HELMIKUUN HELMET 2013 *heinäkuu*

Maarit: Oho! :eek: onpas tosiaan tädillä välähtäny :D Oon joskus kuullut muunlaisiakin tarinoita omituisista kysymyksistä, mutta uskon että sun juttus pääsi nro 1. Multa ne kysy tuota oliko toivottua? ensimmäisen kohdalla, mutta ei kait enää kehdannut kun oli sama täti. :D

(.) Hahhaa melkoinen työpäivä takana.. meillä alkaa vuoro aina vartin yli 5 aamulla. Ja puoli kuuden aikaan joku teinipoika oli kakkosasialla työpaikan takapihan portailla. Pyyhki sitten nätisti kaljapäkin kuorilla. Ei oksettanu ollenkaan :D

Anteeksi jos kirjoitukseni herätti epämiellyttäviä mielikuvia! :S

Omppu ja pähkinä 9+0
 
Wiitahevon asenne on kyllä ihan hatunnosto, jos sellaista pitäisin ja isot isot tsempit jatkoon =) raakkumisia odotellen!!

Ja tuosta Päksylin tampereen päivystyksen jutusta, että ihan totaalitörkeää :O mutta vastaavaa olen kyllä kuullut täälläkin nurkilla tapahtuneen, kyllä taitaa todellakin olla vähän hommaansa kyrpiintynyt tyyppi...vaihtaisi alaa, sanon minä!

Pahoittelut kaikille menetyksen kohdanneille ja paljon tsemppiä jatkoon :hug:
Ja tietty onnittelut uusille plussailijoille, aika kööri jo kasassa tääl =)

Oman navan kuulumiset
edelleen aika järkky paha olo vaivaa, etenkin iltaisin lähes kaikki tulee samaa reittiä takaisin :$ , joten vinkit pahan olon tainnuttamiseen olis enemmän kun tervetulleita!!
Tässä mennään jo useempaa päivää ihan leipä, juusto ja omppumehulinjalla ja tietty sit väsyttää vielä enemmän kun ei kunnol syö. Esikoisen kohdalla huono olo ei tosiaankaan ollut näin rankkaa.

Ja tosiaan olo aina pahenee iltaa kohden ja sit ei oikein enää uskalla syödäkkään juuri mitään, ja mie niin inhoan sitä ykäämistä, voi yökyök sentään ja jos siel mahas ei oikein mitään olekkaan niin nams :x
Aamulla olo tasaantuu viel jogurtilla mutta illal ei mikään makea käy yhtään..

Ja ihan suosiolla käyttelen jo mammahousuja kun tuntuu et tosi herkästi sattuu mahaan jos yhtään kiristäviä housuja pidän :D ja aika turha yrittää asiaa salailla jos ei ihan jotain säkkiä pidä päällä =)

Ensi viikolla eka neuvola, kivaa!!

Sanna ja sirppana 8+3
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Maarit*: Kyllä mulla on aina kysytty, et "ja isä on sama?" :) Toivottavasti saa tulla aina vastaamaan kyllä, vaikka tämä viimeinen olisikin. :)

MrsR: Se yöllä wc:ssä ravaaminen on vaan hyvää harjoitusta tulevaan ;) Itse saa kans käydä pari kolme kertaa. Silmät kiinni koitan saada hommat hoidettua, muuten karkaa uni kokonaan :D

Omppuf: :x voi yrkkis! Ei sitten vessaan asti pystyny vartoomaan. Hitto, ihmiset on välillä niin tyhmiä! Mä olisin varmaan pistäny klopin siivoamaan tuotteensa..:kieh:
 
Äiti maa mäkin kuljen silmät puoliummessa vessaan ja takas. :D Valoja en laita missään nimessä. Hyvää harjotustahan se on, mutta niin hassua, kun yleensä olen voinut sivuuttaa vessahädän tahdonvoimalla... nyt ei onnaa millään. :D

Nyt vois lähteä appivanhempia moikkaamaan. :)
 
Noniin, nyt on taas paremmin aikaa kirjoitella.

Tervetuloa kaikille uusille :)

Janon tunteesta, minulla sitä ilmenee myös. Ja itselläni on esikoisen odotusajoilta sellainen "odotus päivä päivältä"-odotusajan päiväkirja, jossa kerrotaan päivittäin miten vauva kehittyy ja mitä uusia oireita tms. voi ilmetä. Yhtenä päivänä siellä kirjoitettiin nimenomaan tuosta janontunteesta. Käskettiin juomaan vähintään kaksi litraa vettä päivässä, sillä lapsivesi vaihtuu säännöllisin väliajoin ja se myös tehostaa kuona-aineiden vaihtumista. Joten nyt kaikki juomaan kunnolla :)

Maarit*in neuvolatädin kysymykset olivat aika.. öh.. epäsopivia? Outoja? Saas nähdä mitä itsellä on vastassa sitten kuun lopulla.

Vessaravaamisesta, tuttu juttu myös täällä! Vähintään pari kertaa saa öisin käydä vessassa ja päivälläkin vähän väliä. Jotenkin sitä ajattelee, että ollaan vielä niin alussa, että ei nyt vielä pitäisi ravata, mutta kyllä vain :D

(.) Ihana huomata, miten moni on täällä tsempitellyt ja odotellut niitä ultrakuulumisiani :) Eilen illalla särki taas oikein kunnolla, kenties koko päivän Muumimaailmassa käveleminen vaikutti. Tänään olen välttynyt vatsasäryltä, mutta sen puoleen selkä on jomottanut aika kunnialla.

Minä myös olen kaivanut jo mammahousut kaapinperältä, kun niissä jää se vyötärö niin alas, ettei paina vatsaa. Täytynee ostella niitä lisää. Nuo ostin aikoinani Zarasta, kun ystävä varoitteli, että H&M:n äitiyshousut paljastavat kaikille heti jo kaukaa, että täällä odotetaan :D Empä niitä sitten juurikaan edes katsellut sieltä.
Nuo Zaran housut ovat kyllä niin kivan näköiset ja jos sen vatsatrikoon leikkaisi pois, niin menisivät ihan normifarkuista.
 
Mulla on eka neuvola ensi viikolla, joten sitten tiedän enemmän noista oudoista kysymyksistä. Mutta muistan, että esikoisen aikaan kysyttiin, että onko toivottu lapsi. Saa nähdä, kysyykö nyt isästä, varsinkin kun meillä on sijaistäti nyt ekalla kerralla...

Jännä, että täällä tuntuu kaikki muut ravaavan vessassa myös öisin. Mulla tätä ei ole tapahtunut, ainakaan vielä... Käyn just ennen nukkumaan menoa ja sit heti herättyäni, mut välissä ei tarvi käydä, vaikka oon nyt lomalla nukkunu 9-10 tunnin unia. En kyl muista, et oisin esikoisestakaan joutunu ramppaamaan öisin. Mulla on varmaan joku superrakko :LOL:

Hehee, kello on jo yli puolenyön, joten rv 8+0 POKS POKS!!
 
MrsR: Joo, ei todellakaan auta mitkään tahdonvoimat, mentävä on! :D Vaikka vähän aikaa pystyiskin venyttään niin sitten tarviikin jo juosta!

Tige: Mulla taitaa suurin osa mamma kuteista olla just hennesiltä, en oo huomannu, et kukaan olisi niiden takia huomannu. Mutta lääkärinkin kans naureskeltiin, että aika läheinen saat olla, et toinen kehtaa kysyä, et ootko raskaana vai muuten vaan lihonu. :D

(.) Meinasin eilen oikein tyylikkäästi puhua itseni pussiin, oli kaverin lapsen synttärit ja huomasin etten ollu laittanu sormuksia. Tokasin vaan, et aamulla sormet niin turvoksissa etten oo viittiny laittaa, kaveri siihen heti, et jaa onko jotain kertomatta.. Sipsien syömisestä koitin jotain sopertaa, mutta ei tainnut silti huomata mun pientä ja valkoista :LOL:
Hain samalla kiepalla ne vaunut, ihan toimivilta vaikuttivat. :)
Huomenna on totuuden hetki, woi luoja kun mua jännittää!! Pitäkää mulle peukkuja, jooko? =) 11 on aika, mut aamusti jo lähetään kun kipataan noi murut mummulaan. Ja ostoksilla käydään, et iltapäivällä vasta takas. :)

Äiti maa & Usko 11+1
 
Neiti81:lle ja sannak82:lle tsemppiä pahaan oloon. Sannak82 kaipaili vinkkiä pahanolon tainnuttamiseen ja sellaisesta olen haaveillut minäkin. Mulla se on yleensä pahimmillaan aamusta iltapäivään ja sitten taas alkuillasta eteenpäin. Eli siinä kello 12-17 välillä saattaa olla ihan ok olo enkä (välttämättä) oksenna. Mutta ei sitä etukäteen tiedä. Ja nyt oon taas öisinkin herännyt oksemaan. Olen syönyt Gefilus-keittoja (mustikka-vadelma keittoa esim), kun niitä nuo työterveyshoitsut suosittelivat, mutta en ole huomannu niistäkään mitään erityistä apua. Hapankorppuja, jogurttia (tässä raskausaikana olen syönyt välillä jopa jonkin verran sokeroituja jogurtteja ja viilejä, mutta yritän pitää ne minimissä, kun eivät ole kovin terveellisiä ja paremmin taas maistuu tavallinen, maustamaton jogurtti) ja appelsiinimehua. Tähän saakka olen saanut syötyäkin ja osa pysyy sisällä, mutta nyt on ollut muutama päivä niin, että mikään ei maistu. Sitä vaan tuijottaa jääkaappiin ja miettii, että mitähän saisi väkisin syötyä edes vähän. Pikkusen olen jo henkisesti varautunut siihen, että tämä ei ehkä lopukaan tässä parin viikon sisällä. Mies ehdotti jo, että alan pitää päiväkirjaa tästä pahasta olosta ja luen sitä sitten lapselle ja syyllistän. :LOL: "Näin paljon olen joutunut kärsimään sinun takiasi." :LOL:

Äiti maalle tsemppiä maanantaille!

Tervetuloa uusille!

Janon tunteesta en osaa sanoa janottaako enempää kuin normaalisti. Minä olen vähän huono juomaan muutenkin, mutta nyt oon yrittänyt vähän tsempata. Vessassa joudun käymään öisinkin (mitä en tehnyt ennen raskautta IKINÄ), mutta en ihan joka yö. Tietty jos siellä vessassa tulee käytyä muilla asioilla, niin tulee se pissattuakin samalla.

Ai, minun mielestäni nuo Maarit*ilta kysytyt kysymykset noin yleensä ovat ihan relevantteja, tietty vähän oudoltahan ne suurimman osan kohdalla tuntuu (kun on ollut vuosikausia naimisissa jne), mutta mistäpä se terkka sitä tietäisi. Eihän se tavatonta tässä maassa ole, että lapsia tulee suunnittelematta ja sisarpuoliakin on olemassa. Meiltä ei kysytty, kun alkumetreillä kävi ilmi, että inssillä alkuun saatu lapsi (ne nyt yleensä ovat toivottuja :p) ja lapsiahan ei ole, mutta mies vastasi itse kysymykseen, milloin on edellinen raskaus (km) ollu.

Meillä on torstaina ultra, jee!

Kylläpä näyttää tulevan kaunis päivä: aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Mukavaa sunnuntaita mammat!

P-L 11+1
 
tervetuloa uusille! :)

maaritille minustakin noi on ihan normi kysymyksiä ja voihan olla että koska teillä nuorin on vasta 9kk niin sen pienen ikäeronkin takia kysyivät et onks toivottu.

kusella ravaamisesta täällä kans ravataan öisin 2-3kertaa silmät kiinni ja viime raskaudessa keksin kiinnittää meiän makkarin vessaan pienen ledi valon seinään joka antaa minimaalisesti valoa ja toimii pattereilla. Tosi kätevä sysi pimeessä yössä. Kerran meinasin tätä valoa ennen pissiä wc-pöntön kannen päälle kun mies oli sen vahingossa läväyttänyt kiinni ja minä könysin silmät kiinni yöllä unenpöpperössä pöntölle:LOL:

h&m mä kans tunnistan noita mamma vaatteita enkä kaheesti tykkää niistä aika laadutonta halppiskamaa. netistä tilailin viimeks tosi kivoja vaatteita ja niin aattelin tehdä nytkin sitten kun aika koittaa, eli 5-6 raskauskuukausilla.

Täällä palailtiin aamuvirkkuna kympin lenkiltä ja ai että teki hyvää kun sai mennä ilman rattaita! Mies kun on kotona niin pääsen aasmulenkeille ilman muksua ja se on niin ihanaa ja rauhaisaa :) Nyt mars mars mansikoita keräämään ja syömään. ihanaa sunnuntaita kaikille!

taikamaailma 8+1
 
Joo vessassa ravataan öisin täälläkin ja kunto kasvaa ku yläkertaan ei oo viel tehty vessaa ni sieltä sit alas ja ylös;)

Illalla jo taas säikyin ku alaselkää koski sika kovin ja säteili mahaan mut ehkä se sit vaan on normaalia!

äitx2 ja riesa rv 9+5
 
Uusille Tervetuloa :).

Vessassa tarvii yöllä munkin käydä. Viime yönä oli pitkästä aikaa niin etten käyny, aamulla olikin melkonen kupla ottassa :LOL:. Mulla monesti käy iltasella niin että juon melko paljon ja se jo pissattaa ekstraa. Sitä aikaa odotellessa kun saa ravata 4-6 kertaa yössä vessassa....

Maarit kyllä meilläkin aika tarkkaan kyseltiin kaikkee, varmaan kuuluu ekalle kerralle tietyt kysymykset. Mulla neuvolatäti kysyi miten isovanhemmat on suhtautunu.

Piia-Liisa, mulla kesti pahoinvointi viimeks viikolle 16+... Siihen oon nytkin asennoitunu et menee. Mulla ei tosin noin pahaa et joutuisin ykäilemään hirveesti. Tasanen öllötys ja se on pahinta illalla.

(.)Meillä ois tänään juhlat edessä. Mulla on melko tiukka mekko ja saattaa paljastaa tän odotuksen, ei maha sitten mitään. En näitä juhlia varten ruennu ostaa uusia vaatteita. Kiva kuitenkin kun saa laittaa ittensä ja pukeutuu vähän paremmin.
Illalla tai viimeistään aamusti lähetään mökkeilee pariks päiväks koko perhe kavereiden mökille. Osa tavaroista on jo pakattukkin. Aika menee siellä varmaan nopsaan ja torstaina iltapäivästä ultraan!!

Selis ja wotwot 10+6
 
Hellurei!

Minäkin juoksen vessassa kaikki yöt, vähän päivätkin :D Joka toinen päivä tuntuu olevan hyvä olo ja joka toinen huono. Jos aamu on hyvä, ilta on melko varmasti huono :( Viikon päästä olisi kaverin häät, saapa nähdä mitä siitäkin tulee...

Nyt ei jaksa kirjoitella enempiä tällä erää, pitää paneutua vaikka huomenna paremmin asioihin, taistellut tämän tietokoneenkin kanssa taas :/

Viivi+Tiiti tasan 10 :)
 
Ensari84, MammiMörö ja punakukka tervetuloa joukkoon! Jos unohdin jonkun henk.koht mainita, pahoittelut. Meitä on jo ihan hirveästi mikä tietysti on hienoa! =)

Neiti-81, sannak82 ja Piia-Liisa koittakaa kestää! :hug: Ei se paha olo ja oksentaminen (yleensä) koko raskautta kestä.

Taikamaailma, wow! 10 lenkki heti aamusta! kävitkö ihan juoksemassa vai kävelemässä?

Kivoja juhlia Selis!

Yöllä vessassa käyminen on nyt myös tullut meikäläisen riesaksi. Muuten kuin raskaana ollessa mun ei tartte käydä vessassa ja vaikka yöllä heräisinkin vessahätään pystyn kääntämään kylkeä ja menemään vessaan vasta aamulla herätessä. Mutta nyt ei sellanen kyllä onnistu millään. Ja mä luulen, etten edes juo tarpeeksi enkä varsinkaan illalla yleensä paljoa juo, ehkä lasin maitoa iltapalan kanssa.

Mä en muista et multa ois kysytty neuvolassa ekaa odottaessa et onko toivottu. Voi tietty olla etten vaan muista sellasta kysymystä. Katotaan kysytäänkö tiistaina kun mulla on eka neuvola, iik! Mun on muuten pakko ottaa 2v esikoinen mukaan neuvolaan, kun mies on taas reissuhommissa. Mitäköhän siitäkin tulee... Kaveri kun on melkoisen vilkas ja omapäinen. Eli jos esim. ei halua olla siellä huoneessa, parhaimmassa tapauksessa rupee yrittää ulos ja pahimmassa alkaa vinkua, itkeä ja kiljua... Oletteko te muut ottaneet lapsia mukaan neuvolakäynneille?

Me ei olla vieläkään kerrottu isovanhemmille. Koko ajan tekis mieli, mut sitten kun välillä on niin epäuskoinen olo koko raskauden suhteen en oo halunnut. Toisaalta jos jotain pahaa tapahtuis, olishan se sitten kiva saada tukea muiltakin kuin vaan mieheltä ja niiltä muutamalta kaverilta jotka tietää. Ja sitäpaitsi, kyllä tää vessassa ravaaminen ja pikkunäppyjen ilmestyminen rintakehään sekä herkästi turpoava vatsa nyt kertoo että jotain siellä vatsassa on mikä tän aiheuttaa. ;)

Mammavaatteita en esikoisen odotuksen aikaan päässyt paljon käyttämään, kun oli niin pieni maha että tavalliset T-paidat meni päälle. Yhdet mammafarkut mulla oli/on ja nekin puin päälle ekan kerran vasta jossain rv25 tienoilla!

Rentouttavaa sunnuntaita mammat!

Elsiliini 7+3
 
Elsiliini: Kyllä mulla on lapset ollu monta kertaa mukana äitiysneuvolassa ja lasten neuvoloissa. Esikoinen pelkäs aina kun sydänääniä kuunneltiin mutta täti aina nosti hänet mun kainaloon niin oli rauhassa sitten siinä. Joskus mulla on ollu askit rusinoita mukana ja meillä ainakin sieltä huoneesta löytyy leluja mitä katsella. :)

Tää kävi kans aamulla heti rattailemassa :) Tosin pitkää lenkkiä ei sitten tehty kun pätkän matkaa oltiin päästy niin tottakai se pissahätä yllätti :kieh: En sitten kyykkimäänkään viittiny ruveta :D

Oli sitten pakko poiketa kaupasta hakeen luostari juustoa ja ben & jerrys jädee :p
 
Toivottu raskaus /epäasialliset kysymykset: Kun ikää on sekin verran paljon kuin minulla (38v.) ja lapsia 4, niin vaikea uskoa, että kukaan varaa äitiysneuvolaan aikaa haluamatta pitää lasta oli raskaus suunniteltu tai yllätys. Muutenkaan tänä päivänä ei minusta voi puhua ei toivotuista raskauksista, kun kenenkään ei ole pakko pitää lasta. Raskaus voi olla suunnittelmaton, mutta ei toivottu on minusta niin negatiivisesti sanottu ainakin senkin verran vieraan kuin neuvolatädin taholta, ettei ole soveliasta. Itse olin puulla päähän lyöty tätsyn kysymyksistä, kun ei kukaan koskaan ole aikaisimmissa raskauksissa olettanut raskauksien olevan mitään muuta kuin toivottuja ja isän olevan aviomieheni (sehän on tieto, joka heillä näkyy).
Kovasti tuntui olevan pahoillaan siitä, ettei ollut aiheellista kartoittaa alkoholin käyttöä perheessämme, kun sanoin ettei meillä juoda lainkaan. Huomasi, että teki mieli kysyä onko ongelmia alkoholin suhteen, mutta eipä antanut hermot sillä periksi kysyä sitä =D
Olisi varmasti ollut pettymys sille sekin vastaus.

Ultraan menijöille peukutuksia! Toivottavasti näkymät ovat oikeanlaiset =)

Pahaolo vaivaa öisin, kun syömisiin tulee pidempi paussi. Olenkin joutunut useampana yönä nousemaan syömään yöllä.
Aamulla vedin herneen nenään huushollin siisteydestä ja valjastin lapsetkin ekaa kertaa kunnon siivoustalkoisiin. Nyt on lattiat jynssätty, jalkalistat pesty, seinistä sormen jäljet poistettu, keittiön kaapit pesty ja parittomat sukat käyty lävitse ja kaikki lasten toimesta. Kyllä kannattaa tehdä monta lasta, hah hah haaa!
Vielä pitää siivoillla itse keittiötä lisää ja järkätä vähän kaappeja. Kumma miten likaiseksi kaapit ja laatikot menee ihan itsekseen.

Maarit ja Hattivatti 9+6
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Mukavaa, etten ole yksin tämän vessahulluuteni kanssa. :D Mulla se vessakäyntien määrä yöllä on aika iso, koska heräilen jostain syystä aamuyöstä useaan kertaan. Viime yönä kävin vain kerran veskissä viiden aikaan. Jee! Mut sitten olikin kupla otsassa kymmenen aikaan. :D

Paljastettiin raskaus nyt sitten miehenkin vanhemmille - tää kun ei enää kauaa salassa pysy. Viime viikolla töissä jo huomasin, että pari kertaa tönäisin mahallani asiakasta käsivarteen/olkapäähän. Loput saavat tietää sitten joskus, kun sen aika on. Nyt siis ihan lähipiiri tietää kaikki. :)

Juomisesta juon yleensäkin melko paljon nesteitä eli aika samalla määrällä menen kuin ennenkin - vettä, mehuja ja piimää. Piimä on ainoa, joka rauhoittaa vatsaa riittävästi eikä refluksi vaivaa niin paljon kuin yleensä. Mieluummin siis piimää kuin jatkuvasti Rennietä. :D

(.) Ootan kuin kuuta nousevaa velipoikaa saapuvaksi kaupungista - sieltä tulee El Macoja, joita olen himoinnut noin kolme päivää. :LOL: Olot ovat siis ihan ok, väsymys on toki kova, mutta ymmärsinkin, että seuraavat viikot voivat olla kovin väsymyksen täyteisiä. :) Eli kroppaa kuunnellen tehdään, mitä voidaan. Onneksi on huominen ja ylihuominen vapaata ainakin. :) Kolme viikkoa ultraan, viikko verikokeisiin ja neuvolakäynti nummero kakkoseen. Viikon päästä on jo neljäsosa raskaudesta takana...
Leppoisaa sunnuntaita helmimahankasvattajille!

MrsR&MrR ja pikkuärrä 9+0 POKS
 
Mua nauratti ihan ääneen tuo Maarit*in siivouspäivä. Pitääköhän meidänkin yrittää hankkia useampi lapsi, että tulisi edes joskus jalkalistat pestyä?? :LOL:

Mä täytin jonkun alkoholinkäyttökyselyn neuvolassa, mutta se oli kovin helppo. Laitoin vaan ensimmäiseen kysymykseen "en käytä" ja se oli siinä. :) Tuli muutes mieleen, että moni on tainnut mainita, että on saanut kaikenlaista opaskirjasta neuvolasta. Minusta tuntui, että niitä prosyyreitä tuli aika vähän. Yksi "opas" ja yksi paperinivaska seuloista, yksi paperi kielletyistä ruoista ja yksi paperi liikkumisesta. Ei muuta. Ootteko saanut enemmän? Ja mua ärsytti, kun se äitiyskortin kotelo oli sellainen ruma mainosläpyskä. Muistan, et omalla äidillä oli minusta ja siskosta sellaiset nätit, kai niissäkin oli pankin logot, mutta takana ihan pienellä. Pitää varmaan tuunata se kotelo...

P-L
 
Piia-Liisa: Juu, mä ainakin oon saanu tommosen vau.fi:n kirjan vauvan odotus. Siinä on joka viikosta pieni info pläjäys ja muutenkin paljon kaikkia käytännön ohjeita. 178 sivua ja isällekkin oma puolensa :D. Ompa tosi kurjaa jos kaikki odottajat ei saa, mä kun olisin kaikista saanu, mutten ole ottanut kun esikoisesta ja nyt. Musta tota on mukava lukea.
Mun nla kortin kannet on kans ihan tylsimykset..:x Tääl ei kyllä koskaan oo mitenkään upeat olleet, mutta nyt extra rumat. Taidan ottaa ne vanhat käyttöön ennemmin.

Maarit*: Mua kans kummastuttaa kuka meillä juurikin keittiössä laatikot saa epäjärjestykseen alta nanon.. Lattiat kaipaa pesua meilläkin, mutta vasta mattopyykin jälkeen suon enemmän ajatusta siihen puuhaan..
 
Piia-Liisa mä sain kyllä aikamoisen nivaskan noita lippulappuja - ehkä kivoin toi vau.fi:n odotusajan opus äidille ja isälle, johon saa kirjoitella omiaankin (tuntemuksia ja sen sellaisia). Ja se dvd tuli meillekin, tietysti noista seulonnoista sun muista läpyskät ja ruokajutuista omansa. Sinänsä aika jännä, kun etkös sinäkin kuulu KSSHP:n piiriin? Jospa saat loput seuraavilla käynneillä, kun ilmeisesti joskus nuo eepokset ja opukset pääsevät loppumaan joistain neuvoloista. :) Ja mustakin toi äitiyskortin suojus on karmee, Multitabsin joku mainosläpyskä. Yök.

Alkoholinkäytön testi oli itsellekin helppo, käytän kyllä, mutta todella todella harvoin enkä usein edes juo paria lonkeroa enempää. Ehkä pahimpana itselle on ruokakielloista se graavilohi... :D eräs ystävä on myös sushin suuri ystävä ja sanoikin, että se olisi hänelle hankalinta raskaudessa - jättää sushi syömättä. :)

Mammavaatteista tuli mieleen, että mistä yleensä niitä ostatte? Kaupat, nettikaupat? Itse olen katsellut Gapin ja Asoksen sivuilta jonkin verran, ja itseasiassa parit mammaleggarit tilasin jo henkkamaukalta (paketti oliskin jo muuten postissa). Mä kun olen valmiiksi rintava (kuten jotkut voivat muistaa suuresta tissikeskustelusta) ja muutenkin pyöreä (tai siis pehmeä :D ) niin vaatteet saa olla kookkaita ja joustavia, pääasiassa siis menee kokojen 42-44 välillä. Ja joudun todennäköisesti ostamaan työvaatevarastoakin raskauden ajaksi, kun ne karvanpätkät on piruja, vaikka kuivausrumpu kyllä jonkin verran auttaa niistä eroon pääsyssä.

(.) El Macot on syntisen hyviä. :LOL: Ja jäätee.
 
Oudot kysymykset saattaa tietty liittyä siihen, että perinnölliset sairaudet pitää kartoittaa uudelleen jos kumppani on vaihtunut? Muuta syytä en kyllä keksi miksi sellainen kysymys tulisi esittää :saint: (Mulla siis ainakin kyseltiin koko suvun sairausrasitteita aikanaan, ja nytkin kun lääkäri on eri tämän kakkosraskauden kanssa) Toivotusta raskaudesta ne kyseli ekan aikana, tämän toisen kanssa ei, mutta piti kyllä "nopeana" toimintana kun toinen on tuloillaan JO ja esikoinen on 2 vuotta... hmm..


Valvoin sitten viime yönä ihan yllättäin klo 4-6.30 netissä surffaillen ja miehen ja lapsen tuhinaa kuunnellen. Todella rasittavaa olla pirteänä hereillä 4 tunnin unien jälkeen kun tietää että aamulla on meno!

Vessassa en joudu ravaamaan vaan laitan taka-alalle vessajuoksut edelleen ja koetan saada uudelleen unta.. kyllä sekin aika tulee kun saa juosta.

Koetin tänään ekaa kertaa vanhoja äitiyshousuja ja jalkaahan ne ainakin kotona nyt jäi :LOL: Tosi mukavat onkin! Kyllä taidan silti vielä normaaleja housuja käyttää tuolla liikenteessä.

Miten orjallisesti syötte raskausmultivitoja ja muita vitamiineja?

Itselläni on ikävä tilanne, kun maassa jossa asun ei ole monivitamiineja (raskauden aikaankaan!) joissa ei olisi A-vitamiinia :( Joudun syömään useampaa muuta vitamiinia että saan edes jotain (foolihappo) kun en voi monivitamiineja ottaa. Onkohan tämä A-vitamiinikielto miten yleinen maailmalla kun ei täällä kukaan ole siitä kuullut.

Hyviä vointeja kaikille,

IhanaOmena 9+6
 
Heippa! Olen aiemmin kirjoitellut tuolla lapsettomuus puolella mut nyt yritän rohkaista itseni ja kirjoittaa tänne :) 1. tulossa IVF hoidolla, laskettu aika 19.2.12 ja TYKS sairaalana.Mulla on ollut koko ajan kovia vatsa kipuja. Mulla on paha endometrioosi, niin en tiedä johtuuko kivut siitä. Para-Tabs:ia oon joutunu syömään joka päivä. Ar ultrassa näkyi alkio kohdussa ja syke mutta alkio oli huonosti mitattavissa. Lääkärinä oli joku harjoitteleva lääkäri et toivottavasti syy huonoon näkyvyyteen on kokemattomuus :)

Pakko kysyä teiltä muilta että onko miehillänne ollut jotain kriisiä raskautumisenne jälkeen? Mun mies on täysin kriisissä ja tukea raskauteen en juurikaan saa :( En tiedä onko syynä pelko kun keinotekoisesti on raskaaksi tultu vai mikä, mutta kyllä se ahdistaa suunnattomasti kun on yksin tämän raskauden kanssa.

Mulla eka neuvola kahden päivän päästä ja nt-uä 2.8, joihin tulen menemään yksin tämän kriiseilyn vuoksi. Toivon, että kaikki edelleen hyvin, kun tämä raskaaksi tuleminen on muutenkin niin vaikeaa.
 
Emppu2012 tervetuloa joukkoon ja paljon onnea plussasta! :heart: En aio sokerikuorruttaa yhtään, oli tuo munkin mieheni aika järkyttynyt aluksi - siis ihan kunnolla järkyttynyt. Meni muutama viikko ennen kuin osasi kertoa tuntemuksistaan. Järkytys johtui lähinnä siitä, että kaikki tapahtui kovin nopeasti - suunnitellusti, mutta nopeasti. Tulihan se itsellekin äkkiä ja yllättäin, mutta onnellisuus oli päällimmäisenä koko ajan. Siispä annoin miehelle aikaa kerätä ajatuksiaan ja tunteitaan, pulputin omat tuntemukseni parhaalle ystävälleni sinä aikana. :) Nyt mies on ihan täysillä mukana ja kovin onnellinen tilanteesta - on jopa oma-aloitteisesti kertonut vauvauutiset omille vanhemmilleen ja yhdelle ystävälleen.
Joskus se vie aikaa totuttautua siihen, että elämään tulee ISO ja MERKITTÄVÄ muutos - me naiset elämme sitä päivittäin, tunnemme muutokset kehossa jne. mutta miehille se on epätodellista, kunnes näkevät konkreettisesti.
Ehkä kuitenkin kannattaa yrittää houkutella mukaan sinne ultraan, niin tilanne olisi totisempi. Voihan olla, että miehesi pelkää menetystä eikä uskalla heittäytyä mukaan liikaa... Rankkoja nämä asiat ovat miehillekin, mutta naiset ovat luonnollisista syistä isommin keskiössä, mitä raskauksiin tulee.

Tsemppiä kovasti ja eiköhän miehesi ole pian tukena sekä turvana, täysillä mukana! :hug:
 
Emppu tervetuloa! Mulla on kans ivf-raskaus ja la samana päivänä kun sulla ja myös np-ultra 2.8 =)

Mä peesaan MrsR siinä että koita saada miehesi mukaan sinne ultraan. Meillä ainakin esikoisen kohdalla se Np-ultra nimenomaan konkretisoi asian miehelle ja tippa linssissä siellä katteli poikasta. Se kun on silloin jo ihan pienen vauvan näköinen eikä katkarapu jolla sydän lyö, kuten ar-ultrassa.

Ja meillä oli ar-ultrassa myös viikolla 7+2 huono näkyvyys ja mitat vastasivatkin vain 6+5 kokoa ollen 7.7mm. Mutta lääkäri totesi että kuvakulma on tosi huono. Tähän olen luottanut matkan varrella. Tosin sorruin tänään tilaamaan näytöllisen dopplerin ;D. Esikosta en sitä tilannut mutta nyt sorruin. Saa kai sen sitten myytyä eteenpäin kuitenkin.

Tsemppiä matkaan!!

Napsuneiti ja pikkutyyppi 8+5 <3
 
J+
Naistenklinikka (hki) menee kätilöni mukaan alkuvuodesta heti remppaan. Eli kättärillä lienee tungosta sitten. Toki lisäävät lisähuoneita. Kannattaa kuitenkin varautua siihen että voi pidemmällekkin joutua synnyttämään.

Alavatsan kipuilu tailähinnä oikeallapuolella nivusessakin. Ihme kyllä seksi auttoi ja piti julmimmat vihlaissut ja jomotukset poissa. Nyt jo palas takaisin. :D

Ruoka aah, nam nam, omnom... Ei voi olla 4h pidempään syömättä. Nytkin lihapullat uunissa. Yölläkin joutuu wc:n jälkeen käymään jääkaapilla. Heräsin aamulla sohvasta myslipatukan paperi kourassa. Normaaliako :LOL:

(.) huomenna töihin 3,5viikon lomailun jälkeen. Jaiks, otetaan iisisti :)
 

Yhteistyössä