HELMIKUUN HELMET 2013 *lokakuu*

MrsR Kun ei meillä tuo raha puussa kasva niin totisestikkin on vaatteita paljon (lue tosi paljon) ostettu hm:ltä, tokmannilta, löytötavaratalosta, cittarista ja tosiaan nyt tyttöjen vaatteet menossa kolmatta kiekkaa :) Eli ihan hyvin ne kestää ja palvelee. Meillä kaikenlisäksi käytetään kuivausrumpua jonne menee myös ne vauvanvaatteet. Onhan esim. metsolan ja m&i:n vaatteet aivan ihania kyllä, alenalenalesta niitäkin bongailen. Mutta just viime syksynä ostin uutena 5v:lle m&i tunikan ja yli 30€ maksoin. Sitä ei edes ole paljon käytetty ja taskusta purkaa ommel. :kieh: Huomattavasti vähemmän harmittaa, jos siihen 5€ mekkoon tulee reikä.

Mulla on periaatteessa nyt kaikki hankittuna mitä sitten tarvinkaan. No muutama puuttuu, tuttipulloja tarvii varuiks ostaa, maidonkerääjät ja liivinsuojat joo puuttuu. Tutteja on jo pari pakettia :D Vaatteet kun jo on :) Toki oonhan mä kirpparilta lisääkin hamstrannu.. Löysin (en ees muistanu koko pussia!) amazonas semmosen 2 osaisen kantoliina härpäkkeen, mä en jotenkin osannu sitä kakkosella käyttää ja kolmosella olikin manduca. Manducankin ostan JOS sattuu edullisesti tuleen vastaan. Itkuhälytin puuttuu vielä, mutta sitä tarviitaan sitten vasta keväämmällä. Kaukalo on ja kaukalo pussi. :) Mä en paljon odottele, vaan aina oon kaikki pelit ja vehkeet hankkinu heti :)


(.) Viikko vielä, ja alkaa esikoisen syysloma :) Ihanaa, pääsevät ainakin yökyläilemään hänen kummilleen ja mummulaankin. Mitähän muuta sitä keksis, olis kiva joku eväsretki tehdä jonnekkin lintutornille. Jos säät vaan suosisi.. :snotty:. Käytiin eilen toisella kummipariskunnalla. Kun en fb:ssä ole raskaudesta kummemmin huudellut niin he ei vissiin tiedä koko asiasta :D Kun ei mitään kysyny. Siinä lähtöä tehdessä huomasin kun talon isäntä kyttäs mun mahaani, et mikä lie siellä sitten ollu loppu illan puheenaihe :LOL: Tai sitten ei :D Jos se kattoki, et ompa toi lihonu! :D

Äiti maa & Alli 23+1
 
ei niin hyvää huomenta : /
tänä aamuna kahtena kertana kun olen vessassa käynyt on pyyhkiessä tullut verta.
soitin vas:n päivytykseen ja siellä sanoivat et ei mitään, odota maanantai aamuun ja soita neuvolaan. et täytyy tutkia ettei oo mitään TIPPURIA TAI KLAMYDIAA, TAI MUUTA. siis voi vittu.
ihan oon nyt paniikissa täällä. :mad:

*saikku* ja toivottavasti kaikki kunnossa oleva justiina 19+5
 
*saikku* Voi ei. Tuo on varmasti hermoja raastavaa. Eikä nyt edes auta muu kuin odottaa huomista, jolloin pääset toivottavasti heti tutkimukseen. Hirmuisesti voimia, kyllä tämäkin asia varmasti selviää!

Äiti maa, Viivi76, MrsR Meijän tuleva koiruli on sekaroituinen. Edellinenkin oli ja me ei jotenkin osata valita roduista. Tämä on aivan mahtava persoona! Ihmisystävällinen ja rauhallinen. Uskon, että talvi koiran saadaan sujumaan. Voipi olla siitä enemmänkin kiistellään, että kumpi pääsee ulos lenkille ja kumpi jää huutavan vauvan kanssa sisään :D Aivan hätätapauksia varten meidän pihalla on iso koiratarha (asumme siis maalla omakotitalossa), johon koira kyllä saa tehtyä tarpeensa, jos ei muuten lenkille juuri sillä hetkellä ehdi. Edellisen koiran kanssa tarhaa ei käytetty kuin muutaman kerran, mutta on se ihan kiva olla olemassa.

Ja Viivi niistä koirien ”ehkäisemistä” allergioista (ja korvatulehduksista) olen tietoinen, kun mies on minulle viimeisen vuoden ajan tasaisin väliajoin asiasta muistuttanut :D Ja nythän se tosiaan olisi mitä mainioin aika teillekin ottaa uusi tulokas!

FlowerBy Minulla ei ole varmaa tietoa näistä sairaslomarahoista, mutta uskoisin lääkärin viitanneen juuri siihen, että kun päiviä kertyy nyt paljon, niin se siirtyy sinne kelan sairaspäivärahalle. Mutta muutoin, olipa tyhmä lääkäri! Ei kai se raha nyt voi olla tärkeintä vaan terveys.

Hankinnat/ostokset vauvalle: Olen tässä nyt viimeisen kahden päivän aikana käynyt ostamassa parit vaatteet. Muuten ei olla ”hankittu”, mutta tutut ovat meille jo tuoneet vaunut ja pinnasänky, turvakaukalo ja syöttötuoli on luvattu, muttei vielä haettu. Eihän tässä vielä mikään hätä ole, paitsi tietysti teillä kaksosten odottajilla saattaa tulla hoppu, jos ja kun pitää aiemmin rauhoittua lepäämään.

Suuri tissikeskustelu jatkukoon. Vanhat rintsikat eivät enää mahdu ja sain eilen siskon huijattua mukaan ostoksille. Lindexillä uusi koko olisi ollut 85F! Sisko nauroi kippurassa ja minä jätin liivit ostamatta. Kuin ne voi jo niin isot olla! Aiemmin olen Lindexiltä ostanut aina 80DD liivejä. No, pakko ne on kuitenkin mennä ostamaan, kun ei työreissuilla kehtaa semmosissa pursuavissa liiveissäkään edustaa.

(.) Olen hämmästellyt, miten hyvin olen voinut raskauden ajan. Nyt viimeisin työreissu oli sitten ilmeisesti ensimmäisen kerran liikaa ja vatsa taisi rasittua. Kaksi päivää olen kulkenut lähinnä hiipien, kun jokainen askel kiristää vatsaa ja tuntuu kuin joku pistelisi niitä sukkapuikkoja sisäkautta virtsarakkoon. Nyt kun olen saanut kaksi yötä nukuttua tooooosi pitkään, niin alkaa helpottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti maa
Mukavaa sunnuntaita. Täällä sataa, sataa ja sataa.

Eilinen oli tosi kiva päivä, ei ollut juuri pahaa oloa eikä kovia kolotuksiakaan. Kävi kivoja vieraita ja tehtiin itämaista ruokaa (jälkiruoaksi friteerattuja banaaneja, vaatii vielä vähän harjoitusta...).

Yöllä sitten heräsin pahimpaan käsikipuun tähän mennessä. Oli vielä tuossa vasemmassa kädessä, joka on ollut vähän parempi.

MrsR kyseli noista vauvanvaatteiden merkeistä. "Ympäristöhippinä" vastustan kertakäyttövaatteita myös vauvalla ja siksi yritän ostaa mieluummin vähän kestävämpiä vaatteita käytettynä. Mutta mistä näistä aina tietää, kalliimpi merkki ei välttämättä tarkoita kestävämpää. (Sitä paitsi minusta esim hemarilla ei oikein ole kivoja vauvan vaatteita...) Toki vauvan vaatteissa voi olla se, että valkoisen bodyn selkään kun läimähtää kunnon kakat, niin siitä jää ikuinen tahra, oli halpa tai kallis. En usko, että uutena ostetaan kovinkaan montaa vaatetta, joku tärkeämpi ulkovaate/kenkä, jos ei muuten löydy. Ja ehkä joku erityisen kiva. Villavaatteet tehdään itse (äitilläni puikot suihkii), ompeluun ei taitoni/intoni oikein riitä. Ja vähän katsoo sen määränkin perään. Mun lähipiirissä ainakin jokaisessa perheessä on ilmeisesti ollut aivan liikaa vauvanvaatteita. Isompien lasten vaatteet on jo sitten kai eri juttu, kun eivät housun polvet taida montaa mukulaa kestää. (Mutta en siis ole mitenkään fanaattinen tämän suhteen, ostinhan itselleni yhdet äippähousutkin hemarilta.)

*saikku* :hug: Toivottavasti sulla(kaan) ei ole mitään vakavaa ja loppuu verentulo. Ilmeisen yleistähän pieni vuoto/tuhruilu on. Tollaiset tippuri/klamydiapuheet voisivat lääkärit jättää minusta pois. Puhuisivat sitten vain tulehduksista. Se tuntuu loukkaavalta normiparisuhteessa elävästä (ja monesta muustakin, joka varotoimista huolehtii), vaikka toki tauteja on ja voivat aiheuttaa vaikka sitten verenvuotoa.

Mulla oli niitä suonenvetoja, pohkeissa ja etenkin reisissä jonkin viikon ajan, mutta loppuivat jo pari kuukautta sitten. Magnesiumiahan niihin suositellaan syötävän, en sitten tiedä, mikä teho sillä on.

Eilen mulla oli jalat (nilkat) jo heti aamusta turvonneet, yöllä laski, mutta jo parin tunnin jalkeilla olon jälkeen tuli takaisin. Verenpaineita on mittailtu ja ne on ok. Tein sitten kuitenkin testin valkuaisista ja sain eilen päivällä tulokseksi "hieman" eli se ensimmäinen pykälä. Hitto. No, googlailin ja tajusin, että oikasin vähän ja jätin alapesun tekemättä ennen näytettä ja valkovuoto voi nostaa valkuaispitoisuutta. Tosin valkovuoto ei ole lainkaan runsasta, mutta olisiko silti siitä? Illalla ei ollut enää koholla eikä tänä aamuna. No, sitä suuremmalla syyllä pitänee muutaman päivän välein testailla sekä valkuaisia että verenpaineita. Jotenkin on tullut sellainen olo, ei mikään paniikki tai suuri pelko, mutta sellainen tunne, että on syytä varautua siihen, että tämä lapsi ei vatsassa pysy tammikuulle asti. No, toivottavasti pysyy mahdollisimman pitkään.

Äiti maalla on kyllä hyvin valmista vauvaa varten. =) Meillä kyllä joka viikko puhutaan, että käydään joku päivä katselemassa niitä vaunuja, mutta mitään ei tapahdu. :LOL: Vauvan vaatteita on jo jonkin verran, mutta jostain syystä meidän matkaamme on tarttunut lähinnä bodeja. Varmaan housujakin olisi hyvä olla! Eilen kävin kyselemässä kantovälineistä paikallisen kantoväline-yhdistyksen (Kiedo ry) kirpparilla. Liinoja on mulle jo luvattu, reppu sitten ostetaan jostain, olisiko sitten sellainen Manduca, näppärimmältä se näytti.

P-L 23+5
 
Suonenvedoista oli ollut puhetta. Mä kärsin näistä koko loppuraskauden esikoista odottaessa ja siis ne oli aivan KAAMEITA!! Kipu oli pohkeissa ihan helvetillinen ja kesti välillä 10-20min...pohje oli kipee ainakin pari päivää yöllisen suonenvedon jälkeen! Ei auttanu villasukat eikä mitkään! Nyt tässä raskaudessa on tuntunut vain kerran *kop kop* ja sekin oli aamulla sängystä kiireellä noustessa ja ihan hetken aikaa!

Hankinnoista vauvalle Minusta vauvalla ei tarvitse olla laadukasta merkkivaatetta. Minä ainakin olen ottanut mitä on käytettynä saanut ja olen ostanu muutaman vaatteen kirpparilta ja huuto.netistä. Nyt olisi tarkoitus inventoida tota vauvan vaate puolta ja lajitella kaikki kokojen mukaan ja sitten katsoa mitä tarvisi kirpparilta vielä hakea. Tiedän, että vaatetta tulee varmasti lahjaksikin vielä, kun ne vaatteet on niin söpöjä, niin moni tykkää niitä ostella =)
Muuten meillä nyt on jo vaunut, autokaukalo, sitteri, leikkimatto*2, sänkyyn pinnansuojat ja se verho telineineen, paketin tutteja ja vaippojakin ostin jo. Ostaa pitäis vielä hoitopöytä ammeella, pinnasänky, imetysliivejä parit, harsoja ja sit sitä kaikkee "tilpehööriä" eli talkki, vauvan öljy, peppu rasva, liivinsuojia, maidonkerääjät, rintakumit (olen ajatellut kokeilla, kun esikoisesta imettäminen tyssäs haavaumiin nänneissä), kostespyyhkeitä, tuttipullo (imetyksen onnistumiseksi olen ajatellut ostaa tämän Ainu Medela Alma / Tuotteet / Etusivu - Ainu ) jne.

Imettämisestä Tuli tossa mieleen, että tosiaan esikoista olisin halunnut imettää, mutta se jäi viiteen viikkoon :( Nännit meni niin rikki rasvauksesta ja kaikesta huolimatta, että itkin ja imetin. Sitten annoin itselleni armoa ja päätin antaa pullosta maitoa yhden yön, jotta nännit saisi "levätä" ja hieman parantua. Poika kuitenkin sai sairaalassakin pullosta maitoa, koska oli ns. sokeri vauva. No nännit lepäsi yön, mutta pojalle ei aamulla enää tissi kelvannutkaan : / Olen sen verran rintava, että maitotiehyet on niin ylhäällä (näin sanottiin neuvolassa), että vauva joutuu imemään vähän aikaa ennen, kun rinnasta tulee mitään. Pullosta saatuaan poika ei malttanut enää imeä ja imetys loppui siihen!
Nyt olen tästä viisastuneena ajatellut satsata tuon imetyksen onnistumiseen. Olen ajatellut juuri hankkia nuo rintakumit ja sit varuiks ton medela alma tuttipullon, vaikka se on melko kallis, mut jos joutuu siihen turvautumaan, ni jos se ois sit parempi?!
Imetysliivejä olen kanssa miettiny ja juurikin tämän luojan suoman rintavarustuksen vuoksi en uskalla mennä ostamaan mitään liivejä ennakkoon, koska ei voi tietää minkäkokoiset sitä sitten oikeasti tarvii, kun maito nousee ja puhuttaessa I koon imetysliiveistä ne ei ole enää kauhean halpoja mitä saisi H&M:ltä jne.! Olen ajatellut ostaa parit tälläiset alkuun Babyidea - Carriwell - Drop Cup Bra

Turvotusta on täällä kanssa ilmennyt jalkoihin ja vähän sormiin. Nilkat on välillä turvonneet ihan suoraksi pökkelöksi : / Täytyy muistaa neuvolassa mainita asiasta! Piti olla neuvola ens viikolla (10.10), mut sit neuvola täti soitti ja sano, et heil on just sillon joku koulutus tms. päivä, ni tarvi siirtää mun neuvola ja 16.10 oli vasta seuraava vapaa aika! No sillon sitte ja sit saa täytell kanssa ne odotetut kelan paperit :whistle:

Muuten vointi on ollut ihan hyvä =)

Tiuhti ja Tipi rv21+6
 
Imetys Täälä on kans imetetty nännit täysin ruvella. Mulla tulee yleensä jo synnärillä ihan kunnon imuviivat ja on niin helevatan kipeet, mutta hammasta purren ja sitkeellä sisulla sain kivusta huolimatta sen 9kk imetettyä. Aika äkkiä ne parani ja alkuunhan se vain sattui, vaikka nännit rikki olikin, niin puutuivat aika pian. Rintakumit tosiaan olisi aika kova sana, tarvii varmaan juu nekin hommata. Esikoista ja kakkosta en olekkaan imettäny kuin yhteensä 5.5kk. Esikoinen alkoi saamaan rintaraivareita ja jotenkin siinä oli sitten helppo siihen pulloon tarttua, kun pelkäsin, että poikahan kuihtuu käsiin kun ei syö.. Keskimmäinen huusi kaiken energiansa sen koliikin kanssa, ettei jaksanut rinnalla imeä ja hälle oli parempi asento syödä vähän pystymmässä. Tälläkin kertaa tietysti aijon imetystä yrittää, mutta jos ei onnistu niin sitten ei. Sillä en aijo itseäni stressata. :)
Nuo carriwell liivit on aika mukavia. Mulla on semmonen topin mallinen, pehmoliivi, niitä tais olla 2. Tosi ihanat päällä, ainut - puoli, et noi olkaimet on tosi lähellä kaulaa ja näkyvät paidankauluksesta, ei muuten haittaa, mutta ei kauheen kauniit ole, on semmosta "sairaalan kalsari kangasta" :LOL:

P-L Noo, hyväpä minun on tarvikkeet kasata, kun tiedän mitä haluan ja suuri osa on jo hankittuna :D. En mä esikoisen kohdalla näin ajoissa ollu, tai olin mutta ihan pihalla muuten kaikesta ja tulihan siinä hutejakin ostettua.. :confused:
 
Vauvanvaatelaatikoiden seasta tervehdys... :)

Käyn tässä läpi tyttöjemme aikaisia vauvanvaatteita ja valitsen niistä sellaiset, joita voisi pojallakin pitää. En ole kauhean sukupuoliorientoitunut vaatteiden suhteen, joten raakkaan pois vain kaikkein röyhelöisimmät ja selkeästi tyttömäiset (esim. Hello Kittyt). Vaaleanpunapohjainen body, jossa joulunpunaisia retrohtavia lintuja, päätyy pojallekin vielä, samoin pinkki-punaraidalliset velourhousut jne. :) Taitaa vaatepaljous iskeä tulokkaamme vaatekaappiin, minä kun en ole malttanut pitää ostovimmaani kurissa lainkaan. :D Sinisiä vaatteita en ole vielä ostanut ainuttakaan, enkä usko edes ostavani, lukuunottamatta ehkä joitain farkuntapaisia housuja. :whistle:

Siitäpä siis aasinsillan kautta merkkivaate/halpisvaate-keskusteluun... Mä en ihan kauheita summia ole vauvaikäisten (enkä kyllä isompienkaan) vaatteista valmis maksamaan, poikkeuksena vähän isompien ulkovaatetus. Vauvaikäisenä meillä on lapsukaiset puettu enimmäkseen Lindex/H&M/Kappahl/Name It-vaatteisiin, lisänä retroja, hieman Me&I-vaatteita. Satunnaisia Metsoloita sun muita "kalliimpia" olen ostellut kirppiksiltä, josta on tosin iso osa noista "halvemmistakin" hankittu. Naperot ja Cirafit jäävät meillä lähestulkoon aina ostamatta, sillä niissä laatu ei oikein miellytä. Vaikka ovatkin halpoja, en silti pidä siitä, että vaate on parin käyttökerran jälkeen venähtänyt/nyppyinen tms. Lindexin vaatteet kyllä haalistuvat usein hieman liikaa, mutta niissä vaan on niin ihania kuoseja, että sallin sen. ;) Itsetehtyjäkin vaatteita toki vauvoillamme on ja tulee olemaan. Nyt luulen, että kun ei vielä tarvita tec-ominaisuuksia jne, ompelenkin itse vanhoista retroverhoista toppapuvun pojalle! =) Kauppojen kohtuuhintaisten pukujen valikoimat kun ovat väreiltään ja kuoseiltaan niin tylsiä!

Lisäys... Ainakin meillä nuo halvemmatkin vauvan/lastenvaatteet ovat kestäneet vallan hyvin, osa vaatteista periytynyt isosiskoilta pikkusiskolle tai hankittu käytettynä kirpparilta ja silti suurin osa on mennyt meidän käyttömmekin jälkeen vallan siistissä kuosissa kirppikselle/kavereiden lapsille. Niin ja kuivausrumpu se on meilläkin ja sinne laitan kyllä surutta, ellei ole koristeltu "timantein", helmin tms... :)

Kantoliina täytyy myös hommata jälleen, trikoinen on näppärä pienellä vauvalla ja isomman kanssa voisin tällä kertaa panostaa vaikka siihen Manducaan/Ergoon, jos jostain sopiva edullisesti vastaan kävelee. Kantopussi (Hotsling) vielä jemmasta löytyy, sekin varmaan tulee käyttöön jälleen. Trikoisen kantoliinan todennäköisesti ompelen itse, ellei kirppikseltä löydy kivaa hyvään hintaan. Ompeleminen on saumurin kanssa sen verran helppo homma, että kovin montaa euroa en valmiista liinasta suostu maksamaan. ;)

Hankinnoista vielä, taisin vihdoin saada takkiasiani järjestykseen. Mulla on vanha vuoriton puuvillamaihari, joka mahtuu toistaiseksi päälle, mennee vielä tämän syksyn siis. Hommasin sen alle Polarn O. Pyretiltä (netistä) windfleecen, ja luulen, että sillä yhdistelmällä pärjätään pakkasille saakka. Talvitakiksi hommaan todennäköisesti OzBabysta tai Stockalta Mamaliciouksen toppatakin, kovemmilla pakkasilla alle se windfleece, niin eiköhän tarkene! :) Tuossa windfleecessä on vielä hyvänä puolena, että se käy niin raskausajalle, kuin normaalioloihinkin, muuten en olisi varmaan raaskinut siihen investoidakaan. Toppahousut saanevat kuminauhasta ja napista askarrellun jatkopalan sepalukseen, tai sitten hommaan henkselit. Heh. Ulos kun on pakkasellakin lapsukaisten kanssa mentävä, enkä tosiaan aio puistoissa ja pulkkamäissä palella (pulkkamäistä tosin ei tiedä onko niitä ennen vauvan syntymää lainkaan täällä päin...).

Täällä alkaa pikkuhiljaa olemaan isommat kävelyt kävelty, jalat ovat melkoisen kipeät nykyisin ihan koko ajan, turvotusta löytyy (sormistakin) ja välillä on särkyyn vedeltävä 1g parasetamolia, että kykenee edes seisaallaan olemaan. (Tosin levätessäkin jalkoja särkee...) Samoin alkaa jo vatsassa tuntumaan painetta, supistuksia satelee ja iskias pillastuu, jos erehdyn pidemmälle kävelylle suuntaamaan. Ärsyttää, sillä olisin niin toivonut, että tämä raskaus olisi näiden vaivojen suhteen helpompi... Tukivyöt ja tukisukat ovat jo päivittäisessä käytössä, turvotusta koitan vähentää runsaalla veden juomisella, vihreällä teellä, ananaksella, mansikoilla jne. Toivottavasti saisin turvotuksen pidettyä suht aisoissa näillä keinoin, sillä keskimmäistämme odottessani jalkani olivat kuin ratapölkyt, se oli ihan järkyttävän kamalaa; jalkoihin koski todella paljon ja ihokin oli valtavasta turvotuksesta kovilla. :/

Mitäpä vielä... Neuvolassakin tuli torstaina käytyä (rv.22+1), nyt mitattiin ensimmäistä kertaa sf-mitta, joka olikin aika yläkäyrillä, 20,5 cm, pikkuinen potki doppleria varsin tomerasti ja sydänäänet olivat todella vahvat ja selkeät, hurjaa laukkaa siellä vedeltiin. :) Painoa oli tullut varsin kohtuullisesti, nyt on tainnut ensimmäisen neuvolan jälkeen tulla 3,5 kg suunnilleen. Tässä vaiheessa mulla paino ei yleensä paljon nousekaan, vaan vasta hieman myöhemmin sitten. Elättelen toiveita, että ihan kauheasti ei raskauskiloja pääsisi kertymään tälläkään kertaa, mutta katsotaas nyt. Lähtöpainoni oli siis ihan normaalipainon puolella, joskin muutaman kilon olisin voinut ilolla pois luovuttaa. ;) Kelan lippuset ja lappuset sain toki myös, sekä sairaalan esitietolomakkeisiin nettitäyttöohjeistuksen. Alkaa tuntumaan, että tässä tosiaan mennään jo kovaa vauhtia kohti loppuraskautta, kääk! ;)

Eilen uiskenneltiin oikein kunnolla koko perheen voimin, käytiin kylpylä Caribiassa hoitamassa turkinmatkan jälkeisiä uimavieroitusoireita... ;) Oli kyllä tosi rentouttavaa lillua siellä lämpöisissä altaissa, ah! Uimaharrastusta olisi kyllä tarkoitus nyt pitää perheen kanssa yllä, tuskin siitä varsinaista kuntourheilua saan aikaan, mutta jospa edes jotain virkistystä. Ensi viikolla sitten varmaan vähän viileämmät vedet jossain uimahallissa? :)

No niin, taidanpa palata takaisin vaatekasojen äärelle ja pakata kirppikselle menevät omaan läjäänsä ja naftaliiniin jemmattavat vakuumipussiin. Tulokkaan tavarat sitten omaan läjäänsä nekin. Hommaa piisaa.

Bliss ja poikanen 22+4
 
Viimeksi muokattu:
Heippa helmimammat! :)

Sellasta kyselisin että onko kellään tietoa/kokemusta sellasesta vaivasta kun paineen tunne häpykummun kohdalla ja ihan vihlova kipu? Välillä on vaikea suoristaa ittensä ja lähteä kävelemään jos on ollut makuulla, koko häpykummun alue vihloo ja tuntuu painetta :/

Ja toinen kysymys ois Turkulaisille, onko täällä turkulaisia jotka käyneet jo tässä raskaudessa tai aiemmissa rakenneultrassa? Mietin että ollaanko täällä oltu nihkeitä kertomaan sukupuoli?? Jos haluattisiin tietää sukupuoli, niin olis kiva jos vastassa ei olis nihkeä kätilö joka sanoo ettei se ole heidän hommansa sitä katsoa...

Ja vielä kolmas kysymys :) Kun sokeritaudin oireena on kova jano, niin ilmeneekö raskausajandiabetes myös samoilla oireilla? Meinaan mulla on ihan järkyttävä jano koko ajan, vesi ja appelsiinimehu on sellasia mitä voisin juoda päivässä litratolkulla ja juonkin...

Kiitos jos joku jaksaa tietämättömälle vastailla! =)
 
Viimeksi muokattu:
Vaattehista ollaan siis aika samoilla linjoilla monikin. Niin kuin P-L jo sanoikin, ei noista vaatteista hinnan perusteella selviä, onko ne kestäviä vai ei - mulla on ainakin itselläni ollu nk.merkkivaatetta, joka on kestänyt paljon huonommin kuin joku perus henkkamaukka. Siitä ei ole yksinkertaisesti takeita missään, että tämän merkin vaatteet kestää varmasti - riippuuhan se paljon käyttäjästä, kuinka kova on rymyämään jne. :) Nyt ainakin itse sieltä henkkamaukalta tilasin niitä Concious-sarjan vauvanvaatteita - pääasiassa just ihan vastasyntyneelle tarkotettuja, neutraaleja väriltään. En kyllä ole minäkään kamalan tarkka noista väreistä - pidänhän itsekin turkoosia ja sinistä, miksei siis voisi tytöllekin laittaa sellaista tai pojalle punaista ja vaaleanpunaista. :)

Keltakukka koiruus kuin koiruus, oli sit rotua tai sekarotua. :) Ihania ne on :heart: Ja tissit, voi apua - täällä ollaan kanssa tultu se yksi kuppikoko ainakin, nyt menee just passelisti 80E, mut katotaan mihin asti päädytään. :D Sit naurattaa ihan hirveän paljon se, että rinnat jäävät koostaan huolimatta ihan taustajoukoiksi vatsaan verrattuna. :LOL: Yleensä ne ovat aina vieneet huomion, mutta onhan se korkea aika taustailla. ;)

Äiti maa oevoe, tässähän tulee oikeasti sellainen olo, ettei oo mitään saanu hankittua. :D Jospa sitä laittais itekin kohta ne hihat oikeasti heilumaan eikä vaan puhuis lämpimikseen. :D
Jonkin aikaa on kuitenkin vitkuteltava, kun 25.pvä lähdetään Stuttgartiin niin sieltä yritän löytää tarviketta - löytynee halvemmalla kuin täältä. :) Mitään isoja en kyllä uskalla sieltä lähteä tuomaan, mutta just jotain pikkutarviketta, kuten esimerkiks lämpöpussia ja sellaista.

Äidiksi2013 Mulla on sellaista paineentunnetta häpyluun pitkien työpäivien jälkeen, kun oon seisonu kauan, mut tukivyö on auttanu. :)
Mua on janottanu jo pitkään huomattavasti enemmän kuin aiemmin, mut musta se kuuluu asiaan eikä välttämättä kerro mitään diabeteksesta tai muustakaan. Mut ei mulla oo kyllä mitään tietoa siitä, miten raskausdiabetes edes oireileekaan - olin ite varma pari vuotta sitten, et nyt se nuoruustyypin diabetes iski, kun paino tippui kuukaudessa sairastelun takia 12kg ja vettä meni koko ajan, mutta eipä ollut mitään outoa sokeriarvoissa. Toivon mukaan joku osaa kertoa paremmin tuosta, mutta monesti sitä turhaan itseään säikyttää miettimällä tollaisia. :)

Nyt sitte BB:n pariin taas. :D Ja ensi viikko meneekin sitten yksin töissä, toistaiseksi näyttää hurjan hiljaiselta. Toivon mukaan edes jotain tekemistä tulis, mutta eipä kyllä nykyään jaksais koko päivää seisoa edes. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 21+3
 
:'( hitto kuinka kauhea uni taas oli. Alkoi niin, että oli juuri tapahtunut keskenmeno, ihan just näillä viikoilla. Eli siis kohtukuolemahan se sitten jo kai olisi. Hyi olkoon, päällimmäinen tunne siinä unessa oli vain, että ei enää ikinä. Ja sitten se vaihtuikin siihen, että oli se työpaikka löydettävä, mikään ei kiinnostanut kun mielessä oli vain se pienen kuolema.

Sitten heräsin siihen, kun kuopus silitti mun poskea ja kyseli, et onko jo aamu? :heart: Ja mahassakin aika humppa käy.

Uuh, mä voisin sitten jo lopettaa noi uneksimiset, tai ainakin vaihtaa kivempaan aiheeseen.

Juu piti myös sanomani, et koira kuin koira :) Meillä oli lapsuudessa kultsin, lapinkoiran ja collien mix ja voi että se oli ihana, ja tosi kaunis. Vähän lapinkoiraa isompi, muuten olomuodoltaan samanoloinen ja semmonen kaunis kauran keltainen. :heart: Voi että, koirakuumekkin se tässä kasvaa. Mies ei kelpuuta muita kun sakun, mutta mä haluisin jonkun vähän pienemmän kerrankin.
Noo, happy wife, happy life, niin katsotaan kuka taas päänsä saa pitää :LOL:

Äidiksi2013 No periaatteessa jano kyllä ihan kuuluu tähän olotilaan. Vettä tarvitaan niin paljon enemmän kuin normaalisti, jo pelkän lapsiveden takia, että on ihan normaalia, että janottaa :) RD:ssähän ei oikeastaan ole edes ns. oireita, vaan näkyy pissatesteissä sokerina. :)

"alakerran kipu" :D Tuntuu itsellä erikohdassa. Siis ihan suoraan nivusissa ja ihan siellä itsessään. Heti tuntuu, jos hetken on istunu ja lähtee sitten liikkeelle. Tuntuu, et joko pimpero tippuu.. :whistle: Eilen anoppilassa "alli" onnistui potkimaan jotenkin ihan tonne kohdunsuun tuntumaan, tuntu ihan siltä, että kohta kurkkaa pienet varmaat...:LOL:

Mukavaa viikonalkua!

Äiti maa & Alli 23+2
 
Hankinnoista. Nyt olis valmiina yhdistelmävaunut, kaukalo+telakka, kantopussi, sitteri, rintapummu, uniriepu, kevyempi ulkopuku ja maltillisesti muuta vaatetta. Väreinä ruskea, keltainen jne koska tykkään ja sopii myös kummalle sukupuolelle vain. Viikonloppuna pääsen kauppaan, josta aion hankkia pientä sälää kuten tutin, kynsisakset, harjan..

Vaatemerkeistä. En osta vaatteita merkin tai laadun vuoksi, vaan mikäli kuosi ym miellyttää silmää. (tietenkin ovat aina plussaa silti) Ja mieluummin alesta, että raskii ostaa useamman =) Mutta vähemmän tulee kirpparilta ostettua. Lindexin vauvavaatteista tykkään eniten, kuvista ja väreistä. Lukuunottamatta bamsea.

Liitoskipuja, issiasvaivaa. Tukivyön ajattelin hommata. Onko kellään vinkkejä mistä ja minkä mallinen olisi hyvä? Mites tää: Tukivyö Anita Baby Belt - Ozbaby.fi Käytettyä ei kai kannattaisi ostaa, koska on ehtinyt jo venyä toisen vatsan malliin eikä olisi niin tukeva..?

Jano tulee aina salamannopeasti, kun vauva potkaisee tiettyyn kohtaan. Outoa.

(.) Taitaa tulla hiiva, voi ku kiva.


Halibut+Oljo 20+2
 
Huomenta :)

Suuri tissikeskustelu ei onneksi lopu koskaan :D siis te ette usko tätä, mutta mä heräsin maitolätäköstä aamulla... en tiiä pitäiskö itkeä vai nauraa... vasen tissi on ollu aika kova ja sellainen oudontuntuinen jo pari päivää ja se on kyllä huomattavasti isompi kuin oikea, ollut aina. Nukuin huonosti muutenkin ja aamulla ihmettelin, että mitenkä oon näin alas muka kuolannu jotenkin :LOL: En tiedä onko endorfiinit vaan jotenkin niin koholla, kun ei stressaa työkään ja saa levätä tarpeeksi, mieskin on ollut myötämielinen koko viikonlopun kaikenlaisille läheisyyksille ;)

Mistä onkin hyvä siirtyä aasinsiltana suureen imetyskeskusteluun. Totuus vain on, että empiirisen tutkimukseni mukaan aika harvalla imetys lähtee käyntiin ilman kipuja :( Toisilta se onnistuu tosta vaan, mutta itselläni ainakin se on ollut verta, hikeä ja paljon kyyneliä, molempien kohdalla, enkä usko, että kolmonen olisi mitenkään poikkeus. Jotenkin pitäisi kai nännejä yrittää loppuraskaudessa vahvistaman, että ne ei olisi heti ihan ruvella. Ihmettelin tuota pullosta antamista sokerilapsen kohdalla. Tosin yritti ne munkin pojalle, kun sekin oli ns. sokerilapsi ja yrittivä esikollekin, mutta minä kielsin, koska uskon vakaasti siihen, että kyllä sieltä tissistä tulee, kun vain hartaasti yrittää, mikä voi kuulosta jonkun mielestä ihan älyttömälle. Mutta kun sitä on tosiaan tullut jo tällain raskausaikana, niin ei se kyllä synnytykseen ainakaan lopu se maidontulo. Kun ostatte valmiiksi niitä pulloja niin ostakaa sellaisia tutteja päihin, joissa lukee 1-2-3. Ykkösellä jos antaa lisämaitoa, niin se vauva ei saa sitä niin lujaa kuin normaalipullosta ja silloin imetys ei ehkä kärsisi. Itse sain aikanaan kaksi tuttipulloa lahjaksi esikoista odottaessa ja niitä on käytetty vain iltavellin antamiseen ja sitten oman maidon, kun olen ollut viihteellä joskus vauvan ollessa n. kolmen kk ikäinen. Ja ei, tämä ei tee minusta mitenkään parempaa äitiä kuin ne, jotka antavat pullosta. Olen vain pirun laiska lähtemään sinne kauppaan ostamaan yhtikäs mitään. Joo ja köyhäkin vielä. Ei mulla ole edes vaunuja vielä :D Enkä kyllä taida ostaakaan niitä ennenkuin HÄN syntyy :)

Kylläpäs muuten tulikin koirakuume nyt, aloin heti jo suunnittelemaan :D

Saikku tsemppiä kovasti! Kurjaa, kun ekana aina otetaan ne kaikenmaailman sukupuolitauditkin, multakin otettiin se klamydia, lääkäri oli ihan tosissaan sen kanssa. Totesin vaan, että a) se on jo kolmesti vuoden sisään otettu multa, että tuskinpa kuule löytyy, voisi rahat käyttää järkevämpäänkin ja b) jos sellainen löytyisi, se olisi vielä vakavampi juttu, koska silloin isäntä ei olekaan ollut niissä töissä, joista asiakasta laskutan ja menee kaikki uusiks.. mies on nimittäin minun firmassani töissä, tai yhteinen firmahan se tietenkin on, mutta olisi kyllä tosi kurjaa, jos mukamas olisi sellainen petturi. Vaikka kai niitä kaikenlaisia onkin maailma pullollaan.

Pitiköhän mun vielä jotain mukamas kommentoida, kun oon niin hanakka aina kommenteeraamaan kaikkea :LOL: Taidan alkaa aamiaiselle, kun viimein alkaa tulemaan se nälkä. Aina pitää melkein tunti odottaa teen jälkeen, että tulee nälkä.

Aijjuu, se diabetesasia kuka sitä nyt kysyikin. Mulle sanottiin, että ei siitä ole mitään oireita, mutta hennon olla eri mieltä, koska mulla oli niin karsea olo aina ruokailun jälkeen silloin. Mutta janoa se ei kyllä lisännyt. Nytkin juon kolmatta litraa vettä päivässä, on koko ajan jano, mutta kuulemma se liittyy johonkin lapsiveden lisääntymiseen tms. Älä ole huolissasi ja jos olet muuten jo menossa rasitukseen, niin tuleehan se siellä ilmi, sitä kun ei voi huijata mitenkään. Mutta jos et ole menossa, voithan aina pyytää lähetettä? Parempi selvittää kuitenkin asia ajallaan :) ei tule yllätyksiäkään sitten :) ei mulla pissassa ollut juuri ennen loppuraskautta sokeritkaan koholla vaikka diabetesruokavaliolla olinkin ja sokeriarvot muuten oli koholla, eli siitä ei välttämättä jää edes neuvolassa kiikkiin, jos ei rasitukseen mene.

Noniin, nyt sitä aamiaista. Arvon vielä puuron ja murojen välillä :D

Hauskaa päivää
toivoo
Viivi+Tiiti 22+4
 
Makeanhimo täällä maistuu sekä suolainen (etenkin lehtipihvi ja kebabbi) että makea. Aikas lailla tasapuolisesti molempia. Suklaista maistuu ainoastaan Daim.

vauvanvaatteista meillä paljon näitä merkkejä Lindex, H&M, Tutta ja Name it. Me&i uusin siilibody ja haalari löytyy myös. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ostan ennemmin enemmän noita edullisia kuin vain pari kalliimpaa. Nuo pienet kun ovat vain hetken käytössä. Eniten löytyy kietaisu bodeja, koska ne on kaikista helpoin pukea pienelle vauvalle. Ja tykkään myös niistä bodeista joissa on ne käännettävät hihat. Meillä kun kaikki lapset ovat olleet kovia raapimaan kasvojansa.

Hankinnat Meillä juuri kuopus siirtyi pinnasängystä pois, joten se on valmiina, samoin vaunut ja aika paljon vaatteita. Tosin itseni tuntien ostelen vielä lisääkin niitä vaatteita :D On ne vaan niin ihania. Ja jos tämä on samanlainen puklailemaan kuin edelliset menee niitä bodeja/housuja noin 10 kpl. päivässä. Kaukalosta ajattelin jälleen Gracon telakallista (mielestäni ihanan tilava) ja jääkarhun kaukalopussia. Sitteri pitää kans ehkä hommata ja kaikkee muuta kivaa.

Rintakumeja suosittelen ja sairaalassakin kannattaa jo pyytää lainaan jos kovin kipeytyy. Rasvaaminen pehmittää myös hyvin.

Kantoliinaa en ole ikinä oikein osannut käyttää. Mulla tuo Manduca ja siitä olen tykännyt todella paljon. Tulee varmasti nytkin käyttöön.

Onnea taas kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille! :flower:

Huomenna neuvolaan.

lumi-enkeli ja Pippuri :heart: 22+1
 
Äidiksi2013 Täällä yksi Turun ultrissa käynyt! Olen käynyt ultrissa Mäntymäessä kaikkien kolmen aiemman lapsosemme kanssa, joka kerran on kyllä ihan mielellään tsekanneet myös sukupuoliasiaa, jopa kysyneet haluammeko tietää. Meillä vaan tyttöset olivat kaikki jalat ristissä, eikä ihan varmaa tietoa heistä koskaan saatu. Nyt asumme Raision puolella ja ultrat Turun Medisonarissa, siellä ei kysytty, mutta kun ilmaisin kiinnostukseni, ultraaja käytti oikein kunnolla aikaa saadakseen pikkuisen jalat pois rististä. Heh. Tällä kertaa tulokas ei sitten tosiaan olekaan tyttö... ;)

Lisäys... Raskausdiabeteksestä. Mulla oli diagnoosi viime raskaudessa, paastoarvo oli raja-arvona ja sillä perusteella mittailin sitten koko loppuraskauden sokeriarvoja. En muista, että jano olisi ollut mitenkään erityisen kova missään vaiheessa, mä juon muutenkin paljon vettä, joten täytyisi olla aika pahasti kova jano, että havaitsisin eron. ;) Mulla ei myöskään koskaan pissatestissä näkynyt mitään häikkää, eikä kyllä olleet kotitesteissä sokerit koskaan koholla. Vauvankin sokeriarvot olivat onneksi kunnossa syntymän jälkeen, ainoa harmi oli, että oli niellyt veristä lapsivettä(!!!) ja oli huonovointinen ja oksenteli ensimmäisen vuorokauden, siitä syystä sokeriarvot hieman laskivat, mutta ei onneksi liikaa. Tuo lasku ei kuulemma liittynyt sekään RD-diagnoosiini mitenkään. Tässä raskaudessa ei ainakaan edellisessä sokerirasituksessa todettu RD:tä, vielä kuitenkin edessä, olikos se rv 26-28 suunnilleen, uusi testi...

Lumi-enkeli meilläkin on se Me&I:n siilibody + haalari odottelemassa, samoin myös omppubody ja nallehaaremit. Liian ihania olla ostamatta. ;)

Bliss ja poikanen 22+5
 
Viimeksi muokattu:
Viivi Varmasti oletkin paras kommentoimaan RD:tä kun sulla asiasta on kokemusta. En mäkään jotenkin usko, et se vois olla ihan täysi oireettomana, mutta koska kokemusta ei oo niin en mitään siihen suuntaan voi sanoa :D Mutta olettas, et jotain oloja siinä kyllä tulis.
Mulla olis rasitus viikonpäästä, jee :D (hullu, mikä hullu)

Tissikeskustelu Mun ketunnenät tihkuttaa saunassa ja pari kertaa on oikealla puolella ollu paidassa märkä läntti.. Jotain toimintaa siis tääläkin :D

Noista tuteista? 1-2-3 ovat siis ainun vai minkämerkkisiä? vai ihan vaan tommosia 123:sia? En ole koskaan perehtynyt :)

Täältä kans pisteet bodyille mistä saa hihoista tumput ne vaan on niin kätevät.
 
Äiti maa en muista minkä merkkisiä ne tutit olivat, mutta niissä tosiaan vaan löytyy sieltä ns. kannasta se 1-2-3 -merkintä, että kuinka lujaa sitä maitoa sieltä tulee :) Kuvittelisin, että ainakin prismoista löytyy :)
 
1-2-3 pullotuteista Meidän ainoa pullovauvamme (8kk->), kuopus (myöskin muuten ainoa vauvoistamme, joka käytti koskaan tuttia!), käytti just noita pullotutteja ja ainakin silloin ne taisivat olla Aventin valmistamia. Meillä tosiaan imetys lähti käyntiin vallan mainiosti (lukuunottamatta ensimmäisten päivien nännihaavoja (niistä päästiin rintakumilla) ja täysimetin tuohon 8kk ikään saakka. Ihan toisinaan annoin "lisämaitoa" pullosta, testatakseni, että sekin onnistuu... Noh, ikää tuli tuo 8kk täyteen, ensimmäiset hampaat alas puhjenneet jo hetkeä aiemmin ja sitten, kuin kirkkaalta taivaalta päätti testata hampejaan äitiin. En kiljaissut, en huudahtanut, vetäisin vain säikähtäneenä henkeä ja hätkähdin, se riitti. Kuopus alkoi itkeä hysteerisenä, eikä suostunut enää imemään, ei sillä kertaa, ei koko loppupäivänä. Vielä muutamana yönä onnistuin imetyksessä, mutta sitten pikkuinen alkoi havaitsemaan "huijauksen" ja hysteerinen itku ja rinnasta totaalinen kieltäytyminen iski myös öisinkin. Sitkeästi yritin yli viikon ajan saada tyttöä imemään, mutta ei kertakaikkiaan mitään mahdollisuuksia. :( Olo oli tuolloin mulla suorastaan surkea, sillä kaksi aikaisempaa lastamme imivät n. 15kk ennen kuin jouduin heidät vieroittamalla vieroittamaan. Jotenkin olin aina kuvitellut, että kyllä se imetys onnistuu lakkoilusta huolimatta, kunhan vain sitkeästi yrittää, mutta eipä se sitten mennytkään niin. :/ Tällä kertaa toiveissa myös täysimetys mahdollisimman pitkään, en taida edes pulloa kotiin etukäteen hommata, käyköön mies sitten ostamassa, jos sellainen tarve ilmenee...
 
ookoo, selvä. Niitä siis, näkyy lumi-enkelin linkkikin. Täytyypä laittaa tilaukseen ;) minäkin sen verran huono kauppoihin olen lähtemään, tai lähden kyllä joo, mutta sitten jos mein kylältä ei löydy niin palaa hihat :kieh:. Tilaamalla säästyy hermot. =)

Bliss Meillä myös esikoinen lakkoili ja sai rintaraivareita. Ei uskoisi, mutta kovin henkilökohtaisesti sen otin. Vaikka tietenkään vauva ei minun takia lakkoillut, mutta se tuntui ihan hirveältä kun ei rinta kelvannut. Huijaamaaminen onnistui parikertaa ja yöllä sujui ihan ongelmitta muuten, oli vaan rinnat ihan räjähdyspisteessä päivät kun ei kukaan niitä kunnolla tyhjänny. Pumppaamalla mulla ei juuri tule.
 
lumi-enkeli linkki näkyy oikein hyvin. :)

Halibut mulla on Carriwellin tukivyö ja se on ainakin mulla toiminu hyvin tässä seisomatyössä - välillä toki istunkin työtuolissa, mutta kuitenkin. Tukee riittävästi, mut antaa periks myös, kun tarvii istua jne. :) ja se on aika samanmoinen kuin tuo Anita Baby belt. :)

Suuri imetyskeskustelu mun täytyy myöntää, et hieman toi imetys kaikkinensa pelottaa - enemmän kuin synnytys, jota en osaa pelätä ollenkaan. Mulla on aina ollu tosi herkät nännit ja rinnat yleensäkin niin se ajatus kivusta tekee jo pahaa. Oon joskus kuullu, et kannattais "karaista" nännejä jollain kovalla frotee-pyyhkeellä esimerkiks jo 1-2kk ennen laskettua aikaa - siis ihan hangata nännejä... jotenkin ei sytytä se, että ehkä sitten ne rintakumit kannattaa hankkia varulta. Sitähän ei tiedä, tuleeko sitä maitoa ja jos tulee niin kuinka kivuttomasti. :O

Ensi viikolla taas neuvolaa luvassa, pääsee kirjottelee KELAn lappuja ja saa sen sokerirasituslähetteen kanssa. Uah. Sitä en erityisesti odota, kun tuntuu, että tällä hetkellä närästää kaikki erilainen ja yön saa sitten nauttia refluksin oireista. Auttaako magnesiamaito refluksia pitämään kurissa? Närästys kyllä menee Renniellä ohitse, mutta refluksi ei niin mietin, kannattaisko ostaa tuota magnesiamaitoa, jos sillä sais useamman kärpäsen kerralla... :)

Meninpä sitten eilen heittämään melkein lipat takapihan puulaatoituksella, vasen käsi otti pahimman osuman - kyynärpää vääntyi sen verran, että kipuilee koko käsivarsi ja puristusvoimaa ei oo nimekskään. Onneks kärsii ees vähän töitä tehdä, kun on kampakäsi eikä saksikäsi. Mut jumankeka, et säikähdin sen verran lujaa, notta itkuhan siinä tuli. :(

Tänään on muuten niin maanantai... poltin sormeni oikein kunnolla suoristusraudalla, saatoin hajottaa kahvinkeittimenkin. :LOL: Oispa nyt sen verran hiljasta, et pääsis vaikka aiemmin lähtemään kotiin... Meinaan väsyttää aika huolella. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 21+4
 
Äiti maa, se on kyllä jännä juttu, miten mieli ottaa tuon rintalakkoilun niin totaalisen voimakkaasti. Mulla vielä pää syytti itseä rajusti siitä henkäisystäni, vauva kun selkeästi sitä säikähti. Mutta minkäpä sitä itsekään säikähdykselleni mahdoin, kun hampaat yhtäkkisesti rintaan pureutuivat. Nyt asiaa voi jälkeenpäin jo miettiä ihan eritavoin, kuin silloin, kun tilanne oli käynnissä. Silloin harmitti todella paljon, että imetys niin kertalaakilla loppui. Olisin niin mielelläni (Laiskuuttani, pihiyttäni... ;) ) jatkanut imetystä vielä hyvän aikaa, mutta se sitten meni miten meni. Meillä oli kuopuksella samaan aikaan myös korvatulehduskierre meneillään, joten sekin varmaan vaikutti tuohon rintaraivoon aikalailla...
 
Bliss Niimpä, se on vaan niin iso juttu, toisaalta. Vaikka just mikään hyvän äidin mittarihan se ei ole. Sama täälä, laiskuutta ja piheyttä ilmassa, siksikin tahtoisin että imetys onnistuisi sinne n.1v ikään. Ainut mihin ton pullon kaipaan on just, jos johonkin (esim.ideapark) sattus lähteen, vaikka mua ei isommin haittaa imettää, vaikka yleisöä oliskin, mutta eipä mulla ole koskaan ollut semmosta lasta joka saisi syötyä jos väkeä on kun pipoa. Lastenhoitohuoneethan nyt on aina varattuja. Pullon saisi äkkiä lämmitettyä ja lykättyä vauvalla. Jos tosiaan kaikki menisi niinkuin ton tutin esittelyssä lupasivat, ettei vauva edes huomaa saako rintaa vai pulloa.. =)
Meillä kuopus oli the korvavauva, hän joka myös tissillä kauemmin viihtyi.

Arvatkaa vaan kuinka monta kertaa olen miettinyt, et onko mun maitoni ihan huonoa, kun 2 joita ei ole imetetty juur ollenkaan, ovat terveempiä kuin pukit ja tämä tissiäinen on aina kipeä..;)

MrsR Aika pitkälle kaikilla rinnat on kipeät imetyksen alussa. Mulla sattuu pelkkä maidonnousukin. Ja nännit on aivan hirveän näköiset ensimmäisen kuukauden. Onneksi tosiaan on siihenkin apuvälineitä. Rintakumit todellakin aijon tälle kertaa ostaa. :)
 
Joo siis nyt on myös pakko vähän avautua noista tissiongelmista, kun jäi vähän aamulla selittelemäti :LOL: Minähän, siis täydellinen mother, en ole imettänyt kumpaakaan lastani yli sen 10 kuukauden iän :D Esikoinen olisi varmaan syönyt hyvällä halulla tissiä vaikka kuinka ja pitkään, mutta tulin raskaaksi ja sattui niin saakutisti tisseihin, etten kyennyt yksinkertaisesti enää imettämään :( tyttö oli myöskin the korvatulehduslapsi, ja hän tosiaan viihtyi hirmupaljon tissillä. Poika taas oli sellainen 'anna tissi, syön ja tätsit' -tyyppi, se ei paljon roikuskellut, kuului vain klunk klunk, jonka jälkeen simahti kuin saunalyhty. Ja hän ei ole kyllä ollut kuin kerran korvatulehduksessa ja vaikka sellaista osa-aikaflunssaa onkin ollut, niin muuten ihan terve. Mutta jälleen, 10 kk iässä, tuli stoppi. Tissi ei vaan yksinkertaisesti kelvannut. Onneksi ikää oli molemmilla jo sen verran, että tuuppasin vain punaista maitoa nokkamukiin ja hyvällä halulla joivat molemmat. Jos olisi aikaisemmin stopannut, olisin minäkin joutunut sitä korviketta antamaan. Ja siis tytön kanssa imetys sujui alusta alkaen huomattavasti helpommin kuin pojan kanssa. Pojalla oli imuote jostain syystä päin häränpyllyä heti alussa jo ja siksi kai ne tissit hajalle meniki niin pahasti :(

Ja siis kerron tämän siksi, että voitte välttyä samoilta ongelmilta, ehkä. Mutta totuus on, että jokainen lapsi on erilainen ja vaikka ykkösen kanssa kaikki menee kuin oppaissa, kakkonen voi romuttaa kaiken... tärkeintä on, että suhtautuu positiivisesti eikä keräile mitään pelkotiloja tässä vaiheessakaan, koska voihan olla, että nekin edesauttavat sitten epäonnistumista. Koko sydämestäni toivon, että tällä kertaa niin minä kuin te kaikki muutkin onnistutaan imetyksessä :heart:
 
Äiti maa rintakumit tulee siis hankintalistalle aivan varmasti. :D

Ja imetetään, jos se vain suinkin on mahdollista, mutten aio stressata sitä, jos se ei mene niinkuin Strömsössä. Uskon, että lapsi on lähellä ja läheinen imetyksestä riippumatta. Antais ainakin isällekin mahdollisuuden bondata jälkikasvunsa kanssa, jos ei ole aina ruoka-aikaan tississä kiinni. :)

Mä oisin niin valmis lähtee kotiin, mut on pakko päivyröidä siihen asti, et isäntä tulee hakemaan, kun pääsee ite töistä. Jospa tuikkais Rennien nassuun, ennen kuin yhtään enempää alkaa korventaa. :)
 
hellou! Röyhkeästi heti omaaa napaa eli rakenneultra takana!:D

rv 20+3
Paino: +750g/vko
RR 166/73 (pienet hermopaineet...)
uudelleen mitattuina 154/81
HB 131

Itse ultraus vei tunnin:heart:!
Molemmat viikarit siellä ruudussa vierekkäin kenkivät mun täyttä rakkoa:heart:
Ovat siis perätilassa, kummankin pää mun tissin alla (toinen toisella puolella, toinen toisella) ja jalat potkivat siis rakkoon:LOL:
Samankokoiset ovat, ja edelleen samassa asennossa ja menoa ja meininkiä oli niin paljon ettei meinannu kuvaamisesta/mittaamisesta tulla mitään :D
Istukat edessä, reilusti pois kohdunsuulta, joten sen suhteen ongelmaa ei ole :)



Tossa vähän kuvasaastetta, jos siitä mitään selvää saa :D

Sukupuolet jäi edelleen arvoitukseksi, oli toisella hankala asento ja toisella napanuora haarovälissä :LOL::D

Nyt murkinaa :)

T:Neiti+Massukit 20+3
 

Yhteistyössä