HELMIKUUN HELMET 2013 *kesäkuu*

Viivi: Täyty ihan tarkistaa ja juu, näinhän se oli. Mistähän mie ton sitten oon keksiny.. No, nyt on faktaa pöydässä säännöllisestä lapsivuodeajasta. :)

Hiustenvärjäys: Jää kokonaan nyt tän 9kk aikana. Mun ei jotenkin kroppa raskausaikana tykkää, päänahkaa kirvelee ja polttelee ja hajut ottaa nenään ihan kauheasti joten antaa tyvikasvun paistaa. Onneksi se nyt ei ihan kauheasti ole erivärinen :)

Mun on kans vatsa ihan hullun turvoksissa . Oikein pallo, koko ajan tarvii housuja nostaa ylös ettei paina alavatsaan. Ja tää väsymys, tein kirppari kiekan aamulla kaverin kans ja ihan sippi sen jälkeen. Ei vanha näemmä jaksa.

MrsR: Iiiks, minen kans niistä pörriäisistä tykkää, en sitten yhtään. Kauhulla odotan, että jotakuta lasta menee ja pistää, se sattuukin niin kamalasti. Oltiin äsken kans pihalla katsomassa kun saapui tuo kauan odotettu kylpytynnyri :heart: siinä sitten sivusilmällä näin, et joku liikkui ruohossa.. Ihan kauhea sammakko :x Inhoon niitäkin! Täyty vaan yrittää pokka pitää ja rauhallisesti askeltaa rappusille etten säikäyttäisi lapsia.. :D
 
Tenttiin luku tympii ja ulkona sataa vettä. Mihinkään ei oikein osaa tarttua.

Maizylle hauskaa lomaa!

Äiti maa, sehän on vain hyvä, että jollakin on tietoa tai ainakin valistuneita arvauksia. Ja sammakot ovat ihania!!! Minä haaveilen takapihalle pienestä altaasta, johon sammakko voisi tulla asumaan!

Polikliininen synnytys tarkoittaa varmaan sitä, että sinne sairaalaan ei tarvitse jäädä makaamaan, vaan pääsee heti kotiin? Minä olen ollut moneenkin otteeseen sairaaloissa enkä pidä niistä yhtään. Jos minulla ja lapsella on kaikki hyvin, niin uskon, että siitä on enemmän haittaa, että jouduttaisiin olemaan monta päivää ahdistavassa paikassa, vieraassa sängyssä vieraiden ihmisten keskellä. Tuskin siellä yhtä rauhallista on kuin meillä kotona. Kauhulla mietin sitä, että isä ei saisi olla yötä päivää mukana. Tutustu siinä sitten rauhassa uuteen ihmiseen. Etenkin kun sairaalaan on matkaa pari kilometriä, että hädän tullen lääkäriin pääsee muutamassa minuutissa. Eri maissa on niin eri käytännöt. Englannissa ensisynnyttäjä poistuu sairalasta 24 tunnin sisällä ja uudelleen synnyttäjä kuuden tunnin. Paitsi tietenkin, jos on jotain hätää.

Vaunuista. Miehen kanssa tuossa hetki sitten keskusteltiin, että eihän me koskaan kävellä mihinkään. Minä käyn lähikaupassa kilsan päässä tosi harvoin kävellen. Mutta koska vauva tuskin istuu nätisti fillarin takana turvaistuimessa heti synnyttyään, pitää varmaan alkaa kävellä.

Turkkilainen jogurtti on hyvää (noin yleensä, ei ehkä tänään). Ja dipin siitä ja chilikastikkeesta voipi tehdä ihan ilman majoneesiakin (ei ole edes koskaan tullu mieleen laittaa majoa).

Voi Piinistelijä! Onneksi sait testistä oikeet viikot, niin helpotti. Kai se vaan kuuluu tähän alkuun, että pelottaa. :'(

Oireista, mullahan rinnat on olleet ihan normaalintuntuiset jo... melkein pari viikkoa? Aluksi oli tosi kipeät, mutta ei enää. Väsymyskin väheni jo samoihin aikoihin. Pahoinvointi laantui tässä viikolla, olikohan torstai, kun ei ollut juuri ollenkaan. Eilen sitten taas oksensin (illalla viimeisenä, kun olin koko päivän kakonut). Mutta minua ei ole vielä ärsyttänyt ollenkaan. Siis tuskailen tätä pahaa oloani vähän väliä, mutta en ärtyneenä.

Viivi76 Minä olen myös lisäaineiden ja kemikaalien kanssa varovainen. Meillä syödään pääasiassa ruokaa, jossa ei tuoteselostetta (tarkoittaa maitoa, kasviksia, hedelmiä, lihaa, kalaa, munia jne), ovat vain sitä itseään. Niitä sitten maustetaan yrteillä ja tavallisilla perusmausteilla. Kemikaalin toteaminen turvalliseksihan on paradoksi; ikinä ei voida tehdä niin paljoa testejä, että voitaisiin todeta, että jokin kemikaali olisi (yksin tai saati sitten muiden kemikaalien kanssa) täysin turvallinen. Meillä onkin täällä käynnissä suurin ihmiskoe kemikaalicoctaileilla ja suuhun laitettuna ne pääset sitten kaikkein lähimmäksi elimiämme. Akuutit oireet on tietenkin helppo huomata, mutta pitkänajan vaikutukset ovat sitten tiedossamme ehkä silloin, kun olemme vanhoja. Länsimaisten miesten hedelmällisyyshän on laskenut kuin lehmänhäntä tässä viimeisten vuosikymmenten aikana, syyksi veikataan kemikaaleja, jotain on selvillä, suurin osa ei. Minunkin kemikaalikuorman vaikutukset esim. poikalapseni lisääntymiseen selviää vasta 30 vuoden päästä. (Ja minä opiskelen ympäristötieteitä, aihetta, josta voin paasata loputtomiin! =) )

En todellakaan ole mikään hyvä esikuva, toisinaan syön surutta karkkia (enkä katso mitä niissä on), saattaa mennä light-limsaa, jos on tarjolla jne, mutta ajattelen, että tärkeintä on se jokapäiväinen arkinen ruoka. (Ja siis mitä?? Onko sipsejä olemassa Light-versiona? Silloin harvoin kun syön sipsejä, ostan varmaan hyllyn kalleimman pussin, mutta nämä vaan ovat taivaallisia!!) Sen sijaan kevyttuotteita meillä syödään jonkin verran, siis sellaisia joissa on vain vähemmän rasvaa kuin toisessa (maitoa, juustoa ja muita maitotuotteita, ei kylläkään jogurttia). Ja hiusten värjäämisestä. Minulla on luonnostaan kivanvärinen tukka enkä ole värjännyt sitä ehkä kahdeksaan (?) vuoteen, toivottavasti se ei nyt raskauden aikana kauheasti tummu...


Didjitalille
:hug:. Mullahan oli myös ihan pientä, ruskeaa vuotoa torstaina ja perjantaina (ei todellakaan enää menkkojen aika) ja ultrassa oli kaikki hyvin. Näin se on sullakin!

Tässähän tämä aika meni. En ole tuntiin syönyt mitään eikä ole (juurikaan) paha olo. Parempi mennä syömään jotain ennen kun se iskee.

P-L 7+1 (jee uusilla viikoilla!)
 
Hirmuisesti tullut uusia mukaan, tervetuloa vaan munkin puolesta :wave:.

Suprinalle ja Mama007lle :hug:. Tsemppiä ja Jaksamisia.

Meillä on ollut mun kaveri viikon kylässä ja en oo päässy ees salamitte tänne lukemaan, hirveet määrät oli tekstiä tullu. Oon lueskellu varmaan tunnin :LOL:. Sain pidetty raskauden kamulta salassa eikä varmaan ees epäilly.

Nimiasiasta oli keskusteltu. Ollaan jo miehen kanssa pohdiskeltu mahdollisia nimiä kummallekki sukupuolelle. Sellasii että rimmais muiden lasten nimien kanssa hyvin.

Sukupuolta ajattelin kysyä etukäteen. Esikoisesta ei kysytty, mutta toisesta kysyttiin. Tietäis sitten peseekö valmiiks tytölle vai pojalle vaatetta ja aikalailla neutraalejakin värejä löytyy.

Meillä lapset kastetaan ja suunnittelin että nyt voitais kastetilaisuus mahdollisesti pitää srk-talolla. Meillä aikasemmat lapset kun kesällä kastettu niin on voinut vieraat olla ulkosallakin, mutta talvella voi tulla ahdasta sisällä.

Bolakorusta oon haaveillu jo molemmista aikaisemmin jo. Nyt sitten ostin käytettynä sellasen jo valmiiks kun edeullisesti sain :).

Viivi76 samassa kuppikoossa pyöritään. Mulla taitaa olla nyt 75J, 70J koossa tissit pursuu yli. Jokaisessa raskaudessa on tissit kasvanut ihan hirmusesti jo alkuraskaudesta. Oonkin haaveillut siitä Kelan korvaamasta rintojen pienennyksestä, mulle näistä tahtoo ainakin olla enempi haittaa ku hyötyä...

MrsR meillä on kaks koiraa. Tuo pentu 5kk on selkeesti huomannu että masussa on jotain kun hakeutuu jatkuvasti masun lähelle. Muistan että tuo vanhempikin koiruus teki viime raskaudessa samalla tavalla.

Sisarruksille kertomisesta: Mä luulen että kerrotaan vasta ultran jälkeen uudesta tulokkaasta. Vanhempi ainakin on sen verran puheliasta sorttia että varmaan kertoo kaikille muuten :LOL:.

Vuodoista: Viikko sitten kanssa tuli verta yöllä ja laitoin jopa siteen ja siihenkin tuli, jälkeen ei ole tullut. Viime raskaudessa sama homma ja vuotoja tuli viikolle 11 saakka, epäsäännöllisesti tosin. Olin verisestä vuodosta neuvolaan alkuviikosta yhteydessä ja kuulemman on tosi normaalia ja yleistä. Lisäksi ei oo ollu kipuja niin pitäis vaan ottaa rennosti ja olla murehtimatta.

Pahoinvointi on ollut ajoittain jopa pahempaa kuin aikaisemmin :x. Vielä en oo joutunu oksentamaan, mutta muutaman kerran on ollu melkosen lähellä.... Yöks.

Vitamiineja oon syöny. Heti kun alettin yrittää niin aloin syödä foolihappoa lisänä ja omegaa oon syönyt muutenkin. Foolihappopurkin syön loppuun ja sit meinasin ostaa jotain raskaana oleville naisille tarkotettuja vitamiineja.

(.) Neuvola ois juhannuksen jälkeen ja varailin jo np-ultrankin valmiiks. Ultraan ois kuukaus aikaa ja tiedän että loppuviimein se aika menee hujauksessa!
Kroppa on jo hirmusesti muuttunut raskauden myötä, tissit kasvanu ja hirmuset turvotukset illalla masussa. Painoa on tullut kilon verran, tuntuu itestä että tissitkin painaa sen verran ekstraa :LOL:.
Liikuntaa oon yrittänyt harrastaa normaalisti omien tuntemuksien mukaan. Kuntosalilla moni liike tuntuu huonolta niin oon siellä rauhottanut menoa. Jalkapalloa oon käyny pelailemassa, mutta siitä haluisin jo jäädä pian pois. Sen verran vaarallinen laji jos pallo tulee suoraan mahaan....

Selis ja WotWot 6+6
 
Piia-Liisa, sullahan oli varhaisultrassa viikkoja kasassa 6+6? Oon tässä nyt viikon miettinyt et haluan siirtää varhaisultraa parilla päivällä, kun se 2.7 on maanantai ja tiiän et tuun hulluks sen viikonlopun aikana sitä miettiessä, mut onko mun järkeä mennä vielä sillon perjantaina jollon viikkoja ois kasassa 6+4? Vai onko suurikin mahdollisuus ettei siellä vielä sydän lyö? Miten teillä muilla jotka ootte menossa varhaisultraan, ootteko sillon jo mennyt ohi 7+?
 
MrsR ymmärrän sun pörriäiskammon! Mulla sama ampiaisten suhteen, koska saan pistosta anafylaktisen shokin. Joten todellakaan ei ole leikkimistä asian kanssa kun on henki kyseessä.

Vauvahaaveita mulla on yks digitaalinen, viikkonäytöllinen, kans vielä ens viikolle. Mut en tiä et missä vaiheessakohan sen uskaltaisi tehdä.. periaatteessa ti tai ke pitäis alkaa rv6, mut kun se alun hormoniarvo oli vähän matala ni en o ihan varma etä mis vaiheessa se kandeis tehdä..
Niin, ja varhaisultra mulla on naistenklinikalla 5.7 to jolloin on 7+2 tai vähemmän jos on kiinnittynyt myöhemmin ja siitä se matala hormoniarvo... Kuulemma aiemmin ei paljon kannata tehdä kun sillon 7+ viikolla jotta varmasti nähdään sydämenlyönnit.
 
Äiti Maa, napsuneiti onneksi en oo yksin tän pörriäiskammoni kans. Yritän olla rauhallinen ja järkevä, mut heti kun kuulen pörinän tai näen sen aiheuttajan, iskee paniikki. :( Ei oo kivaa, ei.

Mä oon viettäny niin laiskan sunnuntain, ettei oo tosikaan. Syönyt (paljon :D ), nukkunut ja tos jokunen aika sitten pikkuveli tuli kylään niin katottiin Sami Hedbergin Kokovartalomies 2-dvd. Nauroin niin hirveesti, että tuli vedet silmistä ja melkein pissat housuun - sitä kun ei tajua, kuinka tuo pissaamistarve voi yllättää. :LOL:

Tuolla olikin aiemmin puhetta noista ötökkämyrkyistä niin itseenikin kiinnostais kyl tietää, et mitä ohjeistusta on annettu esim.lääkärin/terkkarin toimesta? Uskaltaako esim. Electric Killeriä käyttää öisin, vaikka siellä lukee "ei suositella käytettäväksi raskaana olevien läsnäollessa"? Ja tietty noi Offit ja muut kanssa... Sinänsä tuntuu, ettei mikään auta noihin ötököihin, mut jos vähänkin vähentää niitä niin on se jo luksusta. :D
 
Vauvahaaveita86 Kyselit noista sykkeistä ja parilla oli näemmä ollut sykkeitä jo muutamaa päivää aikaisempanakin ajankohtana kuin mulla, joten eiköhän se ole melko tod.näk. että 6+4 sykkeet näkyy. Riippuu varmaan myös siitä, että miten tarkka toi sun oma arvio on (onko tikutettu ovis vai arvio, jne). Toisaalta odotat koko viikonlopun sitä maanantain ultraa, mutta entä jos kävisi niin, että syke ei näkyisikään (vaikka kaikki on hyvin), niin mieti miten hermona SITTEN olisit? Tiukkaa mietintää. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Vauvahaaveita86
Nökönen oot oikeilla jäljillä noiden kemikaalien kanssa, mutta pakko sanoa, että ammoniakiton hiusväri voi allergisoida ihan yhtälailla kuin se, missä on ammoniakkia. Ammoniakitonkin sisältää ammoniakin johdannaisen. Hajuttomia ne ovat, mutta eivät allergiavapaita. :) Ainoa lähes allergiavapaa hiusväri on Goldwellin Elumen (Allergia- ja astmaliiton suosittelema) ja se ei ole hapeteväri, vaan suoraväri. Hapetevärin massa sisältää kemikaaleja, jotka kulkeutuvat verenkierron mukana elimistöön, mutta tosiaan se 20-30min silloin tällöin päässä oleva massa ei ihan kauheita aikaseks saa. :) Tietääkseni kuitenkaan tuolla lämmön käytöllä ei ole mitään merkitystä - se nopeuttaa vain värin vaikutusajalla. :) Eihän se värimassa siitä päänahasta minnekään sisään mene, jotkut kemikaalit vain ja ne kemikaalit ei tiedä, ovatko lämmössä vai eivät. Tällöinhän tulisi välttää lämmön avulla tehtäviä tehohoitojakin - myös kosmetologilla. Kosmetiikka ei muutenkaan saa sisältää mitään ihoon imeytyvää aka tehdä mitään solumuutoksia, joten kosmetiikkaa voi käyttää ihan huoletta. :) Mutta tosiaan, jos on näitä kysymyksiä niin kannattaa kysyä ammattilaisilta viimeistään kun penkkiin istuu - jossain päin Suomea neuvolantädit pelottelevat raskaanaolevia naisia käsittämättömillä kielikuvilla kosmetiikasta ja hiusten värjäämisistä ymmärtämättä sitä, että se pelottelu on itseasiassa pahempaa kuin se värjääminen vaikka. Sekään ei ole oikein eli tosiaan se maalaisjärki on ihan hyvä lähtökohta ja mikäli se neuvolatäti alkaa pelotella, voi kysyä, onko neuvolatäti kosmetiikankin asiatuntija. :D Suutari pysyköön lestissään, vaimitenseoli. :)

Uah... kuinka paljon voi ihminen syödä yhden päivän aikana? :O Paljon.
 
Piia-Liisa se siinä just onkin kun mun la:ta ei lasketa ihan perinteiseen tapaan kun ivf-hoidolla on aikaansaatu raskaus... Toisen laskutavan mukaan mulla ois sillon perjantaina 7+0 ja toisen 6+4, monet laskee ton ekan eli punktiopäivän mukaan mut mun klinikalla lasketaan kuulemma alkionsiirtopäivän mukaan... Joka tapauksessa se alkio oli jo 3 päivän ikäinen kun se siirrettiin et tiedä siitä sitten kumpi on oikea tapa :D Mietin kyl tonkin et jos ei viel näkyis et sittenhän sitä olis viel enempi paniikissa mut sit menisin viikon päästä uudelleen... VAIKEETA :D
 
Viimeksi muokattu:
vauvahaaveita, juuri tuosta syystä naikkarilla tehdään vasta 7+ viikolla ultra. Silloin on jo varmaa että alkion syke pitäisi näkyä, vaikka olisikin kyseessä myöhäinen kiinnittyminen jne.

Mut mäkin arvon että kävisinkö jo ennen sitä 5.7 päivää, edellisellä viikolla, yksityisellä ultrassa. Painaa edelleen se alun alhainen hcg-arvo ja se ettei vielä ole yhtään huonoa oloa jne.
 
napsuneiti siis niin ärsyttävää että vaikka onkin muutamasta päivästä kiinni ni silti se aika tuntuu ihan liian pitkältä. En oo kyllä ikinä ollut näin kärsimätön minkään asian suhteen vaikka aika sellanen mulletännehetinytkaikki-tyyppinen oonkin... Mä en oo noista oireista huolissani kun luin että se mahdollinen pahoivointi alkais vast viikosta 5 tai 6 eteenpäin, jos siis on alkaakseen, ei monille edes tule. Enkä usko et mulla on ollu myöhänen kiinnittyminenkään kun niin aikasessa vaiheessa sain sen plussan ja se hcg-arvo oli niin pilvissä.
 
vauvahaaveita: meilläkin alla ivf-hoito josta nyt siis plussa. Punktio oli 15.5. ja alkionsiirto 18.5. Ton punktion mukaan mulla oli siis 6+2 kun oltii ultrassa, siirtopäivän mukaan olis 5+6. Mekin mentiin ihan sillä riskillä ettei voi pelästyä vaikka syke ei näkyisikään, mutta onneks se siel tasaiseati jumputti :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vauvahaaveita86
vauvahaaveita: juu eka ivf ja heti plussa. en voi uskoa sitä vieläkään :). tätä kakkosta kun on tosiaan se 6vuotta yritetty. On kuitenkin jo paljon todellisempaa kun on se ultrakuva josta pällistellä 5mm pitkää toukkaa :D ja kun lääkäri näytti vielä sen sykkeen niin et se sydämenske näkyi ruudussa punasella, niin et sen erotti ihan kunnolla. Sen jälkeen osas kattoa jo siitä mustavalkokuvastakin paremmin sitä tasaista naputusta <3
koskas meinasit mennä? oot varmaan laittanutkin mut en millää muista kun täällä on nii vilkasta keskustelua :D
 
Nökönen tullu paha tapa täsmentää aina kaikki, ite kyllä ymmärsin, mitä hait takaa, mut ajattelin siks tarkentaa, kun täällä on paljon kuluttajia/asiakkaita. :D Oon viime aikoina ite joutunut heittää paljon koulussa opittua nurkkaan, kun uudet tiedot on vallannu alaa niin tulee helposti "valistettua" jopa liikaa. :)

Eka neuvola vasta 5.7 ja silloin ois 7+5... odottavan aika on pitkä. Ja jännittää niin hirveesti. :D Oikeastaan mikään muu ei jännitä, mutta kaikki ne tulevat verikokeet. Yhyy. :(

MrsR&MrR ja pikkuärrä 5+1
 
  • Tykkää
Reactions: Nökönen
Mulla myös on ihan kamala verikoekammo, ja verikokeet on edessä jo alkavalla viikolla. Tekisi mieli vain juosta karkuun/jättää menemättä (niinkuin yleensä teenkin.. :whistle:), mutta nyt ei ole pelkästään oma etu kyseessä!
No, kaipa sen kestää. Melkeen mitä tahansa kestän pikkuisen takia. :heart:
Tuntuu muutenkin ihan naurettavalta pelätä jotain noin pientä asiaa ja mennä labraan lasten Emlat käsitaipeessa, mut konstit on monet.
Onneksi saan itse päättää, koska on hyvä hetki mennä käymään. Ja kiltti neuvolantäti laittoi samalle lähetteelle pari muutakin labratestiä mun pyynnöstä :) Eipähän tarvi rampata yksityiselle niiden takia ja sitten kärsiä taas tästä kammosta.
 
Varhaisultrasta vielä. Mä olin verisen vuodon jälkeen yhteydessä neuvolaan ja siellä neljän neuvolatäti ei laittanut ultralähetettä kun ei välttämättä sykkeet näy. Eli kuulemman ne näkyy siinä 6-7viikon kohdilla noin ja 7+ viikoilla varmimmin. Eli jos vielä tulee vuotoja niin sitten pääsen ultraan. Muuten odotellaan sinne np-ultraan saakka. En raaski satasta laittaa alkuraskauden ultraan, meinattiin mennä siihen 4D ultraan ja säästän siihen mieluummin.

Mä oon myös hiukan piikkikammonen, silti oon selvinny hyvin sokerirasituksesta ja muista pakollisista verikokeista raskauden aikana. Musta ehkä ällöttävintä on ollu kun mitataan HB sormenpäästä :ashamed:
 
Toi kammo on niin kamala. :( Mulla on ollu ihan pienestä asti jonkinlainen, joka sitten paheni, kun olin 5v ja multa löydettiin bakteeri verestä. Silloin ei tunnettu asiaa lastenlääkäri kovinkaan hyvin tai ainakaan se lääkärisetä keskussairaalassa ei ollu sellainen. Runttasi kanyylin niin lujaa mun käteeni, että huusin kivusta ja itkin (ja en ikinä itkenyt pienistä). Isä järkyttyi lääkärin kovista otteista, muttei oikein voinut tehdä mitään. Vajaa viikko osastolla ja kotiin, jonka jälkeen puoli vuotta joka viikko verikokeita. Nykyään mulla pakenee suonet, heti kun ajattelen verikokeita. :( Mä kävin toissa syksynä kanssa sokerirasituksessa, kun sairastelin paljon ja laihduin kuukaudessa 12kg - isäni siis on diabeetikko. Ei onneksi ollut mitään, melkoista ironiaahan se ois, jos ois vielä insuliinipiikille päässyt loppuelämäkseen. Huoh. Tatuointi on sitten ihan eri asia - se ei jostain syystä haittaa ollenkaan. Verikoe pahasta, tatska ei. :D

Nökönen mulla on sama verenpaineen kanssa. Heti kun se hiha kiristyy tuohon käden ympärille, alan pidättää hengitystä... ja kaikkihan sen tietää, mitä ne lukemat näyttää. :D Ei se kyllä kivaa ole, mutta onneksi tähän asti kaikki terkkarit ovat olleet ymmärtäväisiä - ja labran tädit myös. :)

Ja niin totta on se, että pikkuärrän takia sitä kestää mitä vain, mutta pelkoa se ei hälvennä kyllä yhtään. Ehkäpä tämä tästä, katsotaan, mitä neuvolakäynti tuo tullessaan. Onneks on lyhyt matka kotiin (n.400m) niin senhän vaikka konttaa. :D Otin vielä vapaaksi sen päivän, niin ei tarvitse mennä töihinkään sen jälkeen. :)
Ja töistä tulikin mieleen, voisi painua viimein unille, että jaksaa huomenna leikellä. ;)
 
J+
Ilmottaudun minäkin sitten tänne, jännittää hirveästi. Ensimmäinen raskaus, yllätysraskaus joten laskettu aika siinä tammi-helmikuun taitteessa :)

Omasta raskaudestani sain tietää melkoisella yllätyksellä. Oikealla puolella vatsaa oli jomottanut jo viikon, epäilin itse umpparia. Umppari osottautuikin pitkällä tukimisella pieneksi sykkiväksi veijariksi. Viikkoja silloin 6+2. Alkujärkytyksen jälkeen on tullut iloinen odottaminen.

Mietin pääni puhki, sillä perjantaista lähtien selkäjomotusta, muutamia repäisyjä ja rusehtavaa limaa pyyhkiessä. Niin vähäistä ettei tule edes siteeseen. Siitä huolimatta varasin itselleni uuden ultran. Toki sitä haluaa tietää miksi ihmeessä vuotaa, ja tarvitseeko siitä olla huolissaan : /

Hiljaa hyvä tulee, neuvola vasta juhannuksen jälkeen.
 
meillä makso toi alkuraskauden ultra 75 josta kelalta saa vielä 25-30 euroa takaisin. Meilläkin mies silittelee masua monesti <3 ja meinaa tulla kaikille mahdollisille neuvolakäyneille mukaan, kuten oli esikoisessakin. Mä tykkään että se on mukana kaikilla käynneillä, onhan tää yhteinen juttu. Toki jos ei saa töitten puolesta sovittua niin sitten ei voi mitään.


onko teillä tietoa että onko tatskan otto myös kiellettyjen listalla raskausaikana? kun tarttis saadavielä toisee jalkaa kuva ja selkää... :)
 
J+
Muistan lukeneeni joskus että tatuointia ei kannattaisi ottaa raskausaikana. Syy kai väreissä? Kannattaa soittaa neuvolaan tai luotettavaan tatskaliikkeeseen. Osaavat ainakin neuvoa tarkemmin.

Kannattaa miettiä minkä laittaa etusijalle, vauvan terveys ja hyvinvointi vai oman ihon ehostaminen. Eiköhän se tatuointi voi sen raskauden ajan odottaa :) ?
 
hiippis juu tatuoiminen on "kielletty" raskaus- ja imetysaikana. Tai voi joku vähän moraalittomampi tyyppi tehdäkin kuvan raskausaikana mut kyselin omalta tatuoijaltani vuos sitten et miten sit jos on raskaana ni hän sano ettei missään nimessä tatuoi ja kerran joutu lopettaa tatuoimisen kesken ku nainen halus pitää taukoo et vois välissä imettää lapsensa, sano vaan et ei sit tullu mieleen sanoa et oot just synnyttäny ja imetät :D... Ja syy on siis tulehdusvaarassa, ei niinkään väreissä. Riski on tietty aika pieni kun puhtaista välineistä ja ammattilaisista on kyse ja jos kotihoito pelaa mut en kyl ottas riskiä tollasessa ku voi hyvin odottaa et vauva on maailmassa :)

Onnea ihanasta yllätyksestä J+ =)

Tein digitaalisen viel tänäaamuna ja pärähti heti ruutuun 3+, huh... Mä kyl luulen et oon pidemmällä kun sen tasan 5+ mikä tänään tuli täyteen koska tein ton testin tossa neljän aikaa yöllä wc-käynnin yhteydessä ja siis se tulos tuli samantien, ja noissa ohjeissa lukee että kun toi tulos tulee on viikkoja yli 5. Kyl mä uskon et siellä sydän lyö jo sillon parin viikon päästä perjantaina! :heart: Ainakin kovasti toivon...

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille :)

Vauhvahaaveita & Toukka 5+0
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä