** Helmikuun Hehkeät 2011, syyskuu **

Voi BB, toivottavasti asiat miehen kanssa selviää ja masentunut olo menee ohi. Vaikeahan se toiseen on vaikuttaa, mutta koita olla murehtimatta syömisiä ja kiloja ja nauttia elämästä vähän...

Meillä oli sitten ei-niin-onnistunut lauantai. Ilta/alkuyö meni pojan kanssa päivystyksessä, ensin mummolan tk:ssa ja sitten KYSillä. Matkalla meinattiin ajaa hirvikolari, kerkesin just jarruttaa. Säikäytti aika pahasti. Pojalla on adone-virus ja siitä johtuen kova nielurisatulehdus, korvatulehdukset, kovaa kuumetta (+40)ja sen päälle vielä oksennustauti...Nyt on tosin ihan pirteä, saatiin nukuttua pitkät yöunet sitten puolenyön jälkeen kun päästiin kotiin. Jospa tästä nyt alkaisi paranemisen tie. Harmi vaan, että koska kyseessä on virus, siihen ei ole lääkettä, vain aika auttaa. Pojalle oli aika kiva yllätys se, että lääkäri määräsi jätskiä vähintään kaksi kertaa päivässä :)

Sairastelua siis jatketaan edelleen, josp tämä joskus loppuu...

Commander ja papunen 16+3

Commander Johan oli vauhdikas eikä niin mukava lauantai-ilta. Onneksi nyt kuitenkin tiedetään mikä pojalla on. Ja varmasti tuo lääkärin määrämä "lääke" on mieluista :D
Pikaista paranemista!

Minnis ja Dude 18+4

Meillä on ollut tuo adeno virus esikoisella vappuna. Tosin se oliki sitte vakavampi juttu kun tytölle siitä tuli harvaislaatuisemmin suolistotulehdus ja valtaisa ripuli joka ei sitten loppunutkaan ja lopulta maattiin jorvissa nenämahaletkussa ku paskaa tuli ulos enemmän ku saatii nesteitä menee sisälle. Tästä syystä kuoli suolinukkaa ja nyt taistellaan ummetuksen kanssa ja ens viikolla yksityiselle aikaa koska ummetus on niin pahaa että alkaa tulee jo haavaumia ja verta ulosteen mukana. Alkaa olee voimavarat jotenki nii loppu ku kaikki ongelmat painaa päälle täysiä ja julkisella puolellaki ne lääkärit tutki keliakian ja sitte totesi että "no ei ollu sitä niin koittakaaha selvitä ummetuslääkkeillä"...

Joku rintojen muutoksista kyseli niin täällä on ainaki kuppikoolla kasvanut. :) ihan kiva oli huomata että AA koon rinnat oliki reilut A:t :) Mieski huomas muutoksen. :D

Baby butterflylle jaksamista ja piristystä! :hug: Toivottavasti miehen kanssa asiat selviää!

Ja Commanderin pojalle pikaista paranemista! Ihanaa, kun saa syödä oikein antaumuksella jätskiä! :p

Mahalla nukkumisesta: Itse oon pystynyt nukkumaan vielä mahalla, ei tunnu pahalta. Ehkä sekin jossain vaiheessa sit lakkaa...

Ootteko muut saaneet jo ulkopuolisilta kommentteja mahanne koosta? Nyt vasta ymmärtää, miltä tuntuu kun toiset heittelee kaikenlaisia kommentteja. Ei sitä oo osannut ajatella ennen kuin oli itse raskaana. Multa jotkut kyselee, että millä viikolla oon ja onpas iso maha viikkoihin nähden... Tai että hyvin näkyy jo vaikka viikkoja vasta noin vähän tms. Myös toisenlaista kommenttia on kuulunut: "Ootko sä raskaana? Ei susta yhtään uskois, ei näytä siltä ollenkaan!" Sit kun kerron millä viikoilla oon, kuuluu: "Jaa, no onhan se koko kai sit ihan normaali!" Hoohhh...

Oon vähän huolissani (varmasti turhaan) muutenkin mun mahan koosta, välillä tuntuu että se on ihan liian pieni ja välillä taas että ihan liian iso. Aamulla masu on tooooosi pikkuinen, ja aamulla kun makaa selällään, masua ei juuri edes näy, sellanen pieni kohouma vain navan alapuolella. Mut sit iltaa myöten turpoaa, ja illasta jo ihan kauhea pallo! Muilla samanlaista "ongelmaa"? Tuntuu, etten paljon pysty edes syömään, kun maha paisuu heti ihan valtavaksi, ja sit on tukala olla. Mut ei mulla muualla mitään turvotusta ole.

Katselin just tuota ekaa sivua, missä on lista meistä helmikuisista. Joistakin ei oo kuulunut mitään pitkään aikaan, jotkut jotka tapas aikaisemmin kirjoitella tosi paljon... Toivottavasti kaikilla on asiat edelleen hyvin. :)

Hassua, että jo toukokuiset 2011 on tulleet... :D Tai siis, tuntuu että vastahan sitä itse teki plussatestin! Näin se aikaa vaan menee.

~ Merve ja helmi 16+6 (huomenna 17+0 :heart:)

Merve JUu mulla kans aamulla on pieni pallo vaan ja ku syö edes sen leivän nii johan levähtää! JA oon jo lopenkyllästynyt kuulemaan "sulla on kyl hirveen pieni maha". Niin mitä sitte pitäiskö ennen puoltavälii sitte olla kauhee sotanorsu?! Se osaa ottaaa kyl päähän tosi kovin välillä varsinki jos sitä sanotaa kauhistellen tyyliin eikä mitenkää sillee iloisesti. Mut sit jos on iso maha nii se alkaa loppuvaihees varsinki ärsyttää ku tulee vaa viattomasti "ootpas sä iso".
Joo vähä mäki ihmettelin et toukokuussa syntyvii vauvoi odotellaa jo! Huimaa :)

commander piti viel sanoa että varmaa muksu diggas lääkäri määräyksestä syödä jäätelöä <3

Ihanaa syyskuun alkua kaikille :) ja kiitos uudesta pinosta!

Mullakin on kaverit ihmetellyt mahan koko, mut oon ottanut kohteliaisuutena kaikki :) Yks mun miespuolinen kaveri sanoin että; Onpa iso, ootko kauankin ollut?! :LOL: Eka kertaa näki pitkästä aikaa.

T:Sike ja Tuuti 15+1

... seuraan syömisiäni kohta jo varmaan neuroottisesti kun pelkään liikakiloja...

alakuloinen bb & pirpana 18+
Ota huomioon myös se, että jos syöt liian vähän, niin muksustas tulee todenäköisemmin lihava lapsena/aikuisena.

Ommoo nappoo.
En ole tänne jaksanut nyt kirjotella...
Mutta painosta, ei ole vielä noussut. Viime neuvolaan merkattiin +300g ja omien laskujen mukaan paino on tällä hetkellä -3.1kg plussasta ja + 700g ekasta neuvolasta. Ja syön kyllä kuin sika :D
Ja mulla ei kyllä ton painon tarvi noustakaan, kun lähtöpaino on ihan riittävä.

Maha on lopettanut kasvunsa. Tonne viikolle 15 kasvoi todella hurjaa vauhtia ja nyt on ollut n. 2 viikkoo aika samanlainen. Ja iso tämä on :D Mutta vasta viime viikolla eräs tuttu sanoi, että toi ei kyllä oo ihan normaalia lihomista, muut ei ole vielä huomannu tai sitten ne vaan luulee, että oon lihonut.

Rautakuurin aloitin pari viikkoa sitten, kun hemppa oli vaan 101, ei siis ihme, että on hiukan väsyttänyt.

Pahoinvointi on hellittänyt melkein kokonaan, ihan on ajoittaista enää.

Ja vaunuja olen nyt alkanut katselemaan ja olen päätynyt ostamaan (jossain vaiheessa siis) vaunulasta Firkon F7 -yhdistelmät ja niihin sopivan kaukalon.

Joko muut on päättänyt mimmoset vaunut tulee?

Tosta lapsen ummetuksesta, en nyt muista kenen muksulla se oli, mutta adenoviruksen jälkeen... Ootko kokeillu vähentää maitotuotteita ja viljoja ja lisätä rasvaa? Ja pottua kanssa vähemmäksi, tilalle ihan kasviksia.
Mulla oli omassa lapsuudessa todella vaikea ummetus, koko lapsuuden ajan ja näin aikuisena olen huomannut, että mun ummetus johtuu ihan liian vähästä rasvasta, liiasta potusta, viljasta ja maitotuotteista. Ja lapsena meillä syötiin aina perunaa ja ruisleipää ja juotiin paljon maitoa. Ihmekös olin koko ajan tukossa ja itkin mahaani koko ajan.

Mutta ihan kokeilunarvoista on, jos siis mikään ei ole tähän mennessä auttanut :)

Kitrus ja KeijoOrvokki 17+2

Viimeksi muokattu:
Viikonloppu vietettiin kahdestaan miehen kanssa Riikassa, kyllä teki hyvää =) Ja oli mukavaa tulla kotiin (kyllähän se ikävä iski kun 2 yötä piti olla pojasta erossa). Matkalla sitten tunsin oikein kunnolla "kuplimista" masussa, eli ihan oikeita liikkeitä on alkanut tulemaan. Jotenkin tuntuu taas todellisemmalle tämä odotus, kun tulee jotain elonmerkkejä.

Nukkuminen on kanssa vaikeutunut, asentoa on vaikea löytää. Mahallaan normaalisti nukun, mutta ei enää tunnu hyvälle. Nyt on myös selällään nukkuminen alkanut tuntua huonolta. Kyljellään nukkumisessa on taas se kiva, että kädet puutuu ja alkaa särkeä : / Että tätä tää nyt sitten on..

Koita tytöt lepäillä, onneksi kaikki hyvin.

Tsemppiä kaikille sairastuneille!

Blue ja pienokainen 18+4

Täällä ei kyllä mahallaan ole nukuttu pitkään aikaan. Tosin kovin usein en aikaisemminkaan niin nukkunut, vaan enimmäkseen kyljellään. Myös sellanen puoliksi mahallaan ja puoliksi kyljellään on hyvä asento. Selällään ei juurikaan pysty olemaan, kun tuntuu että maha painaa kamalasti.

Flunssaa yhä täällä ilmassaa, kolmatta viikkoa ja vaihtelevasti huono olo ja nuhaa/pientä lämpöä. Menis jo ohi, tosi tyhmää :(

Vielä 3 viikkoa ultraan. Kamalan pitkä aika ootella...

nelli & mytty 17+1

Paranemisia kaikille sairastelijoille. Kurjaahan se on. : /

Mahan koko on täälläkin aivan valtava!! Yks kaveri totesi tossa viimeviikolla, että ihan selvästi näkyy jo vauvamaha. Ennestäänkin siis oli kyllä sellainen "pömppis", mutta nyt siitä on tullut ihan erilainen. Sellainen kovempi ja kiinteämpi!! :)

Liikeitä en ole edelleenkään tuntenut...Esikoisesta tunsin rv.17 ekat liikkeet, joten luulis että tästäkin alkaisi pian tuntumaan.

Viikonpäästä olisi neuvola. Kamalaa, en halua edes tietää painonnousua. Varsinkin kun viikonloppu meni pojan synttäreitä viettäessä ja täyte,-ja voileipäkakkua syöden.

Käytiin me koko perheen voimin eilen lenkilläkin. Ja voi että on kunto rapistunut! Rattaita lykätessä alkoi heti pistämään kylkeen ja monta kertaa jouduttiin vauhtia tiputtamaan...Jospa toi olisi vaan ohimenevää. :)

May & Pikkutassu 15+2

Täällä käytiin tänään sitten töistä päin varaamassa Vaasan Baby Stylestä Brion yhdistelmävaunut. Olivat tämän vuoden mallia ja poistohintaan, ja yhdet ainoat sitä väriä mitä halusin oli liikkeessä! Aika hyvään aikaan kävin katsomassa. Nyt kun isäntä tulisi kotia niin mentäis sen kanssa vielä kattoon että kelpaako mun valinta myös sille.. :LOL: Varmaan rahat täytyy ottaa mukaan kun eivät varanneet kuin max. viikon verran. Samapa tuo sitten että ottaako heti vai viikon päästä.

Sasuma ja taapero 15+1

Tsemppiä Tytöt, toivottavasti lepäily auttaa!

Vatsan koosta, mulla riippuu vähän kommentoijasta onko se suuri vai pieni. Viikko sitten kun kävin lääkärissä, hän sanoi, että onpa sun vatsa pieni, varmaan kukaan ei ole edes huomannut että olet raskaana. Samoin viikonloppuna yksi tuttu kommentoi, että onpa ihanan pieni vatsa, hänellä oli samassa vaiheessa ihan valtava. Sitten taas yksi työkaveri on koko ajan kommentoimassa läskiksi ja jättiläisvatsaksi, kehotti tarkistamaan että onko kuitenkin useampi vauva kasvamassa. Ja olen siis muuten hoikka, pikku pallo vain ilmestynyt, selkeä vauvamaha kuitenkin. Omasta mielestäni ihan normaali vatsa näihin viikkoihin nähden ja onhan se kai melko yksilöllistä tuo vatsankin kasvu.

Nyt on muutamana päivänä ollut heikotusta, huimausta ja pyörrytyksen tunnetta, soittelin äippäpolillekin, kehottivat lepäämään ja seuraamaan tilannetta ja käymään lääkärissä jos jatkuu ja pahenee. Onko täällä muilla ollut vastaavaa? Töistä en oikein voisi olla poissa, mutta jos tämä olo tälläisenä jatkuu niin pakkohan se on.

Rae 18+1

heissan kaikille:) johan alkaa taas oleen kirjotettavaa, kun masut kasvaa ja alkaa oleen taas neuvoloita ja ultrat lähenee:)

Täällä on kyllä kans maha aika iso jo.. kaikki on kyllä jo huomannu ja saan kommentteja et kylläpäs näkyy jo hyvin ja iltasin et WOU ompas se iso :D mies päivittelee joka päivä iltasin mun masun kokoa ja haluaa koko ajan hiplata sitä :)<3
Huomenna olis sit neuvola ja ens tiistaina se r-ultra:) wippii:)

Jane & Viltsu 18+6 ja huomenna poksuuu:heart::cool:

Baby butterflylle :hug:

Commanderin pojalle paranemista,pikaista sellaista!

Rae,Mulla oli jokunen viikko sitte... verenpaineet oli niin alhaset et saatoin iltapäivään asti olla vaakatasossa kun niin huimas. Ootko paineita kattonu?

Maha,On mulla aika iso,mut toisaalta se on pysyny suht samassa muutamia viikkoja,liekö turvotus laskenu=) Raskaana ollessa tulee kummasti kaikkien omaisuutta siitä mahasta. Miä en koskaa pitäny siitä et tuntematon ihminen tuli taputtelemaa mahaa kun esikoista odotin,musta se on jo liikaa. J atoisaan kasvu on hyvin yksilöllistä,normaalia opn pienet ja suuret mahat,ja ei se mullakaan makuultaan niin ihmeesti näy,vasta sit loppupuolella=)

Täällä perusmeininki,vauva liikuskelee vaihtelevasti,yleensä kuitenkin päivittäin jotain tuntuu. Olo on energinen,jaksaa juosta esikon harrastuksissa jne. Toivottavasti tätä iloo kestää jonnin aikaa...

Repa ja säynävä 17+2

Myös minä veikkaan alhaista verenpainetta, rae. Nyt paineet on alemmat kuin esikoisesta, mutta olo parempi (tai sitten aika kultaa muistot). Viimeiset 15 viikkoa oli esikoisen kanssa aika tasapainottelua, kirjaimellisesti. Juo paljon ja tarkistuta paineet. Jos ovat alhaiset, minulle tuli ihan lääkäriltä kehotus olla välttelemättä suolaa ja syödä lakritsia. Ja samaa ohjetta tarjosivat nytkin heti ekassa neuvolassa.

(.) Kuuta kummempaa. Puolentoista viikon päästä neuvola. Maha kasvaa ja kohtu nousee, tissit kipruilevat siihen malliin, että liivinsuojia pitänee kohta hommata. Heruttaa, mutta vielä ei itsestään tule ulos saakka, oikeasta tulee puristamalla ensimmäisiä tippoja. Plääh.

Kiitos Repa ja Tillukas, sitä minäkin mietin, mutta 2 viikkoa sitten neuvolassa verenpaine oli hyvä (130/80) ja mulla on aina ollut pikemminkin korkea. Mutta voisihan sen käydä mittaamassa varmuuden vuoksi. Hb tosin oli laskenut reilusti, mutta sekin oli vielä 124. Äippäpoli ehdotti syyksi flunssaakin, mutta eipä mulla pientä tukkoisuutta kummempaa ole. Ensin tuli mieleen alhainen verensokerikin, mutta huimausta esiintyy kyllä ruokailun jälkeenkin. Kai se on vaan pakko raahautua lääkäriin jos ei ala helpottaa.

Moi! Oli pakko tulla kurkkaamaan miten täällä pinossa sujuu :heart:
Ei mua varmaa kukaan muista, mut putosin 7 vkon tienoilla helmikuisista, mutta minäpä pääsin nyt toukojunaan:D
Eli nyt toivotaan ettei tästä junasta tiputa enää:heart:

Turvallista loppuodotusta kaikille :heart:

T:Neiti-81, rv 4+2 :heart:

Heipä hei taasen! Täällä olotilassa ei suuria muutoksia, vähän mahassaa muljuaa ja kutittelee, ilmeisesti masukki siellä myllää. Torstaina olis taasen neuvola. Äsken juuri mietin että tää aika kyllä menee ihan hervotonta kyytiä, ei ole enää pitkä aika kun ollaan jo puolivälissä! Väsymys on viimein väistynyt, nyt tuntuu että olis virtaa tehdä mitä vaan. Viime viikolla laitettiin asunto myyntiin, ehkä meidän haaveet maalle muuttamisesta toteutuvat viimeinkin!

Tuli mieleen tässä että onko muilla jo mietitty nimijuttuja? Meillä on sekä pojalle että tytölle jo valmiit nimet, saas nähdä kun vauveli syntyy, vastaako sen ulkonäkö nimeä lainkaan. Eli hyvin mahdollista että ehdotukset menevät vielä vaihtoon.

Neiti-81 hurjasti onnea ja tsemppiä, toivottavasti nyt kaikki menee nappiin!

Amos 17+1

Neiti-81 Mä muistan ainakin sut!! Ihanaa, oikein paljon onnea tulevaan!! Jarrusukkia ja tahmatassuja minäkin pienelle lähetän!! :heart:

Nimiasiaan; Jos masuasukki on poika, niin luulen meillä olevan nimen valmiina. Tai mulla ainakin olisi, miehestä se vaan kiinni on! :D Mutta jos taas tulee tyttö, niin sitten ei hajuakaan...Viimeksi kävi ihan samallalailla, että nimi oli helpompi keksiä pojalle, kuin tytölle. Mistä lie johtuu?

Voi kurjuus tätä päänsärkyä. Niskatkin jumissa, joten johtuu varmaan sitten siitä. Ei oo mukavaa. : / Kolmas päivä jo putkeen.

May & Pikkutassu 15+3

Neiti-81: Ihania uutisia!!! Paljon Onnea ja tarrasukat matkaan =)

Tänne ei mitään uutta...lepäilyä ja ajan kuluttamista. Aamulla tunsin ekaa kertaa liikkeet kunnolla kädelläkin :heart: Niin ja kävin eilen ekaa kertaa kokeilemassa joogaa, kun ohjaaja oli sitä mieltä, että siitä on vain hyötyä ennen aikaisille suppareille ja kokemus oli kyllä hieno eikä tuntunut lainkaan pahalta; päinvastoin! Suosittelen :)

Mami ja Nasu 17+6

Moi!

Voi täällä ei kyllä väsymys ole väistynyt, ihan tuskaista yrittää pysyä hereillä varsinkin työpäivän jälkeen...

Nimistä; Tytölle meillä on nimi valmiina (Nea Emilia), mutta pojalle on vielä hakusessa, koska mies ei tykkää mun ehdotuksesta (Noa/Nooa Emil). Yritän vielä pehmitellä, mutta jos ei mene läpi, niin pitää sitten miettiä toista vaihtoehtoa, jos rakenneultrassa näyttää siltä, että poika tulisi. Minusta pojalle on vaikea keksiä nimeä, koska työskentelen villien mm. adhd-poikien parissa ja kaikista nimistä tulee mieleen sellainen vaahteramäen eemeli -tyyppinen "riiviö". Liian vahvoja assosiaatioita :D

Viimeinen sikakiireinen päivä tällä viikolla, huomenna pitäisi alkaa vähän helpottaa. Potsukin alkaa parantua, meni hoitajan luokse kokeilemaan jaksamistaan. Hoitaja soittaa sitten, jos oireita tulee tai tuntuu, että poika ei siellä vielä jaksa olla. Kyllä kuhisi intoa lähtiessään, kun ei ole viikkoon nähnyt kavereita :) Perhepäivähoitajamme on kyllä aivan aarre!

Commander ja papunen 16+5

Viimeksi muokattu:
NEITI 81 Paljon onnea!! minä ainakin muistan sinut... Pidän sulle peukkuja, että nyt kaikki sujuu hyvin :heart:

Commander onneksi selvisitte kolaroimatta :/ mua aina hirvittää jos tietää jonkun tutun olevan pitkällä reissulla ja joutuu ajelemaan tällein syksy pimeessä ku hirvet hyppii eniten tielle :(

Amos82 mä olen itekseni miettiny nimiä nyt ku mies on reissussa ja olenkin keksiny mukavia pojan nimiä vaan tytölle en keksi mitään en tiedä mikä siin on niin vaikeeta...kaikille kavereilla on jo ne tytön nimet mitä voisin omalle muksulle antaa :)

Happynow ja muru 15+5 :heart:

Onnea Neiti81 tooosi paljon:) toivotaan että kaikki menee hyvin :flower:

Tänään oli sit neuvola tossa 10 aamulla :) pissa puhdas ja hemppa laskeny yhdellä eli vieläkin oli 143:D ja paineet kunnossa:) eli kaikki mainiosti.. Tätiä nauratti kovasti kun yritti saada sydänääniä kiinni, kun pikkunen oli vähän vilkkaalla päällä :D hetken se sai niitä sit kuunnella ja syke oli 145(poika varmaan tulossa) :D.. neuvolan jälkeen kotona alkokin sit potkunyrkkeily reenit vauvalla :D potki sit pikkusen lujaa jonkun aikaa.. ihana tunne :) noin hyvin ei oo aikasemmin tuntunutkaan.. Paino oli noussu 4,9kg mikä kuulemma oikein hyvä nousu kun oon kuulemma niin hoikka:) ja lihakset on kasvanu kovan reenauksen tuloksena että läskiä ei kyllä oo tullu :)

Jane & Viltsu 19+0:heart:

Yhteistyössä