Helmikuun Hehkeät 2011, heinäkuu

Heippa Mammat!
Tulin pikaisesti päivittelemään kuulumisia tänne. Eli tosi kovalla pahoinvoinnilla mennään, oksennan jokaikinen päivä ja yleensä vielä monta kertaa. :x Hankalinta tässä on kun sairastan tyypin 1 diabetestä niin sokerit menee ihan miten sattuu. :'( Tipassa kävin jo ja ei mene kauan kun joudun uudestaan jos jatkuu tällaisena. Töissä olen vielä ollut vaikkaa oksennan sielläkin.

Muuten siis kuitenkin asiat hyvin. :) Mieskin alkaa sulaa pikkuhiljaa vauva ajatukseen. :D
Mulla on muuten ihan tajuton maha! oikeasti vaikka viikkoja vasta näin vähän...

LoruLiisa+Tiitiäinen 7+1
 
Seulonnoista Esikoisen aikana osallistuin ja nyt myös osallistun. Meillä verikokeet otetaan etukäteen ja tulokset on varmaan tullut np-ultraan mennessä. En muista kerroinko, mut mulle tuli jo perjantaina aika np-ultraan, joka on 19.7. Ens viikolla meen verikokeisiin. Jo esikoisen aikan puhuttiin, et jos vauvasta vikaa löytyy, raskaus keskeytetään ja samalla ajatuksella mennään myös nyt.

Ruttuinen Rusina Toivottavasti kaikki silti hyvin :hug:

Hankinnoista Meillähän kaikki on tallessa, ei tarvita mitään. Vaatteita on kummallekkin. Saatiin paljon poikien vaatteita, ja eipä niitä oo paljon tullut tuolla neidillä käytettyä :whistle:

nelli-86 Mikä sen lastentarvikekirppiksen nimi on? Olis varmaan ihan käymisen arvoinen paikka.

Nyt syömään. Mulla on ihan kokoajan nälkä... :p

Missah ja ? 10+0
 
Hiq
Toivottavasti Ruttuinen Rusina kaikki on ok :hug:

Meillä tiputtiin viime yönä kyydistä, palattiin siis lomareissulta ja aamuyöstä alkoi vuoto, huomenna lääkäriin :'(
Ketuttaa kun anoppi oli jo töissäkin ehtinyt hehkuttaa asiaa (ollaan samassa paikassa siis) ja nyt saan palata lomilta sinne niin kaikki onnittelee ja kyselee...
Me surraan nyt hetki ja sitten ovistikun kanssa uuteen yritykseen, ei saa lannistua :/
 
Ruttuinen rusina: toivottavasti olisi väärä hälytys, voimia! :hug:

Hiq: paljon voimia uuteen yritykseen, onneksi vaikutat suhtautuvan asiaan suhteellisen tyynesti. Toivottavasti tärppää pian uudestaan! :hug:

hankinnoista: me varmaan ostetaan kans uutena vaunut (ehkä) ja turvaistuin, muut huutiksesta tai kirppikseltä. Hoitopöytää tuskin hommataan, aattelin joko pinniksen päälle laitettavaa tasoa tai sit vessassa pesukoneen päällä hoitaa vaipanvaihdot yms.

sikiöseulonnat: me päätettiin mennä sikiöseulontaan, mutta jos jokin on niissä vialla, ratkaisu tehdään sitten, nyt en osaa sanoa mitään mistään :)

ON: Eilen käytiin ulkona iltaa istumassa ja ihanaa kun ei kertaakaan tullut mitään kipuiluja! Taitaa siis ihan oikeasti helpottaa :) Eilen myös pupuiltiin miehen kanssa, ja koitettiin yhtä asentoa, joka sitten koskikin vähän joten ei jatkettu sitä enää. Tänään sitten vessassa pyyhkiessä tuli sellaista vähän rusehtavaa valkovuotoa, toivottavasti kyse ei ole nirhaumaa kummallisemmasta vuodosta. Koko ajan kun olen ollut ilman valovuotoa kummallisempaa vuotoa... Vähän alkaisi jo himottaa (seksi :D ) ultraan pääsy ja sydänäänien kuuleminen. Eilen höpöteltiin tatuoinneista, ja mies lupasi ostaa mulle synttärilahjaksi tatuoinnin ja kotona sitten kysyi, että onkos siihen jotain rajoituksia raskauden suhteen. Mulle ei tullut mieleenkään!!!! :eek: Olin niin ylpeä miehestä, se on selkeästi alkanut muutenkin hipustella mun vielä aika olematonta mahaa ja ajatella asiaa. Ihanaa! Itsekin olen pikkuhiljaa alkanut mieltää olevani raskaana, vaikka edelleen odottelen sen konretisoitumista nevolassa... Vielä pari viikkoa!

pokemoni & myttynen 6+5
 
Ruttuinen rusina: Toivottavasti kaikki on hyvin :hug:

Hankinnoista: Itsellä on ollut vaunut jo varmaan pari vuotta hankittuna. Okei, tyhmää hankkia niiiin aikasin kun ei tiedä tärppääkö ees mutta kun vanhalta työkaverilta ostin. Ko. henkilö on niin tarkka kaikesta niin tiesin, että on todella hyvässä kunnossa ja hyvin pidetyt.
Vasta nyt lähiaikoina kaverilta olen saanut sellaista neutraalia vaatetta mitkä on käyneet hänen lapsilleen pieneksi.

 
Minäkin liityn seuraanne :wave:

Muutama viikko sitten plussasin ja nyt on jo ihan kauheat pahoinvoinnit päällä, joten kai se on uskottava, että siellä mahassa elämää on. Toivon kyllä hartaasti, ettei pahoinvointi ole laajuudeltaan ihan samanlaista kuin esikoisella. Silloin oksensin syntymää edeltävänä päivänä viimeisen kerran...

Tänään olisi 7+4, mutta huomennahan sen sitten kuulee ultrassa tarkemmin, että missä vaiheessa mennään. Jännittää kyllä :) Ultran jälkeen täytyy soitella jossain vaiheessa neuvolaan ja varata ensimmäinen aika sinnekin.

Hankinnoista: Musta tuntuu, ettei meidän tarvitse hankkia juuri mitään. Esikoinen on nyt hiukan vajaa 2-vuotias, joten hänelle ostetut tavarat ovat hyvässä kunnossa ja tallessa.
 
Rutuinen rusina: Voimia, toivotaan että on väärä hälytys :hug:

Täällä mennään aamuisella ällötyksellä.. Tänään sai ensimmäisen kerran halailla pyttyä, siihen yhteen kertaan se onneksi jäikin..

Sasuma ja taapero 5+1
 
kääkkis
Tervetuloa Omron :wave:

Nelli-86: Mulle on myös tuo lastentori Viikari tuttu =) Sieltä on jos jonkinmoista tullut hankittua.

Mä päätin, etten lähde seulantaan. Olen niin kova stressaamaan ja edessä kuitenkin ne sokerirasituksetkin, niin ajattelin mennä ihan normaaliultrilla. Nyt on kyllä outoa, koska ei ole vielä minkäänlaista tuntumaa sukupuolesta =) Pahoinvoinnin vähyys voisi kyllä viitata poikaan, mutta täytyy vaan odottaa jos joku jossainvälissä raskautta sen suostuisi ultraamaan.

kääkkis ja pikkutakku 10+5
 
Te ootte ihanan ahkeria kirjoittelemaan :flower: Paljon on taas hyvää asiaa!

Omronille tervetuloa mukaan =)

Ruttuinen rusina: Toivottavasti sulla on väärä hälytys ja vuoto on harmitonta. Itsellä vuoti vähän väliä ekoilla viikoilla, mutta nyt ne on loppunu onneksi. Josko sinullakin olisi siitä kyse :hug:

Auneliinille oikein rentouttavaa reissua :wave:

Kissat: Ensimmäisessä raskaudessa olin yllättynyt kuultuani, että kissanhiekkaa ei missään nimessä saisi puhdistaa raskaana ollessa, jottei toksoa välity. Tarkemmin silloin asiaa selvittelin ja toinen neuvolatäti sanoi, että ohje perustuu muutaman päivien aikana seisoneeseen jätökseen... No, itse otin järjen käteen ja totesin, että koska korjailen tavarat kuitenkin lapiolla enkä käsillä ja lähes samantien kun jotakin korjattavaa on niin jatkoin entiseen malliin. Tulin käsien pesussa vain huolellisemmaksi ja hyvin on mennyt näillä keinoilla kaksi ensimmäistä raskautta ja tämän ajattelin kanssa samalla tyylillä mennä :)

Pyöräily: Ymmärtääkseni sitä on ihan turvallista harrastaa eikä se aiheuta keskenmenoja yms. Siitä saattaa olla jossain sanottu, että oman harkinnan mukaan, koska ainahan on mahdollisuus kaatumiseen. Kuten esimerkiksi rullaluistelussakin. Itse ainakin menen sillä periaatteella, että mikä tuntuu hyvältä niin sitä teen...

Hankinnat: Meillä on annettu/viety kirpparille kaikki vanhat tavarat pois, joten edessä on hankinnat ihan perusasioista lähtien. Pinnasänky on ainoa mikä on tallella :D Mutta olen asiasta oikeastaan ihan innoissani, kun pääsen ostelemaan tälle vauvalle kaikkea uutta ;)

Meillä on edessä myös auton vaihto, mutta sitä ei voida tehdä ennen kuin tiedetään montako asukasta masussa oikeasti on. Jos on kaksi niin normaali 5-paikkainen auto ei enää riitä :LOL: Mies on jo ihan innoissaan ostamassa jotain isompaakin autoa ja minä yritän toppuutella menoa B) Millaisia autoja teillä on ollut perheautoina ja mitä niissä on ollut hyvää/huonoa? Kaikki kokemukset olisi tervetulleita!

Sikiöseulonnat: Aiemmin kerroinkin, mutta me päätettiin mennä seulontoihin ja katsoa mikä tulos on.

Mami ja Nasu 9+0

Ai niin, saan ensi viikolla dopplerin, joten pääsen sit jossain vaiheessa kuuntelemaan pikkuisen sydänääniä :heart:
 
Ärrrrh kun mua ärrrsyttää!!!!

Laitettiin postikortilla molemmille vanhemmille uutiset tiistaina, ja kortti saapui miehen vanhemmille ajallaan mutta mun vanhemmille EI VIELÄKÄÄN!!! Tää on jo kolmas kerta kun Posti hukkaa jonkun tärkeän postin ja välittää sen tosi myöhään perille :(((((

Ihan tosi inhottavaa, kun haluan kertoa asian sen kortin avulla enkä puhelimessa, ja vanhemmat on nyt mökillä ensi viikon :( Epäreilua kun haluttiin kertoa asia samaan aikaan ni sit mun vanhemmat ei saa tietää asiasta ku kaks viikkoa myöhemmin :'(

Ihan tyhmää!!! :'(
 
Loruliisa, täällä kohtalotoveri! Olin myöskin tipassa 4 päivänä ja pahoinvointilääkkeillä pahin pysyi poissa. Nyt en enää halua niitä käyttää ja niimpä oksentelu palasi, ei kuitenkaan niin voimakkaana kuin alussa, mutta jokapäiväisenä kuitenkin. Ihmettelen kuinka jaksat olla töissä? Minulle kirjoitettiin sairaslomaa heti viikko ja nyt jatkettiin 3 viikolla.. Toivottavasti pian helpottaisi sinullakin, itse olen kokenut tämän aika raskaana kun ei ole MITÄÄN pystynyt tekemään. Odotan että pääsen kunnolla nauttimaan, onneksi masu on alkanut jo pikkuisen näkymään, tekee niin paljon todellisemman tästä asiasta ja ehkä vähän helpottaa oloakin =) . Voimia sinulle ja muille pahoinvoinnin kanssa kärvisteleville :heart:

Wippii, 9+1 :heart:
 
Hei vaan ja kiitos uudesta ketjusta.. kyllä on juttua tullut!

Jälleen todella paljon onnea teille jotka olette ultrassa saaneet hyviä kuulumisia :heart:

Täällä on siis palailtu reissulta. Olotila on edelleen sama krapulainen, toivon todella että alkaisi jo helpottaa. Tuo kuumuus ei ihan kauheasti auta :|

Meillä parisuhde on ylä-ja alamäkeä ollut koko kestonsa ajan. Nyt tuntuu, että on vähän vaikeaa, riitaa tulee turhista asioista. Onko kenelläkään tällaista? Tuntuu, että kaikki ovat onnensa kukkuloilla odottaessaan ja rakkaus kukoistaa. Meillä ei oiken ole sellaista, tiedä sitten onko stressiä siitä miten tullaan pärjäämään ja miten raskaus sujuu. Tällä hetkellä on kädet täynnä tekemistä tyon uhmiksen kanssa ja hermot menee liiankin usein :ashamed:

Hankintoja ei tarvitse varmaan niin paljon tehdä kuin esikoiselle. Katsotaan nyt sitten pitääkö tällä kertaa ostella vaaleanpunaisia vaatteita :heart: Äitiysvaatteitakin on paljon edellisestä kerrasta. Kohta niitä varmaan joutuukin jo käyttämään kun alkaa vaatteet puristaa :whistle:

9+3
 
Hiq ja Ruttuinen rusina Voimia kummallekkin! :hug:

Paljon tekstiä, vaikka kävin viimeksi tänä aamuna lukemassa. :)

Mä taidan olla siitä onnellisessa asemassa, ettei mulla ole paljoakaan pahoinvointia. Kertaakaan en ole oksentanut, mutta sellainen huono-olo aina silloin tällöin tulee. Ja siihen auttaa ruoka. Sama oli esikoisen kohdalla. :)

Autoista oli puhetta. Me vaidettiin justiin toukokuussa uuteen autoon. Opel Astra, farmarimalli. Vielä en osaa valittaa mitään vikoja siinä. Tavaratila on tilava, kuten farkuissa nyt yleensä. Ja takapenkkki näyttää tilavalta. Esikoisen istuin siellä nyt vaan on, mutta tuleva baby mahtuu sinne oikein hyvin myös. :)
Tila-autostakin mies ensin puhui, mutta luopui (onneksi) sitten ajatuksesta. ;)

Tämä raskauden tuoma herkkyys on jotain ihan järkkyä. Tuntuu että tippalinssissä vähän väliä. Mikä ei ole lainkaan mun tapaista. :D
Äsken kun sain pojan nukkumaan ja katsoin häntä kun peppu pystyssä maata röhnötti sängyssään, niin itkuhan siinä taas pääsi. :heart:

Parisuhteesta vielä; Meillä oli petipuuhat todella vähäisiä esikoisen odotusaikana. Miehelle kaikki oli jotenkin uutta ja hän ei oikein osannut suhtautua asiaan, kai? Mahani oli kyllä todella iso, mutta mies ei kauhistellut sitä, tai muuta - päinvastoin ihaili sitä. Mutta jotenkin pelkäsi satuttavansa sitä vauvaa siellä mahassa. Hän jopa jossain vaiheessa pelkäsi että hänen kätensä painaa liikaa vauvaa, jos laittoi käden mun ympärille esim. nukkuessa. Hölmö mies.
Nyt uskon tilanteen olevan sitten taas täysin eri. Kaikki ei ole uutta ja mieskin osaa varmaan vähän jo relata. :LOL:

Jep, mä painun telkkarinääreen. :wave:
 
Hiq ja Ruttuinen rusina :hug: Jospa vielä saisitte hyviä uutisia kumminkin!

Pahoinvoinnista: Täällä se jatkuu edelleen, ruokahalu on nyt keskiviikosta asti ollut täysin kateissa. Olen saanut syötyä koko aikana 2 lämmintä ruokaa ja nekin tosi pieniä annoksia, pienempiä kuin 3 v tytölläni :( Mutta olen sitten yrittänyt syödä hedelmiä ja salaatteja, heikolla menestyksellä tosin. Kaikki hajut ällöttää, jos ei syö on paha olo ja kun syö tulee paha olo. Hoh-hoijaa. No tänään löysin kaksi asiaa, mistä ei tule paha olo; lämmitetyt maissit suolan kera ja mehujäät. Mehujäitä kiskoin ekassa raskaudessa kuin hullu, ne auttoi mm. närästykseen.

Hei, vedetäänkö hajuällötys gallup? Mitkä hajut teitä on ruvenneet raskauden myötä ällöttämään?
Minun vastaukset:
- roskis ihan yli kaiken, haistan keittiön roskiksen yläkertaan asti!
- miehen urheilukamat (olen oksentanut niiden takia 3 kertaa...) Haisihan ne pahalta ennenkin, mutta ei nyt näin pahalta.

Ai niin, unohdin laittaa niitä labratuloksia torstailta. Mulla oli tulehdusarvo 37 eli jokin virus ilmeisesti on iskenyt. Hcg oli 78 800, eli raskaana ollaan ja viikkojenkin mukaan arvo oli ok (heittohan on ihan hurja mitä se saa olla). Lääkärikin totesi, että ei se nyt kerro muuta kuin sen, että raskaana olet, mutta ei sitä, että onko esim. kohdunulkoinen. Käski tulla takaisin, jos on samassa kohdassa toistuvia kipuja, katsovat sitten vielä ultralla.

Hankinnoista; Joku oli ostanut turvaistuimen kirpparilta 6 eurolla. Nyt on kyllä pakko tähän kommentoida, että itse en turvaistuinta uskaltaisi kirpparilta ostaa, erityisesti noin halvalla, koska "haiskahtaa" vähän kolaroidulle istuimelle. Eli turvaistuinten osaltahan on niin, että jos ne ovat olleet kolarissa, ne ei enää suojaa lasta niinkuin pitäisi. Ulkopuolelta kun ei sisäisiä halkeamia tms. näe. Ja kaverilta kuulin, että vakuutus ei korvaa ainakaan maksimisummia, jos lapsella ollut muualta kuin valtuutetusta turvaistuinmyymälästä ostettu istuin ja lapsi on loukkaantunut onnettomuudessa! Myöskään liikenneturva ei suosittele käytetyn istuimen ostoa juuri näistä syistä. Ja sama pätee esim. pyöräilykypäriin yms. turvalaitteisiin. Eli kannattaa olla varovainen. Ainoastaan hyvältä ystävältä voisin käytetyn turvalaitteen ostaa, muuten kyllä turvaudun uusiin.

Mukavaa ja lämmintä viikkoa kaikille. Enää 2 viikkoa töitä ja sitten kuukausi lomaa!!!
 
Voimia kaikille sitä tarvitseville!
Omronille tervetuloa :)

Meillä on tällä hetkellä nelihenkinen perhe ja nyt siis lukumäärä kasvaa yhdellä. Hankimme chevy trans-sport :) Hyvä auto oli ajaa ja tilaa riittää. (meillä on myös vani pihassa)

pahoinvointia ei ole. Eivätkä hajutkaan ärsytä.
 
Murunmami oon ihan pelkkä yökyöpeli ja teen melkein aina 5 yötä ja sitten on nukkumapäivä ja neljä vapaata :)

Hig toivottavasti se olisi ihan jotain normaalia vuotoa :hug:

Omron
tervetuloa ja onnea :)

Hajugalluppiin mulla alko jo ennen plussaa kauhea hinku siivota vessa ja lattiaviemäri kun tuntui, että sieltä tuli vaikka minkälaisia hajuja ja vielä kun kissanlaatikko on vessassa niin joutuu ovea pitämään aina raollaan :x

Teillä joillain tuntuu oikeasti olevan kauheen pahat pahoinvoinnit...mä olen vissiin siltä säästynyt tai en ole vielä pönttöä halaillut, mutta ajoittain tulee sellainen heikko olo ja kuvotus, mutta ei kummempaa :/

Meidän kanssa pitää uusi auto hommata, mutta tässä on ollu myös puhetta jos samantein ottais asuntolainaa ja hommais talon, mutta mitään ei olla viel päätetty :)

happynow ja muru 6+2
 
Hajugalluppi: Mitkään hajut eivät tee huonoa, ainakaan vielä. En ole voinut pahoin kertaakaan muutenkaan. Välillä on tullut sellainen ällötys olo mutta pönttöä ei ole tarvinnut käydä halailemassa.

Autoista oli myös puhetta, meillä on Ford C-Max vm. -06. Ihan kiva pieni tila-auto. Takaistuimia saa siirreltyä tai otettua pois. Kivasti saa kuljetettua vähän isompiakin tavaroita.
 
Omronille tervetuloa!

Koskas tytöt teillä tarkistetaan se masuasukkien lukumäärä?

Hajuista: Mua ei oikeestaan ällötä mitkään hajut. Välillä ruuan (siis lämpimän) tuoksu ei miellytä ja sit ei kyllä syöminenkään oikein onnistu. Muutenkin ton lämpimän ruuan kanssa on sellanen juttu, että jos se rupee tökkimään niin ei sitä kyllä sit alas saa vaan uhkana yrjö. Tästä syystä useammankin kerran on nälkäsenä jäänyt ruuat lautaselle...Jugurttia, leipää ym pystyn kyllä syömään ilman tökkimistä. Mutta esim. juusto maistuu nykyään mun mielestä leivän päällä pahalle, vaikka ennen kyllä söin :) Pahoinvointi ei mulla oo yltänyt missään vaiheessa oksennusasteelle. Ällötystä ollut, tosin sekin on nyt muutamana päivänä ollut melkeinpä poissa.

Autoista: Meillä on 2 autoa, mun vuorotyö ja miehen firman asiat vaatii molemmille olman auton kun ei oikein julkisia kulje...Mulla siis farmari (jo ihan koirienkin takia) ja se taloon jää. Miehellä tällä hetkellä sellanen normi peräkontillinen henkilöauto mutta pohtii sen myymistä ja vaihtamista pakettiautoon, sillä työn puolesta se pakettiauto olis tosi hyvä helpotus. Eli sillon mun auto jäis "ykkösautoksi" lapsen/koirien kanssa kuljettaessa.

nelli & mytty 8+2
 
Hajuista Kaikki muutenkin haiseva haisee entistä pahemmalla (roskis, kissanlaatikko)

Eilen alkoi tehdä mieli piimää, ja voi että se maistui niiiiiin taivaalliselle :LOL: Esikoisenkin aikana sitä join ihan hirveesti, sit synnytyksen jälkeen se ei maistunut enää yhtään hyvälle. Mun raskaus ajan juoma :LOL:

Tänäänkin taas kuuma päivä tiedossa, ja mä en tykkää yhtään... Tulee vaan huono-olo :x Ei pitäis valittaa, kun miettii viime talven pakkasia, oli ihan järkyttävä talvi.

Jos sitä aamupalaa tekis. Neiti herätti taas kuudelta ja meni melkein heti takas nukkumaan. No jos sitä ite nukkuis kans päikkärit tänään :p

Missah ja :heart: 10+1
 
hajugallup ja pahoinvoinnista: roskis haisee tavallista pahemmalle ja lämpimien ruokien haju ei täälläkään oikein miellytä, mutta pyttyä en ole joutunut käymään halailemassa. Muutenkin öllötys tuntuu helpottaneen, ainakin toivottavasti!

Tänään ajattelin jaksaa lähteä kaupungille kiertelemään vähän kauppoja, josko löytyisi säkällä mammahousut ja masutuubi alekorista, ne kun on hankintalistalla joka tapauksessa.
Musta alkaa tuntua, että mä ehkä pikkuhiljaa alan olla raskaana. Tähän mennessä olo on ollut epäuskoinen, mutta nyt olo alkaa olla sellainen seesteinen ja tyyni. Hassua :)

pokemoni & myttynen 6+6
 
Nyt olisi kyllä kohta jo pakko kaivaa äitiyshousut esiin. Ei taida olla enää turvotusta, vaan masu on nyt pullahtanut esiin, enää ei sitä saa edes vedettyä sisään :eek:

Mutta ollaan ihan just lähdössä löhöilemään rannalle, joten enpä ehdi enempää kirjoittelemaan

Hellu ja 10+4
 
Hurjasti tapahtunut taas kaikenlaista :).

Tsemmpiä ruttuiselle rusinalle! Toivotaan ettei olisi mitään vakavaa.

pokemoni: kiva, että viestit meni perille :) me ei olla vielä vanhemmille kerrottu. Luultavasti sit huomisen ultran jälkeen ehkä suuremmin hoilotellaan jos siellä on kaikki hyvin :)

hajuista: yks päivä laitoin pakasteherneitä ruokaan ja ne herneet haisi tosi vahvalle nenään, ihan järkkyä :D. Eilen haistoin makkariin kun mies söi marjajugurttia keittiössä :).

Omaa: Mulla alko seittemäs viikko lauantaina ja samantein alko ällötykset ja heikotukset. En kyenny tänään töihin, koska jo pelkästään sängystä nouseminen vei jalat alta ja silmissä sumeni. Äskön kykenin kyllä syömään leipää ja mehua, mut oksettaa silti ihan hirveesti . Ei oo kyl kivaa :X. Parin tunnin päästä käyn terkkarilla, jos se vaikka kattos verenpaineen ja hemoglobiinin. Ja toivon mukaan kirjottaa saikkua koska ei tässä kunnossa oikeen töitä tehdä.


Allu ja möttönen 6+2
 

Yhteistyössä