetta. Imetyksiä 4-5 päivässä, ei yöllä ollenkaan. Minkäverran tässä osittaisimetyksessä on tarkoitus imettää? Tyttö taitaa saada tällä hetkellä aika paljon ruokaa. Vettä menee nokkiksesta pitkin päivää, mutta enemmän leikkimielellä kuin ihan varsinaisesti juomalla.

Hampaat 5 kuukauden iässä tuli pari hammasta, mutta täällä ei pääse hammaslääkärille kuin vasta vuoden iässä, jossain ilmeisesti pääsee heti hampaiden tultua? Ollaan nyt pikuhiljaa totuteltu hampaiden harjaamiseen, ja se onkin kivaa puuhaa tytön mielestä :)

Pilkku_ ja typy 6,5 kk
 
Pilkku_ juurikin orodropseja nuo ovat. Ihan kiva juttu kun ovat vapauttaneet ne reseptin alla, niin helppo pika-apu ne ovat korvatulehdukseen tai lentomatkan helpottamiseen pienellä.
Ei ole muuten meille mistään hammaslääkäreistä puhuttu neuvolassa. Eihän siitä varmaan hirmu hyötyä edes ole näin pienellä, kunhan nyt muistaa hampaat harjata pari kertaa päivässä. Harvemmin vauvalle reikiä tulee jne, kunhan ateriatiheys on oikea ja turhaa sokerin syöntiä vältetään. Hampaidenpesu ei täälläkään ole ongelma, 2kpl löytyy suusta alhaalta edestä. Mielellään myös "pesee" itse hampaansa. Hampaiden tullessa oli oiva apu myös kutiseviin ikeniin silloin kun ei huolinut kylmälelua :)

Lomailu sujuu vieläkin hienosti. Ei tunnu paljoa piittaavan helteestä. Rattaissa istua nököttää kiltisti, kunhan välillä pääsee syliin ja ruokailemaan sekä huolehditaan vaipan vaihdosta niin on oikein tyytyväinen. Paikalliset ovat oikein lapsiystävällistä ja -rakasta porukkaa. Ravintolassa tarjoilijat tulee aina katselemaan vauvaa ja sivullisetkin jos ollaan varjossa ja on dooky poissa rattaiden edestä. Pidetään siis dookya edessä kun siinä on UV-suoja. Tänään kun syötiin ravintolassa iltapäivällä niin tarjoilija tarjosi ruokinta-apua kun yritin tarjota yksikätisesti nokkamukia ja samalla syödä omaa ruokaani. Harvoin tota suomessa tapahtuu jos koskaan. Enempi kyräillään että mitä noi ton lapsen kanssa tänne tulee, eihän se nyt vaan ala imettää, menis jo pois häiritsemästä mun työpäivää jne... Ihanaa olla lomalla näin lapsiystävällisessä paikassa. Ei nuo imettämiseenkään suhtaudu oikein mitenkään, ei mulkoile tai muutenkaan paheksu. Pulloon on kyllä otettu aina maitoa varalle kun on kylmälaukku missä sen saa pidettyä kylmänä. Kylmä juoma näyttää uppoavan muutenkin paremmin kuin "lämmin". Eilen tuo pieni söi ravintolassa meidän kanssa tuoreita hedelmiä. Sormin irrotettiin sopivia paloja ja annettiin syödä oman käden kautta mm. vesimelonia, banaania ja päärynää. Ja maistui muuten oikein hyvin, hymystä ja maiskutuksesta päätellen :D Huomenna lähdetään vähän kiertämään kaupunkia oppaan ohjauksella, käydään kaikki perusnähtävyydet koluamassa bussikyydilllä. Mukavan helppoa vauvan kanssa, vaikka rattaita ei sinne oikein saa mukaan. Mulla on onneksi kantoliina mukana niin laitan tuon ipanan siihen kyytiin ellei ole liian kuuma huomenna. Jos on niin sitten vaan sylitellään. Turvaistuin on kuitenkin liian painava kanniskeltavaksi ympäriinsä.

Nyt taitaa olla aika kömpiä unille itsekin, moskeija aloittaa aamuaariansa siinä mukavasti aamu viideltä ja juniori herää silloin varmasti syömään ja mahdollisesti riehumaan.
 
Rouva Ruusunen meilläkin TrippTrapp käytössä ja hyvin toimii. Hassua kyllä, miten eri tavoin neuvolat ohjeistaa, koska meille sanottiin 5kk neuvolan yhteydessä, että tyttö istuu jämäkästi, joten voi istuttaa huoletta ruokailun ajan syöttötuolissa. Ja siinä on nyt istuttu sitten toista kuukautta. :)
Tosin typyhän työntää itsensä jo istumaan ja istuu tuettakin pieniä aikoja ennen kuin keskittyminen herpaantuu jostain syystä.

6kk neuvolassa käytiin viime viikolla ja mitat olivat 66cm/7000g ja py 42cm. Eli aivan täysin samat mitat kuin itselläni oli puolivuotiaana! :D

pikku yllätys kiitos tuosta puuduttavien korvatippojen vinkistä! Täytyy laittaa muistiin. Niitä varmaan voi vanhemmallakin iällä tarpeen mukaan käyttää, kun luulen, että lentomatkailua on edessä jonkin verran - tytön kummitäti ja paras ystäväni on tekemässä muuttoa Jenkkeihin, jahka green card sun muut asiat on setvitty. :) ja tarkoitus on muutenkin matkustella, alkuun vähän lähemmäksi esim. Välimeren maita. Kun siihen lentomatkustukseen on opittu niin sitten noita pidempiä reissujakin tulee eteen. :)

Kauhistus, kun syksyttää! Huushollin järjestely kutkuttaa oikein urakalla ja ihanatihanat kynttilät on kaivettava esille - mikä sinänsä on helppoa, kun muutamat PartyLite-kutsut takana. :D nyt pitäisi vaan saada niille kaikille tilaa jonnekin ja lisäksi muutenkin siistittävä paikkoja tietyiltä korkeuksilta, kun neitonen on aika tehokas ryömijä ja välillä mennään konttausasentoonkin, muttei ihan vielä kontata kuitenkaan.
Milläs olette ajatelleet suojata/suojanneet pistorasiat ym.?
Pakko varmaan lähteä itsekin konttailemaan lattioita läpi pikkuhiljaa. :D

MrsR&MrR ja pikku-E
 
Nyt tiedän miltä tuntuu, kun vauva puraisee tissistä kahdella nököhampaalla niin, että siihen jää kaksi koloa :wave:. Vähänkö säikähdin! Ja kiljaisin! Ja tyttökin kai tajusi, että jotain tapahtui... :D. Mitäköhän sitten kun tuo purukalusto enemmän tuosta vielä täydentyy...?

Onko kenelläkään kokemusta hyvästä puurojauheesta? Tarvittaisiin ensi viikolla reissussa... muutenhan meillä syödään siis ihan omatekemiä.. Onkohan sellaisia, missä ei olisi ihan kauheesti kaikkea lisäjuttuja...?

Tyttö täytti tuossa juuri äskettäin 6 kk. Nyt istutaan syöttötuolissa ja pitäs lihat aloitella. Voiskohan sitä ekana seitillä aloittaa, kun sitä tuolla pakkasessa nyt olisi... kai. Tähän asti on tyttö ollut kyllä hyvä syömään, kun kaikki makumiksaukset uppoovat hyvin ja maustankin ruokia jo ihan reilusti.

Ja sitten kun tyttö saa ruokaa riittävästi päivällä, niin pakko kai jossain vaiheessa pitää joku unikoulu, jos risaiset yöt vaan jatkuvat... Sain ohjeet jo siihen tassuttelu-unikouluun ja sitähän tässä ollaan osittain jo tehtykin, ei vaan koko yön osalta. Meillä ei tosin sillä sivelyllä siellä sängyssä ole ollut mitään merkitystä, aina ollaan menty siihen sylivaiheeseen. Mutta nyt ne kerrat olleet tosi harvassa. Enemmän on ollut ongelmana se sählääminen siinä mun vieressä yöllä. Toisalta tykkään edelleen, että se pallero siinä vieressä nukkuu, jos ei ole sähläystä. Kai sitä sitten itse päättää milloin yöt ovat liian vaikeita ja jotain on tehtävä...:).

EH & Tyttö 6 kk 3 pv
 
Moi

Lyhyesti vaan Etelän hetelmälle vinkki puurojauheesta: meillä on syöty sekä tattaripuuroa, että hirssipuuroa, jälkimmäinen tosi helppo kun ei tarvi keitellä. Vesi vaan kiehautetaan, sitten kippoon, puurojauhe sekaan ja voila! Meillä on käytössä Hollen hirssipuuro, joka on luomu eikä sisällä mitään muuta kuin hirssiä. Tosi kätevä ja hyvä ja valmiiksi samettinen koostumuskin.

Tattaripuuro on myös hyvä, sekin luomu, meillä pirkan. Mutta pitää keittää 5 min, matkalla ehkä vaikea? Siinäkään ei ole muuta kuin tattaria.

Molempiin olen laittanut sekaan luumua tai jotain muuta hedelmää.

T: Tuulis ja rakas, 6kk ja risat
 
Puurojauhevinkki: Holle valmistaa sellaisia puurojauheita, mihin ei tarvitse muuta lisätä kuin vesi/maito eikä sisällä mitään maitojauheita yms. Ainoastaan viljaa ja jotain vitamiinia myös oli seassa, harmi kun paketti jo tyhjeni niin en voi tarkistaa tarkemmin. Onnistuu normaalilämpöiseen rintamaitoon eikä vaadi lämmitystä sen kummemmin ja hyvin maistuu meidän pikkuiselle ruokakriitikolle :)
 
Huomenta,

Puurona meillä Muksun kaurapuurojauhe, siinäkin on vain kauraa. Sekoitetaan lämpimään veteen ja on valmista.

Tuulis atoopikolle voi "saippuana" käyttää suihkun yhteydessä jotakin kevyttä perusrasvaa. Meillä keskimmäinen käy edelleen joka ilta nopeassa suihkussa, on käynyt pienestä vauvasta asti. Juuri ja juuri sopivan lämpimällä vedellä pestään ja meillä Humektan saippuana, rasva-saippuoinnin jälkeen vain nopeahko huuhtelu ja lapsi on valmis kuivattavaksi. Tällä keinolla meillä ei tarvitse erillistä rasvausta enää kesäaikana ainakaan, talvella tarvitsee laittaa lisäksi paksumpaa, mutta tuo keino pitää meillä ihon melko hyvässä peruskunnossa. Ja meille on suositeltu tosiaan joka iltaista suihkua ja kylpy, joka kestää pidempään usein niin kerran-pari viikossa. Pitkä vedessä oleminen saattaa kuivattaa ihoa, mutta kuten joku jo sanoikin atooppinen iho on tärkeää pestä usein.

Meillä tyttö heiluu kovasti jo konttausasennossa, ryömien mennään vielä eteenpäin. Odotan jo läpsyttelyn alkamista, kuulee hyvin missä tyttö sitten liikkuu.

Meillä kokeiltiin, nyt kun 6kk tuli täyteen, jättää yösyöttöjä vähemmälle. Tyttö heräsi 3-4 kertaa yössä syömään. Kiinteitä meillä ei kovin suuria määriä vielä mene (päivällä liha-kasvis puolikas pilttipurkki, iltaruoka kasvis tai hedelmä puoli purkkia max, illalla puuro vajaa desi, aamupuuron taidan lisätä kuvioihin huomenna), mutta neuvolastakin kehotettiin vähentämään yösyöntiä, vaikuttaa positiivisesti päivällä ruuan menekkiin. Tiheä yösyöminen voi siis olla syy siihen, ettei päivällä ruoka maistu. Nyt ollaan menty muutama yö siten, että tyttö herää vain kerran, siinä 4-5 aikaan syömään. Eli ei selvästikään ole sitten kuitenkaan nälkää mihin on herännyt, tissittely yöllä on siis ollut vain tapa nukahtaa uudelleen. Kannattaa siis kokeilla, vaikka niitä kiinteitä ei suuria määriä menisikään. Eli aina se tiheä herääminen ei kuitenkaan sitten ole nälkää, vaikka niin voisi ajatella. Meillä tutti ja tassuttelu on auttanut tyttöä nukahtamaan uudestaan herättyään yöllä, herää siis monesti siinä puolen yön aikaan. Ja nyt tuntuu, että ruoka maistuu jonkin verran paremmin päivällä, kun yöllä ei täytetä mahaa maidolla. Paljon yöllä syövillä on neuvolan mukaan todettu alhaisempia Hb-tasoja kuin niillä, jotka eivät syö yöllä maitoa. Meillä on siis se tilanne, ettei tyttö kasva enää rintamaidolla, sen energiasisältö ei vaan enää riitä. Ja tähän asti ruokaa syönyt tosi huonosti, siksi pitäisi sitä ruokaa saada menemään. Kuukaudessa oli tullut pituutta 0,5cm ja painoa hurjat 25g. Tuo liikkuu niin paljon, joten taitaa olla kaikki kulunut liikkumiseen mitä tuossa 5-6kk välillä on suuhunsa laittanut, pääasiassa siis rintamaitoa. Nyt on onneksi siis alkanut kuitenkin syömään kiinteitäkin. Meillä on kahdella isommalla lapsella käynyt aivan samoin, kasvu hiipunut olemattomiin 5-7kk iässä.

Ja pääkaupunkiseudulla asuvat oletteko tietoisia, että Hok-elanto jakaa kummilahjaa. Hakemus löytyy netistä, taisi löytyä kummilusikka-haulla. Saa siis kummilusikan ja alennuskuponkeja.

-Ninnu ja tyttö 6kk
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä