*Helmikuun Hehkeät 2011, LOKAKUU*

Onnea jälleen kaikille uä kuulumisista ja tytöille kiitokset uudesta pinosta:):flower:

tillukas
Okei sellasen käyn sit hommaamassa:) kiitti vinkistä!

Nelli
mulle neuvolantäti sanoi et ihan normaali nousu ja täytyy noustakkin koska olen niin hoikka :cool: Ja rasitukseen joudun jokatapauksessa sukurasitteen vuoksi.. mutta en usko et siel mitn on :) toivon tässä nyt parasta että painon nousu hidastuis:)

Täällä vietellään ONNEKS vapaata, koska Napolissa(työpaikassani, ravintola) on varmaan ihan järkky kiire kun on Tampere päivät, kalamarkkinat, minusvirus, astamessut ja jtn muitakin tapahtumia ni viä pikkasen porukkaa nappeen syömään..
Käytiin tnä vähän shoppaileen ikeassa ja koskikeskuksessa.. :) oli aikas mukavaa :p nyt rentoudutaan murun kanssa..
Vauva on ollu melko vilperi tänään, potkiskelee vähän väliä :D mikä on tietty vaan hyvä :p:heart:

Jane & Viltsu 22+4
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa, että vieläkin sillon tällön tulee uusia matkaan mukaan, tervetuloa!

Täällä ollaan taas yövuorossa, onneksi on vaan pari nuorta paikalla kun muut kotilomilla eli melko helpolla pääsee tän yön:)

Hitsi vie, en enää yhtään muista mitä piti kommentoida ja kenelle kun ovat tuolla ekalla sivulla...No ei varmaan ollu mitään kovin tärkeetä sitten.

Mulla ainakin on nyt menossa sellanen hyvä kausi tän raskauden kanssa. Pystyn tekemään erinäisiä asioita, joita aluraskaudessa li ihan turha edes kuvitella. Se koirien kanssa lenkkeily on yks hyvä esimerkki ja toinen on noi remonttihommat. Meillä juuri valmistunut ok-talo, jossa vielä pikasen laittoa ulkopuolella ja esim. terassia ollaan nyt miehen kanssa rakenneltu koko viikko. Aivan mahtavaa, kun pystyy tekemään (siis toki omien taitojen mukaan) ja olemaan avuksi. Parisuhdekin voi tosi hyvin kun on yhteistä tekemistä :)

Mä oon nty ton painoasian kanssa päättänyt olla stressaamatta, jos nousee liikaa niin sitten mennään sinne sokerirasitukseen. Minkäs sille sitten mahtaa, vauvan parhaaksihan se on. Mutta semmosen periaatepäätöksen tein, että nyt jää herkuttelut vähemmälle, ettei ainakaan sen takia paino nouse...

nelli & mytty 20+6
 
Oon tosta painosta samaa mielta Mayn kanssa,tiiän et se nousee enempikin joillakin,itseni mukaanlukien,vaikka kuinka söis terveellisesti. Miä kuulun niihin onnellisiin joilta imetys vei kilot tosi tehokkaasti ja varmaan loput sit se yökukkuminen ja päiväunilenkkeily kun esikko tarvi jatkuvaa liikettä nukkuakseen sillon vastasyntyneenä.

Täällä kans melko hyvä tila raskauden kanssa... tosin rasituksesta sattuu alamahaanmut jos ottaa rauhallisesti niin tilanne hyvä. Vauvakin potkuuttaa kovasti:heart:

Repa ja säynävä 21+1
 
Kiitos uudesta ketjusta, uskomatonta että on taas uusi kuukausi vaihtunut :)

Repa mulla on myös vatsakipuja rasituksesta, jo reipas kävely aiheuttaa kovaa kipua oikealle alavatsaan. Onko sulla selkeästi jommalla kummalla puolella vai yleisesti alavatsalla? Aloin jo eilen pelätä umpisuolta kun sattui niin kovasti just oikealle alas. Tosin paikallaan ollessa helpotti.
En ole kuitenkaan vielä lääkärissä käynyt, pojalla ainakin vaikuttaa kaikki olevan hyvin, potkii todella aktiivisesti :)

Rae 22+0 (jee, taas uusi viikko!)
 
Huomenna olis meillä rakenneultra edessä. Haluaisin ite tietää kumpaa sukupuolta tänne lupailtaisiin mutta meillä päin neuvolassa se ultratäti ei kerro! : / Isännän mielestä se on taas hyvä ettei se täti kerro kun mies ei halua tietää kumpi olis tulossa.. Mutta nyt jännäilemään huomista... :)

Sasuma ja taapero 19+0 POKS :heart:
 
Noista kiloista ja erityisesti niiden tiputtamisesta; Mulla laskee paino tosi nopeasti synnytyksen jälkeen lähes lähtötilanteeseen, mutta sitten se nousee imetysaikana taas noin viitisen kiloa. Mä en siis kuulu onnekkaaseen "laihdun imettämällä" porukkaan... Mulla on imetysaikana koko ajan ihan sairas nälkä, se pitäis jotenkin tällä kertaa saada kuriin. Ja mitä vaunulenkkeihin tulee, nyt useamman lapsen kanssa niitä tuskin pystyy harrastamaan, ellei sopiva hetki osu sitten lasten kerhoaikaan tai iltaan miehen ollessa kotona. Eli pakko repiä jostain aikaa liikkua ja yrittää saada tuo nälkä kuriin imetyksen siitä kärsimättä...

Mulla ultra ylihuomenna, just kuulin että mies pääsee kuin pääseekin mukaan :)

Commander ja murunen 20+3
 
Ultraan menijöille onnenpotkuja, itse pääsen keskiviikkona myös kurkkaamaan massuun :heart: Mulla on ollut tänään kyllä semmoinen hormooni-norsu-olo että ei tosikaan, kotona aamupäivän itkeskelin mutta töissä olikin jo parempi mieli, enkä olis malttanu lähteä sieltä pois :D

Onko kenelläkään muuten tietoa toksoplasmasta? Itse en ole edes huomannut neuvolasta siitä kysyä, että tarvisinko jotain testiä, onko joillakin testattu? Meille on tullut kissoja 2 kpl tässä viimeisen vuoden aikana, jotenkin en ole tullut ajatelleeksi että onko se mitenkä todennäköistä että sen tartunnan saa.. :whistle:

Edelleen odotan että mullekin tulis sellainen pesänrakennus-olo, kuulostaa niin kivoilta kaikkien tavarahankinnat, mutta en vaan saa itsestäni vielä irti sellaista.. Ehkä se on vaan muutaman päivän päässä, jos saisi tietää kumpi siellä masussa majailee?

neitiniisku ja pienistäpienin 20+5
 
Neitiniisku itse kysyin siitä neuvolasta kun meilläkin vasta viimevuonna otettu kissa... Sieltä sanottiin, että jos kissalla se on ollut niin mitä todennäköisemmin se on jo omistajallakin ollut sitä kun ei välttämättä itse edes tajua, että sellainen on. Ja jos ei ala erikseen mitään kummempia oireiluja tulla (Taudin oireet ovat tavallisesti vähäisiä ja samantapaisia kuin monissa yleisissä kuumetaudeissa) niin ei aleta ottamaan erikseen verikokeita, kun jollain verikokeella olisi voinut katsoa onko jo kropassa vasta-aineita...mun mielestä on ihan hölmöä ettei sitä sitte voi ottaa vaikka pyytää :/ Yritä kuule tiirailla siellä ultrassa jos jotain näkyis :)

Vielä olis tää ja ens yö ja sit onkin viikon vapaat :)

Happynow ja muru 19+4 :heart:
 
Huomenta! Täällä ei taaskaan mitään erikoista, torstaihin asti pitää vielä malttaa, silloin ois ultra. Sukupuolta ei varmaankaan haluta etukäteen tietää, mutta tässä kerkiää mieli vielä moneen kertaan muuttua. =)

Amos 21+0
 
Minulle vatsan rasituskipuihin on auttanut tukeva tukivyö. Käytin esikoisen aikana ja nyt taas Anitan tukivyötä. Se auttaa vatsa- ja selkälihaksia kantamaan kasvavaa vatsaa, eikä tunnu, että vatsa niin "roikuisi". Myös hyvissä äitiystukisukkahousuissa housuosa vielä meidän viikoillamme auttaa kantamaan vatsaa. Itselläni tukivyö vähentää myös supistuksia.

Painonnoususta Minulla lopetan vaa'alla käynnit raskauduttuani. Neuvolapunnitukst saavat luvan riittää. Tulee mitä tulee. Viimeksi tuli rapiat 20 kiloa ja viimeisetkin lähti pois kolmessa kuukaudessa imetyksen (12kk) päätyttyä. Vaa'alle siis palasin vasta imetyksen päättymisen jälkeen. Samalla linjalla ajattelin nyt jatkaa. Jos samoihin nousukiloihin haluan päästä, pitää painon jatkossa nousta n. kilo viikossa ;)
 
heissan,
painosta: mulle on tullut kolmessa raskaudessa 20-25kg, viimeisessä n.15kg ja nyt mennään alaspäin :O en ymmärrä kyllä miksi... syön ihan kunnolla mutta vaatekoko pienentynyt kahdella numerolla raskauden aikana. nooh, kyllä sitä kerkiää vielä tulemaan, mutta toisaalta en edes haluaisin kiloja. katsotaan kuinka käy.
ja imetyksellä sain esikosta kaikki kilot pois, mutta kakkosesta lähtien ne ovat olleet tiukemmassa ja tiukemmassa.
ja tästä syystä en todellakaan haluaisi lisäkiloja, niitä on tarpeeksi muutenkin :kieh:
ja ensi kesänä on mun 30-kymppiset ( bileet tarkoitus järjestää ) ja siitä vuosi niin onkin meidän 10 vee hääpäivä ja tarkoitus uusia valat ja juhlia. olisi kiva mahtua pienehköön hääpukuun.

te joille tehdään myös sterilisaatio niin seisotteko 100% asian takana? tai pakkohan se olisi seistä... kun itselle alkanut tulemaan olo: mitä jos kadun? mitä jos haluan vielä yhden? mies ei halua enempää ja tosiasiassa meillä on sitten 5 lasta, enkä ikinä olisi uskonut että mulla tulee olemaan niin montaa :D ja olen ylpeä itsestäni jos nämä kunnialla kasvatan ja heistä tulee kunnon kansalaisia, mutta jos kuitenkin se iltatähti... tämä on tälläistä jossittelua.
 
toksosta: meillä se testattiin alkuraskauden seulontojen yhteydessä kun pyysin neuvolasta että se testattaisiin.

Luin kyllä kaikki tekstit läpi mutta ei nyt oikein pääkoppa toimi :D Oli kiireinen viikonloppu ja taas se vaan on maanantai ja uusi viikko. Ja uusi kuukausi! En tajunnutkaan että sitä varten oli jo uusi pino ennenkuin luin vanhan pinon loppuun, ihmettelin vain että ollaanpa tipahdettu alas :D

Oikein hyvää viikonalkua kaikille!

pokemoni & myttynen 19+6
 
NeitiNiisku: Meillä on ollut kissa viimeiset 7 vuotta. Ekassa raskaudessa oli kova huoli, mitä pitää varoa ja tehdä. Silloin neuvolatäti onneksi rauhoitteli ja totesi ettei hätää ole, jos et mene sormin koskemaan parin päivän jätöksiä ja pidät muuten huolta käsihygieniasta. Sen jälkeen olen noihin ohjeisiin luottanut eikä ongelmia ole ollut :) Eli ei kannata turhaan ressata, mutta kannattaa olla huolellinen käsien pesun suhteen...

Mami ja Nasu 21+5
 
Meilläkin on kissa, mutta en oo ajatellut tuota toksoplasmoosia, tai siis että se voisi tarttua niin helpolla. Eikös se tartu kissan ulosteista? Meidän kissa tekee tarpeensa ulos, ja jos joskus sattuu tekemään sisälle, niin mies on siivonnut ne nyt kun olen raskaana. :) Muistaa vaan pestä kädet hyvin ja laittaa vaikka käsidesiä jos on kissan hiekkalaatikkoa siivonnut, ruokakuppeja käsitellyt ja pessyt tms.

Painosta: Mäkään en ole käynyt puntarilla neuvolan lisäksi, ei siis hajuakaan paljonko painan tällä hetkellä. :D En jaksa siitä stressata... Viimeksi (3 viikkoa sitten) neuvolassa oli painoa tullut 3 kg yhteensä raskauden aikana. Ens viikolla ois taas neuvola, saas nähdä mitä puntari näyttää sitten!

Tsemppiä kaikille ultraan menijöille! :flower:

Mulle on tullut joku ihmeen siivous- ja järjestelyinto, onkohan tää nyt sitä "pesänrakennusviettiä", hih... Viikonloppuna rupesin järjestelemään kaappeja ja heittämään ns. turhaa tavaraa roskikseen. Vauvan tavaroille pitää saada tilaa ja muutenkin siistiä koko kämppä ennen pikkuisen saapumista. Nyt meillä on hommattuna pinnasänky, lipasto vauvan vaatteille, vaunut (jotka saadaan tosin marrakuussa) ja pari vaatetta + kestovaippoja. Pitäis varmaan tehdä joku lista, mitä kaikkea oikein pitää vielä hankkia... ja missä vaiheessa. :) Ootteko miettineet, koska alatte ns. sisustaa asuntoa vauvan tuloa varten, milloin laitatte kaikki valmiiksi? Mä oon miettinyt, että laitan vastan sitten kun äitiysloma alkaa. Tekis mieli kyllä aikaisemminkin, mutta onkohan se vähän liian aikaista.

Vauvan liikkeet on alkaneet tuntua ihanasti joka päivä ja usein, jopa silloinkin kun itse olen ylhäällä ja touhuan. :heart: Mietin, kuinka hyvin ne liikkeet jo mahtaisi tuntua jos istukka ei ois siinä etuseinämässä vaimentamassa. :) Öisin on tullut jostain syystä nukuttua huonosti, mietin usein vauvaa ja että miltä hän mahtaa näyttää... Välillä on aivan malttamaton olo, ei jaksaisi enää odottaa helmikuuhun! :D

~ Merve ja masu 21+0 :heart:

Meillä ei ole vieläkään mitään työnimeä pikkuiselle... Kun tiedetään että hän on todennäköisesti poika niin nimi on jo valmiina ja välillä on tullut kutsuttuakin jo sillä tulevalla nimellä. :)
 
No niin, nyt on rakenne uä takana. Kaikki oli hyvin ja vastasi viikkoja.. Itseasiassa oli päivän vanhempi mutta eipä tuota lähetty muuttelemaan :) Pikkuinen polski siellä aikas kunnolla kun täti teki sitä ultraa, siinähän se sitten kysyikin että:"Tunnetko nuo liikkeet kun nyt näet ne tästä?" Sanoin että no joo, vähän jotain tuntuu mutta ei nyt mitenkään kauhean voimakkaasti. Sukupuolesta kysyin johon se täti tokaisi:"Ei sitä viellä tästä selville saa, ja muutenkin, en yleensä myöhemmässäkään vaiheessa sitä kerro." Mutta pääasia että pikkuinen siellä oli ja kaikki on hyvin :)

Sasuma ja taapero 19+1
 
Onnea Murunmami, ihanaa! Näin omakotitaloasujana (2,5 v.) sanoisin, että koskaan en enää palaa kerrostaloon enkä mielelläni rivariinkaan, on tämä niin ihanaa :)

Kaks plus 5: Olen täysin varma sterilisaatiosta. Ollaan aina haluttu 3 lasta ja lisäksi lääkärit ovat suositelleet, että en hankkisi sen enempää sektioiden ja selkäleikkausten takia. Eli päätös on ollut todella helppo.

Merve: Laittelen kaiken paikalleen tammikuussa eli äitiyslomalla, tavarat haen kotiin babystylestä joulukuussa. Siinä välissä kun on joulu ja paljon siihen liittyvää puuhaa, niin tuskin tunnen edes tarvetta laitella vauvajuttuja vielä silloin. Mutta eihän sitä tiedä, saattaahan se pesänrakennus iskeä jo joulukuussakin. Voi kauhistus, toivottavasti joulu ei mene ihan äveriksi näiden hormonien kanssa : / Olen sellainen superhöpöjouluihminen ja jos se pesänrakennusvietti on silloin päällä niin huh, huh :LOL:

Omanapainen purkautuminen: Mä olen oikeasti tällä hetkellä niiiiiiin kypsä ammattiliittoni työttömyyskassaan että voisin räjähtää! Mulle tuli vähän vajaan kuukauden työttömyysjakso viime kesälle työpaikkojen välissä, ja nyt olen yrittänyt siihen saada korvauksia. Mutta koko ajan joku homma tökkii. Sitä ja tätä ei voida hyväksyä työssäoloksi,TE-toimisto ei saa lähetettyä lausuntoa (työnhaku on siis päättynyt jo 16.8.) jne. jne. Olen tehnyt töitä freelancerina kotona ja niitä ei nyt hyväksytä työssäoloksi, koska työnantaja ei ole seurannut työaikaani. Mitä hiton väliä sillä on, kun minulla on juttupalkka (ei sisi tuntipalkka) ja palkkalaskelmista näkee tehdyn työmäärän per kuukausi!! Onneksi olen ollut säännöllisesti muualla töissä just tarpeeksi, että sain työssäoloehdon täyteen. Nyt en tiedä lasketaanko nuo freelance-töistä saadut palkat sitten ansiosidonnaiseen vai ei, mutta aika pyllystä, kun on raatanut vuosikausia kuin hullu ja sitten sanotaan, että se ei täytä työssäoloehtoja...Suututtaa!

Nyt lähden jälleen lääkäriin kysymään apuja huimaukseen...Tuskinpa muuta apua löytyy kuin saikku taas jälleen kerran.

Commander ja murunen 20+4
 
Onnea Murunmamille omasta talosta! Täälläkin semmoisesta haaveillaan.
Paino asia ei vaivaa muakaan. Nousee jos on noustakseen. Todennäkösesti itellä ei tipu imetykseen tai muutenkaan itestään eli hankalaa tulee olemaan sitten niiden pudottaminen varsinkin kun oon niin ahne syömään! :) En silti stressaa.

Tänään käyty rakenne ultra! Kaikki oli kunnossa ja kovasti siellä liikuskeltiin <3 Ja poika meillekin pitäisi tulla :) Istukka etuseinässä joka vaimentaa liikkeet, potkut ym. Vain mahan sivuilla tunnen liikettä!

-Talventaika ja Eikka 20+1- Eilen saavutettiin puoliväli!! <3
 
Hei vaan täältä pohjoisestakin!

Tänään oli meilläkin rakenneultra & kaikki ok. Painoa Alivuokralaisella oli 420g ja oli pari päivää laskettua edellä. Istukka etuseinämässä hyvällä korkeudella ts. vaimentaa aika hyvin liikkeitä. Potkuja täällä on tuntunut päivittäin reilun parin viikon ajan lähinnä levossa. Sukupuolta asukki ei suostunut millään paljastamaan, vaikka kätilö miten yritti katsoa. Vaan tärkeintähän on et kaikki oli kunnossa. :) Tammikuun lopulla on vielä synnytystapa arvio ultra, joten vielä siinä on mahdollista asiaan saada selvyys.

Muutoin täällä on jakseltu todella hyvin. On energinen olo & supistuksista tai turvotuksista ei ole tietoakaan. Vatsa tosin on kasvanut siihen malliin, et mies totes Alivuokralaisen aikanaan varmaan kävelevän kätilöitä vastaan! ;)

Viikon kuluttua ois taas neuvola & silloin ilmeisesti täytellään jotain Kelan papereita & laitetaan äitiyspakkaus tilaukseen.

Voimia & jaksamisia kaikille. :heart:

Wendy + Alivuokralainen 20+6
 
Hei taas!

Joku uusi helmikuun odottaja oli tullut mukaan tälle matkalle, tervetuloa joukkoon!

Ja edelleen hyviä ultrakuulumisia kaikilla, onnea niistä!

Joku kyseli toksoplasmoosista. Meillä on ollut kaikkien neljän raskauden aikana kissoja, ja edellisen raskauden aikana minulta otettiin omasta pyynnöstä ne verikokeet. Tässä raskaudessa en ole kokeita pyytänyt, enkä varmaan pyydäkään. Mies hoitaa hiekkalaatikoiden puhdistuksen, ja olen käsienpesun mestari, joten ajattelin ottaa asian suhteen tällä kertaa hieman rennommin.

Joku onnellinen oli tuore omakotitalon omistaja. Täällä odotetaan asuntokauppoja erittäin innolla. Ajankohta on auki, mutta talo on jo katsottu, tarjous hyväksytty ja omalle osakkeellemme on ostaja. Nyt pitää vain odottaa, että pariskunta, joka ostaa meidän osakkeen, saa myytyä oman osakkeensa. Toivottavasti pääsisimme muuttamaan ennen joulua.

Omaa napaa odotukseen liittyen: kävin perjantaina neuvolassa. Paino oli noussut 620g viikossa ja kaikkiaan raskauden alusta 4kg. Eihän tuossa mitä muuten, mutta kun ne kaksi viimeksi tullutta kiloa tupsahti viikon aikana! Ja kaiken lisäksi kohdunpohjan korkeus oli jo 24,5cm, ja koska viikkoja oli tasan 22, pompsahti piste käyrillä niin kamalan paljon yli yläkäyrän, että terveydenhoitaja sanoi haluavansa tarkistaa asian kahden viikon päästä uudelleen.

Olo on kieltämättä ISO ja samoin masu. Tuttava sanoi, että toisethan menee synnytykseen tuon kokoisella mahalla ja että kyllä siellä kaksi vauvaa on pakko olla. Ihanaa, vielä neljä kuukautta odotusta jäljellä, ja pullat ovat näinkin suuresti uunissa. Voi olla olo tammikuussa jo hupaisa. Vielä kun muutto sattuisi samaan aikaan ja huonolla tuurilla 2-vuotiaan tyttömme leikkaus, niin eipä ole millään rajaa. Viikon päästä kuulemme, leikataanko pikkuinen taas, ja voitte uskoa, että toivomme kovasti, ettei tarvetta leikkaukseen olisi. Jos leikkaus on edessä, tietää se kuukauden sairaalajaksoa yli 400km päässä kotoa meille. Jännittää kyllä kovasti, mitä kuvauksissa paljastuu.

Kultatiuku ja Tiuhti rv 22+3

Ps. Vein tänään kelaan paperit vetämään, ja sanoivat, että äitiyspakkaus voi tulla jo muutamassa päivässä! Ihanaa, kun tietää, että pääsee hypistelemään pieniä vaatteita ja ihastelemaan makuupussia yms. Pakkauksen hohto ei vielä neljännelläkään kerralla ole silmissäni himmennyt. Vaikka kaikki kuosit eivät omaan makuuni olisikaan, niin aina sieltä jotain ihanaakin löytyy!
 
Onnea ultrauutisista kaikille sielä käyneille:heart:

Rae,Mulla useimmiten kiristää ja sattuu koko alamahaan,kauttaaltaan siis... mulle sanottiin,et jos levolla heti menee ohi,niin ei huolta.

murunmamille onnea ok talosta,me muutettiin sillon kun esikko oli 2kk ja en oo katunu:)

Repa ja säynävä 21+2
 
Oi kiitos kaikille! Repeen liitoksistani =) Tarjous meni tänään läpi ja nyt vaan paperisota ja oman asunnon myynti(jossa emme siis tällä hetkellä itse asu, vaan vuokralla) käyntiin. Täällähän meillä ei oo yhtään vauvatavaroita, kaikki on appiukolla tallessa kun tänne ei vaan mahdu. Toivottavasti ennen joulua mekin päästäis muuttamaan :heart:
 
Jaahas, lääkärikuulumisia ja varoituksen sana: Eli huimaukseni ja huono oloni johtuu hyvin todennnäköisesti siitä, että en ole SYÖNYT TARPEEKSI! Ruokahalu on ollut tässä reilun viikon vähän kateissa, joten olen syönyt aika vähän, tosin herkutellut karkeilla ja sipseillä viikonloppuna, mutta silti suola-arvot oli matalat. Koska vauva ottaa vähästä omansa, mulle ei jää kaikkea tarpeeksi, joten nyt pitää sitten yrittää syödä ruokahaluttomuudesta huolimatta jos haluan huimauksesta ja väsymyksestä eroon. Eli jos stressaatte painonne kanssa, muistakaa silti syödä riittävästi. Tämä olotila ei todellakaan ole kiva, kun ei jaksa tehdä oikein mitään.

Viikko tuli saikkua, käsky syödä enemmän (vaikka herkkuja!), lisää unta ja pieniä lenkkejä + fysioterapiaa...Aamulla vielä kilpirauhaskokeisiin, tarkistavat ettei ne nyt aiheuta tätä olotilaa.

Jospa tämä tästä alkaisi helpottaa. Tein äsken kaalilaatikkoa, kun se on melkein ainut mikä tällä hetkellä jotenkin maistuu.

Commander
 

Yhteistyössä