HELMIKUUN HELMET 2013 *heinäkuu*

åmena
Ultrassa käyty ja viimeisten (ja samalla ainoitten) menkkojen mukaan laskettu 1.2 muuttui. Uusi laskettuaika on siis 12.2.2013 Oon huono kirjoittelemaan tällaisille palstoille kun en joka päivä ehdi/jaksa käydä lukemassa juttuja niin ehtii tulla niin paljon tekstiä käyntien välissä etten jaksa kaikkea lukea. Huomasin tuolta ensimmäiseltä sivulta että täällä on muitakin TURKULAISIA, jos jotakuta kiinnostaa niin olisi kiva tutustua :) Olen 25v, kolmas muksu tulossa.

Åmena
 
Heissan!

Pahoittelut kovasti kaikille menetyksen kokeneille :hug:

Alkaa olo olemaan kohta pelottavan normaali, lievää iltapäivä kuvotusta, mutta eipä juuri muuta, rinnatkin on rauhoittuneet alusta, alkuun heräsin yölläkin siihen kun käänsin kylkeä.
Kait sitä pitäisi lähteä mammavaate ostoksille, ei mahdu kuin yhdet collarit jalkaan ja nää menee varmaan kohta puhki kun ovat töissä ja kotona koko ajan jalassa :LOL:

Miesystävän vanhimmalle tytölle(10v) kerrottiin eilen että tulee pikkusisko tai veli, kaksi nuorempaa ei vielä tiedä, hän kyllä otti asian hienosti jopa kysyi mitä sitten jos tulee keskenmeno, selitettiin että joskus luonto päättää niin että pikkuinen ei ole elinkelpoinen ja että sekin kuuluu osana elämään. Tänään ollaan sitten paljon juteltu kun ollaan oltu kahden kesken tulevasta vauvasta, missä se nukkuu, yms. Kerroin tytölle että vaikka nyt tuleekin minulle ensimmäinen "oma" vauva he kaikki kolme ovat yhtä tärkeitä, niin kuin tähänkin asti. Pitää kuulemma mennä ostamaan hänelle sitten peltorit kaupasta, että hän saa nukuttua, kun tullaan vauvan kanssa kotiin :LOL:

Huomenna olisi ensimmäinen neuvola. Saapi nähdä mitä siellä sitten tapahtuu.

Mukavaa sunnuntaipäivän jatkoa masuille :heart:

Päksyli+Pikkumyy 10+4
 
Huomenna olis sitten h-hetki heti aamusta.. Ja jännitys on aivan sanoin kuvaamatonta! Mitä jos siellä ei näykkään ketään tai mitä jos jokin on hullusti. Mitä jos, mitä jos.. Turha sitä varmaan etukäteen on panikoida, en vaan voi itelle mitään.
Pahoinvointi oli jo poissa 2-3 viikkoa, mutta perjantaina sitten tulikin taas paluu todellisuuteen :S mikään ei taas pysy sisällä eikä mitään tee mieli syödä, nälkä on jatkuvasti mutta kaikki ruoka kuvottaa. Josko se helpottaisi taas jossain vaiheessa.. Huoh.
Sokerirasitukseen olis mentävä kolmen viikon päästä, mietin jo että voiskohan siitä kieltäytyä. Oon niin kovin piikkikammoinen ettei kovin huvita alkaa kotona mittailemaan, olen siis varma että jään kiinni arvoissa :p

Jaahas, jos sitä menis vaikka tuijottelemaan jääkaapin sisältöä taas vaihteeksi :D

Norpu& masuasukki 11+5
 
Hei,

Pitkästä aikaa kirjoittelen. On ollut jatkuva huono olo, ettei ole paljon innostanut mikään viimeiseen kuukauteen. Oksennellut en juurikaan ole, mutta koko ajan on huono olo (ei mitään aamupahoinvointia). Nyt ehkä hieman helpottanut, mutta tilalle tuli sitten kesäflunssa. Vali, vali, mutta on ihana olla raskaana.

Np-ultrassakin kävin, ja kaikki hyvin. Yksi pieni vauvanalku mahassa. Itsehän en käynyt varhaisultrassa, eli aika paljon jännitti mahtaako olla mahassa mitään. Ultran jälkeen sitten luovutin ja vaihdoin mammahousut jalkaan. Ja on kyllä huomattavasti mukavampi olo. Suosittelen lämpimästi. Välillä tuntui, että tulee ihan pahaolo jos siitä kun housut kiristää. Mulla tosin maha onkin ihan iso jo, pullahti tän tokan kanssa niin nopeasti.

Sokerirasitukseen ei tarttekaan mennä, kun viimeksi ei ollut mitään ongelmia. Toivottavasti tämä raskaus menee kanssa yhtä hyvin kuin viimeksi.

Wengen, 11+3
 
Norpulle onnea huomiseen ultraan! Eiköhäns iellä kaikki ole kunnossa! Mun pitäisi kans sokerirasitus varata vielä elokuulle. En odota innolla. Mut ei auta. Viime raskaudessa mulla oli rd-diagnoosi, joten ennen viikkoa 16 on sinne rasitukseen mentävä.

Asuminen olitte siitä aiemmin jutelleet. Meidän ei tartte rempata mitään. Ollaan 6v asuttu itse rakennetussa talossa jossa makkareita on kolme. Ainoa miinus on että kaks makkaria on eri kerroksessa kun ns. "vanhempien makkari". Muutama vuosi nukutaan siis samassa kerroksessa kun poikanen. Ja jatkossa varmaan on lapsilla yhteinen unihuone ja leikkihuone. Ainakin näin on nyt suunnitelmissa, mutta saa nähdä.

Napsis ja pikkutyyppi 9+5 <3
 
iao
Huomenta kaikille!
JA vettä tulee,taas :) no mulla alkaa tänään työt joten ei niin hirveesti haittaa ;)

Asumisesta on ollut puhetta,meillä on omakotitalo ja suunnitteilla olisi tehdä takkahuoneesta meidän makkari.. sitten joskus :)

Norpulle tsempit ultraan =)

Univaikeudet alkaa taas.. jos johonkin herään yöllä niin on tosi vaikeeta saada unenpäästä enään kiinni ja vielä kun siellä vessassa pitää ravata.. no ei oo enään kun puoli vuotta jäljellä :D

Nyt kahville ja valmistautuu töihin,hauskaa viikkoa kaikille!

Iao ja Sintti 11+4
 
Huomenet :)

Wengen Sama oli mulla, en ar-ultrassa käynyt ja voi jessus kun se np-ultra jännitti. Varsinkin kun kaikki 3 edellistä raskautta on suht samalla kaavalla mennyt ja tässä muutama poikkeus niin mähän olin olevinani ihan varma ettei ketään oo. Mies vaan meinas, ettet sä nyt ihan tyhjästä oksentele ja rötvää sohvalla :D Toivottavasti flunssasi häipyy äkkiä niin pitkälle kun pippuri kasvaa ja pahoinvointikin voisi jo loppua :)

norpulle myös tsempitykset :)

(.) Mun särkee taas päätä :( Voi änkeröinen sentään. Tarvii ajella apteekin kautta kun lääkekaapissa ei kyllä ihan tähän hätään lääkettä ole..
Kirppari kiekkaa ajattelin sadepäivän kunniaksi lasten kanssa tehdä. Lomakin loppui, mutta vielä ei ole työt alkanu. Kun pph:n sijainen on, niin eipä se alkaminen ihan niin sanottua ole, mutta eiköhän kk:n sisällä pääse taas leivän syrjästä kii :)

Äiti maa & Usko 12+2
 
Maarit* No ihan totta, mä oon miettiny ihan samaa. Todella monta km:ää kyllä ollu. Mun vaikuttaa sekin, että kun aiemmin olin tolla kuumeilijoiden pinossa niin lähes kaikki jotka sieltä ensin plussasivat, joutuivatkin sinne palaamaan : / Jossain määrin ajattelin, ettei minuakaan kyllä onnista.
Sen helmikuisen keskenmenon kanssa en onneksi edes mihinkään odotuspinkkaan ilmottaunut.
Nyt todellakin toivotaan, että kaikilla menisi loppuun asti hyvin.
 
Tervetuloa uusille! Ja isot halaukset menetyksen kohdanneille. :hug:

Mua nauratti tuo ajatus, että lapsiperheen pitäisi asua mieluummin kolmiossa kuin kaksiossa. Me asumme kyllä kolmiossa, mutta ei vauvalla/lapsella ole asiaa tähän toiseen huoneeseen. Täällä opiskellaan, harrastetaan ja tehdään hommia. Vauva nukkuu meidän sängyssä alkuun ja samaan huoneeseenkin mahtuu sänky. Katsotaan sitten, kun kasvaa, että milloin se oma huone tulee ajankohtaiseksi. Alakerran vessa pitäisi rempata (riippumatta vauvasta), ehkä joskus kesäloman jälkeen. Siihen nyt ei mene kuin viikonloppu, onneksi.


Ja mikä munavoi innostus nyt on menossa?! En ollut pariin päivään edes käynyt täällä, mutta toissapäivänä teki mahdottomasti munavoita mieli...

Ensari84, oliko lääkäri määränny sulle tota ibuprofeiinia selkäsärkyyn? Sitähän ei saisi pääsääntöisesti syödä raskaana ollessa. Ja varovainen olisin mobilatin käytönkin kanssa. Toivottavasti särkysi laantuu.

Mulla on ollut jo useampi päivä oksentamatta (olikohan niitä kolme) ja muutenkin olen ollut virkeämpi. Tänä aamuna tosin oli taas melko huono olo ja kävin pönttöä halailemassa. Mutta eiköhän tämä paha olo ole nyt poispäin menossa. Kohta alkaa se kuuluisa virkeä keskiraskaus!

Töissä ei kukaan sanonut vatsasta mitään. Yksi nainen kahvitauolla vähän mittaili sivusilmillä vatsaani (huomasin!), mutta ei sanonut mitään. :LOL: Mulla on aika paljon tollaisia kolmekymppisiä miehiä työkavereina ja ne saattaa olla joskus ihan puusilmiä. Huomaavat varmaan sitten, kun törmään isolla mahallani niihin joskus joulun alla!

P-L 12+6
 
Viiville piti vielä sanoa, että toivon mukaan lapset palaavat normaaliruotuun tuon alun jälkeen. Minä pidän päiväkoteja vähän ahdistavina paikkoina (tämä on henkilökohtainen mielipiteeni eikä mikään syytös vanhempia kohtaan, joiden lapset ovat päiväkodissa). Liikaa lapsia ja liian vähän hoitajia (usein). Mutta oletteko miettineet tätä: päiväkodissa lapset oppivat kiroilemaan ja kaikenmaailman koiruuksia. Kenenkään kullanmuru ei osaa niitä ennen päiväkotiin menoa. Looginen johtopäätös, päiväkotien työntekijät opettavat lapset kiroilemaan. (haha, olipa hyvä vitsi! :LOL: )

Minä olen iän myötä laantunut hyvin leppoisaksi ihmiseksi, raivoan (miehelleni) muutaman kerran vuodessa jossain hormonimyrskyissä. Eikä tämä raskaus ole oloani heilauttanut. Itkuherkkä (telkkariohjelmat!) olen muutenkin, ja siinäkin samoilla mennään. Mutta viime viikolla eräs päivä sanoin ruokapöydässä rauhallisella äänellä, että olen aivan raivoissani. Ja se oli ihan totta. Ei ole tollaista ollut ikinä. Hirveä raivontunne (ei mitään kohtaan), mutta se ei purkautunut miksikään. Olin sitten rauhallisesti raivoissani. Olihan se niin absurdi tilanne, että lopulta purkautui nauruun.

vielä P-L
 
Hei kaikille!

Meillä oli tänään np-ultra, ja kyllä siellä pieni kaveri makoili. Ultraaja käski yskäisemään, että saisi niskaturvotuksen vauvasta mitattua, niin tämäpä pyörähti kyljelleen ja heilautti meille ärtyneen oloisesti kättä: "elkee häiritkö!" :). Vauveli oli muutaman päivän vanhempi (kuukautisten mukaan mulla olisi vasta 6. päivä la, mutta oviksen mukaan itse laskeskelin 4.2.), eli ihan oikea la vaikuttaisi olevan 2.2. Mutta kun ei virallisesti muuteta niin ei, mutta itse vaihdan sen nyt silti ;). Eli L.O.V.E, nappikeiton laskettu aika vaihtui 2.2.!

Kauheasti tuli taas omaanapaa, mutta sallinette sen!

Kertokaas vielä kaikki, minkä ikäisiä teidän (mahdolliset) aikaisemmat lapset on? Ei pysty millään kaikilta niitä muistamaan, mutta kiinnostaa tietää! :) Meillä on siis esikoinen kuopuksen syntyessä ainakin oletettavasti 3v4kk.

Entä onko teillä ollut tyttö- tai poikaoloja tai toiveita sukupuolen suhteen? Tätäkin varmaan jo vähän käsitelty, mutta ajattelin nyt suoremmin tätäkin asiaa kysellä vielä. Me siis molemmat toivoisimme tyttöä, mutta oletamme sen silti olevan poika.

Nappikeitto + uninen pikkunappi 12+2
 
Lasten iästä:
Mulla on esikoinen 8v4kk, kakkonen ihan juuri 7v, kuopus 9kk. kaikki siis tyttöjä, ja mitään toiveita tulokkaiden sukupuolista, kuhan ovat terveitä (kuullostaa niin kliseeltä, mutta mun tapauksessa tämä kyl oikeesti on ainoa toive joka mulla on), meillä siis kuopus on 1v3kk+ kun tuplat tulee.... :)

Ja kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille onnittelut :heart:

MARJISS ja muut huonompia uutisia saaneet :':)hug:


).(

Nyt on taas parempi olo!
jee jee :) Mulla kyl yleensä tuleeki vast iltapäivällä oikee hyperkamalat olot, mut nautitaan tästä :D

Huomenna ois sit eka neuvola ja mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää :) Itekki ihan ku ekaa kertaa menossa ku on taas erilainen raskaus :D

Sitä sais kuopuksenkin laittaa ihan just aamupäikkäreille :D Nyt se mussuttaa leivänmurusia tuossa vieressä :D

T:Neiti+ MasuMussuset 9+3
 
Hei mitenkäs tuo meni liikunnan kanssa, olenko oikeassa, että johonkin viikolle 20 asti saa tehdä melkeinpä mitä vaan? Mietin, kun itse ainakin olen touhunnut kaikenlaista, missä kohtu varmaankin joutuu puristuksiin (asentojen takia, välillä hyvin pitkäaikaisestikin), että onko sillä näillä viikoilla vielä merkitystä? Olen ajatellut, että sikiö ei vielä voisi joutua niin puristuksiin, vaikka makaisin mahallani, että siitä olisi vahinkoa. Ja mitä se puristuksiin joutuminen voi vauvalle aiheuttaa? Jotenkin järki sanoo, että kyllä se alkaa varmaan äitiäkin sattua ennen kuin sikiö on hengiltä litistetty, mutta onkohan näin?

Tässä jatkan siis tyhmien kysymysteni sarjaa:)
 
*HUOKAUS* ultrassa käyty ja siellä tuo tyyppi kovasti jumppasi <3 nyt voipi ehkä alkaa jo rentoutumaan hieman. Niskaturvotusta oli 1,1mm, kuulema ihan normaali? Eihän se mitään kuitenkaan kerro, veriseulojen tuloksia odotellaan viikon verran.
Yöllä en saanut nukutuksi kun niin kovin jännäilin, eikä aamulla mennyt ruokakaan alas. Nyt onkin jo valtava nälkä ja väsymys :D
Kiitos teidän, täällä himoitaan myös sitä munavoita :D sen vääntäminen siis ois ohjelmassa tänään..

La muuttui päivällä, eli uusi olis 4.2.2013

Norpu+masuasukki 12+0
 
Onnittelut kaikille hyviä uutisia np-ultrista saaneille :) Myöskin pahoittelut vielä joukosta tippuneille! :(

Ikäero: Meille tulee lapsille ikäeroa varmaankin n. 2vuotta 3kk. Tyttö siis nyt 1v8kk..
Toiveet: Mulla ei ole väliä kunhan tulee. Mies toivoo kuulemma poikaa :D.

Pahimmat olot varmaankin nyt kärsitty kun ei oo reiluun päivään tarvinnut oksentaa :). Maha alkaa olla jo melko pyöreä, laittaisin kuvankin mutta oon vähän huono noissa mahakuvien ottamisessa. Esikoista odottaessa ei tullut ikuistettua mahaa yhteenkään kuvaan edes vahingossa. Nyt ajattelin rohkaistua ja napsasta ainakin viiden viikon välein yhden, on sitten kiva muistella :D

Asumisesta: Asutaan rivitalo kolmiossa n.70 neliöö. Yksi huone oikeestaan tyhjillään, välillä käyn pölyt pyyhkimässä. Nukutaan siis tällä hetkellä kaikki yhdessä makkarissa. :D

Omppu ja pähkinä 10+2
 
Fb-ryhmään yritin tosiaan liittyä, mutta en saanut laitettua ollenkaan kaveripyyntöä, pelkän yv:n ja mitään ei oo kuulunut. Pistän sen fb;n temppuilujen piikkiin.

Norpu hyvä että ultrassa kaikki hyvin.

Pilkku_ liikuntaa saa harrastaa oman voinnin mukaan, mutta kontaktilajit ois varmaan hyvä jättää aikasemmin ettei masuasukki saa iskuja.

Åmena me asutaan täällä kolmenkymmenen kilsan päästä Turusta eli ei ihan turkulaisia olla.

(.)Eilen esikoinen synttäreillään kertoi että äidin masussa on vauva :heart:. Ihan innoissaan kaikki oli. Tietty vasta murto-osa ystävistä vasta tietää, mutta kyllä se tässä pian tulee ilmi. Varsinkin kun vatta kasvaa kokoajan lisää.
Väsymystä pukkaa kun oli eilen juhlissa ja pääsin vasta siinä kahden maissa nukkumaan |O. Nyt tulossa vielä synttärivieraita eikä pysty päikkäreitä vetää...

Selis ja wotwot 12+3
 
Viimeksi muokattu:
P-L:Mulla on ihan kauhea ahdistus pojan nyt alkavasta esikoulusta. Jotenkin semmonen olo, että heihei viaton lapsuus :( et se on menoa nyt. Meillähän ei lapset olo olleen kodin ulkopuolella virallisesti hoidossa koskaan. Mua hirvittää niin kauheesti. Noitakin ryhmässä vissiin 20 ja 2 ohjaajaa. Voi apua.

Nappikeitto: Esikoinen, poika 6v. Tyttö vähän vajaa 5v ja tyttö 3v. Meillä tämä kolmen kopla tehty lähes kolmessa vuodessa ja nyt sitten tämä nelonen vielä. :) Et ikäeroa tulisi melki 4v nuorimpaan. Mukava päästä elämään vauva arkea niinkin ettei ole kuin 1 vauva.
Oloja ei ole, poika toivoo pikkuveljeä :) Itsellä ei niin kauheasti ole väljä kumpi tulee. Mies meinaa, et poika on, mutta saas nyt nähdä sitten.

Pilkku: Olikos se niin, että sitten myöhemmässä raskaudessa ei mitään hyppimisiä tai muuta hölskyttävää, muuten ihan niin paljon kun itsestä hyvältä tuntuu. Ja eikai se vauva hengettömäksi mene, mutta ilmoittelee kyllä myöhemmässä vaiheessa että älä mamma litistä..

(.) Pöh, mihkää kirpalle menty, maanantaisin oli kiinni. Onneks katsoin nettisivulta, sinne kun on vähän matkaa niin olisi kyllä ketuttanu kun olisikin ollu ovet lukossa. Käytiin kuitenkin pojalle hakee eskariin parit uudet housut ja voi :kieh: ihmettelen vaan, et 110cm farkut ostin ja mille ihmeen pullukalle ne on mitotettu? Juu, meillä lapset on kyllä siroja mutta hitto nuo pysy jalassa vaikka on kiristys kuminauhat, eikä es oo mitään isoa mitotusta..
 
Hei vaan!Aivan alusta asti olen teidän jutusteluja lukenut ja myötäelänyt sekä iloiset että surulliset asiat täältä taustalta ja nyt vihdoin päätin että enköhän minäkin hyppää mukaan jutusteluun aivan oikeasti enkä vain haamutaustaile täällä,sopiihan se? =)
Alkuraskaus oli aika rankka,kovia vuotoja välillä oikein hulahtamalla,mutta rv9 yksityisellä ultrassa näkyi 24mm pieni eloisa kaveri :heart:
Esikoinen on nyt 2v4kk ja ikäeroksihan tulee siis sitten vajaa 3vuotta.
Täällä ei np-ultraa ole ollenkaan,ainoa ultra on rv18,sitä siis odotellessa...
Tänään täynnä se maaginen rv12 :heart::heart:
Kokeillaas laittaa ne tiedot punaisella,eli:
Hemmi LA 6.2.13 , 2.tulossa ja ulkomailla odotellaan
 
  • Tykkää
Reactions: Tiuhti83 ja Viivi76
täälläkin ultra takana. me ei osallistuta tähän np-seulontaan niin turvotusta ei mitattu. ultraaja sanoi että sitä on "jonkin verran" silmämääräsesti katottuna mutta toivottavasti tuo nyt tarkoitti että ihan sallituissa rajoissa. muuten kaikki oli kunnossa, oletin et ovulaation mukaan nyt olis ollu 10+6 mut vastaskin viikkoja 11+4 :D aika iso pötkylä sieltä on sit vissiin tulossa :)
 
heippa taas tänne!

np-ultra oli tänään ja laskettu aika siirtyi päivällä. Pikku kaveri oli oikein eloisa vekkuli. ensimmäinen mitta antoi lasketuksi ajaksi 29.1 ja kun aikansa pyöritteli niin mitaksi tuli 5,8cm ja la 2.2.
Kaikki oli hyvin ja niskaturvotus oli normi.
Minulle oli uusi kokemus tuo jyväskylän gravida uusituissa tiloissa :) oikein viihtyisää edellisiin tiloihin verrattuna :)

Tuo fb- ryhmä minuakin kiinnostaisi...mutta en nyt jouda tuota ketjua lukemaan joten ette viitsit kertoo miten toimin? Taru Ruottistako pitäisi lähestyä? tuossa yritin kysesitä henkilöä etsiä mutta minun naamakirjani ei löytänyt ollenkaan häntä??

12+2
 
Yäh, kohta pitäis raahautua neuvolaan ja samalla käydä verikokeissa. Valmiiksi jo huono olo. Yritänpä tässä nyt sitten väkipakolla syödä jotain, jos sitten hiukan nopeammin palautuis kokeitten jälkeen... aina siinä se 15min menee ennen kuin happi taas kulkee kunnolla. :( Ja tämmöisessä ahdistuksessa on kiva yrittää puristaa virtsanäytekin. :D

Ja näköjään taas sataa. Kohta varmaan ukkostaakin. Vimoset kaks viikkoa on joka päivälle ollut vähintään se yksi ukonilma, sais jo loppua.

Sellainen omanapainen tällä kertaa.

MrsR&MrR ja pikkuärrä 10+1
 
Hei pitkästä aikaa!

Voi kun on taas surullisia uutisia palstalla. :'( Suuri :hug: halaus kaikille, joille ultra ei antanutkaan iloisia uutisia.

Vastaavasti peukutukset nille, joilla ultrassa kaikki oli niin kuin pitääkin. =)

Hei älkääs nyt kaikki kadotko sinne facebookiin keskustelemaan, ettehän? Mä kyllä oon siellä ja käytän sitä päivittäin mut jotenkin tää palstailu tuntuu kivemmalta.

Esikoinen on nyt ihanassa uhmaiässä, 2v 1kk joten ikäeroksi tulee 2v 8kk. Tuntuu aika kivalta ikäerolta. Ei ole kahta vauvaa samaan aikaan, mutta kuitenkin ikäero on sen verran pieni että voivat sitten joskus leikkiä yhdessä samoja leikkejä. Pelkään vähän esikoisen reaktioita kun vauva syntyy. Tällä hetkellä melkoinen uhmaikä päällä. Välillä puree, nipistelee ja läpsii vaikka kuinka kielletään ja kerrotaan että se sattuu ja että siitä tulee paha mieli. Eihän siinä sitten muu auta kuin mennä tilanteen mukaan, mutta ainakin päätettiin että annetaan pojan olla vauvanhoidossa niin paljon mukana kuin mahdollista ettei tuntis itseään ulkopuoliseksi.

Asumisjärjestelyt: Me asutaan kolmiossa, jossa pojalla on iso oma huone. Vauvan pinnasänky tulee meidän makkariin ja se siirretään pojan huoneeseen sitten kun yösyötöt loppuu. Tai siis tilanteen mukaanhan tässäkin pitää mennä. Jos on esim. kauhean huono nukkumaan, heräilee paljon yms. niin sitten en kyllä rupee ramppaamaan toisessa huoneessa miljoona kertaa yössä. 4h+k ois kiva mutta eipä just oo varaa muuttaa isompaan kun mulla opinnot vielä hiukan kesken eikä oman alan töitä syksylle/talvelle ainakaan vielä ole näköpiirissä.

Miehen vanhemmille kerrottiin viikonloppuna. Ne oli tosi iloisia meidän puolesta ja intoilivat että pojasta tulee sitten isoveli. :heart: Mun vanhemmille kerrotaan varmaan tällä viikolla. Luulen että raskausuutiset otetaan sielläkin iloisesti vastaan.

Oloissa ei suurta muutosta. Herkemmin ehkä etoo jos ehtii tulla liian kova nälkä. Ja huomaan että tekee mieli syödä enemmän. Pitäis ehkä myös liikkuu vähän reippaammin. Raskausajan liikunnasta joku kyseli, niin vastaisin että sellaisella tempolla voi liikkua mikä tuntuu itsestä hyvältä. Ratsastus, laskettelu, kontaktilajit nyt ainakin on pannassa ja ilmeisesti mielellään ihan heti alusta asti. Muuten ei ole rajoituksia. Mä kävin esikoisen aikaan kuntosalilla ja ryhmäliikuntatunneilla, viimeiset kerrat tais olla n.2kk ennen synnytystä. Kyllähän sitä voi vaikka synnytysviikolla urheilla jos se tuntuu hyvältä eikä sykkeet ole korkeat.

Sadepäivän keskeltä terveisiä lähettelee

Elsiliini 9+1
 
Piia-Liisa:

Mulla on perhepiirissä naistentautien lääkäri, joten sallitut lääkkeet on hyvin tiedossa. Burana ja muut tulehduskipulääkkeet on kiellettyjä 12 viikkoon asti - ja sitten taas 28 viikon jälkeen. Alkuraskaudessa voi aiheuttaa keskenmenoja ja loppuraskaudessa sulkea ennenaikaisesti sydämen oikovirtauskanavan, mutta 12-28 viikolla ihan turvallista. Kätevää kun on ammattitietoa helposti saatavilla ja ultraankin pääsen halutessani. Alkuraskaudessa kävin 2 kertaa, kun halusin nähdä sykkeen 7. viikolla ja toisen kerran kun oli epämääräistä vatsakipua ja alkoi pelottaa. Np-seulassa kävin toki normaalisti naistenklinikalla ja kaikki oli sielläkin kunnossa. Selkä tuntuu tänään jo vähän paremmalta ja ajattelin huomenna uskaltautua taas töihin.

Sokerirasitusta empiville:
Kyllä siihen rasitukseen kannattaa vaan mennä, vaikka olisi kuinka kamalaa.
Raskausdiabeteksen kohdalla puhutaan ehkä liian vähän sen riskeistä sikiölle. Äidin korkeat sokerit vaativat hoitoa ja seurantaa, koska muuten lapsi altistuu monille ongelmille raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeaikana: raskausaikana sikiö voi kasvaa liian suureksi ja se johtaa ulosautto-ongelmiin synnytyksessä tai jopa keisarileikkaukseen, synnytyskomplikaatioiden riskit ovat siis suuremmat. Lisäksi raskausdiabeteksessa sikiön keuhkot kypsyy hitaammin, joten erityisesti ennenaikaisessa synnytyksessä sokerivauvalla on huonommat valmiudet tulla maailmaan. Raskausaikana korkeat sokerit lisäävät hapenpuutteen ja sikiökuoleman riskiä erityisesti loppuraskaudessa. Synnytys suositellaan sairaalaan, jossa on vastasyntyneen tehohoitovalmius ongelmien varalta. Synnytyksen jälkeen monella vauvalla on poikkeavat verensokerit, jonka vuoksi lapsi ei välttämättä pääsekään heti vierihoitoon vaan joutuu lastenosastolle seurattavaksi.

Anteeksi pelottelu, mutta kun näihin riskeihin voidaan oikeasti vaikuttaa sopivalla dieetti- tai insuliinihoidolla, ja äidin seuranta ja synnytys osataan ennakkoon suunnitella oikein silloin, kun poikkeavat sokeriarvot on tiedossa sokerirasituksen ansiosta, on mielestäni hyvin ajattelematonta kieltäytyä kyseisestä tutkimuksesta silloin, kun siihen on neuvolassa katsottu olevan aihetta.

Ensari84
 
  • Tykkää
Reactions: Tiuhti83 ja Viivi76
Heippa vaan piiitkästä aikaa kaikille!
Tervetuloa uudet :flower: ja pahoittelut menetyksen kohdanneille :hug:

Elkäähän kaikki kadotko sinne facebookiin, itse en ainakaan vielä uskalla liittyä sinne, koska kaikille ei olla vielä raskaudesta kerrottu, ettei sit siellä paljastu :D
Asuminen: meillä on rivari kolmio 77 neliöö, joten mahtuu tänne pikkuinen tulemaan. Aluksi nukkuu meidän makkarissa ja sit kun on sen aika muutetaan tää työhuone lastenhuoneeks ja muuttaa lapsukainen sit tänne.
Oloja:pahaolo alkaa ehkä hieman hellittää, mutta sit taas välillä on niin huono-olo että ei pääse kerrassaan minnekään :x Rinnat ei ehkä oo ennää niin kipeet, mutta turvoksissa kyllä. Ja VÄSYMYS voi apua... mä vaan voisin nukkua! Lomakin loppuu huomiseen, keskiviikkona pitäis iltavuoroon mennä :/ Plaah!!!
Jaahas taidan suuntailla keskustaan vähän ostoksille, sisko meni jo... en jaksais kuiteskaan niin kauaa siellä kävellä, joten meen tälleen vähän myöhemmin :D
Heidukka ja Mytty 9+1 (POKS!)
 
Heidukka, mä uskaltauduin tonne faceen, ja ei tuolla Kyssin piiriläisiä ollu kuin yksi mun lisäks jota en tuntenu. Ja jos sattuu että me kaks ollaan tuttuja, kun Kysin alueelta, niin tottakai ollaan sitten ihan hys muille toisistamme :D


Asumisesta Ah "ihanaa", me asutaan appivanhempien ok- talon yläkerrassa, niin kauan kun saadaan omakotitalo rakennettua itselle... Isäntä on tehnyt sukupolvenvaihdoksen vanhempiensa maatilalla ja joudutaan asumaan tilalla tiettyjen eu-tukien takia, mutta ei halunnut tehdä kauppoja vanhempiensa kanssa huonokuntoisesta asuinpäärakennuksesta. Rakennetaan oma ensi kevään aikana. Siihen asti ois pärjättävä yhteisellä keittiöllä ja pesutiloilla, omien olo- ja makuuhuoneen lisäksi... Ollaan niinkuin ennenvanhaan maalaistalossa useampi sukupolvi saman katon alla toistaiseksi :)
 

Yhteistyössä